Rysensteen Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Rysensteen Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA/u - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Rysensteen Gymnasium
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Christine Halse
Hold
2022 DA/u (
1u DA
,
2u DA
,
3u DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Introforløb til dansk
Titel 2
Den poetiske raptus - introduktion til Holberg
Titel 3
Dengang med hunden / VÆRK
Titel 4
Oplysningstiden (GCP)
Titel 5
Nyhedsmedier
Titel 6
Problemer under debat.
Titel 7
Dokumentarfilm (GCP)
Titel 8
Forbudt
Titel 9
Den debatterende artkel
Titel 10
Tidlig romantik
Titel 11
Køn og (par)forhold på tværs af tid
Titel 12
Modernisme i 1900-tallet
Titel 13
Kommunikation, kampagner og reklamer
Titel 14
Virkelighedstemaet i litteraturen
Titel 15
Litteratur om psyskisk sårbarhed
Titel 16
i-bøger som må tilgås til eksamen
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Introforløb til dansk
Kortfilm
I grundforløbet arbejdede alle elever med kortfilmen som genre. Forløbet afsluttedes med at instruktøren af "Mor", Andrea Stief kom på besøg. Eleverne skrev en afsluttende lille analyseopgave.
Kernestof - tre kortfilm;
Mor
Dennis
Daimi
Retorik
Eleverne arbejdede med grundlæggende begreber inden for retorik og argumentationsanalyse, og udarbejdede i den sammenhæng en argumenterende tale. Forløbet afsluttedes med en skriftlig analyse af Uglebjerg Vinholts tale.
Kernestof:
Mathias Uglebjerg Vinholt: tale ved demonstrationen mod uddannelsessnobberi 2022
Sekundært stof:
Grundbog: Håndbog til Dansk (Systime)
4.9 og 4.10 om retorik og argumentationsanalyse
Introduktion til litterær tekstanalyse
Klassen arbejdede med epik og tilgange til analyse heraf.
Kernestof:
Raymond Carver: Min
Pia Juul: Opgang
Helle Helle: En stol for lidt
Sekundært stof
Grundbog: Håndbog til Dansk (Systime)
3.0-3.6 om Litteratur
Indhold
Kernestof:
AA Uglebjerg
Minlæring
Linket her er til Håndbog til dansk, som du har fået adgang til i grundforløbet. Læs i afsnit 4.9. Retorik: indledningen, "de tre talegenrer" og "Ciceros pentagram".
VIGTIGT: medbring øretelefoner / headset
Øvelser - argumentation (Hbtd)
Arbejdsark til Mathias Uglebjerg Vinholt tale ved demonstrationen mod uddannelsessnobberi 2022
Læs om "disposition" og "appelformer" (gennemgået i sidste modul)
Om argumentation i Håndbog til dansk, afsnit 4.10: Læs Indledningen+afsnittet om Toulmins argumentationsmodel. (Du skal ikke lave opgaverne).
61668332-7e5ee-463
Lav opgave 1 og 2 hjemmefra (hvis I ikke blev helt færdige i timen)
Ppt om Toulmins argumentationsmodel
Generation Rastløs - spørgsmål
Generation Rastløs - tekst
Den gode tale
Grupper
DA2
Makkere og grupper
Forbered din tale hjemmefra - læs kravene her
Du kan også lade dig inspirere af denne powerpoint
betal til box56330 - 50 kr. til teatertur den 8.12. (Rys betaler også 25 kr.)
3.6 Litterære genrer - indledningen frem til "myter, sagn og fabler"
De tre litterære storgenrer
Raymond Carver: Min
arbejdsspørgsmål til "Min"
3.6 Litterære genrer - novelle - læs det lille afsnit om novellegenren - og vælg notefunktionen for at farvemarkere nogle nøgleord.
Betal til box56330 - 50 kr. til teatertur den 8.12. (Rys betaler også 25 kr.)
Pia Juul: Opgang
Opgang - arbejdsspørgsmål
Til jer som mangler: Betal på MobilePay til box56330 - 50 kr. til teatertur den 8.12. (Rys betaler også 25 kr.)
3.2 Komposition - læs til og med afsnittet om kronologi, flash back, flash forward
Husk at du kan farvemarkere når du læser i Håndbog til Dansk. Det kan være en god idé da det lille introforløb vi arbejder med nu, introducerer grundlæggende begreber som du kommer til at skulle bruge gennem hele gymnasietiden.
Ludvig Holberg i oplysningstiden (DR)
Holberg og det første danske teater (DR)
Fortæller, synsvinkel og fortælleteknik - øvelse
Minlæring - øvelser
3.3 Fortæller - læs til og med afsnittet om "personalfortæller"
Mobile Pay: box56330 50 kr. - de sidste mangler stadig at betale
Ludvig Holberg og oplysningstiden (DR - 4 minutter)
Makkeropgave: Lav en powerpoint - Hold A (begynder her) Hold B (klikker her efter rundbordssamtale)
Referater af rundbord
Lektie: Se dette tv-afsnit (10 minutter). Tag få noter undervejs: DRTV - Dansk teater 300 år: Holberg og det første teater
3.6 Litterære genrer - DRAMAgenren - læs hjemmefra
Minlæring - øvelse: Hans, hendes, sin
1. Litterær analyse af romaner, noveller og kortprosa
Helle Helle: En stol for lidt
3.1 Hvad handler teksten om? Læs de tre afsnit om "tid og miljø", "personkarakteristik" og "forholdet mellem personerne"
Øvelse: Fremstillingsformer
3.4 Fremstillingsformer - Læs om "situation", "beretning" og "beskrivelse" - du skal kunne forklare forskellen på de tre former
Til skriveøvelsen: Søg på Drev, og find din afleveringsmappe til Dansk. Søg efter: 1u DA AFL DitNavn.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Den poetiske raptus - introduktion til Holberg
Til foråret skal klassen arbejde med oplysningstiden, dette lille miniforløb fungerede derfor som teaser idet vi var på Folketeateret for at se forestillingen om Ludvig Holberg, skrevet af Ernst Brun Olsen .
Kernestof:
Den poetiske raptus (Teaterforestilling 8.12.22)
Perspektiverende stof
Ludvig Holberg i oplysningstiden (DR)
Holberg og det første danske teater (DR)
Håndbog til dansk: 3.6 Litterære genrer - DRAMAgenren
Indhold
Kernestof:
Ludvig Holberg i oplysningstiden (DR)
Holberg og det første danske teater (DR)
Fortæller, synsvinkel og fortælleteknik - øvelse
Minlæring - øvelser
Raymond Carver: Min
3.3 Fortæller - læs til og med afsnittet om "personalfortæller"
Mobile Pay: box56330 50 kr. - de sidste mangler stadig at betale
Ludvig Holberg og oplysningstiden (DR - 4 minutter)
Makkeropgave: Lav en powerpoint - Hold A (begynder her) Hold B (klikker her efter rundbordssamtale)
Referater af rundbord
Lektie: Se dette tv-afsnit (10 minutter). Tag få noter undervejs: DRTV - Dansk teater 300 år: Holberg og det første teater
3.6 Litterære genrer - DRAMAgenren - læs hjemmefra
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Dengang med hunden / VÆRK
Klassen læste Pia Juuls novellesamling Dengang med hunden (2005) og arbejdede i grupper med at analysere udvalgte noveller. Analyserne blev præsenteret podcast-form, og grupperne gav feedback til hinanden. Læsningen lå som opsamling på introforløbet, hvor klassen havde arbejdet med litterær tekstanalyse.
supplerende stof:
Håndbog til dansk - afsnit om litterær tekstanalyse
Indhold
Kernestof:
3.5 Tema og perspektivering
Learn
DA3 - opgaveformulering
3.1 Hvad handler teksten om? - læs afsnittene om "motiver" og "konflikter"
Genlæs novellen "Min" - det er den du skal skrive opgave om
Medbring "Dengang med hunden" (som du har hentet på FT) - vi skal til at arbejde med novellesamlingen, så du må meget gerne gå i gang med at læse den.
Medbring "Dengang med hunden"
Udvælg selv 2-3 af novellerne og læs dem hjemmefra
Læs jeres gruppes tre valgte noveller. Medbring bogen til modulet
Opgaveformulering, grupper og valgte noveller
Litterær analyse af romaner, noveller og kortprosa
Grupperne har givet hinanden lektier for. Sørg for at have godt styr på jeres tre noveller. I skal færdiggøre podcasten i dette modul.
Opgaveformulering og grupper
4.3 Sproglige figurer
Thomas Kingo: Keed af verden, kiær ad Himmelen
Opgaver til et modul om barokken
Gruppernes billeder til strofe 2-8
Barokken - læs side 1-3 - og kig på billederne på resten af siderne
Ingen lektier
1u giver respons til 1u
Afsnit
Evaluering
Dengang med hunden - læs den færdig hjemme og medbring bogen til modulet
Overvej hvad du synes karakteriserer bogen som helhed. Er der træk som novellerne har til fælles?
Brug 10-15 min på at repetere og øve faglige begreber på et af disse links:
Medbring earbuds / hovedtelefoner til lytning af podcast
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Oplysningstiden (GCP)
Forløbet blev afviklet i samarbejde med historiefaget, målet var at klassen skulle skrive DHO. Eleverne kunne her vælge mellem tre opgaveformuleringer som var udstukket på baggrund af forløbet:
a) Hvordan huskes og bruges oplysningstiden i nutiden?
b) Hvilke opfattelser af magt fandtes i Danmark i 1700-tallet?
c) Hvordan blev spørgsmålet om rettigheder forstået i 1700-tallet?
Kernetekster
Ludvig Holberg:
Erasmus Montanus (1723) (VÆRK)
(af) ”Kvinders Rettigheder” (1739)
(af) Niels Klim (1741)
En Kongelig Affære (Nikolai Arcel, Zentropa, 2012) (VÆRK)
Uddrag af Karoline Stjernfelt: I morgen bliver bedre, bind 1: Kongen og bind 2: Dronningen. Forlaget Cobolt, hhv. 2015 og 2020. (Bind 3: Lægen er under forberedelse).
GCP - Oplysningens tænkning danner fundament for det moderne demokrati - derfor betragtes forløbet som del af GCP.
Baggrund og perspektiv
Oplysningstiden. Fra Litteraturhistorien på langs og på tværs (Systime). Uddrag:
https://docs.google.com/document/d/1YtDTjjv7eHxBTj-zIAEeVRN6be2Wh9O1o1h-GYzEBAc/edit#
Oplysningen: fornuftens tidsalder. Brug Litteraturhistorien (Systime).
https://docs.google.com/document/d/1xocNtxT4qMLDUatZXgc3iX40Pb4McYwRNPD0xCBgAjA/edit#
Thomas Bredsdorff: indledning til Erasmus Montanus.
Holbergskrifter.dk
http://holbergsskrifter.dk/holberg-public/view?docId=skuespill/Erasmus/Erasmus_innl.page&query=thomas%20bredsdorff&brand=default&chunk.id=part1&toc.id=part1&hit.num=2
Holberg og humor - CH’s ppt / Rysensteen, 2023
Om dramagenren. Håndbog til Dansk. Systime.
https://hbdansk.systime.dk/?id=172#c1180
Ludvig Holberg og oplysningstiden.
DR.dk
https://www.dr.dk/studie/dansk/ludvig-holberg-0
DKT om Holberg og humor (video)
DKT trailer til Erasmus Montanus
Da censuren blev ophævet. Struense og trykkefriheden. Forbudt litteratur (Systime).
https://docs.google.com/document/d/13WUOSelgqvNHAUGGSk0CoJfd9Ev0kz9pLe-vNG01OGw/edit
Smædeverset som genre. Forbudt litteratur (Systime).
https://docs.google.com/document/d/1Ixdt-PayT0re5c6tE9teSN_8VQT106zJ_kRPsnEhWBM/edit#
Som optakt til DHO-forløbet, så arbejdede vi i et modul den periode som ligger FØR oplysningstiden, nemlig barokken (1650-1720).
Kernestof:
Thomas Kingo: Keed af Verden og Kær ad himmelen
Supplerende stof:
Barokken. Fra Litteraturhistorien på langs og på tværs (Systime). Uddrag:
https://docs.google.com/document/d/1ikXx2n7do-R2gAA3-nz2iFMgaGMyPBbB8G5o4yQcaZs/edit#
Sproglige figurer. Håndbog til Dansk (Systime).
https://hbdansk.systime.dk/?id=194
Ludvig Holberg. Forfatterweb.
https://forfatterweb.dk/oversigt/lholberg-ludvig?check_logged_in=1#anchor3474
Indhold
Kernestof:
4.3 Sproglige figurer
Thomas Kingo: Keed af verden, kiær ad Himmelen
Opgaver til et modul om barokken
Gruppernes billeder til strofe 2-8
Barokken - læs side 1-3 - og kig på billederne på resten af siderne
Ingen lektier
1u giver respons til 1u
Afsnit
Evaluering
Dengang med hunden - læs den færdig hjemme og medbring bogen til modulet
Overvej hvad du synes karakteriserer bogen som helhed. Er der træk som novellerne har til fælles?
Brug 10-15 min på at repetere og øve faglige begreber på et af disse links:
Medbring earbuds / hovedtelefoner til lytning af podcast
Filmiske virkemidler
Opgave - analyse af filmiske virkemidler i EKA
5.4 Spillefilm - Læs om de tre typer spillefilm, og find ud af hvordan "en kongelig affære" placeres.
Læs den feedback din gruppe modtog på jeres podcast
Hvis ikke du var til mandagsmodulet, så vil jeg bede dig sætte krydser i denne evaluering
CFU-login til filmen "En kongelig affære"
I morgen bliver bedre, 1 (16-23)
I morgen bliver bedre, 2 (14-19)
I morgen bliver bedre - ARBEJDSSPØRGSMÅL
1u's ord med LYS
Gem en kopi af denne lille tekst - læs og understreg vigtige nøgleord: Fornuftens tidsalder -
Skriv en liste med så mange sammensatte ord du kan komme i tanke om som indeholder ordet "lys" - tag den med til modulet.
Analyserende artikel - tragtindledning, anslag og opgave
Læs side 1-4 om Struense og trykkefriheden
Læs til og med side 2, linje 9. Læs højt, læs grundigt, læs langsomt, læs igen - til du forstår hvad Holberg mener :)
1u's hyldestdigte og smædevers - indsættes her
Gruppearbejde om Kokleku
Ludvig Holberg
Holberg: Kvinders rettigheder
Holberg: Nils Klim - (uddrag) - om kvindernes plads blandt de underjordiske
Genlæs noterne fra rundbordssamtalerne og find din ppt - I dag skal der laves nye slides - 1u-noter til Den poetiske raptus
Ppt-makkere
B-ppt (Læs slide 2 i "B-opgave til 1u om drama og Holberg" - og fortsæt arbejdet med jeres egen powerpoint)
A-ppt (læs slide 2 i "A-opgave til 1u om drama og Holberg" og fortsæt arbejdet med jeres egen ppt)
Medbring overstregningstusch og selvfølgelig almindeligt skrivegrej
OPGAVER til Erasmus-grupper
1u's handlingsresuméer
Farvemarkér hjemmefra alle de fem akter og alle scener i dit papirmanuskript - brug evt en overstregningsfarvetusch. Skriv navn på, og medbring dit manus til modulet.
Læs 1. og 2. akt (vi nåede at læse det meste i sidste modul) og find selv på et lille (skørt) argument som har samme form og logik, som de argumenter Erasmus disker op med til sidst i 2. akt.
Link til gloseliste - bemærk at du har gloselisten bagerst i det trykte manus.
Erasmus Montanus - manuskript
medbring dit manuskript og måske en hat, en paryk, en hue, et par træsko - eller andet I synes kunne bruges til at markere en karakter - sørg desuden for at have styr på hvad der står i din gruppes del af komedien, måske skal noget lige genlæses. Ikk
Læs igen: OPGAVER til Erasmus-grupper
Vi mødes i Salen. Medbring manuskriptet til Erasmus Montanus. I får tid til et et kort møde i gruppen inden grupperne skal være klar til at præsentere.
Se den korte trailer til Erasmus Montanus (Det kongelige teater).
Se den korte film fra Det kongelige teater: her interviewes instruktøren om sit arbejde med at gøre Erasmus Montanus til en sjov forestilling.
Skimmelæs hjemmefra: 1u's handlingsresuméer
Holberg og humor - ppt
Spørgeskema: valg af emne til DHO - deadline kl. 11.30, onsdag
Oplysningstiden - baggrundstekst om samfund, livssyn og genrer
Holbergs morale i løjtnantens monolog - læs side 6 og besvar opgaven
En fortolkning af Erasmus Montanus - læses GRUNDIGT - lav en kopi, så du kan markere og skrive i filen.
Læs de tre opgaveformuleringer hjemmefra
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Nyhedsmedier
Et kort forløb om nyhedsjournalistik i avisen afslutter 1g. Det primære fokus er begrebstilegnelse – sekundært er analyse.
Indhold: avistyper, stofområder / journalistisk sprog / meningsjournalistik / nyhedsjournalistik / vinkling / nyhedskriterier / Fake News
Materiale:
Håndbog til dansk. Afsnit 5.1. om Avisjournalistik
Aktuelle artikler
Indhold
Kernestof:
5.1 Avisjournalistik - Det journalistiske sprog
Modul 2
Håndbog til Dansk: Læs om Kilder, vinkling, avisens genrer og nyhedsjournalistik
Modul 3
1u's powerpoints om meningsjournalistik
Læs om Det journalistiske sprog. Læs afsnittet grundigt og tjek undervejs de links som ligger i det. Avisjournalistik - læs om
5.1 Avisjournalistik - afsnittet om "Meningsjournalistik" skal du skimme (dvs. læse med henblik på at få et overblik uden dog at nærlæse).
De fire redaktioners mappe
Se her hvem du skal være i avis-redaktion med. Overvej på forhånd hvilket avistemaer det kunne være interessant at arbejde med - og tænk gerne over ideer til gode historier
De fire redaktioners mapper
Tjek de tre genrer
Krav til jeres avis
De fire redaktioner har aftalt hvem der laver hvad inden dette modul.
Tidsplan for modulet
Alle elever skal læse én avis hjemmefra, se her hvilken du skal læse - og så får du sikkert lyst til at læse flere, hvilket er helt ok :)!
Medbring papir og kuglepen/blyant
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Problemer under debat.
Et forløb om realistisk litteratur, der retter opmærksomheden mod sociale forhold. Fra Det moderne gennembrud frem til i dag. Fra Brandes og Pontoppidan til Thomas Korsgaard. Herunder værklæsning og DKT.
Primære tekster
Brandes: Af Hovedstrømninger
Henrik Pontoppidan: Nådsensbrød (novelle)
Herman Bang: Den sidste balkjole (novelle)
Amalie Skram: Lucie (uddrag af romanen), 1888
Martin Andersen Nexø: Pelle Erobreren (uddrag af 1. bog - "Barndom")
Hvem sidder der bag skærmen (tekst af Jeppe Aakjær, 1905)
Tove Ditlevsen: Barndommens Gade (digt)
Thomas Korsgaard: Man skulle nok have været der (roman - VÆRK, seneste 5 år)
Glen Bech: Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet (s. 53-57, 97-98) (seneste 5 år)
DKT: Man skulle nok have været der (teaterforestilling, oktober, 2023)
Undervejs i forløbet deltog klassen i årets Klimahandledag - og kom der omkring en række andre tekster som sætter problemer under debat - her klimaet.
Sekundært materiale
Håndbog til Dansk - om litterær tekstanalyse
Håndbog til Dansk. Litteraturhistorien - om Pontoppidan, Bang og Nexø (under “Det folkelige gennembrud”
1800-tallet på Vrangen (DR) S 2, E 2
PPT om impressionisme i malerkunst og litteratur
https://forfatterweb.dk/
- om de læste forfattere
Drama i Dansk - Teoretisk værktøjskasse
Ppt om Glen Bech
Tekst om Autofiktion og dobbeltkontrakt fra
gymdansk.dk
Om realisme - “Samtidsbilleder - realismen i yngre dansk litteratur” af Mads Bunch.
PPT - Om remediering - slide 1-6
Indhold
Kernestof:
43322139-8785a-292 (e-nøgle til Håndbog til Dansk - litteraturhistorie)
Hvad har jeg læst i ferien
Hej 2u. Jeg glæder mig til at se jer allesammen og håber I har haft alletiders sommerferie! Jeg håber også at du har fået læst mindst én rigtig god skønlitterær bog på dansk. (Som vi jo aftalte lige inden ferien). Forbered dig på at skulle dele din l
Den gode fortælling - Opgave og tekster til Reflekterende artikel -
Reflekterende artikel: øvelse
HbtD -LH 7. Det moderne gennembrud (1870-1914)
2u AFL-mappe
Læs "De syv råd, sådan skriver du en reflekterende artikel" Dokumentet kan du stjernemarkere, for vi kommer til at vende tilbage til det hver gang I skal skrive, helt frem til du skal til studentereksamen
Opdater dig på listen: Hvad har jeg læst i ferien (vi skal lige have jeres navne på listen også :)
Luk din nye e-bog op ved at klikke på dette link https://konto.systime.dk/index.php?id=503 - og derefter indsætte denne e-nøgle 43322139-8785a-292
Litteraturhistorisk overblik - læs afsnittet om litteraturhistoriske perioder og længere nede på siden om "realisme"
Sørg for i løbet af i dag eller i morgen at hente "Man skulle nok have været der" på biblioteket (jeg regner med at I har fået notifikation om at romanen ligger klar).
For Emma: Eagles Flight - read the story an write a short interpretation -
Vi mødes i lokale 10
Læs FRA 7. Det moderne gennembrud (1870-1914) TIL OG MED "Det moderne gennembruds litteratur" - Øv dig I at highlighte nøgleord mens du læser. - hvis du ikke kan komme på i-bogen, så finder du e-nøglen som note på modulet den 16.8.23
I modulet skal du placere dig sammen med din gruppe.Du kan orientere dig om grupper, plan for elevoplæg og modulplan i dette dokument -
Medbring dine noter fra mandagsmodulet
Modulplan og arbejdsspørgmål til Den sidste balkjole
Læs Herman Bangs novelle "Den sidste balkjole" Du skal være opmærksom på hvem der er hovedpersoner i novellen. Hvordan bor de, og hvor gamle er de? Obs: sproget vil jeg mene er meget lettere at gå til end Pontoppidans :)
Læs denne korte opsamling på arbejdet i sidste modul med Pontoppidan og Naadsensbrød (ca 5 min. læsning)
Medbring romanen "Man skulle nok have været der" - du får tid i modulet til at læse. Og til jer som ikke har den endnu - I kan hente den i dag.
Modulplan
Podcast14 om Herman Bang (28 min)
Medbring høretelefoner til lytning af podcast
Herman Bang: Den sidste balkjole - det vil være godt at genlæse novellen, så du fanger flere detaljer end ved første gennemlæsning
Læs denne lille baggrundstekst om "Den sidste balkjole" - du skal bl.a. sørge for at forstå hvad der menes med at Bang skriver impressionistisk.
Læs: Amalie Skram: Lucie (uddrag på 2 sider) - teksten er på norsk - gloser står til sidst. Gæt gerne ved de ord du ikke forstår - det vigtigste er at fange helhedsbetydningen. Det kan være en god idé at læse højt.
Modulplan og arbejdsspørgsmål
Lektie: Martin Andersen Nexø: Pelle Erobreren (uddrag af 3. bog "Den store kamp")
OBS: er der nogen der vil bage kage til vores klimadag på fredag?
Klimahandledag i 2u med Chris og Ho
Her finder du introduktionen til Gymnasiernes Klimahandledag |
Klimastrejke ved Christiansborg kl. 14
Afsnit
Betal 35 kr til 6852FP på MobilePay. Det er betaling for "Man skulle nok have være der" som vi skal se på Det kongelige Teater mandag den 23.10. Billetten koster 60 kr. og Rys giver de 25,-
Q&A skriftlig dansk
Glen Bech: Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet (uddrag) download og læs
DA2 - nu opdateret, bl.a. med lydfil
Registreringsark
Læs frem til side 151 i "Man skulle nok have været der". Mandag efter ferien, skal du være færdig med at læse hele romanen.
Medbring bogen!
Theresa, Kamille, Jon og Bertram - 35 kr. til 6852FP på Mobile Pay
Mappe til gruppernes lyd-præsentationer
Registreringsark - Man skulle nok have været der
Medbring "Man skulle nok have været der" - færdiglæst.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Dokumentarfilm (GCP)
Et genreforløb med fokus på to værker som begge tematiserer spørgsmål om ungdom og identitet samt det at blive til som kunstner. Fokus på filmiske virkemidler, dokumentarfilmstyper, fakta- og fiktionskoder, dramaturgi, karaktertegning, miljøskildring og tematisk analyse.
"Skål" - en dansk/færøsk dokumentarfilm fra 2021. Instruktører: Cecilie Debell, Maria Guldbrandsø Tórgarð
I forbindelse med arbejdet med filmen fik skolen besøg af instruktør Cecilie Debell og hovedkarakter Dania O. Tausen. Eleverne udarbejdede parvis en analyserende artikel om selvvalgte sekvenser fra filmen.
"Apolonia Apolonia". Dansk dokumentarfilm fra 2022. Instruktør: Lea Glob
I forbindelse med arbejdet med filmen var klassen på tur til Arken for at deltage i en workshop om Apolonia Sokols værker, som var udstillet der.
Forløbet afsluttedes med egenproduktion af dokumentarfilm - denne produktion var knyttet til et tværfagligt projekt om innovation, som blev afviklet i fagene musik og dansk.
Begge værker tematiserer ungdom og kunst som både lokale og globale fænomener. Derfor nævnes GCP i titlen.
Kernestof
Cecilie Debell og Maria Tórgard: Skål (2021)
Lea Glob: Apolonia, Apolonia (2023) (VÆRK)
diverse eksemplariske uddrag af danske dokumentarfilm
Perspektiverende stof:
Håndbog til Dansk - afsnit 5.2. om dokumentargenren
Håndbog til Dansk - Filmiske virkemidler
Håndbog til Dansk - vejledning til medieanalyse af dokumentarfilm
Lille kompendium om Performativ biografisme og paratekst, Etik og manipulation i dokumentarer
Indhold
Kernestof:
Problemer under debat - forløbsoversigt
Om realisme - “Samtidsbilleder - realismen i yngre dansk litteratur” af Mads Bunch.
Dokumentarfilm (Bill Nichols) - Gymdansk
Afsnit
Læs dette afsnit om Autofiktion
Læs her om Dobbeltkontrakten
Lav samtidig et bogmærke på den hjemmeside du netop har læst på. Den er god at kende.
Dokumentarfilmstyper - analyseskema med eksempler
5.2 - læs de tre afsnit om dokumentarfilm: "Kreativ bearbejdning af virkeligheden" "Autenticitetsmarkører" samt "Brugen af fiktion og fiktionskoder"
Medbring øretelefoner / headset.
Skim disse spørgsmål hjemmefra. Hvilket har du mest lyst til at tænke over, mens du ser filmen?
Modulplan
DRTV - Skål
Filmiske virkemidler - skim oversigten, du skulle gerne genkende de fleste af begreberne, da vi jo tidligere har arbejdet med filmiske virkemidler
Medbring tusser i forskellige farver
I skal i dag påbegynde arbejdet med en skriftlig makkeraflevering. Find gerne en makker på forhånd. Skriv jer ind her
Sekvensoversigt
DRTV - Apolonia, Apolonia
Fakta- og fiktionskoder - øvelse
Læs præsentationen af Apolonia, Apolonia – CPH:DOX
Læselektie - (20-30 minutter) på 5.2 Dokumentarfilm og Mockumentary - Flere passager har I allerede læst, dette er et brush up.
Spørgsmål efter filmen
Modul- og forløbsplan
2u's umiddelbare reaktioner på filmen - skim dem hvis du vil, det er ikke en lektie, men en mulighed
I har fået feedback på afleveringerne om SKÅL. Kig på dem.
Apolonia Sokol - Arken
Du finder her tre artikler. Læs (skim) én af dem og udvælg en god passage, et citat, en pointe, som du tager med til modulet.
Aktivismen er et hårdt sted. Interview med Apolonia Sokol. Politiken
Anmeldelse af udstillingen på Arken med Apolonia Sokol.
Anmeldelse af filmen Apolonia Apolonia
AA og RA - opgaveformulering
2u-indledninger.docx - downloades til egen computer
2u DA AFL
Lektie: Du skal hjemmefra gå i gang med at arbejde med DA4 - brug ca. 2 timers arbejde inden dette modul - Oplæg til DA4
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Forbudt
Klassen deltog i Skrivecup under temaet "Forbudt". Vi læste nedenstående tekster og i grupper valgte eleverne at remediere og performe med afsæt i en af teksterne:
Kernestof
Folkevise: Ebbe Skammelsøn
Charles Baudelaire: Hymne til Skønheden
Rudolf Broby-Johansen: BORDELPIGE DRÆBER UFØDT, FORÅRET KOMMER TIL CAFEEN.
Vita Andersen, af Tryghedsnarkomaner: Lænken om min hals. MISHANDLING
Sekundært stof
HbTd - litteraturhistorie. Læs her om Middelalder - Slægtens magt - ridderviser - Ebbe Skammelsøn
Wiki om Charles Baudelaire
Ekspressionisme hos Broby-Johansen (HbTdLitteraturhistorie)
Håndbog til Dansk - Litteraturhistorien. Disse tre korte afsnit:
Rødstrømper og feministisk litteratur
Bekendelseslitteratur og knækprosa
Vita Andersen
Indhold
Kernestof:
Afsnit
Folkevisen Ebbe Skammelsøn
HbTd - litteraturhistorie. Læs her om Middelalder - Slægtens magt - ridderviser - Ebbe Skammelsøn
Læs denne lille artikel om forbudte bøger, og overvej hvad du selv oplever som "forbudt at skrive om" i 2024
Modul og forløbsplan - FORBUDT
Arbejdsspørgsmål til "Hymne til Skønheden"
Se videoen om Metaforer og andre billeder (5 min.)- tag noter
4.3 Sproglige figurer - læs om modsætningsfigurer og dramatiske figurer
Rudolf Broby-Johansen: BLOD (1922) digtsamling + forsvarstale
Ekspressionisme hos Broby-Johansen (HbTdLitteraturhistorie)
FORBUDT - forløbs- og modulplan
Lektie: Se videoen: KLASSISK DANSK: Rudolf Broby-Johansen - Ekspressionisme, BLOD (1922) (10 min) To spørgsmål du skal besvare: 1. På hvilken baggrund skriver Broby sine digte / hvad er han inspireret af? 2. hvilket svar giver videoen på spørgsmålet
Forløbs- og modulplan
TO TEKSTER
2. Litterær analyse af digte
Lektie 1: Se videoen: Poetisk intro III - Syntaks (5 min)
Lektie 2: Læs i Håndbog til Dansk - Litteraturhistorien, disse tre korte afsnit: Rødstrømper og feministisk litteratur, Bekendelseslitteratur og knækprosa, Vita Andersen
Frivilligt: Hvis du ønsker at læse / kigge i hele digtsamlingen Tryghedsnarkomaner, så findes den her på ereolen
Persona-skrive-øvelse
MODULPLAN
Se hjemmefra et par klip med eksempler på elevers bidrag til Skrivecup
Regler | SkriveCup
Tænk og skriv hjemmefra, så I kommer godt fra start i dag.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Den debatterende artkel
Indhold
Kernestof:
Forløbs- og modulplan; debatterende artikel
Et brutalt foruroligende billede
Minlæring - læs om at diskutere og argumentere
Afsnit
Argumentationsøvelse
Læs tekst 2: Billeder af døde er blevet en del af en kulturkrig
Tag noter til tekst 2, se her (øvelse 3)
Øvelse 1 og øvelse 2 (begyndelse på diskussionen) lavede du i sidste modul - sørg for at lave dem færdig derhjemme, hvis du ikke nåede det i modulet. Se her: Forløbs- og modulplan; debatterende artikel
Genbesøg Marshwood - elevdokument - udfyld med adresser + tlf-numre
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Tidlig romantik
I dette korte forløb lå fokus på tidlig romantik, herunder universalromantik og nationalromantik. Undervejs var klassen på en romantisk havevandring i Frederiksberg Have.
Kernestof
H.C.Andersen: Klokken
Adam Oehlenschlaeger: Guldhornene
Adam Oehlenschlaeger: Der er et yndigt land
Bjørnstjerne Bjørnsson: Ja, vi elsker dette landet (norsk)
Richard Dybeck: Du gamla du fria (svensk)
Supplerende stof
Håndbog til Dansk. Litteraturhistorien. Afsnit 6 om Romantik.
Third Ear: Guldhornene. Podcast (uddrag)
Guldhornene sat i musik af J.P.E. Hartmann og læst op af Poul Reumert (1954)
DR. Store tanker, trange tider. Afsnit 1.
Indhold
Kernestof:
H.C.A. - "Klokken"
Klokken - Arbejdsspørgsmål
HbTD - Litteraturhistorien 6. Romantik (1800-1870) (Læs det helt korte afsnit om Romantik)
5. 1800-1870: Romantikken - læs indledningsafsnittet (spring videoen over), og læs de følgende to afsnit om hhv romantikkens samfund og livssyn - LEKTIEN er aflyst - I har fået et forkert link.
Romantik - med fokus på nationalromantik ppt
Adam Oehlenschlaeger - Guldhornene.pdf
Guldhornene Mp3
Læs: Universalromantikken
arbejdsspørgsmål
Guldalder og nationalromantik - Den Hirschsprungske Samling
Adam Oehlenschläger (og Guldhornene) - lektien er en opsamling på tirsdagsmodulets læsning af digtet
Den romantiske digtnings stil
Vi mødes 8.20 ved den indgang til haven, som I finder ved Frederiksberg Runddel. Tag tøj og sko på efter vejret.
Medbring papir (blok) og blyant, så du kan tegne skitser og skrive stikord
Arbejdsspørgsmål - nationalsange
Nationalromantik
Tænk hjemmefra over en sang som du har hørt eller sunget flere gange. Den skal handle om Danmark og må meget gerne være ny(ere).
skim denne Forløbsplan: Tidlig romantik
Sider som må tilgås ved årsprøven
Tjek de danske stile du har skrevet i år og opdatér din skrivelog (i AFL-mappen) med kommentarer fra CH mv.
Minlæring - GOD STIL - scroll ned og find "Eksamen" her finder du vejledning til de tre genrer. Læs og dan dig et overblik. Du må gerne tilgå denne side til årsprøven.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Køn og (par)forhold på tværs af tid
I forløbet arbejder klassen med tekster som på tværs af tid behandler emner kredsende om køn, kønsdiskurser, ægteskab, parforhold og erotik. Således dækkes flere krav fra læreplanen, bl.a.: romantisme, kanonforfattere (Blicher og Blixen), realistiske tekster fra forskellige perioder, forskellige metoder til litterær analyse, diskursanalyse. Forløbet blev perspektiveret til kunstnerisk aktivisme, - dels gennem besøg på kunstudstilling på overgaden, dels rettet mod klassens studietur til USA, som bl.a. havde fagligt fokus på aktivisme. Det blev afsluttet med at klassen arbejdede med tekster fra teaterforestillingen Sort Samvittighed #4 og så forestillingen på Betty Nansen.
Kernetekster
Diverse teksteksempler til diskursanalyse.
Karen Blixen: Ringen (Kanonforfatter)
Steen Steensen Blicher: Sildig Opvaagnen (Kanonforfatter)
Emil Aarestrup: To digte: På sneen og Angst / romantisme
Prinsesser fra Blokken. Sæson 1. Afsnit 1 (ca. 00.00 - 00.10)
Glen Bech: Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet (uddrag)
MM - udstilling på Overgaden
Teaterforestilling: Sort Samvittighed (6.11.24) - udvalgte sangtekster samt anmeldelser (seneste 5 år)
Supplerende stof
Håndbog til dansk
diskursanalyse - eksempler og begreber
Campion, Ditte: Blik for køn (uddrag)
Håndbog til Dansk - Litteraturhistorien
Indledningen, om Blicher og om Skrækfortællinger
om Karen Blixen
minimalistisk realisme hos Helle Helle
Læsninger af Ringen (fokus på litterære metoder)
sideløbende - introduktion til queer som analysemetode
Indhold
Kernestof:
Vurderingskriterier skriftlig dansk.docx
3g-peer og refleksion over 2g-årsprøve
FINAL Alle opgaveformuleringer Skriftlig årsprøve i dansk, 4. juni 2024, Rysensteen Gymnasium .docx
Night Fishing.pdf
Frivilligt: - du kan vælge også at orientere dig i denne fil som er rettet mod censorer ved STX-DA - Den skriftlige eksamen og de tre eksamensgenrer i dansk stx og hf 2022.pdf
Medbring skrivegrej i forskellige farver
hvad er socialkonstruktivisme - spørgmål til grupper
Download pdf’en fra BLIK FOR KØN til din forløbsmappe. Læs side 10-13 incl. Du skal også lave den lille øvelse om løverne
Den 6. november skal vi på Betty Nansen-teateret og se Sort Samvittighed. Sæt derfor et stort kryds i din kalender :))
Skriv dig ind her, hvis du har læst en skønlitterær bog på dansk i sommerferien
Læs: Diskursanalysens begreber, side 24,25 og 26 i Blik for køn
Opgavegenrer (som de beskrives i sættet)
Skriv dig på her
Brug 30 minutter hjemmefra til at orientere dig i opgavesættet til DA1 OG bestem dig for hvilke TO (!) opgaver du helst vil skrive.
Vejledning til de tre skriftlige eksamensgenrer DA-STX
Modulplan
Læs om Hate speech og injurious speech, side 44-47,5 i Blik for køn
Karen Blixen: Ringen (1958)
Arbejdsspørgsmål til Ringen
RINGEN - Indtalt på Spotify (22 min)
LEKTIE: Lyt til: Karen Blixen - Kanon14 - podcast - du skal høre mindst halvdelen (15 min) - og gerne det hele.
Modulplan og arbejdsspørgsmål
LEKTIE A - læs det korte afsnit om "Den nykritiske metode"
LEKTIE B - Download denne tekst og læs de gule markeringer på side 77-81. Hvis der er ord du ikke forstår, så slå dem op (Leif Søndergaard: Syv fantastiske analyser af Karen Blixens »Ringen«)
Karen Blixen: Ringen (1958)RINGEN - Indtalt på Spotify (22 min)
Lektierne er de samme som til i går - så HVIS du nu ikke havde læst til i går - så kan du altså nå det til i dag! Og så er det - jævnfør den hermeneutiske spiral - altid godt at læse teksten endnu en gang, så det kan du jo også vælge at gøre. (Alle f
KORT - læselektie: Læs her om Romantisme + om Blicher (frem TIL omtalen om novellen Hosekræmmeren). Læsefokus: notér 10-12 centrale nøgleord og tag dem med tl modulet.
Sildig Opvaagnen - analysespørgsmål og baggrundstekst
Sildig Opvaagnen
Samme lektie som sidste uge: genlæs den ganske korte introduktion til romantisme, genlæs introen til Blicher - Romantisme – Blicher, Aarestrup og Kierkegaard
Glen Bech: "Der hvor jeg kommer fra...."
Medbring headset - der indgår podcastlytning i modulet
Vi skal på kunst-tur til Christianshavn. Gerne på cykel, men metro er også fint.
https://www.overgaden.org/da/exhibitions/maja-malou-lyse
Skriveøvelse om MM
Afsnit
Lektie: du skal være (næsten) færdig med afleveringen til i aften. Vi bruger ca. halvdelen af modulet til peer-feedback i små grupper.
evaluering
Vejledning til de tre eksamensgenrer i dansk
Forbered dig hjemmefra ved at kigge på tidligere opgaver og den feedback du har modtaget.
Som forberedelse skal du læse de seks punkter om skriftlig eksamen i dansk. Her på Min Læring hvor afsnittet er en del af bogen "God Stil"
Peerfeedback - løvfaldsopgave
Grupper til peerfeedback
dokument med gruppernes opgaver til bogstavmiddag
Vi skal i teateret næste onsdag. Derfor bedes du indbetale 50 kr på MobilePay 6852FP. (Billetterne koster 75 og Rys giver 25)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Modernisme i 1900-tallet
Et kronologisk forløb med nedslag i forskellige modernismeformer i det 20. århundrede (tidlig modernisme, efterkrigsmodernisme, 60’er og 80’ermodernisme).
Der blev undervejs perspektiveret til billedkunst og undervejs besøgte klassen SMK og fik en omvisning i modernistisk kunst.
Kernetekster:
Johannes V. Jensen - Den gotiske renæssance (uddrag) (KANON)
Pär Lagerkvist: Ångest är min arvedel
Marinetti: Futurismens manifest
Emil Bønnelycke: Hymne til min barndoms gader
Tom Kristensen - Det blomstrende slagsmål (KANON)
Rudolf Broby-Johansen: BORDELPIGE DRÆBER UFØDT
Albert Camus. Sisyfos-myten (uddrag)
Martin A. Hansen: Paradisæbler (KANON)
Samuel Beckett: Glade dage og Mens vi venter på Godot (to dramaer / uddrag)
Peter Seeberg: Patienten (KANON)
Klaus Rifbjerg: Terminologi (KANON)
Inger Christensen: Alfabet (uddrag), Hans Jørgen Nielsen: Ikke blot hende, Søren Ulrik Thomsen: regnhånd.
Jørgen Leth: Det perfekte menneske (kortfilm fra 1968)
Michael Strunge: Natmaskinen, 19. juni, 1983, 25 år, København (mv)
Pia Tafdrup: Gennem natten
Vita Andersen: Jeg elsker hans lækre tøj
Lola Baidel: Handicap
Kristen Bjørnkjær: Hvis du forlader mig
Supplerende litteratur:
Håndbog til Dansk - litteraturhistorie. Baggrundsviden om forfattere, retninger, ismer mm.
Digtere, divaer og dogmebrødre. (DR) - enkelte uddrag
Det absurde teater” baggrundsartikel – kilde ukendt
og absurd teater (fra Drama i Dansk)
Bazaar (tv-udsendelse fra 1984, DR)
Filmklippet “Natmaskinen” (fra bl.a. Nattens Engel, 1981)
Perspektiv til Natmaskinen - “Drømme” af Ukendt kunstner
80’ernes lyrik - ppt
Tidlig modernisme - ppt
Modernismer - ppt
Indhold
Kernestof:
Anmeldelse af SS#4
I aften skal vi i teater. Husk at indbetale 50 kr. hvis du endnu ikke har betalt. Vi mangler at høre to grupper performe og fortælle om tekster fra forestillingen.
Sort Samvittighed #4 - HVAD MED NU / program til forestillingen
modulplan
Læs de 11 paragraffer som indleder teksten: Marinetti: Futurismens manifest (1909)
Læs den korte isme-præsentation: Om futurisme
Husk mappe og skrivegrej
Klik på linket og læs a) introduktionen til Mellemkrigstid og efterkrigstid og b) det følgende afsnit om Modernismer i mellemkrigstiden. Derpå følger et afsnit om Futurisme hos Bønnelycke. Det kan læses som opsamling på sidste modul; - (frivilligt).
8. Mellemkrigstid og efterkrigstid (1914-1956) | Håndbog til dansk – Litteraturhistorie
Husk din mappe og skrivegrej
Medbring en skønlitterær bog af en kvindelig forfatter (og meget gerne et par stykker). Find dem derhjemme, hvis I har nogle stående. I modulet skal vi have fokus på læsning som noget man gør af lyst. Derfor er det egentlig ikke meningen at I skal læ
Se mindst to videoer med læseanbefalinger (vælg selv nederst på denne side): Læselyst - Dansk - STX | Emu.dk
Medbring din mappe og farver/tusser
Eksistentielle fortællinger – Martin A. Hansen og Tage Skou-Hansen | Håndbog til dansk – Litteraturhistorie
Efter 2. Verdenskrig | Håndbog til dansk – Litteraturhistorie
Medbring mappe og tegne/skrive-grej
Efter 2. Verdenskrig | Håndbog til dansk – Litteraturhistorie - læs dette korte afsnit
Modul og forløb
LÆS: Hvad er modernisme?Tag noter til de væsentligste pointer
Scroll ned i linket og læs den korte passage om Peter Seebergs novellesamling Eftersøgningen, om novellen Hjulet og om koblingen til Camus./
Forløbs- og modulplan
klassens delte noteark
CFU-login - her finder du digtsamlingen "Vi folder drømmens faner ud" af Michael Strunge.
Indsæt dit benspændsdigt her: (skriv dit navn under digtet)
Læs kort lektie om Formel modernisme (som vi arbejdede med i sidste modul)
Læs kort lektie om Konfrontationsmodernisme, som vi arbejdede med i sidste modul
Læs side 3,4,5 om Strunge og storbymodernisme, samt digtet "Natmaskinen"
Overvej hjemmefra hvad dit eget forhold til 1980'erne er. Skriv fem stikord ned.
Medbring din modernismemappe og noget at skrive med
Sammenlignende analyse - lydfil
Sammenlignende analyse af “Natmaskinen” og “Gennem Natten”
Modul og forløbsplan
modul og forløbsplan
se de første 10 minutter og noter stikord. - DRTV - Digtere, divaer og dogmebrødre: 1980-1990
Skim denne vejlednings tre dele: HVAD, HVORDAN, FORTOLKNING og overvej hvordan vejledningen er mest brugbar for dig: Litterær analyse af digte
Mødetid ved SMK kl. 10.00. Kom til tiden! Tøj og tasker skal i garderobe i kælderen. I skal stå klar i lobby kl. 10.10.
PPT reklamer
5.6 Reklamer | HbTD. LÆS om Laswells kommunikationsmodel, samt de to afsnit om "Afsender" og "meddelelse"
Reklamer - se opgaver 5 og 6 (slide 12.13.14)
5.6 Reklamer HbtD. LÆS afsnittene om "medie", "modtager" og "reklamefilm"
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Kommunikation, kampagner og reklamer
I dette korte forløb arbejdede klassen med afsæt i Laswells kommunikation om afsender, meddelse, medie, modtager og effekt. Reklamer, reklamefilm og kampagner blev brugt som eksempler, og teori blev anvendt fra Håndbog til dansk (Systime) samt Den medierede virkelighed (L&R)
Indhold
Kernestof:
PPT reklamer
5.6 Reklamer | HbTD. LÆS om Laswells kommunikationsmodel, samt de to afsnit om "Afsender" og "meddelelse"
Reklamer - se opgaver 5 og 6 (slide 12.13.14)
5.6 Reklamer HbtD. LÆS afsnittene om "medie", "modtager" og "reklamefilm"
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Virkelighedstemaet i litteraturen
I forløbet læste klassen litterære tekster fra nyere tid. Afsæt var ny dansk realisme og minimalisme.
Kernestof
Jens Blendstrup: Sofus er læge og mor er syg
Naja Marie Aidt: Som englene flyver
Jan Sonnergaard: Polterabend
Helle Helle: Film + En stol for lidt
Forløbet peger tilbage til tidligere læste realistiske tekster.
Steen Steensen Blicher: Sildig Opvaagnen (1828)
Henrik Pontoppidan: Naadsensbrød (1886)
Herman Bang: Den sidste Balkjole (1887)
Amalie Skram: Lucie (1888) (uddrag)
M.A.Nexø: Pelle Erobreren (1906) (uddrag)
Raymond Carver: Min (1977)
Pia Juul: Opgang (2001)
Pia Juul: Dengang med hunden (2005) (Værk)
Thomas Korsgaard: Man skulle nok have været der (2021)(Værk)
Supplerende stof:
Virkelighedstemaet i litteraturen (Systime) (uddrag)
Jon Christensen: Som englene flyver - en analyse /
HbTD - Litteraturhistorien: Virkeligheden kalder (Uddrag)
Indhold
Kernestof:
Jens Blendstrup: Sofus er læge, og mor er syg
Sofus er læge, og mor er syg - Arbejdsspørgsmål
Terminsopgaver i 3u.docx
Skal endelsen være -et eller -ede? læs og lav øvelserne (5 min)
Læs om citationstegn og find noget du ikke vidste (4 min)
Hvilke fejl begår du typisk? Find et par stykker og lav øvelserne (8 min)
Genlæs din terminsopgave + den feedback du har fået af CH (den ligger i Lectio under opgaven)
3.7 Litterære metoder | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
Mine tre spørgsmål til teksten - skriv HER
Modulplan
Læs hjemmefra novellen: Som englene flyver Lad være med at læse analyser af den, men find selv de tre ting, du synes er vigtigt at få svar på. Tag dem med til modulet. Den er halvlang, så download og sæt tid og ro af til din læsning. (Du vil få den u
10. Virkeligheden kalder (1995-2020) | Håndbog til dansk – Litteraturhistorie (læs denne ene side)
Medbring papirmappe + skrivegrej
Polterabend - analyse og fortolkning
fællesnoter til Polterabend - 3u
Læs novellen Polterabend. Hav fokus på a) handlingsforløb b) fortællern
Polterabend
ppt om minimalisme
Arbejdsspørgsmål til Film
Helle Helle: Film
modulplan
Ppt om realismer
Alle: Læs om Minimalistisk realisme + Helle Helle i Håndbog til dansk – Litteraturhistorie
Til hold A: Læs den korte novelle En stol for lidt (som I også læste i 1g)
Hold B: Du skal være klar til at fremlægge en analyse af "Film" som om du skulle til eksamen. Du vil sidde overfor én fra hold A
Viktor og Liva - det vigtigste for jer (som ikke var til modulet i går) er at læse novellen "Film" - se lektien til i går.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Litteratur om psyskisk sårbarhed
I det korte forløb (tre moduler) arbejdede klassen med tekster fra nyeste tid som på forskellig vis tematiserer psykisk sårbarhed. Forløbet blev planlagt og afviklet af to studerende fra KU som praktik i faget Danskfagets didaktik. Undervejs blev der trukket linjer til andre forløb, fx om 1970’ernes bekendelseslitteratur.
Kernestof:
Veronika Katinka: “Hihihaha” fra debutværket Jeg bruger min krop som et møbel (2019)
Uddrag fra antologien Hjertet er en fold med heste (2022) (uddrag)
Sebastian Nathan: Hjertet er en fold med heste
Laura Winter Schøler: Til min søster
Birgit Bundesen: Snebær
Tekst: Søren Ulrik Thomsen: Store Kongensgade 23 (2021) (uddrag)
Forløbet blev afsluttet med et frivilligt oplæsningsarrangement, hvor skolen fik besøg af Søren Ulrik Thomsen
Sekundært stof
2 x ppt om tekster og baggrund
Håndbog til Dansk - om lyrik som genre:
https://hbdansk.systime.dk/?id=172&L=0#c1175
Indhold
Kernestof:
HIHIHAHA - et digt af Veronica KatinkaLæs digtet og tænk over disse spørgsmål undervejs:
Mappe til moodboards
Lektie 1 til Anna, August, Bertram, Casper, Clara, Emil, Emilla, Ena, Eske - lægeperspektiv Klik her og læs
Lektie 2 til Freja, Frida, Jon, Kamille, Karla, Liv, Liva, Marie - patient Klik her og læs
Lektie 3 til Mathilde, Matilda, Mille, Sara, Theresa, Viktor, Vincent, Zoë - pårørende Klik her og læs
Bemærk: Torsdag aften kommer Søren Ulrik Thomsen og læser digte op. Han har været på Rys flere gange før, - og plejer at være et stort hit. Så kom endelig og vær med til en god aften.
Søren Ulrik Thomsen: Store Kongensgade (uddrag)
Fucking grineren 3u-tekster
hvis ikke du var til modulet i sidste uge - læs digtet: Veronika Katinka: HIHIHAHA
Søren Ulrik Thomsen tildeles Det Svenske Akademis nordiske pris (avisartikel)
Her finder du tekster af SUT. Læs fx det første digt, som er meget kendt, og som du kan være ret sikker på at han vil læse op i aften.
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
i-bøger som må tilgås til eksamen
Min læring - bl.a. undersiden om God Stil
https://app.minlaering.dk/bog/45
Håndbog til Dansk
https://hbdansk.systime.dk/
Håndbog til Dansk - Litteraturhistorie
https://hbdansklitteraturhistorie.systime.dk/
-Ordbog over det danske sprog,
https://ordnet.dk/ods/forside
-ordnet.dk
,
https://ordnet.dk/
-Gyldendals onlineordbøger,
https://www.ordbogen.com/da/mobile/
Info vedrørende skriftlig eksamen og digitale læremidler:
Til skriftlig eksamen og terminsprøve i dansk, må du som udgangspunkt ikke gå på internettet!
Du må gerne gå på ordbøger som ligger online.
Du må gerne anvende egne noter og undervisningsmateriale fra drevet, men du skal inden prøven downloade det hele til din egen computer.
Du må også gerne bruge indholdet fra de specifikke dybe links, der er at finde i undervisningsbeskrivelsen i Lectio, men disse skal du også have downloadet inden eksamen.
Du må gerne tilgå digitale filer fra undervisningsbeskrivelsen i lectio, der er for store til at blive downloadet. Det gælder for jeres vedkommende Håndbog til dansk, Min læring (God stil) og Håndbog til Dansk - litteraturhistorien.
Det er ikke tilladt at benytte netadgangen til at tilgå interaktive programmer (fx Wolfram Alpha, Google Translate, Google Earth eller Grammarly…)
Du må gerne have stavekontrol i Word
Kommunikation med omverdenen under eksamen er selvfølgelig altid absolut ulovligt. Det gælder chatfunktioner i fx Messenger, Twitter, Google drev osv.
Du skal selv sørge for, at du har slået alle pop-up-funktioner fra, så du ikke kommer til at modtage beskeder under eksamen og dermed bryde reglerne, uden det var tiltænkt.
Alle fysiske bøger og noter må gerne bruges, ligesom alle former for noter, der ligger downloadet på din computer.
Indhold
Kernestof:
Mød op med spidset blyant og ørerne på stilke. Det bliver en intens tour gennem tre års læst stof! Sørg for at jeres noter ligger i mappen og at der er indsat et link i dokumentet "2022u Forløbsoversigt".
2022u FORLØBSOVERSIGT - DANSK i 3 år
Til eksamen i dansk - Mappe med filer fra CH og med repetitionsnoter fra 3u til 3u
Gør status på dine afleveringer og på den feedback du har fået i år. Hvad skal du selv være opmærksom på?
FAQ om de skriftlige genrer i dansk - Dansk - STX | Emu.dk
Retteark word.docx
Her i mappen finder i 3 x Råd og vink.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55090372100", "T": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55090372100", "H": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55090372100" }