Holdet 2022 HI/d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Rysensteen Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Simon Valentin Mortensen
Hold 2022 HI/d (1d HI, 2d HI, 3d HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Slaveri med fokus på Antikken
Titel 2 Traditionelt kristent samfund til Oplysningstiden
Titel 3 De Store Revolutioner
Titel 4 Holocaust
Titel 5 Europæisk integration
Titel 6 Ydmygelsernes Århundrede
Titel 7 Danmarks udenrigspolitiske historie
Titel 8 Kronologiforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Slaveri med fokus på Antikken

Forløbet behandler slaveriet med fokus på Antikken og Koloniseringen. I forbindelse med forløbet behandles historiske periodiseringsprincipper og systematisk kildekritik i form af ophavsanalyse. VI behandler indgående materialistiske og idealistiske forklaringer på, hvorfor slaveriet blev udbredt blandt europæerne i Antikken og ifm. Trekantshandlen, men også hvorfor slaveriet stagnerede og blev begrænset i slutningen af de to perioder. Ifm. Trekantshandlen introduceres eleverne også for Jared Diamonds teori om afgrøder og  husdyrs udbredelse som forklaring på global ulighed. Forløbet inddrager også det danske perspektiv ift. situationen på de Vestindiske øer, og det rundes af med kort at behandle den danske debat om en undskyldning for det danske slaveri på de Vestindiske Øer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Traditionelt kristent samfund til Oplysningstiden

Fra Middelalderen til Oplysningstiden bevæger Danmark sig fra at være et traditionelt samfund ind i det tidligt moderne. Forløbet sætter fokus på, hvordan kristendommen, traditionen og monarkiets rolle forandres, i takt med at fornuften og videnskaben vinder indpas.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 De Store Revolutioner

Forløbet introducerer eleverne for begreberne aktør og struktur. Emnet for forløbet er den Amerikanske Revolution, den Franske Revolution og den Industrielle Revolution i UK, USA og Sovjet-Rusland.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Holocaust

Forløbets fokus er på Holocausts årsager og konsekvenser.
Vi undersøger fire  forskellige former for antisemitisme: religiøs, social, politisk og antizionistisk antisemitisme fra Antikken og Middelalderen indtil angrebet på Krystalgade synagogen i 2015.
Vi undersøger baggrunden for den nationalsocialistiske magtovertagelse i Tyskland både ift. aktør- og strukturforklaringer. Herunder den økonomiske krise, Hindenburgs rolle, antikommunismen, Første Verdenskrigs betydning og så videre.
Vi undersøger udviklingen i nazisternes politik overfor jøderne herunder både brud og kontinuitet ift. Nürnbergslovene, Krystalnatten, Einsatzgruppernes indsats og etableringen af udryddelseslejrene.
Vi ser også på oprettelsen af staten Israel i 1948, selvom det ikke udelukkende var en konsekvens af Holocaust, og på årsagerne til denne stat overlevede.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Ydmygelsernes Århundrede

Ifølge Kinas nuværende præsident Xi Jinping blev Kina ydmyget og udnyttet fra 1840 indtil 1949, da Kinas Kommunistparti overtog magten på det kinesiske fastland. Forløbet belyser hvordan og hvorfor det kinesiske kejserriges og den kinesiske republik bukkede under i mødet med europæisk og japansk imperialisme. Vi tager udgangspunkt i Opiumskrigene, men vi behandler også Bokseropstanden, den kinesiske borgerkrig, den kinesiske borgerkrig og opdelingen af Kina i det antikommunistisk styrede Taiwan og Folkerepublikken Kina.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Danmarks udenrigspolitiske historie

Forløbet belyser de afgørende brud i dansk udenrigspolitisk historie fra 1914 og indtil Mette Frederiksens regering. Vi behandler neutralitetspolitik, besættelsen, indmeldelsen i NATO og tiden efter afslutningen på den Kolde Krig. Vi ser på forskellige variabler, som kan forklare de vigtigste brud.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer