Holdet 2024 ol/3e - 22 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Rysensteen Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Kristian Danielsen
Hold 2024 ol/3e - 22 (3e ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 For og imod demokratiet
Titel 2 Troja I - Iliaden
Titel 3 Skulptur
Titel 4 Troja II - Trojas kvinder
Titel 5 Kærlighed

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 For og imod demokratiet

Demokratiet i Athen spiller en vigtig rolle i oldtidskundskab og i historien. Vi begynder med at læse Perikles’ gravtale – både som introduktion til faget og til det Athenske demokrati. Vi fokuserer på at forstå det særlige ved demokratiet som livsform og modsætningen til demokratiet, Sparta.
Senere vender vi tilbage og læser Sokrates’ forsvarstale, for at få et mere kritisk blik på demokratiet.
Vi fokuserer på Sokrates, som han beskriver sig selv i forsvarstalen - hans virke i Athen og tanker om det gode liv. Vi kommer derfor ikke særligt ind på Platons idélære.
Forløbet fungerer som en introduktion til tekstlæsning i oldtidskundskab og vi taler særligt om tale-genren

Tekster

Basistekster

Platon. Sokrates' forsvarstale. Oversat af Jørgen Mejer. I Platon - Tre dialoger. Gyldendal 2022. S. 51 - 84.
Tukydid. Den peloponnesiske Krig 2. bog. Oversat af Adam Schwartz. Aigis 20,1. S. 19 - 26. (Perikles' gravtale). https://aigis.igl.ku.dk/aigis/2020,1/AS-Thuk2.pdf

Perspektivtekster

Efterantikke

Paul Kidder. What Would Plato Have Thought of Donald Trump? Post Alley 2020. https://www.postalley.org/2020/02/19/what-would-plato-have-thought-of-donald-trump/

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Troja I - Iliaden

I dette forløb skal vi fokuserer på helten, hvor vi ser på den moderne helt ift. den homeriske helt. Forløbet fungerer desuden som træning af læsning af tekster.

Vi læser et uddrag af Iliaden, hvor vi både vil fokuserer på den homeriske helt - især Achilleus og Hektor - og eposgenren.

I vores analyse af Iliaden bruger vi begreberne fra Paideia suppleret med beskrivelsen af formelvers fra LEX.

Undervejs vil vi bruge tid på at lære guderne at kende.

TEKSTER

Basistekster

Homers Iliade
1. sang v. 1 - 428
6. sang v. 312 - 502
16. sang v. 1 - 101
18. sang v. 1 - 147
22. sang v. 326 - 415
24. sang v. 477 - 571

Perspektivtekster

Antik tekst

Efterantik tekst

Konstantinos P. Kavafis. Trojanerne (1905). I Eva Lene Kristensen og Helle Vang Larsen. I Guders og heltes spor. Systime 2011. S. 16.

Andet
Brian Andreasen og Jens Refslund Poulsen. Paideia - Grundbog i oldtidskundskab. Systime 2012. S. 11 - 19 og s. 23 - 27
Formelvers: https://lex.dk/formelvers
Desuden har vi brugt https://ordnet.dk/ til at få forklaret vanskelige ord.

LÆREPLAN

Faglige mål
- analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
- identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
- overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster og -monumenter
- nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof
- oversatte tekster fra den græsk-romerske oldtid. Hovedvægten lægges på Grækenland i klassisk tid, dog således at både Homer og romersk litteratur skal indgå
- væsentlige sider af antikkens kultur, filosofi, historie og samfund
- antikkens kulturelle betydning, historisk og aktuelt.

Arbejdsformer
- Vi har øvet nærlæsning, analyse, diskussion og perspektivering af tekster i klassen og grupper

Omfang af basistekster: ca. 35 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Skulptur

I dette forløb ser vi på græske og romerske skulpturer.

Vi gennemgår udviklingen af skulpturerne - udgangspunktet er kunstkapitlerne i Paideia (figurnumrene og sidetallene henviser til Paideia).

Vi ser desuden hvordan den antikke skulptur har påvirket eftertiden med nedslag i tre perioder: renæssancen, nyklassicismen og vitalismen

Klassen har desuden været på besøg på:
- Glyptoteket
- Den Kongelige Afstøbningssamling, hvor vi har arbejdet projektorienteret med hvidhed, skulpturer i det offentlige rum, udstillingspraksis, kolonialisme og GCP.

Der eksamineres i ukendte skulpturer.

Basismonumenter
Mentuemhet, ca. 650 f.Kr. (fig. 30, s. 50)
Dipylonhovedet, 600 – 580 f.Kr.
Peploskoren, ca. 530 f.Kr. (fig. 35, s. 51)
Kore fra Akropolis, ca. 510 f.Kr. (fig. 37, s. 51)
Kouros fra Poseidonhelligdommen i Sounion, ca. 590 – 580 f.Kr. (fig. 31, s. 50)
Melos-kouros, ca. 560 fvt.
Volomandra-kouros, 550 f.Kr.
Anavyssos-kouros, ca. 530 – 520 f.Kr. (fig. 32, s. 50)
Kritiosdrengen, ca. 490 – 480 f.Kr. (fig. 72, s. 95)
Tyrandræberne, tidlig klassisk, 477 f.Kr.
Guden fra Artemision, ca. 460 f.Kr. (fig. 77, s. 98)
Metope fra Zeustemplet i Olympia, Herakles’ 12 arbejder – Hesperidernes æbler, ca. 460 f.Kr. (fig. 75, s. 97)
Apollon fra Kassel (Apollon Parnopios – Apollon græshoppedræber) 460 – 450 f.Kr.
Doryforos – spydbæreren, ca. 440 f.Kr. (fig 114, s. 135)
Ares Borghese, 420 f.Kr.
Den sandalbindende Nike fra Athene-Niketemplet på Akropolis, ca. 410 f.Kr. (fig 108, s. 131)
Ynglingen fra Antikythera, 340 f.Kr.
Apoxyomenos – Skraberen, ca. 330 f.Kr. (fig. 144, s. 172)
Afrodite fra Knidos, ca. 350 f.Kr. (fig. 143, s. 172)
Apollon Belvedere, ca. 350 f.Kr. (fig. 147, s. 175)
Sovende satyr eller Barberini faunen, 200 f.Kr.
Laokoon, ca. 100 f.Kr. (fig. 164, s. 201)
Galler der dræber sig selv og sin hustru, ca. 230 – 220 f.Kr. (fig. 166, s. 203)
Augustus fra Prima Porta, tidligt 1. århundrede e.Kr. (fig. 195, s. 248)
Augustus som Jupiter, første halvdel af 1. årh. e.Kr.
Kejser Claudius, ca. 50 e.Kr. (fig. 196, s. 248)

Perspektivmonumenter
Leonardo da Vinci, Den vitruvianske mand, ca. 1490
Michelangelo, Udsnit af Dommedag fra Det Sixtinske Kapel, 1536 - 1541
Michelangelo, Daivd, 1501 – 1508 (fig 115 s. 136)
Antonio Canova, Napoleon som Mars, 1802 – 1806 (fig. 116, s. 136)
Antonio Canovas Triumferende Perseus, 1804 - 1806
Bertel Thorvaldsen, Jason med det gyldne skind, 1803 – 1828
Bernardo Morescalchi, Calciatore (Fodboldspiller), 1932
Astrid Noack: Stående kvinde (Göteborg-pigen) 1939 – 1945 (fig. 39 s. 53)
Leni Riefenstahl: Stillbillede fra filmen Olympia, 1936 (fig. 79 s. 100)

Andet
Brian Andreasen og Jens Refslund Poulsen. Paideia - Grundbog i oldtidskundskab. Systime 2012. S. 47 - 53, s. 93 - 100, s. 129 - 136, s. 171 - 176, s. 201 - 206 og s. 247 - 254.
Renæssancen: http://tilbygningen.dk/skulpturstudier/artikler/perioder/renaessancen
Nyklassicisme: http://tilbygningen.dk/skulpturstudier/artikler/perioder/nyklassicisme
Vitalismen: http://tilbygningen.dk/skulpturstudier/artikler/antikken-laenge-leve-vitalismen-1900-1940

LÆREPLAN

Faglige mål
- beskrive, analysere og fortolke græske og romerske monumenter i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
- overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster og -monumenter
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof
- arkitektur eller kunst fra den græsk-romerske oldtid
- væsentlige sider af antikkens kultur, filosofi, historie og samfund
- antikkens kulturelle betydning, historisk og aktuelt.

Arbejdsformer
- Beskrivelse, analyse, datering og perspektivering af skulpturer i klassen og grupper
- Projektorienteret arbejde med hvidhed, skulpturer i det offentlige rum, udstillingspraksis, kolonialisme og GCP
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Troja II - Trojas kvinder

I dette forløb vender vi tilbage til Troja. I stedet for for heltene skifter vi fokus og ser på kvinderne og deres skæbner efter Trojas fald.

Vi fokuserer på kvinders rolle i krig, og det skift vi ser fra Iliaden til dramaet. Vi dykker desuden ned i genren drama.

I dette forløb bruger vi også tid på at tale om metode i oldtidskundskab.

TEKST

Basistekster
Euripides. Trojas kvinder. Oversat af Marcel Lysgaard Lech. Hans Reitzels Forlag 2020.

Perspektivtekst

Efterantik tekst
Maria Helleberg. Seersken - En roman fra Trojas fald. Gyldendal 1988 (første udgave 1986), s. 36 - 41

Andet
Brian Andreasen og Jens Refslund Poulsen. Paideia - Grundbog i oldtidskundskab. Systime 2012. S. 101 - 111 og s. 115 - 116
Euripides. Trojas kvinder. Oversat af Marcel Lysgaard Lech. Hans Reitzels Forlag 2020. S. 105 - 117

LÆREPLAN

Faglige mål
- analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
- identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
- overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster og -monumenter
- nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof
- oversatte tekster fra den græsk-romerske oldtid. Hovedvægten lægges på Grækenland i klassisk tid, dog således at både Homer og romersk litteratur skal indgå
- væsentlige sider af antikkens kultur, filosofi, historie og samfund
- antikkens kulturelle betydning, historisk og aktuelt.

Arbejdsformer
- Vi har arbejdet med nærlæsning, analyse, diskussion og perspektivering af tekster i klassen og grupper
- Vi har særligt fordybebet os i nærlæsning i gennem mere slevstændigt gruppearbejde

Omfang: 44 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Kærlighed

I dette forløb arbejder vi med flere forskellige tekster - fælles for dem er at det er digte.
Vi prøver at få et indblik i, hvad kærlighed kan være i antikken - og trækker linjerne til idag.
I vores analyser af teksterne inddrager vi viden fra dansk om lyrikanalyse, og vi vender også tilbage til Iliaden og og ser på eposgenren igen - denne gang i form af Ovids Metamorfoser.

Vi har løbende inddraget moderne kærlighedssange i forløbet, for at forstå synet på kærlighed.

Vi har desuden arbejdet mere projektorienteret med Apollon og Dafne – og bl.a. set på mytens efterliv.

TEKSTER

Basistekster
Catul. Catul 5. Oversat af Minna Skafte Jensen i Lyre og bog. Syddansk Universitetsforlag 2004. S. 200.
Catul. Catul 58, 72, 83 og 85. Oversat af Ole Thomsen i Pluk dagen. Aarhus Universitetsforlag 2008. S. 102 - 103.
Ovid. Apollon og Dafne (Metamorfoserne v. 1.452‑567, s. 18 - 21). Pyramus og Thisbe (Metamorfoserne v. 4.55‑166, s. 78 - 81). Actaeon og Diana – Ekko og Narcissus (Metamorfoserne v. 3.131-512, s. 58 – 59). I Ovids Metamorfoser. Oversat af Otto Steen Due. Klassikerforeningens Kildehæfter 2005.
Sapfo. Fragment 1, Fragment 16 og Fragment 31. Oversat af Mette Moestrup og Mette Christiansen. Gyldendal 2021.

Perspektivtekster

Efterantik tekst
Mette Moestrup. Eris-variationerne I og XIII. I Til den smukkeste. Gyldendal 2019.

Andet
Brian Andreasen og Jens Refslund Poulsen. Paideia - Grundbog i oldtidskundskab. Systime 2012. S. 37 - 38, s. 216 - 217 og s. 228 – 233
Aktaion: https://lex.dk/Aktaion
Artemis: https://lex.dk/Artemis
Narkissos: https://lex.dk/Narkissos


LÆREPLAN

Faglige mål
- analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
- identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
- overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster og -monumenter
- nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof

- oversatte tekster fra den græsk-romerske oldtid. Hovedvægten lægges på Grækenland i klassisk tid, dog således at både Homer og romersk litteratur skal indgå
- væsentlige sider af antikkens kultur, filosofi, historie og samfund
- antikkens kulturelle betydning, historisk og aktuelt.
Arbejdsformer
- Nærlæsning, analyse, diskussion og perspektivering af tekster i klassen og grupper
- Projektorienteret arbejde med Apollon og Dafne

Omfang: Ca. 22 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer