Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Rysensteen Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Anne-Sofie Møller Svendsen
|
Hold
|
2022 id/e (1e id, 2e id, 3e id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Springgymnastik (eksamensforløb)
Færdighedsområde: Klassiske og nye idrætter
Formål
I dette forløb skal eleverne møde og afprøve forskellige grundlæggende gymnastiske bevægelser: afsæt – flugt – landing, rotation, vende på hovedet, krumme/strække, balance, kip, kropsspænding og bære sig selv på armene.
Der arbejdes med følgende spring:
- Forlæns rulle
- Håndstand + modtagning af håndstand
- Forøvelser til salto og progression mod det færdige spring
- Forøvelser til hovedspring og progression mod det færdige spring.
Desuden har der været fokus på opvarmning i form af lege, men også gymnastikkens mere rytmiske aspekter som sving, gang, hop og løb i takt til musik.
Teoretisk
- I skal kunne forklare de tekniske fokuspunkter for forlæns rulle, håndstand, salto og hovedspring.
- I skal kunne forklare gymnastikken historie, herunder: den svenske og den tyske gymnastik samt DGI og DIF.
Materialer
- Idrætskompendium s. 42-44, 46: Teknik for håndstand, forlæns rulle, forlæns salto, hovedspring.
- Wolf et al (2018): Grundbog i Idræt C - Praksis og teori. Kap 7: Dansk idrætshistorie, s. 106-113.
Videoer:
- Forlæns rulle: https://www.youtube.com/watch?v=0IUzC30KPy8
- Salto: https://www.bevaegdigforlivet.dk/springsikker/om-uddannelserne/springsikker-trampet-basis-idraetslaerer/springene-i-uddannelsen/salto-til-hoejt-underlag
- Håndstand: https://www.youtube.com/watch?v=yjRUIn-MiKQ
- Modtagning håndstand: https://www.youtube.com/watch?v=RremdqsAQMs
- Hovedstand: https://www.youtube.com/watch?v=YGcOaKCjMBo
- Modtagning hovedstand: https://www.youtube.com/watch?v=KZiYe-btH-I
- Hovedspring: https://www.youtube.com/watch?v=LIOs36b1G74
Faglige mål
- beherske centrale gymnastiske færdigheder i forskellige typer spring
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for færdighedsområdet klassiske og nye idrætter
- opnå kropsbevidsthed, indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer.
Kernestof
- aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
- de for undervisningen relevante digitale redskaber (film af færdigheder og fejlrettelser).
Samlet omfang: 12 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Boldbasis
Færdighedsområde: Boldspil
Formål
Eleverne skal have et fælles fundament for tekniske og taktiske færdigheder i forskellige boldspil; diverse konkrete redskaber til at skabe en mere aktiv rolle i det færdige spil. Eleverne skal prøve eksempler på spil fra de fire boldspilsfamilier (kaosspil, net/vægspil, slagspil, træfspil) og derigennem få viden om boldspilfamilliernes kendetegn. Gennem spilhjulet skal eleverne få en bedre forståelse for de taktiske dimensioner i spilsituationer og hvordan man praktisk kan udnytte den teoretiske forståelse af spillets regler og rammer. Eleverne skal træne grundlæggende boldspilsmæssige færdigheder, rollefordeling og samspilsdimensionens betydning for spillets udvikling. Afslutningsvis skal eleverne på baggrund af et opstillet formål udvikle et spil i grupper, som de skal forklarer, aprøve, justerer og evaluerer. Her lægges vægt på, at spillet lever op til formålet og at eleverne kan begrunde og reflektere over deres valg.
Teori
- Idrætskompendium s. 4-9: Spilhjulet, tekniske, fysiske og taktiske elementer i boldspil, spilbarhed, kommunikation, angreb og forsvar (Estrup, C. et al. (2005): Idræt C - teori i praksis, 1. udg. 1. opl., Systime Århus, Denmark s. 83-89)
- Idrætskompendium s. 11: boldspilsfamilier (Sørensen, J. K. & Pöckel (2022): Idræt C – teori i praksis, Systime Ibog.)
Faglige mål
Boldkontrol primært i form af afleveringer/modtagninger
At kunne gøre sig spilbar og deri den nonverbale kommunikation
Evnen til at udnytte temposkift og retningsskift i spilsituationer.
Evnen til at udnytte banens størrelse i bredde/dybde perspektivet.
Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige former for boldspil
Have viden om og kunne reflektere over de forskellige boldspilsfamiliers forskelle og ligheder
Kunne justere forskellige spil mod et givent formål eller en bestemt målgruppe samt at udvikle, afprøve, justere og evaluere et nyt boldspil.
Kernestof
Aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse, boldkontrol og fokuserer på samarbejde i et boldspil perspektiv.
Bedømmelseskriterier
At kunne kaste og gribe → i forhold til isoleret øvelse, funktionel og kompetitiv sammenhæng
At gøre sig spilbar → i forhold til isoleret øvelse, funktionel og kompetitiv sammenhæng
At udføre temposkift og retningsskift → i forhold til isoleret øvelse, funktionel og kompetitiv sammenhæng
At have en taktiske forståelse for ens egen rolle på banen, samt de andres
At have en aktiv rolle i forskellige former for boldspil
At kunne justere forskellige spil mod et givent formål eller en bestemt målgruppe
At kunne udvikle, afprøve, justere og evaluere et nyt boldspil.
Samlet omfang: 7 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Dans: Salsa og hiphop
Færdighedsområde: Musik og bevægelse
Formål
I dette forløb arbejdes med grundlæggende rytme og musikforståelse. Eleverne skal kunne følge rytmen i et stykke musik samt tilegne sig tekniske færdigheder i salsa og hiphop med fokus på hvad der kendetegner og adskiller de to forskellige danse fra hinanden. Eleverne lærer en fælles koreografi i salsa og hiphop, som eleverne også selv skal lave trin til.
Teori
- Idrætskompendium s. 29-31: Parsdans, pardansens grundelementer
(Van Ee, J. E et al. (2020): Grundbog i idræt c – praksis og teori, s. 24-28)
- Idrætskompendium s. 32: Salsas kendetegn: rytme, føring, stil, bevægelsesmuligheder
(Van Ee, J. E et al. (2020): Grundbog i idræt c – praksis og teori, s. 30-31)
- Idrætskompendium s. 24: Hip hop hsitorie, musik og bevægelse (Nielsen, M. L (2019): Dans 22: bevægelse, koreografi og performance, Frydenlund, s. 225)
Faglige mål
̶ gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet
̶ beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for musik og bevægelse
̶ opnå kropsbevidsthed
̶ indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
Kernestof
̶ aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
̶ aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
̶ aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
Samlet omfang: 8 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Badminton
Færdighedsområde: klassiske og nye idrætter
Formål
I dette forløb introduceres eleverne til et udpluk af tekniske elementer i badminton. Hovedfokuset ligger på badminton som det færdige spil. Herunder vil de stifte bekendtskab med reglerne for både single og double - banens mål, regler og pointsystem/tælling.
Vi har arbejdet med følgende slag:
- forhånds- og baghåndsserv
- clear
- netdrop
- drop
- lop
Eleverne skal kunne udføre slag sekvenser, hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget. Derudover har vi arbejdet med benarbejde og placering på banen, herunder chassé. bevægelsesmønstre på banen med fokus på at have midten af banen som centrum, saksehop ved clear.
Teori
- Badmintonkompendie s. 9-12: Teknik: baghåndsserv, forhåndsserv, clear, netrop, drop, lob, centralbevægelse, greb. Basisviden om badminton. DGI
- Badmintonkompendie s. 14-15: Regler i badminton. Basisviden om badminton. DGI
- Wolf et al (2018): Grundbog i Idræt C - Praksis og teori. Kap 4 klassiske og nye idrætter: Fysiologi i badminton, s. 84-85.
Videoer:
- Forhåndsgreb: https://www.youtube.com/watch?v=nDjnTMgm6vM
- Baghåndsgreb: https://www.youtube.com/watch?v=3VLBZECDO5A
- Forhåndsserv: https://www.youtube.com/watch?v=COqWsiKMG4M
Faglige mål
- beherske centrale færdigheder i badminton
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for færdighedsområdet klassiske og nye idrætter
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
Kernestof
- aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
Samlet omfang: 8 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
GCP Sundhed
Dette er et tværfagligt forløb om sundhed i samarbejde med samfundsfag.
Idræt bidrager med et naturvidenskabeligt perspektiv på sundhed ved at arbejde med en grundlæggende forståelse af kroppens fysiologi (kredsløb, energiprocesser mm.) og de risici der følger af en inaktiv livsstil - herunder livsstilssygdomme og Sundhedsstyrelsens anbefalinger til fysisk aktivitet.
Teori
- Idrætskompendie s. 96-101: Energigivende stofskifteprocessor, lungerne, hjertet og kredsløb. (Wolf et al. (2008): C - Det er idræt, Gyldendal, s. 12-21)
- Idrætskompendie s. 102-107: Fysisk aktivitet og forebyggelse af sygdom, livsstilssygdomme (Wolf et al. (2008): C - Det er idræt, Gyldendal, s. 82-93)
Faglige mål:
- Kunne forstå den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden.
- Kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af enkle, konkrete, idrætslige problemstillinger behandle problemstillinger i samspil med andre fag demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder. (Idræt C lærerplan).
- At øge elevernes forståelse for nutidens globale problemkomplekser (GCP studieplan). Herunder (ulighed i) sundhed.
Samlet omfang: 22 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Jive (eksamensforløb)
Færdighedsområde: Musik og bevægelse
Formål
I dette forløb arbejdes med stilarten Jive. Vi arbejder med jivens grundtrin, udtryk og holdning med fokus på fodstilling, korte horisontale trin, men store vertikale trin, rytme og taktforståelse og bouncede bevægelser.
Vi starter med at introducere grundelementerne og variationer - siden sættes de sammen i små sekvenser. I den sidste del skal eleverne selv sætte elementerne sammen til en koreograferet jivesekvens, som eleverne også selv har fundet trin til.
Faglige mål
· At eleverne kan udføre grundtrin samt variationer af trin i jive og få grundlæggende bevægelseskvalitet i trinnene
· At eleverne kan udføre trin i takt til musikken
· At eleverne kan føre og lade sig føre af en partner
· At eleverne selvstændigt kan sammensætte variationer af jive trin.
Teori
- I skal kunne foreklare om jives historie og udvikling samt pardansens grundelementer
- I skal kunne forklare, hvad der kendetegner jive
- I skal kunne forklare om dans sundhedsmæssige potentiale
Materialer
- Idrætskompendie s. 29-31: Parsdans, pardansens grundelementer
(Van Ee, J. E et al. (2020): Grundbog i idræt c – praksis og teori, s. 24-28). Gentagelse fra forløbet "Dans: Salsa og hiphop")
- Idrætskompendie s. 31-32: Jive, karakteristika i jive (Van Ee, J. E et al. (2020): Grundbog i idræt c – praksis og teori, s. 28-30)
- Van Ee, J. E et al. (2020): Grundbog i idræt c – praksis og teori, s. 33: Fysiologi i pardans.
- Idrætskompendie s. 39-40: Ask, S.: Britisk psykolog: Dans gør dig klogere, stærkere og gladere, Nyhedscentrum,
24.03.2020: https://nyhedscentrum.dk/britisk-psykolog-dans-goer-dig-klogere-staerkere-oggladere/
Videoer af trin:
- Grundtrin: https://www.youtube.com/watch?v=LMilE769YY8
- Byt hånd bag om ryg: https://www.youtube.com/watch?v=fnmLdo_HmII
- Spark: https://drive.google.com/drive/folders/1nLODkVvQaRfO_qsTYgIhijvthXWftjb3
- American spin: https://www.youtube.com/watch?v=qOAJqcFd89o
- A-Løft (og andre løft): https://www.youtube.com/watch?v=1paSqmUIar4
- Mappe med forskellige trin: https://drive.google.com/drive/folders/1uW9JznhvaoWhGraKWKMqvVMaXgZAMx0J
Variationer:
Grundtrin
Grundtrin med arme til siden
Promenade
Spark ved siden af hinanden
Damen ud under armen
Spark mellem ben
Rotation til siden
Bytte hånd bag om ryggen
American Spin
A-løft
Kernestof
- Aktiviteter, der træner den fysisk kapacitet
- Aktiviteter, der træner kropsbeherskelse
- Aktiviteter, der fokuserer på samarbejde
- De for undervisningen relevante digitale redskaber
Samlet omfang: 6 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Basketball (eksamensforløb)
Færdighedsområde: Boldspil
Formål
Målet med basketball forløbet er, at eleverne skal være i stand til at have en aktiv rolle i det færdige spil, og kunne fremvise tekniske og taktiske færdigheder i en spilsituation. Basketforløbet er bygget op omkring 3 mod 3 basketball med henblik på at gøre spillet mere overskueligt og give den enkelte spiller mest muligt ansvar. Der er fokus på de regler, der har mest betydning for spillet: skridt, dobbeltdribling og opdækningsfejl. Vi arbejder med følgende tekniske og taktiske færdigheder i basketball:
- Standsninger (jump-stop og 1-2 standsning)
- Boldkontrol: afleveringer og modtagninger (særligt med fokus på to-hånds-bryst-aflevering)
- Stående skud og layup
- Pivoteringer
Derudover fokuseres der på forskellige taktiske elementer som:
- angrebsteknik og -taktik, herunder spilbarhed, triple threat, cuts, give and go
- personligt forsvar
Teoretisk:
- Kunne forklare taktiske og tekniske elementer i basket
- Kendskab til de simple regler for basketballspillet (skridtregel, dobbeltdribling, opdækning).
- Forståelse for hvordan et hold kan fungere optimalt, herunder: roller på et hold, syner-gieffekt, socialt dovenskab, individuelle vs. relationelle færdigheder.
Materialer
- Basketball - om spillet og grundlæggende regler s. 1-2
- Idrætskompendie s. 12-17: Teknisk fokus driblinger, standsninger, afleveringer, skud, spilforsåtelse (spacing og flow), 3 x 3 streetbasket
(Uddrag af: Sørensen, J. W. (2018): Basketball i gymnasiet)
- Idrætskomependie s. 110-114: Samarebjde og synergieffekt, social dovenskab, social facilitering, kohæsion.
(Henriksen et al, Gyldendals idrætspsykologi, Gyldendal, 2007, s. 86-95)
Videoer:
- Dribling: https://www.youtube.com/watch?v=BnvGa0I8bMc
- Shooting: https://www.youtube.com/watch?v=t7ciq_x4138
- To-hånds-aflevering: https://www.youtube.com/watch?v=sKd6aAN8CeY
- Lay-up: https://www.youtube.com/watch?v=q4IqeXob_qg&t=33s
- Give-and-go: https://www.youtube.com/watch?v=LOL5ZNuP7vk
Faglige mål:
- gennem alsidig undervisning og træning opnå god fysisk kapacitet
– beherske alsidige og grundlæggende idrætslige færdigheder samt enkelte idrætter på et højere niveau
– udvikle kropsbevidsthed
– indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer.
Kernestof
- Aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- Aktiviteter, der fremmer boldbeherskelse
- Aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
Samlet omfang ca. 17 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Kampsport
Færdighedsområde: klassiske og nye idrætter
Formål
Formålet med forløbet var at give eleverne en grundlæggende indsigt i basale teknikker i kamp. Forløbet var delt i to forskellige fokus for kampsport. Først arbejde vi med judo-inspieret kamp, hvor der var fokus på holdegreb, frigørelsesgreb, gulvkamp og forskellen mellem konkurrence og stiliseret kamp/show. Derudover arbejde vi med faldteknikker og rullefald. Derefter arbejde vi med boksning, hvor særligt teknik i forhold til slag og benarbejde var i fokus. Også her sluttede eleverne af med en iscenesat sekvens.
Eleverne skal kunne (på punktform):
- Rullefald og holdegreb (fastholdelse af person i egen vægtklasse)
- Bevægelse hen over gulv væk fra modstander og vende modstander, der ligger på maven
- Frigørelse fra holdegreb. Forståelse for teknikken. Kan udføres, når makker hjælper
- udgangsposition og benarbejde i boksning
- forskellige typer af stød: jab, lige højre, hooks og uppercuts
- parader og undvigelser (slip og rul)
- slagkombinationer
- Kunne sætte teknikker sammen til en iscenesat kamp
Teori
- Idrætskompendie s. 66-69: Artikel: Danskerne er vilde med kampsport, Berlingske.dk, 10. maj 2010.https://www.berlingske.dk/det-sunde-liv/danskerne-er-vilde-med-kampsport
- Idrætskompendie s. 70-73: Samfundsudvikling, identitet, idræt, idrættens organisering: Franch, J. et al. Kampen om idrættens organisering i: idræt B - idrætsteori, Ibog:
https://idraetb.svstime.dk/index.php7id-160
- Idrætskompendie s. 74-75: Tekniske fokuspunkter boksning
Videoer:
- Jab: https://www.youtube.com/watch?v=Os2s_Kya3_o
- 1-2: https://www.youtube.com/watch?v=iFelZkD-QpY
- Hook og uppercut: https://www.youtube.com/watch?v=7BvBFp9CUno
- Slip: https://www.youtube.com/watch?v=-cfSa-gBxtc
Faglige mål:
- gennem alsidig undervisning og træning opnå god fysisk kapacitet
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for klassiske og nye idrætter
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
- opnå kropsbevidsthed
- indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer.
Kernestof:
- Aktiviteter der træner den fysiske kapacitet
- Aktiviteter der træner kropsbeherskelse
- Aktiviteter der fokuserer på samarbejde og etik
- Grundlæggende principper for træning
- De for undervisningen relevante digitale redskaber (video)
Samlet omfang: 10 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Svømning - crawl
Færdighedsområde: klassiske og nye idrætter
Formål
I dette forløb arbejdes med forskellige aktiviteter med fokus på at fremme tryghed i vand samt opøve de tekniske færdigheder i crawl.
Eleverne skal kunne beherske tekniske elementer i crawl herunder crawlben, korrekt vejrtrækning, streamline, rotation, armtag (isætning, trækkefase og fremføring). Forløbet afsluttes med en crawl-test, hvor eleverne skal mestre crawl-bevægelsen med fokus på korrekt teknik og rytmisk vejrtrækning. Eleverne skal yderligere koble teori og praksis med udgangspunkt i videoer om crawlteknik og forstå hvilken rolle biomekaniske betragtninger som tyngde/opdrift og fremdrift/modstand kan spille for bevægelse i vand.
Teori
- Idrætskompendie s. 47-51: Crawlteknik: Balance, vejrtrækning, fremdrift (Dansk Svømmeunion: bevæg dig for livet - Svømning: Svøm mere,
nyd livet, grib dagen)
- Idrætskompendie s. 52-57: Biomekanik i søvmning: tyngde og opdrift, fremdrift, modstand (Kirkegaard, Lars (2003): Nogle biomekaniske betragtninger i svømning i: Focus - tidskrift for idræt, nr. 4, 2003, s. 10-15).
Vidoer:
- Balance: https://www.bevaegdigforlivet.dk/svoemning/for-svoemmere/bliv-bedre-til-crawl/balance-i-crawl
- Benarbejde: https://www.youtube.com/watch?v=5CSFmJrLJLA
- Vejrtrækning: https://www.bevaegdigforlivet.dk/svoemning/for-svoemmere/bliv-bedre-til-crawl/vejrtraekning-i-crawl
- Fremdrift: https://www.bevaegdigforlivet.dk/svoemning/for-svoemmere/bliv-bedre-til-crawl/fremdrift-i-crawl
- "Catch"/armtag: https://www.youtube.com/watch?v=RrD8yr2kbmI
Faglige mål
- Eleverne skal gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for svømning herunder crawlteknik.
- opnå kropsbevidsthed (i vand)
- beherske centrale færdigheder ift. svømning
Kernestof
- aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde (med fokus på peer-respons)
Samlet omfang: 10 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Træningsprojekt
Færdighedsområde: klassiske og nye idrætter
Formål
På baggrund af 2400m løbetest tilrettelægger og følger eleverne individuelle konditionsstræningsprogrammer for herigennem at forbedre deres kondition. Der er i forløbet fokus på forskellige former for konditionstræning og træningsplanlægning. I forløbet er der fokus på løbetræning. Forløbet afsluttes med endnu en 2400m test.
Eleverne afleverer en lille rapport indeholdende træningsprogrammet, refleksion over de fysiologiske forbedringer og evaluering af forløbet.
Kernestof og faglige mål:
- aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- grundlæggende principper for træning
- udarbejde, gennemføre og evaluere træningsprogrammer og i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk teori
- gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning
de for undervisningen relevante digitale redskaber (trænings-apps)
Teori:
- Idrætskompendie s. 76-82: Planlægning af træningsprojektet (Estrup, C. et. al. (2005): Idræt C - teori i praksis, 1. udg. 1. opl., Systime Århus, Denmark, s. 118-124)
- Idrætskompendie s. 83-91: Anaerob og aerob træning (Van Ee, J. E et al. (2020): Grundbog i idræt c – praksis og teori, s. 174-182)
- Idrætskompendie s. 96-101: Energigivende stofskifteprocessor (aerobe og anaerobe), lungerne, hjerte og kredsløb, minutvolumen (Wolf et al. (2008): C - Det er idræt, Gyldendal, s. 12-21) Siderne er en gentagelse fra Sundhedsforløbet.
- Idrætskompendie s. 102-107: Fysisk aktivitet og forebyggelse af sygdom. (Wolf et al. (2008): C - Det er idræt, Gyldendal, s. 82-93: (Siderne er en gentagelse fra Sundhedsforløbet).
Samlet omfang: 16 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Beachvolley (eksamensforløb)
Færdighedområde: Boldspil
Det overordnede mål er at skabe et godt fundament for at indgå i det færdige spil, hvorfor fokus vil være på grundlæggende tekniske og taktiske færdigheder i spillet.
Teknisk arbejder vi med baggerslag, fingerslag, serv, servemodtagning, hævning samt angrebsslagene smash og pokey.
Taktisk har vi fokus på at arbejde med tre berøringer, kvalificerede overspilninger, bevægelsesmønstre på banen i forsvar og angreb samt kommunikation.
I undervisningen arbejdes hovedsageligt i makkerpar med henblik på at træne elevernes egen aktive rolle i det færdige spil. Desuden arbejdes med en grundlæggende forståelse for regler, og eleverne dømmer selv kampe.
Praktiske læringsmål:
- at kunne udføre et kontrolleret baggerslag og anvende dette i spilsammehæng
- at kunne udføre et kontrolleret fingerslag og anvende dette i spilsammehæng
- at kunne udføre en kontrolleret underhåndsserv og anvende denne i spilsamenhæng
- at kunne udføre en kontrolleret servemodtagning og anvende dette i spilsamenhæng
- at kunne udføre en kontrolleret hævning og anvende denne i spilsammehæng
- at kunne udføre kontrollerede angrebsslag (pokey og smash) og anvende disse i spilsammehæng
- at kunne bevæge dig og placere dig hensigtsmæssigt på banen både i angrebs- og forsvarssammehæng
- at have en aktiv og betydningsfuld rolle i det færdige spil
- at kunne kommunikere hensigtsmæssigt med makker på banen i spilsammehæng
- at kunne anvende tre berøringer til at skabe det bedst mulige angreb
- at have kendskab til og forståelse for de basale regler i beachvolley
Teoretisk:
- I skal kunne forklare teknik og taktiske elementer i beachvolley
- I skal have kendskab til simple regler for beachvolley
- Forståelse for hvordan et team kan fungere optimalt, herunder: roller på et hold, syner-gieffekt, socialt dovenskab, individuelle vs. relationelle færdigheder.
Materialer:
- Lyø Træningskompendium beachvolleyball, s. 10-13
- Grundlæggende om beachvolley: https://www.dr.dk/sporten/webfeature/dm-i-beachvolley
- Idrætskomependie s. 110-114: Samarebjde og synergieffekt, social dovenskab, social facilitering, kohæsion. (Henriksen et al, Gyldendals idrætspsykologi, Gyldendal, 2007, s. 86-95). Gentagelse fra basketforløbet.
Videoer:
- Baggerslag: https://www.youtube.com/watch?v=c7OU6xlf1q8
- Hævninger og fingerslag: https://www.youtube.com/watch?v=5K3MHOnOT7c
- Serv: https://www.youtube.com/watch?v=5NTS2NZALA0
- Pokey: https://www.youtube.com/watch?v=4or2CPEdOLk
- Benarbejde i smash: https://www.youtube.com/watch?v=YbS0cxZ6tcs
- Armens bevægelse i smash: https://www.youtube.com/watch?v=0QbYdEa28rc
Faglige mål:
- gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for og anvende centrale begreber inden for træning, idrættens discipliner og teoriområder
- beherske centrale færdigheder inden for boldspil
- opnå kropsbevidsthed
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
Kernestof:
- aktiviteter, der træner den fysiske kapacitet
- aktiviteter, der træner kropsbeherskelse og bold beherskelse
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
- de for undervisningen relevante digitale redskaber
Samlet omfang: 5 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Pickleball (eksamensforløb)
Færdighedsområde: Klasisske og nye idrætter
Formål
I forløbet introduceres pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil.
Tekniske delmål: I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob. Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.
Taktiske delmål: I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig. I rimelig grad at beherske simple slagserier.
Eleverne skal desuden på skift i grupper stå for opvarmningen i dette forløb.
Teoretisk
- I skal kunne forklare tekniske og taktiske elementer i pickleball
- I skal kunne forklare pickleballs historie samt regler
- I skal kunne forklare, hvordan man bedst bygget et opvarmningsprogram op samt de fysiologiske effekter af opvarmning.
- I skal kunne forklare den motoriske læringsmodel samt sætte den i relation til læring af pickleball.
Materialer:
- Artikel om pickleball: Spillets historie, banen, reglerne, teknik, taktik, poinssystem og pointtælling. Af Anders Bergholdt, 2022: https://gym-idraet.dk/nyheder-viden/pickleball-et-velegnet-ketsjerspil-til-gymnasiet/
- Idrætskompendie s. 19-22: Overgang fra hvilke til arbejde, opvarmning, opbygning af opvarmningsprogram, valg af musik, tælling. (Estrup, C. et al. (2005): Idræt C - teori i praksis, 1. udg. 1. opl., Systime Århus, Denmark, s. 22-29)
- Idrætskompendie s. 108: Motorisk læringsforløb (Wiegaard, Motorik-ABC til underviseren, I: Focus - Tidsskrift for idræt, vol. 35, udg. 4., 2011, s. 10)
Videoer:
- Introduktion til pickleball: https://www.youtube.com/watch?v=Se7wIlGeo_o
- Serveteknik: https://www.youtube.com/watch?v=fThStvI53oA
- Grunslag/retunering: https://www.youtube.com/watch?v=Bml20BN47_w&t=78s
- Third drop shot: https://www.youtube.com/watch?v=Y3QNj6qjZCY&t=210s
- "Volleys"/flugtninger: https://www.youtube.com/watch?v=UTL8YSKFIcg
- Lob: https://www.youtube.com/watch?v=AURQbATV5Pg
Faglige mål
- gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for boldspil,
- opnå kropsbevidsthed
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
- udarbejde, gennemføre og evaluere opvarmningsprogrammer og i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk teori
Kernestof
- aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
- de for undervisningen relevante digitale redskaber
Samlet omfang 11 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Hip hop (eksamensforløb)
Færdighedsområde: Musik og bevægelse
Formål
Undervisningsforløbet skal give eleverne praktiske færdigheder indenfor hip hop i form af bounce, grounding, forskellige grundtrin samt poses/freezes.
Eleverne lærer en fælles hip hop koreografi, som de i grupper også selv skal udvikle sekvenser til. I forlængelse heraf skal eleverne i grupper videreudvikle performancekoreografien, således at de i det afsluttende modul kan fremvise deres egen hip hop performance med brug af Labans BESS-koncept.
Forløbsmål:
- At eleverne viser hiphoppens udtryk og stil - herunder at bounce i bevægelserne (= bevægelseskvalitet)
- At eleverne kan udføre bounce, trin og koreografi i takt til musikken
- At eleverne opbygger en sikkerhed i at bevæge sig inden for denne udtryksform
- At eleverne anvender koreografiske principper til at lave en varieret egen koreografi
- At eleverne efter endt forløb kan analysere deres performance med inddragelse af Labans BESS-koncept.
Teori
- I skal kunne beskrive hiphoppens historie
- I skal kunne beskrive hvad der kendetenger hip hop
- I skal kunne forklare og anvende Labans BESS koncept
- I skal kunne forkalare den motoriske læringsmodel og anvedende denne i relation til hip hop.
Materialer
- Rudolf Labans BESS-koncept (Idrætsportalen.dk), (4 sider)
- Skema over Labans bevægelseskvaliteter, inspireret af Katrine Andersen, Zahles gymnasieskole (1 side)
- Nilsen (2019): Dans 22 Dans, s. 225-227 + s. 229 om hip hop historie og kendetegn (4 sider)
- Idrætskompendium s. 108 om motoriske faser (gentagelse fra tidligere forløb)
Videoer:
- Bodyroll: https://www.youtube.com/watch?v=CSD0dhibOzY
- Baby freeze: https://www.youtube.com/watch?v=KkLNgfTqCdk
Faglige mål
- Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for musik og bevægelse.
- Opnå kropsbevidsthed
- Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
Kernestof
- Aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
- Aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
- De for undervisningen relevante digitale redskaber - herunder video til at huske koreografi
Samlet omfang ca. 9 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55091100417",
"T": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55091100417",
"H": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55091100417"
}