Holdet 2024 ol/3c - 22 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Rysensteen Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Peter Bruun Hansen
Hold 2024 ol/3c - 22 (3c ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Et godt menneske i et godt samfund
Titel 2 Hellener og barbar: Herodot
Titel 3 Epos: Odysseen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Et godt menneske i et godt samfund

Introduktion til faget oldtidskundskab.

Ud fra en moderne problemstilling om retfærdighed i retsstaten, eksemplificeret ved Danske Domstoles "Domsmandsspillet" (https://domsmandsspillet.dk/) læser vi antikke kilder med fokus på spørgsmålet om forholdet mellem lov og retfærdighed.

Kernestof:
Xenofon: Erindringer om Sokrates (Alkibiades og Perikles, Herakles ved skillevejen, Sokrates og Euthydemos)
Xenofon: Feltherreprocessen

Supplerende stof:
Kilder til Romerretten

Baggrundsstof:
Mogens Herman Hansen, Rids af Hellas' historie, s. 11-21 i: Kilder til demokratiet i Athen (København 1994)
"Sokrates", Paideia s. 146-148
"Xenofon" i Den Store Danske

Begreber:
ius civile <> ius gentium (nomos <> fysis)
ironi
elenkhos
majeutik
hen oida, ouden oida
gnothi seauton
demokrati - oligarki/aristokrati - monarki/tyranni

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Hellener og barbar: Herodot

I dette forløb beskæftiger vi os med det hellenske menneskesyn der kommer til udtryk i Herodots fortælling om Kong Kroisos.

Kernetekst:
Herodot, Historie 1. bog 1-14, 26-46, 84-91

Supplerende tekst:
Platon, Staten, om Gyges' ring

Baggrundsmateriale:
PBH's slideshow med historisk baggrund og noter til artikel af Mogens Herman Hansen:
Paideia s. 55-91 (fokus: s. 61-71)

Perspektiverende stof:
Grundtvig, Riim-Krønike til Børne-Lærdom IX: Kong Krøsus
Brecht: Kandaules

Begreber og temaer:
-Mythos og Logos
-Sofrosyne, moira, tyke
-hybris, ate, nemesis
-kalokagathia (kalos k'agathos)
-polis/oikos
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Epos: Odysseen

Vi stifter bekendtskab med Homer og den græske episke tradition gennem tematiske nedslag i Odysseen, hvor vi har fokus på de kvindeskikkelser, Odysseus møder på sin færd.

Fokuspunkter:
- formale episke genretræk (mundtlig kompositionsteknik: heksameter, epitet, patronym, formelvers; homerisk lignelse; fortælleteknik),
- skildringen af Odysseus som helt (i sin egen fortællerstemme og digterens fortællerstemme) og af kvindernetyperne (Athene, Kalypso, Ino, Nausikaa, Kirke)
- Eventyrtræk (analyse vha aktantmodel)

Kernetekst:
Homers Odyssé oversat af Otto Steen Due
1.1-95
5
6
10 (1-132 kursorisk)

Supplerende tekst:
Homer, Iliaden 18.478-613 (Achilleus' skjold)

Baggrundsmateriale:
Paideia s. 11-30
PBH's arbejdsark om homerisk fortælleteknik
"What is xeniá?" af Greek myth comix, youtube (https://www.youtube.com/watch?v=oYQRIQtnvII)

Perspektiverende stof:
Symphony X: The Odyssey
Suzanne Vega: Calypso
John Keats: Ode on a Grecian Urn
W.H. Auden: The Shield of Achilles
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer