Holdet 2022 Id/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Rysensteen Gymnasium
Fag og niveau Idræt B
Lærer(e) Anne-Sofie Møller Svendsen, Lasse Jensen
Hold 2022 Id/z (1z Id, 2z Id, 3z Id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Springgymnastik intro
Titel 2 Musik og bevægelse intro
Titel 3 Volley intro i 1.g
Titel 4 Basketball
Titel 5 Boksning
Titel 6 Performance
Titel 7 Svømning
Titel 8 Alpin skiløb
Titel 9 Grundlæggende fysiologi
Titel 10 Beachvolley
Titel 11 Beachvolley, anatomi og styrketræning
Titel 12 Jive
Titel 13 Træningsforløb, fysiologi og præstationsoptimering
Titel 14 Badminton
Titel 15 Boksning, sundhed, identitet
Titel 16 Springgymnastik
Titel 17 Vals
Titel 18 Fodbold med idrætspsykologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Springgymnastik intro

I dette forløb skal eleverne møde og afprøve forskellige grundlæggende gymnastiske bevægelser: afsæt – landing, rotation, vende på hovedet, krumme/strække, balance, kip, kropsspænding.

Faglige mål:
-Beherske centrale gymnastiske færdigheder i forskellige typer spring herunder ruller, håndstand, saltobevægelse.
-Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for færdighedsområdet klassiske og nye idrætter
-Opnå kropsbevidsthed indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer


Kernestof:
-Aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
-Aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
-Aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
-De for undervisningen relevante digitale redskaber
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Musik og bevægelse intro

Vi arbejder med en bred indføring i musik og bevægelse. Der er fokus på både bevægelseskvaliteter og udtryk og på at kunne bevæge sig i takt til musikken.
Vi arbejder med forskellige genrer:
- bevægelsesdramatisk kampdans
- lanciers
- kort intro til ballet og hiphop

Faglige mål:
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil,
musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
̶ opnå kropsbevidsthed
̶ indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer

Kernestof:
̶ aktiviteter, der træner kropsbeherskelse og boldbeherskelse
̶ aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Volley intro i 1.g

Færdighedsområde: boldspil

Det overordnede formål er at skabe et godt basis for at kunne spille volleyball og beachvolleyball. Der vil i forløbet blive fokuseret på basale færdigheder. Overordnet set består de tekniske og taktiske fokuspunkter af grundslagene og bevægelsesmønstre. Tanken er at med simple tekniske og taktiske færdigheder skal eleverne på holdet være i stand til at indgå aktivt i et færdigt spil.
De tekniske elementer som eleverne skal arbejde med er grundslag; baggerslag, fingerslag og serv.
Derudover skal der arbejdes med følgende angrebsslag; pokey og smash samt forsvarsslag; øksen og pladen, samt lavt forsvar.  
De taktiske elementer som eleverne skal arbejde med er; tre berøringer og kvalificeret overspilninger, placering på banen både i angreb og forsvar, kommunikation, regler, pointtælling og overblik for spillet.
Samlet set skal man være i stand til at have aktiv rolle i det funktionelle spil, hvor man kan fremvise både tekniske og taktiske færdigheder i spillet.

Faglige mål:
Tekniske elementer:
- Baggerslag, fingerslag og underhåndsserv
- Modtagning (serv-), hævning og angrebsslag
- Boldkontrol i modtagning, hævning og angrebsslag
Taktiske elementer:
- At kunne bevæge sig og placere sig på banen både i forsvars og angrebssituationer
- At kunne anvende de tre berøringer til at skabe det bedst mulige angreb

Bedømmelseskriterier:
At kunne udføre et kontrolleret baggerslag →  i forhold til isoleret øvelse, funktionel og kompetitiv sammenhæng
At kunne udføre et kontrolleret fingerslag →  i forhold til isoleret øvelse, funktionel og kompetitiv sammenhæng
At kunne udføre en serv→  i forhold til isoleret øvelse, funktionel og kompetitiv sammenhæng
At kunne udføre et angrebsslag →  i forhold til isoleret øvelse, funktionel og kompetitiv sammenhæng
At kunne placere sig og bevæge sig på banen både i et angrebs- og forsvarsperspektiv.
At kunne anvende de tre berøringer til at skabe det bedst mulige angreb  →  i forhold til, funktionel øvelse og kompetitiv sammenhæng
At have en aktiv og betydningsfuld rolle i det færdige spil
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Basketball

Vi arbejder med tekniske og taktiske færdigheder i basketball.

I dette forløb vil vi arbejde med følgende tekniske og taktiske færdigheder i basketball:

- standsninger (jump-stop og 1-2-standsning)
- boldkontrol og afleveringer
- skud og layup
- angrebsteknik og -taktik, herunder spilbarhed, triple-threat, cuts, give and go, screening, pick and roll
- personligt forsvar med ball-me-man trekant

Teoretiske elementer:
- Kunne forklare centrale fokuspunkter i de tekniske og taktiske elementer

Følgende faglige mål indgår:
beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil,
musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
̶ opnå kropsbevidsthed
̶ indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer


De tekniske elementer som eleverne skal mestre er; afleveringer, driblinger, pivotering, stående skud og lay-up
De taktiske elementer som eleverne skal mestre er; bevægelse på banen, overblik for spillet, cuts og evnen til at blive spilbar.

Samlet set skal man være i stand til at have aktiv rolle i det færdige spil, hvor man kan fremvise både tekniske og taktiske færdigheder i spilsituationen.

Der arbejdes med 3 mands basketball for at gøre spillet overskueligt og give mest muligt ansvar til den enkelte.

Der er fokus på de regler der har mest betydning for spillet: skridt, dobbeltdribling og opdækningsfejl.

Kernestof:
̶ aktiviteter, der træner den fysiske kapacitet
̶ aktiviteter, der træner kropsbeherskelse og boldbeherskelse
̶ aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik


Bedømmelseskriterier:
At kunne kaste og gribe →  i forhold til isoleret øvelse, funktionel og kompetitiv sammenhæng
At kunne udføre et lay-up →  i forhold til isoleret øvelse, funktionel og kompetitiv sammenhæng
At kunne udføre et stående skud  →  i forhold til isoleret øvelse, funktionel og kompetitiv sammenhæng
At gøre sig spilbar, at skabe en mere gunstig scoringsmulighed →  i forhold til isoleret øvelse, funktionel og kompetitiv sammenhæng
At kunne udføre eller modtage en screening →  i forhold til isoleret øvelse, funktionel og kompetitiv sammenhæng
At have en aktiv rolle i det færdige spil
At have forståelse for sin egen rolle/bidrag på holdet og kunne indgå i dialog om at optimere holdet
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Boksning

Færdighedsområde: klassiske og nye idrætter
I dette forløb vil vi fokusere på boksning både som fysisk træning og som teknisk disciplin. Uden at gennemføre egentlige kampe forsøger vi med pads og makkerarbejde at komme tættest muligt på den egentlige boksedisciplin.

Vi arbejder med følgende tekniske elementer:
- udgangsposition og benarbejde
- forskellige typer af stød: jab, lige højre, hooks og uppercuts
- parader og undvigelser (slip og rul)
- slagkombinationer

og følgende fysiske elementer:
- slagudholdenhed
- eksplosivitet i stødene

Faglige mål:
- gennem alsidig undervisning og træning opnå god fysisk kapacitet
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for klassiske og nye idrætter
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
- opnå kropsbevidsthed

Kernestof:
- Aktiviteter der træner den fysiske kapacitet
- Aktiviteter der træner kropsbeherskelse
- Aktiviteter der fokuserer på samarbejde og etik
- Grundlæggende principper for træning
- De for undervisningen relevante digitale redskaber (video)
- Undervisning der præsenterer eleverne for mulighederne for fysisk aktivitet uden for skoleregi


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Performance

Forløbsbeskrivelse (formål og indhold)
I dette performance forløb er fokus på at arbejde med bevægelse til musik, opnå bevægelseskvalitet og skabe bevægelsesmateriale til en afsluttende gruppeperformance. Vi arbejder med en generel rytmisk forståelse og at kunne bruge forskellig musik til at udtrykke sig forskelligt. Til at skabe bevægelsesmateriale arbejdes med små koreografier, hip-hop, improvisation ud fra forskellige værktøjer - herunder musik, hverdagsbevægelser, videoer samt Rudolf Labans bevægelseslære (BESS-konceptet). BESS-konceptet er centralt i forløbet, da dette anvendes dels til at skabe bevægelsesmateriale, men også til at beskrive, analysere og vurdere egne samt andres bevægelser og bevægelseskvalitet. I undervisningen arbejdes individuelt, i par, hele klassen, men hovedsageligt i grupper med henblik på at skabe bevægelsesmateriale til den afsluttende gruppeperformance. Frem mod visningen af gruppeperformancen arbejdes også med det æstetiske og ekspressive udtryk og det “at være på”. Gruppeperformancen fremvises for klassen i slutningen af forløbet, hvor grupperne også udarbejder et kort skriftlig produkt med en analyse af egen performance ud fra BESS-konceptet.

Praktiske læringsmål:
- at kunne bruge og bevæge dig til musikkens rytme, udtryk og energi
- at kunne udføre forskellige improvisationsøvelser og anvende disse til at skabe bevægelsesmateriale
- at kunne anvende Labans BESS-koncept til at skabe bevægelsesmateriale
- at kunne anvende koreografiske principper
- at kunne udtrykke dig med bevægelseskvalitet
- at udarbejde og fremvise en færdig performancekoreografi i grupper med tydelig brug af Labans BESS-koncept, bevægelseskvalitet, musikkens karakter, koreografiske principper og fokus på det samlede ekspressive udtryk.

Teoretiske læringsmål:
- at forstå og anvende begreberne fra Labans BESS-koncept til at analysere og vurdere bevægelser og bevægelsessekvenser  
- at forstå og anvende viden om det æstetiske og ekspressive udtryk i en performance.

Faglige mål:
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for musik og bevægelse
- opnå kropsbevidsthed
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
- indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer
- kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af idrætslige problemstillinger

Kernestof:
- Aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
- Aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
- De for undervisningen relevante digitale redskaber (video)

Materialer
- Rudolf Labans BESS-koncept (Idrætsportalen.dk), (4 sider)
- Performanceguide af Helle Winther  (4 sider)
- Skema over Labans bevægelseskvaliteter, inspireret af Katrine Andersen, Zahles gymnasieskole (1 side)
- Idrætskompendium s. 108 om motoriske faser (også læst i 1.g)

Samlet omfang: ca. 9 sider

Sekundært:
- James Arthur - Recovery - Janelle Ginestra x Tim Milgram - #Dance #TMillyTV
- Spectrum - contemporary dance piece
- Blake McGrath - Missing You (Official Video)
https://www.youtube.com/watch?v=K0HSD_i2DvA

Metode
I de første moduler vil der være fokus på at skabe et trygt klasserum, hvor eleverne introduceres til performancedans som genre gennem høj stilladsering og deduktive opgaver. Formålet med dette er, at eleverne skal blive trygge ved de forskellige arbejdsformer og at bevæge sig kreativt foran hinanden. Efterhånden som eleverne mestrer dette, mindskes lærerstyringen og eleverne skal i slutningen af forløbet arbejde mere induktivt og projektorienteret i forbindelse med udarbejdelse af deres egen gruppeperformance.

Evaluering
Undervejs i forløbet vil evalueringen være formativ igennem fejlretning, feed-up - hvor eleverne skal hen, feedback – hvordan eleven klarer sig samt feed forward, hvor eleverne skal hen herfra. Der arbejdes ligeledes med at eleverne giver hinanden formativ feedback undervejs i processen, hvor de løbende skal fremvise elementer af deres bevægelsesmateriale og analysere eget samt andres materiale ud fra BEES-konceptet. I forløbet gives afslutningsvis en summativ vurdering af elevernes gruppeperformance.
Indhold
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Svømning

I dette forløb arbejdes med forskellige aktiviteter med fokus på at fremme tryghed i vand, samt tekniske færdigheder i crawl.
Eleverne skal kunne beherske tekniske elementer i crawl herunder crawlben, korrekt vejrtrækning, streamline, rotation, armtag (isætning, trækkefase og fremføring).
Forløbet afsluttes med en crawl-test, hvor eleverne skal mestre crawl-bevægelsen med fokus på korrekt teknik og rytmisk vejrtrækning.

Eleverne skal yderligere koble teori og praksis med udgangspunkt i videoer om crawlteknik og forstå hvilken rolle biomekaniske betragtninger som tyngde/opdrift og fremdrift/modstand kan spille for bevægelse i vand.

Faglige mål:
- Eleverne skal gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for svømning herunder crawlteknik.
- opnå kropsbevidsthed (i vand)
- kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af enkle, konkrete, idrætslige problemstillinger (biomekanik)
- beherske centrale færdigheder ift. svømning

Kernestof:
- aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde (med fokus på peer-respons)

Omfang: ca. 15 sider
Indhold
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Alpin skiløb

Færdighedsområde: klassiske og nye idrætter

I dette forløb arbejder vi med skiteknik.

Vi vil arbejde med følgende tekniske elementer på ski:
- balance og vægtfordeling
- den alpine grundposition
- vertikalarbejde
- sideværts arbejde
- kantning


Faglige mål:
– gennem alsidig undervisning og træning opnå god fysisk kapacitet
– beherske alsidige og grundlæggende idrætslige færdigheder samt enkelte idrætter på et højere niveau
– beherske udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter, der tilgodeser færdighedsområderne: nye og klassiske idrætter
– udvikle kropsbevidsthed
– indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Grundlæggende fysiologi

Der arbejdes med den grundlæggende fysiologi, som grundlag for at forstå træningsfysiologien.

Eleverne skal have en grundlæggende forståelse af kroppens fysiologi herunder de forskellige energisystemer og musklens, kredsløbets og nervesystemet opbygning.

Faglige mål:
̶ opnå viden og kundskaber om centralt arbejdsfysiologisk og funktionelt anatomisk stof, træningslære samt udvalgte
områder inden for den naturvidenskabelige, humanistiske og samfundsvidenskabelige idrætsteori og anvende denne viden
til at analysere og vurdere fysisk aktivitet
̶ demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.


Og medfølgende kernestof:
̶ centralt arbejdsfysiologisk og funktionelt anatomisk stof
̶ natur- og sundhedsvidenskabeligt samt humanistisk og samfundsvidenskabeligt teoristof om fysisk aktivitet, livsstil og
idrætsvaner
̶ de for undervisningen relevante digitale redskaber
̶ de for undervisningen relevante videnskabelige metoder
- natur- og sundhedsvidenskabeligt samt humanistisk og samfundsvidenskabeligt teoristof om fysisk aktivitet, livsstil og
idrætsvaner

Omfang: ca. 38 sider


Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Beachvolley

Praktisk forløb: Beachvolley
Færdighedsområde: Boldspil

Et forløb med beachvolleyball der arbejder med de centrale tekniske og taktiske elementer i beachvolleyball. Der er fokus på at arbejde med 3 kvalificerede berøringer og hensigtsmæssig bevægelse på banen med fokus på kompakt spil og modtagninger lige frem.

Følgende tekniske og taktiske elementer indgår i forløbet:
- serv
- servemodtagning
- hævning - primært med baggerslag
- smash, drive og pokey
- grundslag (fingerslag, baggerslag)
- opstilling i servemodtagning og spil
- fokus på tre berøringer og kvalificerede overspilninger


Vi arbejder med følgende faglige mål:
̶ gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for og anvende centrale
begreber inden for træning, idrættens discipliner og teoriområder
̶ beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil,
musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
̶ opnå kropsbevidsthed
̶ indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer

Desuden tematiserer vi i beachvolley etik og samarbejde - og eleverne dømmer selv kampene

Og følgende kernestof:
̶ aktiviteter, der træner den fysiske kapacitet
̶ aktiviteter, der træner kropsbeherskelse og boldbeherskelse
̶ aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
̶ aktiviteter, der giver mulighed for fordybelse under inddragelse af fagets teoriområder

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Beachvolley, anatomi og styrketræning

Praktisk forløb: Beachvolley

Færdighedsområde: Boldspil

Et forløb med beachvolleyball der arbejder med de centrale tekniske og taktiske elementer i beachvolleyball. Der er fokus på at arbejde med 3 kvalificerede berøringer og hensigtsmæssig bevægelse på banen med fokus på kompakt spil og modtagninger lige frem.

Der indgår også en studietur, hvor der spilles beachvolley men også observeres idrætsundervisning i Tyrkiet

Følgende tekniske og taktiske elementer indgår i forløbet:
- serv
- servemodtagning
- hævning - primært med baggerslag
- smash, drive og pokey
- grundslag (fingerslag, baggerslag)
- opstilling i servemodtagning og spil
- fokus på tre berøringer og kvalificerede overspilninger

Teoretisk arbejder der med funktionelt anatomisk stof med bevægelsessanalyse og og træningslære om styrketræning. Og vi ser også på hvordan doping kan bruges til at præstere bedre og diskuterer om det er i konflikt med sportens ånd og væsen.


Vi arbejder med følgende faglige mål:
̶ gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for og anvende centrale
begreber inden for træning, idrættens discipliner og teoriområder
̶ beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil,
musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
̶ opnå kropsbevidsthed
̶ indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
- kunne analysere og reflektere over idrættens kulturelle værdier i Danmark og i andre lande
- opnå viden og kundskaber om centralt arbejdsfysiologisk og funktionelt anatomisk stof, træningslære samt udvalgte
områder inden for den naturvidenskabelige, humanistiske og samfundsvidenskabelige idrætsteori og anvende denne viden
til at analysere og vurdere fysisk aktivitet
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.

Desuden tematiserer vi i beachvolley etik og samarbejde - og eleverne dømmer selv kampene

Og følgende kernestof:
̶ aktiviteter, der træner den fysiske kapacitet
̶ aktiviteter, der træner kropsbeherskelse og boldbeherskelse
̶ aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
̶ aktiviteter, der giver mulighed for fordybelse under inddragelse af fagets teoriområder
̶ grundlæggende principper for træning
̶ centralt arbejdsfysiologisk og funktionelt anatomisk stof
̶ de for undervisningen relevante videnskabelige metoder.

Omfang: Ca. 65 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Jive

I dette forløb arbejdes med stilarten Jive. Vi arbejder med jivens grundtrin, udtryk og holdning med fokus på høje knæ og bouncede bevægelser.

Vi starter med at introducere grundelementerne og variationer - siden sættes de sammen i små sekvenser samt en koreograferet jivesekvens. I den sidste del skal eleverne selv sætte elementerne sammen til en kort rutine, som afslutning på den indlærte jive-koreografi og der skal indgå selvfundne elementer også.

Faglige mål:
·    At eleverne kan udføre grundtrin samt variationer af trin i jive og få grundlæggende bevægelseskvalitet i trinnene
·    At eleverne kan udføre trin i takt til musikken
·    At eleverne kan føre og lade sig føre af en partner
·    At eleverne selvstændigt kan sammensætte variationer af jive trin, som kan anvendes i en jive-koreografi.
·    At eleverne med udgangspunkt i beherskelsen af grundtrin og variationer inden for jive kan udarbejde koreografiske sammensætninger

Indhold i undervisningen:

- Danse til forskelligt tempi i musikken
- Øve musikforståelse og starte på korrekt taktslag
- Keypoints til jive: Dansefatning, op på fodballerne, at danse "ned i jorden", korte horisontale trin, men store vertikale trin, rytme og taktforståelse, flow, udstråling, højt tempo

Variationer jive:

Grundtrin
Dame ud/hjem
Hip bump
Dame bag om ryg
American spin
Sparkesekvens
Mooch
Grundtrin med åbning
Grundtrin med åbning og løft
Kick ball change

Faglige mål:
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil,
musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
̶ opnå kropsbevidsthed
̶ indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
̶ kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af idrætslige problemstillinger


Kernestof:
̶ aktiviteter, der træner kropsbeherskelse og boldbeherskelse
̶ aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
Indhold
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Træningsforløb, fysiologi og præstationsoptimering

Teoretisk:
Parallelt med træningsforløbet læses der træningsfysiologi som bygger ovenpå fysiologiforløbet fra 2.g.

Eleverne skal have en grundlæggende forståelse af kroppens fysiologi herunder de forskellige energisystemer og musklens, kredsløbets og nervesystemet opbygning. Og de skal lære at kende forskel på aerob effekt/kondition og aerob kapacitet/udholdenhed og på anaerob effekt og kapacitet - og de skal vide hvordan man træner med fokus på de forskellige elementer.

Også de forskellige typer af fysiologiske adaptationer der følger af de forskellige træningsformer forventes eleverne at have en forståelse for.

Desuden læses der idrætspsykologi om målsætninger og eleverne skal kunne anvende den til at kunne sætte mål for træningsprojektet.

Og vi taler om hvordan doping kunne forbedre resultatet og om forskellige perspektiver på doping ud fra sportens ånd og væsen

Praktisk forløb:
Træningsforløbet hvor elever på baggrund af viden om træningsfysiologi og idrætspsykologi skal planlægge og afvikle et træningsforløb som skal optimere deres tid på en 2400 m løbetest.


Faglige mål:
̶ gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden
for træning og idrættens discipliner og teoriområder
̶ opnå viden og kundskaber om centralt arbejdsfysiologisk og funktionelt anatomisk stof, træningslære samt udvalgte
områder inden for den naturvidenskabelige, humanistiske og samfundsvidenskabelige idrætsteori og anvende denne viden
til at analysere og vurdere fysisk aktivitet
̶ udarbejde, gennemføre og evaluere opvarmnings- og træningsprogrammer og i den forbindelse kunne anvende relevant
fysiologisk teori samt kunne redegøre for den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden
̶ kunne indsamle data om, analysere og vurdere egen fysisk aktivitet med henblik på forbedring af praksis
̶ opnå viden og kundskaber om centralt arbejdsfysiologisk og funktionelt anatomisk stof, træningslære samt udvalgte
områder inden for den naturvidenskabelige, humanistiske og samfundsvidenskabelige idrætsteori og anvende denne viden
til at analysere og vurdere fysisk aktivitet
̶ demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder
̶ kunne analysere og reflektere over idrættens kulturelle værdier i Danmark og i andre lande


Og medfølgende kernestof:
̶ aktiviteter, der træner den fysiske kapacitet
̶ grundlæggende principper for træning
̶ centralt arbejdsfysiologisk og funktionelt anatomisk stof
̶ aktiviteter, der giver mulighed for fordybelse under inddragelse af fagets teoriområder
̶ natur- og sundhedsvidenskabeligt samt humanistisk og samfundsvidenskabeligt teoristof om fysisk aktivitet, livsstil og
idrætsvaner
̶ humanistisk og samfundsvidenskabeligt teoristof om dansk og international idræts- og bevægelseskultur
̶ de for undervisningen relevante digitale redskaber
̶ de for undervisningen relevante videnskabelige metoder.

Omfang: ca. 50 sider


Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Badminton

Formålet med forløbet, at elever får tilegnet sig grundlæggende
tekniske færdigheder inden for badminton. I forløbet arbejde vi
indledningsvist med den grundlæggende teknik i slagene og
benarbejdet. Senere i forløbet vil vi arbejde med slagsekvenser,
hvor eleverne skal kunne veksle mellem forskellige slag og hvor
det bliver tydeligt, hvad hensigten med de forskellige slag er.

Forløbet fokuserer på følgende tekniske elementer
- Forhånds- og baghåndsserv
- Clear, drop, netdrop og lob.
- Være bekendt med de grundlæggende regler i
badminton
- Beherskelse af grundlæggende benarbejde frem til
nettet og tilbage til baglinjen
- Beherskelse af benarbejde til henholdsvis kort forhånds-
og kort baghåndshjørne
- Rimelig beherskelse af netdrop og lob fra både forhånd
og baghånd
- Rimelig beherskelse af clear, drop og lang forhåndsserv
- Kunne udføre slagsekvenser hvor det er tydeligt at se
hensigten med slaget
- Have en taktisk forståelse af både boldens og egen
placering på banen
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Boksning, sundhed, identitet

I dette forløb arbejder vi med sundhed både som fysiologisk og sociologisk fænomen og ser på forskellige sundhedsopfattelser og undersøger hvad der sker i kroppen når man er fysisk inaktiv ved at se på diabetes 2 og hjertekarsygdomme, som eksempler på livsstilssygdomme. Vi ser også på forskellige indikatorer for sundhed.
Og vi ser på årsager til usundhed sociologisk set ved at inddrage Bourdieus begreber. Og vi skelner mellem aktør og struktur forklaringer på sundhed.
Vi ser på Ziehe og Giddens som eksempler på positioner der lægger sig i en lidt mere aktørpræget retning. Og vi ser på hvilken rolle sport kan spille for individer i det senmoderne med boksning som eksempel.
Og vi ser på hvordan idrætsdeltagelsen har ændret sig gennem tiden.

Faglige mål:
gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for og anvende centrale
begreber inden for træning, idrættens discipliner og teoriområder
̶ beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil,
musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
̶ opnå kropsbevidsthed
̶ indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
̶ udarbejde, gennemføre og evaluere opvarmnings- og træningsprogrammer og i den forbindelse kunne anvende relevant
fysiologisk teori samt kunne redegøre for den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden
̶ kunne indsamle data om, analysere og vurdere egen fysisk aktivitet med henblik på forbedring af praksis
̶ opnå viden og kundskaber om centralt arbejdsfysiologisk og funktionelt anatomisk stof, træningslære samt udvalgte
områder inden for den naturvidenskabelige, humanistiske og samfundsvidenskabelige idrætsteori og anvende denne viden
til at analysere og vurdere fysisk aktivitet
̶ kunne analysere og reflektere over idrættens kulturelle værdier i Danmark og i andre lande


Praktisk forløb: Boksning. Dette forløb skal ses i sammenhæng med forløbet i 2.g og med samme faglige mål

Færdighedsområde: klassiske og nye idrætter
I dette forløb vil vi fokusere på boksning både som fysisk træning og som teknisk disciplin. Uden at gennemføre egentlige kampe forsøger vi med pads og makkerarbejde at komme tættest muligt på den egentlige boksedisciplin.

Vi arbejder med følgende tekniske elementer:
- udgangsposition og benarbejde
- forskellige typer af stød: jab, lige højre, hooks og uppercuts
- parader og undvigelser (slip og rul)
- slagkombinationer

og følgende fysiske elementer:
- slagudholdenhed
- eksplosivitet i stødene

Faglige mål:
- gennem alsidig undervisning og træning opnå god fysisk kapacitet
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for klassiske og nye idrætter
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
- opnå kropsbevidsthed

Kernestof:
- Aktiviteter der træner den fysiske kapacitet
- Aktiviteter der træner kropsbeherskelse
- Aktiviteter der fokuserer på samarbejde og etik
- Grundlæggende principper for træning
- De for undervisningen relevante digitale redskaber (video)
- Undervisning der præsenterer eleverne for mulighederne for fysisk aktivitet uden for skoleregi
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Springgymnastik

I dette forløb skal eleverne møde og afprøve forskellige grundlæggende gymnastiske bevægelser: afsæt – landing, rotation, vende på hovedet, krumme/strække, balance, kip, kropsspænding.

Vi arbejder med:
- hovedstand og håndstand
- ruller
- progression mod håndstand-rulle
- progression mod salto
- progression mod hovedspring


Faglige mål:
-Beherske centrale gymnastiske færdigheder i forskellige typer spring herunder ruller, håndstand, håndstand-rulle, saltobevægelse og hovedspring.
-Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for færdighedsområdet klassiske og nye idrætter
-Opnå kropsbevidsthed indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer

Kernestof:
-Aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
-Aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
-Aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
-De for undervisningen relevante digitale redskaber
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Vals

I dette forløb arbejdes med stilarten Vals. Vi arbejder med valsens grundtrin, udtryk og holdning. Og vi blander elementer af både engelsk vals og amerikansk vals.

Vi starter med at introducere grundelementerne og variationer - siden sættes de sammen i små sekvenser af vals. I den sidste del skal eleverne selv sætte elementerne sammen til en kort koreografi og der skal indgå selvfundne elementer også.

Fokuspunkter:
1. Takt og tempo: Engelsk vals danses i korrekt 3/4-takt
2. Posture/holdning: Krop og ryg skal være rank men afspændt, brystkassen let løftet, og skuldrene sænket. Overkroppen er i dansen ret stabil mens underkroppen arbejder og giver bevægelsen.
3. Frame/dansefatning: Partnerne har en fast, men behagelig kontakt i overkroppen/arme, hvor fører (leader) og følger (follower) danner en stabil ramme.
4. Rise and fall (op og ned): Den karakteristiske op og ned bevægelse i valsen, hvor man går ned (let bøj i knæ) på 1 og rejser sig på 2-3. Kombineres også med sway
5. Glidende bevægelser: Trinene skal opleves flydende og ubesværede, så det ser elegant og smidigt ud. Overgangen mellem trinene skal være glidende og flydende.


Faglige mål:
·    At eleverne kan udføre grundtrin samt variationer af trin i vals og få grundlæggende bevægelseskvalitet i trinnene
·    At eleverne kan udføre trin i takt til musikken
·    At eleverne kan føre og lade sig føre af en partner
·    At eleverne selvstændigt kan sammensætte variationer af valsetrin, som kan anvendes i en valse-koreografi.
·    At eleverne med udgangspunkt i beherskelsen af grundtrin og variationer inden for vals kan udarbejde simple koreografiske sammensætninger

Indhold i undervisningen:

- Øve musikforståelse og starte på korrekt taktslag
- Keypoints til vals:
...

Variationer i vals:

Grundtrin
Box step
Progressives / change steps
Kvarte drejninger og halve drejninger
Whisk og chasse
Underarm turn


Faglige mål:
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil,
musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
̶ opnå kropsbevidsthed
̶ indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
̶ kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af idrætslige problemstillinger


Kernestof:
̶ aktiviteter, der træner kropsbeherskelse og boldbeherskelse
̶ aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Fodbold med idrætspsykologi

Vi arbejder med tekniske og taktiske elementer i udendørs fodbold.
Vi har fokus på de grundlæggende færdigheder som er afgørende for at få fodboldspillet til at glide.
Afleveringer: Inderside, halvliggende vristspark, skruet
Tæmninger med fødderne - inkl. retningsbestemte tæmninger og vendinger
Driblinger og simple finter
Angrebsprincipper: bandespil, overlap, indlæg
Afslutninger - inkl. lodret vristspark


Taktisk:
- bredde/dybde
- opsøg frie områder
- kommunikation
- kort om opstilling i hhv. 11 og 7 mands fodbold

Faglige mål:
̶ gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for og anvende centrale
begreber inden for træning, idrættens discipliner og teoriområder
̶ beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil,
musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
̶ opnå kropsbevidsthed
̶ indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer


Teoretisk arbejder vi med idrætspsykologi om teampsykologi.

Vi arbejder med følgende faglige mål:
̶ opnå viden og kundskaber om centralt arbejdsfysiologisk og funktionelt anatomisk stof, træningslære samt udvalgte
områder inden for den naturvidenskabelige, humanistiske og samfundsvidenskabelige idrætsteori og anvende denne viden
til at analysere og vurdere fysisk aktivitet
̶ kunne analysere og reflektere over idrættens kulturelle værdier i Danmark og i andre lande
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer