Rysensteen Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Rysensteen Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 HI/d - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Rysensteen Gymnasium
Fag og niveau
Historie A
Lærer(e)
Simon Valentin Mortensen
Hold
2022 HI/d (
1d HI
,
2d HI
,
3d HI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Slaveri med fokus på Antikken
Titel 2
Traditionelt kristent samfund til Oplysningstiden
Titel 3
De Store Revolutioner
Titel 4
Holocaust
Titel 5
Europæisk integration
Titel 6
Ydmygelsernes Århundrede
Titel 7
Danmarks udenrigspolitiske historie
Titel 8
Kronologiforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Slaveri med fokus på Antikken
Forløbet behandler slaveriet med fokus på Antikken og Koloniseringen. I forbindelse med forløbet behandles historiske periodiseringsprincipper og systematisk kildekritik i form af ophavsanalyse. VI behandler indgående materialistiske og idealistiske forklaringer på, hvorfor slaveriet blev udbredt blandt europæerne i Antikken og ifm. Trekantshandlen, men også hvorfor slaveriet stagnerede og blev begrænset i slutningen af de to perioder. Ifm. Trekantshandlen introduceres eleverne også for Jared Diamonds teori om afgrøder og husdyrs udbredelse som forklaring på global ulighed. Forløbet inddrager også det danske perspektiv ift. situationen på de Vestindiske øer, og det rundes af med kort at behandle den danske debat om en undskyldning for det danske slaveri på de Vestindiske Øer.
Indhold
Kernestof:
Velkommen til historie på STX
Rome sæson et afsnit et
Fokus 1; sider: 33-51, 54-57
Vi skal lære om kildekritik
Ophavsanalyse 1.d.pptx
I skal have lavet ophavsanalyse af de kilder (4, 5a, 5b og 6), som I læste til sidste gang.
Samme lektie som sidst
http://centerforhistorieformidling.dk/mytedrab/L%C3%A5%20der%20udelukkende%20%C3%B8konomiske%20%C3%A5rsager%20bag%20slaveriets%20forsvinden%20i%20Europa.pdf
•Hvilke forklaringer nævner forfatteren på slaveriets afskaffelse? •Hvilken forklaring er den bedste ifølge forfatteren? •Hvorfor er det et aktuelt spørgsmål?
Fokus 2; sider: 9-22
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/de-vestindiske-oeer-dansk-vestindien
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/merkantilisme-og-danske-tropekolonier
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/de-dansk-vestindiske-oeer-efter-1917
De sidste 11 minutter af afsnit tre af slavenation Danmark
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/officielle-undskyldninger-1945
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/debatten-om-en-officiel-undskyldning-for-slaveriet-i-dansk-vestindien-1998
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Traditionelt kristent samfund til Oplysningstiden
Fra Middelalderen til Oplysningstiden bevæger Danmark sig fra at være et traditionelt samfund ind i det tidligt moderne. Forløbet sætter fokus på, hvordan kristendommen, traditionen og monarkiets rolle forandres, i takt med at fornuften og videnskaben vinder indpas.
Indhold
Kernestof:
Kalkmaleri fra Højby Kirke.docx
Religionens rolle i Danmark 1050 indtil Oplysningstiden.docx
Perioder 1d.pptx
https://danmarkshistorien.dk/ooc/lektion-5-enevaelde-1660-1814/6-religion-og-oplysningstid
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/oplysningstiden
Samme lektie som sidst
Ingen lektie
En kongelig affære del 2
https://danmarkshistorien.dk/ooc/lektion-5-enevaelde-1660-1814/3-den-enevaeldige-magt-og-forvaltningen
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/frederik-6-1768-1839
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/christian-7-1749-1808
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/caroline-mathilde-af-storbritannien-1751-75
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/johann-friedrich-struensee
En kongelig affære interview.docx
https://www.dst.dk/pukora/epub/Nyt/2013/NR148_1.pdf
https://www.theguardian.com/film/2012/jul/06/reel-history-royal-affair
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/myten-om-johann-friedrich-struensee
Opsamling på skoleårets forløb i historie: "Slaveri" og "Fra Middelalderen til Oplysningstiden"
Aflyses pga. moduloverskud
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
De Store Revolutioner
Forløbet introducerer eleverne for begreberne aktør og struktur. Emnet for forløbet er den Amerikanske Revolution, den Franske Revolution og den Industrielle Revolution i UK, USA og Sovjet-Rusland.
Indhold
Kernestof:
https://verdenfoer1914.systime.dk/?id=104
https://verdenfoer1914.systime.dk/?id=105
Fokus 2; sider: 59-75, 77-78, 81-84, 88-106, 109-111, 141-167
https://verdenfoer1914.systime.dk/?id=103
https://verdenfoer1914.systime.dk/?id=102
Desuden de samme lektier som de sidste to moduler
Samme lektie som til sidste historiemodul
•Lav ophavsanalyse af kilderne. Prøv at finde et historiografisk narrativ i kilderne i den forbindelse •Sammenlign kildernes ideologi: hvilken er mest revolutionær? •Kan kilderne forklare, hvorfor revolutionen bliver voldelig?
Kausalanalyseskema.pptx
Pararbejde om nationalisme.pptx
Vi behandler spørgsmålene fra sidste gang.
•Lav ophavsanalyse af de fire kilder og sammenlign synet på nationalisme og national identitet i de fire kilder •Diskuter om Nationalismen kan siges at være en periode? (tænk på periodiseringsprincipperne)
Kausalanalyseskema af den britiske industrialisering
Samme lektie som sidst.
Vi skal se en dokumentar om industrialiseringen i Sovjet-Rusland
Læs kilderne og lav ophavsanalyse. Problemstillingerne er: Sammenlign synet på industrialiseringen i Danmark. Diskuter hvordan industrialiseringen i DK adskilte sig fra den i Rusland/UK/USA.
Karaktersamtaler
•På to kilder mangler der ophavsoplysninger. De er her: •Kilde 1: Uddrag fra Horsens Kjøbstads Beskrivelse og Historie skrevet af sognepræst Jørgen Otto Fabricius i 1879. •Kilde 2: Bragt i ugebladet Social-Demokraten nr. 10, oktober 1927 under oversk
Sidste karaktersamtaler
Aktør og struktur fra På sporet af historien (1).pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Holocaust
Forløbets fokus er på Holocausts årsager og konsekvenser.
Vi undersøger fire forskellige former for antisemitisme: religiøs, social, politisk og antizionistisk antisemitisme fra Antikken og Middelalderen indtil angrebet på Krystalgade synagogen i 2015.
Vi undersøger baggrunden for den nationalsocialistiske magtovertagelse i Tyskland både ift. aktør- og strukturforklaringer. Herunder den økonomiske krise, Hindenburgs rolle, antikommunismen, Første Verdenskrigs betydning og så videre.
Vi undersøger udviklingen i nazisternes politik overfor jøderne herunder både brud og kontinuitet ift. Nürnbergslovene, Krystalnatten, Einsatzgruppernes indsats og etableringen af udryddelseslejrene.
Vi ser også på oprettelsen af staten Israel i 1948, selvom det ikke udelukkende var en konsekvens af Holocaust, og på årsagerne til denne stat overlevede.
Indhold
Kernestof:
https://www.youtube.com/watch?v=M_shvPLSAz4
https://folkedrab.dk/temaer/holocaust-benaegtelse/hvad-er-holocaust-benaegtelse/hvad-er-antisemitisme
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/antisemitiske-fjendebilleder-inddeling-mennesker-racer-4
https://www.his2rie.dk/kildetekster/holocaust/tekst-4/
Samme lektie som sidst+Martin Luthers tekst om jøderne
https://www.his2rie.dk/kildetekster/holocaust/tekst-8/
Kommer der antisemtisme til udtryk i teksten? Hvis ja, hvilke(n) type(r) antisemitisme?
Balfour, Mein Kampf og Hitlers tale 39.pptx
Sammenlign kilderne med uddraget af "Mein Kampf" fra sidste gang
https://forlagetcolumbus.dk/boeger/historie/historiske-hovedlinjer/tekster/kap-18-tekst-18c
Sammenlign partiprogrammet med uddragene af Mein Kampf og Hitlers tale fra 1939
Verdens historie 2. Fra 1750 til 1945; sider: 201-203, 205-209, 214-220
Statistik om Nationalsocialismen.pptx https://www.youtube.com/watch?v=JxxeSN9S3BA
Verdenshistorie 2 160-255-4-2.pdf
Samme lektier som til de sidste to moduler.
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/antisemitiske-fjendebilleder-inddeling-mennesker-racer-eksklusion/nurnberg-lovene
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/antisemitiske-fjendebilleder-inddeling-mennesker-racer-0
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/hvad-skete-under-holocaust/sterilisation-eutanasi
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/hvad-skete-under-holocaust/joediske-ghettoer
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/hvad-skete-under-holocaust/deportation-europas-joeder
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/hvad-skete-under-holocaust/einsatzgrupperne
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/hvad-skete-under-holocaust/udryddelses-koncentrationslejre-1
WannseeI.docx
https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab/hvordan-opstaar-folkedrab-tre-teoretiske-bud/stanton-folkedrab-stadier
https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab/fns-folkedrabskonvention
Positivistisk perspektiv på Holocaust.pptx
https://folkedrab.dk/temaer/oktober-43-flugten-til-sverige/artikler-om-oktober-43/danske-samarbejdspolitik-joedeaktionen
https://folkedrab.dk/temaer/oktober-43-flugten-til-sverige/artikler-om-oktober-43/flugten-til-sverige
https://folkedrab.dk/temaer/oktober-43-flugten-til-sverige/artikler-om-oktober-43/modstandsbevaegelsen-oktober-43
https://folkedrab.dk/temaer/oktober-43-flugten-til-sverige/artikler-om-oktober-43/hjaelpen-til-danske-joeder-hvorfor
Samme lektie som sidste modul
Find ud af hvilke variabler var tilstede og ikke tilstede i DK, som kan forklare, hvorfor andelen af og antallet af dræbte jøder var så lavt i DK ift. resten af Europa.
Intentionalisme og funktionalisme.docx
Befolkningstal for Palæstina.pptx
https://www.youtube.com/watch?v=EtvqioF81BU
Israels uafhængighedserklæring 14.docx
20220202152205 (1).pdf
Fokus 3 163 til 175 (1).pdf
Fokus 3 163-169.m4a
Vi afslutter forløbet om Holocaust, og vi begynder på et nyt forløb.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Europæisk integration
Indhold
Kernestof:
Fokus 3 163 til 175 (1).pdf
Fokus 3 163-169.m4a
Vi afslutter forløbet om Holocaust, og vi begynder på et nyt forløb.
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/valgplakater-for-ef-folkeafstemningen-1972
https://media.lex.dk/media/27899/standard_compressed_EU___Dansk_medlemskab.jpg
https://undervisning.deo.dk/wp-content/uploads/2020/08/Del-2-PC-FINAL.pdf
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/danmark-og-europaeisk-integration-foer-1973
Grupperne skal fremlægge hver deres kilde.
Nyt forløb EU's historie.pptx
De sidste oplæg
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/det-nationale-kompromis-27-oktober-1992
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/danmarks-medlemskab-af-ef-og-eu
Ingen lektier.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Ydmygelsernes Århundrede
Ifølge Kinas nuværende præsident Xi Jinping blev Kina ydmyget og udnyttet fra 1840 indtil 1949, da Kinas Kommunistparti overtog magten på det kinesiske fastland. Forløbet belyser hvordan og hvorfor det kinesiske kejserriges og den kinesiske republik bukkede under i mødet med europæisk og japansk imperialisme. Vi tager udgangspunkt i Opiumskrigene, men vi behandler også Bokseropstanden, den kinesiske borgerkrig, den kinesiske borgerkrig og opdelingen af Kina i det antikommunistisk styrede Taiwan og Folkerepublikken Kina.
Indhold
Kernestof:
https://www.dr.dk/nyheder/politik/ep-valg/resultater
Brexit kilder (1) (1) (1).docx
Vi skal tale om Brexit og den film, vi så inden sommerferien.
Historiekonkurrencen 2024-25 præsentation.pdf
https://www.youtube.com/watch?v=8EKSeJObhDA
Century of humiliation.docx
https://www.youtube.com/watch?v=62BABCgJSO8
Larsen og Smith_Kina efter 1840-riget i midten i fokus på ny_s.16-38.pdf
https://www.youtube.com/watch?v=yJdGxLZ5qzE
Larsen og Smith_Kina efter 1840-riget i midten i fokus på ny_s.16-38 (4).pdf
Fra kaos til kommunisme.pdf
https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9000005519/den-sidste-kejser
Pararbejde om overgang fra kejserdømme til republik.pptx
Fra kaos til kommunisme (1).pdf
Modulet foregår 14.05-15.30 pga. morgensamling
Tænk over om I har observationer, kommentarer eller spørgsmål til kinesisk historie ovenpå jeres spændende tur.
Fra kaos til kommunisme (1) (2) (1) (1).pdf
https://digitalarchive.wilsoncenter.org/document/cairo-declaration
Kina efter 1840; sider: 63-66, 72-80, 83-92
Udenrigsminister Achesons tale i den Nationale Presseklub 1949.pdf
Modulet slutter inden 15 pga. lærermøde
Maos tale og McCarthys tale.docx
Kina efter 1840 side 63-71.pdf
Vi taler om det amerikanske valg set fra et historisk og et kinesisk perspektiv.
Andrea orienterer i begyndelsen af modulet.
Kristeligt Dagblad 27.docx
https://www.kristeligt-dagblad.dk/kultur/forfatter-sidestiller-mao-med-stalin-og-hitler
Vi skal se en dokumentar og arbejde med opfattelser af Mao
Kvinder i krig | 1:7 Det er jo en skam, De er kvinde; DR LYD
plakater.docx
Vi fortsætter med at høre de resterende fem gruppers oplæg om Kina under Mao Zedong.
Orientering om SRP i historie
Om årsagerne til det arabiske forår og oprørernes sejr i den syriske borgerkrig
Orientering om SRP i HI
Shanghai Communique.docx
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Danmarks udenrigspolitiske historie
Forløbet belyser de afgørende brud i dansk udenrigspolitisk historie fra 1914 og indtil Mette Frederiksens regering. Vi behandler neutralitetspolitik, besættelsen, indmeldelsen i NATO og tiden efter afslutningen på den Kolde Krig. Vi ser på forskellige variabler, som kan forklare de vigtigste brud.
Indhold
Kernestof:
Vi skal høre mere om kinesisk-amerikanske relationer. Og vi skal se en dokumentar
https://www.youtube.com/watch?v=gSPIonMrLq0&t=851s
Kina efter 1840 98-106.pdf
https://pbs.twimg.com/media/GMWnywrXoAARw2O.jpg
https://www.indexmundi.com/facts/indicators/NY.GDP.MKTP.KD/compare#country=cn:in:us
https://jyllands-posten.dk/article17790857.ece?shareToken=ppb7vtapqtag04e8q2qu7l4r
Forløbet om ydmygelsernes århundrede afsluttes i dag.
Fokus 3; sider: 135-161
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/erik-scavenius-ved-tiltraedelsen-som-udenrigsminister-8-juli-1940
Historie-A-2020-Bilag (1).pdf
Vi skal se, hvordan eksamen i historie foregår.
Modulet varer 12.30-13.55 pga. morgensamlingen
Lav kausalanalyseskema med henblik på årsagerne til Danmarks opgivelse af neutraliteten og indmeldelsen i NATO i 1949
https://www.ft.dk/samling/20141/almdel/gru/spm/25/svar/1178587/1430545.pdf
•Lav ophavsanalyse af kilderne med henblik på dansk udenrigspolitik
nationalt-kompromis-om-dansk-sikkerhedspolitik (1).pdf
https://jyllands-posten.dk/politik/ECE17790857/john-bolton-var-en-af-trumps-taetteste-raadgivere-han-skulle-til-koebenhavn-for-at-diskutere-groenlandkoeb-saa-kom-melania-i-vejen?shareToken=ppb7vtapqtag04e8q2qu7l4r
Uddrag af formanden for Nalakkersuisut Mute B Egedes nytårstale til Grønland.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Kronologiforløb
Indhold
Kernestof:
Opsamling på slaveriets historie med fokus på Antikken
Find ud af om I har spørgsmål til forløbet
Slaveri med fokus på Antikke.pptx
Opsamling på Danmark fra det traditionelle samfund til Oplysningstiden
Traditionelle samfund og Oplysningstiden.pptx
Opsamling på Holocaust 2022d.pptx
Opsamling på Holocaust
Tjek jeres noter og lektierne og find ud af, om I har spørgsmål til forløbet.
Opsamling på de store revolutioner
Opsamling på ydmygelsernes århundrede
Sidste historiemodul
Ingen lektier
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55090499915", "T": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55090499915", "H": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55090499915" }