Holdet 2022 KI/d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Rysensteen Gymnasium
Fag og niveau Kinesisk A
Lærer(e) Lene Walther-Larsen
Hold 2022 KI/d (1d KI, 2d KI, 3d KI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Begynderforløb (lektion 1-5)
Titel 2 Introduktion til 家
Titel 3 Introduktion til kinesiske skrifttegn
Titel 4 Begynder forløb 2
Titel 5 中国的年轻人 (eksamen)
Titel 6 中国的地理 Zhōngguó de dìlǐ (eksamen)
Titel 7 Optakt til GCP-rejse til Kina
Titel 8 Fritid: 谈爱好 (eksamen)
Titel 9 Kærlighed 谈爱情 (eksamen)
Titel 10 Repetition til eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Begynderforløb (lektion 1-5)

Grundforløb: Introduktion til det kinesiske sprog og kultur

• Introduktion til kinesiskfagets dele - medier, litteratur, sprog og skriftlighed.
• Introduktion til pinyin og skrifttegn
• Introduktion til det kinesiske samfund, kultur og historie

Gennem en lærerstyrende undervisningsform stifter eleverne bekendtskab med kinesisk pinyin og skriftegn.

Materiale:
Lene Sønderby Bech og Christian Nielsen, Kinesisk 1, Kinesisk sprog for begyndere. Lektion 1-5


Kernestof:

• Systematisk og progressiv træning af udtale og intonation gennem udtaleøvelser, især træning af toner og udtale af de erfaringsmæssigt svære lyde.
• Systematisk og progressiv træning af lytte- og talefærdighed,
• Mediebaseret materiale som støtte for sprogindlæring, herunder lytteforståelse, læseforståelse og talefærdighed, samt som støtte for kultur- og samfundsforståelse
• Progressiv træning af evnen til at genkende skrifttegn
• Lærebogstekster i form af dialoger og tekster, der belyser kulturelle og samfundsmæssige forhold i det moderne Kina
• Introducerende kinesisk grammatik
• Indføring i kinesiske kulturelle og samfundsmæssige forhold i et omfang, der giver eleven mulighed for at forstå de studerede tekster og temaer.

Forløbet fokuserer på:

Indlæring af grammatik, udtale, tegn, tekstforståelse samt evnen til at lytte og forstå.  

Skriftlig dimension:

Skrive små bundne tekster om kendte emner på pinyin. De skriftlige opgaver vil inddrage kinesisk tekstbehandling og de relevante centrale hjælpemidler. Det skriftlige vil desuden være inkluderet i forskellige memoriseringsøvelser.

Fokus: brug af elementært ordforråd (kendt fra bogen), træning i at læse og skrive på kinesisk.

Supplerende materiale:
- Sproget.dk
- ordbogen.com
- https://app.minlaering.dk/
- Zhongwen: Chinese-English Dictionary:
https://chromewebstore.google.com/detail/zhongwen-chinese-english/kkmlkkjojmombglmlpbpapmhcaljjkde


Omfang:

-Kinesisksproget materiale (alle tekster lektion 1-5, samt lærerproducerede sproglige øvelser samt tegntekster, film): 15 s
-Ikke-kinesisksproget materiale (alle kulturelle noter lektion 1-5, grammatik og introduktion i systimes bog 1, samt ppts fra læreren og små videoer): 25 s.

Oversigt over lært grammatik:
https://docs.google.com/document/d/18sNoiwFmtY6SI3ajbA_MjdDN2MYP9fkIm8Dumd5UEB0/edit
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Oversættelse 05-12-2022
Test lektion 1-3 03-02-2023
Repetition lektion 1-4 21-03-2023
Repetition lektion 1-5 omlagt elevtid 11-05-2023
Test lektion 1-5 15-05-2023
Billede af bryggen 24-08-2023
Diktat 27-09-2023
Omfang Estimeret: 50,00 moduler
Dækker over: 50 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Introduktion til 家

I forbindelse med lektion 3, hvor vi skal lære at kunne tale om "familie", introduceres emnet "familie 家“
- læreroplæg om familien i Kina, historisk og kulturelt
- læse tekster om "små kejsere"
- se video: https://www.youtube.com/watch?v=u58lZxeInCg&feature=related


Se indhold her:
https://drive.google.com/drive/folders/12HZgZI9P3o-uF6p4hrO9sMHwxAvM-qHM?usp=share_link
Indhold
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Introduktion til kinesiske skrifttegn


Introduktion til kinesiske skrifttegn
- stregrækkefølge og stregtyper
- kategorier af skrifttegn
- orddannelse

Introduktion til hyppighedslisten
-At arbejde med hyppighedsliste
-introduktion til de første 5 tegn
- hvordan vi arbejder med tegn

Træne af kinesisk tastatur samt at skrive i wenlin
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Begynder forløb 2




Eleverne træner kinesiske skrifttegn og arbejder videre med det mundtlige sprog og pinyin. Vi repeterer lektion 1-5 og lærer lektion 6, samt træner tegn 1-15 fra hyppighedslisten.  

Materiale:
Lene Sønderby Bech og Christian Nielsen, Kinesisk 1, Kinesisk sprog for begyndere. Til og med lektion 7
Lene Sønderby Bech og Christian Nielsen, Kinesiske skrifttegn for begyndere

Link til mappe i drev med sproglige øvelser: https://drive.google.com/drive/folders/1gOJq-0O07YbKkdlLLJ4Popo91EY5YDkW?usp=drive_link

Link til tegn 1-15: https://quizlet.com/812620192/hyppighedslisten-wl-tegn-1-15-flash-cards/?new

Kernestof:

• Systematisk og progressiv træning af udtale og intonation gennem udtaleøvelser, især træning af toner og udtale af de erfaringsmæssigt svære lyde.
• Systematisk og progressiv træning af lytte- og talefærdighed,
• Mediebaseret materiale som støtte for sprogindlæring, herunder lytteforståelse, læseforståelse og talefærdighed, samt som støtte for kultur- og samfundsforståelse
• Progressiv træning af et aktivt skrifttegnsforråd
• Lærebogstekster i lektion 6, der belyser kulturelle og samfundsmæssige forhold i det moderne Kina
• Introducerende kinesisk grammatik. Link til oversigt over den grammatik vi træner og lærer:

https://docs.google.com/document/d/18sNoiwFmtY6SI3ajbA_MjdDN2MYP9fkIm8Dumd5UEB0/edit

Forløbet fokuserer på:

Forståelse for samt passiv indlæring af skrifttegn samt indlæring og repetition af grammatik, udtale, tekstforståelse og evnen til at lytte og forstå.  

Supplerende materiale:
- Sproget.dk
- ordbogen.com
- https://app.minlaering.dk/
- Zhongwen: Chinese-English Dictionary:
https://chromewebstore.google.com/detail/zhongwen-chinese-english/kkmlkkjojmombglmlpbpapmhcaljjkde


Omfang:
-Kinesisksproget materiale (teksterne i lektion 6, samt lærerproducerede tegntekster): 3 s
-Ikke-kinesisksproget materiale (kulturelle noter lektion 6, grammatik lektion 6): 5 s.
Særlige fokuspunkter:
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opsamlende øvelser lektion 6 05-10-2023
Test lektion 1-6 og tegn 1-15 12-10-2023
Omlagt skriftlighed efterår 22-12-2023
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 中国的年轻人 (eksamen)

Overordnede faglige mål:

• At introducere emnet ”Unge i Kina”  både kulturelt og sprogligt.
• At reflektere over forskelle og ligheder på danske og kinesiske gymnasielever
• Lære ny grammatik
• Lære og finde nye gloser som er relevante for emnet og kunne anvende disse til at tale frit i enkelt sprog om ”Unge i Kina” samt i skriftlig produktion.
• Træne husketeknik og formidling.
• Træne at kunne skrive og læse 40 tegn hyppighedslisten


Tekst:

Lene Sønderby Bech og Christian Nielsen, Kinesisk 3, Kinesisk sprog for begyndere, "" Wo de xuexi", Lektion 23 (side 8 -9), 600 tegn. = 2 eksamenstekster


Grammatik:
Fra lektion 8-12 i Lene Sønderby Bech og Christian Nielsen, Kinesisk 1, Kinesisk sprog for begyndere:
    1) Bestemmelse af substantiv
    2) Adjektivernes gradbøjning
    3) Afsluttet handling med 了 (side 2) (Læs også her i denne opsamling)
    4) 了 som ny situation
    5) Modalverber


Supplerende materiale:

• IT-materiale
• spil og øvelser (bl.a CL og taskbaserede øvelser til tegnindlægning)  relateret til emnet.
• Hjemmesider med tekst, lyd og video – som støtte for lytte- og gloseforståelse samt kultur- og samfundsforståelse med fokus på unge i Kina,  
  
Film og dokumentarer:

•  bbc: Chinese Schools episode 1 og 2
•  Film af Dongyu Zhou "Beskytteren (2019): https://kp.mitcfu.dk/CFUFILM1130639
• Dr horisont, 2021: Unge gør oprør i Kina - og søger det simple liv
• Diverse små videoer om Kinas uddannelsessystem

Baggrundstekster:

• Kulturelle noter om ”Den lydige søn” og ”Forældredyrkelse”:  Lene Sønderby Bech og Christian Nielsen, Kinesisk 3, Kinesisk sprog for begyndere,
•   Læreroplæg om "det perfekte barn"
        Lektion 23 (side 30-31).
• Elegant, Simon: ”China’s ME Generation”, Time Magazine, 2007: http://content.time.com/time/magazine/article/0,9171,1675626,00.html
•     Erickson, Tammy: "Generations in China", Harward Business Review: https://hbr.org/2009/03/generations-in-china
•    http://tsoidug.org/dizigui_trans_simp.php (弟子规)


•    Sproget.dk
•    ordbogen.com
•    https://app.minlaering.dk/
•    Zhongwen: Chinese-English Dictionary:
https://chromewebstore.google.com/detail/zhongwen-chinese-english/kkmlkkjojmombglmlpbpapmhcaljjkde
-gloselister på https://quizlet.com/



Omfang:
Ikke-kinesisksproget materiale:
1) historie, samfund og kultur): Se ovenfor: "billeder" og  "baggrundstekster", s: 12
2) Grammatik, s: 10

Kinesisk-sproget materiale:
1) Lene Sønderby Bech og Christian Nielsen, Kinesisk 3, Kinesisk sprog for begyndere, "" Wo de xuexi", Lektion 23 (side 8 -9): ns: 5
2) Diverse lærerproducerede tegntekster og øvelser: 5
3) Film og baggrundsmateriale: 5


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Filmfestival manuskript 30-11-2023
Filmfestival film 07-01-2024
Opgave unge 22-01-2024
Skrivedag opgave 1 04-03-2024
Skrivedag: Øvelse til filmen 04-03-2024
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 中国的地理 Zhōngguó de dìlǐ (eksamen)

Temaforløb om Kinas geografi og geopolitiske forhold med fokus på Shanghai (hvor de efterfølgende skal på GCP-rejse). Eleverne opnår et studeret ordforråd til temaet samt en dertilknyttet relevant grammatik.
Forløbet fokuserer på: Indlæring af grammatik, tegn (fra gloselisten), tekstforståelse samt evnen til at lytte og forstå og evnen til kunne tale om det studeret emne på basalt kinesisk.

GCP-faglige mål:
- at øge elevernes viden om kulturelle og historiemæssige forhold på en sådan måde, at de ser deres eget og andre landes muligheder og begrænsninger i lyset heraf
- at udvikle elevernes fremmedsprogkundskaber
-at øge elevernes forståelse for nutidens globale problemkomplekser. Disse problemkomplekser vil i dette forløb fokusere på geopolitiske forhold i Asien.
- En dybere viden om kinesisk geopolitik både sproglig, kulturelt og samfundsmæssigt vil udvikle elevernes kommunikative kompetencer og kulturelle forståelse. Det vil give eleverne mulighed for at kunne indgå i dialog med kinesere om hvordan der ved nationalt og internationalt samarbejde kan skabes løsninger på nutidens globale problemer:

Materiale:

Ordforråd og grammatik
Lene Sønderby Bech og Christian Nielsen, Kinesisk 1, Kinesisk sprog for begyndere. Navnligt repetition fra lektion 7 samt 12-14:

• Stedsangivelser
• Sammenligning
• Høje tal: (alle tal)
• Dato (tid)
• durationskomplement (se i "oversigt over tid")
• Tre særlige tidsudtryk (以前,以后,的时候)
• Erfaringsaspektet 过 (se i "oversigt over tid")
• Eksistensverber: (有,是,在)
• Verberne 去,来,在 (se gloselisten)

Se i oversigt over grammatik:
https://docs.google.com/document/d/18sNoiwFmtY6SI3ajbA_MjdDN2MYP9fkIm8Dumd5UEB0/edit#heading=h.fqgub9vymm4c


To eksamenstekster i teksten om Shanghai (240 tegn pr. stk):

https://drive.google.com/file/d/1MaxaU3pUH0j6gqLY39xYwmNC4cPrZ6V0/view?usp=sharing

Kernestof:
• Systematisk og progressiv træning af udtale og intonation gennem udtaleøvelser, især træning af toner og udtale af de erfaringsmæssigt svære lyde.
• Systematisk og progressiv træning af lytte- og talefærdighed,
• Mediebaseret materiale som støtte for sprogindlæring, herunder lytteforståelse, læseforståelse og talefærdighed, samt som støtte for kultur- og  samfundsforståelse
• Progressiv træning af et aktivt skrifttegnsforråd
• Lærebogstekster i form af dialoger og tekster, der belyser kulturelle og samfundsmæssige forhold i det moderne Kina
• grammatik
• Indføring i kinesiske kulturelle og samfundsmæssige forhold i et omfang, der giver eleven mulighed for at forstå de studerede tekster og temaer.

Supplerende Materiale:

- Lykketoft, Mogens og Holm, Mette: "Kina",  Gyldendahl 2008, 2.udgave, kapitel 12: Storkina.
- Horisont om den aktuelle situation i Hong Kong: S2021:E9 Islamisk Stat er væk - nu kommer paven (starter 00:50).
- Læreroplæg om “两个中国“ med fokus på urbaniseringen: https://drive.google.com/drive/folders/1lUTSbtmo2K1DJUtYs9LbCzBS37SPxPYB?usp=drive_link
- Små videoer fra youtube om geografi, land og by samt Kinas terræn.
- Cities on speed: Shanghai, Shanghai Space, 2009
- Provinsspil.

•    Sproget.dk
•    ordbogen.com
•    https://app.minlaering.dk/
•    Zhongwen: Chinese-English Dictionary:
https://chromewebstore.google.com/detail/zhongwen-chinese-english/kkmlkkjojmombglmlpbpapmhcaljjkde
-gloselister på https://quizlet.com/




Skriftlig dimension:

Skrive  tekster om kendte emner på pinyin og tegn. De skriftlige opgaver vil inddrage kinesisk tekstbehandling og de relevante centrale hjælpemidler. Det skriftlige vil desuden være inkluderet i forskellige memoriseringsøvelser, så som diktater og quizzer. De skriftlige opgaver bevæger sig i stigende grad over mod at være friere tekster.

Omfang:
Kinesisksproget materiale:
1) teksten om Shanghai, ns: 4
2) Diverse lærerproducerede tegntekster og øvelse, ns: 5

Ikke-kinesisksproget materiale:
1) Kultur, samfund og historie: Se ovenfor: supplerende materiale, s: 25
2) Grammatik (hovedsagligt fra lektion  7 samt 12-14 i systime 1, s: 10

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Oplæg om "Storkina" 12-03-2024
Referat af geografiteksterne 02-05-2024
Ret dine referater 20-05-2024
Test 22-05-2024
Opsamlende øvelse om "tid" 21-08-2024
En rejsebeskrivelse 08-10-2024
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Optakt til GCP-rejse til Kina

Optakt til rejse til Kina: Unges trivsel
Et forløb der hovedsagligt fokuserer på sprogpraksis i forbindelse med at opholde sig i et kinesisktalende land. Der vil være små kulturelle indspark som bygger ovenpå vores ungeforløb; Storbyen, kærlighed, den globale kineser mm.
Vi vil desuden lære om det kvalitative forskningsinterview samt udarbejde en interviewguide på kinesisk som vi medbringer på vores rejse.

Vi vil dele modulerne op i tre dele:

1. Vi træner rejserelevant sprogpraksis (miniparlør og dertilhørende grammatik)
2. Vi arbejder med kulturelle indspark
3. Vi træner tegn til den skriftlige eksamen

Link til hele forløbet: https://drive.google.com/drive/folders/1U2rEUNyXn0Md6CV9iUcQa1xfy6zUllmY?usp=drive_link

Grammatik:

Se oversigt over grammatik:
https://docs.google.com/document/d/18sNoiwFmtY6SI3ajbA_MjdDN2MYP9fkIm8Dumd5UEB0/edit#heading=h.2rpfgs6q8y5p

Klokken
太。。了
Alternativ spørgeform med 还是
Penge
Høflighed

Supplerende materiale:
•    Sproget.dk
•    ordbogen.com
•    https://app.minlaering.dk/
•    Zhongwen: Chinese-English Dictionary:
https://chromewebstore.google.com/detail/zhongwen-chinese-english/kkmlkkjojmombglmlpbpapmhcaljjkde



Ikke-kinesisksproget materiale:
1) Kultur, samfund og historie: ca. 3 s.
2) Grammatik: 2 s.

Kinesisksproget materiale:
1) Diverse lærerproducerede tegntekster, oplæg og øvelser, ns: 5
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Interviewguide 09-09-2024
Fremlæggelser på turen 16-09-2024
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Fritid: 谈爱好 (eksamen)

Overordnede faglige mål:
- At introducere emnet ”Fritidsinteresser” både kulturelt og sprogligt.
- Lære ny grammatik
- Lære nye gloser og kunne anvende disse til at tale frit i enkelt sprog om emnet samt i skriftlig produktion.


Så man tilsidst kan kommunikere på kinesisk om emnet og bruge ordforrådet inden for emnet samt anvende centrale syntaktiske og grammatiske former nogenlunde korrekt i et ukompliceret, men forståeligt kinesisk talesprog.

Materiale:
-Lene Sønderby Bech og Christian Nielsen, Kinesisk 2, Kinesisk sprog for begyndere.   Lektion 15-16.

Eksamenstekster:

1. Kapitel 16, side 32 (Sport): Diaolog 1 (271 tegn)
2. 2 stk: Kapitel 17, side 52-53 (qu wanr): Dialog 1 (573 tegn af 286 pr. Tekst)

(Kapitel 15, side 11 (musik): Dialog , del 2 (er IKKE en eksamenstekst, men kan inddrages til perspektivering)

Grammatik:
se:  https://docs.google.com/document/d/18sNoiwFmtY6SI3ajbA_MjdDN2MYP9fkIm8Dumd5UEB0/edit#heading=h.2rpfgs6q8y5p

-konjunktionspar (除了。。以外, 又。。又,一边。。一边)
-beskrivende komplememter
-Gambitter
-好/难+ verbum
-resultative komplementer
-Potentielle komplementer
-retningskomplementet (kort gennemgang)
-Det progressive/igangværende aspekt
-从来不/没:side 39 i bog 2


Supplerende stof:
- Supplerende kulturstof: https://drive.google.com/drive/folders/1LVe6HwhyMroeYvJ8Pw_Wc5649SXHCqkq?usp=drive_link
- kinesisk musik
- IT-materiale
- Hjemmelavede spil og øvelser relateret til emnet.
- Sproget.dk
- ordbogen.com
- https://app.minlaering.dk/
- Zhongwen: Chinese-English Dictionary:
https://chromewebstore.google.com/detail/zhongwen-chinese-english/kkmlkkjojmombglmlpbpapmhcaljjkde
-gloselister på https://quizlet.com/



Ikke-kinesisksproget materiale:
1) Kultur, samfund og historie: 5 (Hovedsagligt fra: Lene Sønderby Bech og Christian Nielsen, Kinesisk 2, Kinesisk sprog for begynder, kulturelle noter side: 27-29,31, 45,50-51,73)
2) Grammatik s: 8

Kinesisk-sproget materiale:
1) Diverse lærerproducerede tegntekster og øvelser, kinesiske originaltekster: 15
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Kærlighed 谈爱情 (eksamen)

Forløb om kærlighed, parforhold og ægteskab i Kina hvor vi også vil reflektere over kærlighed i DK:

Faglige mål:
- At opnå sproglige kompetencer til at tale om kærlighed på kinesisk
- Kulturel forståelse for kærlighed i Kina
- kunne forstå hovedindholdet af talt kinesisk formidlet som dagligdags kommunikation om kendte emner
- kunne oversætte forskellige typer kinesiske tekster
- Interkulturel forståelse
- At kunne kommunikere mundtlig uden brug af hjælpemidler

Se hele forløbet her:  
https://drive.google.com/drive/folders/191gtVN4s5f-ylXvgbPkhsFbOQLTFejuI?usp=drive_link

Gloser:
· Der arbejdes ud fra en gloseliste:  https://docs.google.com/document/d/1yyPM9sWfiBySvVzwRPPdh0Ld98M4KrD9/edit#heading=h.3znysh7

Tekster (3 eksamenstekster): https://drive.google.com/drive/folders/1auLepxeWZA06yPs0SGkFTdCicaCgwu7N?usp=drive_link

Lene Sønderby Bech og Christian Nielsen, Kinesisk 2, Kinesisk sprog for begyndere.   Lektion 21, del 3, side 155-159 (809 tegn)

· Tekst 1 (276 tegn): 155-156 (i tegn: 157-158): Fra starten til (…)关门了
https://docs.google.com/document/d/13qrAgc_rVZwy6b3PgXuAMahP17pgA14z/edit?usp=drive_link&ouid=100988450900586682861&rtpof=true&sd=true


· Tekst 2 (300 tegn): 156 (i tegn: 158-159): fra (…)朱莉娅 siger: 以后呢? til hun siger: 我认为他有很多钱“:
https://docs.google.com/document/d/1-HXmZBg7qu_XnI-d_rMiWfF2pVjA7DVU/edit?usp=drive_link&ouid=100988450900586682861&rtpof=true&sd=true

· Tekst 3 (233 tegn): Side 156-157 (i tegn: 159): Resten af teksten: https://docs.google.com/document/d/1awk0YxOHlo0ihCUskfN1vxuxFvYReio0/edit?usp=drive_link&ouid=100988450900586682861&rtpof=true&sd=true

Grammatik i forløbet (se her: https://docs.google.com/document/d/18sNoiwFmtY6SI3ajbA_MjdDN2MYP9fkIm8Dumd5UEB0/edit?usp=drive_link)

· konjunktionspar (如果。。的话,因为。。。所以,虽然。。。可是)
· Den adverbielle markør 地
· De tre de’er
· Sammenligning med 比
· Understregning med 是。。。的
· Opfordring med 吧
· Fordoblinger
· Mere og mere: 越来越
· Meget/mange/begge/alle
· Det vedvarende aspekt 着


Supplerende og kulturelt materiale:

-Kærlighed og ægteskab i et historisk perspektiv (forskellige tekstformer)
    · https://www.trulychinese.com/blog/chinese-dating-culture/
    · Kulturelle noter lektion 30 om Bryllupper i Lene Sønderby Bech og Christian Nielsen,
       Kinesisk 2, Kinesisk sprog for begyndere
     · 月老Yue Lao: The matchmaking God; fx https://www.youtube.com/watch?v=v4496yVdW_A&ab_channel=TimeTraveller

- Overskydne kvinder og konsekvenser af etbarnspolitikken
     ·  En Prins til Xue Mei (video fra Udenrigsministeriet): https://www.youtube.com/watch?
        v=8n8NrHjrixE&ab_channel=Udenrigsministeriet   
     ·  https://www.youtube.com/watch?v=irfd74z52Cw&ab_channel=SK-II
     ·  Horisont: Det Kina, du ikke kender: https://www.dr.dk/drtv/episode/horisont_-det-kina-du-ikke-kender-_1_2__505374

-forskellige kulturelle refleksionsøvelse (forskel på DK/Kina ift fx krav til kæreste og i ægteskab)
-forskellige små fact om kærlighed i Kina: https://docs.google.com/document/d/1xmpB2HTIx2lGgNOovX0XfyBUE0oVPTBD/edit , https://www.youtube.com/watch?v=ALJM8IFTVpE&ab_channel=TheChenDynasty  
- Supplerende øvelser i alle 100 tegn fra hyppighedslisten og samt træning af eksamensopgave 1.
-Forskellige sproglige øvelser (din drømmefyr, kærlighedråd, kærlighedsordsprog, rollespil med "slå op", speeddating osv, beskrive billeder (fx https://www.dr.dk/ligetil/billedserier/se-billeder-kaerlighed-paa-kinesisk) osv).
-Sange: 老鼠爱大米 https://www.youtube.com/watch?v=P9njO8cyo-M og 甜蜜蜜 https://www.youtube.com/watch?v=vwNy03cDcG og https://www.youtube.com/watch?v=SLoYnMzFnF8&ab_channel=CJMChin

- Sproget.dk
- ordbogen.com
- https://app.minlaering.dk/
- Zhongwen: Chinese-English Dictionary:
https://chromewebstore.google.com/detail/zhongwen-chinese-english/kkmlkkjojmombglmlpbpapmhcaljjkde
-gloselister på https://quizlet.com/



Ikke-kinesisksproget materiale:
1) Kultur, samfund og historie s: 10
2) Grammatik s: 8

Kinesisk-sproget materiale:
1) Diverse lærerproducerede tegntekster og øvelser, kinesiske originaltekster: 15
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Repetition til eksamen

Vi repeterer de tre forløb som i kan komme til mundtlig eksamen i:

1. 中国的年轻人
2. 中国的地理
3. 谈爱好
4. 谈爱情

Se mappe med forløbene: https://drive.google.com/drive/folders/17QsuROqdfUNDkcG8SUOD6AmQrIIbsOLB?usp=sharing

Vi vil arbejde på den mundtlige eksamens tre dele:

1) En kort præsentation på kinesisk af en kendt, kinesisksproget tekst  og dialog heromkring
2) Samtale på kinesisk med udgangspunkt i et ukendt billedmateriale inden for studerede emner.
3) Samtale på dansk med udgangspunkt i et spørgsmål inden for studerede emner, der berører historiske, samfundsmæssige
og/eller kulturelle forhold.

Dog vil vi fokusere mest på at træne til del 1 og 2

For at forbedre den mundtlige og skriftlige eksamen vil vi løbende kigge på den grammatik vi har haft. Se oversigt over grammatik: https://docs.google.com/document/d/18sNoiwFmtY6SI3ajbA_MjdDN2MYP9fkIm8Dumd5UEB0/edit?tab=t.0#heading=h.slms21hf81rz

Forløbet vil tage udgangspunkt i denne eksamensmappe (som også har alle eksamensteksterne):
https://drive.google.com/drive/folders/10itDwinll9hJe90Un_ctt17v5_FXf35Q?usp=drive_link

Derudover vil vi træne tegn til den skriftlige eksamen.

Se lærerplan her:
https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/gym-laereplaner-2017/valgfag/kinesisk-a-valgfag-august-2017.pdf

Her vil vi træne mange delprøve 1'ere og vi vil løbende repetere hyppighedslisten tegn 1-100:

https://quizlet.com/579987410/hyppighedslisten-wl-tegn-1-100-flash-cards/

Hver gang vi har repeteret et forløb vil vi afslutte med en prøveeksamen i par. Se model for prøveeksamen her:

https://docs.google.com/document/d/18SE-SI65B89lcHPHYqsMAHbyQeeTnsBrxILpFuyL5hM/edit?tab=t.0
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Mundlig aflevering 24-04-2025
Eksamensopgave 05-05-2025
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer