Holdet 2022 id/w - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2023/24
Institution Rysensteen Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Anne-Sofie Møller Svendsen, Johanne Ulbæk Povlsen, Rasmus Bjørn
Hold 2022 id/w (1w id, 2w id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Springgymnastik
Titel 2 Boldbasis
Titel 3 Dans
Titel 4 GCP - Sundhed
Titel 5 Yoga
Titel 6 Opvarmning og performance
Titel 7 Svømning
Titel 8 Boksning
Titel 9 Basketball

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Springgymnastik

Færdighedsområde: Klassiske og nye idrætter

Formål
I dette forløb skal eleverne møde og afprøve forskellige grundlæggende gymnastiske bevægelser: afsæt – flugt – landing, rotation, vende på hovedet, krumme/strække, balance, kip, kropsspænding og bære sig selv på armene.
Eleverne bliver vurderet på følgende færdigheder:
- Forlæns rulle
- Håndstand
- Salto
- Hovedspring.

Faglige mål
- beherske centrale gymnastiske færdigheder i forskellige typer spring
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for færdighedsområdet klassiske og nye idrætter
- opnå kropsbevidsthed, indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer.

Kernestof
- aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
- de for undervisningen relevante digitale redskaber (film af færdigheder og fejlrettelser).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 GCP - Sundhed

Dette er et tværfagligt forløb om sundhed i samarbejde med samfundsfag.
Idræt bidrager med et naturvidenskabeligt perspektiv på sundhed ved at arbejde med en grundlæggende forståelse af kroppens fysiologi og de risici der følger af en inaktiv livsstil - herunder livsstilssygdomme og Sundhedsstyrelsens anbefalinger til fysisk aktivitet.

Faglige mål:
- Kunne forstå den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden.
- Kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af enkle, konkrete, idrætslige problemstillinger behandle problemstillinger i samspil med andre fag demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder. (Idræt C lærerplan).
- At øge elevernes forståelse for nutidens globale problemkomplekser (GCP studieplan). Herunder (ulighed i) sundhed.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Yoga

Færdighedsområde: Nye og klassiske idrætter

Formål
I dette forløb arbejdes med positioner og sekvenser inden for yoga. Fokus er på at arbejde teknisk korrekt i positionerne og koble bevægelse og vejrtrækning. Der arbejdes med solhilsen, stærke positioner som kriger 1, 2 og 3, balancer og omvendte stillinger. Eleverne arbejder i grupper med små yogasekvenser, som de skal afprøve på hinanden. Derudover arbejder vi med forskellige akroyogapositioner i mindre grupper, hvor der er fokus på samarbejde og tillid.

Det teoretiske fokus vil være på en danskernes yogavaner og idrættens organisering.

Forløbsmål
- Kunne udføre en solhilsen med fokus på korrekt teknik i positionerne og bevægelseskvalitet
- Kunne udføre udvalgte positioner som kriger 1, 2 og 3, omvendte stillinger og balancer med fokus på korrekt teknik i positionerne og bevægelseskvalitet
- Have forståelse for at udføre simple sekvenser, hvor vejrtrækning og bevægelse kobles
- Vise forskellige akroyoga positioner, og være både flyver, base og spotter.

Faglige mål
- Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for klassiske og nye idrætter
- Opnå kropsbevidsthed
- Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige idrætsspecifikke samarbejdsrelationer.

Kernestof
- Aktiviteter, der fremmer fysisk kapacitet
- Aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
- Aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
- Basale samfundsvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet, livsstil og idrætsvaner.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Opvarmning og performance

I forløbet er der fokus på opvarmning og performance med udvalgte elementer fra et klassisk opvarmningsprogram.
Eleverne udarbejder, gennemfører og evaluerer et klassisk opvarmningsprogram til musik  og skal i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk teori. Endvidere vil der i forløbet være fokus på bevægelseskvalitet, musikforståelse og koreografiske principper  - særligt inden for sving, gang og hop.
Slutproduktet har altså fokus på et performativt opvarmningsprogram indenfor gang, sving og hop til musik med kvalitet i øvelserne og brug af koreografiske principper. Programmerne udarbejdes i grupper.

Fokus i opvarmningsprogrammerne som køres efter følg-mig-princippet::
- at programmet viser de 5 elementer indenfor et klassisk opvarmningsprogram: Opstart/gang, sving, styrke, løb/hop, udstræk
- at opbygningen er hensigtsmæssig ift. at varme op og undgå skade
- at øvelserne passer til den valgte musik

Fokus på performance-delen:
- at performance-delen indeholder grundelementerne: gang, sving, og hop, hvor der gøres brug af koreografiske principper
- at musikken passer til de valgte øvelser
- at der er kvalitet i bevægelserne og sikkerhed i udførelsen af koreografierne

Teori:
- Kompendium s. 19-22. Fra: Idræt C, s. 22-29
- Kompendium s. 23 om koreografiske principper
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Svømning

I dette forløb arbejdes med forskellige aktiviteter med fokus på at fremme tryghed i vand, samt tekniske færdigheder indenfor crawl.
Eleverne skal kunne beherske tekniske elementer i crawl herunder crawlben, korrekt vejrtrækning, streamline, rotation, armtag (isætning, trækkefase og fremføring).
Forløbet afsluttes med en crawl-test, hvor eleverne skal mestre crawl-bevægelsen med fokus på korrekt teknik og rytmisk vejrtrækning.

Eleverne skal yderligere koble teori og praksis med udgangspunkt i videoer om crawlteknik og forstå hvilken rolle biomekaniske betragtninger som tyngde/opdrift og fremdrift/modstand kan spille for bevægelse i vand.

Faglige mål:

Eleverne skal gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for svømning herunder crawlteknik.
opnå kropsbevidsthed (i vand)
kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af enkle, konkrete, idrætslige problemstillinger (biomekanik)
beherske centrale færdigheder ift. svømning

Teori:
- Introduktion til crawl: https://www.bevaegdigforlivet.dk/svoemning/for-svoemmere/bliv-bedre-til-crawl/crawlteknik-for-alle
- Video om balance: https://www.bevaegdigforlivet.dk/svoemning/for-svoemmere/bliv-bedre-til-crawl/balance-i-crawl
- Video om crawlben: https://www.youtube.com/watch?v=5CSFmJrLJLA
- Video om armtag: https://www.youtube.com/watch?v=D0b7GrQfEIE
- Video om fremdrift: https://www.bevaegdigforlivet.dk/svoemning/for-svoemmere/bliv-bedre-til-crawl/fremdrift-i-crawl
- Video om vejrtrækning i crawl: https://www.bevaegdigforlivet.dk/svoemning/for-svoemmere/bliv-bedre-til-crawl/vejrtraekning-i-crawl
- Saltovending (kun kort introduceret) https://www.youtube.com/watch?v=RNf_EyVwAac
- Idrætskompendiet s. 51-57 om crawlteknik og biomekaniske betragtninger.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Boksning

Færdighedsområde: klassiske og nye idrætter

I dette forløb vil vi fokusere på boksning både som fysisk træning og som teknisk disciplin. Uden at gennemføre egentlige kampe forsøger vi med pads og makkerarbejde at komme tættest muligt på den egentlige boksedisciplin.

Vi arbejder med følgende tekniske elementer:
- udgangsposition og benarbejde
- forskellige typer af stød: jab, lige højre, hooks og uppercuts
- parader og undvigelser (slip og rul)
- slagkombinationer

og følgende fysiske elementer:
- slagudholdenhed
- eksplosivitet i stødene

Teori:
Idrætssociologi: Der lægges her fokus på hvilken rolle boksning kan spille i en senmoderne identitetsdannelsesproces, og videre, hvordan foreningsidrætten udfordres af kommerciel og selvorganiseret idræt.

Idrætskompendium s. 66-75:
"Danskerne er vilde med kampsport"
"Samfundsudvikling, identitet og idræt"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Basketball

Forløbsbeskrivelse:
Det overordnede formål er at arbejde videre med det fundament, der blev skabt i boldbasisforløbet i 1g, og herfra fokusere på de taktiske og tekniske elementer som er specifikke for boldspillet basketball. Eleverne skal i dette forløb arbejde med tekniske færdigheder som:

- Boldkontrol: afleveringer og modtagninger (særligt med fokus på to-hånds-bryst-aflevering)
- Skudafvikling: stående skud og layup
- Standsninger (jump-stop og 1-2-standsning)
- Pivoteringer

Derudover fokuseres også på forskellige taktiske elementer som:
- angrebsteknik og -taktik, herunder triple-threat, cuts, give and go og backdoor.
- Have kendskab til forsvarsteknik og -taktik, herunder personligt forsvar med ball-me-man trekant.

Dertil skal eleverne have kendskab til de simple regler indenfor Streetbasket, da der primært er spillet streetbasket 3 mod 3 på én kurv samt kunne reflektere over deres roller og samarbejde via teampsykologiens begreber, herunder færdigheder, teamroller, synergieffekt og færdigheder.
Samlet set skal eleverne være i stand til at have aktiv rolle i det færdige spil, hvor de kan fremvise både tekniske og taktiske færdigheder i spillet.

Faglige mål:
- Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for boldspil
- Opnå kropsbevidsthed
- Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
- Anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af enkle, konkrete, idrætslige problemstillinger

Kernestof:
- Aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- Aktiviteter, der fremmer boldbeherskelse
- Aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik

Materiale:
Regler og teknik:
- Regler i Streetbasket: Idrætskompendiet s. 16-17
- Driblinger, afleveringer, standsninger: Idrætskompendiet s. 12-13
- Skud og lay-up: Idrætskompendiet s. 13-14.

Angrebsteknik og -taktik:
- Give and go: https://www.youtube.com/watch?v=3PaoRQBUM-w
- Back door, se frem til 1:04: https://www.youtube.com/watch?v=O4EX3P76h_U
- Idrætskompendiet s. 14-16 8øverst) om spilforståelse.

Forsvarstaktik (ball-me-man-trekant) (kort introduceret).
- https://www.youtube.com/watch?v=ES7MVSegkSs

Teampsykologi:
- Idrætskompendiet s. 110-111 om synergieffekt, færdigheder og social dovenskab
- Idrætskompendiet s. 114-115 + figur 20 s 113 om roller, rollekonflikt og forskellige typer af  teamsarbejde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer