Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Rysensteen Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Ulla Damsager
|
Hold
|
2022 id/a (1a id, 2a id, 3a id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Musik og bevægelse
Færdighedsområde: musik og bevægelse
I dette forløb skal eleverne lære at tælle takter og bevæge sig med kvalitet i takt til musik. Eleverne skal have kendskab til og kunne udføre bevægelsens grundkvaliteter (førende, svingende og markerede bevægelser) til musik samt have forståelse for sammenhæng mellem musik og bevægelse.
Faglige mål for forløbet:
- Eleverne skal kunne tælle musikkens takter
- Bevæge sig selvstændigt i takt til musikken og med bevægelseskvalitet
- Udvikle kropsbevidsthed inden for forskellige former for dans og bevægelse
I forløbet arbejdes med følgende kernestof:
- Aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
- Aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
- Relevante digitale redskaber
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Boldbasis
Eleverne skal have et fælles fundament for tekniske og taktiske færdigheder i forskellige boldspil; diverse konkrete redskaber til at skabe en mere aktiv rolle i det færdige spil. Eleverne skal opnå en bedre forståelse for de taktiske dimensioner i spilsituationer og hvordan man praktisk kan udnytte den teoretiske forståelse af spillets regler og rammer. Eleverne skal træne grundlæggende boldspilsmæssige færdigheder, rollefordeling og samspilsdimensionens betydning for spillets udvikling.
Centrale spørgsmål i forløbet:
- Hvordan laver man en god aflevering?
- Hvordan gør man sig spilbar?
- Hvor på banen er det hensigtsmæssigt at placere sig i hhv forsvar og angreb?
Faglige mål:
- Boldkontrol primært i form af afleveringer/modtagninger
- At kunne gøre sig spilbar og deri den nonverbale kommunikation
- Evnen til at udnytte temposkift og retningsskift i spilsituationer.
- Evnen til at udnytte banens størrelse i bredde/dybde perspektivet.
- En grundlæggende forståelse af forsvarsspillet
- En taktisk forståelse for hvordan man griber henholdsvis undertals- og overtalssituationer an.
- Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i det færdige spil
Kernestof:
- Aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse, boldkontrol og fokuserer på samarbejde i et boldspil perspektiv. En blanding af boldbasis-øvelser og konkrete basketball-øvelser (løbemønstre & samspil)
Bedømmelseskriterier:
- At kunne kaste og gribe → i forhold til isoleret øvelse, funktionel og kompetitiv sammenhæng
- At gøre sig spilbar → i forhold til isoleret øvelse, funktionel og kompetitiv sammenhæng
- At udføre temposkift og retningsskift → i forhold til isoleret øvelse, funktionel og kompetitiv sammenhæng
- At have en taktiske forståelse for ens egen rolle på banen, samt de andres.
- At have en aktiv rolle i det færdige spil
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Gymnastik
Færdighedsområde: klassiske og nye idrætter
I dette forløb skal eleverne møde og afprøve forskellige grundlæggende gymnastiske bevægelser: afsæt – flugt – landing, rotation, vende på hovedet, krumme/strække, balance, kip, kropsspænding. De skal desuden forestå modtagning af hinanden i håndstand og ruller.
Teori:
Vi taler om gymnastikkens historie med fokus på hvordan ’kampe’ i gymnastikken (den svenske vs. den tyske gymnastik) afspejlede ’kampe’ i samfundet (bønder vs. borgerskab) samt hvorfor gymnastikken ansås som en vigtig del af opdragelsen i slut 1700tallet og start 1800tallet.
Bedømmelseskriterier:
- At mestre simple gymnastiske elementer som: kropsspænding, krumme og strække rygsøjle, bære sig selv på armene og simpelt afsæt.
- Vise håndstand med modtagning
- Vise en rulle/flyverulle og komme op og stå
- Tilløb til tofods-afsæt med armtræk og ophop i minitrampolin/airtrack
- Vise (forøvelser til) salto med korrekt hensigt om at krumme sammen og åbne op
- Vise (forøvelse til) hovedspring med korrekt hensigt i kipbevægelsen
Faglige mål:
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for færdighedsområdet klassiske og nye idrætter
- beherske centrale gymnastiske færdigheder i forskellige typer spring og gymnastiske øvelser
- opnå kropsbevidsthed, indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
Kernestof:
- aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
- de for undervisningen relevante digitale redskaber
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Sundhed og træning
Eleverne bliver i dette forløb introduceret til forskellige former for træning herunder: styrketræning, konditionstræning og yoga. Formålet er at eleverne reflekterer over og afprøver forskellige træningsformer. Dertil knyttes basal teori om konditions- og styrketræning samt om åndedrættets sundhedsmæssige betydning.
Elever arbejder undervejs med tekniske fokuspunkter inden for elementære øvelser som squats, lunges, planke, burpees, omvendt hund, kriger 1,2 og 3 m.m.
Forløbet er knyttet til et teoretisk tværfagligt forløb med samfundsfag, hvor ulighed i sundhed undersøges. Idrætsfagets hovedfokus er idrættens sundhedsmæssige effekter og vi beskæftiger os med træningsfysiologi (kredsløb, energiprocesser mm) og livsstilssygdomme.
Faglige mål:
- Tekniske fokuspunkter inden for basale træningsøvelser som squats, burpees, push ups, planke m.m.
- Fysisk kapacitet og alsidgihed inden for de forskellige træningsformer
- Kobling af teori og praksis
Træningsfysiologi begreber:
- Konditionstræning: kort introduktion til begreberne: intensitet ift. puls, maxpuls, kondital, slagvolumen
- Muskeltræning: forskel på udholdenhed og muskelstyrke ift. den praktiske træning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Opvarmning og performance
Færdighedsområde: musik og bevægelse
I forløbet er der fokus på opvarmningsprogrammer.
Eleverne skal kunne udarbejde, gennemføre og evaluere opvarmningsprogrammer og i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk teori. Endvidere vil der i forløbet være fokus på bevægelseskvalitet og bevægelse i takt til musik.
Slutproduktet har fokus på den rytmiske del i opvarmningsprogrammet - herunder kvalitet i øvelserne, bevægelse til musik og velvalgt koreografi med fokus på:
- Brugen af rummet (retninger, niveauer, formationer)
- Arbejde både synkront og asynkront (kanon, solo/kor, fragmentarisk)
Eleverne laver deres eget opvarmningsprogram i grupper. Fokus i programmerne:
- at programmet viser de forskellige grundelementer: gang, sving og hop
- at musikken passer til de valgte øvelser
- at der er kvalitet i bevægelserne
- at der er variation i koreografien/brugen af rummet
- at opbygningen er hensigtsmæssig ift at varme op og undgå skader
Teori:
Udover forståelse af bevægelseskvalitet, musiktælling og koreografiske principper, skal eleverne opnå forståelse for de fysiologiske effekter af opvarmning.
Faglige mål:
- udarbejde, gennemføre og evaluere opvarmningssprogrammer og i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk teori
- beherske centrale færdigheder ift. musik og bevægelse
- opnå kropsbevidsthed
Kernestof:
- aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
̶ aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
̶ aktiviteter, der fokuserer på samarbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Basketball og teamdynamik
Færdighedsområde: boldspil
Tanken er at med simple tekniske færdigheder skal eleverne på holdet være i stand til at indgå aktivt i en basketballspilsituation 3 mod 3 på halv bane.
De tekniske elementer som eleverne skal mestre er; afleveringer, driblinger, pivotering, stående skud og lay-up
De taktiske elementer som eleverne skal mestre er; relevant bevægelse på banen i forsvar og angreb, overblik for spillet, cuts og evnen til at blive spilbar.
Dertil skal eleverne have kendskab til de simple regler for basketballspillet (skridtregel, dobbeltdribling, opdækning).
Samlet set skal man være i stand til at have en aktiv rolle i det færdige spil, hvor man kan fremvise både tekniske og taktiske færdigheder i spilsituationen.
Teori:
Udover de tekniske og taktiske krav i basketball, arbejder vi med teamdynamik herunder forståelse for roller på et hold samt social-psykologiske dynamikker på et hold (synergieffekt, socialt dovenskab).
Faglige mål:
Tekniske elementer:
- Boldkontrol primært i form af afleveringer/modtagninger
- Skudafvikling: Lay-ups og stående skud
- Finter; evne til at pivotere
Taktiske elementer:
- At kunne gøre sig spilbar i en for holdet gundstig position
- At kunne modtage en bold med formål for viderespillet, så man ikke blive en boldflytter, men kan skabe en mere gunstig scoringsmulighed.
- Evnen til at udnytte temposkift og retningsskift (diverse cuts) med henblik på at hjælpe holdet i angrebssituationen
- Kunne forsvare på den rigtige side af angrebsspilleren
Teoretiske elementer:
- Forståelse for hvordan et hold kan fungere optimalt, herunder: roller på et hold, synergieffekt, socialt dovenskab, individuelle vs. relationelle færdigheder
Bedømmelseskriterier:
At kunne kaste og gribe → i forhold til isoleret øvelse, funktionel og kompetitiv sammenhæng
At kunne udføre et lay-up → i forhold til isoleret øvelse, funktionel og kompetitiv sammenhæng
At kunne udføre et stående skud (muligvis hopskud) → i forhold til isoleret øvelse, funktionel og kompetitiv sammenhæng
At gøre sig spilbar, at skabe en mere gunstig scoringsmulighed → i forhold til isoleret øvelse, funktionel og kompetitiv sammenhæng
At have en aktiv rolle i det færdige spil
At have forståelse for sin egen rolle/bidrag på holdet og kunne indgå i dialog om at optimere holdet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Pardans - jive og tango
I dette forløb arbejdes hovedsageligt med stilarten Jive. Derudover stifter vi kort bekendtskab med argentinsk tango, som optakt til klassens studietur til Argentina.
Vi arbejder med jivens grundtrin, udtryk og holdning med fokus på op på fodballerne, høje knæ, at sparke "ned i jorden", korte horisontale trin, men store vertikale bevægelser, rytme og taktforståelse.
Vi starter med at introducere grundtrin og variationer - siden sættes de sammen til en koreograferet jivesekvens. I den sidste del skal eleverne selv sætte elementer sammen til en kort rutine.
I tango lærer vi grundtrin og stifter bekendtskab med tangoens udtryk og hvordan den adskiller sig fra jive.
Vi taler i forløbet om dans’ sundhedsmæssige potentiale. Vi anvender desuden ’model over motoriske læringsfaser’ som redskab til at analysere egne færdigheder og skabe forståelse for, hvordan man lærer en ny kropslig færdighed.
Bedømmelseskriterier:
· At eleverne kan udføre grundtrin samt variationer af trin i jive samt grundtrin i tango
· At eleverne kan udføre trin i takt til musikken
· At eleverne kan udtrykke jivens stil (op på fodballerne, høje knæ, at sparke "ned i jorden", korte horisontale trin, men store vertikale bevægelser)
· At eleverne selvstændigt kan sammensætte variationer af jive trin
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Crawl
Færdighedsområde: klassiske og nye idrætter
I dette forløb arbejdes med forskellige aktiviteter med fokus på at fremme tryghed i vand samt opøve de tekniske færdigheder i crawl.
Eleverne skal kunne beherske tekniske elementer i crawl herunder crawlben, korrekt vejrtrækning, streamline, rotation, armtag (isætning, trækkefase og fremføring).
Forløbet afsluttes med en crawl-test, hvor eleverne skal mestre crawl-bevægelsen med fokus på korrekt teknik og rytmisk vejrtrækning.
Eleverne skal yderligere koble teori og praksis med udgangspunkt i videoer om crawlteknik.
Faglige mål:
- Eleverne skal gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for svømning herunder crawlteknik.
- opnå kropsbevidsthed (i vand)
- beherske centrale færdigheder ift. svømning
Kernestof:
- aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde (med fokus på peer-respons)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Boksning
I dette forløb vil vi fokusere på boksning både som fysisk træning og som teknisk disciplin. Uden at gennemføre egentlige kampe forsøger vi med pads og makkerarbejde at komme tættest muligt på den egentlige boksedisciplin.
Vi arbejder med følgende tekniske elementer:
- udgangsposition og benarbejde
- forskellige typer af stød: jab, lige højre, hooks og uppercuts
- parader og undvigelser (slip og rul)
- slagkombinationer
og følgende fysiske elementer:
- slagudholdenhed
- eksplosivitet i stødene
Teori:
Ud over viden om grundslag og kropsposition beskæftiger vi os med, hvorfor kampsport er blevet populært i det senmoderne samfund. Her inddrages blandt andet perspektiver om individets individualisering.
Faglige mål:
- gennem alsidig undervisning og træning opnå god fysisk kapacitet
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for klassiske og nye idrætter
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
- opnå kropsbevidsthed
- indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer.
Kernestof:
- Aktiviteter der træner den fysiske kapacitet
- Aktiviteter der træner kropsbeherskelse
- Aktiviteter der fokuserer på samarbejde og etik
- Grundlæggende principper for træning
- De for undervisningen relevante digitale redskaber (video)
- Undervisning der præsenterer eleverne for mulighederne for fysisk aktivitet uden for skoleregi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Træningsprojekt
Færdighedsområde: Klassiske og nye idrætter
På baggrund af 2400m løbetest tilrettelægger og følger eleverne individuelle konditionsstræningsprogrammer for herigennem at forbedre deres kondition. Der er i forløbet fokus på forskellige former for konditionstræning og træningsplanlægning. I forløbet er der fokus på løbetræning. Forløbet afsluttes med endnu en 2400m test.
Eleverne afleverer en lille rapport indeholdende træningsprogrammet, refleksion over de fysiologiske forbedringer og evaluering af forløbet .
Kernestof og faglige mål:
-̶ aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet̶
- grundlæggende principper for træning
- udarbejde, gennemføre og evaluere træningsprogrammer og i relation hertil kunne redegøre for relevant
fysiologisk teori
- gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Hip hop
Undervisningsforløbet skal give eleverne praktiske færdigheder indenfor hip hop i form af bounce, grounding, forskellige grundtrin samt poses/freezes.
De skal lære en længere fælles hip hop koreografi, der danner fundament for en afsluttende gruppeperformance. I forlængelse heraf skal eleverne i grupper videreudvikle performancekoreografien, således at de i det afsluttende modul kan fremvise deres egen hip hop performance med brug af Labans BESS-koncept.
Forløbsmål:
- At eleverne viser hiphoppens udtryk og stil - herunder at bounce i bevægelserne (= bevægelseskvalitet)
- At eleverne kan udføre bounce, trin og koreografi i takt til musikken
- At eleverne opbygger en sikkerhed i at bevæge sig inden for denne udtryksform
- At eleverne anvender koreografiske principper til at lave en varieret egen koreografi
- At eleverne efter endt forløb kan analysere deres performance med inddragelse af Labans BESS-koncept.
Faglige mål:
- Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for musik og bevægelse.
- Opnå kropsbevidsthed
- Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
Kernestof:
- Aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
- Aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
- De for undervisningen relevante digitale redskaber - herunder video til at huske koreografi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Indendørs fodbold
Fokus er at tillære eleverne enkelte tekniske elementer fra fodboldspillet, som gør spil muligt. Taktisk er formålet at bringe eleverne til en forståelse af hvad der bibringer vedvarende boldbesiddelse og gør scoringer mulige.
Der arbejdes med variationer af småspil og tekniske øvelser i arbejdet hen mod indendørs fodbold, 4 mod 4 med en spiller over midt, som det færdige spil. Teknisk fokuseres der på afleveringer, modtagninger/tæmninger og afslutninger/skud samt driblinger og simple finter.
Taktisk arbejder vi videre fra basketballforløbet med fokus på, hvordan man bliver spilbar (temposkift og retningsskift) samt hvordan man dækker op. I angrebsspillet taler vi om forskellen på grundspil og gennembrud, og der arbejdes med at skabe gundstige muligheder for afslutninger. I forsvarsspillet fokuseres på zoneforsvar og samarbejdet mellem de to forsvarsspillere. Der arbejdes med at lave koordinerede sideforskydninger.
I forløbet taler vi om (fod)boldspillets sundhedsmæssige effekter herunder sammenhængen mellem fysisk aktivitet og risiko for udviklingen af livsstilssygdomme. Vi taler desuden om, hvordan holdboldspil kan øge motivationen til at være fysisk aktiv.
Tekniske mål:
- Indersideaflevering og modtagning med retningsbestemt tæmning til og fra makker 3-10 meter væk.
- Løbe med bolden (drible), mens du har kontrol over den tæt ved dine fødder, med og uden moderat pres fra modstander.
- Lave indersideafslutning mod mål, med og uden moderat pres fra modstander.
- Indgå i sammenspil (kampsituationer), hvor du modtager bolden, og spiller den hensigtsmæssigt videre.
Taktiske mål:
- At vise spilforståelse i det færdige spil, ved brug af angrebs- og forsvarsformationer, udnyttelse af banens bredde og dybde, samt at kunne gøre sig spilbar.
- Herunder i angrebet at vise de rette hensigter i overtalsspillet, så der kan skabes en gunstig afslutningsmulighed.
- Herunder i forsvaret at vise de rette hensigter i zoneforsvar, hvor man sideforskyder 'med hinanden'.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55091072336",
"T": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55091072336",
"H": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55091072336"
}