Holdet 2022 HI/j - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Rysensteen Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Kasper Nissen
Hold 2022 HI/j (1j HI, 2j HI, 3j HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Vikingetiden og historiebrug
Titel 2 DHO Oplysningstiden
Titel 3 Dansk kolonihistorie - fra glemsel til anger?
Titel 4 Europa i 1800-tallet - drømmen om en bedre fremtid
Titel 5 1. Verdenskrig - årsager, forløb og konsekvenser
Titel 6 Holocaust og Israel-Palæstina-konflikten
Titel 7 GCP: Grønland - fra koloni til selvstyre
Titel 8 USA - utopi og virkelighed
Titel 9 Det antikke Rom - storhed og fald
Titel 10 Kronologi og repetition (OPGIVES IKKE)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Vikingetiden og historiebrug

Forløb om Vikingetiden, der fungerer som introduktion til historiefaget og forskellige former for historiebrug. Klassen har arbejdet med:

- Historie som videnskab (faghistorie) med fokus på samfundet i Vikingetiden, omverdenens syn på vikingerne og kristendommens indførelse i Danmark. Der gives en introduktion til kildekritik, herunder det funktionelle kildebegreb.

- Historie som identitetsdannelse (erindringshistorie) med fokus på Pierre Noras to erindringseksplosioner (1. erindringseksplosion i 1800-tallet og 2. erindringseksplosion fra 1970'erne til i dag), hvor der udarbejdes en diakron historiografisk analyse af 1800-tallets og nutidens erindring af Vikingetiden.

- Historie som underholdning (populærhistorie) med fokus på den populærhistoriske viking og tv-serien Vikings.

Forløbet byder endvidere på en udstillingsanalyse af Nationalmuseets udstilling "Togtet", hvor eleverne bl.a. reflekterer over brugen af fiktion i historiske udstillinger, samt hvilken rolle museer (i dette tilfælde Nationalmuseet) spiller for opretholdelsen af erindringsfællesskaber.

Centrale spørgsmål:
- Hvornår og hvorfor blev ’vikingetiden’ opfundet?
- Hvor har vi vores viden om vikingerne fra?
- Hvad kendetegnede samfundet i vikingetiden?
- Hvordan kan man forklare vikingernes succes?
- Hvad var omverdenens syn på vikingerne?
- Hvornår og hvordan blev Danmark et kristent land?
- Hvordan er vikingen blevet fremstillet til forskellige tider og med hvilke formål?
- Hvilken rolle spiller vikingetiden for danskernes nationalfølelse / selvforståelse som folk - i fortiden såvel som nutiden?
- Blev Danmark (egentlig) en samlet stat i Vikingetiden?

Centrale ord/begreber:
- Viking
- Togt
- Træl
- Krønike
- Høvding
- Kongemagt
- Centralmagt
- Stat
- Levn og beretning
- Faghistorie
- Erindringshistorie
- Populærhistorie
- Historiebevidsthed
- Historiebrug
- Erindringsboom

Materiale:
- Sonne, Lasse: Nordisk religion og overgangen til kristendommen. Fra: Vinkler på vikingetiden, Nationalmuseet, 2013, s. 83-90.
- Djupdræt, Martin brandt: Vikingen - En helt skifter ham. Udgivet i forbindelse med Den danske helt i 1000 år, en særudstilling på Museet på Koldinghus i 2003
- Iversen, Kristian & Pedersen, Ulla Nedergaard: Danmarkshistorie mellem erindring og glemsel, 1. udg. 2014, s. 14-17
- Iversen, Kristian & Pedersen, Ulla Nedergaard: Danmarkshistorie mellem erindring og glemsel, 2. udg. 2020, s. 26-42
- Hassing, Anders & Vollmond, Christian: Fra fortid til historie. Historiefagets identitet og metoder, Forlaget Columbus, 2013, s. 23-33
- DR's Danmarkshistorie: Vikingetiden (3), DR, 2017

Kilder:
- Den store Jellingesten, 960-965
- Rigs Vandring. Fra: Grundbog til Danmarkshistorien, Systime, 2012
- Ibn Fadlans beskrivelse af Ruserne. Fra: Verden før 1914 - i dansk perspektiv, Systime, 2010
- Widukind om Haralds overgang til kristendommen. Fra: Grundbog til Danmarkshistorien, Systime, 2012
- Adam af Bremen om Haralds overgang til kristendommen. Fra: Grundbog til Danmarkshistorien, Systime, 2012
- Uddrag af Danmarks Historie fortalt for ungdommen (1884). Fra: Iversen, Kristian & Pedersen, Ulla Nedergaard: Danmarkshistorie. Mellem glemsel og erindring, Forlaget Columbus, s. 38
- Uddrag af A.D. Jørgensens 40 fortællinger af fædrelandets historie" (1882). Fra: Iversen, Kristian & Pedersen, Ulla Nedergaard: Danmarkshistorie mellem erindring og glemsel, Forlaget Columbus, 2014, s. 56
- Uddrag fra Rikke Agnete Olsens 41 fortællinger om folk i fædrelandets historie (2004). Fra: Iversen, Kristian & Pedersen, Ulla Nedergaard: Danmarkshistorie mellem erindring og glemsel, Forlaget Columbus, 2014, s. 56-57
- Uddrag af Årbøgerne fra St. Bertin 841-866, danmarkshistorien.dk
- Vikings, Sæson 1, afsnit 1, History, 2013 (set på HBO)
- Nationalmuseets udstilling "Togtet"

Supplerende stof:
- Forskellige online-quizzer

Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 DHO Oplysningstiden

Klassen arbejder i dette tværfaglige DHO-forløb med oplysningstiden - både i Europa og Danmark - med særligt fokus på samfundskritik og rettighedsdiskussionen, herunder kvinders rettigheder, samt Struensees magtovertagelse og fald. Der bliver i forbindelse hermed arbejdet indgående med enevælden som styreform. Undervejs prøver eleverne kræfter med kildekritik, analyse af film i historiefaget samt analyse af historiebrug. Tre spor tegner sig i forløbet: 1) idéhistorie, 2) begivenhedshistorie og 3) konsekvenshistorie.
Undervejs er der givet elevoplæg om jordskælvet i Lissabon 1755, Den amerikanske og franske revolution samt landboreformerne i Danmark.

De faglige begreber brud/kontinuitet, historiesyn og genstandsfelterne introduceres.

Centrale spørgsmål:
- Hvad er absolutisme/enevælde? Og hvordan blev styreformen legitimeret og praktiseret i Danmark?
- Hvad er forskellen på oplyst enevælde og den klassiske enevælde fra 1600-tallet?
- I hvilken grad slog oplysningens tanker igennem i Danmark?
- Hvad kendetegner oplysningstiden politisk, økonomisk, socialt og kulturelt?
- Hvilke modsættende forhold og dilemmaer gør sig gældende i oplysningstidens tankegods?
- Hvad er arven fra oplysningstiden? Og hvilken modstand har der været mod demokrati og menneskerettigheder siden oplysningstiden?

Materiale:
Adriansen, Inge m.fl., Fokus 2 - Fra oplysningstid til imperialisme (København, 2009), s. 34-46
Amdissen, Asser, “Johann Friedrich Struensee, 1737-1772”, danmarkshistorien.dk
Langen, Ulrik, “Myten om Johann Friedrich Struensee”, danmarkshistorien.dk
Bonderup, Gerda, “Enevælden 1660-1849”, danmarkshistorien.dk
Grønnegaard, Stine, "Furier og føjelige fruer - nye kvinderoller og idealer" i Albris, Josefine m.fl. (red.) Farlige forbindelser - Danmark og verden i 1700-tallet (København, 2010), s. 28-30
Boritz, Mette, “Forførende farlige forbindelser” i Albris, Josefine m.fl., Farlige forbindelser - Danmark og verden i 1700-tallet (København, 2010), s. 22-27
With, Gertrud, “Trykkefrækheden” i Albris, Josefine m.fl., Farlige forbindelser - Danmark og verden i 1700-tallet (København, 2010), s. 56-61
Wagner, Hans, På sporet af oplysningstiden (København 2020), s. 8-16, 113-116

Supplerende/uddybende materiale:
Bonderup, Greta, Miniforedrag - Den danske enevælde, danmarkshistorien.dk
Nygaard, Bertel, Miniforedrag - Den franske revolution og Danmark, danmarkshistorien.dk
Hyldningen af Frederik IV på Gottorp 1721 af Lorenz Frölich 1857 (maleri)

Kilder:
Arcel, Nikolaj, En kongelig affære, 2012 (film)
Tekst 34, 35 og 36 i Thiedecke, Johnny, For folket - Oplysning, magt og vanvid i Struensee-tidens Danmark (Pantheon, 2004), s. 122-125
Uddrag af Immanuel Kant, “Hvad er Oplysning?” (1784) i Wagner, Hans, På sporet af oplysningstiden (København 2020), s. 25
Uddrag af Kongeloven (pkt. 1-19), 1665
Trykkefrihedsforordningen af 1799 (indledningen + punkt 1-6), danmarkshistorien.dk
Uddrag af Jean Jacques Rousseau, af Emile eller Om opdragelsen, (1762) (København, 1962)
Uddrag af Jacques-Bénigne Bossuet, “Politik udledt af selveste det hellige ords skrifter” (1709), (København, 2014)
Uddrag af Olympe de Gous, “Erklæring om kvinders rettigheder", 1791
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Dansk kolonihistorie - fra glemsel til anger?

I dette forløb undersøger eleverne Danmarks fortid som kolonimagt i troperne, og hvorfor denne har spillet en meget lille rolle i danmarkshistorien. Skyldes det glemsel, bevidst fortrængning eller ligegyldighed? For at komme nærmere spørgsmål som disse arbejder eleverne med den danske grundfortælling om kolonifortiden og de historiske forudsætninger for denne, og de ser nærmere på debatten om, hvordan efterkommere af slavegjorte og de tidligere koloniherrer skal forholde sig til hinanden i dag. Fokus er på Dansk Vestindien, men forløbet byder også på et bredere, kontekstualiserende rids af de lange linjer i både dansk og europæisk kolonihistorie. Undervejs besøges og analyseres Nationalmuseets udstilling "Stemmer fra kolonierne", og vi ser spillefilmen "Viften" i biografen.

Centrale spørgsmål:
- Hvorfor deltog Danmark i koloniseringskapløbet?
- Hvilke forhold var der for de slavegjorte på De Vestindiske Øer?
- Hvorfor solgte Danmark øerne?
- Hvad er den danske grundfortælling om tiden som kolonimagt - og hvad har givet anledning til dens opståen?
- Hvorfor har fortællingen om Dansk Vestindien historisk set stået svagt i den kollektive erindring i Danmark?
- Hvordan bearbejdes en fortid med Danmark i rollen som undertrykker?
- Hvilke positioner er der i debatten om dansk kolonihistorie?

Vigtige ord/begreber:
- Koloni/kolonialisme
- Imperialisme
- De to europæiske ekspansionsbølger
- Overgangsretfærdighed (Den reparerende ret vs. retsforfølgelse og straf)
- Bred og snæver definition af skyld og ansvar
- Erindringspolitik (herunder angerpolitik og den angrende stat)
- Grundfortælling og modfortælling
- Erindringssted
- Eurocentrisme
- Kulturmøder
- Racehierarki
- "Uskyldig kolonialisme"
- Vestindisk kompagni
- Transatlantisk handel / Trekantshandel
- Slaveoprør d. 3. juli 1848
- Fireburnopstanden 1878
- Afstemning 1916 og salget af Vestindien 1917

Materiale:
- Iversen, Kristian & Pedersen, Ulla Nedergaard: Danmarkshistorie mellem erindring og glemsel, 2. udg. 2020, s. 63-90
- Rostgaard, Marianne, Kulturmøder i dansk kolonihistorie, Gyldendal 2010, s. 9-18
- P1 Genstart, "Traumet fra St. Croix", 27. april 2023, første 12 min.

Kilder:
- Fra Rostgaard,  Kulturmøder i dansk.... 2010: Kilde 4, 6, 7, 8 og 10, s. 106-117
- Lars Løkkes tale v. Transfer Day 2017, i Iversen og Nedergaard, 2020, s. 91-93
- Uddrag af "Vores historier - Et undervisningsmateriale om dansk kolonialisme i Vestindien" (2017), i Iversen og Nedergaard, 2020, s. 94-96
- "I am Queen Mary"-statuen (fotografi)
- "Nationamuseet, "Stemmer fra kolonierne"
- Neye, Anna, "Viften", 2023

Supplerende:
https://politiken.dk/kultur/art9463199/Larmende-stilhed-om-vigtig-rapport-efter-500-dage-%C2%BBDer-er-noget-der-ikke-varetages-ordentligt%C2%AB
- Ted Ex, The Atlantic Slave Trade, 2014 (video)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Europa i 1800-tallet - drømmen om en bedre fremtid

Forløb om det 19. århundredes Europa og dets mange store og gennemgribende forandringer og bevægelser. Vi ser nærmere på den teknologiske, sociale og kulturelle udvikling i det dobbeltsidede århundrede, der både bød på store drømme, optimisme, stabilitet og forbedrede levevilkår, men også elendighed, undertrykkelse, kynisme og en storpolitisk krudttønde, der skulle eksplodere i begyndelsen af det næste århundede.
Eleverne har selv formuleret bærende spørgsmål til forløbet ved forløbsafrundingen.

Vigtige ord/begreber:
The Crystal Palace Exhibition
Den sociale revolution
Borgerskabet
Arbejderklassen
Industrialisering
Urbanisering
Sanitet og kloakering
Det sociale hierarki
De landflygtige
Suffragetterne
Kriminalitet
Udvandring
Globalisering
Kosmopolitter
Befolkningstilvækst
Forbrugerisme
Opdrift
Togdrift
Kønsdrift
Automobilen
Tidszoner
Victorianisme
Den europæiske koncert og Wienerkongressen
Napoleonskrigene
Arven fra den franske revolution
La belle epoque
Tysklands samling 1871
Våbenkapløb
Imperialisme
Alliancer
Fredsbevægelsen
Militarismen
Alliancer
Skuddet i Sarajevo

Materiale:
- J. Skov & M. Thrane Lassen: Den Europæiske Koncert. Europas historie 1814-1914 (Gyldendal 2019) s. 4-5, 10-17, 84-105, 112-133, 136-137, 206-215
- Bille August, "Lykke Per", 2018, afsnit 1

Kilder:
Fra Skov og Lassen:
- Nyholm, Den Europæiske Koncert s. 25-26
- Munthe, Et rejsebrev fra Napoli s. 106
- Pankhurst, The Plight of Women, s. 107
- Dickens, David Copperfield, s. 108
- Mill, Forsvar for konkurrence s. 109
- Marx, Fra det kommunistiske manifest, s. 110
- Illustration vedrørende kvinders manglende rettigheder, s. 111
- De Chirico, Den ængstelige rejse, s. 122
- Jules Verne, Jorden rundt på 80 dage, s. 134
- Sidgwick, A Grandmothers Tale, s. 135
- Jacobi, The Main Forms of Mental Illness, s. 137
- Henry Ford, Mit Livsværk, s. 138
- Cruikshank, Tremendous Sacrifice, s. 139
- Hobsbawm om 1. Verdenskrig s. 219
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 1. Verdenskrig - årsager, forløb og konsekvenser

Forløb om 1. Verdenskrig, 1914-1918, og dennes årsager, konsekvenser og hvordan den erindres. Vi går lige dele kronologisk og tematisk til værks med både militær- og kulturhistoriske briller og et hovedfokus på Vestfronten. Der bliver således set nærmere på krigens "store" såvel som "lille" historie, og krigen betragtes endvidere i et erindringshistorisk perspektiv for dermed at komme bag om dens myter og blive klogere på bearbejdningen af det omfattende historiske brud, den markerer. Vi har arbejdet med følgende undertemaer:

- Krigens årsager og dennes historiografi
- Krigens udvikling og lange linjer, primært i Vest
- Krigens konsekvenser og betydning for nutidens Europa
- Psykiske krigsskader og mentale spor
- De sønderjyske krigsdeltagere og den almindelige soldats vilkår
- Fredsslutningen i 1919
- Erindringen om krigen, primært i mellemkrigsårenes Tyskland

Centrale spørgsmål:
- På hvilke måder kan 1. Verdenskrig forstås som et historisk brud?
- Hvilke forklaringer kan der gives på krigens udbrud?
- Hvordan blev krigen udkæmpet? Og hvorfor blev den så langvarig og blodig?
- Hvilken betydning har krigen haft for vores verden i dag?
- Hvordan var det at være soldat i krigen?
- Hvorfor deltog dansksindede soldater i krigen? Og hvad kendetegnede deres krigsoplevelse?
- Hvordan er krigen blevet husket? Og hvorfor?

Metode/teori:
- Aktør/struktur
- Brud og kontinuitet
- Genstandsfelter

Centrale ord/begreber:
- Augustånden
- Verden af i går / La belle epoque
- Schlieffenplanen
- Langemark-myten
- Dolkestødslegenden
- Stillingskrig / udmattelsesslag
- Krigsneuroser
- Elan
- Imperialisme
- Nationalisme
- Stormagtsrivalisering
- Kaprustning
- Industrialisering
- Skuddet i Sarajevo
- Alliancenetværk
- Ententen
- Centralmagterne
- Zimmerman-telegrammet
- Monroedoktrinen
- Den uindskrænkede ubådskrig
- Lions led by donkeys-myten

Kernestofmateriale:
- Møller, Morten, "Urkatastrofen", Weekendavisen 1. august 2014
- Klos, Mikael, Den 1. Verdenskrig - Europas historie 1870-1930, Systime 2004, s. 9-16, 41-49, 49-51, 56-65
- Bryld, Carl-Johan, Verden efter 1914, E-bog fra Systime.dk, 2020 (afsnit om baggrunden for krigen)
- Sørensen, Nils Arne, Den store krig, København 2005, s. 411-417
- Nissen, Kasper, Krigsneuroser - psykiske krigsskader hos danske veteraner efter 1. Verdenskrig, Middelfart 2020, s. 3-14, 23-29

Kilder:
- Leonhards, Jörn, ”Pandora’s Box” (2018), forsideillustration
- General Falkenhayns foredrag om den tyske operationsplan for 1916 fra Klos 2004, s. 74-76
- Uddrag af Ernst Jünger, Kampen som indre oplevelse, 1922, fra Klos 2004, s. 111-112
- Uddrag af Erich Maria Remarque, Intet nyt fra vestfronten, 1928, fra Klos 2004, s. 112-114
- Sangtekst til P.J. Harvey, "Hanging in The Wire", 2011
- Forsideillustration, Suddeutsche Monatshefte, april 1924
- ”Nåchtliche Begegnung mit einem Irrsinnigen”, Akvatinte af Otto Dix, 1924
- Forskellige kilder om sønderjydernes krigsoplevelser fra Nissen 2020, s. 13-22
- Edward Berger, Intet nyt fra Vestfronten, Netflix 2022

Supplerende stof:
- Diverse citater, kort, tal og statistikker om krigen, bl.a. fra The Economist
- Diverse online-ressourcer fra research om bl.a. krigens store slag
- Klip fra BBC's Blackadder Goes Forth,1988 (set på Youtube)

Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer...
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale...
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Holocaust og Israel-Palæstina-konflikten

Et todelt og delvist projektbaseret forløb, hvor klassen både undersøger Holocaust som fænomen, herunder som erindringsfelt, og baggrunden for den verserende krig i Gaza og Israel/Palæstina-konflikten generelt. Undervejs ser vi nærmere på begreber som folkedrab, zionisme, antisemitisme, nazisme/fascisme og propaganda og vurderer hhv. aktører og strukturers påvirkning af historiens gang.

Styrende spørgsmål:
- Hvorfor skete Holocaust? Hvad kan vi lære af tragedien? Og hvad præger erindringen om den?
- Hvad er de historiske årsager til Israel-Palæstina-konflikten og den nuværende krig i Gaza? Herunder begge verdenskriges respektive betydning for oprettelsen af staten Israel.
- Hvad er perspektiverne for en tostatsløsning i Palæstina?

Projekttemaer:
- Det zionistiske projekt
- Britisk dobbeltspil: Fra Sykes-Picot og Balfour til Palæstina-mandatet
- Staten Israel oprettes: Fra Holocaust til ‘Nakba’
- Vendepunktet 1967: Før og efter Seksdageskrigen
- München, Yom Kippur og USA’s rolle
- Fra Camp David til massakre og 1. Intifada
- Oslo, 2. Intifada og Gaza
- 2023: Hvem holder verdens stormagter med, og hvorfor?

Vigtige ord/begreber:
- Weimarrepublikken
- 1. Verdenskrig
- Versaillestraktaten
- Ølstuekuppet
- Rigsdagsbranden
- Nazisme
- Volksgemeinschaft
- Lebensraum
- Nürnberglovene
- Antisemitisme
- Racisme
- Folkedrab
- Propaganda
- Zionisme
- Staten Israel
- 2. Verdenskrig
- Holocaust
- Det britiske mandatområde
- FN
- Nakba
- Seksdageskrigen 1967
- Yom Kippur-krigen 1972
- Camp David 1978
- Oslo-processen
- 1. og 2. Intifada
- Hamas og PLO
- De palæstinensiske selvstyreområder
- 7. oktober 2023


Materiale:
- Iversen, Kristian, Derfor historie, Columbus, 2022, s. 175-235 (delvist via fremlæggelser)
- DR's Kampen om historien, "Erindringen om Holocaust", DR 2021 og "Israel-Palæstina - konflikten uden ende", 2023
- Tidslinje og kort fra Martin Krasniks "En smal bro over afgrunden", 2023, s. 189-199
- "A short history of the Arab-Israeli conflict", The Economist, Oct. 18, 2023
- "Hvornår er man jøde?" fra folkedrab.dk

Primært materiale til Israel-palæstina-projekt: H.W. Mortensen: ”Israel – en stat i Mellemøsten” (2014), s. 9-15, 17-27, 45-56, 87-96, 101-110, 115-125, 151-155, 162-169, 182-190

Kilder:
- Nazistisk valgplakat fra rigsdagsvalget i 1932
- Goebbels, "Hvorfor vil vi i Rigsdaren?", Der Angriff, 1928
- Uddrag af Den giftige svamp, 1938
- Nürnberglovene, 1935
- Israels uafhængighedserklæring 1948

Supplerende:
- Selvvalgte erindringssteder inden for feltet "Holocaust"
- Selvvalgte kilder og andet materiale til Israel-Palæstina-projektarbejde
- https://politiken.dk/kultur/art9463494/Tolkien-har-ret.-Vi-er-i-gang-med-at-genopf%C3%B8re-et-af-fortidens-m%C3%B8rkeste-kapitler
- https://politiken.dk/podcast/den_levende/art9860672/F%C3%B8rst-afbr%C3%B8d-politiet-str%C3%B8mmen.-S%C3%A5-lukkede-de-konferencen-Syd-for-gr%C3%A6nsen-udl%C3%B8ser-Gaza-debatten-den-ene-skandale-efter-den-anden
- Yuval Abraham m.fl., No Other Land, 2024
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 GCP: Grønland - fra koloni til selvstyre

Forløb om Grønlands historie med fokus på den danske forbindelse, grønlændernes identitet og selvstændighedsspørgsmålet. Formålet med forløbet er hovedsageligt at klæde eleverne på til at besøge deres GCP-destination og bidrage til opbyggelsen af en bredere viden om Grønlands kultur og samfund, herunder et tværfagligt projekt med afsæt i et epokalt nøgleproblem. I forløbet undersøges følgende styrende problemstillinger:

- Hvorfor indgår Grønland og Danmark i et rigsfællesskab?
- Hvordan har danskerne behandlet grønlænderne? Og hvordan har den danske indflydelse påvirket grønlænderne?
- Hvad kendetegner den grønlandske identitet og selvforståelse?
- Hvilke historiske årsager ligger bag de sociale problemer i Grønland?
- Hvordan har 2. Verdenskrig, den kolde krig og stormagtspolitik generelt præget udviklingen i Grønland?
- Hvorfor blev Grønland knyttet tættere til Danmark i en periode, hvor kolonier ellers fik større uafhængighed?
- Hvad er baggrunden for det grønlandske selvstyre? Og hvad er udsigterne for grønlandsk uafhængighed af Danmark?

Forløbet byder desuden på en ekskursion til Nordatlantens Brygge.

Materiale:
"Hvorfor er Danmark i Grønland?", Arktiske historier, Arktisk Institut 2016 (podcast)
Rasmus Augesten og Krister Hansen, Grønland - historie, samfund, religion, Systime 2016, s.  9-32, 87-93,
DR, Historien om Grønland, afsnit 4, 2022
Martin Breum, "Republikken Grønland", Weekendavisen 4.5. 2023, s. 6

Kilder:
Instrux for Grønland, 19. april 1782, fra danmarkshistorien.dk (uddrag)
J. Motzfeldt, "Vi kan klare os uden EF", fra Augesten og Hansen 2016, s. 38
K. H. Sørensen, "Farvel til det smildende Grønland", Augesten og Hansen 2016, s. 39-40
Nauja Lynge, "Grønland og Færøerne vil løsrive sig efter islandsk opskrift. Det er en umulighed, og nu må fantasierne stoppe", JP 28.08.2018
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 USA - utopi og virkelighed

I anledning af det igangværende amerikanske præsidentvalg, ser vi nærmere på de lange linjer i USA's historie fra puritanernes ankomst til Nordamerika i 1600-tallet til landets rolle som verdens mest magtfulde nation i kølvandet på den kolde krig. Vi har fokus på såvel den store som lille historie og undersøger to overordnede spor/temaer:
1) den nationale mytologi - de forestillinger og idealer, der har formet den amerikanske nationalkarakter og selvforståelse
2) udviklingen fra skrøbeligt og isolationistisk oplysningsprojekt til militær og kulturel supermagt

Arbejdet med de lange linjer i USA’s historie udgøres af følgende delemner:
- Uafhængigheden og konsolideringen af den amerikanske stat
- Ekspansionen mod vest og kulturmødet med den oprindelige befolkning
- Borgerkrigen og dens erindring
- Fra borgerkrig til supermagt
- Borgerrettighedsbevægelsen

Undervejs introduceres eleverne for centrale fænomener og begreber til forståelse af USA som land:
- Exceptionalisme
- Den amerikanske drøm
- Puritanisme
- Den amerikanske revolution
- Forfatningen og nogle af dens tilføjelser
- Forfatningspatriotisme
- Magtens tredeling
- Frontiertesen
- The Melting Pot Theory
- Manifest Destiny
- Monroe-doktrinen
- Isolationisme
- Inddæmningspolitikken
- Uformel imperialisme
- Racespørgsmålet og borgerrettighedsbevægelsen

Centrale problemstillinger:
- Hvordan og hvorfor blev USA et selvstændigt land?
- Hvordan udviklede USA sig geografisk fra at omfatte de tidligere britiske kolonier i Nordamerika til den størrelse, landet har i dag?
- Hvad kendetegner landets nationale mytologi?
- Hvad betyder ’amerikansk exceptionalisme’?
- Hvilke konsekvenser fik landets selvstændighed og efterfølgende ekspansion for de indfødte amerikanere?
- Hvorfor udbrød der borgerkrig i 1861? Hvilke konsekvenser fik krigen? Og hvordan erindres den?
- Hvilke forhold har der været for sorte i USA både under og efter slaveriet?
- Hvornår og hvordan blev USA en supermagt?
- Har USA været imperialistisk?
- Hvilke historiske forklaringer kan der gives på den splittelse, der præger nutidens amerikanske samfund?

Kernestofmateriale:
- Bjerre-Poulsen, Niels, USA - historie og identitet, Systime 2010, s. 9-11, 14-17, 19-21, 23-25, 38-39, 40-45, 63-71, 80-81, 84-88, 91
- Nedergaard, Peter, USA - politik, økonomi og samfund, Systime 2019, s. 7-23, 37-47
- Ahle, Allan, Den amerikanske borgerkrig, Systime 2001, s. 15-16
- Hemmersam, Karl Johan og Grubb, Ulrik, Slaveriet og den amerikanske borgerkrig, Systime 2000, s. 16-20, 29

Kilder:
- John Gast, American Progress, 1872 (maleri)
- Frances Fitzgerald, Amerika i revideret udgave, 1979 (uddrag), fra Bjerre-Poulsen 2010, s. 25
- F.L. Olmstedt om forholdene på en plantage i Syden 1852, fra Hemmersam og Grubb, 2000, s. 23-26
- James Stirling, Husslaven og markslaven, 1857, fra Hemmersam og Grubb, 2000, s. 27-28
- Hammond: The Mudsill Theory, fra Hemmersam og Grubb, 2000, s. 28-30
- Lov om forbud mod at lære slaver at læse og skrive, fra Hemmersam og Grubb, 2000, s. 31
- Uddrag af katekismus for slaver, fra Hemmersam og Grubb, 2000, s. 31
- Det amerikanske anti-imperialistiske Forbund advarer mod en besættelse af Filippinerne, 1899, fra Bjerre-Poulsen, 2010, s. 61-62
- Præsident William McKinley forsvarer koloniseringen af Filippinerne, 1899, fra Bjerre-Poulsen, 2010, s. 62-63
- Udenrigsminister Marshalls tale på Harvard University, fra Bryld og Haue, Kilder til Den Nye Verden, 1997, s. 289-291
-  John F. Kennedy, The New Frontier (1960)

Supplerende stof:
- "The Present Past", fra The Economist, 4. april 2015
- "Historie eller racisme: Slaget om sydstatsflaget blusser op", fra Kristeligt Dagblad, 23. juni 2015 (https://www.kristeligt-dagblad.dk/udland/historie-eller-racisme-slaget-om-sydstatsflaget-blusser-op)
- Ken Burns, The Civil War, 1990, afsnit 1 - (set på YouTube - 00:00-00:35)
- Diverse tabeller og kort over USA's ekspansion

Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- stats- og nationsdannelser
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- politiske og sociale revolutioner
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Det antikke Rom - storhed og fald

Forløb om Romerrigets historie, hovedsagelig med fokus på det romerske imperium og overgangen fra republik til kejserdømme.
Eleverne undersøger, hvordan det romerske samfund var indrettet, hvad konsekvenserne af den romerske ekspansion var, hvordan moderne teorier om imperier kan sættes i relation til det romerske imperium samt baggrunden for overgangen fra republik til kejserdømme og Augustus’ magtposition. Derudover undersøges årsagerne til Romerrigets fald (bagvedliggende og udløsende faktorer) samt Det antikke Roms betydning for – og perception af – elevernes samtid. Forløbet har desuden budt på elevoplæg om Prima Porta-statuen, mordet på Cæsar, den senere kejsertid og kristendommens indførelse.


Centrale problemstillinger:
Hvad er antikken? Og hvorfor er den vigtig for os?
Hvad er et imperium? Hvorfor opstår imperier? Hvordan legitimeres de? Og hvorfor går de under?
Hvordan var den romerske republik organiseret?
Hvordan ekspanderede den romerske republik? Og hvad var konsekvenserne?
Hvorfor blev republikken erstattet af et kejserdømme? Og hvordan blev kejserdømmet legitimeret?
Hvorfor gik Romerriget under?
Hvad er arven fra det antikke Rom? Og hvad kan vi lære af dets historie?

Vigtige ord/begreber:
- Imperium
- Imperialisme
- Direkte og indirekte magt
- Blandingsforfatning
- Monarki
- Aristokrati
- Demokrati
- Senatet
- Konsulerne
- Folkeforsamlinger
- Folketribun
- Diktator
- Plebejere
- Patricier
- Nobiliteten
- Riddere
- Clientella-systemet
- De puniske krige
- Provinser
- Forbundsfæller
- Marius' hærreformer
- Triumvirat
- Søslaget ved Actium
- Kejserdømme
- Pax Romana
- Pietas, virtus og fides
- Nationalepos og mytesprog
- Tribut
- Tributært agrar-imperium
- Universelt imperium
- Civilisatoriske idealer
- Romanisering
- Borgerretten
- Rigets opdeling
- Kristendommens indførelse
- Det vestlige Romerriges undergang 476
- Folkevandringen
- Borgerkrige

Kernestofmateriale:
- Bang, Peter F. m.fl., Imperier - fra oldtid til nutid, s. 14-20, 46-52, 56-58
- Bryld, Carl-Johan, Verden før 1914, Systime 2021, s. 37-53 (inkl. diverse kildeuddrag fra Plutarch, Polyb, Livius m.fl.)
- Andreasen, Brian, Paideia - grundbog til oldtidskundskab, Systime 2012, s. 31-33, 36-37

Kilder:
- Livius om retfærdig krig, fra Frederiksen, Peter: Vores verdenshistorie, Forlaget Columbus, 2019
- Mordet på Cæsar af Dio Cassius
- Prima Porta-statuen
- Vergils Æneide, 6. sang, vv. 752-766, 777-800
- Uddrag af Res Gestae
- Tacitus’ vurdering af kejser Augustus
- Edward Gibbon: Det romerske riges forfald og undergang (38. kapitel), 1781
- Ridley Scott, Gladiator (2000)

Supplerende stof:
- Kongerækken podcast, Antikkens Rom #20: Rom lever videre overalt i nutiden
- Orden i Kaos, DR dokumentar 2002 (første 25 min.)
- Jeanette Varberg om USA (Youtube-video fra Nationalmuseet)


Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- formulere historiske problemstillinger...
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- politiske og sociale revolutioner
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Kronologi og repetition (OPGIVES IKKE)

I dette sidste forløb genbesøger vi forløbene fra 1. til 3.g. Formålet er at danne overblik - både rent praktisk over det gennemgåede materiale men også over forløbenes sammenhæng og placering ift. periode, emne, brud/kontinuitet mm. Menneskerettighedernes udvikling og nutidige status fungerer som samlende perspektiveringsramme. Forløbet bæres primært frem af elevoplæg men rummer også forskellige opsummerende, perspektiverende og eksamensforberende øvelser. Opgives ikke til eksamen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer