Rysensteen Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Rysensteen Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 KI/d - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Rysensteen Gymnasium
Fag og niveau
Kinesisk A
Lærer(e)
Lene Walther-Larsen
Hold
2022 KI/d (
1d KI
,
2d KI
,
3d KI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Begynderforløb (lektion 1-5)
Titel 2
Introduktion til 家
Titel 3
Introduktion til kinesiske skrifttegn
Titel 4
Begynder forløb 2
Titel 5
中国的年轻人 (eksamen)
Titel 6
中国的地理 Zhōngguó de dìlǐ (eksamen)
Titel 7
Optakt til GCP-rejse til Kina
Titel 8
Fritid: 谈爱好 (eksamen)
Titel 9
Kærlighed 谈爱情 (eksamen)
Titel 10
Repetition til eksamen
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Begynderforløb (lektion 1-5)
Grundforløb: Introduktion til det kinesiske sprog og kultur
• Introduktion til kinesiskfagets dele - medier, litteratur, sprog og skriftlighed.
• Introduktion til pinyin og skrifttegn
• Introduktion til det kinesiske samfund, kultur og historie
Gennem en lærerstyrende undervisningsform stifter eleverne bekendtskab med kinesisk pinyin og skriftegn.
Materiale:
Lene Sønderby Bech og Christian Nielsen, Kinesisk 1, Kinesisk sprog for begyndere. Lektion 1-5
Kernestof:
• Systematisk og progressiv træning af udtale og intonation gennem udtaleøvelser, især træning af toner og udtale af de erfaringsmæssigt svære lyde.
• Systematisk og progressiv træning af lytte- og talefærdighed,
• Mediebaseret materiale som støtte for sprogindlæring, herunder lytteforståelse, læseforståelse og talefærdighed, samt som støtte for kultur- og samfundsforståelse
• Progressiv træning af evnen til at genkende skrifttegn
• Lærebogstekster i form af dialoger og tekster, der belyser kulturelle og samfundsmæssige forhold i det moderne Kina
• Introducerende kinesisk grammatik
• Indføring i kinesiske kulturelle og samfundsmæssige forhold i et omfang, der giver eleven mulighed for at forstå de studerede tekster og temaer.
Forløbet fokuserer på:
Indlæring af grammatik, udtale, tegn, tekstforståelse samt evnen til at lytte og forstå.
Skriftlig dimension:
Skrive små bundne tekster om kendte emner på pinyin. De skriftlige opgaver vil inddrage kinesisk tekstbehandling og de relevante centrale hjælpemidler. Det skriftlige vil desuden være inkluderet i forskellige memoriseringsøvelser.
Fokus: brug af elementært ordforråd (kendt fra bogen), træning i at læse og skrive på kinesisk.
Supplerende materiale:
-
Sproget.dk
-
ordbogen.com
-
https://app.minlaering.dk/
- Zhongwen: Chinese-English Dictionary:
https://chromewebstore.google.com/detail/zhongwen-chinese-english/kkmlkkjojmombglmlpbpapmhcaljjkde
Omfang:
-Kinesisksproget materiale (alle tekster lektion 1-5, samt lærerproducerede sproglige øvelser samt tegntekster, film): 15 s
-Ikke-kinesisksproget materiale (alle kulturelle noter lektion 1-5, grammatik og introduktion i systimes bog 1, samt ppts fra læreren og små videoer): 25 s.
Oversigt over lært grammatik:
https://docs.google.com/document/d/18sNoiwFmtY6SI3ajbA_MjdDN2MYP9fkIm8Dumd5UEB0/edit
Indhold
Kernestof:
til timen
præsentation
Øv de 4 toner her: https://www.archchinese.com/mandarin_chinese_tone_drill.html
Opsamling
Medbring din kinesisk bog
1) Øv dig på gloserne på side 24-25 i bogen. Du kan lytte til dem her (er i mappen "lyd" på drev).
1) Lær at skrive toner i wenlin (du skriver tonetallet efter det bogstav den skal skrives over, fx ni3 ha3o)
1. Medbring bogen
Medbring bogen
Læs dette link om Thai Chi:
Læs dine noter til lektion 1 og 2. Hvis du virkelig keder dig, så repeter også gerne gloserne side 24/25 og 35
Gruppe 1
Medbring din bog
1.Medbring en lille gave (10-20 kr) til julebingo og tag hyggeligt juletøj på
Noah, Ibrahim, Christian og Nikolai har været SÅ søde at melde sig til at tage kage med :)
1. Øv på følgende beskæftigelsesgloser; https://quizlet.com/_ca7w8y?x=1jqt&i=2ojsa
Konkurrence: https://docs.google.com/document/d/1zB63WSvAVk00rdEhNii1mqAaiIpMvZi7E5Puo0jLxoE/edit
Øvelse
1. Øv på familiegloser side 59 øverst
1. Kan du stadig dine tal? Repeter dem side 56 og tag derefter denne Test
Lektie: Øv på gloserne til lektion 4 her:
Rettenøgle:
Lav de øvelser du ikke nåede om demonstrative pronominer: https://docs.google.com/document/d/1soqkQFokpEc92jZXfDhHKXh0hZmcJ8-v/edit
Lektie (2 stk): 1. Oversæt følgende sætninger og skriv dem i elevfeedback her:
Vi har en omvisning kl 13. Mød senest 12.40 ved indgangen på Gl. Strand 48. I kommer ikke tilbage til skolen.
Kan du gloserne til lektion 4 nu? Test dig endnu engang her: https://quizlet.com/268731961/test
Øvelse lektion 4
Glem ikke gloserne for lektion 1, træn dem her: https://quizlet.com/114992403/lektion-1-goddag-flash-cards/
Opsamling genitiv
Glem ikke gloserne for lektion 2: https://quizlet.com/115009216/lektion-2-hvem-er-du-flash-cards/
Lektion 4 opsamling
SPØRGEFORMER PÅ KINESISK
stepping out
Glem ikke gloserne for lektion 3, træn dem her: https://quizlet.com/115016502/lektion-3-min-familie-flash-cards/
https://dict.naver.com/linedict/zhendict/dict.html#/cnen/home
Kan du stadig gloserne for lektion 4? Træn dem her: https://quizlet.com/115693843/lektion-4-hvad-er-dette-flash-cards/
Hyppighedslisten
Træn tegn 1-5: 你,会,说,吗,不 https://quizlet.com/762036096/hyppighedslisten-wl-tegn-1-5-flash-cards/?new
peer-feedback lektion 1-4 til upload.docx
Træn tegn 1-5: 你,会,说,吗,不 https://quizlet.com/762036096/hyppighedslisten-wl-tegn-1-5-flash-cards/?new (de skal kunne genkendes til næste gang)
Lektier (2 stk):
Oversæt til kinesisk
Lektier (2 stk)
Øvelser lektion 5
Til i dag skal du kunne genkende tegn 6-10: 是,来,学,人,好: https://quizlet.com/765013019/hyppighedslisten-wl-tegn-6-10-flash-cards/?new
lektion 5
Repeter allerede nu dine gloser i lektion 1-5 inden testen:
Repetitionsdokument
Øv på gloserne til lektion 1-5
Vi får testen tilbage. De som ikke var til sidste modul, skal tage den i dette modul.
https://docs.google.com/document/d/1p3u5bahG-RmF3MnFkn_Hl13MIHIYD05x/edit
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Oversættelse
05-12-2022
Test lektion 1-3
03-02-2023
Repetition lektion 1-4
21-03-2023
Repetition lektion 1-5 omlagt elevtid
11-05-2023
Test lektion 1-5
15-05-2023
Billede af bryggen
24-08-2023
Diktat
27-09-2023
Omfang
Estimeret: 50,00 moduler
Dækker over: 50
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Introduktion til 家
I forbindelse med lektion 3, hvor vi skal lære at kunne tale om "familie", introduceres emnet "familie 家“
- læreroplæg om familien i Kina, historisk og kulturelt
- læse tekster om "små kejsere"
- se video:
https://www.youtube.com/watch?v=u58lZxeInCg&feature=related
Se indhold her:
https://drive.google.com/drive/folders/12HZgZI9P3o-uF6p4hrO9sMHwxAvM-qHM?usp=share_link
Indhold
Omfang
Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Introduktion til kinesiske skrifttegn
Introduktion til kinesiske skrifttegn
- stregrækkefølge og stregtyper
- kategorier af skrifttegn
- orddannelse
Introduktion til hyppighedslisten
-At arbejde med hyppighedsliste
-introduktion til de første 5 tegn
- hvordan vi arbejder med tegn
Træne af kinesisk tastatur samt at skrive i wenlin
Indhold
Kernestof:
Glem ikke gloserne for lektion 2: https://quizlet.com/115009216/lektion-2-hvem-er-du-flash-cards/
Glem ikke gloserne for lektion 3, træn dem her: https://quizlet.com/115016502/lektion-3-min-familie-flash-cards/
https://dict.naver.com/linedict/zhendict/dict.html#/cnen/home
Kan du stadig gloserne for lektion 4? Træn dem her: https://quizlet.com/115693843/lektion-4-hvad-er-dette-flash-cards/
Hyppighedslisten
Omfang
Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Begynder forløb 2
Eleverne træner kinesiske skrifttegn og arbejder videre med det mundtlige sprog og pinyin. Vi repeterer lektion 1-5 og lærer lektion 6, samt træner tegn 1-15 fra hyppighedslisten.
Materiale:
Lene Sønderby Bech og Christian Nielsen, Kinesisk 1, Kinesisk sprog for begyndere. Til og med lektion 7
Lene Sønderby Bech og Christian Nielsen, Kinesiske skrifttegn for begyndere
Link til mappe i drev med sproglige øvelser:
https://drive.google.com/drive/folders/1gOJq-0O07YbKkdlLLJ4Popo91EY5YDkW?usp=drive_link
Link til tegn 1-15:
https://quizlet.com/812620192/hyppighedslisten-wl-tegn-1-15-flash-cards/?new
Kernestof:
• Systematisk og progressiv træning af udtale og intonation gennem udtaleøvelser, især træning af toner og udtale af de erfaringsmæssigt svære lyde.
• Systematisk og progressiv træning af lytte- og talefærdighed,
• Mediebaseret materiale som støtte for sprogindlæring, herunder lytteforståelse, læseforståelse og talefærdighed, samt som støtte for kultur- og samfundsforståelse
• Progressiv træning af et aktivt skrifttegnsforråd
• Lærebogstekster i lektion 6, der belyser kulturelle og samfundsmæssige forhold i det moderne Kina
• Introducerende kinesisk grammatik. Link til oversigt over den grammatik vi træner og lærer:
https://docs.google.com/document/d/18sNoiwFmtY6SI3ajbA_MjdDN2MYP9fkIm8Dumd5UEB0/edit
Forløbet fokuserer på:
Forståelse for samt passiv indlæring af skrifttegn samt indlæring og repetition af grammatik, udtale, tekstforståelse og evnen til at lytte og forstå.
Supplerende materiale:
-
Sproget.dk
-
ordbogen.com
-
https://app.minlaering.dk/
- Zhongwen: Chinese-English Dictionary:
https://chromewebstore.google.com/detail/zhongwen-chinese-english/kkmlkkjojmombglmlpbpapmhcaljjkde
Omfang:
-Kinesisksproget materiale (teksterne i lektion 6, samt lærerproducerede tegntekster): 3 s
-Ikke-kinesisksproget materiale (kulturelle noter lektion 6, grammatik lektion 6): 5 s.
Særlige fokuspunkter:
Indhold
Kernestof:
To lektier:
Kinesisk snakkeklub - På Nørrebro Bibliotek
Lektie 1. Repeter gloser fra lektion 1-5:
Lektie 1. Repeter gloser fra lektion 1-6:
我要你那一样 Tekst på kinesisk
我要你那一样 : Jeg vil have dig sådanne "I Want It That Way" - Tegn og dansk oversættelse.
我要你那一样 (wǒ yào nǐ nà yīyàng): Jeg vil have dig sådanne "I Want It That Way" - Tegn pinyin og dansk oversættelse.
Backstreet Boys - I Want It That Way (Chinese version)
Backstreet Boys - I Want It That Way (Karaoke Version)
Wǒ yào nǐ nà yīyàng: Jeg vil have dig sådanne "I Want It That Way" - Pinyin og dansk oversættelse.
Backstreet boys på morgenmsamling Handout.docx
Lektie 1: Repeter gloserne fra lektion 1-5:
Medbring din bog :)
Repeter ppt'en om adjektiver:
Tegn til timen
Gruppe 1
Adjektiver
Lektier:
https://docs.google.com/document/d/1WXj-ckzAmiPFhSe49_NeafnhhHSLcx1T/edit
1. Øv tidsord til du kan dem: https://quizlet.com/217308140/tidsord-lektion-5-flash-cards/
1. Tegn-øvelse 2 til modulet
1. Øv Gloser lektion 6
Medbring din bog
Øvelse 3 adjektiver
Backstreet boys på morgensamling Pinyin.docx
1. Du skal kunne læse Tegn 11-15: 在,我,很,要,见 til i dag!
Begynd at læse op til testen:
AdverbierAdjektiverHěn很 meget/ingen betydningBù 不 IkkeFēicháng非常 MegetYīdiǎn一点 lidtBǐjiào比较 RelativtTèbié特别 Specielt/særligBù nàme不那么 Ikke nær såZuì最 Mestgèng更好: mereZhēn de真的 VirkeligZhème 这么 såBù hěn不很 Ikke særligKěndìng 肯定 bestemtxīnkǔ 辛苦hårdtjiāo
Læs op til testen:
Tegn
test tegn
Supplerende stof:
Kinesisk | Rysensteen Gymnasium
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Opsamlende øvelser lektion 6
05-10-2023
Test lektion 1-6 og tegn 1-15
12-10-2023
Omlagt skriftlighed efterår
22-12-2023
Omfang
Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
中国的年轻人 (eksamen)
Overordnede faglige mål:
• At introducere emnet ”Unge i Kina” både kulturelt og sprogligt.
• At reflektere over forskelle og ligheder på danske og kinesiske gymnasielever
• Lære ny grammatik
• Lære og finde nye gloser som er relevante for emnet og kunne anvende disse til at tale frit i enkelt sprog om ”Unge i Kina” samt i skriftlig produktion.
• Træne husketeknik og formidling.
• Træne at kunne skrive og læse 40 tegn hyppighedslisten
Tekst:
Lene Sønderby Bech og Christian Nielsen, Kinesisk 3, Kinesisk sprog for begyndere, "" Wo de xuexi", Lektion 23 (side 8 -9), 600 tegn. = 2 eksamenstekster
Grammatik:
Fra lektion 8-12 i Lene Sønderby Bech og Christian Nielsen, Kinesisk 1, Kinesisk sprog for begyndere:
1) Bestemmelse af substantiv
2) Adjektivernes gradbøjning
3) Afsluttet handling med 了 (side 2) (Læs også her i denne opsamling)
4) 了 som ny situation
5) Modalverber
Supplerende materiale:
• IT-materiale
• spil og øvelser (bl.a CL og taskbaserede øvelser til tegnindlægning) relateret til emnet.
• Hjemmesider med tekst, lyd og video – som støtte for lytte- og gloseforståelse samt kultur- og samfundsforståelse med fokus på unge i Kina,
Film og dokumentarer:
• bbc: Chinese Schools episode 1 og 2
• Film af Dongyu Zhou "Beskytteren (2019):
https://kp.mitcfu.dk/CFUFILM1130639
• Dr horisont, 2021: Unge gør oprør i Kina - og søger det simple liv
• Diverse små videoer om Kinas uddannelsessystem
Baggrundstekster:
• Kulturelle noter om ”Den lydige søn” og ”Forældredyrkelse”: Lene Sønderby Bech og Christian Nielsen, Kinesisk 3, Kinesisk sprog for begyndere,
• Læreroplæg om "det perfekte barn"
Lektion 23 (side 30-31).
• Elegant, Simon: ”China’s ME Generation”, Time Magazine, 2007:
http://content.time.com/time/magazine/article/0
,9171,1675626,00.html
• Erickson, Tammy: "Generations in China", Harward Business Review:
https://hbr.org/2009/03/generations-in-china
•
http://tsoidug.org/dizigui_trans_simp.php
(弟子规)
•
Sproget.dk
•
ordbogen.com
•
https://app.minlaering.dk/
• Zhongwen: Chinese-English Dictionary:
https://chromewebstore.google.com/detail/zhongwen-chinese-english/kkmlkkjojmombglmlpbpapmhcaljjkde
-gloselister på
https://quizlet.com/
Omfang:
Ikke-kinesisksproget materiale:
1) historie, samfund og kultur): Se ovenfor: "billeder" og "baggrundstekster", s: 12
2) Grammatik, s: 10
Kinesisk-sproget materiale:
1) Lene Sønderby Bech og Christian Nielsen, Kinesisk 3, Kinesisk sprog for begyndere, "" Wo de xuexi", Lektion 23 (side 8 -9): ns: 5
2) Diverse lærerproducerede tegntekster og øvelser: 5
3) Film og baggrundsmateriale: 5
Indhold
Kernestof:
1. Øv tegn 21-25 (年,的,没,有,他): https://quizlet.com/812673754/hyppighedslisten-wl-tegn-21-25-flash-cards/?new
Bestemmelse af substantiv: 的
Øv tegn 21-25 (年,的,没,有,他): https://quizlet.com/812673754/hyppighedslisten-wl-tegn-21-25-flash-cards/?new
https://docs.google.com/document/d/1rNIr8WvCv7JViDZMoj5FnEkV_bkncucV/edit
Zhongguo de jiauyu
Til i dag skal du kunne tegn 21-25: https://quizlet.com/812673754/hyppighedslisten-wl-tegn-21-25-flash-cards/?new 年,的,没,有,他
Gloselisten
Øv på de nye tegn: https://quizlet.com/812726966/hyppighedslisten-wl-tegn-26-30-flash-cards/?new 她,个,几,家,这
referatøvelse
Albert, William, Noam, Kasimir, Silas: LAV JERES
Individuelt
Øv på tegn: https://quizlet.com/812726966/hyppighedslisten-wl-tegn-26-30-flash-cards/?new 她,个,几,家,这 ( de skal kunnes til næste gang)
https://english.dict.naver.com/english-chinese-dictionary/#/main
Spørgsmål
Til i dag skal du kunne tegn 26-30: https://quizlet.com/812726966/hyppighedslisten-wl-tegn-26-30-flash-cards/?new 她,个,几,家,这 ( de skal kunnes til næste gang)
Filmfestival invitation
Opgaver på filmfestivaldagen 2022d (JoH og WL) 2024
Øv på tegn 31-35 那,大,小,多,一: https://quizlet.com/812729745/hyppighedsliste-wl-tegn-31-35-flash-cards/?new
tegn øvelse
的
1. Øv på tegn 31-35 那,大,小,多,一: https://quizlet.com/812729745/hyppighedsliste-wl-tegn-31-35-flash-cards/?new . De skal kunnes til næste gang
Kinesisk nytår
1.
gloselisten
了 øvelser
1. Oversæt sætninger med 了。 Brug gloselisten og punkt 3A her . Skriv dem i jeres afleveringsmappe i tegn!
2. Øv på de nye tegn 36-40: 点,最,和,可,以 https://quizlet.com/816004648/hyppighedslisten-wl-tegn-36-40-flash-cards/?i=2ojsa&x=1qqt
Kinas generationer
Øv på de nye tegn 36-40: 点,最,和,可,以 https://quizlet.com/816004648/hyppighedslisten-wl-tegn-36-40-flash-cards/?i=2ojsa&x=1qqt
Gruppe 1
Modalverber
了
1. Lav en 了- eksempelsætninger med hver af de 4 nedenstående punkter i din afleveringsmappe, ud fra gloselisten:
2. Øv på tegn 36-40: 点,最,和,可,以 https://quizlet.com/816004648/hyppighedslisten-wl-tegn-36-40-flash-cards/?i=2ojsa&x=1qqt (
Besøg
Til i dag skal du kunne genkende 36-40: 点,最,和,可,以 https://quizlet.com/816004648/hyppighedslisten-wl-tegn-36-40-flash-cards/?i=2ojsa&x=1qqt
1. Øv tegn 1-40: https://quizlet.com/816005562/hyppighedslisten-wl-tegn-1-40-flash-cards/?new
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Filmfestival manuskript
30-11-2023
Filmfestival film
07-01-2024
Opgave unge
22-01-2024
Skrivedag opgave 1
04-03-2024
Skrivedag: Øvelse til filmen
04-03-2024
Omfang
Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
中国的地理 Zhōngguó de dìlǐ (eksamen)
Temaforløb om Kinas geografi og geopolitiske forhold med fokus på Shanghai (hvor de efterfølgende skal på GCP-rejse). Eleverne opnår et studeret ordforråd til temaet samt en dertilknyttet relevant grammatik.
Forløbet fokuserer på: Indlæring af grammatik, tegn (fra gloselisten), tekstforståelse samt evnen til at lytte og forstå og evnen til kunne tale om det studeret emne på basalt kinesisk.
GCP-faglige mål:
- at øge elevernes viden om kulturelle og historiemæssige forhold på en sådan måde, at de ser deres eget og andre landes muligheder og begrænsninger i lyset heraf
- at udvikle elevernes fremmedsprogkundskaber
-at øge elevernes forståelse for nutidens globale problemkomplekser. Disse problemkomplekser vil i dette forløb fokusere på geopolitiske forhold i Asien.
- En dybere viden om kinesisk geopolitik både sproglig, kulturelt og samfundsmæssigt vil udvikle elevernes kommunikative kompetencer og kulturelle forståelse. Det vil give eleverne mulighed for at kunne indgå i dialog med kinesere om hvordan der ved nationalt og internationalt samarbejde kan skabes løsninger på nutidens globale problemer:
Materiale:
Ordforråd og grammatik
Lene Sønderby Bech og Christian Nielsen, Kinesisk 1, Kinesisk sprog for begyndere. Navnligt repetition fra lektion 7 samt 12-14:
• Stedsangivelser
• Sammenligning
• Høje tal: (alle tal)
• Dato (tid)
• durationskomplement (se i "oversigt over tid")
• Tre særlige tidsudtryk (以前,以后,的时候)
• Erfaringsaspektet 过 (se i "oversigt over tid")
• Eksistensverber: (有,是,在)
• Verberne 去,来,在 (se gloselisten)
Se i oversigt over grammatik:
https://docs.google.com/document/d/18sNoiwFmtY6SI3ajbA_MjdDN2MYP9fkIm8Dumd5UEB0/edit#heading=h.fqgub9vymm4c
To eksamenstekster i teksten om Shanghai (240 tegn pr. stk):
https://drive.google.com/file/d/1MaxaU3pUH0j6gqLY39xYwmNC4cPrZ6V0/view?usp=sharing
Kernestof:
• Systematisk og progressiv træning af udtale og intonation gennem udtaleøvelser, især træning af toner og udtale af de erfaringsmæssigt svære lyde.
• Systematisk og progressiv træning af lytte- og talefærdighed,
• Mediebaseret materiale som støtte for sprogindlæring, herunder lytteforståelse, læseforståelse og talefærdighed, samt som støtte for kultur- og samfundsforståelse
• Progressiv træning af et aktivt skrifttegnsforråd
• Lærebogstekster i form af dialoger og tekster, der belyser kulturelle og samfundsmæssige forhold i det moderne Kina
• grammatik
• Indføring i kinesiske kulturelle og samfundsmæssige forhold i et omfang, der giver eleven mulighed for at forstå de studerede tekster og temaer.
Supplerende Materiale:
- Lykketoft, Mogens og Holm, Mette: "Kina", Gyldendahl 2008, 2.udgave, kapitel 12: Storkina.
- Horisont om den aktuelle situation i Hong Kong: S2021:E9 Islamisk Stat er væk - nu kommer paven (starter 00:50).
- Læreroplæg om “两个中国“ med fokus på urbaniseringen:
https://drive.google.com/drive/folders/1lUTSbtmo2K1DJUtYs9LbCzBS37SPxPYB?usp=drive_link
- Små videoer fra youtube om geografi, land og by samt Kinas terræn.
- Cities on speed: Shanghai, Shanghai Space, 2009
- Provinsspil.
•
Sproget.dk
•
ordbogen.com
•
https://app.minlaering.dk/
• Zhongwen: Chinese-English Dictionary:
https://chromewebstore.google.com/detail/zhongwen-chinese-english/kkmlkkjojmombglmlpbpapmhcaljjkde
-gloselister på
https://quizlet.com/
Skriftlig dimension:
Skrive tekster om kendte emner på pinyin og tegn. De skriftlige opgaver vil inddrage kinesisk tekstbehandling og de relevante centrale hjælpemidler. Det skriftlige vil desuden være inkluderet i forskellige memoriseringsøvelser, så som diktater og quizzer. De skriftlige opgaver bevæger sig i stigende grad over mod at være friere tekster.
Omfang:
Kinesisksproget materiale:
1) teksten om Shanghai, ns: 4
2) Diverse lærerproducerede tegntekster og øvelse, ns: 5
Ikke-kinesisksproget materiale:
1) Kultur, samfund og historie: Se ovenfor: supplerende materiale, s: 25
2) Grammatik (hovedsagligt fra lektion 7 samt 12-14 i systime 1, s: 10
Indhold
Kernestof:
Forløbet starter med elevpræsentationer af dele fra "Storkina" af Mogens Lykketoft
Øv på tegn 41-45 能,因,为,所,用
Øvelser med stedsangivelser
1. Spil provinsspillet så du har overblik over de kinesiske provinser:
2. Øv på tegn 41-45 能,因,为,所,用: (de skal kunnes næste gang)
https://docs.google.com/document/d/1xuJ2N8rk6kMkOh_n44K6h9bnR2sSLYVUuG07ToEJZKM/edit
https://docs.google.com/document/d/1pPXkJ77L5lGn9dZKIqvFMrkj9G4wRX3-/edit
1. Til i dag skal du kunne læse tegn 41-45 能,因,为,所,用:
2. Se en af videoerne på denne side om et sted i Kina du kunne tænke dig at vide lidt mere om: Little Chinese Everywhere.
Gruppe 1
Tekst
1.Øv på tegn 46-50 :了,去,日,生,天
Andre gode tegnlister (står også i oversigt over grammatik)
1. Oversæt og træn disse gloser så i er klar til at lære om 两个中国 i dag.
2.Øv på tegn 46-50 :了,去,日,生,天
Dokument til modulet
1. Øv på tegn 46-50 :了,去,日,生,天
https://docs.google.com/document/d/1Smj12Vf4AS1rNXTUR0_2bqtHfi-gxV0s/edit
两个中国
2. Husk at du kan se videoer på denne side om steder i Kina du kunne tænke dig at vide lidt mere om: Little Chinese Everywhere.
Tegnøvelse
Sammenligning Beijing og Shanghai
Øv på tegn 46-50 :了,去,日,生,天. De skal kunnes til næste gang.
Øvelse 2
1. Til i dag skal du kunne tegn 46-50 :了,去,日,生,天
2. Oversæt følgende sætninger (genlæs først reglerne for dato):
1. Oversæt følgende sætning som har fokus på "hvor længe" (durationskomplementet):
2. Øv på tegn 51-60
1. Øv på tegn 51-60
2. Du skal også repetere tegn 1-60
Tid
1. Øv på tegn 51-60 du skal kunne dem til næste gang
2 .Du skal også repetere tegn 1-60
Kinas terræn
https://docs.google.com/document/d/1lGSVKjAt3YplEkoQiN2SyB5PlPlmO5NP/edit
1. Til I dag skal du kunne læse tegn 51-60
2. Du skal også repetere tegn 1-60
1. Repeter grundigt tegn 1-60
2. Øv også grundigt på gloserne til geoforløbet
Gloseøvelse
Duolingo
Steder på kinesisk
3. Svar bazaar
Supplerende stof:
2d husk frokost til alle kineserne i jeres byvandringsgruppe
Program 23-28. april
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Oplæg om "Storkina"
12-03-2024
Referat af geografiteksterne
02-05-2024
Ret dine referater
20-05-2024
Test
22-05-2024
Opsamlende øvelse om "tid"
21-08-2024
En rejsebeskrivelse
08-10-2024
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Optakt til GCP-rejse til Kina
Optakt til rejse til Kina: Unges trivsel
Et forløb der hovedsagligt fokuserer på sprogpraksis i forbindelse med at opholde sig i et kinesisktalende land. Der vil være små kulturelle indspark som bygger ovenpå vores ungeforløb; Storbyen, kærlighed, den globale kineser mm.
Vi vil desuden lære om det kvalitative forskningsinterview samt udarbejde en interviewguide på kinesisk som vi medbringer på vores rejse.
Vi vil dele modulerne op i tre dele:
1. Vi træner rejserelevant sprogpraksis (miniparlør og dertilhørende grammatik)
2. Vi arbejder med kulturelle indspark
3. Vi træner tegn til den skriftlige eksamen
Link til hele forløbet:
https://drive.google.com/drive/folders/1U2rEUNyXn0Md6CV9iUcQa1xfy6zUllmY?usp=drive_link
Grammatik:
Se oversigt over grammatik:
https://docs.google.com/document/d/18sNoiwFmtY6SI3ajbA_MjdDN2MYP9fkIm8Dumd5UEB0/edit#heading=h.2rpfgs6q8y5p
Klokken
太。。了
Alternativ spørgeform med 还是
Penge
Høflighed
Supplerende materiale:
•
Sproget.dk
•
ordbogen.com
•
https://app.minlaering.dk/
• Zhongwen: Chinese-English Dictionary:
https://chromewebstore.google.com/detail/zhongwen-chinese-english/kkmlkkjojmombglmlpbpapmhcaljjkde
Ikke-kinesisksproget materiale:
1) Kultur, samfund og historie: ca. 3 s.
2) Grammatik: 2 s.
Kinesisksproget materiale:
1) Diverse lærerproducerede tegntekster, oplæg og øvelser, ns: 5
Indhold
Kernestof:
Vi går igang med det faglige indspark til rejsen. Repeter derfor gloselisten til ungeforløbet
Træn desuden de nye tegn 61-70
læs artiklen om det fænomenologien og forskningsinterviewet
Træn tegn 61-70. De skal kunne læses til næste gang.
Træn tegn 61-70
Til i dag skal du kunne læse tegn 61-70
Øv på tegn 1-70
program fra partnerskole
Gruppe 1
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Interviewguide
09-09-2024
Fremlæggelser på turen
16-09-2024
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Fritid: 谈爱好 (eksamen)
Overordnede faglige mål:
- At introducere emnet ”Fritidsinteresser” både kulturelt og sprogligt.
- Lære ny grammatik
- Lære nye gloser og kunne anvende disse til at tale frit i enkelt sprog om emnet samt i skriftlig produktion.
Så man tilsidst kan kommunikere på kinesisk om emnet og bruge ordforrådet inden for emnet samt anvende centrale syntaktiske og grammatiske former nogenlunde korrekt i et ukompliceret, men forståeligt kinesisk talesprog.
Materiale:
-Lene Sønderby Bech og Christian Nielsen, Kinesisk 2, Kinesisk sprog for begyndere. Lektion 15-16.
Eksamenstekster:
1. Kapitel 16, side 32 (Sport): Diaolog 1 (271 tegn)
2. 2 stk: Kapitel 17, side 52-53 (qu wanr): Dialog 1 (573 tegn af 286 pr. Tekst)
(Kapitel 15, side 11 (musik): Dialog , del 2 (er IKKE en eksamenstekst, men kan inddrages til perspektivering)
Grammatik:
se:
https://docs.google.com/document/d/18sNoiwFmtY6SI3ajbA_MjdDN2MYP9fkIm8Dumd5UEB0/edit#heading=h.2rpfgs6q8y5p
-konjunktionspar (除了。。以外, 又。。又,一边。。一边)
-beskrivende komplememter
-Gambitter
-好/难+ verbum
-resultative komplementer
-Potentielle komplementer
-retningskomplementet (kort gennemgang)
-Det progressive/igangværende aspekt
-从来不/没:side 39 i bog 2
Supplerende stof:
- Supplerende kulturstof:
https://drive.google.com/drive/folders/1LVe6HwhyMroeYvJ8Pw_Wc5649SXHCqkq?usp=drive_link
- kinesisk musik
- IT-materiale
- Hjemmelavede spil og øvelser relateret til emnet.
-
Sproget.dk
-
ordbogen.com
-
https://app.minlaering.dk/
- Zhongwen: Chinese-English Dictionary:
https://chromewebstore.google.com/detail/zhongwen-chinese-english/kkmlkkjojmombglmlpbpapmhcaljjkde
-gloselister på
https://quizlet.com/
Ikke-kinesisksproget materiale:
1) Kultur, samfund og historie: 5 (Hovedsagligt fra: Lene Sønderby Bech og Christian Nielsen, Kinesisk 2, Kinesisk sprog for begynder, kulturelle noter side: 27-29,31, 45,50-51,73)
2) Grammatik s: 8
Kinesisk-sproget materiale:
1) Diverse lærerproducerede tegntekster og øvelser, kinesiske originaltekster: 15
Indhold
Kernestof:
Træn tegn 71-80
Gruppe 1
Medbring bog 2
Spørgsmål til teksten
gloseliste
Konjunktionspar
https://docs.google.com/document/d/1UJXWGoD5jXqkXeTNWfPsjXEkgV6ImYfT/edit
Træn tegn 71-80. De skal kunne læses til næste gang
1.Til i dag skal du kunne læse tegn 71-80
2.Ret din rejsebeskrivelse via Rettenøglen
Afsnit
Skærmbillede 2024-10-23 kl. 08.37.09.png
Evaluering
Træn Tegn 1-80
Vi taler om løvfald den 5/11, det er vigtig viden, så don't miss out, eller som firtegnsfrasen 机不可失 så fint udtrykker :)
Træn Tegn 1-80 , så du er klar til løvfald!
Musikgloseøvelse
hǎo好kuài快màn慢méi yǒu yǐsì没有意思nán难kěxiào de可笑的yǒu yǐsì有意思hǎokàn好看nántīng难听róngyì容易bù hǎoxiào不好笑bù hǎo不好nánkàn难看hǎotīng好听
1. Repeter de beskrivende komplement her
2. Træn Tegn 1-80 , så du er klar til løvfald!
1. Repeter de potentielle komplement her
2. Øv på tegn 81-90
test
Øv på tegn 81-90
1. Repeter de resultative komplement her
Til i dag skal du kunne læse tegn 81-90
Tegnliste
Det igangværende aspekt
1. Øv på de sidste 10 tegn ever ☺ 91-100: https://quizlet.com/627375793/hyppighedslisten-wl-91-100-flash-cards/
2. øv grundigt på alle gloserne til fritidsforløbet: https://quizlet.com/30458745/fritid-flash-cards/
OG Medbring bog 2
91-100 øvelse
Tegn et billede
OG medbring bog 2
Vi laver et lille afbræk fra hobbyforløbet og snakker feedback årsprøve og om SRP i kinesisk
Øv tegn 1-100: https://quizlet.com/579987410/hyppighedslisten-wl-tegn-1-100-flash-cards/
Vi nærmer os slutningen på forløbet, øv grundigt på gloserne: https://quizlet.com/30458745/fritid-flash-cards/
1. Til i dag skal du kunne tegn 91-100: https://quizlet.com/627375793/hyppighedslisten-wl-91-100-flash-cards/
2. Vi nærmer os slutningen på forløbet, øv grundigt på gloserne: https://quizlet.com/30458745/fritid-flash-cards/
Gloseliste hobby
Oversigt over komplement
1. Repeter retningskomplementet her
2. Øv tegn 1-100: https://quizlet.com/579987410/hyppighedslisten-wl-tegn-1-100-flash-cards/
3. Vi nærmer os slutningen på forløbet, øv grundigt på gloserne: https://quizlet.com/30458745/fritid-flash-cards/
ord og tegn fra hyppighedslisten
Nissevenner
Øv grundigt på gloserne til fritid: https://quizlet.com/30458745/fritid-flash-cards/
Øv tegn 1-100:
Øv grundigt på gloserne
Spørgsmål teksten
Omfang
Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Kærlighed 谈爱情 (eksamen)
Forløb om kærlighed, parforhold og ægteskab i Kina hvor vi også vil reflektere over kærlighed i DK:
Faglige mål:
- At opnå sproglige kompetencer til at tale om kærlighed på kinesisk
- Kulturel forståelse for kærlighed i Kina
- kunne forstå hovedindholdet af talt kinesisk formidlet som dagligdags kommunikation om kendte emner
- kunne oversætte forskellige typer kinesiske tekster
- Interkulturel forståelse
- At kunne kommunikere mundtlig uden brug af hjælpemidler
Se hele forløbet her:
https://drive.google.com/drive/folders/191gtVN4s5f-ylXvgbPkhsFbOQLTFejuI?usp=drive_link
Gloser:
· Der arbejdes ud fra en gloseliste:
https://docs.google.com/document/d/1yyPM9sWfiBySvVzwRPPdh0Ld98M4KrD9/edit#heading=h.3znysh7
Tekster (3 eksamenstekster):
https://drive.google.com/drive/folders/1auLepxeWZA06yPs0SGkFTdCicaCgwu7N?usp=drive_link
Lene Sønderby Bech og Christian Nielsen, Kinesisk 2, Kinesisk sprog for begyndere. Lektion 21, del 3, side 155-159 (809 tegn)
· Tekst 1 (276 tegn): 155-156 (i tegn: 157-158): Fra starten til (…)关门了
https://docs.google.com/document/d/13qrAgc_rVZwy6b3PgXuAMahP17pgA14z/edit?usp=drive_link&ouid=100988450900586682861&rtpof=true&sd=true
· Tekst 2 (300 tegn): 156 (i tegn: 158-159): fra (…)朱莉娅 siger: 以后呢? til hun siger: 我认为他有很多钱“:
https://docs.google.com/document/d/1-HXmZBg7qu_XnI-d_rMiWfF2pVjA7DVU/edit?usp=drive_link&ouid=100988450900586682861&rtpof=true&sd=true
· Tekst 3 (233 tegn): Side 156-157 (i tegn: 159): Resten af teksten:
https://docs.google.com/document/d/1awk0YxOHlo0ihCUskfN1vxuxFvYReio0/edit?usp=drive_link&ouid=100988450900586682861&rtpof=true&sd=true
Grammatik i forløbet (se her:
https://docs.google.com/document/d/18sNoiwFmtY6SI3ajbA_MjdDN2MYP9fkIm8Dumd5UEB0/edit?usp=drive_link
)
· konjunktionspar (如果。。的话,因为。。。所以,虽然。。。可是)
· Den adverbielle markør 地
· De tre de’er
· Sammenligning med 比
· Understregning med 是。。。的
· Opfordring med 吧
· Fordoblinger
· Mere og mere: 越来越
· Meget/mange/begge/alle
· Det vedvarende aspekt 着
Supplerende og kulturelt materiale:
-Kærlighed og ægteskab i et historisk perspektiv (forskellige tekstformer)
·
https://www.trulychinese.com/blog/chinese-dating-culture/
· Kulturelle noter lektion 30 om Bryllupper i Lene Sønderby Bech og Christian Nielsen,
Kinesisk 2, Kinesisk sprog for begyndere
· 月老Yue Lao: The matchmaking God; fx
https://www.youtube.com/watch?v=v4496yVdW_A&ab_channel=TimeTraveller
- Overskydne kvinder og konsekvenser af etbarnspolitikken
· En Prins til Xue Mei (video fra Udenrigsministeriet):
https://www.youtube.com/watch?
v=8n8NrHjrixE&ab_channel=Udenrigsministeriet
·
https://www.youtube.com/watch?v=irfd74z52Cw&ab_channel=SK-II
· Horisont: Det Kina, du ikke kender:
https://www.dr.dk/drtv/episode/horisont_-det-kina-du-ikke-kender-_1_2__505374
-forskellige kulturelle refleksionsøvelse (forskel på DK/Kina ift fx krav til kæreste og i ægteskab)
-forskellige små fact om kærlighed i Kina:
https://docs.google.com/document/d/1xmpB2HTIx2lGgNOovX0XfyBUE0oVPTBD/edit
,
https://www.youtube.com/watch?v=ALJM8IFTVpE&ab_channel=TheChenDynasty
- Supplerende øvelser i alle 100 tegn fra hyppighedslisten og samt træning af eksamensopgave 1.
-Forskellige sproglige øvelser (din drømmefyr, kærlighedråd, kærlighedsordsprog, rollespil med "slå op", speeddating osv, beskrive billeder (fx
https://www.dr.dk/ligetil/billedserier/se-billeder-kaerlighed-paa-kinesisk
) osv).
-Sange: 老鼠爱大米
https://www.youtube.com/watch?v=P9njO8cyo-M
og 甜蜜蜜
https://www.youtube.com/watch?v=vwNy03cDcG
og
https://www.youtube.com/watch?v=SLoYnMzFnF8&ab_channel=CJMChin
-
Sproget.dk
-
ordbogen.com
-
https://app.minlaering.dk/
- Zhongwen: Chinese-English Dictionary:
https://chromewebstore.google.com/detail/zhongwen-chinese-english/kkmlkkjojmombglmlpbpapmhcaljjkde
-gloselister på
https://quizlet.com/
Ikke-kinesisksproget materiale:
1) Kultur, samfund og historie s: 10
2) Grammatik s: 8
Kinesisk-sproget materiale:
1) Diverse lærerproducerede tegntekster og øvelser, kinesiske originaltekster: 15
Indhold
Kernestof:
1. Spil et spil med tegnguldlisten her. Hvis du vil øve den i quizlet, så er den her)
2. Stift bekendtskab med gloserne fra den tekst vi skal læse I dag her
3. Medbring bog 2 (vigtigt)
Gruppe 1
1. Spil et spil med tegnguldlisten her
2. Øv gloserne fra teksten her
1. Spil et spil med tegnguldlisten her. Hvis du vil øve den i quizlet, så er den her
Afsnit
6 ways to show your ❤️ in Chinese
1.Spil et spil med tegnguldlisten her eller i quizlet her
Fik du i øvrigt rettet dit referat af sportsteksten vha. Rettenøglen ?
Øvelse 2: Vigtige kombinationer
spørgsmål til teksten
1. Spil et spil med de vigtige kombinationer her . Hvis du vil øve dem i quizlet, så er de her
1. Spil et spil med de vigtige kombinationer her . Hvis du vil øve den i quizlet, så er den her
2. Stift bekendtskab med alle gloserne til forløbet her
是。。。的
Øv centrale sætninger med 40 tegn fra hyppighedslisten her: https://play.blooket.com/solo?id=674ef6984cb903c7c1bedf74
是。。的
地
越来越
CHINA / SOCIETY 7.68 million couples register marriage
1. Ret jeres 去玩儿 referater vha. rettenøglen så i er klar på næste og sidste referatopgave :)
2.Øv sætninger med 50 tegn fra hyppighedslisten her:
Gloseliste
sang
Øv sætninger med 60 tegn fra hyppighedslisten her: https://play.blooket.com/solo?id=674ef721466c2d9be240032c
Forberedelse:
Læs denne "tjekliste til skriftlig eksamen"
Hvis man vil øve, så er der masser af øvelser her
1. Ret dit referat af kærlighedsteksten vha rettenøglen og kom med spørgsmål til timen
2. Øv sætninger med 60 tegn her i quizlet
1. Lav Øvelse 1 færdig
2.Øv sætninger med 50 tegn her:(DET VIRKER) Tower defense :) :)
1. Ret din terminsprøve grundigt vha Rettenøglen og kom med spørgsmål til timen.
2. Spil et spil med de vigtige kombinationer her (DET VIRKER). Hvis du vil øve den i quizlet, så er den her
https://docs.google.com/document/d/12pM-DwblOKuEBKjNrqOXL-FkAgtywSlbrZOHFwlKLIY/edit?tab=t.0
Fordoblinger
1. Som optakt til temaet om overskydne kvinder i dag, se det 30 min lange Horisont afsnit: Det Kina du ikke kender
2. Øv dig på alle gloserne til kærlighedsforløbet her
tegnøvelse
剩女
1. Ret din opgave 1 fra 4/3. Noter dig de tegn du har fejl i og øv dem! Alle tegnene i denne opgave er tegn du skal kunne til eksamen. Rettelse: 3 .docx
2. Øv dig på alle gloserne til kærlighedsforløbet her
shengnu
1. Spil et spil med tegnguldlisten her eller i quizlet her
3. Læs De vil hellere flirte med en robot end gifte sig - og det er en hovedpine for styret
De øvelse
Hvis du keder dig, så er der lidt forskelligt om kærlighed i Kina du kan læse og se her
1.Lav øvelse 3 færdig
2. Øv dig på alle gloserne til kærlighedsforløbet her. Du skal kunne dem til næste gang.
https://docs.google.com/document/d/1h-5BZiWVKCyNeMXmvav1bZXiWzz1P4ted1ebKzgN4VQ/edit?tab=t.0
1. Ret din opgave 1 fra 12/3. Noter dig de tegn du har fejl i og øv dem! Alle tegnene i denne opgave er tegn du skal kunne til eksamen. Rettelse opgave 1 til 12 marts.docx
2. Spil monsterbrawl med tegnguldlisten her (VIRKER) eller i quizlet her
3. Øv dig på alle gloserne til kærlighedsforløbet her. Du skal kunne dem nu!
Oversæt:
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Repetition til eksamen
Vi repeterer de tre forløb som i kan komme til mundtlig eksamen i:
1. 中国的年轻人
2. 中国的地理
3. 谈爱好
4. 谈爱情
Se mappe med forløbene:
https://drive.google.com/drive/folders/17QsuROqdfUNDkcG8SUOD6AmQrIIbsOLB?usp=sharing
Vi vil arbejde på den mundtlige eksamens tre dele:
1) En kort præsentation på kinesisk af en kendt, kinesisksproget tekst og dialog heromkring
2) Samtale på kinesisk med udgangspunkt i et ukendt billedmateriale inden for studerede emner.
3) Samtale på dansk med udgangspunkt i et spørgsmål inden for studerede emner, der berører historiske, samfundsmæssige
og/eller kulturelle forhold.
Dog vil vi fokusere mest på at træne til del 1 og 2
For at forbedre den mundtlige og skriftlige eksamen vil vi løbende kigge på den grammatik vi har haft. Se oversigt over grammatik:
https://docs.google.com/document/d/18sNoiwFmtY6SI3ajbA_MjdDN2MYP9fkIm8Dumd5UEB0/edit?tab=t.0#heading=h.slms21hf81rz
Forløbet vil tage udgangspunkt i denne eksamensmappe (som også har alle eksamensteksterne):
https://drive.google.com/drive/folders/10itDwinll9hJe90Un_ctt17v5_FXf35Q?usp=drive_link
Derudover vil vi træne tegn til den skriftlige eksamen.
Se lærerplan her:
https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/gym-laereplaner-2017/valgfag/kinesisk-a-valgfag-august-2017.pdf
Her vil vi træne mange delprøve 1'ere og vi vil løbende repetere hyppighedslisten tegn 1-100:
https://quizlet.com/579987410/hyppighedslisten-wl-tegn-1-100-flash-cards/
Hver gang vi har repeteret et forløb vil vi afslutte med en prøveeksamen i par. Se model for prøveeksamen her:
https://docs.google.com/document/d/18SE-SI65B89lcHPHYqsMAHbyQeeTnsBrxILpFuyL5hM/edit?tab=t.0
Indhold
Kernestof:
Repeter grundigt gloserne til geografi https://quizlet.com/_6igz0v
Du skal løbende sørge for at holde dig ajour med tegnene, træn en af disse lister:
1Gruppe 1
Tegn
Afsnit
194082_skabelon (3).docx
Repeter grundigt gloselisten for unge
https://data.rysensteen.dk/opgavesamling/Kinesisk/2022-05-17/#
Repeter grundigt gloselisten for unge
Gambitter
Prøveeksamen
Repeter grundigt Gloserne fra hobbyforløbet
1. Repeter og læs lidt op på kulturdelen af hobbyforløbet
2. Repeter grundigt Gloserne fra hobbyforløbet
3. Du skal løbende sørge for at holde dig ajour med tegnene, træn en af disse lister:
1. Ret jeres mundlige aflevering. træn i lydpanet (linket til i jeres rettedokument, lyt til jeres video og træn så ordene igen.
2. Du skal løbende sørge for at holde dig ajour med tegnene, træn en af disse lister:
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Mundlig aflevering
24-04-2025
Eksamensopgave
05-05-2025
Omfang
Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55235760958", "T": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55235760958", "H": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55235760958" }