Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Rysensteen Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Peter Bruun Hansen
|
Hold
|
2024 ol/3c - 22 (3c ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Et godt menneske i et godt samfund
Introduktion til faget oldtidskundskab.
Ud fra en moderne problemstilling om retfærdighed i retsstaten, eksemplificeret ved Danske Domstoles "Domsmandsspillet" (https://domsmandsspillet.dk/) læser vi antikke kilder med fokus på spørgsmålet om forholdet mellem lov og retfærdighed.
Kernestof:
Xenofon: Erindringer om Sokrates (Alkibiades og Perikles, Herakles ved skillevejen, Sokrates og Euthydemos)
Xenofon: Feltherreprocessen
Supplerende stof:
Kilder til Romerretten
Baggrundsstof:
Mogens Herman Hansen, Rids af Hellas' historie, s. 11-21 i: Kilder til demokratiet i Athen (København 1994)
"Sokrates", Paideia s. 146-148
"Xenofon" i Den Store Danske
Begreber:
ius civile <> ius gentium (nomos <> fysis)
ironi
elenkhos
majeutik
hen oida, ouden oida
gnothi seauton
demokrati - oligarki/aristokrati - monarki/tyranni
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Hellener og barbar: Herodot
I dette forløb beskæftiger vi os med det hellenske menneskesyn der kommer til udtryk i Herodots fortælling om Kong Kroisos.
Kernetekst:
Herodot, Historie 1. bog 1-14, 26-46, 84-91
Supplerende tekst:
Platon, Staten, om Gyges' ring
Baggrundsmateriale:
PBH's slideshow med historisk baggrund og noter til artikel af Mogens Herman Hansen:
Paideia s. 55-91 (fokus: s. 61-71)
Perspektiverende stof:
Grundtvig, Riim-Krønike til Børne-Lærdom IX: Kong Krøsus
Brecht: Kandaules
Begreber og temaer:
-Mythos og Logos
-Sofrosyne, moira, tyke
-hybris, ate, nemesis
-kalokagathia (kalos k'agathos)
-polis/oikos
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Epos: Odysseen
Vi stifter bekendtskab med Homer og den græske episke tradition gennem tematiske nedslag i Odysseen, hvor vi har fokus på de kvindeskikkelser, Odysseus møder på sin færd.
Fokuspunkter:
- formale episke genretræk (mundtlig kompositionsteknik: heksameter, epitet, patronym, formelvers; homerisk lignelse; fortælleteknik),
- skildringen af Odysseus som helt (i sin egen fortællerstemme og digterens fortællerstemme) og af kvindernetyperne (Athene, Kalypso, Ino, Nausikaa, Kirke)
- Eventyrtræk (analyse vha aktantmodel)
Kernetekst:
Homers Odyssé oversat af Otto Steen Due
1.1-95
5
6
10 (1-132 kursorisk)
Supplerende tekst:
Homer, Iliaden 18.478-613 (Achilleus' skjold)
Baggrundsmateriale:
Paideia s. 11-30
PBH's arbejdsark om homerisk fortælleteknik
"What is xeniá?" af Greek myth comix, youtube (https://www.youtube.com/watch?v=oYQRIQtnvII)
Perspektiverende stof:
Symphony X: The Odyssey
Suzanne Vega: Calypso
John Keats: Ode on a Grecian Urn
W.H. Auden: The Shield of Achilles
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55733980020",
"T": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55733980020",
"H": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55733980020"
}