Holdet 2022 HI/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Rysensteen Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Kristian Søberg Høyer, Simon Valentin Mortensen
Hold 2022 HI/b (1b HI, 2b HI, 3b HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Danmark fra det førmoderne til Oplysningstiden
Titel 2 Slaveri med fokus på Antikken
Titel 3 De store revolutioner
Titel 4 Europæisk integration
Titel 5 Spanien fra Franco til Fællesmarkedet
Titel 6 Danmarks udenrigspolitiske historie
Titel 7 Antisemitisme

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Danmark fra det førmoderne til Oplysningstiden




Forløbet fungerer som en introduktion til historiefaget og forskellige former for historiebrug med udgangspunkt i Vikingetiden:

- Historie som (videnskabs)fag (faghistorie) med fokus på samfundet i Vikingetiden (historiografi), introduktion til det funktionelle kildebegreb i arbejdet med Rigs Vandring og kildekritiske analyser af kilderne Ibn Fadlans beskrivelse af Ruserne (omverdens syn på vikingerne) og Widukind om Haralds overgang til kristendommen samt Adam af Bremen om Haralds overgang til kristendommen (kristendommens indførelse i Danmark)

- Historie som identitetsdannelse (erindringshistorie) med fokus på Pierre Noras to erindringseksplosioner (1. erindringseksplosion i 1800-tallet og 2. erindringseksplosion fra 1970'erne til i dag), hvor der udarbejdes en diakron historiografisk analyse af 1800-tallets og nutidens erindring af Vikingetiden.

- Historie som underholdning (populærhistorie) med fokus på den populærhistoriske viking og tv-serien Vikings.

Forløbet blev afsluttet med en udstillingsanalyse af udstillingen Mød Vikingerne på Nationalmuseet, hvor eleverne arbejdede med den debat udstillingen har medført omkring brugen af fiktion (og fakta) i historiske udstillinger samt hvilken rolle museer (og i dette tilfælde Nationalmuseet) spiller for opretholdelsen af erindringsfællesskaber.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Slaveri med fokus på Antikken

Forløb behandler slaveriet fra Antikken til Koloniseringen. I forløbet indgår årsagerne til indførelsen og afskaffelsen af slaveriet. Det danske perspektiv belyses også ved behandling af de Vestindiske Øer. Forløbet afsluttes med en diskussion af, hvorvidt en undskyldning af slaveriet er på sin plads.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 De store revolutioner

Forløbet introducerer eleverne for begreberne aktør og struktur. Emnet for forløbet er den Amerikanske Revolution, den Franske Revolution og den Industrielle Revolution i UK, USA og Sovjet-Rusland.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Europæisk integration

I anledning af Europaparlamentsvalget i juni indføres eleverne i baggrunden for etableringen af EF/EU. Vi ser på de centrale aktørers baggrunde for at deltage eller holde sig udenfor. Vi undersøger udviklingen fra EF til EU både ift. formen og deltagerne i samarbejdet. Den danske folkeafstemning om EF i 1972 og Brexit indgår i forløbet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Spanien fra Franco til Fællesmarkedet

Forløbet behandler bagrunden for Francos magtovertagelse, Francos diktatur og den efterfølgende demokratisering af Spanien. Vi behandler årsagerne til den Spanske Borgerkrig. Det spanske diktatur under Franco sammenlignes med fascismen i Italien og nazismen i Tyskland. Vi ser på årsagerne til nationalisternes sejr, og vi forsøger at forstå, hvorfor det spanske diktatur varede 30 år længere Hitlers og Mussolinis regime. Endeligt belyser vi årsagerne til afslutningen på diktaturet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Danmarks udenrigspolitiske historie

Forløbet belyser de afgørende brud i dansk udenrigspolitisk historie fra 1914 og indtil Mette Frederiksens regering. Vi behandler neutralitetspolitik, besættelsen, indmeldelsen i NATO og tiden efter afslutningen på den Kolde Krig. Vi ser på forskellige variabler, som kan forklare de vigtigste brud.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Antisemitisme

Forløbet har Holocaust som omdrejningspunkt. Det belyser Nationalsocialismen, dens magtovertagelse og antisemitismens historie. Eleverne lærer at sondre mellem forskellige typer antisemitisme. Intentionalisme og funktionalisme indgår også. Endeligt behandles Holocaust komparativt med inddragelse af redningen af de danske jøder. Det centrale spørgsmål er, hvorfor ca. 6 millioner jøder blev myrdet under den Anden Verdenskrig.
Forløbet tager udgangspunkt i den religiøse antisemitisme, der opstod i jødernes møde med Romerriget  og græske riger. Forløbet begynder og slutter udenfor Europa og USA nemlig i Israel/Palæstina.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer