Holdet 2022 DA/u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Rysensteen Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Christine Halse
Hold 2022 DA/u (1u DA, 2u DA, 3u DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introforløb til dansk
Titel 2 Den poetiske raptus - introduktion til Holberg
Titel 3 Dengang med hunden / VÆRK
Titel 4 Oplysningstiden (GCP)
Titel 5 Nyhedsmedier
Titel 6 Problemer under debat.
Titel 7 Dokumentarfilm (GCP)
Titel 8 Forbudt
Titel 9 Den debatterende artkel
Titel 10 Tidlig romantik
Titel 11 Køn og (par)forhold på tværs af tid
Titel 12 Modernisme i 1900-tallet
Titel 13 Kommunikation, kampagner og reklamer
Titel 14 Virkelighedstemaet i litteraturen
Titel 15 Litteratur om psyskisk sårbarhed
Titel 16 i-bøger som må tilgås til eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introforløb til dansk

Kortfilm
I grundforløbet arbejdede alle elever med kortfilmen som genre. Forløbet afsluttedes med at instruktøren af "Mor", Andrea Stief kom på besøg. Eleverne skrev en afsluttende lille analyseopgave.

Kernestof - tre kortfilm;
Mor
Dennis
Daimi

Retorik
Eleverne arbejdede med grundlæggende begreber inden for retorik og argumentationsanalyse, og udarbejdede i den sammenhæng en argumenterende tale. Forløbet afsluttedes med en skriftlig analyse af Uglebjerg Vinholts tale.

Kernestof:
Mathias Uglebjerg Vinholt: tale ved demonstrationen mod uddannelsessnobberi 2022

Sekundært stof:
Grundbog: Håndbog til Dansk (Systime)
4.9 og 4.10 om retorik og argumentationsanalyse


Introduktion til litterær tekstanalyse
Klassen arbejdede med epik og tilgange til analyse heraf.

Kernestof:
Raymond Carver: Min
Pia Juul: Opgang
Helle Helle: En stol for lidt

Sekundært stof
Grundbog: Håndbog til Dansk (Systime)
3.0-3.6 om Litteratur




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Den poetiske raptus - introduktion til Holberg

Til foråret skal klassen arbejde med oplysningstiden, dette lille miniforløb fungerede derfor som teaser idet vi var på Folketeateret for at se forestillingen om Ludvig Holberg, skrevet af Ernst Brun Olsen .

Kernestof:
Den poetiske raptus (Teaterforestilling 8.12.22)

Perspektiverende stof
Ludvig Holberg i oplysningstiden (DR)
Holberg og det første danske teater (DR)
Håndbog til dansk: 3.6 Litterære genrer - DRAMAgenren
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Dengang med hunden / VÆRK

Klassen læste Pia Juuls novellesamling Dengang med hunden (2005) og arbejdede i grupper med at analysere udvalgte noveller. Analyserne blev præsenteret podcast-form, og grupperne gav feedback til hinanden. Læsningen lå som opsamling på introforløbet, hvor klassen havde arbejdet med litterær tekstanalyse.

supplerende stof:
Håndbog til dansk - afsnit om litterær tekstanalyse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Oplysningstiden (GCP)

Forløbet blev afviklet i samarbejde med historiefaget, målet var at klassen skulle skrive DHO. Eleverne kunne her vælge mellem tre opgaveformuleringer som var udstukket på baggrund af forløbet:

a) Hvordan huskes og bruges oplysningstiden i nutiden?
b) Hvilke opfattelser af magt fandtes i Danmark i 1700-tallet?
c) Hvordan blev spørgsmålet om rettigheder forstået i 1700-tallet?

Kernetekster
Ludvig Holberg:
Erasmus Montanus (1723) (VÆRK)
(af) ”Kvinders Rettigheder” (1739)
(af) Niels Klim (1741)
En Kongelig Affære (Nikolai Arcel, Zentropa, 2012) (VÆRK)
Uddrag af Karoline Stjernfelt: I morgen bliver bedre, bind 1: Kongen og bind 2: Dronningen. Forlaget Cobolt, hhv. 2015 og 2020. (Bind 3: Lægen er under forberedelse).

GCP - Oplysningens tænkning danner fundament for det moderne demokrati - derfor betragtes forløbet som del af GCP.


Baggrund og perspektiv
Oplysningstiden. Fra Litteraturhistorien på langs og på tværs (Systime). Uddrag:
https://docs.google.com/document/d/1YtDTjjv7eHxBTj-zIAEeVRN6be2Wh9O1o1h-GYzEBAc/edit#

Oplysningen: fornuftens tidsalder. Brug Litteraturhistorien (Systime). https://docs.google.com/document/d/1xocNtxT4qMLDUatZXgc3iX40Pb4McYwRNPD0xCBgAjA/edit#

Thomas Bredsdorff: indledning til Erasmus Montanus. Holbergskrifter.dk
http://holbergsskrifter.dk/holberg-public/view?docId=skuespill/Erasmus/Erasmus_innl.page&query=thomas%20bredsdorff&brand=default&chunk.id=part1&toc.id=part1&hit.num=2

Holberg og humor - CH’s ppt / Rysensteen, 2023

Om dramagenren. Håndbog til Dansk. Systime. https://hbdansk.systime.dk/?id=172#c1180

Ludvig Holberg og oplysningstiden. DR.dk https://www.dr.dk/studie/dansk/ludvig-holberg-0

DKT om Holberg og humor (video)
DKT trailer til Erasmus Montanus

Da censuren blev ophævet. Struense og trykkefriheden. Forbudt litteratur (Systime). https://docs.google.com/document/d/13WUOSelgqvNHAUGGSk0CoJfd9Ev0kz9pLe-vNG01OGw/edit

Smædeverset som genre. Forbudt litteratur (Systime). https://docs.google.com/document/d/1Ixdt-PayT0re5c6tE9teSN_8VQT106zJ_kRPsnEhWBM/edit#

Som optakt til DHO-forløbet, så arbejdede vi i et modul den periode som ligger FØR oplysningstiden, nemlig barokken (1650-1720).

Kernestof:
Thomas Kingo: Keed af Verden og Kær ad himmelen

Supplerende stof:
Barokken. Fra Litteraturhistorien på langs og på tværs (Systime). Uddrag: https://docs.google.com/document/d/1ikXx2n7do-R2gAA3-nz2iFMgaGMyPBbB8G5o4yQcaZs/edit#
Sproglige figurer. Håndbog til Dansk (Systime). https://hbdansk.systime.dk/?id=194
Ludvig Holberg. Forfatterweb. https://forfatterweb.dk/oversigt/lholberg-ludvig?check_logged_in=1#anchor3474
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Problemer under debat.

Et forløb om realistisk litteratur, der retter opmærksomheden mod sociale forhold. Fra Det moderne gennembrud frem til i dag. Fra Brandes og Pontoppidan til Thomas Korsgaard. Herunder værklæsning og DKT.

Primære tekster
Brandes: Af Hovedstrømninger
Henrik Pontoppidan: Nådsensbrød (novelle)
Herman Bang: Den sidste balkjole (novelle)
Amalie Skram: Lucie (uddrag af romanen), 1888
Martin Andersen Nexø: Pelle Erobreren (uddrag af 1. bog - "Barndom")
Hvem sidder der bag skærmen (tekst af Jeppe Aakjær, 1905)
Tove Ditlevsen: Barndommens Gade (digt)
Thomas Korsgaard: Man skulle nok have været der (roman - VÆRK, seneste 5 år)
Glen Bech: Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet (s. 53-57, 97-98) (seneste 5 år)
DKT: Man skulle nok have været der (teaterforestilling, oktober, 2023)

Undervejs i forløbet deltog klassen i årets Klimahandledag - og kom der omkring en række andre tekster som sætter problemer under debat - her klimaet.

Sekundært materiale

Håndbog til Dansk - om litterær tekstanalyse
Håndbog til Dansk. Litteraturhistorien - om Pontoppidan, Bang og Nexø (under “Det folkelige gennembrud”
1800-tallet på Vrangen (DR) S 2, E 2

PPT om impressionisme i malerkunst og litteratur
https://forfatterweb.dk/ - om de læste forfattere
Drama i Dansk - Teoretisk værktøjskasse
Ppt om Glen Bech
Tekst om Autofiktion og dobbeltkontrakt fra gymdansk.dk
Om realisme - “Samtidsbilleder - realismen i yngre dansk litteratur” af Mads Bunch.
PPT - Om remediering - slide 1-6

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Dokumentarfilm (GCP)

Et genreforløb med fokus på to værker som begge tematiserer spørgsmål om ungdom og identitet samt det at blive til som kunstner. Fokus på filmiske virkemidler, dokumentarfilmstyper, fakta- og fiktionskoder, dramaturgi, karaktertegning, miljøskildring og tematisk analyse.

"Skål" - en dansk/færøsk dokumentarfilm fra 2021. Instruktører: Cecilie Debell, Maria Guldbrandsø Tórgarð
I forbindelse med arbejdet med filmen fik skolen besøg af instruktør Cecilie Debell og hovedkarakter Dania O. Tausen. Eleverne udarbejdede parvis en analyserende artikel om selvvalgte sekvenser fra filmen.

"Apolonia Apolonia". Dansk dokumentarfilm fra 2022. Instruktør: Lea Glob
I forbindelse med arbejdet med filmen var klassen på tur til Arken for at deltage i en workshop om Apolonia Sokols værker, som var udstillet der.

Forløbet afsluttedes med egenproduktion af dokumentarfilm - denne produktion var knyttet til et tværfagligt projekt om innovation, som blev afviklet i fagene musik og dansk.

Begge værker tematiserer ungdom og kunst som både lokale og globale fænomener. Derfor nævnes GCP i titlen.  

Kernestof
Cecilie Debell og Maria Tórgard: Skål (2021)
Lea Glob: Apolonia, Apolonia (2023) (VÆRK)
diverse eksemplariske uddrag af danske dokumentarfilm

Perspektiverende stof:
Håndbog til Dansk - afsnit 5.2. om dokumentargenren
Håndbog til Dansk - Filmiske virkemidler
Håndbog til Dansk - vejledning til medieanalyse af dokumentarfilm
Lille kompendium om Performativ biografisme og paratekst, Etik og manipulation i dokumentarer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forbudt


Klassen deltog i Skrivecup under temaet "Forbudt". Vi læste nedenstående tekster og i grupper valgte eleverne at remediere og performe med afsæt i en af teksterne:

Kernestof
Folkevise: Ebbe Skammelsøn
Charles Baudelaire: Hymne til Skønheden
Rudolf Broby-Johansen: BORDELPIGE DRÆBER UFØDT, FORÅRET KOMMER TIL CAFEEN.  
Vita Andersen, af Tryghedsnarkomaner: Lænken om min hals. MISHANDLING

Sekundært stof
HbTd - litteraturhistorie. Læs her om Middelalder - Slægtens magt - ridderviser - Ebbe Skammelsøn
Wiki om Charles Baudelaire
Ekspressionisme hos Broby-Johansen (HbTdLitteraturhistorie)
Håndbog til Dansk - Litteraturhistorien. Disse tre korte afsnit:
Rødstrømper og feministisk litteratur
Bekendelseslitteratur og knækprosa
Vita Andersen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Tidlig romantik

I dette korte forløb lå fokus på tidlig romantik, herunder universalromantik og nationalromantik. Undervejs var klassen på en romantisk havevandring i Frederiksberg Have.

Kernestof
H.C.Andersen: Klokken
Adam Oehlenschlaeger: Guldhornene
Adam Oehlenschlaeger: Der er et yndigt land
Bjørnstjerne Bjørnsson: Ja, vi elsker dette landet (norsk)
Richard Dybeck: Du gamla du fria (svensk)

Supplerende stof
Håndbog til Dansk. Litteraturhistorien. Afsnit 6 om Romantik.
Third Ear: Guldhornene. Podcast (uddrag)
Guldhornene sat i musik af J.P.E. Hartmann og læst op af Poul Reumert (1954)
DR. Store tanker, trange tider. Afsnit 1.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Køn og (par)forhold på tværs af tid

I forløbet arbejder klassen med tekster som på tværs af tid behandler emner kredsende om køn, kønsdiskurser, ægteskab, parforhold og erotik. Således dækkes flere krav fra læreplanen, bl.a.: romantisme, kanonforfattere (Blicher og Blixen), realistiske tekster fra forskellige perioder, forskellige metoder til litterær analyse, diskursanalyse. Forløbet blev perspektiveret til kunstnerisk aktivisme, - dels gennem besøg på kunstudstilling på overgaden, dels rettet mod  klassens studietur til USA, som bl.a. havde fagligt fokus på aktivisme. Det blev afsluttet med at klassen arbejdede med tekster fra teaterforestillingen Sort Samvittighed #4 og så forestillingen på Betty Nansen.

Kernetekster
Diverse teksteksempler til diskursanalyse.
Karen Blixen: Ringen (Kanonforfatter)
Steen Steensen Blicher: Sildig Opvaagnen (Kanonforfatter)
Emil Aarestrup: To digte: På sneen og Angst / romantisme
Prinsesser fra Blokken. Sæson 1. Afsnit 1 (ca. 00.00 - 00.10)
Glen Bech: Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet (uddrag)
MM - udstilling på Overgaden
Teaterforestilling: Sort Samvittighed (6.11.24) - udvalgte sangtekster samt anmeldelser (seneste 5 år)

Supplerende stof
Håndbog til dansk
diskursanalyse - eksempler og begreber
Campion, Ditte: Blik for køn (uddrag)
Håndbog til Dansk - Litteraturhistorien
Indledningen, om Blicher og om Skrækfortællinger
om Karen Blixen
minimalistisk realisme hos Helle Helle

Læsninger af Ringen (fokus på litterære metoder)
sideløbende - introduktion til queer som analysemetode
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Modernisme i 1900-tallet


Et kronologisk forløb med nedslag i forskellige modernismeformer i det 20. århundrede (tidlig modernisme, efterkrigsmodernisme, 60’er og 80’ermodernisme).
Der blev undervejs perspektiveret til billedkunst og undervejs besøgte klassen SMK og fik en omvisning i modernistisk kunst.

Kernetekster:
Johannes V. Jensen - Den gotiske renæssance (uddrag) (KANON)
Pär Lagerkvist: Ångest är min arvedel
Marinetti: Futurismens manifest
Emil Bønnelycke: Hymne til min barndoms gader
Tom Kristensen - Det blomstrende slagsmål (KANON)
Rudolf Broby-Johansen: BORDELPIGE DRÆBER UFØDT
Albert Camus. Sisyfos-myten (uddrag)
Martin A. Hansen: Paradisæbler (KANON)
Samuel Beckett: Glade dage og Mens vi venter på Godot (to dramaer / uddrag)
Peter Seeberg: Patienten (KANON)
Klaus Rifbjerg: Terminologi (KANON)
Inger Christensen: Alfabet (uddrag), Hans Jørgen Nielsen: Ikke blot hende, Søren Ulrik Thomsen: regnhånd.
Jørgen Leth: Det perfekte menneske (kortfilm fra 1968)
Michael Strunge: Natmaskinen, 19. juni, 1983, 25 år, København (mv)
Pia Tafdrup: Gennem natten
Vita Andersen: Jeg elsker hans lækre tøj
Lola Baidel: Handicap
Kristen Bjørnkjær: Hvis du forlader mig


Supplerende litteratur:
Håndbog til Dansk - litteraturhistorie. Baggrundsviden om forfattere, retninger, ismer mm.
Digtere, divaer og dogmebrødre. (DR) - enkelte uddrag
Det absurde teater” baggrundsartikel – kilde ukendt
og absurd teater (fra Drama i Dansk)
Bazaar (tv-udsendelse fra 1984, DR)
Filmklippet “Natmaskinen” (fra bl.a. Nattens Engel, 1981)
Perspektiv til Natmaskinen - “Drømme” af Ukendt kunstner

80’ernes lyrik - ppt
Tidlig modernisme - ppt
Modernismer - ppt


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Kommunikation, kampagner og reklamer

I dette korte forløb arbejdede klassen med afsæt i Laswells kommunikation om afsender, meddelse, medie, modtager og effekt. Reklamer, reklamefilm og kampagner blev brugt som eksempler, og teori blev anvendt fra Håndbog til dansk (Systime) samt Den medierede virkelighed (L&R)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Virkelighedstemaet i litteraturen

I forløbet læste klassen litterære tekster fra nyere tid. Afsæt var ny dansk realisme og minimalisme.  

Kernestof
Jens Blendstrup: Sofus er læge og mor er syg
Naja Marie Aidt: Som englene flyver
Jan Sonnergaard: Polterabend
Helle Helle: Film + En stol for lidt

Forløbet peger tilbage til tidligere læste realistiske tekster.
Steen Steensen Blicher: Sildig Opvaagnen (1828)
Henrik Pontoppidan: Naadsensbrød (1886)
Herman Bang: Den sidste Balkjole (1887)
Amalie Skram: Lucie (1888) (uddrag)
M.A.Nexø: Pelle Erobreren (1906) (uddrag)
Raymond Carver: Min (1977)
Pia Juul: Opgang (2001)
Pia Juul: Dengang med hunden (2005) (Værk)
Thomas Korsgaard: Man skulle nok have været der (2021)(Værk)


Supplerende stof:
Virkelighedstemaet i litteraturen (Systime) (uddrag)
Jon Christensen: Som englene flyver - en analyse /
HbTD - Litteraturhistorien: Virkeligheden kalder (Uddrag)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Litteratur om psyskisk sårbarhed


I det korte forløb (tre moduler)  arbejdede klassen med tekster fra nyeste tid som på forskellig vis tematiserer psykisk sårbarhed. Forløbet blev planlagt og afviklet af to studerende fra KU som praktik i faget Danskfagets didaktik. Undervejs blev der trukket linjer til andre forløb, fx om 1970’ernes bekendelseslitteratur.

Kernestof:
Veronika Katinka: “Hihihaha” fra debutværket Jeg bruger min krop som et møbel (2019)
Uddrag fra antologien Hjertet er en fold med heste (2022) (uddrag)
Sebastian Nathan: Hjertet er en fold med heste
Laura Winter Schøler: Til min søster
Birgit Bundesen: Snebær
Tekst: Søren Ulrik Thomsen: Store Kongensgade 23 (2021) (uddrag)


Forløbet blev afsluttet med et frivilligt oplæsningsarrangement, hvor skolen fik besøg af Søren Ulrik Thomsen


Sekundært stof
2 x ppt om tekster og baggrund
Håndbog til Dansk - om lyrik som genre: https://hbdansk.systime.dk/?id=172&L=0#c1175

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 i-bøger som må tilgås til eksamen

Min læring - bl.a. undersiden om God Stil
https://app.minlaering.dk/bog/45

Håndbog til Dansk
https://hbdansk.systime.dk/

Håndbog til Dansk - Litteraturhistorie
https://hbdansklitteraturhistorie.systime.dk/

-Ordbog over det danske sprog, https://ordnet.dk/ods/forside
-ordnet.dk, https://ordnet.dk/

-Gyldendals onlineordbøger, https://www.ordbogen.com/da/mobile/




Info vedrørende skriftlig eksamen og digitale læremidler:

Til skriftlig eksamen og terminsprøve i dansk, må du som udgangspunkt ikke gå på internettet!

Du må gerne gå på ordbøger som ligger online.

Du må gerne anvende egne noter og undervisningsmateriale fra drevet, men du skal inden prøven downloade det hele til din egen computer.

Du må også gerne bruge indholdet fra de specifikke dybe links, der er at finde i undervisningsbeskrivelsen i Lectio, men disse skal du også have downloadet inden eksamen.

Du må gerne tilgå digitale filer fra undervisningsbeskrivelsen i lectio, der er for store til at blive downloadet. Det gælder for jeres vedkommende Håndbog til dansk, Min læring (God stil) og Håndbog til Dansk - litteraturhistorien.  

Det er ikke tilladt at benytte netadgangen til at tilgå interaktive programmer (fx Wolfram Alpha, Google Translate, Google Earth eller Grammarly…)
Du må gerne have stavekontrol i Word

Kommunikation med omverdenen under eksamen er selvfølgelig altid absolut ulovligt. Det gælder chatfunktioner i fx Messenger, Twitter, Google drev osv.

Du skal selv sørge for, at du har slået alle pop-up-funktioner fra, så du ikke kommer til at modtage beskeder under eksamen og dermed bryde reglerne, uden det var tiltænkt.

Alle fysiske bøger og noter må gerne bruges, ligesom alle former for noter, der ligger downloadet på din computer.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer