Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Rysensteen Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt B
|
Lærer(e)
|
Laura Møller Jensen
|
Hold
|
2022 Id/x (1x Id, 2x Id, 3x Id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kropsbasis - musik og bevægelse
Formål
Formålet med forløbet omkring musik og bevægelse er at give eleverne en forståelse for, hvordan man bevæger sig til musik.
Materiale
Se modulbeskrivelser
Fokuspunkter
Vi arbejder med bevægelsers grundelementer, svingende og markerede bevægelser, Labans BESS-koncept og vil desuden have fokus på, hvordan man kan sammensætte sekvenser til en dans og små-kreative øvelser.
Nøgleord
- Bevægelsers grundelementer
- Svingende og markerede bevægelser
- Labans BESS-koncept
- Musikforståelse:
- rytme
- takter
- bevægelse til musik
- bevægelseskvalitet
- Les Lanciers
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Boldbasis og introduktion til basketball
Formål: Formålet med boldbasis er at give eleverne et fundament og et fælles udgangspunkt til den fremtidige undervisning i forskellige boldspil.
Materiale
- Stig Eiberg m.fl.: Boldbasis - en praktisk håndbog. Hovedland/Institut for Idræt (udleveret som ark og på lectio).
Fokuspunkter: Eleverne skal tilegne sig en række taktiske og tekniske færdigheder indenfor boldspil gennem forskellige boldtilvænningsøvelser samt et antal af forskellige småspil.
Nøgleord
Tekniske færdigheder:
- Aflevering/modtagninger (håndbold, basket, volley, fodbold)
- Driblinger
Taktiske færdigheder:
- Spilbarhed
- Brede/dybde i spillet
- Temposkift
- Screeninger
- Angreb
- Forsvar (opdækningsformer)
Samarbejde
Kommunikation
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Sundhed
Formål: Tværfagligt forløb med samfundsfag, som har "Ulighed i sundhed" i fokus.
Forløbet er et GCP-samarbejde mellem idræt og samfundsfag, hvor idræt anskuer begrebet "sundhed" fra en naturvidenskabelig vinkel.
Der indgår videnskabsteori i modulet - men udgangspunkt i, hvordan forskellige fakulteter anskuer sundhedsbegrebet forskelligt. Herudover italesættes den idræts-faglige metode.
Materiale:
Sygt sund s. 28-34
C - Det er idræt om arbejdsfysiologi og kredsløbet s. 12-21
C - Det er idræt om fysisk aktivitet og livsstilssygdomme s. 82-93
Nøgleord:
1. Fysiologi
- Musklerne - hvordan er de opbygget, og fungerer de? Muskelfibre, fibertyper, kapillærer og mitokondrier.
- Energisystemet - hvor kommer energien fra? Energiforsyningen, føden, næringsstoffer, energiomsætningen, ATP, CrP, aerob og anaerob.
- Ilt-transport-kæden - hvordan får vi ilten ud til musklerne? Lunger, hjerte, kredsløb og blodet.
2. Tests af sundhed
- Kondiotal på baggrund af 2400-tests
- BMI
- Blodtryk
3. Livsstilssygdomme
- Kræft
- Hjertekarsygdomme
- Diabetes
- Knogleskørhed
- Depression
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Opvarmning og rytme
Formål
Formålet med forløbet omkring opvarmning er, at eleverne skal kunne udarbejde, gennemføre og evaluere opvarmningsprogrammer og i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk teori. I forløbet vil der særligt være fokus på inddragelse af koreografiske principper i hop-, gang- og svingsekvensen. Udover at bevægelserne skal passe til musikken og udføres med kvalitet, skal eleverne altså også tænke over den overordnede koreografi i programmet for at vise alsidighed og kreativitet.
Materiale
- Hammer, Marc m.fl.: C - det er idræt. Gyldendahl (findes i "Kompendium Idræt C 2.g, Rysensteen Gymnasium", side 11-14).
- Musikguide, Kompendium Idræt C 2.g, Rysensteen Gymnasium, side 15
- Koreografiske principper, Kompendium Idræt C 2.g, Rysensteen Gymnasium, side 16
Fokuspunkter
Eleverne skal tilegne sig en række færdigheder indenfor klassiske opvarmningsprogrammer samt være i stand til at beskrive fysiologiske fordele ved opvarmning. Endvidere er der fokus på det rytmiske aspekt i opvarmningen - hvorfor man bruger musik og hvilken musik der passer til hvilke øvelser, samt sammensætningen af øvelser med tanke på koreografiskeprincipper, som viser alsidighed og kreativitet.
Nøgleord
Fysiologisk fokus:
- hvad sker der i kroppen?
- hvorfor er det vigtigt at varme op?
Musikforståelse:
- rytme
- taktslag
- bevægelse til musik
- bevægelseskvalitet
Klassisk opvarmningsprogram
- Gang/let løb
- Sving
- Styrke
- Løb/hop
Koreografiske principper:
- Brugen af rummet
• Arbejde i forskellige niveauer (se nedenfor)
• Bevæge jer i forskellige retninger: ligeud, til siden, diagonalt, buer,
slinger
• Kombinere og sammensætte bevægelser med forskellige tempi
• Anvende førte, markerede og svingende bevægelser
• Lave forskellige shapes/formationer
- Variationer i tid og relation:
• Det synkrone
• Kanon
• Solo/kor
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Svømning
Formål
Eleverne skal vænne sig til at være i vandet samt opnå tekniske færdigheder indenfor crawl og brystsvømning.
Materiale
- Idrætskompendiet, side 3-4 om tyngde og opdrift (biomekaniske betragtninger)
- Videoklip:
https://www.youtube.com/watch?v=Hq2bsKUOIhE
https://www.youtube.com/watch?v=-UzYFyaeGEY
https://www.youtube.com/watch?v=4E9O2Iz4WwE
https://www.youtube.com/watch?v=c-Ynfwmar5M
Fokuspunkter
Overordnet vil der være fokus på vandtilvænning gennem blandt andet leg i vand med og uden bold. Endvidere skal eleverne gennem forløbet tilegne sig tekniske færdigheder indenfor forskellige stilarter. Særligt vil der være fokus på crawlteknik, men også brystsvømning vil blive præsenteret.
Nøgleord
- Vandtilvænning
- Leg i vand - herunder stafetter, boldspil, fangelege.
- Crawl: Bentag, armtag, rotation, vejrtrækning, blance.
- Brystsvømning: Bentag, armtag, vejrtrækning, glidefase.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Beachvolley
Formål: Formålet med forløbet er at udvikle elevernes tekniske færdigheder og deres taktiske forståelse af beachvolley.
Materiale:
Videoer fra youtube - se lektien på lektionerne.
Fokuspunkter: Eleverne skal tilegne sig en række grundlæggende taktiske og tekniske færdigheder indenfor beachvolley. Indenfor taktiske færdigheder indgår spillerens evne til at vurdere, hvilken handling der skal anvendes i situationen. Bevægelse på banen og placere sig på banen både i forsvars og angrebssituationer. Samt at kunne anvende de tre berøringer til at skabe det bedst mulige angreb.
De tekniske færdigheder der vil blive vurderet i forløbet er følgende:
• Baggerslag, fingerslag og underhåndsserv
• Modtagning (serv-), hævning og angrebsslag
• Boldkontrol i modtagning, hævning og angrebsslag
Nøgleord:
- Regler i beach volley
- Tekniske færdigheder (se ovenfor)
- Taktiske færdigheder (se ovenfor)
- Spilforståelse
- Fysisk form
Forløbet dækker over 7 moduler og er afviklet med fysisk fremmøde i Hafnia hallen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Opvarmning og rytme
Formål
Formålet med forløbet omkring opvarmning er, at eleverne skal kunne udarbejde, gennemføre og evaluere opvarmningsprogrammer og i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk teori. I forløbet vil der særligt være fokus på inddragelse af koreografiske principper i hop-, gang- og svingsekvensen. Udover at bevægelserne skal passe til musikken og udføres med kvalitet, skal eleverne altså også tænke over den overordnede koreografi i programmet for at vise alsidighed og kreativitet.
Materiale
- Hammer, Marc m.fl.: C - det er idræt. Gyldendahl (findes i "Kompendium Idræt C 2.g, Rysensteen Gymnasium"). Side 19-22.
- Musikguide, Kompendium Idræt C 2.g, Rysensteen Gymnasium (gammel version)
- Koreografiske principper, Kompendium Idræt C 2.g, Rysensteen Gymnasium. Side 23.
Fokuspunkter
Eleverne skal tilegne sig en række færdigheder indenfor klassiske opvarmningsprogrammer samt være i stand til at beskrive fysiologiske fordele ved opvarmning. Endvidere er der fokus på det rytmiske aspekt i opvarmningen - hvorfor man bruger musik og hvilken musik der passer til hvilke øvelser, samt sammensætningen af øvelser med tanke på koreografiskeprincipper, som viser alsidighed og kreativitet.
Faglige mål:
Udarbejde, gennemføre og evaluere opvarmningssprogrammer og i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk teori beherske centrale færdigheder ift. musik og bevægelse.
Nøgleord
Klassisk opvarmningsprogram
- Gang/let løb
- Sving
- Styrke
- Løb/hop
- bevægelse til musik
- bevægelseskvalitet
Koreografiske principper:
- Brugen af rummet
• Arbejde i forskellige niveauer (se nedenfor)
• Bevæge jer i forskellige retninger: ligeud, til siden, diagonalt, buer,
slinger
• Kombinere og sammensætte bevægelser med forskellige tempi
• Anvende førte, markerede og svingende bevægelser
• Lave forskellige shapes/formationer
- Variationer i tid og relation:
• Det synkrone
• Kanon
• Solo/kor
Andet teori fra kompendiet
Fysiologisk fokus:
- hvad sker der i kroppen?
- hvorfor er det vigtigt at varme op?
Musikforståelse:
- rytme
- taktslag
- Tempo
- BPM
- Form
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
OL: Sport og Politik
I disse moduler arbejder vi med hvordan sport og politik interagerer.
Sporten er tidligere blevet fremstillet som en ædel, fredelig og ærefuld disciplin, men i dag ser vi utallige eksempler på, at sport og politik går hånd i hånd.
Vi starter forløbet med at dykke ned i den politiske dimension ved OL i Berlin 1936, hvor de nazistiske arrangører havde sat alt ind på at give verden en storslået fest, som skulle få alle spor af forfølgelse og vold til at forsvinde bag den skinnende facade af en fredelig og arbejdsom nation.
Efterfølgende tager vi vinter-OL i Sotji 2014 som et eksempel på et OL med en politisk agenda. Vi undersøger årsager til præsident Putin og Ruslands massive satsning på elitesport - med et budget på 55 mia dollars - kan ses som ekko tilbage til storhedstiden under Sovjetunionen.
Materiale:
Udsnit fra Idræt B - Idrætsteori:
- Udsnit fra 2.4.2 "De moderne olympiske lege - Økonomi og politik i den tidlige olympiske bevægelse" Idræt B - Systime. Ibog: https://idraet-b.systime.dk/?id=128.
- Udsnit fra 4.6 "Sport og politik - Soft power og soft disempowerment". Idræt B - Systime. Ibog: https://idraet-b.systime.dk/?id=270#c2356
Podcast om Hitlerslege:
- 0:00 - 14:00 https://soundcloud.com/medianoperspektiv/ol-i-berlin-1936-forforelsens-triumf
Følgende artikler fra: https://idraetshistorie.dk/temaer/vinter-ol-i-sotji-2014/
1. Vinter-OL var Putins frieri til Kina
2. Åbningsceremonien (kort udgave)
3. Maskotternes betydning - og et blik på VM-maskotten 2018
4. Dengang Obama sendte homoseksuelle til Rusland
5. Doping er en brik i russisk politik
Nøgle ord
- Sport og politik går hånd i hånd
- IOC
- Hitlers lege
- Politiske dimension ved OL i Berlin 1936
- Vinter-OL i Sotji
- "Soft power", "Hard power" og "Smart power"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Beachvolley fortsat
Formål: Formålet med forløbet er at videreudvikle elevernes tekniske færdigheder og deres taktiske forståelse af beachvolley frem mod campen i Kroatien.
Materiale
- Lyø Beach Camp, Træningskompendium beachvolleyball: side 4-5
Videoer:
- https://www.youtube.com/watch?v=h_xqw1lbYF4
- https://www.youtube.com/watch?v=OL1Iq2Dai6A
- https://www.youtube.com/watch?v=z-32XIfzABk
Fokuspunkter: Eleverne skal tilegne sig en række grundlæggende taktiske og tekniske færdigheder indenfor beachvolley. Indenfor taktiske færdigheder indgår spillerens evne til at vurdere, hvilken handling der skal anvendes i situationen. Bevægelse på banen og placere sig på banen både i forsvars og angrebssituationer. Samt at kunne anvende de tre berøringer til at skabe det bedst mulige angreb.
FOKUSPUNKTER
Tekniske færdigheder
- Baggerslag
- Fingerslag
- Underhåndsserv
- Modtagning (serv-)
- Hævning
- Angrebsslag: pokey, introduktion til smash
- Boldkontrol i modtagning, hævning og angrebsslag
Taktiske færdigheder (se ovenfor)
Spilforståelse
Fysisk form
Teori:
- Regler i beach volley
- Beskrivelse af teknikken i fingerslag, baggerslag serv og angrebsslag
- Arbejdskravsanalyse
- Aerob og anaerobenergiomsætning
Forløbet dækker over 7 moduler og er afviklet med fysisk fremmøde i Hafnia hallen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Basketball
Formål: Formålet med forløbet er at udvikle elevernes tekniske færdigheder og deres taktiske forståelse af angrebs- og forsvarsspil indenfor basketball.
Materiale:
- Kompendium: Spilhjulet, spilbarhed og kommunikation, side 3-10 (repetition fra 1.g)
- Kompendium: Basketball, side 12-17
Fokuspunkter: Eleverne skal tilegne sig en række grundlæggende taktiske og tekniske færdigheder indenfor basketball. Gennem små spiløvelser skal eleverne udvikle deres spilopfattelse og spilforståelse. Derudover vil der være fokus på elevernes overordnede forståelse for basket som holdspil - og dermed de facetter det indeholder.
FOKUSPUNKTER
Tekniske færdigheder
- Driblinger
- Jumpstop
- Afleveringer: Tohåndsbryst-aflevering, studsafleveringer
- Skud: Stående en-hånds skud, lay-ups.
Taktiske færdigheder
- Spilbarhed
- Cuts
- Kommunikation
- Mandsopdækning i 3x3
Spilforståelse
3x3 regler
Andet teori fra kompendiet
- Spilhjulet
- Spilbarhed
- Kommunikation
- Angreb/forsvar
- Boldspils 4 kategorier
- Afleveringstyper
- Skud
- Spilforståelse
- Arbejdskrav i basketball
- 3x3 streetbasket
- Regler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
48 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Jive
Formål
Formålet med danse-forløbet er, at eleverne introduceres til stilarten jive. I forløbet trænes grundtrin samt forskellige variationer.
Derudover skal eleverne selv finde variationer fx med inspiration fra youtube. Afslutningsvis skal eleverne skabe deres egen koreografi, hvor de bruger koreografiske-principper fra opvarmningsprogrammet.
Materiale
- Idrætskompendium side 23 samt 29-36
- Musikguide (kompendium, gammel version)
- youtube: https://www.youtube.com/watch?v=fnmLdo_HmII
Fokuspunkter
Eleverne skal tilegne sig en række færdigheder indenfor jive samt være i stand til lave deres egen koreografi. Endvidere er der fokus på repetition af det rytmiske aspekt i dansen - at følge musikken og vælge musik, der passer til jive.
FOKUSPUNKTER
Grundtrin:
- på fodballerne
- små chassér
- bouncy bevægelser
- høje knæ
Variationer:
- American spin
- Åbne op
- Grundtrin med åbning i begge sider
- Promenade
- Spark mellem ben
- Bytte hånd bagom ryggen
- Rotation
- Damedrejning under arm (ud og hjem)
Musikforståelse:
- rytme
- takter
- bevægelse til musik
- bevægelseskvalitet
Koregrafiskeprincipper:
- Arbejde i forskellige niveauer
- Bevæge jer i forskellige retninger: ligeud, til siden, diagonalt, buer ..
- Kombinere og sammensætte bevægelser med forskellige tempi
- Anvende førte, markerede og svingende bevægelser
- Lave forskellige shapes/formationer.
Andet teori omkring pardans fra kompendiet
- Dansens historie og udvikling
- Pardansens grundelementer
- Karakteristika i jive
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55091114697",
"T": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55091114697",
"H": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55091114697"
}