Rysensteen Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Rysensteen Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 SP/a - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Rysensteen Gymnasium
Fag og niveau
Spansk A
Lærer(e)
Lene Walther-Larsen, Sif Pedersen
Hold
2022 SP/a (
1a SP
,
2a SP
,
3a SP
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Begynderspansk hverdagssprogTapas
Titel 2
Repetition begynderforløb
Titel 3
Historias de amor
Titel 4
Globale tendenser: Inmigración España (Eksamen)
Titel 5
Las películas de Almodóvar
Titel 6
Género (eksamen)
Titel 7
Frida Kahlo y el arte mexicano (eksamen)
Titel 8
Narcocultura (eksamen)
Titel 9
Repetition
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Begynderspansk hverdagssprogTapas
Forløbet handler om at lære at forstå, tale og skrive simpelt spansk-, f.eks. præsentere sig selv og føre en simpel samtale- Basis: begynderbog (TAPAS kap 1-5)+ lette sange, tekster.
kulturforståelses forløb og GCP:
Argentina: futbol (m UD/samfundsfag områdestudier)
Navidad
Cuba y Eric Mendez
duolingo
afsnit fra dreaming spanish (pablo): hverdag og kultur
https://www.youtube.com/
@DreamingSpanish
èlite (1 afsnit)
narcos (1 afsnit)
El buen patrón
Coco
Grammatik: præsens, gambitos, ir+a+infinitiv, verbos hit
Omfang af fagligt stof: 15 %
Indhold
Kernestof:
quizlet cómo presentarse
øv at præsentere dig selv, også udtalen og medbring dit hæfte/cuaderno+ noget at skrive med
Hablar, comer, vivir brug på denne padlet
PPT spansk til modul 1 1a 2022.pptx
quizlet de 3 regelmæssige bøjninger
øv så du kan de 3 bøjninger og din præsentation af dig selv uden ad. brug quizlet på tidligere moduler
brug 5 min på duolingo
Learn Spanish alphabet and vowels with BASHO & FRIENDS - El Alfabeto
Practicar duolingo por 10 minutos + escuchar y pronunciar el alfabeto
El Abecedario en Español con Ejemplos | The Spanish Alphabet (ELE)
¿Qué quieres? Hvad vil du gerne?
vocabulario cap 1 Tapas
Spanish Numbers. Learn Numbers in Spanish 1-100 | don Quijote
https://www.youtube.com/watch?v=7VbPiUSXzLI
hablar comer vivir quizlet
ser estar hay quizlet
vocabulario tapas cap 1
Repetir los números 0-20 y SER, ESTAR, HABLAR, COMER, VIVIR (bøjning)
Husk dit hæfte/el cuaderno
Duolingo por 10 minutos y repeter bøjninger+ tal til 20 (se modulet i går) I skal kunne dem i hovedet og skrive dem ned uden at kigge.
padlet 1 snak med Hablar, comer, vivir
padlet 2 ¿Qué quieres? Hvad vil du gerne?
Se denne video og besvar spørgsmålene i elevfeedback inden modulet i dag.
Clase de español para principiantes - presentarse en español nivel A1
practicar: Duolingo por 10 minutos y repetir los números. Husk hæftet/cuaderno
Polite and Impolite in Spain - Superbeginner Spanish - Spanish Culture #28
My 6 favorite things about Argentina - Intermediate Spanish
DRTV - Diego Maradona
Se lektien til i morgen og begynd evt i dag, ellers pas duolingo og hør en spansk sang
Færdiggør "ejercicios" til cap 1 tapas online: lav færdig fra der hvor du er kommet til. Hvis spørgsmål er for lette, springer du bare videre til næste sp. Så er alle klar til cap 2:-)
1. España
En mi tiempo libre
2. Las Islas Canarias
texto II: escuchar y leer=lyt og læs op- gør dig umage med udtalen
Noche de paz canción Navidad LETRA
DRTV - FIFA VM 2022 VM Studiet: Før kampen Argentina - Kroatien, semifinale
la navidad vocabulario
Den perfekte chef
GRAND skriver til os:I må gerne samles udenfor og gå ind i samlet flok. Mad og drikke udefra må ikke medbringes (ligesom til almindelige visninger), men jeres elever er dog selvfølgelig velkomne til at benytte vores café og toiletter. Vi forventer, a
møde v grand 13.55, jeg har skrevet til AFB at I må gå lidt før i 3 modul for at nå det- husk cykel med i skole:-)
Find vej til Grand - Grand Teatret
Feliz navidad! Mødetid kl 8.45 på FT 1. Medbring en lille gave (10-20 kr) til julebingo og tag hyggeligt juletøj på
campana sobre campana letra
La Navidad en España / ESPAÑOL LENTO / Alberto Benítez
NOCHE DE PAZ - Villancicos - LETRAS.COM
julebingo (los números en espanol)
My weekday routine - Beginner Spanish - Daily Life #2
medbring cuaderno (hæftet) og I skal sidde i makkergruppe
la hora quizlet
Farver på spansk
muebles quizlet
duolingo: mindst 10 min (eller syng med på en spansk sang /se noget spansk serie osv.)
hav lyttet til og læst (op) og øve udtale hjemme på texto 1+2 i cap 3: tapas online (ceuta y mellilla...)
REP: quizlet regelmaessige-verber
Estar
SER
Cuaderno: hvis du ikke har gjort det: skriv verbebøjninger ind i hæftet (øv på quizlet sidste modul)
Jer der har styr på verberne: øv i ejercicios til forløb 3 i tapas online (sp. 1-6)
Du kan øve i forløb1-3 i tapasonline: Det er smart at have lavet den sidste øvelse, der hedder ejercicios til kapitlerne. Se noterne i dit cuaderno med ordforråd og vendinger.
Screening:
la familia glose øvelse.pdf La familia tarea1a.docx
Actividades interactivas para la película de Coco - ProfeDeELE
la familia más fácil
la familia más difícil
Tales of Magic Don Quixote Cartoon Fables
Miguel de Cervantes
øv verberne: tener, querer, llamarse udenad i præsens (slå evt. bøjning op i din ordbog.com:-)
Llamarse
Levantarse
los días de la semana y los meses
quizlet tener (at have/få) og querer (at ville)
Duolingo og verbet QUERER: at ville
vivir, comer, hablar (de 3 regelmæssige bøjninger: -ar-er-ir)+ ser estar tener querer trabajar llamarse (obs: refleksivt: me, te, se...) levantarse (obs: refleksivt)
Guantanamera. Celia Cruz
Cuidar tu streak en duolingo/pas din duolingo
cubansk koncert materiale her
forbered gerne et eller flere spørgsmål om cuba på sp/eng
Alvaro Soler - Sofia (Official Music Video)
Cantantes cubanos | 25 exponentes de la música cubana
15 exponentes de la música cubana - Mandao Blog
Las diez cantantes cubanas más populares del momento (¡no te las puedes perder!)
Sofia - Álvaro Soler (Lyrics/Letra)
Kan du forstå nogle gloser eller sætninger- skriv dem ned!
Kan du forstå nogle gloser eller sætninger- skriv dem ned og tag hæftet med! Alvaro Soler - Sofia (Official Music Video)
Álvaro Soler 🎵 - Beginner Spanish - Spanish Artists #4
har du spørgsmål til din opgave?+ cuidar tu streak en duolingo
Trabalenguas.pptx
cuidar tu streak en duolingo og arbejd på din trabajo escrito =den skriftlige opgave: adjektiver, se link og repeter reglerne
§ 4 Adjektiver (tillægsord)
quizlet la comida
link: cap 5 Tapasonline: escucha texto 1/lyt til tekst 1 cap 5
5. Las comidas
practicar vocabulario: el cuerpo (lær mindst 10) tapas online temagloser til cap 5
el cuerpo quizlet
Vocabulario Rosas
La Oreja de Van Gogh — Rosas [Letra]
La Oreja de Van Gogh - Rosas (Vídeo Oficial)
Ejercicios verbo reflexivo.docx
tener, decir, hacer hitverber øv deres bøjning quizlet
Cuidar tu streak y practicar en duolingo
IR+ VENIR 6. Estados Unidos y los hispanohablantes
la ropa vocabulario
la ropa más difícil
duolingo 5 minutos cada día
lær verbet Poder/ue
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 50
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Repetition begynderforløb
Vi repeterer begynderforløbet / 1g's grammatik:
1. Personlige pronominer § 6.3
2. Spørgeord (under temagloser i forløb 1 i bogen)
3. Substantivers køn og tal § 3-3.2
4. Artikler § 2
5. Verbets bøjninger § 13.1: Hablar, ser, estar, tener, hacer
6. Negationen “no”, § 28.1
7. Trykregler § 1.1
8. Adjektiver § 4-4.3
9. Ser/estar § 22.2
10. Hay § 23.1
11. Refleksive verber § 7-7.1 (lavarse)
12. Genitiv § 30.1 (og 2.3 ift. sammentrækning af de + el)
13. Demonstrative pronominer § 9 (samt stedsadverbierne aquí, ahí og allí § 27.5 og her)
14. Muy/mucho § 27.4 og her
15. Adjektivernes gradbøjning § 4.4 og 4.5
Materiale:
1) Inge Margrethe Clausen, Martin Windeløv, Angel Carmona Zambrano: Tapas online, Systime:
https://tapasonline.systime.dk/?id=1
2)
https://www.minlaering.dk/
3)
https://www.ordbogen.com/da/
Omfang: 5%
Indhold
Kernestof:
Velkommen til spansk i 2g og jeres nye lærer :)
Spansk snakkeklub - På Nørrebro Bibliotek
Repeter gerne § 2.1 og 2.2 om artikler samt § 3.1 og 3.2 om substantivers køn og tal
https://bibliotek.kk.dk/snakkeklubber-paa-forskellige-sprog/snakkeklubber-paa-forskellige-sprog/spansk
Kan du bøje ar,er,ir- verberne? Tjek og repeter § 13.1
Øv dig i at bøje verber så længe du kan i de links der er i øvelse 3 her: verber § 13
Gruppe 1
https://spanish.tolearnfree.com/free-spanish-lessons/free-spanish-exercise-77632.php
Øv refleksive i følgende links:
Ser/estar
Læs op på/repeter adjektivers gradbøjning i § 4.4 og § 4.5 samt genitiv i § 30.1
Er du igang med at læse op til testen 12/9. Pensum:
Demonstrative pronominer
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Test i begynderforløb
13-09-2023
Omlagt skriftlighed efterår
13-10-2023
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Historias de amor
Gennem små forskellige historier om kærlighed og livet vil vi lære samt træne alle verbets tider (pånær de to datider).
Faglige mål:
• Lære og træne verbaltider
• Forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk
• læse og forstå spansksprogede tekster om kærlighed
• Deltage i basal samtale om kærlighed
Kernestof:
• Sang: Marc Anthony: Voy a vivir (2013)
• Digt: Jorge Luis Borges: Instantes / Moments
• Film: Bryllupsscenen fra filmen "Wild Tales" , Damián Szifron (2014)
• Sang: Bad bunny: Efecto (2022)
• Los amantes de Teruel
• Skulptur: Tony Matelli: Fucked (couple), 2005.
•. Teater: Don Juan
Grammatik:
-Nær fremtid med “ir” § 16.1 og her
-Futurum § 16 og her
-Konditionalis § 17 og her
-Før nutid (perfektum) § 14 og her
-Pluskvamperfektum: Se her på min læring
-Uregelmæssige verber: Diftong og vokalskifte (se her )
Materiale:
1) Inge Margrethe Clausen, Martin Windeløv, Angel Carmona Zambrano: Tapas online, Systime:
https://tapasonline.systime.dk/?id=1
2)
https://www.minlaering.dk/
3)
https://www.ordbogen.com/da/
Omgang: 7,5 %
Indhold
Kernestof:
Callum vælger en spansk sang
Afsnit
https://app.minlaering.dk/bog/4/kapitel/47367/sektion/47380#section-47463 https://app.minlaering.dk/bog/4/kapitel/47367/sektion/47380#section-47485
https://docs.google.com/document/d/102h22zWShZQ_7DyzJpkooUU5xuKUszDMO26WjdIrkR0/edit
Hvis du ikke nåede det i modulet sidst:
https://app.minlaering.dk/bog/4/kapitel/47367/sektion/47508#section-47524 https://app.minlaering.dk/bog/4/kapitel/47367/sektion/47508#section-47583
https://app.minlaering.dk/bog/4/kapitel/48519/sektion/48586#section-48606
Borges
Lektie: Øv perfektum her: https://app.minlaering.dk/bog/4/kapitel/46721/sektion/47316#section-47342
Til timen: https://www.profedeele.es/actividad/preterito-pluscuamperfecto/
Før nutid
Før datid
TO lektier:
Øv dig i alle tider: https://drive.google.com/file/d/1EzXpz05pc3spt2zSY9QepMe_dZIK1uwe/view?usp=sharing
Los amantes de tereul
Diftong og vokal
OBS: Forestillingen varer ca 2 timer UDEN pause. I kan ikke gå på toilettet under forestillingen, så det må I klare inden. Vis respekt over for skuespillerne som har gjort sig umage og som bliver forstyrrede, hvis I ikke er stille.
Diftong:
Fucked couple
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Globale tendenser: Inmigración España (Eksamen)
Immigración
Hvorfor immigrerer man? Hvad er immigranternes situation i Spanien? Hvordan er deres arbejds -og leveforhold?
Forløbet fokuserer på aktuelle problemstillinger indenfor temaet "immigration i Spanien". Den politiske situation præsenteres samt der arbejdes med de kulturelle forhold deromkring. Formålet er at danne sig en basal viden samt et dertilknyttet spansk ordforråd om temaet. I forløbet arbejder vi med 3 undertemaer: El viaje, las condiciones de trabajo og diferencias culturales.
Link til hele forløbet i drev:
https://drive.google.com/drive/folders/1ac2i-X20OxHZJZxNBIKoR7S-Dgzf4ucp?usp=drive_link
Faglige mål:
• Forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om immigration gennem
forskellige medier
• Læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive
tekster om immigration
• Præsentere og redegøre for emnet immigration(herunder beskrive
oplevelser og begivenheder) på et klart og nogenlunde flydende
mundtligt spansk
• Udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
• Analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte
den enkelte tekst ind i kulturelle og samfundsmæssige sammenhænge
• Perspektivere den erhvervede viden immigration i Spanien til andre
samfunds- og kulturforhold
• behandle problemstillinger i samspil med andre fag
Kernestof:
1) En introducerende powerpoint på spansk fra læren.
2) Tekst: Uddrag fra artikel fra eldiaorio.es: "Seis historias de migrantes llegados en patera que se habrían quedado en la calle sin la respuesta ciudadana en Madrid".
Teksten er uddrag fra: https://www.eldiario.es/desalambre/historias-respuesta-ciudadana-migrantes-madrid_1_2760032.html
3) Dokumentar: El ejido:
http://www.filmstriben.dk/bibliotek/film/details.aspx?filmid=9000000183
4) Tekst til sangene: Manu Chao "Clandestino" samt "la tierra prometida" (Nach)
5) Filmen "Flores del otro mundo". Øvelser tages fra bogen "Flores del otro mundo" Af: Julio LLamazares, Iciar Bollaín m.fl.:
http://gyldendal-uddannelse.dk/gymnasiet/spansk/isbn13-9788702066722/flores-de-otro-mundo-bog-med-indlagt-dvd
6) Tekst: Latinoamericanos en España:
https://drive.google.com/file/d/15hQZpFlB35B0cforX0nrXpzHZP0bRGsX/view?usp=drive_link
teksten er fra: Flores de otro mundo
af Viveca Tallgren, Iciar Bollain, Julio Llamazares & Anne Christine Kragelund
7) Filmen "14 kilómetros" (2007) af Gerardo Olivares
8) En gloseliste:
https://docs.google.com/document/d/1jKRG58bgXGewQ6eSeqda0CUjRhRaRoA8/edit?usp=drive_link&ouid=100988450900586682861&rtpof=true&sd=true
Supplerende materiale:
-Nyheder (artikler, videoindslag) og andre små tekster om flygtningekrisen i EU
-Opsamlende sprog og kultur-øvelser med billeder
- Delprøve 1 fra Min Læring: Jóvenes españoles emigran al extranjero
-https://minlaering.dk/hjaelp-og-support/2-spansk/34-spanskgram-spansk-grammatik
-https://ordbogen.com/
-http://octavius.vibygym.dk/genrer-delprove-2.html#header
-https://www.verbix.com/languages/spanish.html
-tapas online:
https://tapasonline.systime.dk/?id=frontpage
-gloselister på
https://quizlet.com/
Grammatik:
• Alle verbaltider (inklusiv aspekt)
• possessive pronominer
GCP-faglige mål:
- at øge elevernes viden om kulturelle og historiemæssige forhold på en sådan måde, at de ser deres eget og andre landes muligheder og begrænsninger i lyset heraf
- at forstå andre kulturer gennem disse kulturers kunstneriske og æstetiske udtryk (særligt billeder, film og sociale medier)
- at udvikle elevernes fremmedsprogkundskaber
- at øge elevernes forståelse for nutidens globale problemkomplekser.
- En dybere viden om spansk immigration vil udvikle elevernes kommunikative kompetencer og kulturelle forståelse. Det vil give eleverne mulighed for at kunne indgå i dialog med spaniere (navnligt på GCP-rejsen), om hvordan der ved nationalt og internationalt samarbejde kan skabes løsninger på nutidens globale problemer:
- arbejde med det beskrivende og det komplekse kulturbegreb samt
etnocentrisme og etnorelativsme.
Omfang af fagligt stof: 15 %
Forløbet er desuden optakt til SRO
Indhold
Kernestof:
Lektie: Vi skal snart i gang med at lære de to datider. Derfor er det ultravigtigt at du har styr på dine andre tider. Øv dig via tidslinjen
Gruppe 1
Tarea introducción
Lektie: Vi skal i gang med at lære de to datider. Derfor er det ultravigtigt at du har styr på dine andre tider. Øv dig via tidslinjen
Tarea
Lektie: øv bøjningsendelserne på de to datider i § 15.1 og 15.2. DJ lille Walles sange kan hjælpe dig
Lektie: Lav to nedenstående øvelser om aspekt:
Lektie (IGEN): Lav to nedenstående øvelser om aspekt:
Hvis du har lavet den, så lav følgende øvelse: Preterite vs Imperfect
resumen 14 kilómetros
Filmanalyse
Gloseliste
Lav følgende 4 links fra Min Læring om aspekt:
Præsentation af akademia og projektet
Plan
Vi ser den dokumentar som i skal analysere i spanskdelen i jeres SRO!
Vi arbejder med dokumentaren og går ned i arbejdsgivernes holdning til immigranterne. Vi gennemgår analysemodellen for dokumentarfilm
Opgave El Ejido
Plan globale tendenser
Tekst
Filmfestival invitation
Test immigration 2022a.docx
1. Ret jeres test i immigration via Rettenøglen
2. Øv gloserne til forløbet i følgende quizletlink: https://quizlet.com/282497514/inmigracion-a-espana-flash-cards/
Manu Chao
Øv på gloselisten: https://quizlet.com/282497514/inmigracion-a-espana-flash-cards/
https://app.minlaering.dk/bog/4/kapitel/39722/sektion/39727#section-39744
Øv fortsat gloselisten: Den skal kunnes når forløbet snart slutter https://quizlet.com/282497514/inmigracion-a-espana-flash-cards/
Opsamling grammatik
Øv A La letra til el violador eres tu hoja de trabajo - temadag.docx
Husk medbring blyant/kuglepen
Øv D (efter oplæg) El violador eres tú - hoja de trabajo - temadag.docx
1. Få lavet lidt mere på repetitionslinksene, som minimum disse to:
2. Vi nærmer os afslutningen på forløbet hvor gloserne skal kunnes, øv dem i følgende quizletlink: https://quizlet.com/282497514/inmigracion-a-espana-flash-cards/
https://quizlet.com/14673047/test?answerTermSides=2&promptTermSides=6&questionCount=25&questionTypes=14&showImages=true
Vi nærmer os afslutningen på forløbet hvor gloserne skal kunnes, øv dem i følgende quizletlink: https://quizlet.com/282497514/inmigracion-a-espana-flash-cards/
Har du afleveret din grammatisk repetitionsopgave?
1: Se hvor meget du har rigtigt i grammatiske repetitionsopgave. Vi taler om den i timen så hav dine spørgsmål klar. Grammatisk repetition rettelse .doc
2: Sidste modul i forløbet. Kan du gloserne? Træn dem så du kan klare dig godt i afslutningsstafetten: https://quizlet.com/282497514/inmigracion-a-espana-flash-cards/
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 28
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Las películas de Almodóvar
Som optakt til næste forløb om køn og ligestilling har vi her et forløb om Kvinder under Franco-diktaturet og i Almovars film.
Vi vil se 3 film af Almodóvar: Volver, Todo sobre mi madre, Hable con ella.
Forløbet vil sprogligt fokusere på at kunne tale om film, repetition af 2g's grammatik, samt introduktion til den skriftlige eksamen (og årsprøven)
Omfang af fagligt stof: 7,5 %
Indhold
Kernestof:
CÓMO_ESTÁS hoy.pdf
Gruppe 1
Temaer i Almodovars film
Have students visit http://duolingo.com/classroom and enter classroom code TAUGCY
Læs om Temaer i filmen volver på side 99-101 i teksten her
Temaer
Repeter basal præsentation af jer selv på spansk. Inddrag minimum følgende punkter:
Asi se vive en Dinamarca
Læs om temaer i ”Todo sobre mi madre” side 101-102 i teksten her
Quiz og byt
Læs om temaer i ”Hable con ella” side 101 i teksten her
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Género (eksamen)
Vi arbejder med temaet "køn og ligestilling" i Latinamerika og Spanien. Forløbet har 6 undertemaer:
1. Introducción: Género en España
2. Introducción Género en América Latina
3. Género en películas
4. Los estereotipos de género
5. La violencia de género
6. ¿Desarollo hacia igualdad de género?
Link til hele forløbet i drev:
https://drive.google.com/drive/folders/1eqJFCefas_O8cJUmHZGyUu8khMgAg2ja?usp=sharing
Faglige mål:
• Forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk emnet køn og ligestilling
• læse og forstå spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
• Deltage i samtale og diskussion samt præsentere og redegøre for køn og ligestilling på et klart og nogenlunde flydende spansk
• udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
• behandle problemstillinger i samspil med andre fag
• perspektivere den erhvervede viden om køn og ligestilling i de spansksprogede områder til andre samfunds- og
kulturforhold
Kernestof:
1) Uddrag fra:
Francisca Gavilán, Maria og Friis Arfaoui , Louise: El sexo en proceso, Forlaget Columbus. Første udgivelsesår 2021. Side: 6-7, 16-18 og 43.
2) En introducerende ppt fra læren omkring "Apectos históricos" (om Franco og kvinder i Spanien). Se her:
https://docs.google.com/presentation/d/125Mru57qpYtjfGU-KywgRwIaFVU4Zwxn/edit#slide=id.p1
3) Spanien har taget livtag med kvindevold i årtier, 10 min. p1: orientering 17/2 2022
4) Billie Porter (2014): Sydamerikas generation sex.
5) Forskellige hjemmesider med statistikker om køn, se fx her:
https://docs.google.com/document/d/1Z2Q6t60PpNxDj3C3CXOCahSkD1Iog1Lv/edit?usp=drive_link&ouid=100988450900586682861&rtpof=true&sd=true
(fra tema 5)
6) Tønner, Martin: "Boom-bagdel vandt over mælkebryster – nu raser spanierne mod juryens »valgsvindel", Berlingske, Europa, 1/2- 2022.
7) Selvstændigt gruppearbejde til tema 6 med følgende spørgsmål: Hvordan mobiliserer man sig i hhv. Spanien og Latin Amerika i kampen for lighed mellem køn? Rettigheder for LGBTQ+ og kønsminoriteter i hhv. Spanien og Latin Amerika, Vox problemet i Spanien, Hvad gøres der rent politisk for lighed mellem køn i Spanien og Latin Amerika?
Se her:
https://drive.google.com/drive/folders/1ve84tCVwVSg-J6i0qGvqMeO5_CAvQxZS?usp=sharing
Supplerende materiale:
• Pedro Almodóvar (2006): Volver
• Pedro Almodóvar (1999): Todo sobre mi madre
• Musikvideoer, kampagnevideoer, reklamer:
•
https://www.youtube.com/watch?v=pgNWW23AaqI
•
https://www.youtube.com/watch?
v=Za8DC7y_T4A&ab_channel=KevinRoldanOfficial
•
http://www.youtube.com/watch?v=cUljmPFq3ew
(mujer en el metro)
•
http://www.youtube.com/watch?v=RGjM8h3-dZU
(estamos mirándote)
•
http://www.youtube.com/watch?v=eXRa212SHqg
(contra la violencia de género…)
•
http://www.youtube.com/watch?v=hW0ODAz6_XU
(las primeras síntomas)
•
https://www.youtube.com/watch?v=dIAMOjzComE&ab_channel=MalditoAudiovisual
(Un Violador en tu Camino | Manifiesto Feminista (Subtitulado))
To delprøve 1 fra Min Læring:
- Despacito: El reguetón y el machismo
- Despenalización parcial del aborto en Colombia: 15 años después"
-https://minlaering.dk/hjaelp-og-support/2-spansk/34-spanskgram-spansk-grammatik
-https://ordbogen.com/
-http://octavius.vibygym.dk/genrer-delprove-2.html#header
-https://www.verbix.com/languages/spanish.html
-tapas online:
https://tapasonline.systime.dk/?id=frontpage
-gloselister på
https://quizlet.com/
Grammatisk og sprogligt fokus:
• Arbejde med mindmap til hvert undertema, se:
https://docs.google.com/document/d/19aBhPMt1zGujigipWxGAS8ZY-VmDiC0imdrQeftNyPo/edit#heading=h.gjdgxs
• At referere en tekst/film
https://docs.google.com/document/d/1ZJuNUK3VGKxujYc4qABKDbovuQrZ6N-d/edit
• Træne hitverberne ser, dar, estar, dejar, hacer, ir
https://docs.google.com/document/d/1tiq9Hsa4BUrSk6-F0TLB-WkZcyN_3k42g3XiRFZ-N2I/edit
• Løbende træning af miniparlør som forberedelse til klassens rejse til Argentina:
https://docs.google.com/document/d/1FmYzNAjmE_LOsVS-gEOjz1sJsFFVyrmR/edit
• Indspark om Argentina ifbm. klassens rejse dertil. Se her:
https://drive.google.com/drive/u/0/folders/1Ztmj-DIErIdEa7O6V9NhLC1QnKmo336l
Grammatik:
• Brug af infinitiv
• Verbalperifraser
• Konjunktioner
• Præpositioner
• Personlige pronominer
Se oversigt over grammatik her:
https://docs.google.com/document/d/16lXM5q2i0DkNP18JSf7fMWgP1lcR1ZTOstawKJ-zM2Q/edit
Omfang af fagligt stof: 15 %
Indhold
Kernestof:
Link til timen: https://quizlet.com/join/pD6Hq94bW
Genlæs ppt’en om Franco og kvinder for at spore dig ind på de historiske aspekter for køn og ligestilling I Spanien
Infinitiv
1.Lyt til dette 10 minutters indslag om ligestilling i Spanien: DR orientering: Spanien har taget livtag med kvindevold i årtier
2.Øv på hitverbet ser: https://quizlet.com/_6pit1l?x=1jqt&i=2ojsa
Øvelse intro
Øv på hitverbet ser: https://quizlet.com/_6pit1l?x=1jqt&i=2ojsa
Link til timen
miniparlør
Til i dag skal du kunne hitverbet ser: https://quizlet.com/_6pit1l?x=1jqt&i=2ojsa
Øv på hitverbet ”dar” https://quizlet.com/_6pisgo?x=1jqt&i=2ojsa
Til 3b: Medbring papir og blyant til at tage noter til foredraget. I skal bruge Kaspers pointer i jeres engelskaflevering og i jeres GCP-video fra Madrid. I må ikke tage noter på computer eller telefon!
1. Øv på hitverbet ”dar” https://quizlet.com/_6pisgo?x=1jqt&i=2ojsa
2. Øv på verbalperifraser med infinitiv
1. Til i dag skal du kunne hitverbet ”dar” https://quizlet.com/_6pisgo?x=1jqt&i=2ojsa
2. Fik du lavet sidste moduls øvelse med verbalperifraser
https://quizlet.com/405664152/test?answerTermSides=2&promptTermSides=6&questionCount=10&questionTypes=14&showImages=true
Øv på hitverbet estar: https://quizlet.com/_6prtn4?x=1jqt&i=2ojsa
2. Øv på hitverbet estar: https://quizlet.com/_6prtn4?x=1jqt&i=2ojsa
género en peliculas
1. Øv verbalperifraser her
2. Du skal kunne hitverbet estar til dette modul: https://quizlet.com/_6prtn4?x=1jqt&i=2ojsa
Øvelse 1
1. Øv på hitverbet dejar: https://quizlet.com/_6prtoz?x=1jqt&i=2ojsa
2. Lav endnu flere øvelser med verbalperifraser:
https://docs.google.com/document/d/1bNNdtquZeDu92i-bdcKrZ1O-4RafLanW/edit#heading=h.gjdgxs
Gruppe 1
Til i dag skal du kunne dejar: https://quizlet.com/_6prtoz?x=1jqt&i=2ojsa
Opsamlende øvelse konjunktioner
1. Øv på hitverbet hacer: https://quizlet.com/_bql7yz?x=1jqt&i=2ojsa
2. Øv dig på denne quizlet om gode informationer om Argentina: https://quizlet.com/96053198/argentina-flash-cards/
Til i dag skal du kunne hitverbet hacer: https://quizlet.com/_bql7yz?x=1jqt&i=2ojsa
gruppearbejde
I skal lave gruppearbejdet færdigt i dette modul, da det skal uploades under opgaver i aften og fremlægges i morgen
Øv på hitverbet ir: https://quizlet.com/405676477/ir-ga-flash-cards/
Jeres gruppearbejde om ¿Desarollo hacia igualdad de género? Skal fremlægges i dag
mindmap til forløb
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Gruppearbejde género
12-09-2024
Delprøve 1: Género
06-11-2024
Delprøve 1: Aborto en Colombia
05-12-2024
Omfang
Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Frida Kahlo y el arte mexicano (eksamen)
Frida Kahlo y el arte mexicano
Forløbet vil gennem Frida Kahlo og Diego Riveras kunst belyse Mexicos historie, herunder revolutionens betydning for en ny mexicansk nationalidentitet, repræsenteret ved det kunstneriske udtryk "la mexicanidad".
Vi arbejder med følgende temaer:
1. Introducción
2. La historia de México
3. La mexicanidad de Frida y Diego
4. Lo pre-columbino y lo católico: Dia de los muertos
5. Frida Biografia + autoretratos
6. La Película Frida (la relación de Frida y Diego)
Se mappe til hele forløbet her:
https://drive.google.com/drive/folders/110XdisdtAEHfghJWrt0Ub4IlAb7ydi0n?usp=drive_link
Faglige mål:
• Forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om emnet Frida Kahlo
• Læse og forstå spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
• Deltage i samtale og diskussion samt præsentere og redegøre for Frida Kahlo y el arte mexicano på et klart og spansk
• Udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
• Analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
Kernestof:
• Esquivel, Laura: ”Como agua para chocolate”, 2003 (11-17): Dansk introduktion til Mexicos historie (aztekerne, erobringen, el porfiriato og revolutionen)
• Havsteen & Hernández M. Bring: "Frida Kahlo y Diego Rivera " 2002:
"Diego, Frida y México” (29-31)
• Introduktion fra læren: De dødes dag
• Prezi: Diego Rivera y el muralismo
• Filmen "Frida" af Julie Taymor, 2002
Supplerende stof:
• Diverse malerier af Frida Kahlo samt murmalerier af Diego Rivera
• Biografiøvelse om Frida Kahlos liv inklusiv videoklip med minibiografi på engelsk
• Hjemmesider med tekst, lyd og video
• Rollespil og mundtlige øvelser med fokus på indholdet og den relevante grammatik.
-Delprøve 1 fra Min Læring: Coco y el dia de los muertos.
-https://minlaering.dk/hjaelp-og-support/2-spansk/34-spanskgram-spansk-grammatik
-https://ordbogen.com/
-http://octavius.vibygym.dk/genrer-delprove-2.html#header
-https://www.verbix.com/languages/spanish.html
-tapas online:
https://tapasonline.systime.dk/?id=frontpage
-gloselister på
https://quizlet.com/
Grammatik og sprogligt fokus:
• Dato, årstal, århundrede
• Gerundium
• Se-konstruktioner "man"
• At blive
• Nægtelser
Sprogligt fokus:
• At tale om billeder
Se oversigt over grammatik her:
https://docs.google.com/document/d/16lXM5q2i0DkNP18JSf7fMWgP1lcR1ZTOstawKJ-zM2Q/edit
Omfang af fagligt stof: 15 %
Indhold
Kernestof:
Fik du lavet øvelse 1-7 færdig i om personlige pronominer , ellers gør det som lektie.
Rettelse prnominer opgave .docx
Øv på hitverbet ”llevar”: https://quizlet.com/_6pitc7?x=1jqt&i=2ojsa , det skal kunnes til næste gang da det er regelmæssigt.
Fik du lavet øvelserne fra i fredags færdig:
Øvelse Frida
Til i dag skal du kunne hitverbet ”llevar”: https://quizlet.com/_6pitc7?x=1jqt&i=2ojsa ,
La historia de Mexico
La historia de mexico øvelse
Øv på hitverbet deber: https://quizlet.com/_6pitgt?x=1jqt&i=2ojsa
La historia de México
La mexicanidad
Til i dag skal du kunne hitverbet deber: https://quizlet.com/_6pitgt?x=1jqt&i=2ojsa
Arbejdsopgaver la mexicanidad
1. Øv grundigt på det vigtige hitverbum tener: https://quizlet.com/_6pitai?x=1jqt&i=2ojsa
2. Læs følgende lille tekst med mange gloser om El día de los muertos:
De dødes dag
1. Øv gerumdium i de 3 links her:
2. Øv grundigt på det vigtige hitverbum tener: https://quizlet.com/_6pitai?x=1jqt&i=2ojsa (det skal kunnes til næste modul )
La biografia
Fridas liv i billeder
1. Øv grundigt på det vigtige hitverbum tener: https://quizlet.com/_6pitai?x=1jqt&i=2ojsa (det skal kunnes til næste modul )
1. Du skal kunne bøje hitverbet ”tener”: https://quizlet.com/_6pitai?x=1jqt&i=2ojsa
2. Lav i øvrigt følgende to øvelser på MinLæring om gerundium:
At tale om billeder
Autoretratos
Afsnit
1. Øv på hitverbet ”poner”: https://quizlet.com/_6prtnn?x=1jqt&i=2ojsa. Det skal kunnes til næste gang!
2. Øv på centrale Frida Kahlo gloser i dette spil
1. Øv på hitverbet poner: https://quizlet.com/_6prtnn?x=1jqt&i=2ojsa
2. Lav desuden to øvelser med se-konstruktioner (man) på min læring:
Du skal til i dag kunne hitverbet ”poner”: https://quizlet.com/_6prtnn?x=1jqt&i=2ojsa
La relacion de Frida y Diego
Øv på på hitverbet poder: https://quizlet.com/_6pith5?x=1jqt&i=2ojsa , OBS det skal kunnes til næste gang.
2. Lav desuden følgende øvelser på MinLæring i verbalperifraser i gerundium :
1. Repeter nægtelser i følgende: Øvelse i nægtelser
2. Til i dag skal du kunne hitverbet poder: https://quizlet.com/_6pith5?x=1jqt&i=2ojsa
Hablando de la peli
Temaer
Alle tager en indpakket gave til ca. 20 kr. med
Øv på hitverbet quedar(det skal kunnes til næste gang):
Til i dag skal du kunne hitverbet quedar
Sidste modul i forløbet: Se om du kan huske gloserne
Tema
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Feedback løvfald delprøve 2
26-11-2024
Skriftlige øvelser
02-12-2024
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Narcocultura (eksamen)
Forløbet handler om narkokultur og organiseret bandekriminalitet i Latinamerika. Forløbet bygger ovenpå sidste forløb om Frida Kahlo og Mexicos historie som danner baggrund for, i dette forløb, at kunne forstå en af de sociale problemstillinger det moderne Latinamerika står overfor.
Vi arbejder med følgende temaer:
1. Introducción narcocultura
2. Entras si quieres y sales si puedes
3. En la pandilla somos familia (textos)
4. Los tatuajes de los pandilleros
5. Narcotráfico (Maria eres llena de Gracia)
6. Narcocorridos y Narco Rap
7. Una vida mejor (ser ex-pandillero y la película sin nombre)
Se hele forløbet i google drev her:
https://drive.google.com/drive/u/0/folders/1s1DJhW-fN8s8NycOTrD934d2_yM2nml7
Faglige mål:
• Forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om emnet narcocultura
• Læse og forstå spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
• Deltage i samtale og diskussion samt præsentere og redegøre for emnet narcocultura på et klart og spansk
• Udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
• perspektivere den erhvervede viden om narcocultura i Latinamerika til andre samfunds- og kulturforhold
Kernestof:
Tekster fra: Desezar, Suzan En la pandilla somos familia, 2015. Tekst: "Las novias" (afsnit 6.1) samt tekst: "En la pandilla nos llamaos familia (afsnit 3.4). Derudover uddrag fra kapitel: 1 (fakta om bander og 1.1; deportationer), Afsnit 3.3; el tema de violencia tiene muchas raices, afsnit 5.1; pandillas y tatuajes
Dokumentarer og film:
• Rykær, Malene og Yans Felippe Geckler Medina: ”Entras si quieres y sales si puedes”, 2006:
https://www.youtube.com/watch?v=5ib9RVx9VHs&ab_channel=Udenrigsministeriet
• DR Horisont: ”Narkokrig I Mexico”
• Marston, Joshua: “Maria, llena eres de gracia”, 2004
• Cary Joji Fukunaga, Sin Nombre, 2009
Supplerende materiale:
• Foredrag fra Lasse Hegnet og Nemo Hensing om ”Det Andet Amerika”
• Små videoer om sociale problemstillinger i Latinamerika og andet baggrundsstof fx: Why is Central America the most violent region in the WORLD:
https://www.youtube.com/watch?v=J1H8MNv2_fE&ab_channel=VisualPolitikEN
,
Causes of crime and violence i Latinamerika:
http://www.youtube.com/watch?v=g3NTUJVwTIw
,
The rise of Narcorap in Mexico;
https://www.youtube.com/watch?v=r1dg0H1A8Ss&t=3s&ab_channel=CGTNAmerica
, El Salvador pastors saving MS-13 gang members: 'The only way out is through Jesus:
https://www.youtube.com/watch?v=Vu8ZP1DaNyM&ab_channel=TheGuardian
• Diverse links til at søge informationer om Bander og Narkokultur (fx
https://es.insightcrime.org/noticias/analisis/balance-homicidios-2019/
)
• Forskellige billeder af Maras og tatoveringer
• Sange: Narco Rap y Narcocorridos (fx om ”los tigres del Norte” delvist taget fra: Ved Anderson, Karin og Weichel, Bolette: Drejebog til Carlos Carrera ”El crimen del Padre Amaro”, Gyldendal, 2006, s. 76-69.
• Eksamensopgave om Juan Pablo Escobar (generalprøve 2019)
• El Cartel de Sinoloa (delprøve 1 fra Min Læring)
-https://minlaering.dk/hjaelp-og-support/2-spansk/34-spanskgram-spansk-grammatik
-https://ordbogen.com/
-http://octavius.vibygym.dk/genrer-delprove-2.html#header
-https://www.verbix.com/languages/spanish.html
-tapas online:
https://tapasonline.systime.dk/?id=frontpage
-gloselister på
https://quizlet.com/
Grammatik og gloser:
Grammatik
• Adverbier
• Participium
Se oversigt og henvisninger i oversigt over grammatik her:
https://docs.google.com/document/d/16lXM5q2i0DkNP18JSf7fMWgP1lcR1ZTOstawKJ-zM2Q/edit?tab=t.0
Sprogligt fokus:
• Gloseliste til Narcocultura:
https://docs.google.com/document/d/1zF672K73C1q4trSN6WVFBLW0nFqU0Yfx/edit#heading=h.gjdgxs
• Mundtlige gambitter og sproglige vendinger
• Hitverber
Omfang af fagligt stof: 15 %
Indhold
Kernestof:
Se denne video (17 minutter):
Introducción arbejdsdokument
Gruppe 1
Øv på hitverbet querer: https://quizlet.com/405669824/querer-at-onske-flash-cards/ (det skal kunnes til næste gang)
introduccion
https://docs.google.com/document/d/1VRt2P6hDIdN7P7jQVSlubr77Zc4XKuba/edit
IMG_2545.jpeg
Til i dag skal du kunne hitverbet querer: https://quizlet.com/405669824/querer-at-onske-flash-cards/
En la pandilla somos familia
Øv på hitverbet salir: https://quizlet.com/406085633/salir-at-gakomme-ud-flash-cards/. Det skal kunnes til næste gang.
Gloseliste
Vi taler om terminsprøven, så kom glad!
Til i dag skal du kunne hitverbet salir: https://quizlet.com/406085633/salir-at-gakomme-ud-flash-cards/
1. Læs lidt på dansk om Mexicos narkokrig: https://www.dr.dk/nyheder/udland/kun-krigen-i-syrien-overgaar-mexicos-narkokrig-i-blodighed
2. Læs/repeter pkt. 1-5 om adverbier
3. Øv på hitverbet decir: https://quizlet.com/405677903/decir-at-sige-flash-cards/
Øv på hitverbet decir: https://quizlet.com/405677903/decir-at-sige-flash-cards/. Det skal kunnes til næste gang.
Til i dag skal du kunne hitverbet decir: https://quizlet.com/405677903/decir-at-sige-flash-cards/
1. Ret din terminsprøve vha. Rettenøglen og vedhæftede terminsprøve dp 1 rettelse.pdf. Kom med eventuelle spørgsmål til timen! Det er vigtigt, at du læser den øverste kommentar i delprøve 2 grundigt. Delprøve 2 ligger under "opgaver", "terminsprøve"
2. Øv på hitverbet seguir: https://quizlet.com/405665449/seguir-at-folge-efter-flash-cards/. Det skal kunnes til næste gang
Afsnit
1. Ret din terminsprøve vha. Rettenøglen og vedhæftede terminsprøve dp 1 rettelse.pdf. Kom med eventuelle spørgsmål til timen! Det er vigtigt, at du læser den øverste kommentar i delprøve 2 grundigt. Delprøve 2 ligger under "opgaver", "terminsprøve u
2. Til i dag skal du kunne hitverbet seguir: https://quizlet.com/405665449/seguir-at-folge-efter-flash-cards/
Opgaver Maria
1. Lav øvelse 1-3 færdig her
2. Øv på gloselisten i quizlet eller et spil i blooket
3. Øv på hitverbet pensar: https://quizlet.com/405665322/pensar-at-taenke-flash-cards/
1. Øv på gloselisten i quizlet eller et spil i blooket
2. Øv på hitverbet pensar: https://quizlet.com/405665322/pensar-at-taenke-flash-cards/ . Det skal kunnes til næste gang
1. Vi er ved at være ved vejs ende i forløbet. Øv derfor på gloselisten i quizlet eller et spil i blooket
2. Til i dag skal du kunne hitverbet pensar: https://quizlet.com/405665322/pensar-at-taenke-flash-cards/
Los ex
1. Lav følgende to links om imperativ: Fra imperativ til infinitiv og Benægtet imperativ
2. Til i dag skal du kunne hitverbet tomar: https://quizlet.com/405665687/tomar-tage-flash-cards/
Link til modulet: https://quizlet.com/dk/37257180/violencia-y-narcocultura-verber-flash-cards/?funnelUUID=335665b7-e033-4ce4-94de-769077a56d48
1. Vi er ved at være ved vejs ende i forløbet. Øv derfor på gloselisten i quizlet eller et spil i blooket
2. Øv på hitverbet saber: https://quizlet.com/406085637/saber-at-vide-flash-cards/ . Det skal kunnes til næste gang
Øvelser Sin Nombre
1. Vi er ved vejs ende i forløbet. Øv derfor på gloselisten i quizlet eller et spil i blooket
2. Til i dag skal du kunne hitverbet saber: https://quizlet.com/406085637/saber-at-vide-flash-cards/
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
El cartel de Sinaloa
22-01-2025
Terminsprøve
04-02-2025
Eksamensopgave: Pablo Escobar
12-03-2025
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Repetition
Vi repeterer de 4 eksamensforløb:
1. Inmigración España
2. Género
3. Frida Kahlo y el arte mexicano
4. Narcocultura
Vi træner desuden billedbeskrivelse og mundtlig eksamen generelt.
Omfang af fagligt stof: 5 %
Indhold
Kernestof:
1. Ret jeres Eksamensopgave om Pablo Escobar: Ret jeres delprøve 1 vha. DP1 paplo Escobar- svar .docx og giv den karakter vha. omregningsskalaen øverst i dokumentet. Ret derefter jeres delprøve to vha. Rettenøglen
2. Øv på gloserne til immigration
3. Øvelser til repetition
1. Øv på småord: https://quizlet.com/679033307/smaord-helt-nodvendige-flash-cards/?funnelUUID=3bd57d90-b269-43e3-83dc-2333358d1bdf
2. Øv på hitverberne ser, estar og ir: https://quizlet.com/class/11347826/
1. Orienter og øv dig på:
2. Øv på hitverberne deber, querer,poder: https://quizlet.com/class/11347826/
Gruppe 1
Prøveeksamen
2. Øv på hitverberne tener, decir, pensar https://quizlet.com/class/11347826/
quizlet
1. Øv dig på:
2. Øv på hitverberne saber, gustar, dar https://quizlet.com/class/11347826/
https://quizlet.com/679033307/smaord-helt-nodvendige-flash-cards/?funnelUUID=3bd57d90-b269-43e3-83dc-2333358d1bdf
1. Øv på hitverberne hacer, pasar, poner https://quizlet.com/class/11347826/
2. Øv på småord: https://quizlet.com/679033307/smaord-helt-nodvendige-flash-cards/?funnelUUID=3bd57d90-b269-43e3-83dc-2333358d1bdf
3. Øv dig på gambitter, de er gode til både skriftlig og mundtlig eksamen: https://quizlet.com/46217999/gambitter-en-lille-hjaelp-til-at-fore-en-samtale-pa-spansk-flash-cards/
Øvelse
1. Øv dig på (de skal snart kunnes):
2. Øv på hitverberne salir, seguir, tomar https://quizlet.com/class/11347826/
1. Øv på hitverberne venir, ver og llevar https://quizlet.com/class/11347826/
3. Øv dig på gambitter, de er gode til både skriftlig og mundtlig eksamen: https://quizlet.com/dk/1040350873/gambitter-en-lille-hjaelp-til-at-fore-en-samtale-pa-spansk-flash-cards/?i=2ojsa&x=1qqt
Øvelse til timen
1. Se videoen igen "entras si quieres, sales si puedes" som eksamenstekst
2. Øv dig på og VID hvor du har disse gode oversigter så du kan træne til eksamen:
3. Øv på hitverberne ser,estar,tener,querer, pensar igen: https://quizlet.com/class/11347826/
1. Ret jeres mundtlige aflevering:Gå feedbackdokumentet grundigt igennem, og læg særligt mærke til de lyde, der er markeret med kryds. Øv disse lyde – du kan høre udtalen her: https://studyspanish.com/pronunciation/lessons/spanish-alphabet.Se din vid
3.Øv på hitverberne ser,estar,tener,querer, pensar igen: https://quizlet.com/class/11347826/
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Mundtlig aflevering
04-05-2025
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55235674016", "T": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55235674016", "H": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55235674016" }