Holdet 2024 ol/3b - 22 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Rysensteen Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Peter Bruun Hansen
Hold 2024 ol/3b - 22 (3b ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Filosofi: Senecas moralske breve
Titel 2 Hellener og barbar: Herodot
Titel 3 Græsk tragedie: Ødipus
Titel 4 Græsk/romersk skulptur
Titel 5 Homer: Iliaden

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Filosofi: Senecas moralske breve

Introduktion til faget oldtidskundskab, dets område og metoder.

I forløbet har vi læst Senecas breve og beskæftiget os med:
- Filosofiske skoler (stoicisme og epikuræisme)
- Filosofiens grene (etik, fysik, logik)
- Filosofi som psykagogi (sjæle-førelse) og konsolation (trøst)

Vi har beskæftiget os med væsentlige begreber fra Senecas filosofi:
- Tilfældet/Skæbnen (Fortuna/Fatum, Tykhe/Moira)
- Natura (gr. fysis)
- Ratio (gr. logos), Fornuften
- Anima (sjælen)
- Stoiske etiske kategorier: bonum, malum, indifferentia
- Vismanden (sapiens)
- Syllogisme ovf. sententia som argumentationsform

Senecas retoriske strategier:
- Sententiae: oxymoroniske, overraskende, rammende udtryk
- Det samme udsagn bliver omformuleret på mange måder
- Dagligdags begreber bliver omfortolket
- Det epikuræiske og det ikke-filosofiske perspektiv
- Filosofisk fagsprog undgås

Kernetekst:
Lucius Annaeus Seneca: Moralske breve til Lucilius bog 1 (brev 1-12), ovs.  Kell Commerau Madsen & Hans Gregersen, Aigis 9,2
(https://aigis.igl.ku.dk/aigis/2009,2/Sen/Seneca_Epist1.pdf)

Supplerende tekst:
Tacitus, Senecas død (oversættelse Ole Thomsen, Veje til Rom)
Cicero, Om det højeste gode og onde (3.62-68)

Baggrundsstof:
Ole Thomsen, Veje til Rom s. 305-317
Madsen og Gregersen, Breve fra Seneca s. 11-15
PBH: Filosofi og venskab: https://docs.google.com/presentation/d/1povhLmRolV80ZN6Ey-56xs4KooZb-aBmj0mwFh3RTos/edit?usp=sharing
Metode i oldtidskundskab https://docs.google.com/presentation/d/1Psk19MjImalLUX1uhw-FUrBrtb4ziImkegGhetohOzg/edit?usp=sharing
Oldtidskundskabs teori https://docs.google.com/presentation/d/1GAvYVQhkNE-Pg8f0jNJLulIO4xX0zfbtBMHXQu4cnvo/edit?usp=sharing
Receptionshistorie https://docs.google.com/document/d/1-WhHjFywAb-HPWhSzCxValmCFEzmLvy2_BgTyVdrcFU/edit?usp=sharing

Perspektiverende materiale:
Holberg, epistel 93
Forskellige maleriske skildringer af Senecas død (Manuel Dominguez Sanchez, Jacques-Louis David, Jean-Charles Nicaise Perrin, Peter Paul Rubens)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Hellener og barbar: Herodot

I dette forløb beskæftiger vi os med det hellenske menneskesyn der kommer til udtryk i Herodots fortælling om Kong Kroisos.

Kernetekst:
Herodot, Historie 1. bog 1-14, 26-46, 84-91

Supplerende tekst:
Platon, Staten, om Gyges' ring

Baggrundsmateriale:
PBH's slideshow med historisk baggrund og noter til artikel af Mogens Herman Hansen:
Paideia s. 55-91 (fokus: s. 61-71)

Perspektiverende stof:
Grundtvig, Riim-Krønike til Børne-Lærdom IX: Kong Krøsus
Brecht: Kandaules

Begreber og temaer:
-Mythos og Logos
-Sofrosyne, moira, tyke
-hybris, ate, nemesis
-kalokagathia (kalos k'agathos)
-polis/oikos
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Græsk/romersk skulptur

Der eksamineres i ukendt skulptur.

Vi arbejder primært med mandsskulptur fra arkaisk græsk til mellemste romerske kejsertid.

Som en del af forløbet har vi besøgt Den Kgl. Afstøbningssamling

Baggrundsmateriale:
Paideia s. 45-53, 93-100,129-136,171-176, 201-206, 247-254
Materiale om romersk portrætkunst af PBH ( https://docs.google.com/document/d/1CwbtGgHHXX1r0HI5WcNWRX_ekcIuZrj1H7mQSBbQbbE/edit?usp=sharing )
Analysemodel ( https://docs.google.com/document/d/1pjWvKdjgarzAuztRfpKKul62wbwny93KFwmXAKtpxB0/edit?usp=sharing )


Basismonumenter:
Dipylonhovedet, 600 – 580 f.Kr.
Peploskoren, ca. 530 f.Kr. (fig. 35, s. 51)
Kore fra Akropolis, ca. 510 f.Kr. (fig. 37, s. 51)
Kouros fra Poseidonhelligdommen i Sounion, ca. 590 – 580 f.Kr. (fig. 31, s. 50)
Melos-kouros Højde 214 cm. Fundet på øen Melos i 1891. Marmor. Ca. 560 fvt.
Anavyssos-kouros, ca. 530 – 520 f.Kr. (fig. 32, s. 50)
Kritiosdrengen, ca. 490 – 480 f.Kr. (fig. 72, s. 95)

Tyrandræberne, tidlig klassisk, 477 f.Kr.
Guden fra Artemision, ca. 460 f.Kr. (fig. 77, s. 98)
Metope fra Zeustemplet i Olympia, Herakles’ 12 arbejder – Hesperidernes æbler, ca. 460 f.Kr. (fig. 75, s. 97)
Apollon fra Kassel (Apollon Parnopios – Apollon græshoppedræber) 460 – 450 f.Kr.
Doryforos – spydbæreren, ca. 440 f.Kr. (fig 114, s. 135)
Ares Borghese, 420 f.Kr.
Den sandalbindende Nike fra Athene-Niketemplet på Akropolis, ca. 410 f.Kr. (fig 108, s. 131)
Ynglingen fra Antikythera, 340 f.Kr.
Apoxyomenos – Skraberen, ca. 330 f.Kr. (fig. 144, s. 172)
Afrodite fra Knidos, ca. 350 f.Kr. (fig. 143, s. 172)

Sovende satyr eller Barberini faunen, 200 f.Kr.
Laokoon, ca. 100 f.Kr. (fig. 164, s. 201)
Galler der dræber sig selv og sin hustru, ca. 230 – 220 f.Kr. (fig. 166, s. 203)

Veristisk portræt af ældre romersk mand (München, Glyptothek Inv. 320)
Veristisk portræt af ældre romersk mand (Palazzo Torlonia, Rom)
Augustus fra Prima Porta, tidligt 1. århundrede e.Kr. (fig. 195, s. 248)
Kejser Claudius som Jupiter, ca. 50 e.Kr. (fig. 196, s. 248)
Portrætbuste af Vespasian (Napoli)
Portrætbuste af Lucius Verus (Metropolitan Museum, New York)

Perspektiverende monumenter:
Astrid Noack: Stående kvinde (Paideia s. 53)
Michelangelo: David
Chr. Lemmerz: Adam-Kadmon (Paideia s. 176)
Salvador Dalí: Venus fra Milo med skuffer
Alexander Liberman: Laokoon (Paideia s. 206)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer