Holdet 2022 HI/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Rysensteen Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Barbara Sievers, Fredrik Leicht
Hold 2022 HI/a (1a HI, 2a HI, 3a HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Vikingetid og erindring
Titel 2 Oplysningstiden - DHO
Titel 3 Ideologier
Titel 4 Demokrati og medborgerskab - GCP
Titel 5 Middelalderens kulturmøde
Titel 6 Vietnam - Ideologiernes kampplads
Titel 7 Dansk kolonitid - Fra glemsel til anger
Titel 8 GCP: Argentina
Titel 9 Besættelssen i et erindringshistorisk perspektiv
Titel 10 Holocaust
Titel 11 Kronologiforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Vikingetid og erindring

Forløbet fungerer som en introduktion til historiefaget og forskellige former for historiebrug med udgangspunkt i Vikingetiden:

Centrale problemstilliinger:
Hvad karakteriserede vikingetiden som periode?
Mulige årsager til religionsskiftet i vikingetiden?
Hvordan er vikingetiden blevet erindret i eftertiden og hvorfor?


- Historie som (videnskabs)fag (faghistorie) med fokus på samfundet i Vikingetiden (historiografi), introduktion til det funktionelle kildebegreb i arbejdet med Rigs Vandring og kildekritiske analyser af kilderne Ibn Fadlans beskrivelse af Ruserne (omverdens syn på vikingerne) og Widukind om Haralds overgang til kristendommen samt Adam af Bremen om Haralds overgang til kristendommen (kristendommens indførelse i Danmark)

- Historie som identitetsdannelse (erindringshistorie) med fokus på Pierre Noras to erindringseksplosioner (1. erindringseksplosion i 1800-tallet og 2. erindringseksplosion fra 1970'erne til i dag), hvor der udarbejdes en diakron historiografisk analyse af 1800-tallets og nutidens erindring af Vikingetiden.

- Historie som underholdning (populærhistorie) med fokus på den populærhistoriske viking og tv-serien Vikings.


Kernestof:
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder.

- Forløbet har også indeholdt et besøg til museet Ribes Vikinger.

Læste kilder:
Rigs vandring
Årbøger fra skt berlin
Ib fadlan
Widukin om Haralds overgang til kristendom
Adam af Bremen om Haralds overgang til kristendom  
Uddrag fra Rikke Agnete Olsens '41 fortællinger om folk i fædrelandets historie' (2004)
Uddrag fra A.D. Jørgensens '40 fortællinger af fædrelandets historie' (1882)
Lorenz Frølich, Rigets modige forsvarer, 1855,
Adam Oehlenschläger, ”Fædrelands-sang”, 1819  

Sekundært materiale:
Introduktion til historie (ukendt)
Grubb, Ulrik: Vinkler på vikingetiden, Nationalmuseet s 15-22 (ukendt årstal)
Søren, Mazanti, Hvordan kan vi vide noget om fortiden? Fra fortid til historie, 2013 s 23-27,
Hybel, Nils, Omverdenens syn på vikingerne, Vinkler på vikingetiden, Nationalmuseet s 38-43
Sonne, Lasse, Nordisk religion og overgang til kristendom, Vinkler på vikingetiden, Nationalmuseet s 38-43
Djupdræt, Martin Brandt, En viking skifter ham, Koldinghus (ukendt)
Iversen, Kristian: Danmarkshistorie imellem erindring og glemsel, 2020 s 11-15, 33-41, 42-44.

Ialt sider: 59
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Oplysningstiden - DHO

Dette forløb fungerer som optakt til dansk-historie opgaven og bygger derfor på et samspil med danskundervisningen. Undervisningen vil blandt andet tage udgangspunkt i de filosofiske grundtanker bag oplysningstiden, Danmarks involvering i trekantshandlen, Landboreformerne samt historiebrug med udgangspunkt i populærkulturelle fremstillinger
af Johann Friedrich Struensee samt affæren med Caroline Mathilde.

Centrale problemstillinger:
- Hvad kendetegner oplysningstiden som tidsperiode?
- Hvad kendetegner enevælden som styreform? Og hvordan udvikler enevælden sig under oplysningstiden?
- Hvordan fremstilles Struensee og Caroline Mathilde i samtidige kilder?
- Hvordan fresmtilles Struensee og Caroline Mathilde i populærhistorien i dag?
- Hvorfor deltog Danmark i kolonikapløbet? Og hvilken rolle spillede merkantilismen og trekantshandlen heri?
- Hvilket menneskesyn gjorde sig gældende i oplysningstiden?
- Hvilke argumenter var der for slaveri i oplysningstiden?


Forløbet dækker følgende sider af kernestoffet:
– Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
– Politiske og sociale revolutioner
– Kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- Hovedlinjer i Danmarks historie fra antikken til i dag
- Historiebrug og formidling

Forløbet dækker primært følgende faglige mål:
– dokumentere viden om centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks historie, Europas historie og verdenshistorie, herunder sammenhænge mellem den nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
– formulere historiske problemstillinger og relatere disse til deres egen tid
– analysere samspillet mellem mennesker, naturgrundlag og samfund gennem tiderne
– analysere eksempler på samspil mellem materielle forhold og mentalitet i tid og rum
– indsamle og systematisere informationer om og fra fortiden
– bearbejde forskelligartet historisk materiale og forholde sig metodisk-kritisk dokumenterende til eksempler på brug af fortiden.


Obligatorisk forløb i samspil med dansk med vægt på oplysningstiden herunder trekantshandelen.

Kilder:
Erik Kippings håndfæstning
Kongeloven 1665
Arcel, Nikolaj: En kongelig affære 2012
Rousseau, Jean Jacques: af Emile eller Om opdragelsen. (1762).
Wollstonecraft, Mary: En diskussion af den fremherskende opfattelse af kønskarakteren, 1792

TRYKKEFRIHEDSFORORDNINGEN, 4. SEPTEMBER 1770
Forordning om trykkefrihedens grænser, 27. september 1799
Forordning om Neger-Handelen (16. Marts 1792)
Forordning om stavnsbåndets ophævelse, 20. juni 1788
Frihedsstøtten
Peter Frederik Suhm: Om trykkefrihed og det danske sprog (1770)
Eiler Hagerup: Af Brev om kærlighed til fædrenelandet (1767)
Ove Malling: Kærlighed til fædrelandet (1777)

Busck, Steen: Oplysningstiden, ca. 1750-1800. Danmarkshistorien.dk
Jensen, Nanna Marie: Censur i Danmark fra 1750-1849. Danmarkshistorien.dk
I farver Rostgaard et al (2010) Kulturmøder - I dansk kolonihistorie - 57-69 & 70-71
I farver Rostgaard et al (2010) Kulturmøder - I dansk kolonihistorie. 97-103.pdf
Løgstrup, Birgit: Landoreformer. Danmarkshistorien.dk
Feldbæk, Ole: Tyskerfejden. Lex.dk
Nakskov Gym; Podcast om Oplysningstiden - Vild med historie!


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Ideologier

Dette forløb omhandler ideologiernes opståen, samt hvordan de adskiller sig fra hinanden. Vi har i forløbet taget udgangspunkt i liberalisme, konservatisme, socialisme og fascisme. Vi har undersøgt, hvilke samfund ideologierne udspringer af, hvilke visioner ideologierne opstiller for det gode samfund, samt hvilken kritik de retter imod andre ideologier.

Forløbet er tiltænkt som en forberedelse til to senere forløb omhandlende Demokrati og medborgerskab, samt et forløb om den kolde krig.

Kernestof:
- Hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- Politiske og sociale revolutioner
- Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- Politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede

Kilder:
John Locke - De naturlige rettigheder , 2,5 s
Edmund Burke - Det hævdvundne samfund er det bedste , 3s
Karl Marx og Friedrich Engels - Det kommunistiske manifest 2 s
NSDAP's partiprogram 1920, 1 s
Adolf Hitler: om det "nationale" og "sociale", tale 1922, 0,5 s

Sekundært litteratur
Syskind og Søderberg, Det tyvende århundredes verdenshistorie, Industrisamfundets første ismer, s 28-32, 4 s
Vores verdenshistorie, Ideologiernes tid, kampen om ddet gode samfund, s 24-27, 2 s
Lammers, Karl Chrsitian: Facisme, Lex.dk, 1 s.

Ialt: 16 s

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Demokrati og medborgerskab - GCP

Forløbet omhandler hvordan opfattelsen af medborgerskab og demokrati har ændret sig over tid. Forløbet tager udgangspunkt i det athenske demokrati og medborgerskabsbegrebet i antikken. Ved hjælp af en begrebshistorisk tilgang undersøger vi begreberne diakront og ser, hvordan det afspejler tidens tanker og idéer. Centralt for forløbet er, at vi arbejder med spørgsmålet: Hvilken kontinuitet og hvilke brud er der i synet på demokrati og medborgerskab fra antikken til i dag?

Centrale nedslag i forløbet:
- Antikken
- Oplysningstiden (demokratiet genopdages)
- 1800-tallet og vedtagelsen af Grundloven i Danmark (demokratiet indførelse)
- Mellem-, krigs- og efterkrigstiden (demokratiet under pres).

Kernestof:
- Hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- Politiske og sociale revolutioner
- Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- Historiefaglige teorier og metoder.

Læste kilder:
- Perikles' gravtale
- Den gamle oligark, -430
- Thomas Hobbes , Leviathan, 1651
- Orla Lehmann - Tale ved politisk fest i Vejle, 1861
- Nürnberglovene, 1935
- Uddrag af Mein Kampf_Den bedste forfatning Det tyske demokrati.pdf
- De antijødiske undgældelsesaktioner, 12. nov. 1938.docx
- Politiforordning om jøders offentlige fremtræden, 1938.docx
- Jødestjernen indføres 1941.docx
- Verdenseklæringen 1948
- Menneskerettighedserklæringen 26. august 1789
- Hal Koch - Ordet eller sværdet?

Sekundært litteratur:
Hassing, Anders: Introduktion til begrebshistorie, 5 s.
Magt og mennesker:  ss. 38-43, 67-74,  138-142,
Hassing, Anders: Da demokratiet blev opfundet og genopfundet, 2011, s 2-32
De danske demokrati - Fokus (ukendt)
Demokratidebatten 1945-46 i Danmarkshistorien på lex.dk.

I forløbet har hovedfokus ligget på antikken.
Forløbets samlede omfang: Ca 70 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Middelalderens kulturmøde

Dette forløb har omhandlet middelalderens kulturmøde mellem kristendommen og islam. Igennem forløbet har vi både haft fokus på sameksistens og konflikt. Forløbet tager sit afsæt i den muslimske ekspansion i middelalderen og undersøger det kulturmøde, der opstod mellem den muslimske og kristne verden som følge af dette. Gennem kildearbejde undersøger vi, hvordan forholdene for kristne, muslimer og jøder var områderne, hvor de levede side om side. Endvidere undersøgte vi baggrunden for korstogene og diskuterede, hvorvidt korstogene skulle ses som et modsvar på en muslimsk ekspansion eller et kristent ønske om udbredelse.

Afslutningsvis undersøgte vi, hvilken betydning korstogene har haft i eftertiden. Med baggrund i Edward Saids Orientalisme-begreb har vi undersøgt, hvordan kulturelle fordømme påvirker synet på en egen kultur og identitet.

Vi har igennem forløbet arbejdet med følgende problemstillinger:
- Hvordan er kulturmødet mellem kristne og muslimer blevet fremstillet gennem tiden og fra forskellige kulturer?
- Hvordan forløb mødet mellem kristne og muslimer i middelalderen?
- Hvordan afspejler synet på den anden ens egen kultur?
- Hvad var baggrunden for korstogene og Jihad?

Kernestof:
- Kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- Nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- Historiebrug og -formidling
- Historiefaglige teorier og metoder
- Stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks

Sekundærlitteratur:
- Fokus 1: Fra antikken til europæisk ekspansion (side: 102-110, 125-132 & 132-141).
- Forholdet mellem "os og de andre" i historisk perspektiv. I: Henrik Skovgaard Nielsen: Korstog og Jihad. Gads forlag. 1998.
- Verden før 1914 (side 112-114).
- https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/korstog-kristne-og-muslimer

Kilder:
- Al-Shaybani retningslinjer for jihad
- Kirkemødet om kætteri (1215) fra Johan Mentz, Kirke og kultur i højmiddelalderen, 1976, s. 34-36
- Kalif Omars pagt med de kristne
- Håndbog for en markedsinspektør
- Om de spanske kristnes begejstring for muslimsk kultur
- Siete Partidas - Spansk lovsamling om muslimernes stilling
- Skøde for Stefan af Neublens i Cluny Kloster, 1100:
- Testamente for Arnold Seschaves til Skt. Peters kirke ved Angouleme, 1147:
- Pave Urban II's tale i Clermont (1095)
- Amin Maalouf: En arabisk historikers vurdering af korstogene
- Sverre Bagge - Korstogene i et bredere perspektiv
- Fred Halliday: Vestens historisk betingede fordomme mod muslimerne
- Osama bin Laden Jihad Fatwa
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Vietnam - Ideologiernes kampplads

I dette forløb undersøger vi, hvordan Vietnam kom til at spille en central rolle i den kolde krig. Indledningsvist beskæftiger vi os med kolonitiden, den første Indo-kinesiske krig og afkoloniseringen. Vi undersøger, hvilken betydning dette havde for amerikanernes involvering i de vietnamesiske forhold. Herefter undersøger vi den gradvise militære optrapning, krigen og den folkelige protest i mod denne.

I forløbet har vi bla. beskæftiget os med følgende problemstillinger:
- Hvordan og hvorfor blev Frankrig en kolonimagt i Vietnam?
- Hvorfor kunne Frankrig ikke beholde Vietnam som koloni?
- Hvorfor engagerede USA sig i den første Indo-kinesiske krig, og hvorfor fortsatte USA sit engagement efter Frankrigs nederlag?
- Hvilken rolle spillede Vietnamkrigen i den kolde krig?
- Hvorfor var der en så omfattende folkelige protest mod Vietnamkrigen?

Kernestof:
- Hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- Kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- Nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- Politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede

Igennem forløbet betoner jeg i høj grad Vietnamkrigen ud fra Vietnams perspektiv. Dette opnåes bla. ved at fokusere på, Vietnam i tiden før Frankrigs kolonisering, selve kolonitiden, besættelsen af Japan under anden verdenskrig, Vietminhs kamp om selvstændighed mod Frankrig, Japan og afslutningsvis USA.
Forløbet har dermed udgangspunkt i en kultur/samfund uden for Europa og USA.

Kilder
Phan Boi Chaus tekst "Vågn op, vietnamesere!" 1 s
Albert Sarraut , taler om kolonimagten Frankrigs opofrelse og pligter (1931) 1,5
USA's nationale sikkerhedsråd (NSC), rapport 64 om USA's holdning til Indokina (27. februar 1950) 1 s
Le Van Chan – en tidligere partisanleder – fortæller om kampen om Sydvietnams landdistrikter i de sidste år af 1950'erne (uddrag) – Fra 1972. 2 s.
Tonkin-resolutionen - Pres. Johnson 0,5 s
Carl Burns skriver om sine oplevelser som helikopterpilot i Vietnam.docx  1,5 s
Fra en FNL-partisans erindringer (1985) 1,5 s
Ho Chi Minhs indvendinger ved Politbureauets møde den 18-19. juli 1967 1 s
Brev fra Le Duan til hovedkvarteret for den nordvietnamesiske hær og FNL's operationer i Sydvietnam (COSVN) 18. januar 1968. 1 s
USA's førende studievært Walter Cronkite konstaterer, at krigen i bedste fald er havnet i et dødvande, 27. februar 1968 1,5 s
John Kerry: 'Hvordan beder man en mand om at være den sidste til at dø for en fejltagelse?', 23. april 1971. 2 s.


Materiale:
Bryld og Haue: Den nye verden 1945-1995, 1995, ss 9-17 - 8 s
Bjerre-Poulsen, Niels: Vietnam – Den kolde krigs slagmark, 1945-1975, 2022, 5 s, kap 3 - 36-43, - En nation 2 stater - 4,5 s, kap 6, USA militære oprustning 6s, Udmattelseskrig 5,5 s,
Tet offensicen 5,5 s, Vietnamkrigen kommer hjem mm 7 s, Fred med ære ,7 s.

Ialt: 75 sider


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Dansk kolonitid - Fra glemsel til anger

Forløbsplan til Dansk kolonitid

Iversen, 2 udg.
Danmarkshistorie mellem erindring og glemsel kapitel 3, s 63-97

Hvorfor har Danmarks fortid som kolonimagt i troperne har spillet en meget lille rolle i danmarkshistorien?
I dette forløb undersøger eleverne om det skyldes glemsel, bevidst fortrængning eller ligegyldighed. Eleverne har arbejdet med den danske grundfortælling om kolonifortiden og de historiske forudsætninger for denne samt diskuteret hvordan efterkommere af slavegjorte og de tidligere koloniherrer skal forholde sig til hinanden.

I forløbet har eleverne arbejdet med analysestrategi for grundfortællinger, museumsanalyse og været på byvandring rundt i Frederiksstaden og Christianshavn

Centrale spørgsmål:
Hvorfor deltog Danmark i koloniseringskapløbet?
Hvilke forhold var der for de slavegjorte på Jomfruøerne?
Hvorfor solgte Danmark øerne?
Hvad er den danske grundfortælling om tiden som koloniherrer?
Hvordan bearbejdes en fortid med Danmark i rollen som undertrykker?
Bør Danmark give en undskyldning, økonomisk kompensation til efterkommerne af de slavegjorte eller har Danmark og danskerne slet ikke noget med det at gøre i dag?

Kernestof
Globalisering
Kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
Nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
Historiebrug og formidling
Historiefaglige teorier og metoder

Materiale:
- Iversen, Kristian m.fl.: Danmarkshistorie mellem erindring og glemsel, 2. udgave, Forlaget Columbus, 2020, ss. 63-90
- Østebø, Silvie Ulrikke: Efterkommer af slave: Danmark bør også diskutere ændring af vejnavne, TV2, 12. juni 2020   
- Møller, Nynne Hein: Slavehandlerstatuer rives ned verden over: Hvad skal vi gøre i Danmark?, DR, 12. juni 2020
- Brandt, Flemming m.fl.: OVERBLIK Her er de officielle danske undskyldninger – og dem, der ikke blev givet, DR, 13. august 2019
- MYTE: Var Danmark det første land, der ophævede slaveriet? Fra: Danmarkshistorien.dk
- Nielsen, Marie Ravn: Hjerteveninder gør op med skjult racisme i ny film: Det er jo ikke sjovt længere, DR, 1. oktober 2018

Kilder:
- Ernst Schimmelmanns indtægter, Trekantshandlen. Fra: ukendt
- Forordning om negerhandelen, 16. marts 1792. Fra: Danmarkshistorien.dk
- Specifikation over udskibede og døde slaver 1778-1982. Fra: Statens Arkiver
- Johan Lorenz Carstens "En Almindelig Beskrivelse om Alle de Danske, Americanske eller West-lndiske Ø-Lande", ca. 1740 (uddrag). Fra: Statens Arkiver
- Tegning fra den britiske debat om slaveri, 1792. Fra: Wikipedia Commons
- Schmidt, Gudrun Marie: Uddrag af artiklen ”De virkelige helte fra Dansk Vestindien” Fra: Politiken, 29. marts 2017
- Pedersen, Evander: Uddrag af artiklen "Giver det mening at undskylde for slaveriet i Dansk Vestindien?" Fra: Kristeligt Dagblad, 4. januar 2017
- Skielboe, Ida Marie R. m.fl: Uddrag af Vores historier - Et undervisningsmateriale om dansk kolonialisme i Vestindien. Fra: Iversen, Kristian m.fl.: Danmarkshistorie mellem erindring og glemsel, 2. udgave, Forlaget Columbus, 2020
- Rasmussen, Lars Løkke: Tale ved Transfer Day på St. Croix, d. 31. marts 2017. Fra: Iversen, Kristian m.fl.: Danmarkshistorie mellem erindring og glemsel, 2. udgave, Forlaget Columbus, 2020
- Albana, Maya: Det sorte kapitel, 2019 (trailer)
- Neye, Anna: Viften (2022)

Ialt 70 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 GCP: Argentina

Forløbet dækker over Argentinas historie i det 20. århundrede med særligt fokus på perioden fra 2. verdenskrig til i dag. Vi har set nærmere på:
- Peronismen og den politiske og økonomiske udvikling i 1950'erne og 1960'erne
- Militærdiktaturet: Baggrund, forløb og konsekvenser
- Falklandskrisen med Storbritannien og dens erindring
- Fodboldens betydning for identitetsdannelsen i landet


Materiale:
- Holten, Birgitte, Fra kolonistyre til afhængighed, 2002, s. 92-101
- Fihl-Jensen, Jakob, Fodboldbogen - spillet i historien, 2020, s. 68-78
- "Aktier dykker 48 pct. i Argentina - investorer frygter ny statsbankerot", b.dk, 13.08.2019
- "Overview" fra https://www.worldbank.org/en/country/argentina/overview#2
- Nielsen, K.V., "Falklandskrisen", fra krigsvidenskab.dk, opr. udgivet april 1982
- "THE AGONY AND THE ECSTASY - Stunning pictures of Falklands War show horror and triumph of Great Britain’s victory over Argentina 35 years ago", thesun.co.uk 13/7/2017
- "Argentina glemmer ikke Falklandsøerne", Kristeligt Dagblad, d. 24. juli 2000
- "Fortiden spøger i Argentina", Kristeligt Dagblad, d. 2. april 2012
- Kompendium med diverse korte artikler fra fortrinsvis Ritzaus Bureau om retsopgøret og reformering af de argentinske statsinstitutioner under Nestor Kirchner og med Human Rights Watch World Report 2013 om Argentina
- Sebastian Vargas, "The Grim Legacy of Dictatorship" fra dandc.eu
- "Gibraltar er en sten i den spanske sko" fra b.dk, 14. august 2013
- "Argentinas gamle bødler dør af coronavirus i deres fængsel", pol.dk, 3. august 2020
- Mark Orton, Mirror Man: Diego Maradona and Argentine National Identity, dmu.ac.uk, 1st December 2020

= 55 ns.

Kilder:
- Tale af Eva Peron d. 4. maj 1950 fra Holten, 2002, s. 120-121
- President Galtieri’s address to the nation, 2 April 1982
- Galtieri’s speech on 10 April, 1982  
- Argentina: Minister of Foreign Affairs Comments before the U.N. Security Council, 3 April 1982
- Statement of Sir Anthony Parsons before the UN Security Council, 3 April 1982
- Security Council Resolution 502 (1982) of 3 April 1982
- Margaret Thatcher, "Årene i Downing Stree"t, Bind 1, 1993, s. 169-173, 222-224
- Krigsmindesmærket for Malvinerne, Buenos Aires
- Fotografier af mindesmærke afsløret i Port Stanley af den britiske guvernør Rex Hunt ved havnen, 14. juni 1984

= 19 ns.

Forløbspensum: 74 ns.

Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden

Kernestof:
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- politiske og sociale revolutioner
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv̶
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- historiebrug og -formidling
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Besættelssen i et erindringshistorisk perspektiv

Forløbets indhold og fokus, herunder centrale problemstillinger:
orløbet handler om Danmarks besættelse under 2. Verdenskrig i et erindringshistorisk perspektiv. I forløbet undersøger vi, om vi står i en brydningstid ift. formidlingen af besættelsestiden, bl.a. fordi de mundtlige kilder til besættelsen er ved at uddø.

Efter en introduktion til forløbet og dets tese, arbejder vi i forløbets første del med problemstillingen: Hvorfor reagerede den danske regering med aktiv tilpasningspolitik, da Danmark blev besat af Tyskland d. 9. april 1940?

I forløbets anden halvdel arbejder vi med udgangspunkt i forløbets tese med følgende erindringshistoriske nedslag:
- Konsensusmyten: Hvad går ‘konsensusmyten’ ud på? Og hvordan er den blevet skabt?
- Besættelsen i fiktionen (med udgangspunkt i filmen Når befrielsen kommer:
- Hvilken betydning spiller fiktionen ift. oprettelse af erindringsfællesskaber?
- Hvordan påvirker film vores historiebevidsthed?)
- Erik Scavenius: Helt eller skurk?
- Hvilken erindring og glemsel knytter sig til jødeaktionen?
- Erindringspolitik og aktualisering af besættelsen: Hvordan aktualiseres og politiseres besættelsestiden?

Læste kilder:
- Thorvald Staunings nytårstale, 1. januar 1940
- John Christmas. Møllers radiotale, 6. september 1942
- Filmen ”Når befrielsen kommer”, 2023
- Carlsen, Per Juul: Pludselig er danskerne skurke. Ny film udfordrer opfattelsen af Anden Verdenskrig, Kristelig Dagblad, 23. august 2023
- Rasmussen, Nanna Frank: Det er ikke en subtil film, Anders Walter giver os, Politikken, 23. august 2023
- Meidell, Bjørn: Filmanmeldelse: Når befrielsen kommer, Solidaritet, 4. september 2023
- Klip fra Matador: Vi vil fred her til lands (minuttal 15:37-20:05)  
- TV2 Lorry: Det nye Frihedsmuseum genåbner med modstandsfolk som VIP-gæster, 3. juni 2020
- Erik Scavenius’ tiltrædelsestale som statsminister, 11. november 1942
- Store danskere: Erik Scavenius, 2004
- Kampen om historien: Var Scavenius landsforræder?, 2019
- H.M. Dronningens nytårstale, 2023 (minuttal 00:00-02:47): https://www.youtube.com/watch?v=0i-IfRvNmvc
- Stemmer i stilheden (Voices in the Void): Kortfilm om Holocaust, 2022: https://www.youtube.com/watch?v=RzGOL0tmhxc
Dahlin, Ulrik: Samarbejdspolitikken havde frygtelige konsekvenser for mennesker i andre lande. Interview med Bent Blüdnikow, Information, 26. august 2023
Statsminister Mette Frederiksens tale til arrangementet ”Et lys i mørket”, 4. maj 2022
Kilder i eksamensøvelse:
Uddrag af Poul Henningsens revyvise ”Man binder os paa Mund og Haand”, 1940
Statsminister Vilhelm Buhls antisabotage tale, 2. september 1942
Modstandsbevægelsens vækst – et forsigtig skøn
Uddrag af statsminister Anders Fogh Rasmussens aviskronik ”Hvad kan det nytte?” i Berlingske Tidende, 26. marts 2003
Foto af Inger Støjberg ved Hvidsten Kro, juni 2022

Fremstillingsmateriale:
Iversen, Kristian & Nedergård, Ulla: Danmarkshistorien mellem erindring og glemsel, 2. udgave, Columbus, ss. 146-181
Vestergaard, Morten: Mindet der ikke vil dø, Jyllands-Posten, 3. maj 2020
Due-Nielsen, Carsten & Danielsen, Niels-Birger: Erik Scavenius, Den Store Danske: https://denstoredanske.lex.dk/Erik_Scavenius
Øhrgaard, Per: Det er nu 60-året for Erik Scavenius’ død. Havde han da slet ingen fejl?, Kristeligt Dagblad, 24. november 2022
Olesen, Niels Wium: Eftermælet: Erik Scavenius i dansk historiekultur, Danmarkshistorien.dk: https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/eftermaelet-erik-scavenius-i-dansk-historiekultur
Bøgh, Louise Skovholm: Jødeaktionen og evakueringen af danske jøder i oktober 1943, Danmarkshistorien.dk: https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/joedeaktionen-og-evakueringen-af-danske-joeder-i-oktober-1943

Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende ̶ anvende en metodisk
- kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
historiebrug og -formidling ̶ historiefaglige teorier og metoder.

Spredningskrav:
- mindst ét forløb skal have hovedvægt på tiden efter ca. 1900
- mindst to forløb skal tage udgangspunkt i Danmarks historie
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Holocaust

Forløbets indhold og fokus inkl. centrale problemstillinger:
I dette korte forløb arbejder vi med antisemitisme i Tyskland i mellemkrigstiden og Holocaust.
Vi arbejder med følgende problemstillinger:
- Hvilke årsager lå til grund for antisemitismen i mellemkrigstidens Tyskland?
- Hvordan foregik diskriminationen af jøderne i 1930’ernes Tyskland?
- Hvordan foregik forfølgelserne af jøderne?
- Hvordan kan masseudryddelse finde sted? (med inddragelse af Zygmunt Baumans teori)
- Hvordan var processen med retsforfølgelse af gerningsmændene efter krigen?

Læste kilder:
Oversigt over vælgertilslutning til nazismen 1923-1933
En tysk skolepiges syn på jøderne, 1935
Den evige Jøde (de første ca. 10 minutter), 1940: https://archive.org/details/derewigejudeenglishsubtitles_201908
Befolkningens reaktioner på Nürnberg-lovene / Stemningsrapport, SoPaDe
Kurt Gersteins rapport om besøg i udryddelseslejren Belzec: http://www.holocaust-uddannelse.dk/kildetekster/belzec.asp#100

Fremstillingsmateriale:
Historieportalen: Nazisme og Holocaust, Systime, 2021: kap. 2: Nazisme, racisme og antisemitisme, kap. 3: Jødelovene: Diskrimination og tvangsudvandring, Kap. 5: I ly af krigen: Masseudryddelse, Kap. 6: Gerningsmænd og tilskuere: Besatte og allierede lande, Kap. 8: Modstand og trods – amidah
Folkedrab.dk: Propadandaens fjendebilleder: https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/antisemitiske-fjendebilleder-inddeling-mennesker-racer-2
Folkedrab.dk: Tysklands erindring af Holocaust: https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/retsopgoer-erindring-benaegtelse/tysklands-erindring-holocaust
Folkedrab.dk: Holocaustbenægtelse: https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/retsopgoer-erindring-benaegtelse/holocaust-benaegtelse

Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- historiefaglige teorier og metoder

Spredningskrav:
- historiefaglige teorier og metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Kronologiforløb

Vi har i dette forløb repeteret de gennemførte forløb og arbejdet med kronologi. I relation til dette arbejde har vi arbejdet med periodisering og forskellige periodiseringsprincipper, samt tankerne bag.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer