Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Rysensteen Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Lasse Jensen
|
Hold
|
2022 id/t (1t id, 2t id, 3t id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Springgymnastik
I dette forløb skal eleverne møde og afprøve forskellige grundlæggende gymnastiske bevægelser: afsæt – landing, rotation, vende på hovedet, krumme/strække, balance, kip, kropsspænding.
Der arbejdes med følgende spring:
- ruller
- håndstand
- håndstand-rulle
- forøvelser til salto og progression mod det færdige spring
- forøvelser til hovedspring - og progression mod det færdige spring
Faglige mål:
-Beherske centrale gymnastiske færdigheder i forskellige typer spring herunder ruller, håndstand, saltobevægelse og hovedspring.
-Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for færdighedsområdet klassiske og nye idrætter
-Opnå kropsbevidsthed indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
-Grundlæggende viden om den tyske og svenske gymnastik
Kernestof:
-Aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
-Aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
-Aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
-De for undervisningen relevante digitale redskaber
Omfang: ca. 4 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Musik og bevægelse - intro
Vi arbejder med en bred indføring i musik og bevægelse. Der er fokus på både bevægelseskvaliteter og udtryk og på at kunne bevæge sig i takt til musikken - herunder at lave opvarmning til musik.
Vi arbejder med forskellige genrer:
- bevægelsesdramatisk kampdans
- lanciers
- kort intro til ballet og hiphop
- opvarmning til musik
Faglige mål og kernestof:
̶ gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden
for træning og idrættens discipliner
̶ beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil,
musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
̶ opnå kropsbevidsthed
̶ indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
̶ kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af enkle, konkrete, idrætslige problemstillinger
- udarbejde, gennemføre og evaluere opvarmningsprogrammer
̶ aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
̶ aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
̶ aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Basketball (eksamen)
Vi arbejder med tekniske og taktiske færdigheder i basketball.
I dette forløb vil vi arbejde med følgende tekniske og taktiske færdigheder i basketball:
- kunne lave standsninger uden at lave skridt og have en fornemmelse af pivoteringsfod (jump-stop og 1-2-standsning)
- grundlæggende boldkontrol og afleveringer
- basal mestring af skud og layup med korrekt tilløbsrytme
- angrebsteknik og -taktik, herunder spilbarhed, triple-threat, cuts, give and go og helt basal brug af screening
- at kunne placere sig hensigtmæssigt i et personligt forsvar med ball-me-man trekant
Teoretiske elementer:
- Forståelse for hvordan et hold kan fungere optimalt, herunder: roller på et hold, synergieffekt og social dovenskab
- Kunne forklare centrale fokuspunkter i de tekniske og taktiske elementer
- Kunne forklare kredsløbet og energisystemer og relatere til basketball
- Kunne forklare sundhedsbegreber og livsstilssygdomme
Følgende faglige mål og kernestof indgår:
̶ gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden
for træning og idrættens discipliner
̶ beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil,
musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
̶ opnå kropsbevidsthed
̶ indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
̶ kunne forstå den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden
̶ kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af enkle, konkrete, idrætslige problemstillinger
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder
- aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
̶ aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
̶ aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
̶ basale natur- og sundhedsvidenskabelige samt humanistiske og samfundsvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet, livsstil
og idrætsvaner
̶ de for undervisningen relevante digitale redskaber
̶ de for undervisningen relevante videnskabelige metoder.
De tekniske elementer som eleverne skal mestre er; afleveringer, driblinger, pivotering, stående skud og lay-up
De taktiske elementer som eleverne skal mestre er; bevægelse på banen med korrekt spacing, evnen til at blive spilbar med brug af forskellige typer af cuts, kommunikation
Samlet set skal man være i stand til at have aktiv rolle i det færdige spil, hvor man kan fremvise både tekniske og taktiske færdigheder i spilsituationen.
Derudover arbejder vi med teamdynamik herunder forståelse for roller på et hold samt social-psykologiske dynamikker på et hold.
Der arbejdes med 3 mands basketball for at gøre spillet overskueligt og give mest muligt ansvar til den enkelte.
Der er fokus på de mest simple regler, der har mest betydning for spillet: skridt, dobbeltdribling og opdækningsfejl.
Omfang: ca. 45 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Idrætskompendium - Rysensteen Gymnasium 2022, s. 4-6 (Estrup, C. et al. (2005): Idræt C - teori i praksis, 1. udg. 1. opl., Systime Århus, Denmark s. 83-85)
-
Idrætskompendium - Rysensteen Gymnasium, s. 6-9 (fra Estrup, C. et al. (2005): Idræt C - teori i praksis, 1. udg. 1. opl., Systime Århus, Denmark s. 85-89)
-
C det er Idræt s. 12-22 (Kredsløb og energisystemer) (2).pdf
-
Sygt sund!, s. 28-34, Rasmus Tranegaard Andersen og Jesper Engsted, Forlaget Columbus 2014
-
Idrætskompendium - Rysensteen Gymnasium, s. 12-17 (Uddrag af: Sørensen, J. W. (2018): Basketball i gymnasiet)
-
C-det er idræt s. 82-89, livsstilssygdomme(1).pdf
-
Henriksen m.fl, Gyldendals Idrætspsykologi s. 86-89+95-96
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Svømning (eksamen)
I dette forløb arbejdes med forskellige aktiviteter med fokus på at fremme tryghed i vand, samt tekniske færdigheder i crawl.
Eleverne skal kunne beherske basale tekniske elementer i crawl herunder crawlben, grundlæggende vejrtrækning, streamline uden at åle og tabe benene, rotation, armtag (isætning, trækkefase og fremføring).
Forløbet afsluttes med en crawl-test, hvor eleverne skal vise grundlæggende forståelse for crawl-bevægelsen med fokus på korrekt teknik og fungerende vejrtrækning.
Teori:
Eleverne skal yderligere koble teori og praksis med udgangspunkt i tekster om biomekanik og crawlteknik.
Skal kunne forklare:
- principper om tyngdepunkt og opdrift og betydning for svømmeteknik
- principper om fremdrift og betydning for svømmeteknik
- principper om modstand og betydning for svømmeteknik
- fokuspunkter for crawlteknik: balance, vejrtrækning og fremdrift
Faglige mål:
- Eleverne skal gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for svømning herunder crawlteknik.
- opnå kropsbevidsthed (i vand)
- kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af enkle, konkrete, idrætslige problemstillinger (biomekanik)
- beherske centrale færdigheder ift. svømning
Kernestof:
- aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde (med fokus på peer-respons)
Omfang: ca. 15 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs om balance i crawl s. 47-48 i: Idrætskompendium - Rysensteen Gymnasium .pdf (Crawlteknik, fra: Dansk Svømmeunion: bevæg dig for livet - Svømning: Svøm mere, nyd livet, grib dagen)
-
Læs om vejrtrækning og fremdrift s. 48-51 i: Idrætskompendium - Rysensteen Gymnasium .pdf (Crawlteknik, fra: Dansk Svømmeunion: bevæg dig for livet - Svømning: Svøm mere, nyd livet, grib dagen)
-
Læs side 52-57 i kompendiet (Kirkegaard, Lars (2003): Nogle biomekaniske betragtninger i svømning i: Focus - tidskrift for idræt, nr. 4, 2003, s. 10-15)
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Badminton
Færdighedsområde: klassiske og nye idrætter
I forløbet arbejder på at få styr på grundlæggende tekniske færdigheder i badminton samt bevægelse rundt på banen.
Vi fokuserer på følgende tekniske elementer: den lange serv, den korte serv,, clear, drop, netdrop og lob samt korrekt benarbejde i slagene
Taktisk har vi fokus på: variation i slag (kort/lang/siderne), bevægelse på banen/benarbejde herunder at komme tilbage til spilcentrum efter hvert slag
Faglige mål og kernestof:
̶ gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden
for træning og idrættens discipliner
̶ beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil,
musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
̶ opnå kropsbevidsthed
aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
̶ aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
̶ aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
̶ de for undervisningen relevante digitale redskaber
Bedømmelsekriterier
- Holdes der korrekt på ketcheren?
- Kende slagene serv, clear, drop, netdrop og lob?
- Være bekendt med de grundlæggende regler i badminton (single)
- Beherskelse af grundlæggende benarbejde til hhv. kort forhånds- og kort
baghåndshjørne.
- God beherskelse af kort baghåndsserv og netdrop i begge sider
- Rimelig beherskelse af lang forhåndsserv og clear.
- Kunne udføre slagsekvenser hvor det er tydeligt at se hensigten med slagene
Omfang: ca. 5 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Jive (eksamen)
Færdighedsområde: musik og bevægelse
I forløbet arbejdes der med stilarten jive. Der vil være fokus på:
- at bevæge sig i takt til musikken
- kunne lære grundtrin og simple variationer
- at udarbejde egen koreografi, hvor I skal vise, at I kan anvende og sammensætte grundtrin og variationer og at supplere med egen fundet variation
- at beherske grundlæggende bevægelseskvalitet og udtryk i denne stilart
Kernestof og faglige mål:
- aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
- opnå kropsbevidsthed
̶- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
̶ kunne forstå den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden
̶ kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af enkle, konkrete, idrætslige problemstillinger
aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
̶ aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
̶ aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
̶ basale natur- og sundhedsvidenskabelige samt humanistiske og samfundsvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet, livsstil
og idrætsvaner
̶ de for undervisningen relevante digitale redskaber
Liste over gennemgåede variationer
- grundtrin
- dame ud/hjem
- hip bump
- dame bag om ryggen
- american spin
- alm spark
- mooch
- grundtrin med åbning
- sekvens med løft
Teoretisk:
Eleverne skal kunne:
- Forklare om rytme, stil og fysiologi i jive
- Forklare om kredsløb og energisystemer og relatere til dans
- Forklare om sundhedsbegreber og livsstilssygdomme og relatere til dans
Omfang: ca. 8 sider plus ca. 28 sider genbrugt materiale fra tidligere forløb
|
Indhold
|
Kernestof:
-
C det er Idræt s. 12-22 (Kredsløb og energisystemer).pdf
-
C-det er idræt s. 82-89, livsstilssygdomme.pdf
-
Sygt sund!, s. 28-34, Rasmus Tranegaard Andersen og Jesper Engsted, Forlaget Columbus 2014.pdf
-
Idrætskompendium - Rysensteen Gymnasium (4).pdf Læs s. 29-31+33 (kompendiets sidetal) afsnit om pardans fra Van Ee, J. E et al. (2020): Grundbog i idræt c – praksis og teori
-
Idrætskompendium - Rysensteen Gymnasium (4).pdf - Læs s. 37-40 (La Cour, T.: Dans gør sund, rask og glad, Krop+Fysik, 13.10.2017 + Ask, S.: Britisk psykolog: Dans gør dig klogere, stærkere og gladere, Nyhedscentrum, 24.03.2020)
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Beachvolley (eksamen)
Færdighedsområde: boldspil
Det overordnede formål er at skabe et godt basis for at kunne spille beachvolley. Der vil i forløbet blive fokuseret på basale færdigheder.
Overordnet set består de tekniske og taktiske fokuspunkter af grundslagene og korrekte bevægelsesmønstre.
Tanken er at med simple tekniske og taktiske færdigheder skal eleverne på holdet være i stand til at indgå aktivt i et færdigt spil.
De tekniske elementer som eleverne skal arbejde med er grundslag; baggerslag, fingerslag og serv. Derudover skal der arbejdes med følgende angrebsslag; pokey og smash.
De taktiske elementer som eleverne skal arbejde med er: tre berøringer og kvalificerede overspilninger, placering på banen både i angreb og forsvar, kommunikation, simple regler.
Samlet set skal man være i stand til at have aktiv rolle i det funktionelle spil, hvor man kan fremvise både tekniske og taktiske færdigheder i spillet. Desuden skal alle være i stand til at påtage sig en konstruktiv rolle i forhold til viden om teampsykologi.
Faglige mål og kernestof:
gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden
for træning og idrættens discipliner
̶ beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil,
musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
̶ opnå kropsbevidsthed
̶ indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
̶ aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
̶ aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
̶ basale natur- og sundhedsvidenskabelige samt humanistiske og samfundsvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet, livsstil
og idrætsvaner
Teoretisk:
- Skal kunne forklare teknik og overvejelser om servemodtagning og hævning
- Skal kunne forklare energisystemer og relatere til beachvolley
- Skal kunne forklare om teampsykologi og relatere til holdspil i en gymnasiesammenhæng
Omfang: Ca. 6 sider plus ca. 17 sider genbrugt materiale fra tidligere forløb
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Boksning (eksamen)
Færdighedsområde: klassiske og nye idrætter
I dette forløb vil vi fokusere på boksning som teknisk disciplin. Uden at gennemføre egentlige kampe forsøger vi med pads og makkerarbejde at arbejde med teknikken i boksning.
Vi arbejder med følgende tekniske elementer:
- udgangsposition og benarbejde
- forskellige typer af stød: jab, lige højre, hooks og uppercuts
- parader og undvigelser (slip og rul)
- slagkombinationer
og følgende fysiske elementer:
- slagudholdenhed
- eksplosivitet i stødene
Faglige mål:
gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden
for træning og idrættens discipliner
̶ beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil,
musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
̶ opnå kropsbevidsthed
Kernestof:
- Aktiviteter der træner den fysiske kapacitet
- Aktiviteter der træner kropsbeherskelse
- Aktiviteter der fokuserer på samarbejde og etik
- De for undervisningen relevante digitale redskaber (video)
- Undervisning der præsenterer eleverne for mulighederne for fysisk aktivitet uden for skoleregi
Teoretisk:
- I skal kunne forklare hvorfor boksning og kampsport tiltrækker stadig flere medlemmer
- I skal kunne forklare, hvilke energisystemer der er i spil, når man bokser og hvordan de energisystemer fungerer fysiologisk set
- I skal kunne forklare tekniske fokuspunkter i jab, lige højre, hook og uppercut
Omfang: ca. 9 sider plus ca. 11 sider genbrugt materiale fra tidligere forløb
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Træningsprojekt
Færdighedsområde: Klassiske og nye idrætter
På baggrund af 2400m løbetest tilrettelægger og følger eleverne individuelle konditionsstræningsprogrammer for herigennem at forbedre deres kondition. Der er i forløbet fokus på forskellige former for konditionstræning og træningsplanlægning. I forløbet er der fokus på løbetræning. Forløbet afsluttes med endnu en 2400m test.
Eleverne afleverer en lille rapport indeholdende træningsprogrammet, refleksion over de fysiologiske forbedringer og evaluering af forløbet .
Kernestof og faglige mål:
aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
grundlæggende principper for træning
udarbejde, gennemføre og evaluere opvarmnings- og træningsprogrammer og i relation hertil kunne redegøre for relevant
fysiologisk teori
gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning
de for undervisningen relevante digitale redskaber (trænings-apps)
Omfang: ca. 8 sider plus genbrugt materiale fra tidligere forløb
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Vals (eksamen)
I dette forløb arbejdes med stilarten vals. Vi arbejder med valsens grundtrin, udtryk og holdning. Og vi blander elementer fra både engelsk og amerikansk vals.
Vi starter med at introducere grundelementerne og variationer - siden sættes de sammen i små sekvenser af vals. I den sidste del skal eleverne selv sætte elementerne sammen til en kort koreografi og der skal indgå et selvfundet element også.
Vi arbejde med at I skal kunne:
Danse basale valsetrin i takt til musikken og med følgende fokuspunkter:
1. Takt og tempo: Engelsk vals danses i korrekt 3/4-takt
2. Posture/holdning: Krop og ryg skal være rank men afspændt, brystkassen let løftet, og skuldrene sænket. Overkroppen er i dansen ret stabil mens underkroppen arbejder og giver bevægelsen.
3. Frame/dansefatning: Partnerne har en fast, men behagelig kontakt i overkroppen/arme, hvor fører (leader) og følger (follower) danner en stabil ramme.
4. Rise and fall (op og ned): Den karakteristiske op og ned bevægelse i valsen, hvor man går ned (let bøj i knæ) på 1 og rejser sig på 2-3. Kombineres også med sway
5. Glidende bevægelser: Overgangen mellem trinene skal være glidende og flydende.
Faglige mål:
· At eleverne kan udføre grundtrin samt variationer af trin i vals og få grundlæggende bevægelseskvalitet i trinnene
· At eleverne kan udføre trin i takt til musikken
· At eleverne kan føre og lade sig føre af en partner
· At eleverne selvstændigt kan sammensætte variationer af valsetrin, som kan anvendes i en valse-koreografi.
· At eleverne med udgangspunkt i beherskelsen af grundtrin og variationer inden for vals kan udarbejde simple koreografiske sammensætninger
Kernestof og faglige mål:
- aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
- opnå kropsbevidsthed
̶- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
Variationer i vals:
Grundtrin
Box step
Change steps
Kvarte drejninger
Whisk og chasse
Underarm turn
Teoretisk:
Eleverne skal kunne:
- Forklare om rytme, stil og fysiologi i vals
- Forklare om kredsløb og energisystemer og relatere til dans
- Forklare om sundhedsbegreber og livsstilssygdomme og relatere til dans
Omfang: 1 side plus 32 sider genbrugt fra tidligere forløb
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Repetition boldspil
Vi repeterer basketball og beachvolleyball med mest fokus på basketball og gør klar til eksamen,
De faglige mål og pensum er som de oprindelige forløb. Så fagligt og eksamenteknisk står indholdet i de andre forløb.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55091110322",
"T": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55091110322",
"H": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55091110322"
}