Rysensteen Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Rysensteen Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA/k - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Rysensteen Gymnasium
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Benedikte Fogh Rostbøll
Hold
2022 DA/k (
1k DA
,
2k DA
,
3k DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Intro til danskfaget. Grundforløb 2
Titel 2
Noveller, minimalisme og sproghandlinger
Titel 3
Værk 1: Borgerligt tusmørke
Titel 4
DHO Oplysningstiden. Værk 2
Titel 5
Retorik og argumentation
Titel 6
GCP. Karen Blixen som brevskriver og forfatter
Titel 7
Dokumentarfilm. Værk 3
Titel 8
Sorg som tema i nyere litteratur .
Titel 9
Skrivecup "Forbudt"
Titel 10
Romantikken
Titel 11
Romantikken fortsat. Værk 4
Titel 12
Det moderne gennembrud
Titel 13
GCP. Afrika i dansk litteratur. Værk 5
Titel 14
Litterære metoder
Titel 15
Reklamer og reklamefilm
Titel 16
Realismer - modernismer
Titel 17
Tendenser i den nyeste tids litteratur. Værk 6
Titel 18
Fortællende journalistik fra Herman Bang til i dag
Titel 19
Digitale hjælpemidler -
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Intro til danskfaget. Grundforløb 2
Introforløb med introduktion til danskfaget. Forløbets formål er at få et kendskab til basale teksttyper, genrer, analysemetoder og begreber, der arbejdes med i danskfaget. Dette indebærer et kendskab til opdelingen mellem det litterære, sproglige og mediemæssige fagområde. Eleverne introduceres til, hvad det vil sige at analyse og fortolke tekster.
Inden for litterære fagområde:
- forskellen mellem epik, lyrik og drama
- fokus på novelleanalyse, herunder miljøbeskrivelser og personkarakteristik
- fortælleforhold og synsvinkel
- kompositionsmodeller
- fremstillingsformer
Inden for det sproglige fagområde:
- det retoriske pentagram
- talegenrer
- Toulmins argumentationsmodel
- appelformer
- disposition
- eleverne udarbejder egne taler
Indhold
Kernestof:
Øvelser pentagram
Dronningen (af Vestegnen) giver eliten opsang i viral nytårstale: 'Der er noget galt på et dybere plan'
Tessas nytårstale 2021 - Danske Taler
5FD317C1-995B-4228-A251-BA4FC9661B07 (2).png
Læs om retorik i Håndbog til Dansk, som I fik adgang til i grundforløbet: Tre talegenrer og Ciceros pentagram (indtil disposition)
Retorik
Toulmins argumentationsmodel.ppt (1) (1).pptx
Opdater din browser | Facebook
Læs 4.10 i Håndbog til Dansk indtil "Argumenttyper". I skal ikke lave opgaverne. Læs artikel: Thorkild Klint: Generation Rastløs
Argumentation
Generation Rastløs - politiken.dk (10).pdf
Kopi af Den gode tale (8).pptx
Retorik Disposition og appelformer.docx
Læs om dispostion og appelformer (= ca. 1 1/2 side)
How to speak so that people want to listen | Julian Treasure
Kopi af Den gode tale (8) (1).pptx
Titel
Ind i dansk - Hjælp til analyse og skrivning i danskundervisningen og opslagsværk over alle de vigtigste fagbegreber.
Læserbrev Unge.docx
I har jeres færdigskrevne taler klar (ca. en halv side)
Læs novelle af Helle Helle: "Der er ikke flere sennepsmarker i Danmark", fra samlingen "Biler og dyr", 2000. Læs om minimalisme
Helle Helle Der er ikke flere sennepsmarker.pdf
Minimalisme oversigt.docx
1 Arbejdsspørgsmål til Raymond Carver_ _Min_.docx
Feedbackskema til personkarakteristik af Amanda (Mor).docx
Minimalisme oversigt (6).docx
Læs om litterære genrer i "Håndbog til dansk" 3.6 indtil overskriften "Myter, sagn og fabler". Læs novelle af Raymond Carver: "Min",1977.
3.6 Litterære genrer
Raymond Carver | Litteraturportalen
1 Arbejdsspørgsmål til novelle af Helle Helle.docx
Læs om novellen i Håndbog til Dansk (afsnittene Novelle, klassiske novelletræk, moderne novelletræk) (ca. en side). Læs novelle af Helle Helle: "En stol for lidt"
Helle Helle En stol for lidt (4).doc
Analyse af novellen _Bulbjerg_.docx
Naja Marie Aidt_Bulbjerg.pdf
Tekst 3 b Naja Marie Aidt
Unilogin
Hvad handler teksten om spørgsmål.docx
Læs 3.1 i Håndbog til Dansk
3.1 Hvad handler teksten om?
1 Analyse af novellen _Bulbjerg_.docx
1. Litterær analyse af romaner, noveller og kortprosa
Læs novellen "Bulbjerg" af Naja Marie Aidt
Typer af fortællere HtD spørgsmål.docx
Fortællertyper omskrivning.docx
Citatteknik generelt.docx
Læs om fortællerforhold Håndbog til dansk 3.3. Se gerne opgaveformulering til jeres aflevering i (novellen "Bulbjerg") gennem igen og overvej om du har spørgsmål.
3.3 Fortæller
Arbejdsspørgsmål til Pia Juul- Opgang (2).docx
Grundforløb Kompositionsmodeller.docx
Læs Håndbog til dansk 3.2 undtaget sidste kapitel “indre komposition i lyrik” og minus afsnittet "Fortællingen og historien". Læs Pia Juuls novelle "Opgang", 2001
3.2 Komposition
Opgang (1) (1) (1).docx
Læs Håndbog til dansk 3.4 om fremstillingsformer
3.4 Fremstillingsformer
Hemmingway, Kat i regnvejr (1) (2) (1) (1).pdf
HtD Fremstillingsformer 3.docx
Genlæs Håndbog til dansk 3.4 om fremstillingsformer
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Noveller, minimalisme og sproghandlinger
Noveller, minimalisme og sproghandlinger
Forløb om novelleanalyse, minimalisme og sproghandlingsanalyse.. Fokus på novelle-begreber bl.a."den uhørte begivenhed" og på minimalisme, undertekster, isbjergsteknik etc. Eleverne lærer at skelne mellem forskellige typer af sproghandlinger og at foretage sproghandlingsanalyse af dialoger i minimalistiske tekster. Også fokus på verdenslitteratur i oversættelse: Ernest Hemingway.
Indhold
Kernestof:
Hemmingway, Kat i regnvejr (1) (2) (1) (1) (1).pdf
Hemingway arbejdsspørgsma_l (1) (1) (1).docx
Den uhørte begivenhed klassisk novellebegreb.docx
Genlæs om minimalisme og læs om isbjergsteknik
Minimalisme og isbjergsteknik (3) (8).docx
Hemmingway, Kat i regnvejr (1) (2) (1) (1) (1) (1).pdf
Ny version Hemingway arbejdsspørgsma_l (1) (1) (1) (1).docx
Læs om novellebegrebet "Den uhørte begivenhed". Læs om "Symboler" i Håndbog til Dansk (kort afsnit på under en halv side). Vi arbejder videre med Hemingways novelle "Kat i regnvejr"
4.2 Sproglige billeder
Helle Helle Fasaner arbejdssp..docx
Hemmingway, Kat i regnvejr (1) (2) (1) (1) (1) (1) (1).pdf
Læs novelle af Helle Helle: Fasaner. Læs interview med Helle Helle.
helle fasaner (1) (1).pdf
Helle Helle, Karen Syberg.pdf
Helle Helle, Karen Syberg 2.pdf
Sproghandlinger HtD spørgsmål.docx
Ibsen Et dukkehjem Indledningen.doc
Læs afsnittet om "Sproghandlinger" i Håndbog til Dansk.
4.12 Kommunikationsanalyse
Bonanza | TV-T - 70erne | Et dukkehjem
DRTV - Skam
Kopi af Sproghandlingsanalyse af Ibsens Et dukkehjem (indledningen).docx
Sproghandlinger SKAM Noora og William.docx
Læs afsnittet "Kommunikationssituationen" i HtD ( lidt over en side)
Skærmbillede 2023-02-01 kl. 10.43.57.png
Læs afsnittet "Turtagning, gambitter og god dialogskik" i HtD ( lidt over en side)
1k grupper kl. 10.43.57.png
Læs afsnittet om Facework og ansigtstruende handlinger I HtD (= ca. 2 sider)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Værk 1: Borgerligt tusmørke
VÆRK 1: Simon Fruelund: Borgerligt tusmørke, 2006
Fokus på minimalisme, sproghandlinger, komposition og personkarakteristik.
Indhold
Kernestof:
Borgerligt tusmørke, 2006, færdiglæst
Rysensteen Bæredygtig skole
1k22 Gruppearbejde om Fruelund.docx
3.3 Fortæller
Hvad er en fortolkningshypotese.docx
Forordet til Bredsdorff Oplysningen (2).doc
1k2022 DHO- plan.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
DHO Oplysningstiden. Værk 2
DHO-forløb: Oplysningstiden og lille skriveforløb med fokus på PEEL-modellen
Fokus på
- film-analyse: En kongelig affære
- romananalyse: Holberg: Niels Klim.
- at læse en litterær tekst i en historisk sammenhæng.
Værk 2: Holberg: Erasmus Montanus
Indhold
Kernestof:
Dansk - 1700-tallet Oplysningstiden
Læs Thomas Bredsdorffs forord: Hvad er oplysningen. Skim citaterne af de fem oplysningstidsfilosoffer, så I har en ide om - eller en undren over - , hvad de drejer sig om
Forordet til Bredsdorff Oplysningen (2).doc
Kant, Hobbes, Locke, Voltaire, Rousseau citater.pdf
Thomas Bredsdorff Oplysningen Opsummering.docx
Arbejdsspørgsmål til Niels Klim, Mardak.docx
Rejsemotiv og kritik af styreformer. Læs Ludvig Holberg: uddraget ”Folkets religion i Mardak” fra romanen Niels Klim. Læs opslag om Niels Klim. Læs om Holberg på Litteraturportalen.
Klim opslag 1.pdf
Holberg Niels Klim.pdf
Ludvig Holberg | Litteraturportalen
P. A. Heiberg | Litteraturportalen
Arbejdsspørgsmål til Heiberg-tekster.docx
Forfattere: Oplysningstiden (1720-1800) | Litteraturportalen
Læs Heiberg: "Ordener hænger man på Idioter" (Selskabssang) "Sproggranskning" og læs om Heiberg og Selskabssang på danmarkshistorien.dk
P.A. Heiberg Selskabssang og Sproggranskning (11).pdf
"Ordener hænger man paa Idioter" af P.A. Heiberg, 1790
Filmiske virkemidler
DHO 1K2022 PLAN.docx
Kongelig affære skriftlig aflevering 2023.docx
Som optakt til filmen "En kongelig affære": Se analyse til medieanalyse af spillefilm igennem. Læs uddrag af Holbergs roman Niels Klim: Kokleku. "Om kvindens plads blandt de underjordiske"
12. Medieanalyse af spillefilm
Johann Friedrich Struensee, 1737-1772
Om Holberg- Kokleku (8).docx
Kongelig affære arbejdsark 1 2023.docx
En Kongelig Affære klip 1: Caroline Mathilde møder kongen for første gang
CFU-login
2.1 Kontrakter, koder og genrer
Myten om Johann Friedrich Struensee
Se arbejdsspørgsmål til En kongelig affære igennem. Læs opgaveformulering til jeres næste skr. opgave igennem
En kongelig affære arbejdsspørgsma_l (20) (3).docx
Holberg Kvinders Rettigheder spørgsmål.docx
Diskussion Struensee øvelse.docx
Vi arbejder videre med analyse af "En kongelig affære" - og med Holberg og køn. Læs Holberg: "Om kvinders rettigheder", 1739
Holberg, Kvinders rettigheder, tekst (1).docx
Forside
Erasmus Montanus - Hvorfor er Holberg aktuel i dag?
Arbejdsspørgsmål Om Holberg og hans komedier.docx
Erasmus Montanus (1) (1).doc
Læs Holberg: Erasmus Montanus: 1. akt
ERASMUS MONTANUS på Aarhus Teater
Læs Holberg: Erasmus Montanus: 2. akt
Arbejdsark Ludvig Holberg og hans komedie Erasmus Montanus.docx
Læs Holberg: Erasmus Montanus: 3 og 4. akt
Opslag Erasmus.pdf
DRTV - Guru: Perception Is Reality
Ingen lektier. Vi arbejder videre med Erasmus Montanus.
Midnight in Paris
2022K Evaluering af danskundervisningen efterår 2022 og forår 2023 v.docx
Ingen lektier
Film + resterende karaktersamtaler
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Retorik og argumentation
Argumentationsanalyse og retorisk analyse.
Forløb, der træner argumentationsanalyse og retorisk analyse gennem analyser af taler og andre tekster.
Formålet med forløbet: At kunne bruge retoriske begreber i arbejdet med tekster.
At kunne identificere, analysere og vurdere argumenter og retoriske virkemidler i forskellige teksttyper.
Fokus på nytårstalen som genre.
Vigtigste begreber indenfor retorik og analyse af taler: Ciceros pentagram, taletype (lejlighedstale, politisk tale, informativ tale), appelformer, dispostion, sproglige virkemidler som fx triader, anaforer, allitterationer etc.
Vigtigste begreber indenfor argumentationsanalyse: Toulmins argumentationsmodel, argumenttyper (fx autoritetsargumentation, skræmmeargumentation, glidebane, stråmand)
Indhold
Kernestof:
John F. Kennedy - "Ich Bin Ein Berliner" Speech
4.9.Retorik - spørgsmål.docx
Manchet Argumentationsanalyse og retorisk analyse (2).docx
Sproglige virkemdler ark (3) (5).pdf
Læs 4.9 om retorik i HtD (repetition fra 1g). Læs John F. Kennedys tale: "Ich bin en Berliner" (uddrag). Vær opmærksom på, at talen introducers på side 2 i dokumentet.
4.9 Retorik
Kennedy Ich bin ein Berliner (1) (4) (1).docx
Sproglige virkemdler ark (3) (5) (6).pdf
Argumentationsanalyse Kvindelige jurastuderende.docx
Arbejdsspørgsma_l til argumenttyper (1).docx
Læs 4.10 om argumentation (repetition fra 1g) - læs indtil "Fejltyper og argumentationskneb"
4.10 Argumentation
Kennedy Ich bin ein Berliner (1) (4) (1) (2).docx
Titel
Lindes zulu comedy live
Linde takketale
Sofie Lindes takketale ved modtagelsen af prisen Årets Danske Tale 2020
Linde og metoo Delelementer debatterende artikel.docx
Genlæs 4.10 om argumentation (repetition fra 1g) - læs indtil "Fejltyper og argumentationskneb". Læs artiklen om #metoo - og overvej artiklens hovedsynspunkt og argumentation
Spørgsmål Fejltyper og argumentationskneb.docx
Tekst til print Sofie Lindes takketale.docx
Læs om fejltyper, argumentationskneb og ordvalgsargumenter i HtD
Læs takketale af Sofie Linde i forbindelse med næste skr. aflevering. Tænk over, hvilke argumenter og sproglige virkemidler, hun bruger.Vi arbejder med talen i modulet.
Tessa
Tessa live
Gleen Bech nytårstale tekst
Forfatter Glenn Bech holder Deadlines nytårstale 2023: 'Er jeg bare en pauseklovn fra proletariatet?'
37102957007_Asta Østergaard Fredens_Debatterende artikel (1).docx
Statsministerens nytårstale, 1940-
Skim opslag om nytårstalen som genre
KrÃÂ_nkelseskultur - danskaflevering I.docx
Nytårstaler 2023 .docx
2K grupper nytårstaler 2023-09-11 kl. 09.11.38.png
Se klippet: Dansk prisvinder angriber Mette F.
De resterende grupper fremlægger om nytårstaler.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
GCP. Karen Blixen som brevskriver og forfatter
Læringsmål med forløbet ”Karen Blixen som brevskriver og forfatter”, GCP-forløb
- kendskab til og viden om Karens Blixens forståelse af begrebet KULTURMØDE (Især essayet ”Sorte og hvide i Afrika”)
-
- begreber til at analysere Karens Blixens essays - og dermed essays af andre forfattere (vekslen mellem abstrakt og konkret)
- viden om Karen Blixens liv og forfatterskab med særlig henblik på vinklen: Karen Blixen som en globaliseret kvinde og direktør for en kaffefarm i Afrika (Britisk Østafrika, fra 1920: kronkolonien Kenya)
- viden om begrebet ”et motto” og om Karen Blixens mottoer
- Karen Blixens som brevskriver. Begreber til at foretage en epistolær (beslægtet med formmæssig, retorisk, stilistisk) analyse af forfatterbreve. Viden om det særlige ved brevgenren.
- Viden om og begreber til at anlægge forskellige synsvinkler på forfatterbreve. Fokus på DEIKSIS
- At kunne analysere en fortælling af Karen Blixen (novelle-begreber + sproglige virkemidler)
Epistel: brev, litterær tekst i brevform
Epistolær: Hvad angår breve, ”brevgenremæssig”
Indhold
Kernestof:
https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/karen-blixen-en-fantastisk-skaebne
Essayanalyse
Opdateret intro til forløb om Blixen (2).docx
Essay Karen Blixen spørgsmål (4).docx
Læs første del af Blixens essay: "Sorte og hvide i Afrika" s. 56 til s. 66 midt
Blixen Sorte og hvide i Afrka pdf (20).pdf
Blixen side 68 Sorte og hvide i Afrika pdf (1).pdf
Spørgsmål til anden del Sorte og hvide i Afrika Blixen.docx
Endelig debatterende artikel om ligestilling og #Metoo.docx
Ligestillinge Linde delelementer feedback Debatterende artikel.docx
Den debatterende artikel oversigtstekst (2) (1).docx
37102957007_Asta Østergaard Fredens_Debatterende artikel (1).docx
Læs anden del af essay af Karen Blixen: "Sorte og hvide i Afrika" s. 66-80. Spring s. 68 midt ("Hvad selve vort udseende angår" til s. 71 over (til "Vi mener, at vor store Intellektuelle overlegenhed") + s. 77 og halvdelen af s. 78 (om KB,s skole på
Blixen Sorte og hvide i Afrka pdf (20) (3).pdf
JCJ forord Karen Blixen som brevskriver.docx
Klassiske brevbegreber (8).pdf
Læs brev (fragment, 1914) fra Karen Blixen til hendes mor Ingeborg Dinesen. Læs forord (= lidt over to sider) til John Chr. Jørgens udgivelse: "Brillante brevskrivere. Karen Blixen og H.C. Andersen", 2015.
Til Ingeborg Dinesen Fragment.pdf
Brillante brevskrivere Blixen.pdf
Ordforklaringer til brev til Ingeborg Dinesen.docx
deiksis – kommunikationsforhold | lex.dk – Den Store Danske
Til mor Ingeborg Dinesen fra Karen Blixen efterår 1921.pdf
Til Ingeborg Dinesen Fragment (23).pdf
Deiksis.oplæg (1) (1) (3).pptx
Læs i John Chr. Jørgensens "Brillante brevskrivere" fra s. 11 til s. 22 - til overskriften "Kommunikationsmønstrene" minus afsnittet om "Udgaverne".
Brillante brevskrivere Blixen (10).pdf
Skriv et brev til Karen Blixen - eller til en anden forfatter.docx
1 John Chr. Jørgensen Karen Blixen som brevskriver (11) (1) (3).docx
Læs resten af brevet fra Karen Blixen (Tanne) til hendes mor Ingeborg Dinesen efterår 2021.
Ngong Efteråret 1921 ordforklaringer.docx
Mottoer fra mit liv Karen Blixen.docx
Læs Karen Blixen "Mit livs mottoer" s. 268 - 275 (og gerne mere)
Mottoer Blixen.pdf
1. Litterær analyse af romaner, noveller og kortprosa
Karen Blixen Ringen sp.docx
Eksempelopgave UDEN RAMME Debatterende artikel.docx
Karen Blixen_Ringen_linjeret.pdf
Læs novelle af Karen Blixen: "Ringen"
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Dokumentarfilm. Værk 3
VÆRK 3: "SKÅL" (2021) om den færøske digter og sanger Dania O. Tausen
I dette forløb arbejder klassen med dokumentartyper, analysemodel til dokumentarfilm, fiktionkoder og autenticitetsmarkører.
Eleverne analyserer et antal dokumentarfilmklip, og får her anvendt relevante begreber, knyttet til dokumentartyper, filmanalyse og fiktions- og faktakoder.
Læringsmål.
- Du skal demonstrere viden om dokumentarfilmens genretræk og karakteristiske virkemidler
- Du skal kende og kunne skelne mellem de fem dokumentarfilmtyper (Bill Nichols)
- Du skal kende begreberne ”faktakode” og ”fiktionskode” og kunne bruge dem i forbindelse med analyse af dokumentarfilm/ klip fra dokumentarfilm
- Du skal kunne analysere en dokumentarfilm /klip fra dokumentarfilm med begreber fra Håndbog til Dansk
- Kunne svare på spørgsmålet: Hvad er en dokumentarfilm? (John Griersons definition)
Indhold
Kernestof:
DRTV - Skål
I ser filmen "SKÅL" på egen hånd i klassen, da jeg er syg. Marius og Søren har lovet at stå for afviklingen af modulet. Hvis man ikke får set filmen er den lektie til modulet på torsdag.
5.2 Dokumentarfilm og Mockumentary
Skål
Genlæs i HtD indtil "Autenticitetsmarkører i dokumentarfilm"
Filmmusikteori og historie.pdf
Dobbeltmodul om Skål 2022K.docx
Dobbeltmodul om Skål 2022K (1).docx
Læs to afsnit i Håndbog til dansk: "Brugen af fiktion og fiktionskoder" og "Mockumentary"
Analyserende artikel om Skål.docx
https://www.youtube.com/watch?v=me3Yda7UtW4
CFU-login
Digtet SKÅL
Genlæs to afsnit i Håndbog til dansk: "Brugen af fiktion og fiktionskoder" og "Mockumentary"
Dokumentarfilmtyper eksempler kort version.docx
Vi opsummerer, hvad der karakteriserer de forskellige dokumentarfilmtyper. Genlæs "Kreativ bearbejdning af virkeligheden" og "Dokumentarfilmtyper" i HtD
2k grupper doku-film.png
Vi begynder et forløb om sorg som tema i nyere litteratur. Læs to små tekster fra Vilma Sandness Johannesons værk: "Tænk ikke på mig", 2022: "NU Forår 2018", "2013 Dagbog". Og se det korte interview med forfatteren.
Forfatterinterview: Vilma Sandnes Johansson om 'Tænk ikke på mig'
Vilma Tænk ikke på mig.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Sorg som tema i nyere litteratur .
På baggrund nærlæsninger af en række tekster af nyere forfattere og digtere har vi kredset om spørgsmålet: Hvordan fremstilles sorg i den nye bølge af sorglitteratur i nyere dansk litteratur? (en enkelt afstikker til amerikansk litteratur: Sorgklassikeren "Et år med magidk tænkning" af Joan Didion)
Vi har indkredset sorglitteraturens særlige kendetegn:
Opløsning af gængse genrer
Blanding af genrer og udtryksformer (= hybridtekster) – eksperimenter med genrer (Blanding af genrer og udtryksformer. Hybridtekster. Poesi, prosa, dagsbogsnotater, journaler, rapporter (det dokumentariske) skitser, essayistiske passager, readymades og intertekstuelle referencer blandes på fragmentarisk vis)
Sproget er gået i stykker
Tiden er gået i stykker
Indhold
Kernestof:
Spørgsmål til litteratur om sorg.docx
Vi begynder et forløb om sorg som tema i nyere litteratur. (Gen-)Læs tre små tekster fra Vilma Sandness Johanssons værk: "Tænk ikke på mig", 2022: "NU Forår 2018", "2013 Dagbog".og "Tilbagefaldet". Og se det korte interview med forfatteren.
Vilma Tænk ikke på mig.pdf
Forfatterinterview: Vilma Sandnes Johansson om 'Tænk ikke på mig'
Podcast om sorg
CarolineMinorSorgensHave.pdf
Ingen lektier
Naja Marie Aidt
Sorg i litteraturen
Naja Marie Aidt | Har døden taget noget fra dig så giv det tilbage | ETIK2018
Writer Naja Marie Aidt Turned the Ultimate Loss Into A Literary Masterpiece | Louisiana Channel
Læs uddrag af Naja Marie Aidt: "Carls bog", 2017
Naja Marie Aidt_ Carls bog.docx
Spørgsmål til litteratur om sorg (1).docx
Reflekterende artikel om litteraturens betydning .docx
5a Hvorfor læser vi egentlig litteratur_ Uddrag af Svend Brinkmanns tale ved åbningen af bogmessen Bogforum 2017.docx
Læs det første kapitel (s. 5-8) + s. 9-12 i kapitel 2 i den amerikanske forfatter Joan Didions sorgklassiker "Et år med magisk tænkning" (2005).
Joan Didion Magisk tænkning.pdf
Læs s. 1-16 i Joakim Kruse Lykkes roman "Et sted at være mor fra", 2022 (der står meget lidt på den enkelte side). Læs Svend Brinkmanns tale ved Bogforum. Talen indgår i jeres næste skr. opgave: Reflekterende artikel.
Joakim Kruse Lykke Et sted .pdf
5a Hvorfor læser vi egentlig litteratur_ Uddrag af Svend Brinkmanns tale ved åbningen af bogmessen Bogforum 2017 (1).docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Skrivecup "Forbudt"
I forbindelse med årets emnet for skrivecup "Forbudt" arbejder vi med middelalder, folkeeventyr og folkeviser med fokus på forlovelsessituationen og andre overgangssituationer. Som perspektivering inddrages to nyere noveller, der på forskellig vis tematiserer overgange. Fokus på syndefaldsmyten. I forbindelse med folkeeventyr: Fokus på strukturalistisk metode og en række af dens modeller: Modsætningsanalyse, kontraktmodellen, aktantmodellen.
Indhold
Kernestof:
Årets emne | SkriveCup
Regler | SkriveCup
Skitse til analyse af folkevise doc (1).doc
Læs folkevise: "Ebbe Skammelsøn" (den anden vise i dokumentet. Bemærk ordforklaringer til slut i dokumentet). Læs i Litteraturens Veje om Folkeviser s. 38-44 - indtil "Ridderviser".
Germand Gladensvend, Ebbe Skammelsøn.pdf
Folkeviser. Litteraturhåndbogen (2).pdf
Hvad er remediering.docx
Arbejdsspørgsmål til folkeviser LV s. 38-44.docx
SkriveCup
2023 Lyset og mørket | SkriveCup
2019 Kærlighed | SkriveCup
Genlæs s. 38-44 i om Folkeviser i Litteraturens Veje. Læs om "Ridderviser" (bl.a. Ebbe S.) s. 44-46 (indtil "Folkeeventyr")
Genlæs fortælling af Karen Blixen: "Ringen". Læs oversigtstekst om den reflekterende artikel. Se elevbesvarelser "Reflekterende artikel, eksemplarisk"
Karen Blixen_Ringen_linjeret.pdf
Den reflekterende artikel oversigtstekst.docx
reflekterende artikel, eksemplarisk.docx
Alle grupper arbejder med deres remediering og performance - skal afsluttes i dette modul. HUSK at I skal skrive en tekst, som I bygger jeres performance på.Performance/ remediering må vare max 8 minutter og fylde max 2000 ord. Tænk på rekvisitter, u
Grupper skrivecup.png
3 Arbejdspapir til folkeeventyret Kong Lindorm.docx
Dansksiderne: Strukturalistisk metode
Læs folkeeventyret "Kong Lindorm" (5 sider) og læs i Litteraturens Veje om folkeeventyr s. 46 - og indtil afsnittet "Prins Hvidbjørn og Kong Lindorm" - og læs igen fra s. 49, spalte 1 (fra "Mens Prins Hvidbjørn er et simpelt eventyr....) til og med
Kong Lindorm pdf.pdf
Folkeeventyr Litteraturens Veje (1) (1) (1).pdf
Grupper Folkeeventyr.png
Arbejdsspørgsmål til blomstrende have.docx
3.2 Komposition
3.1 Hvad handler teksten om?
Læs novelle af Naja Marie Aidt "Den blomstrende have" og tænk over "overgangsituation" og det forbudte. 8 korte sider
aidt blomstrende have.pdf
CFU-login
1. Litterær analyse af romaner, noveller og kortprosa
Novelle-analyse intro (3).docx
Martin A. Hansen Paradisæblerne.doc
Læs Novelle af Martin A. Hansen (KANON): Paradisæblerne
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Romantikken
Forløbet har til formål at præsentere klassen for de mange forskellige litterære retninger, der kommer til udtryk i perioden 1800-1870 med vægt på universalromantik, nationalromantik og romantisme. Der læses et udvalg af centrale tekster, herunder kanonforfatterne Oehlenschläger, H.C. Andersen, Grundtvig og St. St. Blicher ("Sildig Opvaagnen": VÆRK 4). Under arbejdet med nationalromantikken har vi diskuteret forskellige tolkninger af nationalitet, nationalisme og nationalfølelse.
Værk 4: St.St. Blicher: Sildig Opvaagnen.
Indhold
Kernestof:
Reflekterende artikel viderearbejde med egen opgave.docx
3. Litterær analyse af eventyr
Romantikken grundspørgsmål.docx
reflekterende artikel, eksemplarisk.docx
Læs et eventyr af H.C. Andersen (KANON): "Klokken", 1845. Læs to afsnit i Litteraturens Veje om Romantikken s. 119-121 og s. 124-126 om "Universalromantikken".
Romantikken LV s. 119-127 (2) (1).pdf
HC Andersen Klokken.pdf
Romantikken og universalromantikken - dansk litteratur
Genlæs et eventyr af H.C. Andersen (KANON): "Klokken", 1845. Genlæs to afsnit i Litteraturens Veje om Romantikken s. 119-121 og s. 124-126 om "Universalromantikken".
HC Andersen Klokken (1).pdf
I bliver delt ind i grupper ved moduelts begyndelse. Hver gruppe skal holde en lille fremlæggelse om et særligt sted i Frederiksberg have. Så læs det vedhæftede dokument.
Frederiksberg Have (1).doc
Der er et yndigt land - Danmarks Nationalsang
Læs i LV om Nationalromantikken s. 129-132. Læs vores nationalsang "Der er et yndigt land" af Adam Oehlenschläger (KANON)
LV s. 129-134 Nationalromantikken mm (1) (1) (1) (3).pdf
Med spørgsmål Oehlenschläger Opr. version af fædrelandssang (1).docx
2 Gruppearbejde om Blichers novelle Sildig Opvaagnen.docx
Hvad er biedermeier.docx
Hvad er poetisk realisme.docx
Hvad er romantisme.docx
CFU-login
Steen Steensen Blicher
I bedes læse de tre første sider i vores næste værk. "Sildig Opvaagnen" af St. St. Blicher. Læs indtil s. 3, l. 9: "Et halvt år efter døde den i R ansatte Districtslæge.....Læs s. 134-144 i LV (der er mange billeder) - om Biedermeier, St.St. Blicher
Biedermeier og poetisk realisme LV.pdf
Blicher Sildig Opvaagnen (1).doc
Blicher Sildig Opvaagnen (1) (1).doc
I skal have læst novellen "Sildig Opvaagnen" færdig. Vi læste til s. 5, l. 39 i modulet ("tive samfulde Aar") Genlæs s. 134-144 i LV (der er mange billeder) - om Biedermeier, St.St. Blicher og poetisk realisme.
Den reflekterende artikel oversigtstekst (1).docx
Den analyserende artikel oversigtstekst.docx
Den debatterende artikel oversigtstekst.docx
I har jeres fremlæggelser om "Sildig Opvaagnen" klar ved modulets begyndelse.
2K grupper Sildig Opvaagnen.png
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Romantikken fortsat. Værk 4
Forløbet har til formål at præsentere klassen for de mange forskellige litterære retninger, der kommer til udtryk i perioden 1800-1870 med vægt på universalromantik, nationalromantik og romantisme. Der læses et udvalg af centrale tekster, herunder kanonforfatterne Oehlenschläger, H.C. Andersen, Grundtvig og St. St. Blicher ("Sildig Opvaagnen": VÆRK 4). Under arbejdet med nationalromantikken har vi diskuteret forskellige tolkninger af nationalitet, nationalisme og nationalfølelse.
Værk 4: St.St. Blicher: Sildig Opvaagnen.
Indhold
Kernestof:
2 VIDEREARBEJDE MED TERMINSPRØVERNE.docx
Årsprøve - kort refleksionstekst 3g.docx
Den analyserende artikel oversigtstekst (1).docx
Den debatterende artikel oversigtstekst (1).docx
Den reflekterende artikel oversigtstekst (1) (1).docx
Feedback på årsprøve 2024.docx
I dette modul arbejder vi videre med jeres årsprøver: Opgaveformuleringen læses igennem igen. Vurderingskriterierne læst igennem. DIN OPGAVE MEDBRINGES I UDPRINTET FORM. Tag gerne et par skrivere med (gerne rød og blå)
Vurderingskriterier skriftlig dansk.docx
FINAL Alle opgaveformuleringer Skriftlig årsprøve i dansk, 4. juni 2024, Rysensteen Gymnasium .docx
Grundtvig De levendes Land.docx
Ark om stilistik.pdf
Digt-analysemodel.docx
Thomas Kingo
Læs Grundtvigs salme: "De levendes Land" . Læs i LV om Grundtvig (KANON) og nationalromantikken s. 132-134
N.F.S. Grundtvig
LV s. 129-134 Nationalromantikken mm (1) (1) (1) (1).pdf
Hvad er en salme?
Genlæs Grundtvigs salme: "De levendes Land" . Genlæs LV om Grundtvig (KANON) og nationalromantikken s. 132-134
Arbejdsspørgsma_l til Emil Aarestrup to digte (10).docx
Billeder til Aarestrups digte.ppt
Hvad er romantisme.docx
Læs to digte af Emil Aarestrup: "Angst" og "Til en veninde". Læs i LV om romantisme og Emil Aarestrup - s. 145-151.
To digte af Aarestrup (1).pdf
Romantismen og Aarestrup.pdf
Isam B - I Danmark Er Jeg Født
I Danmark er jeg født ved DRs pigekor
Gruppearbejde som forberedelse til skr. aflevering.docx
I (gen)læser opgaveformuleringer og tekster til næste skr. aflevering.(opgave 2 og 3 IKKE 1 og 4). Alle læser H.C. Andersen: I Danmark er jeg født. Tænk over hvilke sproglige virkemidler, der bruges i teksten.
2022, Nation, kultur og identitet - Skriftlig aflevering - fire opgaver, to genrer (AA, DA) (5) (3) (3).docx
HCA Danmark mit Fædreland.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Det moderne gennembrud
Det moderne Gennembrud.
Fokus på, hvordan det moderne sætter aftryk i litterære teksters tematik og stil og på, hvordan Georg Brandes' krav om at sætte problemer under debat manifesteres i et udvalg af periodens litterære tekster. Tematisk fokus på køn og kvindefigurer - især Nora i Ibsens "Et Dukkehjem" (naturalistisk drama, dagligestuedrama, problemdrama) - og på Sædelighedsfejden og begrebet "naturalisme". Som et nutidigt perspektiv på en ældre periode og på kønstematikken inddrages tekster i relation til #MeToo.
Indhold
Kernestof:
Pontoppidan Havfruens sang kort gruppearbejde.docx
Læs novelle af Henrik Pontoppidan (KANON): "Havfruens sang", 1890. Læs om "En litterær revolution" og "Romantisk efterklang" i "Litteraturens Veje" s. 179-185 (Der er mange billeder!).
Pontoppidan Havfruesang (1).doc
LV Det moderne Gennembrud (3).pdf
Sammenbrudslitteratur Arbejdsspørgsmål.docx
Karens Jul Det moderne gennembrud og naturalisme v (1).docx
Naturalismeshow.ppt
Amalie Skram
Læs novellen "Karens jul" (NORSK) af Amalie Skram. Læs i LV om kvinderne og det moderne gennembrud, sædelighedsfejden og sammenbrudslitteratur: s. 205-208.
amalie skram karens jul (12).pdf
Kvinderne og Det moderne Gennembrud LV (4).pdf
Spørgsma_l til slutningen af Et dukkehjem af Henrik Ibsen.docx
DRTV - Skam
Et Dukkehjem - uddrag til skuespil
Læs uddrag af Henrik Ibsens drama: Et Dukkehjem. Læs om Det naturalistiske drama i "Det moderne gennembrud. # Me Too" indtil overskriften "Dramaets komposition".
Et dukkehjem Ibsen af tredje og sidste akt (4) (1) (1).docx
Naturalistiske drama Bødtcher og Mose.pdf
Elisabeth Grundtvig handskemoral.doc (1).docx
Positionerne sædelighedsfejden detaljer.docx
Ny Sædelighedesfejden, MeToo og sammenbrudslitteratur.docx
Læs om Sædelighedsfejden i "Det moderne gennembrud. #MeToo" s. 37-40. Læs om feminisme og #Metoo s. 71-76. Genlæs evt. i LV om kvinderne og det moderne gennembrud, sædelighedsfejden og sammenbrudslitteratur: s. 205-208.
Sædelighedsfejden DMG-bog (6).pdf
Feminismen og #MeToo s. 71-76.pdf
1800-tallet på vrangen
6. 1870-1890: Det moderne gennembrud
Feedback generel på skr opgave.docx
3K grupper sædelighedsfejden mm.png
Opdateret GCPforløb om Afrika i dansk litteratur.docx
Ejersbo Eksil.pdf
Jakob Ejersbo Spørgsmål til uddrag af Eksil.docx
LÆS forfatterweb om Jakob Ejersbo. Se lille film. Sammen læser vi et uddrag af Jakob Ejersbos roman "Eksil"
Jakob Ejersbo
https://forfatterweb.dk/oversigt/zejersboja00
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
GCP. Afrika i dansk litteratur. Værk 5
GCP-forløb: Afrika i dansk litteratur
På baggrund nærlæsninger af en række danske forfattere - fra Karen Blixen over Jakob Ejersbo til Thomas Boberg - har vi kredset om spørgsmålet: Hvordan fremstilles Afrika i nyere dansk litteratur? Fokus på kulturmøde (statisk, dynamisk, det beskrivende kulturbegreb vs. det komplekse kulturbegreb), "blikket udefra" og modsætninger og sammenstød mellem Afrika og Europa.
Værk 5: Karen Blixen: "Den afrikanske farm (Første del: "Kamnate og Lulu"). Eleverne har skrevet opgave om den første del af værket.
Indhold
Kernestof:
Opdateret GCPforløb om Afrika i dansk litteratur.docx
Ejersbo Eksil.pdf
Jakob Ejersbo Spørgsmål til uddrag af Eksil.docx
LÆS forfatterweb om Jakob Ejersbo. Se lille film. Sammen læser vi et uddrag af Jakob Ejersbos roman "Eksil"
Jakob Ejersbo
https://forfatterweb.dk/oversigt/zejersboja00
postkolonial teori og litteratur | lex.dk – Den Store Danske
Karen Blixen Skygger på græsset uddrag .pdf
3.7 Litterære metoder
Læs kapitlet om "Det postkoloniale fokus" i "At læse Karen Blixen", s. 95-97 ("Postkolonial teori").
Postkolonial teori.pdf
Postkolonial teori arbejdsspørgsmål.docx
Guldager Kiilimanjaro novellen Trafikulykke pdf.pdf
Ejersbo
Kopi af Analyse af dokumentaren EJERSBO (2015) (1).docx
2.1 Kontrakter, koder og genrer
Vi læser sammen en novelle af Katrine Marie Gulddager fra samlingen "Kilimanjaro"
5.2 Dokumentarfilm og Mockumentary | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
Katrine Marie Guldager:
Løvfald
1. Litterær analyse af romaner, noveller og kortprosa | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
Læs novelle af Katrine Marie Guldager: "Trafikulykke"
Against All Odds – Historiske kvinder og nye algoritmer | SMK – Statens Museum for Kunst
Kunstnere i udstillingen | SMK – Statens Museum for Kunst
Den afrikanske farm del 1.pdf
SMK.png
SMK uds.png
Vi skal på Statens Museum for Kunst og se udstillingen "Against All Odds. Historiske kvinder og nye algoritmer". Nærmere info følger. Vi skal være der kl. 13:30. så vi mødes i lokale 20 til indledende undervisning og forberedelse til udstillingen.
Opgave reflekterende artikel om GCP-rejse Uganda.docx
Læs s. 9 til s. 14 midt i værk 5: Karen Blixen: "Den afrikanske farm". Vi skal ikke læse hele værket, men den første del: "Kamante og Lullu".
Selvlæst GCP-værk Den afrikanske farm (1).docx
Læs til s. 25 (til afsnittet "Et Kikuyu Barn") i "Den afrikanske farm". Genlæs Guldagers novelle: "Trafikulykke".
3.7 Litterære metoder | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
GCP-forløb- Afrika i dansk litteratur-kopi.docx
Feedback generel på skr opgave (1).docx
Karen Blixen Museum — Den Afrikanske Farm
Læs fra s. 25 til s. 38 i et af verdenslitteraturens største værker: Den afrikanske farm
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Litterære metoder
Litterære metoder
Formålet med forløbet var dels at styrke elevernes tekstanalytiske kompetencer gennem arbejde med nærlæsning og dels at introducere klassen til en række forskellige metodiske tilgange til analyse af litteratur.
Vi har gennemgået en række litterære analysemetoder: Strukturalisme, nykritik, psykoanalyse, læseorienteret metode, ideologikritisk og socialhistorisk metode, feminisme og queer. Alle metoder er afprøvet i forbindelse med analyse af Naja Marie Aidts novelle "Når englene flyver".
Indhold
Kernestof:
22022 K Litterære metoder instruktion.docx
Læs indledningen om litterære metoder i HtD - indtil afsnittet "Biografisk metode" (= ca. én side). Læs Naja Marie Aidts novelle: "Som englene flyver", 1993
3.7 Litterære metoder
Aidt Som englene flyver.pdf
2022K GRUPPER Litterære metoder.png
Læselyst - Dansk - STX | Emu.dk
Læs afsnittet om den metode, som din gruppe har fået tildelt. Forudsætning for gruppearbejde.
to og to læs op.png
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Reklamer og reklamefilm
I forløbet undersøger vi, hvad der kendetegner kommunikationen i reklamer og reklamefilm. Vi laver billedanalyse og arbejder med begreber og teorier som fx Laswells kommunikationsmodel, virkemidler i argumentationen, forskellige reklametyper (afsender-, produkt-, modtager-, og markedsorienterede), modtagerforhold (fx Gallups kompasmodel) og forskellige typer reklamefilm (fx lyrisk, narrativ og oplysende).
Indhold
Kernestof:
Arbejdsspørgsmål til trykte reklamer.docx
22022 K Litterære metoder instruktion.docx
2022K GRUPPER Litterære metoder.png
3.7 Litterære metoder
Nyt kort forløb om reklamer og reklamefilm. Læs om reklamer i Håndbog til dansk 5.6 indtil overskriften "Reklamefilm". Se "Medieanalyse af trykte reklamer". I må meget gerne finde/ medbringe en trykt reklame fra fx en avis eller et magasin/ blad
5.6 Reklamer
13. Medieanalyse af trykte reklamer
Gruppearbejde om reklamefilm 3K.docx
2.1 Kontrakter, koder og genrer | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
Læs om "Reklamefilm" i HtD 5.6 (svarer til ca. 1 side). Se analysemodel til reklamefilm.
14. Medieanalyse af reklamefilm
Grupper 3K trykte reklamer.png
3K grupper reklamefilm.png
Bemærk modulet begynder kl. 9:00. ! Vi julehygger - overvejende. Medbring gerne fx pebernødder, manderiner og lignende
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Realismer - modernismer
Modernismer og realismer i i det 20. århundredes litteratur
Modernismer og realismer i det 20. århundredes litteratur (vægt på første del af århundredet). Fokus på de forskellige under-ismer til overbegreberne modernisme og realisme. Realisme: Vægt på socialrealisme og Det folkelige gennembrud (Jeppe Aakjær, Matin Andersen Nexø). Modernisme: Vægt på tidlig modernisme, (Johannes V. Jensen, Edith Södergran) ekspressionisme (Tom Kristensen) forskellige former for futurisme (Emil Bønnelycke, Marinetti) - og et spring op til 1980'ernes storbymodernisme, sidegademodernisme og kropsmodernisme (Michael Strunge).
Også fokus på forbindelseslinjer mellem modernistisk litteratur og modernistisk billedkunst.
Et gennemgående tema i en del tekster er fremstillingen af storbyen.
Vægt på lyrik-analyse og stilistik.
Indhold
Kernestof:
Realismer modernismer (1).pptx
Øvelse Realismer.docx
Vi begynder et nyt litteratur-forløb om realismer og modernismer. Læs s. 8-16 i Auring og Svendsen: "Realismer - modernismer"
TEORI Auring og Svendsen Realismer Modernismer Systime 2010 s. 8-16.pdf
Livet i badeværelset (1960)
Digt-analysemodel.docx
DRTV - Digtere, divaer og dogmebrødre: 1900-1918
Læs om "Modernisme" s. 20-25 i Auring og Svendsen: "Realismer - modernismer"
TEORI Auring og Svensen Realismer Modernismer Systime 2010 s. 20-25.pdf
Livet i badeværelset (1960) | Litteraturportalen
Spørgsmål til Martin Andersen Nexø forkortet version.docx
Det folkelige gennembrud og Martin Andersen Nexø.pptx
Læs Martin Andersen Nexøs (KANON) novelle: "Lønningsdag". Læs om "Det folkelige gennembrud" i Litteraturen på langs og på tværs (= lidt over 2 sider)
Martin Andersen Nexø Lønningsdag.pdf
Det folkelige gennembrud_Litteraturens veje-kopi (1).docx
Opgaver til Johannes V. Interferens.docx
Johannes V Jensen interferens.pdf
Digt-analysemodel (2).docx
Læs om Johannes V. Jensen (KANON) i Modernismens historie (= ca. en side). Vi læser og analyserer digtet "Interferens" sammen i modulet.
Tidlig modernisme 1906 - Johannes V. Jensen.docx
DRTV - Digtere, divaer og dogmebrødre: 1918-1930
Den analyserende artikel oversigtstekst (1).docx
Helt sæt forår 2024 (2).docx
Oversigtsartikel Den reflekterende artikel.docx
Den debatterende artikel oversigtstekst (1).docx
Opsummering af de skriftlige genrer i dansk.docx
7. 1890-2000: Modernisme og realisme | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Overordnet om modernisme v BFR (1) (1) (1).docx
Feedback skr. dansk .docx
Afsnit
1New York Bønnelycke og futurisme (1).docx
Martinov - om Futurisme.pdf
Emil Nolde ekspressionisme
Munch Skriget
Hvad er futurisme.docx
Ekspressionisme - kort (1) (1).docx
Læs (eller se!) digt af Bønnelycke: New York. Læs digt af Tom Kristensen: "Angst". Læs om futurisme og ekspressionisme i "Litteraturen på Langs og på tværs" (= ca. en side) Læs om Bønnelycke på forfatterweb
Tom Kristensen angst (1).doc
Emil Bønnelycke New York (1).docx
Futurisme og ekspressionisme (8).docx
Emil Bønnelycke
Tom Kristensen kendte angsten så dybt. Derfor kunne han skrive så kraftfuldt om den
Læs digt af finlandsvenske Edith Södergran: "Vierge moderne", 1916 (svensk tekst)
EDITH SÖDERGRAN: “VIERGE MODERNE” (1916) | Modernitetens gennembrud
BFR om Södergran
Södergran, Edith - Nordic Women's Literature
Typiske ekspressionistiske træk.docx
Marinetti Futurismens manifest.pdf
Læs Futurismens manifest. Ca. 2 1/ 2 side
Södergran Vierge moderne på svensk
Spørgsma_l til Seeberg- Patienten 1962 (2) (1) (4).docx
absurdisme | lex.dk – Gyldendals Teaterleksikon
eksistentialisme - Læs om eksistensfilosofien - lex.dk
Læs novelle af Peter Seeberg: Patienten, 1962
Seeberg Patienten (1) (1) (1).pdf
Storbyen i 80'er-lyrikken.pptx
NATMASKINEN tekst.docx
Michael Strunge - Natmaskinen (1981)
Digtsamlingen "Det nemme og det ensomme" læses til dette modul
Læs i Litteraturens veje om "Performativ biografisme" (knap 3 sider).
Litteraturens Veje om Performativ biografisme .docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
Tendenser i den nyeste tids litteratur. Værk 6
Tendenser i den nyeste tids litteratur
Fokus på to tendenser i litteraturen fra den nyeste tid: autofiktion (herunder performativ biografisme, dobbeltkontrakt og paratekster) og klimalitteratur, hvor fire kendetegn er blevet fremhævet:
Klimalitteraturen er kendetegnet ved at interessere sig forfire afgørende spørgsmål:
1. Hvordan ændrer vores ideer om forholdet mellem menneske, natur og klima sig i
lyset af klimakrisen?
2. På hvilken måde balancerer mennesket mellem magt og afmagt?
3. Hvad er sammenhængen mellem det globale og det lokale?
4. Hvordan kan man eksperimentere sig frem til et sprogligt udtryk, der kan beskrive
klimakrisen?
VÆRK 6: Asta Olivia Nordenhof: det nemme og det ensomme, 2013. Fokus på lyrik-analyse, autofiktion, psykisk skrøbelighed, krop, skam.
Indhold
Kernestof:
Det nemme og det ensomme - Asta Olivia Nordenhof (1)-kopi.pptx
Digt-analysemodel.docx
2.1 Kontrakter, koder og genrer
Asta Olivia Nordenhof
Forside Knausgård Min kamp.docx
Jørgen Leth forside.docx
KLOVN forside.docx
Y Hassan forside.docx
Titel
Asta Olivia Nordenhof_Det nemme og det ensomme (1) (1) (1).pdf
Læs tre digte fra jeres sjette og sidste værk: Digtsamlingen "det nemme og det ensomme" af Asta Olivia Nordenhof, 2013. Det er disse digte: "en våd græsplæne og mig" (s. 7), "varmen og tømmermændene" (s. 8-9) og "sidde fuldstændig smadret" (s. 25-26)
Digtsamlingen "Det nemme og det ensomme" læses til dette modul
Læs i Litteraturens veje om "Performativ biografisme" (knap 3 sider).
Litteraturens Veje om Performativ biografisme .docx
Begreber performativ biografisme dobbeltkontrakt autofiktion (7) (2) (3).docx
Arbejdsspørgsma_l til Leth Det uperfekte menneske AF (2) (1) (4).docx
BEMÆRK: MODULET BEGYNDER 12:20. Læs to fra jeres digte fra jeres sjette og sidste værk: Digtsamlingen "det nemme og det ensomme" af Asta Olivia Nordenhof, 2013. Det er disse digte: "varmen og tømmermændene" (s. 8-9) og "sidde fuldstændig smadret" (s
Afsnit
Jørgen Leth, Det uperfekte menneske, 2005 paratekster (8).docx
Thomas Boberg
Læs om centrale begreber i forbindelse med autofiktion. Genlæs to digte fra jeres sjette og sidste værk: Digtsamlingen "det nemme og det ensomme" af Asta Olivia Nordenhof, 2013. Det er disse digte: "varmen og tømmermændene" (s. 8-9) og "sidde fuldst
Asta Olivia Nordenhof_Det nemme og det ensomme (1) (1) (1) (10).pdf
Klimakrisens ankomst i litteraturen
Klimalitteratur arbejdsspørgsmål.docx
Antropocæn - Læs om betydninger og brug af ordet - lex.dk
Theis Ørntoft, af Digte 2014.docx
Ørntoft Min sorte kælders pdf.pdf
Læs det vedhæftede om klimalitteratur (knap tre sider). Læs de to digte ("Det er forvirrede tider" og "Jeg drømmer, at jeg står i et kryds") af Theis Ørntoft, Digte 2014. Vi arbejder med dem i modulet.
Hvad er klimalitteratur pdf.pdf
ørntoft uddrag digte 2014.pdf
Læs om klimalitteratur og hæft jer især ved de fire kendetegn i "Forord til læreren"
Klimalitteratur indledende pdf.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18
Fortællende journalistik fra Herman Bang til i dag
Fortællende journalistik fra Herman Bang til i dag
Et kort forløb om fortællende journalistik og new journalism. Vi begynder under Det moderne Gennembrud hos Herman Bang (fortællende journalistik, impressionistiske træk) og hopper til 1960'erne hos Tom Woolfe (fader til new journalismi USA i 1960'erne) og igen frem til danske Morten Sabroe i 1980'erne og 1990'erne.
Vi opsummerer begreber fra innovationsforløb om nyhedsformidling i 2g: Nyhedstrekanten, nyhedskriterier, journalistisk sprog, vinkling, avistyper, layout.
Indhold
Kernestof:
5.1 Avisjournalistik
Herman Bang Fra Klitmøller Strand.doc
Analyseark fortællende journalistik og New Journalism (1) (5).docx
Opsamling fortællende journalistik og new journalism.docx
2, Talepapir fortællende journalistik fra Håndbog til dansk.docx Afsnit
Analyse af fortællende journalistik HB.docx
Theis Ørntoft, af Digte 2014.docx
feature – Lex
BFR Fortællende journalistik indledende.docx
Genlæs om klimalitteratur og hæft jer især ved de fire kendetegn i "Forord til læreren"
Klimalitteratur indledende pdf.pdf
Jesper Klit Spørgsmål.docx
Morten Sabroe spørgsmål Et monster fødes.docx
Læs Jesper Klits artikel: Nyhedstrekanten, der døde. Læs de to første afsnit og det sidste afsnit af Morten Sabroes artikel "Et monster fødes" (eksempel på new journalism)
Afsnit
Jesper Klit - Nyhedstrekanten der døde-1 (4) (4).doc
Sabroe Et monster fødes.docx
Omfang
Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19
Digitale hjælpemidler -
i-bøger som må tilgås til eksamen
Min læring - bl.a siden om God Stil
https://app.minlaering.dk/bog/45
Håndbog til Dansk
https://hbdansk.systime.dk/
Litteraturhistorien på langs og på tværs:
https://litthist.systime.dk/?id=170
Info vedrørende skriftlig eksamen og digitale læremidler:
Til skriftlig eksamen og terminsprøve i dansk, må du som udgangspunkt ikke gå på internettet!
Du må gerne gå på ordbøger som ligger online.
Du må gerne anvende egne noter og undervisningsmateriale fra drevet, men du skal inden prøven downloade det hele til din egen computer.
Du må også gerne bruge indholdet fra de specifikke dybe links, der er at finde i undervisningsbeskrivelsen i Lectio, men disse skal du også have downloadet inden eksamen.
Du må gerne tilgå digitale filer fra undervisningsbeskrivelsen i lectio, der er for store til at blive downloadet. Det gælder for jeres vedkommende Håndbog til dansk, Min læring (God stil)
Det er ikke tilladt at benytte netadgangen til at tilgå interaktive programmer (fx Wolfram Alpha, Google Translate, Google Earth eller Grammarly…)
Du må gerne have stavekontrol i Word
Kommunikation med omverdenen under eksamen er selvfølgelig altid absolut ulovligt. Det gælder chatfunktioner i fx Messenger, Twitter, Google drev osv.
Du skal selv sørge for, at du har slået alle pop-up-funktioner fra, så du ikke kommer til at modtage beskeder under eksamen og dermed bryde reglerne, uden det var tiltænkt.
Alle fysiske bøger og noter må gerne bruges, ligesom alle former for noter, der ligger downloadet på din computer.
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55090367411", "T": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55090367411", "H": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55090367411" }