Titel
10
|
Vietnam - den kolde krigs kampplads 1945-1975
Forløb om Vietnams historie med hovedfokus på perioden 1945-1975 og landets rolle under den kolde krig. Vi har bevæget os kronologisk frem, men rundet følgende delemner/temaer:
- Koloniseringen af Vietnam 1862-1940
- Den japanske besættelse under 2. Verdenskrig og vejen til uafhængighed
- Den første indokinesiske krig
- Delingen af Vietnam 1954, udviklingen i Syd- og Nordvietnam og optrapningen af det amerikanske engagement
- Forløbet af den amerikanske krig 1965-1973 og dens konsekvenser
- Krigsmodstanden i både USA og resten af verden
Undervejs har eleverne givet oplæg om mediedækningen af krigen, Vietnambevægelsen, Tet-offensiven, ikoniske fotografier fra krigen samt krigen på film som supplerende stof.
Materiale:
- Bjerre-Poulsen, Niels, "Vietnam - Den kolde krigs slagmark, 1945 til 1975", Kbh. 2016, s. 9-16, 22-28, 36-43, 50-56, 62-68, 75-81, 87-94, 101-109, 117-124, 132-138, 144-153, 160-167, 174-175
= 88 ns.
Kilder fra Bjerre-Poulsen 2016:
- Phan Boi, "Vågn op Vietnamesere!" (1907), s. 17
- Brev fra Ho Chi Minh til USA's udenrigsminister Robert Lansing (1919), s. 18-19
- Generalguvernør Albert Sarraut taler om kolonimagten Frankrigs opofrelse og pligter (1931), s. 19-20
- Ho Chi Minh udråber Republikken Vietnam (1945), s. 32-34
- Præsident Dwight D. Eisenhower beskriver "dominoteorien" (1954), s. 47-48
- USA overtager Frankrigsrolle i Vietnam (juli-oktober 1954), s. 57-58
- Ngo Dinh Diem på officielt besøg i USA: Tale til Council on Foreign Relations (1957), s. 58-59
- Le Van Chan - en tidligere partisanleder - fortæller om kampen om Sydvietnams landdistrikter i de sidste år af 1950'erne, s. 59-61
- Tonkin-resolutionen, godkendt af Kongressen den 10. august 1964, s. 82
- Præsident Lyndon B. Johnsons tale på Johns Hopkins University (1965), s. 82-84
- Viceudenrigsminister George Ball advarer mod at sende flere tropper til Vietnam (1965), s. 84-85
- Marineinfanterist Jack S. Swender skriver til sin onkel og tante (1965), s. 85
- Carl Burns skriver om sine oplevelser som helikopterpilot i Vietnam, 1966-1967 (2004), s. 95
- Le Ly Hayslip om at slutte si til Viet Cong (1989), s. 95-98
- Fra en FNL-partisans erindringer (1985), s. 98-99
- Creedence Clearwater Revival, "Fortunate Son" (1969), s. 130
- Præsident Richard M. Nixon taler til nationen for at forklare motiverne bag invasionen af Cambodia, 30. april 1970, s. 139-140
- Hai Van Le, officer i det sydvietnamesiske luftvåben beretter om sin flugt fra hjemlandet (1990, s. 157-158
- Formaning: "Irak er Vietnam 2.0", s. 170-172
= 35 ns.
Forløbspensum: 123 ns.
Supplerende stof:
- Oliver Stone og Peter Kuznick: "The Untold History of the United States", 2012, Kapitel 7 ("Johnson, Nixon & Vietnam: Reversal of Fortune")
Faglige mål:
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer....
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- stats- og nationsdannelser...
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
Spredningskrav:
Forløbet tager udgangspunkt i Vietnams historie, og dækker således "samfund og kulturer uden for Europa og USA."
|