Holdet 2022 DA/k - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Rysensteen Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Benedikte Fogh Rostbøll
Hold 2022 DA/k (1k DA, 2k DA, 3k DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til danskfaget. Grundforløb 2
Titel 2 Noveller, minimalisme og sproghandlinger
Titel 3 Værk 1: Borgerligt tusmørke
Titel 4 DHO Oplysningstiden. Værk 2
Titel 5 Retorik og argumentation
Titel 6 GCP. Karen Blixen som brevskriver og forfatter
Titel 7 Dokumentarfilm. Værk 3
Titel 8 Sorg som tema i nyere litteratur .
Titel 9 Skrivecup "Forbudt"
Titel 10 Romantikken
Titel 11 Romantikken fortsat. Værk 4
Titel 12 Det moderne gennembrud
Titel 13 GCP. Afrika i dansk litteratur. Værk 5
Titel 14 Litterære metoder
Titel 15 Reklamer og reklamefilm
Titel 16 Realismer - modernismer
Titel 17 Tendenser i den nyeste tids litteratur. Værk 6
Titel 18 Fortællende journalistik fra Herman Bang til i dag
Titel 19 Digitale hjælpemidler -

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til danskfaget. Grundforløb 2

Introforløb med introduktion til danskfaget. Forløbets formål er at få et kendskab til basale teksttyper, genrer, analysemetoder og begreber, der arbejdes med i danskfaget. Dette indebærer et kendskab til opdelingen mellem det litterære, sproglige og mediemæssige fagområde. Eleverne introduceres til, hvad det vil sige at analyse og fortolke tekster.

Inden for litterære fagområde:
- forskellen mellem epik, lyrik og drama
- fokus på novelleanalyse, herunder miljøbeskrivelser og personkarakteristik
- fortælleforhold og synsvinkel
- kompositionsmodeller
- fremstillingsformer

Inden for det sproglige fagområde:
- det retoriske pentagram
- talegenrer
- Toulmins argumentationsmodel
- appelformer
- disposition
- eleverne udarbejder egne taler
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Noveller, minimalisme og sproghandlinger

Noveller, minimalisme og  sproghandlinger

Forløb om novelleanalyse, minimalisme og sproghandlingsanalyse.. Fokus på novelle-begreber bl.a."den uhørte begivenhed" og på minimalisme, undertekster, isbjergsteknik etc. Eleverne lærer at skelne mellem forskellige typer af sproghandlinger og at foretage sproghandlingsanalyse af dialoger i minimalistiske tekster. Også fokus på verdenslitteratur i oversættelse: Ernest Hemingway.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Værk 1: Borgerligt tusmørke

VÆRK 1: Simon Fruelund: Borgerligt tusmørke, 2006

Fokus på minimalisme, sproghandlinger, komposition og personkarakteristik.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 DHO Oplysningstiden. Værk 2

DHO-forløb: Oplysningstiden og lille skriveforløb med fokus på PEEL-modellen
Fokus på
-  film-analyse: En kongelig affære
- romananalyse: Holberg: Niels Klim.
-  at læse en litterær tekst i en historisk sammenhæng.

Værk 2: Holberg: Erasmus Montanus
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Retorik og argumentation

Argumentationsanalyse og retorisk analyse.
Forløb, der træner argumentationsanalyse og retorisk analyse gennem analyser af taler og andre tekster.
Formålet med forløbet: At kunne bruge retoriske begreber i arbejdet med tekster.
At kunne identificere, analysere og vurdere argumenter og retoriske virkemidler i forskellige teksttyper.

Fokus på nytårstalen som genre.

Vigtigste begreber indenfor retorik og analyse af taler: Ciceros pentagram, taletype (lejlighedstale, politisk tale, informativ tale), appelformer, dispostion, sproglige virkemidler som fx triader, anaforer, allitterationer etc.

Vigtigste begreber indenfor argumentationsanalyse: Toulmins argumentationsmodel, argumenttyper (fx autoritetsargumentation, skræmmeargumentation, glidebane, stråmand)








Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 GCP. Karen Blixen som brevskriver og forfatter

Læringsmål med forløbet ”Karen Blixen som brevskriver og forfatter”, GCP-forløb


- kendskab til og viden om Karens Blixens forståelse af begrebet KULTURMØDE (Især essayet ”Sorte og hvide i Afrika”)
-
- begreber til at analysere Karens Blixens essays  - og dermed essays af andre forfattere (vekslen mellem abstrakt og konkret)


- viden om Karen Blixens liv og forfatterskab med særlig henblik på vinklen: Karen Blixen som en globaliseret kvinde og direktør for en kaffefarm i Afrika (Britisk Østafrika, fra 1920: kronkolonien Kenya)

- viden om begrebet ”et motto” og om Karen Blixens mottoer

- Karen Blixens som brevskriver. Begreber til at foretage en epistolær (beslægtet med formmæssig, retorisk, stilistisk) analyse af forfatterbreve. Viden om det særlige ved brevgenren.

- Viden om og begreber til at anlægge forskellige synsvinkler på forfatterbreve. Fokus på DEIKSIS

- At kunne analysere en fortælling af Karen Blixen (novelle-begreber + sproglige virkemidler)

Epistel: brev, litterær tekst i brevform


Epistolær: Hvad angår breve, ”brevgenremæssig”
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Dokumentarfilm. Værk 3

VÆRK 3: "SKÅL" (2021) om den færøske digter og sanger Dania O. Tausen

I dette forløb arbejder klassen med dokumentartyper, analysemodel til dokumentarfilm, fiktionkoder og autenticitetsmarkører.

Eleverne analyserer et antal dokumentarfilmklip, og får her anvendt relevante begreber, knyttet til dokumentartyper, filmanalyse og fiktions- og faktakoder.

Læringsmål.

- Du skal demonstrere viden om dokumentarfilmens genretræk og karakteristiske virkemidler
- Du skal kende og kunne skelne mellem de fem dokumentarfilmtyper (Bill Nichols)
- Du skal kende begreberne ”faktakode” og ”fiktionskode” og kunne bruge dem i forbindelse med analyse af dokumentarfilm/ klip fra dokumentarfilm
- Du skal kunne analysere en dokumentarfilm /klip fra dokumentarfilm med begreber fra Håndbog til Dansk
- Kunne svare på spørgsmålet: Hvad er en dokumentarfilm? (John Griersons definition)




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Sorg som tema i nyere litteratur .


På baggrund nærlæsninger af en række tekster af nyere forfattere og digtere har vi kredset om spørgsmålet: Hvordan fremstilles sorg i den nye bølge af sorglitteratur i nyere dansk litteratur? (en enkelt afstikker til amerikansk litteratur: Sorgklassikeren "Et år med magidk tænkning" af Joan Didion)

Vi har indkredset sorglitteraturens særlige kendetegn:

Opløsning af gængse genrer

Blanding af genrer og udtryksformer (= hybridtekster) – eksperimenter med genrer (Blanding af genrer og udtryksformer. Hybridtekster. Poesi, prosa, dagsbogsnotater, journaler, rapporter (det dokumentariske) skitser, essayistiske passager, readymades og intertekstuelle referencer blandes på fragmentarisk vis)


Sproget er gået i stykker

Tiden er gået i stykker
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Skrivecup "Forbudt"

I forbindelse med årets emnet for skrivecup "Forbudt" arbejder vi med middelalder, folkeeventyr og folkeviser med fokus på forlovelsessituationen og andre overgangssituationer. Som perspektivering inddrages to nyere noveller, der på forskellig vis tematiserer overgange. Fokus på syndefaldsmyten. I forbindelse med folkeeventyr: Fokus på strukturalistisk metode og en række af dens modeller: Modsætningsanalyse, kontraktmodellen, aktantmodellen.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Romantikken

Forløbet  har til formål at præsentere klassen for de mange forskellige litterære retninger, der kommer til udtryk i perioden 1800-1870 med vægt på universalromantik, nationalromantik og romantisme. Der læses et udvalg af centrale tekster, herunder kanonforfatterne Oehlenschläger, H.C. Andersen, Grundtvig og St. St. Blicher ("Sildig Opvaagnen": VÆRK 4). Under arbejdet med nationalromantikken har vi diskuteret forskellige tolkninger af nationalitet, nationalisme og nationalfølelse.


Værk 4: St.St. Blicher: Sildig Opvaagnen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Romantikken fortsat. Værk 4

Forløbet  har til formål at præsentere klassen for de mange forskellige litterære retninger, der kommer til udtryk i perioden 1800-1870 med vægt på universalromantik, nationalromantik og romantisme. Der læses et udvalg af centrale tekster, herunder kanonforfatterne Oehlenschläger, H.C. Andersen, Grundtvig og St. St. Blicher ("Sildig Opvaagnen": VÆRK 4). Under arbejdet med nationalromantikken har vi diskuteret forskellige tolkninger af nationalitet, nationalisme og nationalfølelse.


Værk 4: St.St. Blicher: Sildig Opvaagnen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Det moderne gennembrud

Det moderne Gennembrud.

Fokus på, hvordan det moderne sætter aftryk i litterære teksters tematik og stil og på, hvordan Georg Brandes' krav om at sætte problemer under debat manifesteres i et udvalg af periodens litterære tekster. Tematisk fokus på køn og kvindefigurer - især Nora i Ibsens "Et Dukkehjem" (naturalistisk drama, dagligestuedrama, problemdrama) - og på Sædelighedsfejden og begrebet "naturalisme". Som et nutidigt perspektiv på en ældre periode og på kønstematikken inddrages tekster i relation til #MeToo.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 GCP. Afrika i dansk litteratur. Værk 5


GCP-forløb: Afrika i dansk litteratur

På baggrund nærlæsninger af en række danske forfattere - fra Karen Blixen over Jakob Ejersbo til Thomas Boberg - har vi kredset om spørgsmålet: Hvordan fremstilles Afrika i nyere dansk litteratur? Fokus på kulturmøde (statisk, dynamisk, det beskrivende kulturbegreb vs. det komplekse kulturbegreb), "blikket udefra" og modsætninger og sammenstød mellem Afrika og Europa.

Værk 5: Karen Blixen: "Den afrikanske farm (Første del: "Kamnate og Lulu"). Eleverne har skrevet opgave om den første del af værket.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Litterære metoder

Litterære metoder

Formålet med forløbet var dels at styrke elevernes tekstanalytiske kompetencer gennem arbejde med nærlæsning og dels at introducere klassen til en række forskellige metodiske tilgange til analyse af litteratur.

Vi har gennemgået en række litterære analysemetoder: Strukturalisme, nykritik, psykoanalyse, læseorienteret metode, ideologikritisk og socialhistorisk metode, feminisme og queer. Alle metoder er afprøvet i forbindelse med analyse af Naja Marie Aidts novelle "Når englene flyver".
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Realismer - modernismer

Modernismer og realismer i i det 20. århundredes litteratur

Modernismer og realismer i det 20. århundredes litteratur (vægt på første del af århundredet). Fokus på de forskellige under-ismer til overbegreberne modernisme og realisme. Realisme: Vægt på socialrealisme og Det folkelige gennembrud (Jeppe Aakjær, Matin Andersen Nexø). Modernisme: Vægt på tidlig modernisme, (Johannes V. Jensen, Edith Södergran) ekspressionisme (Tom Kristensen) forskellige former for futurisme (Emil Bønnelycke, Marinetti) - og et spring op til 1980'ernes storbymodernisme, sidegademodernisme og kropsmodernisme (Michael Strunge).
Også fokus på forbindelseslinjer mellem modernistisk litteratur og modernistisk billedkunst.

Et gennemgående tema i en del tekster er fremstillingen af storbyen.


Vægt på lyrik-analyse og stilistik.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Tendenser i den nyeste tids litteratur. Værk 6

Tendenser i den nyeste tids litteratur


Fokus på to tendenser i litteraturen fra den nyeste tid: autofiktion (herunder performativ biografisme, dobbeltkontrakt og paratekster) og klimalitteratur, hvor fire kendetegn er blevet fremhævet:
Klimalitteraturen er kendetegnet ved at interessere sig forfire afgørende spørgsmål:
1. Hvordan ændrer vores ideer om forholdet mellem menneske, natur og klima sig i
lyset af klimakrisen?
2. På hvilken måde balancerer mennesket mellem magt og afmagt?
3. Hvad er sammenhængen mellem det globale og det lokale?
4. Hvordan kan man eksperimentere sig frem til et sprogligt udtryk, der kan beskrive
klimakrisen?


VÆRK 6: Asta Olivia Nordenhof: det nemme og det ensomme, 2013. Fokus på lyrik-analyse, autofiktion, psykisk skrøbelighed, krop, skam.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Fortællende journalistik fra Herman Bang til i dag

Fortællende journalistik fra Herman Bang til i dag
Et kort forløb om fortællende journalistik og new journalism. Vi begynder under Det moderne Gennembrud hos Herman Bang (fortællende journalistik, impressionistiske træk) og hopper til 1960'erne hos Tom Woolfe (fader til new journalismi USA i 1960'erne) og igen frem til danske Morten Sabroe i 1980'erne og 1990'erne.

Vi opsummerer begreber fra innovationsforløb om nyhedsformidling i 2g: Nyhedstrekanten, nyhedskriterier, journalistisk sprog, vinkling, avistyper, layout.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19 Digitale hjælpemidler -

i-bøger som må tilgås til eksamen

Min læring - bl.a siden om God Stil
https://app.minlaering.dk/bog/45

Håndbog til Dansk
https://hbdansk.systime.dk/

Litteraturhistorien på langs og på tværs:
https://litthist.systime.dk/?id=170





Info vedrørende skriftlig eksamen og digitale læremidler:

Til skriftlig eksamen og terminsprøve i dansk, må du som udgangspunkt ikke gå på internettet!

Du må gerne gå på ordbøger som ligger online.

Du må gerne anvende egne noter og undervisningsmateriale fra drevet, men du skal inden prøven downloade det hele til din egen computer.

Du må også gerne bruge indholdet fra de specifikke dybe links, der er at finde i undervisningsbeskrivelsen i Lectio, men disse skal du også have downloadet inden eksamen.

Du må gerne tilgå digitale filer fra undervisningsbeskrivelsen i lectio, der er for store til at blive downloadet. Det gælder for jeres vedkommende Håndbog til dansk, Min læring (God stil)

Det er ikke tilladt at benytte netadgangen til at tilgå interaktive programmer (fx Wolfram Alpha, Google Translate, Google Earth eller Grammarly…)
Du må gerne have stavekontrol i Word

Kommunikation med omverdenen under eksamen er selvfølgelig altid absolut ulovligt. Det gælder chatfunktioner i fx Messenger, Twitter, Google drev osv.

Du skal selv sørge for, at du har slået alle pop-up-funktioner fra, så du ikke kommer til at modtage beskeder under eksamen og dermed bryde reglerne, uden det var tiltænkt.

Alle fysiske bøger og noter må gerne bruges, ligesom alle former for noter, der ligger downloadet på din computer.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer