Holdet 2022 DA/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Rysensteen Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Marlene Follmann Ballebye
Hold 2022 DA/x (1x DA, 2x DA, 3x DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb 1 Kortfilm
Titel 2 Retorik og genrer
Titel 3 Værklæsning: Borgerligt Tusmørke
Titel 4 DHO
Titel 5 Lyrikforløb del I
Titel 6 Lyrikforløb del II
Titel 7 Romantikken og romantismen
Titel 8 Det moderne gennembrud
Titel 9 Temalæsninger: Nat og klima
Titel 10 Innovationsforløb
Titel 11 Skrivecup med nordisk fokus
Titel 12 Dokumentarfilmsfoløb
Titel 13 Sociale klasser i litteraturen
Titel 14 Skriftlig årsprøve og skriftlig eksamen
Titel 15 Skriftlighed
Titel 16 Nordisk llitteratur med temaet "Hjem"
Titel 17 Kroatisk litteratur og filmprojekt
Titel 18 Retorik, argumentation og diskurs
Titel 19 Krimilitteratur
Titel 20 Krigslitteratur
Titel 21 Repetition/ portfolio og eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb 1 Kortfilm

Reklame for Landbrug & Fødevarer med Jørgen Leth

Præsentation af fagets tre hovedområder: litteratur, sprog og medier og faglige begreber i dansk

Andrea Stief: MOR

Kortfilmen  "Dennis"

Kortfilmen: "Daimi"

Lille aflevering: Analyse af kortfilmen "Dennis"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Retorik og genrer

Retorik (teori: Håndbog til dansk)

Taler: Eleverne har valgt taler ud fra en fælles brainstorm

Eleverne producerer selv taler og holder for hinanden

Intro til litterære genrer: Epik, lyrik og drama

Læste tekster:
Om genrer (Litteraturens Veje)
Leif Panduro: Uro i forstæderne (novelle)
Thyregod: Freud og psykoanalysen
Jørn Fabricius: Udflugten (novelle)
Line Knutzon: Splinten i hjertet (uddrag, skuespil). Eleverne lavede analyser og readings af teksten i grupper
Michael Strunge: Bekendelse (lyrik)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 DHO

Samarbejde mellem dansk og historie. Fokus på læsning af tekster fra Oplysningstiden og skrivning af første større, skriftlige opgave.

I dansk:
Per O. Enquist: Fra Livlægens besøg
Spillefilm: En kongelig affære
Ludvig Holberg: Fra Jeppe på bjerget
Rousseau: Fra Om kvinder
Holberg: Fra Nils Klims forunderlige rejse
Karoline Stjernfelt: Fra I morgen bliver bedre (Graphic novel. Samt foredrag ved forfatteren for hele 1. årgang)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Lyrikforløb del I

Med fokus på:

Lyrik: Theis Ørntoft: Den grønne offentlighed, Asta Olivia Nordenhoff: En grøn græsplæne og Mette Moestrup: Hvad betyder det for sommerfuglen

Rap: Oplæg, medbragt/selvvalgte raptekster, brevveksling mellem Niarn og Hanne Vibeke-Holst, Tessas nytårstale 2022 etc.

Sange: Barndommens Gade og Grundtvig (fællessangen som fænomen)

Alle delforløb afsluttes med, at eleverne selv skriver et digt/rap/sang med inspiration i forløbet

Faglige begreber knyttet til den lyriske genre (se forløbsoversigt i Lectio).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Lyrikforløb del II

Med fokus på rapgenren efter digte (Theis Ørntoft, Asta Olivia Nordenhoff og Mette Moestrup (interaktionslyrik): Hvad betyder det for sommerfuglen at..)

1. Hvad ved vi om rap? (Induktiv tilgang)
2. Elevernes selvvalgte tekster/numre (tekstanalyse og elevoplæg)
3. Brevvekslingen mellem Hanne-Vibeke Holst og Niarn
4. Afslutning ved Tessa (nytårstale og nummer) + Yahya Hassan som "bro" mellem luyrik/interaktionslyrik og "Ghetto-tematik"

Fokus på sange:

Tove Ditlevsen/Anne Linnet: Barndommens Gade (tekst og DR Børne- og pigekorets version)

Salme (Dejlig er jorden)

Fællessang som fænomen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Det moderne gennembrud

Kort forløb om nogle af de væsentligste moderne gennembrudsforfattere og deres skrivestil - og med en mindre klima-vinkel:

- Hvordan skrev Herman Bang og med hvilke virkemidler (stille eksistenser, impressionistisk skrivestil og naturbeskrivelser som medspiller). Herman Bangs "Pernille" (novelle), af "Ved vejen"og Johannes V. Jensen: "Vinternat" (novelle).

- Naturvidenskabens afsmitning: Henrik Ibsens skrivestil og temaer (hvorfor er han stadig "moderne" og hvordan er tv-serien "SKAM" baseret på Ibsens "Et Dukkehjem"): Vi læser uddrag af "Et Dukkehjem" og ser et afsnit af den norske TV-serie SKAM

Overgang til forløb om ekspressionisme
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Temalæsninger: Nat og klima

Tom Kristensen: Nat i Berlin og ekspressionisme

Michael Strunge: Natmaskinen

Charlotte Weitze: Mørke cyklister (cli-fi): Prpjekt NordUng

Af August Strindberg: Et Drömspel: Prpjekt NordUng

Om projekt NordUng: Holdet er med i projektet som ligger under KU:

https://nordung.ku.dk/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Innovationsforløb

Om medier

Læreroplæg om nyhedstrekanten, AVIS-K og elevoplæg med afsæt i analyse af selvvalgte avisartikler.

Besøg af Clement Kjersgaard. Samarbejde med samfundsfag omkring "Hvordan får vi unge til at se og læse flere nyheder?"

Udarbejdelse af innovative løsningsforslag i grupper. Indledt af ekspertoplæg med Dan Hvidtfeldt om kreativitet og innovation og Clement Kjersgaard.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Dokumentarfilmsfoløb

Fælles dokumentarfilm (DR1): Om Grønland ("Twice civilized")

Teori om dokumentarfilm: Håndbog til dansk

Udarbejdelse af elevproducerede dokumentarfilm med lokal problemstilling:

- Vesterbro

- Stofmisbrug og prostitution

- Snus

- Alkohol
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Sociale klasser i litteraturen

Jan Sonnergaards:

novelle: "Netto & Fakta"

Henrik Pontoppidan: "Naadsens Brød" (novelle)

Arbejdsform: Rundbordsdialog med fokus på faglige begreber

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Skriftlig årsprøve og skriftlig eksamen

Til årsprøven/ terminsprøven/ skr. eksamen må eleverne tilgå:

Håndbog til dansk (Systime)

Litteraturportalen (Systime)

Ordbøger (fx. Gyldendal)

Noter fra undervisningen

Noter hentet fra drev

Tekster downloadet fra undervisningen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Nordisk llitteratur med temaet "Hjem"

Holdet er med i Projekt NordUng og vi arbejder derfor i perioder med nordisk litteratur.

I dette forløb:

Beinir Bergsson: Solhaven

Skål

Et Dukkehjem og episode fra SKAM (1g)

Forløbet blev indledt af en kreativ skriveøvelse: Skriv et digt på 5 min., hvor hver verslinje starter med "Jeg husker..." Temaet er barndom ("hjem")


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Kroatisk litteratur og filmprojekt

3.x læser kroatisk litteratur i oversættelse sammen med kroatiske elever fra Zagreb forud for 10 dages studietur (GCP-rejse) til Slovenien og Kroatien (Zagreb):

Uddrag fra "How we survived communism and even laughed"

Forfatter-foredrag i Zagreb med kroatisk, prisvindende forfatter

Eleverne laver egne dokumentarfilm med optagelser og interviews fra turen og ud fra problemstillingen nationalisme.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19 Krimilitteratur

Faglige mål:

- Læse, forstå og se krimigenren
- Den psykoanalytiske og nykritiske metode
- Faglige begreber til tekst- og filmanalysen

Tekster:
- H.C. Andersen: Skyggen
- Steen St. Blicher: Præsten i Vejlbye
- Digte og krimier (Chr. Dorph og Simon Pasternak)
- Ida Jessen: Fra Sig altid farvel i tide
- Edgar Allan Pöe (i oversættelse): Dødens røde maske in:
"Spændingshistorier"
- Den gode krimi (afsnit): Forbrydelsen (afsnit 1, sæson 1)
- True Crime på TV
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 21 Repetition/ portfolio og eksamensforberedelse

Afsæt i elevernes portfolio (rundbordsdialog).

Husk om kanonforfatterne: Kanon14 (podcast)

Fokus på skriftlig eksamen. Eleverne må tilgå:

Håndbog til dansk (Systime)

Litteraturportalen (Systime)

Litteraturhistorien - på langs og på tværs (Systime/ Gyldendal)

Sider hentet ned fra Gymdanskweebly.com

Egne noter og tekster fra undervisningen

Ordbøger.



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer