Rysensteen Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Rysensteen Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA/x - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Rysensteen Gymnasium
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Marlene Follmann Ballebye
Hold
2022 DA/x (
1x DA
,
2x DA
,
3x DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Grundforløb 1 Kortfilm
Titel 2
Retorik og genrer
Titel 3
Værklæsning: Borgerligt Tusmørke
Titel 4
DHO
Titel 5
Lyrikforløb del I
Titel 6
Lyrikforløb del II
Titel 7
Romantikken og romantismen
Titel 8
Det moderne gennembrud
Titel 9
Temalæsninger: Nat og klima
Titel 10
Innovationsforløb
Titel 11
Skrivecup med nordisk fokus
Titel 12
Dokumentarfilmsfoløb
Titel 13
Sociale klasser i litteraturen
Titel 14
Skriftlig årsprøve og skriftlig eksamen
Titel 15
Skriftlighed
Titel 16
Nordisk llitteratur med temaet "Hjem"
Titel 17
Kroatisk litteratur og filmprojekt
Titel 18
Retorik, argumentation og diskurs
Titel 19
Krimilitteratur
Titel 20
Krigslitteratur
Titel 21
Repetition/ portfolio og eksamensforberedelse
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Grundforløb 1 Kortfilm
Reklame for Landbrug & Fødevarer med Jørgen Leth
Præsentation af fagets tre hovedområder: litteratur, sprog og medier og faglige begreber i dansk
Andrea Stief: MOR
Kortfilmen "Dennis"
Kortfilmen: "Daimi"
Lille aflevering: Analyse af kortfilmen "Dennis"
Indhold
Kernestof:
Læs denne korte tekst som lektie til modulet:
Ikke lektie. Til videre læsning:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Retorik og genrer
Retorik (teori: Håndbog til dansk)
Taler: Eleverne har valgt taler ud fra en fælles brainstorm
Eleverne producerer selv taler og holder for hinanden
Intro til litterære genrer: Epik, lyrik og drama
Læste tekster:
Om genrer (Litteraturens Veje)
Leif Panduro: Uro i forstæderne (novelle)
Thyregod: Freud og psykoanalysen
Jørn Fabricius: Udflugten (novelle)
Line Knutzon: Splinten i hjertet (uddrag, skuespil). Eleverne lavede analyser og readings af teksten i grupper
Michael Strunge: Bekendelse (lyrik)
Indhold
Kernestof:
Læs denne korte tekst som lektie til modulet:
Ikke lektie. Til videre læsning:
Analyse og fortolkning af novellen Min af Richard Carver som I havde for til sidste gang: Brug "Håndbog til dansk" (under kapitlet litteratur) (Systime):
Min Læring:
Introforløb om genrer (2) (1).doc Læs Jørn Fabricius: Udflugten
Læs de to digte i kompendiet med titlen Bekendelse af hhv. Per Lange og Michael Strunge. Skal udelukkende læses:
Vi starter modulet med at samle op på budskab og fortolkning (Strunges Bekendelse). Genlæs det andet digt med samme titel (kompendiet) + vi skal arbejde med dramagenren i dette modul.
NB: I får stil tilbage på mandag, hvor vi samler op på stilene i mandags-modulet
Ingen ny læse-lektie til dette modul. Vi læser en tekst sammen i starten af modulet.
Til modulet:
Kap. 4.9 om disposition + analysere selvvalgte taler
Afsnit
Opsamling fra sidst:
Du skal arbejde videre på din tale. Skal afleveres i morgen tirsdag aften senest kl. 22.30 og medbringes til næste danskmodul
Feedback-model taler:
Læs kap. 3.4 i Håndbog til dansk om fremstillingsformer
Øvelser Fremstillingsformer.docx
Lav:
+ genlæs noter/kap. 3.4 Fremstillingsformer "Håndbog til dansk"
Til modulet (ikke lektie):
+ intro til dialog med bold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Værklæsning: Borgerligt Tusmørke
Af Simon Fruelund
Indhold
Kernestof:
Have lånt Simon Fruelunds Borgerligt Tusmørke + medbringes
Læs til og med s. 34 i Borgerligt Tusmørke, teksterne til den danske stil under opgaver på Lectio samt opret dig selv/log ind på Gyldendals Litteraturportalen: find Simon Fruelund under "forfattere" og "Den globale tidsalder" og læs om forfatteren (d
Skema debatterende artikel (2) (1).pdf
Læs til s. 75 i Borgerligt Tusmørke
Analysemodel til noveller, romaner m.v.doc
Læs resten af Borgerligt Tusmørke + orienter dig i analysemodellen (vedhæftet modulet i fredags)
Opgave: Lav en podcast om Borgerligt Tusmørke
Have lavet drejebog til jeres podcast, så I er klar til at optage i modulet
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
DHO
Samarbejde mellem dansk og historie. Fokus på læsning af tekster fra Oplysningstiden og skrivning af første større, skriftlige opgave.
I dansk:
Per O. Enquist: Fra Livlægens besøg
Spillefilm: En kongelig affære
Ludvig Holberg: Fra Jeppe på bjerget
Rousseau: Fra Om kvinder
Holberg: Fra Nils Klims forunderlige rejse
Karoline Stjernfelt: Fra I morgen bliver bedre (Graphic novel. Samt foredrag ved forfatteren for hele 1. årgang)
Indhold
Kernestof:
Lytte til et par podcasts (sammen i modulet) + Vi læser et uddrag af et skuespil i modulet med fokus på sproghandlinger (ingen ny lektie til modulet)
Til modulet (ikke lektie):
(teori til modulerne - ikke lektie)
Et_dukkehjem (1).pdf (ikke lektie, til modulet)
Læs slide 15 og identificer de tre vigtigste sproghandlinger i afsnittet (3, sæson 2) "SKAM". Giv min. 2 eksempler på hver sproghandling:
Sprogvidenskabelige begreber.pdf
Hvilke sproghandlinger? (find eksempler) på de fem første sider af Et Dukkehjem
_Et_dukkehjem (1).pdf
Afsnit
Forordet til Bredsdorff Oplysningen.doc
Hurtiglæs:
Arbejdsspørgsmål Niels Klims Underjordiske Rejse.docx
Læs 1. akt og de sidste 3 sider af det sidste akt (slutningen):
Til modulet:
Ingen ny lektie. Vi læser en tekst sammen i modulet + de sidste karaktersamtaler
Holberg om kvinders rettigheder:
(Skimmes)
Arbejdsspørgsmål til Holberg "Om kvinders rettigheder" (forud for rundbordsdialog):
Læs Rousseau og lav noter (se torsdagsmodulet i sidste uge). Rundbordsdialog med afsæt i arbejdsspørgsmål til Holbergs Kvinders rettigheder + Rousseau-teksten (reflekter i den sammenhæng også over, hvilken metode vi bruger i dansk vs. i historie)
P.O. Enquist, uddrag af Livlægens besøg
Marlene har plan og materiale med + overvej, hvilke virkemidler og hvordan karaktererne fremstilles i En Kongelig Affære
Defoe Robinson Crusoe.pdf
Læs Robinson Crusoe-teksten vedhæftet modulet onsdag + skim:
I morgen bliver bedre 1.pdf
DHO i 1.x pdf: (Enkelte justeringer kan forekomme):
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Lyrikforløb del I
Med fokus på:
Lyrik: Theis Ørntoft: Den grønne offentlighed, Asta Olivia Nordenhoff: En grøn græsplæne og Mette Moestrup: Hvad betyder det for sommerfuglen
Rap: Oplæg, medbragt/selvvalgte raptekster, brevveksling mellem Niarn og Hanne Vibeke-Holst, Tessas nytårstale 2022 etc.
Sange: Barndommens Gade og Grundtvig (fællessangen som fænomen)
Alle delforløb afsluttes med, at eleverne selv skriver et digt/rap/sang med inspiration i forløbet
Faglige begreber knyttet til den lyriske genre (se forløbsoversigt i Lectio).
Indhold
Kernestof:
I dette modul læser I op på eller sikrer, at I har godt styr på (genlæs evt. materiale lagt op på Akademia-modulet d. 29/3):
6 gode råd om skriftlighed
Læs om analyserende artikel som genre (under 1.x dansk (drev). Følg linket i skriftlighedsmappen)) + de 6 gode råd vedhæftet danskmodulet d. 6. maj
Ny forløbsplan om lyrik 1.g og start 2.g (ikke lektie, men en oversigt):
Lektie: Læs om:
Besvare arbejdsspørgsmål til Theis Ørntoft: Den grønne offentlighed:
Læs hele dokumentet (vedhæftet): Særligt side 2 + 3 om analysemodel og skemaet med klassisk lyrik versus nyere tids lyrik.
Lyrikforløb 2023 1.x.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Lyrikforløb del II
Med fokus på rapgenren efter digte (Theis Ørntoft, Asta Olivia Nordenhoff og Mette Moestrup (interaktionslyrik): Hvad betyder det for sommerfuglen at..)
1. Hvad ved vi om rap? (Induktiv tilgang)
2. Elevernes selvvalgte tekster/numre (tekstanalyse og elevoplæg)
3. Brevvekslingen mellem Hanne-Vibeke Holst og Niarn
4. Afslutning ved Tessa (nytårstale og nummer) + Yahya Hassan som "bro" mellem luyrik/interaktionslyrik og "Ghetto-tematik"
Fokus på sange:
Tove Ditlevsen/Anne Linnet: Barndommens Gade (tekst og DR Børne- og pigekorets version)
Salme (Dejlig er jorden)
Fællessang som fænomen
Indhold
Kernestof:
Ingen ny lektie (romantikken som periode arbejder vi med efter lyrikforløbet)
Ikke lektie. Til modulet:
Til modulet (ikke lektie):
Mette Moestrup- Hvad betyder det for sommerfuglen at.docx
Inden du fortsætter til Google Søgning
Interaktionslyrikken II (fra Litt.portalen).docx
Interaktionslyrikken II (fra Litt.portalen).docx (læs, forstå og skriv noter til dette kapitel)
Vi tester om dette link fungerer til Litteraturportalen:
Skriv et brev om den læste roman i sommerferien til jeres aftalte makker fra sidste gang:
Overvej, hvilke rapkunstnere, du finder interessant (skal bruges senere i forløbet)
PP:
Have færdiganalyseret fra sidst ("Arh dér") (husk teksteksempler).
NB. Marlene fortæller lidt om Nordung
Have besvaret min. tre arbejdsspørgsmål til den selvvalgte rap-tekst (vi fortsætter i modulet)
rappens_sprog[1].ppt
Elevoplæg + i gang med brevveksling mellem Holst og Niarn
Du er fucking sexistisk Niarn.docx
Jeg er fucking realistisk Hanne.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Romantikken og romantismen
Universal- og nationalromantik:
Schack von Staffelt: Indvielsen
Adam Oehlenschläger: Guldhornene
Dualisme- og monismebegrebet
Emil Aarestrup: Angst
Af H.C. Andersen: Skyggen
Læreroplæg om romantismen
Indhold
Kernestof:
Læs opgaven + tekst til dansk stil 1 under opgaver samt om genren analyserende artikel (dansk, drevet)
I grupper:
Have lavet en næranalyse af brevvekslingen mellem Holst og Niarn med fokus på argumentationen. Benyt Toulmins argument-model i "Håndbog til dansk" kap. om argumentation. Lav gode notater og citater fra teksten.
1. Læs talen
2. Se talen (i walk-and-talk-grupperne):
Tessas nytårstale 2021 (Deadline)
Have lavet en retorisk analyse af Tessas nytårstale.
Intro til selvskreven rap.docx
Egne raptekster
Arbejdsark til arbejdet med den danske nationalsang.docx
Der er et yndigt land
Lyt hjemme:
Noter efter at have lyttet til sangen:
Til modulet (ikke lektie):
2.x 2023 (6).docx
Vælg 5-6 spørgsmål fra analysemodellen i vedhæftede lyrikforløbs-oversigt og analyser/fortolk Barndommens Gade
Barndommens gade - tekst .docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Det moderne gennembrud
Kort forløb om nogle af de væsentligste moderne gennembrudsforfattere og deres skrivestil - og med en mindre klima-vinkel:
- Hvordan skrev Herman Bang og med hvilke virkemidler (stille eksistenser, impressionistisk skrivestil og naturbeskrivelser som medspiller). Herman Bangs "Pernille" (novelle), af "Ved vejen"og Johannes V. Jensen: "Vinternat" (novelle).
- Naturvidenskabens afsmitning: Henrik Ibsens skrivestil og temaer (hvorfor er han stadig "moderne" og hvordan er tv-serien "SKAM" baseret på Ibsens "Et Dukkehjem"): Vi læser uddrag af "Et Dukkehjem" og ser et afsnit af den norske TV-serie SKAM
Overgang til forløb om ekspressionisme
Indhold
Kernestof:
Fra arrangøren:
Placeringer i salen 26.10.23 pr. 26.09.23.pdf
Lyt til denne podcast (først EFTER forestillingen :)
Lektie, læs: Brevet som genre
Læs Schack von Staffelt: Indvielse (Litteraturportalen, Systime)
Marlene starter med at holde sidste del af oplægget om "Romantikken"
Romantikken pp-kopi incl billede.ppt
Spørgsmål til Indvielsen:
Imens man venter på rundbordsdialog:
Se dette klip med oplæsning forud for fællestimen:
DANIA O. TAUSEN – Poesi uden grænser 2022
Samt log ind på filmcentralen og se oplæsningen "Skål":
I alt ca. 30-35 min. forberedelsestid (de to links)
Besvar arbejdsspørgsmål fra sidst til Guldhornene
Arbejdsspørgsmål:
Retteark debatterende artikel 2.x e. 2023.docx
Rettearket afleveres i genafleveringsmappen på Lectio sidst i modulet i dag
Vi læser uddraget sammen i modulet. Ikke lektie:
Ikke lektie. Til modulet
Ett drömspel (1901, uddrag)
Skuespillet - i uddrag:
Charlotte Weitze Mørke Cyklister.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Temalæsninger: Nat og klima
Tom Kristensen: Nat i Berlin og ekspressionisme
Michael Strunge: Natmaskinen
Charlotte Weitze: Mørke cyklister (cli-fi): Prpjekt NordUng
Af August Strindberg: Et Drömspel: Prpjekt NordUng
Om projekt NordUng: Holdet er med i projektet som ligger under KU:
https://nordung.ku.dk/
Indhold
Kernestof:
Charlotte Weitzes: Mørke Cyklister (2005)
Charlotte Weitze Mørke Cyklister.docx (vedhæftet her):
+ opsamling stil og lidt om den nye til efter jul
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Innovationsforløb
Om medier
Læreroplæg om nyhedstrekanten, AVIS-K og elevoplæg med afsæt i analyse af selvvalgte avisartikler.
Besøg af Clement Kjersgaard. Samarbejde med samfundsfag omkring "Hvordan får vi unge til at se og læse flere nyheder?"
Udarbejdelse af innovative løsningsforslag i grupper. Indledt af ekspertoplæg med Dan Hvidtfeldt om kreativitet og innovation og Clement Kjersgaard.
Indhold
Kernestof:
Afsnit
Læs grundigt:
Vi færdiggør arbejdsspørgsmål i modulet
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Skrivecup med nordisk fokus
Remedieringsforløb
Fokus på at omskrive en ældre tekst til en ny, selvskreven tekst.
Kong Lindorm
Germand Gladensvend
Indledt af fælles, færøsk ringdans.
Indhold
Kernestof:
Ingen ny lektie til dette modul
Presentation Aarestrup-1-2 (1).ppt
Emil Aarestrup
5.1 Avisjournalistik
Opgave (pararbejde):
Nyhedstrekanten
5.7 Sociale medier
Hurtiglæs afsnittet om sociale medier
Vi starter modulet med at høre jeres elevoplæg om avisgenren. Omfang ca. 5 min. pr. elevoplæg. Sørg i øvrigt for, I bruger de rette begreber: Nærlæs afsnittet om layout og AVIS-K (aktualitet, væsentlighed, identifikation, sensation og konflikt) - und
Forelæsning om Fake news – løgn og satire, Aalborg Universitet, AAU Play
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Dokumentarfilmsfoløb
Fælles dokumentarfilm (DR1): Om Grønland ("Twice civilized")
Teori om dokumentarfilm: Håndbog til dansk
Udarbejdelse af elevproducerede dokumentarfilm med lokal problemstilling:
- Vesterbro
- Stofmisbrug og prostitution
- Snus
- Alkohol
Indhold
Kernestof:
Læs om Michael Strunge. Vi læser et digt sammen i modulet
Michael Strunge
Michael Strunge Natmaskinen.docx
Analyse-spørgsmål Natmaskinen.docx
Have besvaret arbejdsspørgsmål til Michael Strunges Natmaskinen
Rundbordsdialog
Læse digtet imens + om Tom Kristensen (her eller på forfatterweb):
Læs (skal ikke analyseres):
Opgave:
Afsnit
Have elevoplægget fra sidste gang klar til timen.
Genlæs: LANGDIGT (2013, uddrag)
1. Præsentation af digter og digt (Langdigt)
Yahya Hassan Langdigt.docx
Gladensvend og Njals saga.pdf (Njals saga KUN s. 1, 5 + 6)
TEKST- Kong Lindorm.docx
Lektie: Hurtiglæs/ skim alle tre tekster: Folkevisen Germand Gladensvend, uddraget af Njals saga (det er langt, men skal KUN skimmes) og folkeeventyret Kong Lindorm. Skal IKKE nærlæses eller analyseres (som nævnt: Njals saga kKUN side 1, 5 + 6)
Skrivecup 2.x 2024 - overordnet.docx
Årets emne | SkriveCup
Nærlæs den valgte tekst (Njals saga, Germand Gladensvend eller Kong Lindorm)
Arbejdsgang i grupperne: Fordel roller: tidtager, ordstyrer, opmuntrer og citatjæger
Kap. 5.2 i Håndbog til dansk (kun afsnittet om dokumentarfilm-typer): https://hbdansk.systime.dk/?id=224
Vi gennemgår teorien og påbegynder at se en dokumentarfilm sammen
Læs resten af kap. 5.2 i "Håndbog til dansk"
Dokumentarfilmsforløb 2.x.docx
Dokumentarfilmsforløb og pilotfilm.docx
Have fordelt roller i dokumentargruppen og i gang med storyboard, så I hurtigt kan komme i gang med at filme i modulet
Læs s. 13-14 (Out of Africa) og s. 18, 19, 29 og 30 "Blixen: Mottoes of my life" (skim de mellemliggende sider og billederne). Følg de håndskrevne sidetal.
Blixen m.fl. in English.pdf
Sonnegaard, Jan
Vi læser en Sonnergaard-novelle sammen i modulet (Netto & Fakta)
Sonnergaard NETTO og Fakta.pdf (ikke lektie, til modulet)
Forløbsoversigt:
Spørgsmål til teksten s. 1-9:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Sociale klasser i litteraturen
Jan Sonnergaards:
novelle: "Netto & Fakta"
Henrik Pontoppidan: "Naadsens Brød" (novelle)
Arbejdsform: Rundbordsdialog med fokus på faglige begreber
Indhold
Kernestof:
Besvar spørgsmål til s. 1-9 i Sonnergaards Netto & Fakta:
Rundbordsdialog Netto & Fakta (Sonnergaard): Samme arbejdsspørgsmål (se modulet fredag 17/5) til hele novellen
Brug fx. Den dansk ordbog til at slå ældre ord op på:
Information om skriftlig årsprøve dansk
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Skriftlig årsprøve og skriftlig eksamen
Til årsprøven/ terminsprøven/ skr. eksamen må eleverne tilgå:
Håndbog til dansk (Systime)
Litteraturportalen (Systime)
Ordbøger (fx. Gyldendal)
Noter fra undervisningen
Noter hentet fra drev
Tekster downloadet fra undervisningen.
Indhold
Kernestof:
Besvare arbejdsspørgsmål til Henrik Pontoppidans Naadsens Brød (de samme som til Netto & Fakta)
+ Om skr. årsprøve
De tre, skriftlige genrer i dansk
Skriftlig årsprøve dansk 2024.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Skriftlighed
Introduktion til portfolio (skriftlighedsmappe) og strategi for skriftlighed
Opsamling på skriftlig årsprøve (feedback)
Indhold
Kernestof:
Genlæs din skr. årsprøve forud for modulet
Retteark dansk stil.docx
Arbejdsspørgsmål lyrikforløb (nordisk perspektiv): Tema "Hjem"
Forløbsoversigt og skrivning 3.x skoleåret 24/25.docx
Analyse og fortolkning af de første digte fra "Solhaven" s. 1 + 2 i kompendiet
+ lav en mappe i din danskmappe, der hedder "portfolio dansk"
Til modulet (ikke lektie)
Alle fire, korte digte "køres" igennem disse arbejdsspørgsmål. Tidsforbrug ca. 30 min.:
Have udfyldt feedback-ark til skr. årsprøve (uploades i afl.mappen på Lectio)
Lyrikanalyse:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Nordisk llitteratur med temaet "Hjem"
Holdet er med i Projekt NordUng og vi arbejder derfor i perioder med nordisk litteratur.
I dette forløb:
Beinir Bergsson: Solhaven
Skål
Et Dukkehjem og episode fra SKAM (1g)
Forløbet blev indledt af en kreativ skriveøvelse: Skriv et digt på 5 min., hvor hver verslinje starter med "Jeg husker..." Temaet er barndom ("hjem")
Indhold
Kernestof:
Analyser de to sidste digte fra "Solhaven":
Lyrikanalyse:
Kompendium: Nordisk lyrik fra Solhaven og Skål.pdf
Analyse og fortolkning af Vandskade fra kompendiet + noter (fx i det grønne hæfte) motiverede kilder ud fra spørgsmålene: Hvem (er afsender), hvad (står i kilden), hvor (forfatterweb, Litteraturportalen, ChatGPT/ lign. etc.) og hvorfor (hvorfor har j
Lyrikanalyse: Start med en introduktion af digter og digtsamling samt lidt fakta (se ovenstående opgave til kildesøgning)
Individuel opgave til modulet:
Hurtiglæs næste digt i kompendiet Burger ånd + send (hvis du ikke har gjort det, dit debatindlæg fra i fredags, til din makker)
Lav en analyse og fortolkning af digtet Burger Ånd uden hjælpemidler:
Drakulić and Kolanović.docx
Hurtiglæs dokumentet. Vi gennemgår det sammen i modulet.
Lektie: sidste digt i kompendiet "Trofaste" (prioriter den semantiske analyse)
Næranalyser med 3-5 velvalgte faglige begreber fra "Litteratur"-kap. i Håndbog til dansk. Forbered et oplæg på 3-5 min.
2. Kulturanalyse i makroperspektiv .pdf
Opgave: Forbered et oplæg (ca. 5 min.) på baggrund af ovenstående "2. Kulturanalyse i makroperspektiv". Brug det teoretiske "bagtæppe" og spørgsmålene til hjælp.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
Kroatisk litteratur og filmprojekt
3.x læser kroatisk litteratur i oversættelse sammen med kroatiske elever fra Zagreb forud for 10 dages studietur (GCP-rejse) til Slovenien og Kroatien (Zagreb):
Uddrag fra "How we survived communism and even laughed"
Forfatter-foredrag i Zagreb med kroatisk, prisvindende forfatter
Eleverne laver egne dokumentarfilm med optagelser og interviews fra turen og ud fra problemstillingen nationalisme.
Indhold
Kernestof:
Næranalyser med 3-5 velvalgte faglige begreber fra "Litteratur"-kap. i Håndbog til dansk. Forbered et oplæg på 3-5 min.
Hvis tid arbejder vi med det sidste digt i nordisk lyrik-kompendiet
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18
Retorik, argumentation og diskurs
Kompendium:
Selvvalgte taler
Analyse af oplæg med idrætsforsker
Fokus på faglige begreber som anvendes i forbindelse med taler, artikler, diskursanalyse og argumenterende tekster samt i forbindelse med den debatterende artikel (dansk stil).
Fokus på og udvikling af personlig stemme (øvelser til portfolio).
Indhold
Kernestof:
Med GCP-rejsen frisk i erindringen koncentrerer vi os om GCP-filmen i dette modul og bytter rundt på dansk- og rys-modul (vigtigt alle kommer!!)
Opgave i modulet:
Analyse og fortolkning af "Trofaste" fra nordisk lyrik-kompendiet. Brug analysemodellen. Husk teksteksempler som dokumentation:
Kompendium retorik, argumentation og diskurs.pdf
Læs til og med s. 5 om retorik i kompendiet
Til modulet:
Tjek disse hjemmesider (taler), kopier links til browser:
Til modulet (efterfulgt af fælles, retorisk analyse):
* Overvej en politisk eller aktuel tale på dansk eller oversat til dansk til det videre arbejde
Opgave 1 til modulet (pararbejde):
Læs afsnittet om diskursanalyse i kompendiet (ikke opgaverne) + I bør have godt styr på relevante kapitler og noter forud for løvfald i morgen
Genlæs kapitlet om diskursanalyse i retorik-, argumentations- og diskurs-kompendiet
dokument med gruppernes opgaver til bogstavmiddag
Til modulet (ikke lektie):
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19
Krimilitteratur
Faglige mål:
- Læse, forstå og se krimigenren
- Den psykoanalytiske og nykritiske metode
- Faglige begreber til tekst- og filmanalysen
Tekster:
- H.C. Andersen: Skyggen
- Steen St. Blicher: Præsten i Vejlbye
- Digte og krimier (Chr. Dorph og Simon Pasternak)
- Ida Jessen: Fra Sig altid farvel i tide
- Edgar Allan Pöe (i oversættelse): Dødens røde maske in:
"Spændingshistorier"
- Den gode krimi (afsnit): Forbrydelsen (afsnit 1, sæson 1)
- True Crime på TV
Indhold
Kernestof:
I skal være i gang med at skrive jeres tale (opgaven fra modulet i onsdags). I får også lidt tid i modulet, men vi skal også nå noget andet.
Til modulet:
Have skrevet, afleveret og øvet talen til dette modul
Vi ser alle GCP-film (ingen lektie til dette modul ud over en lille pitch / mundtlig præsentation af jeres film)
Forløb om krimilitteratur.docx (endnu ikke helt opdateret)
H.C.Andersen Skyggen.pdf (til modulet)
Besvar arbejdsspørgsmål til Skyggen og Mordet på Halland:
Pia Juul fra Mordet på Halland.docx
1. Præsentation
Til modulet (ikke lektie):
Steen St. Blicher- Præsten i Vejlbye.docx
Spørgsmål til Præsten i Vejlbye:
Besvar arbejdsspørgsmål til: Præsten i Vejlbye (se modulet i går).
(Til modulet, ikke lektie):
Ida Jessen
Lav mind-map, en foreløbig tragtindledning og en disposition (dansk stil)
Studieretningsprojekt - fokus.ku.dk
Vi arbejder videre med Ida Jessen-novellen: Sig altid farvel i tide
Spørgsmål til "Forbrydelsen":
Optakt: Edgar Allan Pöe
Forløb om krimilitteratur.docx
Have besvaret arbejdsspørgsmål til "Forbrydelsen" (se modulet mandag)
Edgar Allan Pöe-novelle.pdf
Læse: Edgar Allan Pöe-novelle.pdf
(Ikke lektie) Arbejdsspørgsmål:
"Zap" lidt rundt på DRs hjemmeside og undersøg, om der er en dokumentar eller lign. indslag om "True crime", du kunne tænke dig at arbejde med i undervisningen.
Spørgsmål:
I får tid i modulet og vi går i gang med nogle af oplæggene i modulet. Oplæggets omfang (3-5 min.) Indhold (gerne pp/slides):
Sidste oplæg "True Crime" (Noah og Magne) + overblik og opsamling krimilitteraturforløbet
Forløb om krimilitteratur (1).docx
Fra Glenn Bech - Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet (1).docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20
Krigslitteratur
Fra Litteraturportalen (Systime) om efterkrigstiden (efter 2. Verdenskrig) samt:
- Uddrag fra Samuel Becketts absurde skuespil: Venter på Godot
- Uddrag fra Martin A. Hansen: Løgneren
Indhold
Kernestof:
Glenn Bech: Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet
Fra Bech - Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet (1) (1).docx
Spørgsmål til teksten:
Spørgsmål til Glenn Bech-teksten:
Note til terminsprøven (debatterende artikel):
Vita Andersen "Hun ser godt ud".docx
Vi samler op på Glenn Bech (se lektie til sidste gang) + Vita Andersen-teksten (sidst, hvor vi havde karaktersamtaler)
Vita Andersen (2).docx
Spørgsmål til Vita Andersen: Hun ser godt ud:
Yahya Hassan.docx
Spørgsmål til Yahya Hassan-digtet (samt Strunge):
Michael Strunge
Michael Strunge-digt.docx
Nærlæs Strungedigtet:
Nærlæs (genlæs) Strungedigtet:
Eksamenslignende spørgsmål:
Det postmoderne samfund.docx
Michael Strunge-digt (2) (2).docx
Søren Ulrik Thomsen.docx
Hurtiglæs dokumentet om Søren U. Thomsen
Til modulet: Spørgsmål til de to digte: 30 min.
Lektie. Læs og se om Søren Ulrik Thomsen:
Ny stil for (sidste inden skr. eksamen) + samlet indtryk af de rettede stile som I får retur onsdag aften (se besked)
Samt vi forbereder spørgsmål til Søren U. Thomsen
Søren Ulrik Thomsen (5).docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 21
Repetition/ portfolio og eksamensforberedelse
Afsæt i elevernes portfolio (rundbordsdialog).
Husk om kanonforfatterne: Kanon14 (podcast)
Fokus på skriftlig eksamen. Eleverne må tilgå:
Håndbog til dansk (Systime)
Litteraturportalen (Systime)
Litteraturhistorien - på langs og på tværs (Systime/ Gyldendal)
Sider hentet ned fra
Gymdanskweebly.com
Egne noter og tekster fra undervisningen
Ordbøger.
Indhold
Kernestof:
+ Kigge jeres portfolio (dansknoter) igennem: Afl.fristen rykket lidt frem (se Lectio under afl.)
Krigslitteratur - et kort forløb.docx
Vi læser sammen i modulet (ingen ny lektie)
1. Oplæsning
Martin A. Hansen af Løgneren:
Analyseskema medier (læste og sete).docx
Sabroe og fortællende journalistik.docx
Nyhedstrekanten.docx
Opgave til modulet om fortællende journalistik:
Tjek, at I er inde på denne Litteraturhistorie: Litteraturhistorien - på langs og tværs (e-bog), Systime: Nøgle:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55090375531", "T": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55090375531", "H": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55090375531" }