Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Rysensteen Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
Lærer(e)
|
Ester Højgaard-Geraae
|
Hold
|
2022 HI/e (1e HI, 2e HI, 3e HI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Korstoge og kulturmøder
I forløbet starter vi med at arbejde med samfundsopbygningen og magtstrukturerne i europæisk tidlig middelalder, højmiddelalder samt senmiddelalder. Dernæst arbejder vi med kulturmøder og -sammenstød mellem den kristne og den muslimske verden. Herunder vil vi ud fra et globaliseringsperspektiv arbejde med korstogene med udgangspunkt i den muslimske ekspansion efter 610.
Vi afslutter forløbet med at perspektivere til nutidens kulturmøder og sammenstød mellem kristne og muslimer, og eleverne skal således gerne tilegne sig et mere nuanceret syn på kulturmøder og -sammenstød - i en historisk kontekst såvel som i dag.
Læste kilder:
Håndbog for en markedsinspektør, Fokus 1, s. 147 (kilde 4)
Pave Urban 2's tale i Clermont i 1095, Fokus 1 s. 144 (kilde 2)
Civilisationernes sammenstød, Huntington, Fokus 1
En korsfarer vender hjem, Fokus 1, s. 145
Dokumentar (History Channel): The Crusades: Crescent and the Cross. Pt 1-3 (http://www.youtube.com/watch?v=fu2UG2IRu0o)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
I skal medbringe bogen Fokus 1 Fra antikken til reformationen.
-
PP om feudalsamfundet (Fokus 1, s. 104-107).pptx
-
Læs s. 101-102 i Fokus 1 og skriv de fem vigtigste pointer ned
-
Fokus 1 s. 110 -112 (fra "Opgør med kirken og bondeoprør")
-
Efter vi har arbejdet med samfundsopbygningen i middelalderen, skal vi nu i gang med at arbejde med kulturmødet mellem muslimer og kristne. Læs Fokus 1, s. 125-128 og besvar følgende spørgsmål:
-
I skal have læst s. 128-132 og besvaret følgende spørgsmål:
-
Hvis I ikke blev færdige i sidste modul: I skal have færdiggjort arbejdet med Pave Urbans tale og besvaret de sidste fire spørgsmål (under kildens ophavssituation på metodesitet - spørg jeres kammerater, hvis I er i tvivl om, hvad jeg mener). Vi saml
-
I skal have læst Fokus 1, s. 138 (fra La Reconquista) -142. Vælg selv de fem-ti vigtigste pointer fra afsnittet og skriv dem ned.
-
Ophavsanalyse.docx
-
I skal have færdiggjort en ophavsanalyse af kilden En korsfarer vender hjem (Fokus 1, s. 145), hvis I ikke blev færdige i sidste modul. Vi samler op med sokratiske samtaler.
-
I skal have færdiggjort ophavsanalysen af Civilisationernes sammenstød (Fokus 1, s. 150-151), hvis I ikke blev færdige sidst
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Oplysningstid og DHO
I dette DHO-forløb samarbejdets der med dansk omkring et dybdegående arbejde med oplysningstiden, blandt andet med fokus på kulturmøder og -sammenstød samt synet på 'den anden'. Der vil være fokus på følgende nedslag:
- Struensee, oplysningstanker og diktatur
- En introduktion til oplysningsfilosofien
- Hvad kendetegnede enevælden i slutningen af 1700-tallet?
- Landboreformer
- Trekantshandel - baggrund og system
- Merkantilisme
- Menneskesyn og argumenter for slaveri
Arbejdet munder ud i at klassen skriver DHO om oplysningstiden.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
GCP - Oplysning i Canada?
Dette miniforløb fungerer som en Canada-perspektivering på det forløb om Oplysningstiden, som vi for nylig har afviklet.
I dette forløb skal vi undersøge, hvorvidt Canada har haft en oplysningstid og om nutidens Canada hører til de nationer, hvis menneske- og samfundssyn samt samfundsopbygning bygger på oplysningsidealer. Klassen skal i grupper lave mini-podcast om emnet (max 3 min.).
Der vil blive arbejdet med følgende spørgsmål:
• Har Canada gennemgået en oplysningstid? Hvordan?
• Hvor kan man se elementer fra oplysningstiden i Canada i dag?
• En sammenligning med, hvad man kan læse om Kinas styreform på https://kina.um.dk/om-kina/landefakta-kina. Hvilke forskelle og ligheder finder man? Hvor rummer fx beskrivelsen af den canadiske styreform oplysningsidealer, som man ikke finder i beskrivelsen af den kinesiske styreform?
Baggrundslitteratur:
www.canadahistory.com
https://canada.um.dk/om-canada/landefakta
www.lex.dk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Dansk kolonihistorie - fra glemsel til anger
Hvorfor har Danmarks fortid som kolonimagt spillet en meget lille rolle i danmarkshistorien? I forløbet arbejder vi med Danmarks fortid som kolonimagt med udgangspunkt i Dansk Vestindien, og hvorfor Danmark som kolonimagt ikke har spillet en større rolle i danmarkshistorien. Skyldes det glemsel, bevidst fortrængning eller ligegyldighed? For at komme nærmere disse spørgsmål arbejder vi med den danske grundfortælling om kolonitiden og de historiske forudsætninger for denne samt samt ser nærmere på debatten om, hvordan efterkommere af slavegjorte og de tidligere koloniherre skal forholde sig til hinanden i dag.
Forløbets centrale problemstillinger:
- Hvordan skal efterkommere af de tidligere slavegjorte og de tidligere koloniherre forholde sig til hinanden og fortiden?
- Hvorfor deltog Danmark i kolonikapløbet?
- Hvad var det europæiske syn på afrikaneren i Oplysningstiden?
- Hvilke forhold var der for de slavegjorte på Jomfruøerne?
- Hvad er den danske grundfortælling om Danmark som kolonimagt, og hvad har givet anledning til dens opståen?
|
Indhold
|
Kernestof:
-
I skal se denne reportage:
-
Medbring en historisk genstand, som betyder noget for dig/din familie.
-
Peter Wivel, Sandheden er stadig ilde hørt, Politiken, 4.8.2023 (1).docx
-
Danmarkshistorien mellem erindring og glemsel, s. 81-84
-
Danmark bør også diskutere ændring af vejnavne
-
Slavehandlerstatuer rives ned verden over: Hvad skal vi gøre i Danmark?
-
Trekantshandlen, Ernst Schimmelmanns indtægter.docx
-
Historisk kontekst_Sprog, historie og politisk korrekthed.docx
-
Læs s. 129-131 i
-
Menneskesyn og Oplysningstiden .docx
-
Læs s. 39-43 i
-
Forberedelse af sokratisk samtale: Ophavsanalyse af Forordning om negerhandelen, 16. marts 1792
-
Husk print af Forordning om negerhandelen (I fik i sidste modul) med jeres noter på OG grundbogen (Danmarkshistorie mellem erindring og glemsel)
-
Læs Danmarkshistorien mellem erindring og glemsel, s. 75-80Centrale begreber, som I kan bruge som læsefokus: - Erindring og glemsel - “Uskyldig kolonialisme” - Grundfortælling- Modfortælling
-
Husk skriveredskab!
-
Ny film om dansk slavefortid blander brutalitet og humor: »Det var ekstremt voldeligt bare at skulle sidde og tage imod alt det lort«
-
Analyse af filmen Viften (2023).docx
-
Medbring ark med noter fra vores museumsbesøg, hvor I lavede udstillingsanalyse af udstillingen "Stemmer fra kolonierne"
-
Spørg jeres familie ved middagsbordet om, hvad de ved om trekantshandelen
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
1864 - En dansk nationalstat fødes
1864 – En dansk nationalstat fødes
I dette forløb har vi fokus på 1864 i et erindringspolitisk perspektiv. Der vil være to nedslag: Første slesvigske krig og Anden slesvigske krig i 1864 (størst fokus på 2. slesvigske krig).
Faghistorisk skal vi beskæftige os med hvad der førte til Danmarks nederlag i 1864 og genforeningen i 1920. Erindringshistorisk skal vi arbejde med et fokus på historiebrug ved især jubilæer og TV-serier.
Metode/teori:
Erindringshistorie
Mindehøjtideligheder
I forløbet stilles der indledningsvist følgende spørgsmål:
Hvilke forudsætninger var der for 2. slesvigske krig?
Hvorfor blev Danmark genforenet med det nordlige Slesvig?
Hvorfor og hvordan er nederlaget blevet erindret?
Hvilken rolle spiller jubilæer i produktionen af erindringer?
Hvordan har erfaringerne fra 1864 påvirket dansk udenrigspolitik i eftertiden?
Faglige mål: (Fra bekendtgørelsen)
Redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks historie, Europas historie og verdenshistorie, herunder sammenhænge mellem den nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
Formulere historiske problemstillinger og relatere disse til deres egen tid
Reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
Anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
Formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof:
Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
Stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
Nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
Historiebrug og formidling
Historiefaglige teorier og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Besættelsen i et erindringshistorisk perspektiv
Forløbsbeskrivelse:
Forløbet omhandler Danmarks besættelse under 2. Verdenskrig i et erindringshistorisk perspektiv.
I forløbets første del arbejder eleverne med problemstillingen: Hvorfor reagerede den danske regering med aktiv tilpasningspolitik, da Danmark blev besat af Tyskland den 9. april 1940?
I forløbets anden del arbejder eleverne med følgende erindringshistoriske nedslag:
- Konsensusmyten
- Jødeaktionen i 1943
- Modstandsbevægelsen
- Besættelsen i fiktion
Forløbet afsluttes med at se nærmere på dansk udenrigspolitik efter krigen og frem til i dag: Hvordan er erindringen om Danmarks besættelse under 2. Verdenskrig blevet brugt for og imod Danmarks internationale engagement?
Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læreroplæg_ Dansk udenrigspolitik 1864-1940 .pptx
-
Læs Danmarkshistorien mellem erindring og glemsel, s. 146-155 og besvar følgende spørgsmål
-
Statsminister Thorvald Staunings (S) nytårstale 1. januar 1940
-
Arbejdsark Staunings nytårstale
-
Forberedelse sokratiske samtaler - tre kilder om besættelsen.docx
-
3 kilder om synet pa_ besættelsestiden.docx
-
I skal have færdiggjort ophavsanalysen af Staunings tale, hvis I ikke blev færdige sidst (tale og arbejdsark ligger på sidste modul)
-
Arbejdsark - Konsensusmyten.docx
-
Øvelse - problemstillinger.docx
-
Hvis I ikke blev færdige i sidste modul i fredags: I skal forberede jer til sokratisk samtale, ved at have færdiggjort arbejdet med de tre kilder ("3 kilder om synet på besættelsestiden"). Brug forberedelsesarket, som også ligger på sidste modul.
-
Medbring Danmarkshistorien mellem erindring og glemsel
-
Tyske flygtninge og danske læger i 1945
-
Læs s. 155-157 i Danmarkshistorien mellem erindring og glemsel og besvar disse tre spørgsmål:
-
NB: Vi starter kl. 9.50 SHARP, så vi kan nå at se hele filmen. Og fortsætter måske 5-10 min. ind i spisefrikvarteret
-
Besættelsen i fiktionen - Ananlyse af Når befrielsen kommer.docx
-
6, 7: Carlsen, Per Juul, Pludselig er danskerne skurke- Ny film udfordrer opfattelsen af Anden Verdenskrig, Kristelig Dagblad, 23. august 2023.pdf
-
6, 7: Rasmussen, Nanna Frank, Det er ikke en subtil film, Anders Walter giver os, Politiken, 23. august 2023.pdf
-
Anmeldelse, Når befrielsen kommer, Solidaritet
-
Medbring Danmarkshistorien mellem erindring og glemsel
-
Arbejdsark - optakt til Frihedsmuseet.docx
-
Erik Scavenius_ Helt eller skurk_ .pptx
-
Erik Scavenius" tiltrædelsestale som statsminister, 11. november 1942
-
Danmarkshistorien mellem erindring og glemsel, s. 150 (læs boks om Erik Scavenius)
-
Erik Scavenius
-
Eftermælet: Erik Scavenius i dansk historiekultur
-
Noteark - Erik Scavenius_ Helt eller skurk_.docx
-
Stoer danskere - Scavenius
-
Danmark i krig 1991 til 2011 - den aktive krigsdeltagelse
-
12_ Erindringspolitik - Aktualisering af Besættelsen.docx
-
Læs Danmarkshistorien mellem erindring og glemsel, 2. udgave, Columbus, 2020, ss. 157-162
-
Bilagssæt til eksamensøvelse.docx
-
Eksemplarisk talepapir til his-eksamen (1_5 t. forberedelse).docx
-
VIGTIGT - Medbring Danmarkshistorien mellem erindring og glemsel
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
GCP - Nationbuilding i Canada
Eleverne har arbejdet med canadisk historie, fordelt på følgende delperioder:
Indtil 1867
1867-1918
1918-1982
1982-i dag
I grupper har de skullet tage ansvar for at formidle en bestemt del-periode, med fokus på:
- periodiseringen af perioden
- på at udvælge relevante historiske nedslag
- på at placere disse nedslag indenfor fagets fire genstandsfelter (politik, økonomi, kultur og sociale forhold)
Afslutningsvist har de i denne del af forløbet skullet formidle gruppens del-periode for resten af klassen ud fra tidslinje, bygget op omkring de fire genstandsfelter.
I anden del af forløbet har de skulle arbejde med nation-building i Canada og Danmark. De har skulle arbejde med landedes nationalhymner, nationale symboler, flag. Og de har videre skulle arbejde med hvorvidt landene er vokset ud af et konstruktivistisk eller et essentialistisk nationsbegreb.
Fremstillinger:
- https://www.canada.ca/en/immigration-refugees-
citizenship/corporate/publications-manuals/discover-canada/read-
online/canadas-history.htmlhttp://
- canadahistory.com
- https://globalis.dk/land/canada#Historie-1
- Kristian Iversen, Nationer og nationalisme (2017)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Velfærdsstaten
Forløbets første halvdel har sit fokus på velfærdsstatens tilblivelse og udvikling i Danmark. For at nå til en forståelse af denne udvikling, vil vi arbejde med de samfundsmæssige forhold der ligger til grund samt hvilke centrale social- og fordelingspolitiske tiltag der er foretaget i Danmark fra slutningen af 1800-tallet til i dag.
I forløbets anden halvdel vil arbejde med hvilken national grundfortælling der findes om den danske velfærdsstat. Følgende spørgsmål vil bla. blive berørt:
- Har politisk-ideologiske grupper deres egen fortælling om velfærdsstaten?
- Hvordan forsøger politikere og meningsdannere at præge eller forandre grundfortællingen om velfærdsstaten?
Kernestof:
- forskellige styreformer Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- politiske og sociale revolutioner
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs s. 215-221 (til Velfærdsstaten og dokumentarfilm) i grundbogen og få styr på:
-
Det athenske demokrati .pptx
-
Introduktion Borgerskab og medborgerskab.pptx
-
Perikles Gravtale_Fra magt og mennesker, kap. 2 Demokratiet i Athen.pdf
-
Kommunikationsmodel - begreberne medborger og demokrati.docx
-
Magt og mennesker_Kap 2 Demokratiet i Athen, 511-322 f.Kr.pdf
-
Ophavsanalyse med fokus på begreberne medborger og demokrati.docx
-
Platon, Staten, 8.bog, Om demokratiet (Platon i udvalg I) ORG.pdf
-
I skal have færdiggjort ophavsanalyse (kommunikationsanalyse har jeg kaldt det) af Perikles gravtale, som I arbejdede med i sidste modul
-
Kvinder i krig | 1:7 Det er jo en skam, De er kvinde; DR LYD
-
I skal have færdiggjort ophavsanalysen af Platons "Om staten", som I lavede i sidste modul
-
Menneskerettighedserklæringen 26. august 1789.pdf
-
Om valgret og valgbarhed i grundloven fra 1849 og den reviderede grundlov fra 1866.docx
-
Læs om Oplysningstiden i denne pdf (I skal læse den hele) 0g besvar følgende spørgsmål Hassin, Anders_Oplysningstiden, Demokratiet genopfindes.pdf
-
Kilde_Uddrag af Mein Kampf_Den bedste forfatning Det tyske demokrati.pdf
-
De antijødiske undgældelsesaktioner, 12. nov. 1938.docx
-
Jødestjernen indføres 1941.docx
-
Politiforordning om jøders offentlige fremtræden, 1938.docx
-
Eksempler på opgaveformuleringer med engelsk.docx
-
HIstorie samf opgaveformuleringer.docx
-
Veronica Lyneborg Vuust_10909231663_Veronica Vuust_12e28 (1).pdf
-
Magt og mennesker_Kap. 6 Totalitære ideologier i det 20. a_rhundrede, ss. 138-142.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
GCP - Demokrati og medborgerskab
Forløbsbeskrivelse:
I forløbet har vi beskæftiget os med Demokrati og medborgerskab gennem historien i et begrebshistorisk perspektiv.
Med nedslag i antikkens Athen (demokratiet opfindes), Oplysningstiden (demokratiet genopfindes) og Mellem-, Krigs- og Efterkrigtiden (demokratiet under pres) lægges der op til en diskussion om demokratiets aktuelle vilkår og betydning.
Formålet med forløbet har været at opfylde følgende mål fra GCP-læreplanen: “- stifte bekendtskab med hvordan borgerskabsbegrebet har udviklet sig for på den måde at forstå, hvordan det at være verdensborger i dag adskiller sig fra tidligere tiders borgerskabstanker og hermed også sætte eleverne i stand til at vurdere de forpligtigelser der følger med verdensborgerskabstanken”.
Vi har arbejdet diakront med problemstillingen:
Hvilke kontinuitet og hvilke brud er der i synet på borgerskab/verdensborgerskab/medborgerskab fra antikken til i dag?
Materiale:
Hassing, Anders: Introduktion til begrebshistorie (fra: EMU)
Grubb m.fl: Magt og mennesker. Historie på tværs, Gyldendal, 2013, ss. 29-41, 138-142
Hassing, Anders: Da demokratiet blev genopfundet, Nationalmuseet, 2011, ss. 16-27
Danmarkshistorien.dk: Demokratidebatten 1945-1846
Kilder:
Thukydid: Perikles Gravtale (Fra: Grubb m.fl: Magt og mennesker. Historie på tværs, Gyldendal, 2013)
Platon: Staten, uddrag fra 8. bog om demokrati (Fra: Tortzen m.fl.: Platon i udvalg I. Staten, Gyldendal, 2013)
Menneskerettighedserklæringen 26. august 1789 (Fra: Juncker: Den store revolution dag for dag, Gjellerup, 1975)
Hitler: Mein Kampf, uddrag om den bedste statsforfatning: Det tyske demokrati (Fra: Theidecke: Magtens ansigter: magtopfattelse, magtudøvelse og magtiscenesættelse fra antikkens Rom til Hitlers Tredje Rige, Pantheon, 2001)
De antijødiske undgældelsesaktioner af 12. november 1948, Forordning fra samme om udelukkelse af jøder fra tysk erhvervsliv (Fra: Ukendt)
Jødestjernen indføres (Fra: Ukendt)
Politiforordning om jøders offentlige fremtræden af 28. november 1938 (Fra: Ukendt)
Hal Koch: Ordet eller Sværdet, 1945 (Fra: Danmarkshistorien.dk)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
De antijødiske undgældelsesaktioner, 12. nov. 1938.docx
-
Jødestjernen indføres 1941.docx
-
Politiforordning om jøders offentlige fremtræden, 1938.docx
-
Kilde_Uddrag af Mein Kampf_Den bedste forfatning Det tyske demokrati.pdf
-
Vi fortsætter med at arbejde med, hvordan man så på medborgeren i mellemkrigstidens Tyskland. Lav ophavsanalyse af den kilde, I er sat på, og overvej, hvilket syn på medborgerskab kilden er udtryk for
-
Hal Koch: Ordet eller Sværdet 1945
-
Demokratidebatten 1945-46
-
I skal have færdiggjort ophavsanalyse af Ordet eller sværdet, hvis I ikke blev færdige sidst
-
3e Forløbsbeskrivelse - Kronologiforløb og repetion.docx
-
Medbring Danmarkshistorien mellem erindring og glemsel
-
Medbring grundbogen (eller evt. Fokus 1, hvis I skal fremlægge om Korstoge og kulturmøder), så I kan få læst op på jeres forløb
-
Hav mindst to problemstillinger klar til jeres forløb, som jeg lige kan godkende + Hav valgt begreber ud fra begrebslisten, som er relevante for jeres forløb
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Kronologiforløb
I slutningen af 3.g arbejder vi med et kronologiforløb, hvor stoffet fra det samlede treårige forløb indplaceres i en kronologisk sammenhæng med fokus på brud, kontinuitet og periodiseringsprincipper.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55090501383",
"T": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55090501383",
"H": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55090501383"
}