Rysensteen Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Rysensteen Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 HI/c - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Rysensteen Gymnasium
Fag og niveau
Historie A
Lærer(e)
Simon Valentin Mortensen
Hold
2022 HI/c (
1c HI
,
2c HI
,
3c HI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Slaveri med fokus på Antikken og Koloniseringen
Titel 2
Danmark fra Middelalder til Oplysningstiden
Titel 3
De Store Revolutioner
Titel 4
Egypten fra Suezkanalen til Sisi
Titel 5
Europæisk integration
Titel 6
Danmarks udenrigspolitiske historie
Titel 7
Holocaust
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Slaveri med fokus på Antikken og Koloniseringen
Forløbet har tyngdepunkt 500 FVT-500EVT. Forløbet behandler slaveriet med fokus på Antikken og Koloniseringen. I forbindelse med forløbet behandles historiske periodiseringsprincipper og kildekritik.
Indhold
Kernestof:
Velkommen til historie på STX
Rome sæson 1 afsnit 1
Fokus 1; sider: 33-51, 54-57
Ophavsanalyse 1.c.pptx
I skal have lavet ophavsanalyse af de fire kilder 4a, 4b, 5 og 6, som I læste til sidste gang.
Opsamling på ophavsanalyse af kilderne og periodisering
Samme lektie som sidst
http://centerforhistorieformidling.dk/mytedrab/L%C3%A5%20der%20udelukkende%20%C3%B8konomiske%20%C3%A5rsager%20bag%20slaveriets%20forsvinden%20i%20Europa.pdf
Fokus 2; sider: 9-22
•Hvem blev koloniseret? •Hvilke varer producerede man og handlede man med i denne periode? •Hvilke konsekvenser fik koloniseringen for de oprindelige folkeslag? •Hvornår foregik den transatlantiske slavehandel? •Nævn så mange forklaringer som muligt
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/de-vestindiske-oeer-dansk-vestindien
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/merkantilisme-og-danske-tropekolonier
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/de-dansk-vestindiske-oeer-efter-1917
•Hvor ligger Dansk Vestindien? •Hvornår blev Dansk Vestindien dansk? •Hvorfor blev Dansk Vestindien dansk? •Hvad blev Dansk Vestindien brugt til, da det var dansk? •Hvilke konflikter opstod der i Dansk Vestindien? •Hvorfor ophørte Dansk Vestindien me
Vi skal se en udsendelse om de Vestindiske øer.
Afsnit 2 og 3 af Slavenation Danmark
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/officielle-undskyldninger-1945
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/debatten-om-en-officiel-undskyldning-for-slaveriet-i-dansk-vestindien-1998
Find mindst fem argumenter for og fem argumenter imod at give en undskyldning for slaveriet fra dansk side. Brug lektien og de afsnit, vi har set.
Ingen undskyldning til Vestindien i mit navn.docx •Hvad mener forfatteren om en dansk undskyldning til de Vestindiske Øer •Hvorfor mener han det? •Find fem argumenter imod hans synspunkter
Ingen undskyldning til Vestindien i mit navn.docx
Kalkmaleri fra Højby Kirke.docx
Nyt forløb: Danmark fra Middelalderen til Oplysningstiden
Religionens rolle i Danmark 1050 indtil Oplysningstiden.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Danmark fra Middelalder til Oplysningstiden
Forløbet har udgangspunkt i dansk historie med tyngdepunkt 500-1500 EVT.
Indhold
Kernestof:
Perioder 1c.pptx
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/oplysningstiden
https://danmarkshistorien.dk/ooc/lektion-5-enevaelde-1660-1814/6-religion-og-oplysningstid
Historiografiske narrativer
Samme lektie som sidst
En kongelig affære
https://danmarkshistorien.dk/ooc/lektion-5-enevaelde-1660-1814/3-den-enevaeldige-magt-og-forvaltningen
Vi har talt med de to gæster fra Egypten om pyramiderne, Egypten i Bronzealderen ift. andre steder i verden og om egyptisk kultur og normer.
Ingen lektier
Opsamling på forløbene. Evaluering.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
De Store Revolutioner
Forløbet har tyngdepunkt 1500-1900. Forløbet introducerer eleverne for begreberne aktør og struktur. Emnet for forløbet er den Amerikanske Revolution, den Franske Revolution og den Industrielle Revolution i UK, USA og Sovjet-Rusland.
Indhold
Kernestof:
Fokus 2; sider: 59-75, 77-78, 81-84, 88-106, 109-111, 141-167, 170-177
https://verdenfoer1914.systime.dk/?id=105
https://verdenfoer1914.systime.dk/?id=104
https://verdenfoer1914.systime.dk/?id=103
https://verdenfoer1914.systime.dk/?id=102
Pararbejde Frankrig.pptx
Samme lektie som til sidste historiemodul
•Læs side 88-94 i Fokus 2 •Definer nationalisme •Hvilke to typer nationalisme sondrer man mellem? •Hvad kendetegner dem? •Hvad er mon fordelene og ulemperne ved de to typer nationalisme? •Hvad var den danske helstat? •Hvilken af de to typer nationali
Samme lektie som sidst
Pararbejde om nationalisme.pptx
Kausalanalyse af industrialisering
Ingen lektier. Vi skal se en dokumentar om industrialiseringen af Rusland. Medbring Fokus 2
britisk og amerikansk industrialisering.pptx
Læs kilderne og lav ophavsanalyse. Problemstillingerne er: Sammenlign synet på industrialiseringen i Danmark. Diskuter hvordan industrialiseringen i DK adskilte sig fra den i Rusland/UK/USA.
Struktur og aktør.pptx
Aktør og struktur fra På sporet af historien.pdf
Sidste karaktersamtaler
https://www.youtube.com/watch?v=aJ9espgY-Po&t=11s
Guns, Germs and Steel episode 3: Into the tropics. National Geographic 2005.
Imperialisme.pptx
Ingen lektier. Vi skal se en dokumentar om Suez-kanalen
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Egypten fra Suezkanalen til Sisi
Forløbet tager udgangspunkt i et samfund udenfor USA og Europa.
Indhold
Kernestof:
Fokus 2; sider: 170-177
Sidste karaktersamtaler
https://www.youtube.com/watch?v=aJ9espgY-Po&t=11s
Guns, Germs and Steel episode 3: Into the tropics. National Geographic 2005.
Imperialisme.pptx
Samme lektie som sidst
Ingen lektier. Vi skal se en dokumentar om Suez-kanalen
Vi skal fordele 30 egyptiske elever på familier til genbesøget, der varer 19. april 14.45 til 28. april 12.00
Genlæs jeres samfrapporter, spørgsmålene og bilagene.
Tegninger om Egypten.pptx
Hasan al-Banna tekster (1).pdf
Tjek lokalet i 1. modul
Egyptens afkolonisering.pptx
https://ikhwanweb.com/
https://twitter.com/Ikhwanweb
Mere om det Muslimske Broderskab. Måske noget om Nasser(ismen)
20220202152205.pdf
Mellemøsten i Virkeligheden kapitel 4.docx
Mellemøsten i virkeligheden kapitel 5.docx
Vi skal se noget af en dokumentar om det Arabiske Forår i Cairo, Egypten: "Tahir-pladsen" Egypten og USA 2013.
Egypten fra Imperialismen til Afkoloniseringen og det Arabiske Forår.pptx
Find ud af hvad de tre vigtigste ting vi har lært om Egyptens historie er.
Opsamling. Lidt mere om Fukyama og Huntington osv.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Europæisk integration
Indhold
Kernestof:
Gruppearbejde om folkeafstemningen om EF 2022c.pptx
I skal holde gruppeoplæg om jeres kilde.
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/danmarks-medlemskab-af-ef-og-eu
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/det-nationale-kompromis-27-oktober-1992
Vi begynder med de sidste tre oplæg
Frilandsmuseet med egypterne. Medbring varmt tøj, sko man kan gå på græs i og paraply/regntøj.
Vi skal se en film om Brexit
Brexit kilder II.docx
https://i0.wp.com/gylle.dk/wp-content/uploads/2015/11/Landbrugseksporten.jpg
https://d3nkl3psvxxpe9.cloudfront.net/documents/EUFinalCall_Reweighted.pdf
Fokus 3 169-175.m4a
https://learneurope.eu/wp-content/uploads/2023/03/Enlargements_of_the_EU_1958_2013_en-scaled.jpg
https://www.youtube.com/watch?v=K52X3KO4XHI
Kronik af statsminister Mette Frederiksen i Politiken 8.docx
https://www.altinget.dk/forsvar/artikel/morten-messerschmidt-forsvarsforbeholdet-er-danmarks-garanti-for-nato-og-mod-eus-fordaekte-intentioner
Brexit og folkeafstemningen om forsvarsforbeholdet.
https://www.dr.dk/nyheder/politik/ep-valg/resultater
Historiekonkurrencen 2024-25 præsentation.pdf
Brexit kilder (1) (1) (1).docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Danmarks udenrigspolitiske historie
Forløbet har tyngdepunkt efter 1900 med udgangspunkt i dansk historie.
Indhold
Kernestof:
Fokus 3; sider: 135-161
https://pbs.twimg.com/media/Ey-K00AW8AEHLHf.jpg:large
Arbejder videre med dansk udenrigspolitik 1914-1989. Lektiefrit
Lav kausalanalyseskema: hvorfor bliver DK medlem af NATO?
•Ved min Overtagelse af Udenrigsministeriet vil det findes naturligt, at jeg fremsætter nogle Bemærkninger om Danmarks Udenrigspolitik. Jeg vil herved drage en Parallel mellem Forholdene under Verdenskrigen og nu. Det har været den lille Stats Opgave
Kvinder i krig | 1:7 Det er jo en skam, De er kvinde; DR LYD
Afsnit
Danmarks udenrigspolitiske historie 1949 til 1989.pptx
Historie-A-2020-Bilag (1).pdf
Allieret uden forbehold.pptx
Ingen lektier.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Holocaust
Indhold
Kernestof:
https://jyllands-posten.dk/article17790857.ece?shareToken=ppb7vtapqtag04e8q2qu7l4r
nationalt-kompromis-om-dansk-sikkerhedspolitik.pdf
Former for antisemitisme.docx
Uddrag fra Martin Luther.docx
Vi får besøg fra to koreanske historielærere. Undervisningen foregår derfor på engelsk i første del af modulet.
Uddrag fra Adolf Hitlers bog.docx
Kap. 18 - tekst 18.c - Forlaget Columbus
Balfourerklæringen.pptx
Uddrag om zionisme.docx
https://www.his2rie.dk/kildetekster/1-verdenskrig/tekst-66/
https://www.spiegel.de/politik/deutschland/wahlergebnisse-bundestagswahl-2025-so-hat-ihr-wahlkreis-abgestimmt-a-6ace92df-43cc-48de-b183-2c98c7c19c2f
Verdenshistorie 2 160-255-4-2.pdf
Vi skal også tale om det tyske valg
figurer.pptx
Vi skal se en dokumentar om Hitlers magtovertagelse
Nazisternes vej til magten (Sæson 1) (2). De første seks måneder. BBC, 2019
Vi skal arbejde med Tyskland under Hitler 1933-1939
Nazisternes vej til magten (Sæson 1) (3). De lange knives nat. BBC, 2019
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/antisemitiske-fjendebilleder-inddeling-mennesker-racer-eksklusion/nurnberg-lovene
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/antisemitiske-fjendebilleder-inddeling-mennesker-racer-0
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/hvad-skete-under-holocaust/joediske-ghettoer
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/hvad-skete-under-holocaust/deportation-europas-joeder
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/hvad-skete-under-holocaust/einsatzgrupperne
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/hvad-skete-under-holocaust/udryddelses-koncentrationslejre/koncentrationslejrene-kz-lejrene
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/hvad-skete-under-holocaust/udryddelses-koncentrationslejre/udryddelseslejrene
https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab/hvordan-opstaar-folkedrab-tre-teoretiske-bud/stanton-folkedrab-stadier
WannseeI.docx
Oplæg om udviklingen i Mellemøsten og Zionismen under Holocaust
Ingen lektier
Pararbejde om Holocaust i Danmark.pptx
https://folkedrab.dk/temaer/oktober-43-flugten-til-sverige/artikler-om-oktober-43/flugten-til-sverige
https://folkedrab.dk/temaer/oktober-43-flugten-til-sverige/artikler-om-oktober-43/danske-samarbejdspolitik-joedeaktionen
https://folkedrab.dk/temaer/oktober-43-flugten-til-sverige/artikler-om-oktober-43/hjaelpen-til-danske-joeder-hvorfor
I skal være på plads på sæderne 12.10, for filmen begynder på slaget.
https://video.dfi.dk/Kosmorama/magasiner/208/kosmorama208_018_artikel6.pdf
https://videnskab.dk/kultur-samfund/forstaa-den-foreloebige-dom-over-sydafrikas-folkedrabsanklage-mod-israel/
https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab/fns-folkedrabskonvention
https://main.knesset.gov.il/en/about/pages/declaration.aspx
Uddrag af israel en stat i Mellemøsten om etableringen af staten Israel.docx
Israeli declaration.docx https://main.knesset.gov.il/en/about/pages/declaration.aspx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55090498542", "T": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55090498542", "H": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55090498542" }