Holdet 2022 id/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Rysensteen Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Rasmus Bjørn
Hold 2022 id/b (1b id, 2b id, 3b id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Boldbasis
Titel 2 Badminton
Titel 3 Springgymnastik
Titel 4 Intro til Rytme og Dans
Titel 5 Performance opvarmningsprogrammer:
Titel 6 Volleyball
Titel 7 Boksetræning
Titel 8 Svømning med fokus på crawl og vandaktiviteter
Titel 9 Basket
Titel 10 Floorball- Hockey
Titel 11 Jive
Titel 12 3g Træningsprojekt
Titel 13 Forløb#13

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Boldbasis

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Badminton

Badminton:
I forløbet arbejder på at få styr på grundlæggende tekniske færdigheder i badminton samt bevægelse rundt på banen.
Vi fokuserer på følgende tekniske elementer: den lange serv, den korte serv,, clear, drop, netdrop og lob samt korrekt benarbejde i slagene
Taktisk har vi fokus på: variation i slag (kort/lang/siderne), bevægelse på banen/benarbejde herunder at komme tilbage til spilcentrum efter hvert slag

Bedømmelsekriterier
- Holdes der korrekt på ketcheren?
- Kende slagene serv, clear, drop, netdrop og lob?
- Være bekendt med de grundlæggende regler i badminton (single)
- Beherskelse af grundlæggende benarbejde til hhv. kort forhånds- og kort
baghåndshjørne.
- God beherskelse af kort baghåndsserv og netdrop i begge sider
- Rimelig beherskelse af lang forhåndsserv og clear.
- Kunne udføre slagsekvenser hvor det er tydeligt at se hensigten med slagene
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Intro til Rytme og Dans

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Performance opvarmningsprogrammer:

Performance opvarmningsprogrammer:
I forløbet er der fokus på opvarmning og performance med udvalgte elementer fra et klassisk opvarmningsprogram.
Eleverne udarbejder, gennemfører og evaluerer et klassisk opvarmningsprogram til musik  og skal i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk teori. Endvidere vil der i forløbet være fokus på bevægelseskvalitet, musikforståelse og koreografiske principper  - særligt inden for sving, gang og hop.
Slutproduktet har altså fokus på et performativt opvarmningsprogram indenfor gang, sving og hop til musik med kvalitet i øvelserne og brug af koreografiske principper. Programmerne udarbejdes i grupper.

Fokus i opvarmningsprogrammerne som køres efter følg-mig-princippet::
- at programmet viser de 5 elementer indenfor et klassisk opvarmningsprogram: Opstart/gang, sving, styrke, løb/hop, udstræk
- at opbygningen er hensigtsmæssig ift. at varme op og undgå skade
- at øvelserne passer til den valgte musik

Fokus på performance-delen:
- at performance-delen indeholder grundelementerne: gang, sving, og hop, hvor der gøres brug af koreografiske principper
- at musikken passer til de valgte øvelser
- at der er kvalitet i bevægelserne og sikkerhed i udførelsen af koreografierne
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Volleyball

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Boksetræning

Boksetræning:

I dette forløb vil vi fokusere på boksning både som fysisk træning og som teknisk disciplin. Uden at gennemføre egentlige kampe forsøger vi med pads og makkerarbejde at komme tættest muligt på den egentlige boksedisciplin.

Vi arbejder med følgende tekniske elementer:
- udgangsposition og benarbejde
- forskellige typer af stød: jab, lige højre, hooks og uppercuts
- parader og undvigelser (slip og rul)
- slagkombinationer

og følgende fysiske elementer:
- slagudholdenhed
- eksplosivitet i stødene
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Basket


Formål:
Det overordnede formål er at arbejde videre med det fundament som blev skabt i forløbet boldbasis i 1g, og herfra fokusere på de taktiske og tekniske elementer som er specifikke for boldspillet basketball - hvor samspil, bevægelsesmønstre og overblik for spillet skal iscenesættes gennem tekniske og taktiske fokuspunkter. Tanken er at med simple tekniske færdigheder skal eleverne på holdet være i stand til at indgå aktivt i et færdigt spil.

I dette forløb arbejdede vi med følgende tekniske og taktiske færdigheder i basketball:

- kunne lave standsninger uden at lave skridt og have en fornemmelse af pivoteringsfod (jump-stop og 1-2-standsning)
- grundlæggende boldkontrol og afleveringer
- basal mestring af skud og layup med korrekt tilløbsrytme
- angrebsteknik og -taktik, herunder spilbarhed, triple-threat, cuts, give and go og helt basal brug af screening
- at kunne placere sig hensigtmæssigt i et personligt forsvar med ball-me-man trekant



De tekniske elementer som eleverne skal mestre er; afleveringer, driblinger, pivotering, stående skud og lay-up

De taktiske elementer som eleverne skal mestre er; bevægelse på banen med korrekt spacing, evnen til at blive spilbar med brug af forskellige typer af cuts, kommunikation

Samlet set skal man være i stand til at have aktiv rolle i det færdige spil, hvor man kan fremvise både tekniske og taktiske færdigheder i spilsituationen.

Derudover arbejder vi med teamdynamik herunder forståelse for roller på et hold samt social-psykologiske dynamikker på et hold.

Der arbejdes med 3 mands basketball for at gøre spillet overskueligt og give mest muligt ansvar til den enkelte.

Der er fokus på de mest simple regler, der har mest betydning for spillet: skridt, dobbeltdribling og opdækningsfejl.





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Floorball- Hockey

Floorball:
Fokus vil ligge på beherskelse af staven og bolden, og en grundlæggende spilforståelse der inddrager taktiske elementer såsom positionering, overtal, bandespil og forsvar/angrebsposition.
De tekniske elementer består primært i indøvning af håndleds-afleveringer, træk-afleveringer og skud med begge typer samt tæmninger.
Der vil også blive trænet slag-skud trænet som afslutningsmulighed.
Desuden skal man kunne holde rigtigt på staven under afleveringer, driblinger og skud.
Der vil i forløbet være høj fokus på sammenspil, gennemspil, bandespil, overtalsspil både i øvelser og i kampsituation.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Jive

Jive:
I forløbet arbejdes der med stilarten jive. Der vil være fokus på:
- at bevæge sig i takt til musikken
- kunne lære grundtrin og simple variationer
- at udarbejde egen koreografi, hvor I skal vise, at I kan anvende og sammensætte grundtrin og variationer og at supplere med egen fundet variation
- at beherske grundlæggende bevægelseskvalitet og udtryk i denne stilart

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 3g Træningsprojekt

På baggrund af 2400m løbetest tilrettelægger og følger eleverne individuelle konditionsstræningsprogrammer for herigennem at forbedre deres kondition. Der er i forløbet fokus på forskellige former for konditionstræning og træningsplanlægning. I forløbet er der fokus på løbetræning. Forløbet afsluttes med endnu en 2400m test.
Eleverne afleverer en lille rapport indeholdende træningsprogrammet, refleksion over de fysiologiske forbedringer og evaluering af forløbet .
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Forløb#13

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer