Holdet 2024 ol/3f - 22 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Rysensteen Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Kristian Danielsen
Hold 2024 ol/3f - 22 (3f ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Odysseen og helten, der måske vil hjem
Titel 2 Den gode leder
Titel 3 Skulptur
Titel 4 Bacchanterne - Girls Gone Wild
Titel 5 Kærlighed

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Odysseen og helten, der måske vil hjem

I dette forløb skal vi læse uddrag af de mest centrale værker i litteraturhistorien, nemlig Odysseen.

Vi skal lære den eponyme helt Odysseeus at kende og finde ud af, hvad der karakteriserer en homerisk helt. Det uddrag, vi læser af Odysseen, handler om Odysseus møde med kvinder og gudinder - og vi kommer både til at se dem som kontrast til Odysseus, men også at de har mange værdier til fælles

Vi kommer desuden til at fokusere på genren epos. I vores analyse af Iliaden bruger vi begreberne fra Paideia suppleret med beskrivelsen af formelvers fra LEX.

Forløbet fungerer desuden som introduktion til tekstlæsning i oldtidskundskab og introduktion til antik mytologi


Tekster

Basistekster

Homer. Homers Odysse. Oversat af Otto Steen Due. Klassikerforeningens kildehæfter 2002.
1. sang v. 1 - 95
5. sang v. 1 - 387
6. sang v. 1 - 331
10. sang v. 135 - 574
23. sang v. 1 - 240

Perspektivtekster

Efterantik tekst
Suzanne Vega. Calypso. 1978. https://www.youtube.com/watch?v=A5aNGG37uaY
Dorothy Parkers. Penelope. Fra The Collected Poetry Of Dorothy Parker fra 1936.

Andet
Brian Andreasen og Jens Refslund Poulsen. Paideia - Grundbog i oldtidskundskab. Systime 2012. S. 11 - 13 og s. 16 – 27
Formelvers: https://lex.dk/formelvers
Desuden har vi brugt https://ordnet.dk/ til at få forklaret vanskelige ord.

Aktantmodellen: https://innovation.sites.ku.dk/metode/aktantmodellen/
De græsk-romerske guder: https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/guder-i-den-graeske-mytologi
https://www.oldtidskundskab.dk/oldlitteratur/oldepos/oldeposmytologigraeskeguder.html
http://klassisk.ribekatedralskole.dk/religion/grguder.htm


Læreplan

Faglige mål
- analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
- identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
- overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster og -monumenter
- nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof
- oversatte tekster fra den græsk-romerske oldtid. Hovedvægten lægges på Grækenland i klassisk tid, dog således at både Homer og romersk litteratur skal indgå
- væsentlige sider af antikkens kultur, filosofi, historie og samfund
- antikkens kulturelle betydning, historisk og aktuelt.

Arbejdsformer
- Introduktion til nærlæsning, analyse, diskussion og perspektivering af tekster i klassen og grupper
- Projektorienteret arbejde om antik mytologi, hvor de både ser på den antikke kontekst og perspektiverer til eftertiden.


Omfang: ca. 50 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Den gode leder

I dette forløb skal vi se på forskellige styreformer - med hovedfokus på tyranni. Vi kommer til at se på forskellige typer tekster - især den filosofiske dialog og rådgivende skrifter.

Vores udgangspunkt er det evige aktuelle spørgsmål om, hvilken styreform er den bedste - eller rettere: Hvorfor er demokrati den bedste styreform? Og hvordan får vi gode ledere?

Vi begynder med en moderne diskussion og bevæger os så tilbage i tiden.

Vi bruger tyranniet som eksempel på en styreform. Hos Xenophon ser vi på tyrannens opfattelse - og hvordan den kan ændres. Hos Platon ser vi, hvordan tyranniet er den værste styreform. Vi får det romerske perspektiv gennem Seneca, der rådgiver Nero.

Vi ser desuden på Hulebilledet og Platons idélære.

I dette forløb har vi inddraget viden fra samfundsfag.

TEKSTER

Basistekster
Xenophon. Hieron - Samtale om magten. Oversat af Ivar Gjørup. I Aigis 1.1 2001. https://adam.igl.ku.dk/aigis/2001,1/hieron.pdf
Platon. Staten. I Platon IV - Samlede værker i oversættelse. Oversat af Martin Harbsmeier m.fl. Gyldendal 2013. S. 385 - 391 og 458 - 470.
Seneca. Om vrede – Om mildhed – Om sindsro. Oversat af Villy Sørensen. Gyldendal 1994. Uddrag af Om mildhed, Bog 1, §VII-XI (til ”…proskrptionerne”), s. 64-66, og §X (fra ”Det var denne mildhed...”)-XIV, s. 69-74


Perspektivtekst
Antik
Herodot. Forfatningsdebatten mellem de tre persiske stormænd. I Mogens Herman Hansen. Kilder til Demokratiet i Athen. Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck 2013. S. 73 – 77.

Efterantik tekst
Karen Uhre. Arven fra antikken er lige så vigtig som det kristne. Politiken 25. december 2020
Dennis Nørmark. Indlæg på Linkedin om Brian Klaas. https://dk.linkedin.com/posts/dennis-n%C3%B8rmark-speaker_magt-er-ikke-noget-man-bliver-givet-men-activity-7042874411602886656-ACZm

Andet
Brian Andreasen og Jens Refslund Poulsen. Paideia - Grundbog i oldtidskundskab. Systime 2012. S. 76 og s. 146 - 154
https://denstoredanske.lex.dk/Xenofon
https://denstoredanske.lex.dk/Hieron_1.
https://denstoredanske.lex.dk/Syrakus

Læreplan

Faglige mål
- analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
- identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
- overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster og -monumenter
- nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof
- oversatte tekster fra den græsk-romerske oldtid. Hovedvægten lægges på Grækenland i klassisk tid, dog således at både Homer og romersk litteratur skal indgå
- væsentlige sider af antikkens kultur, filosofi, historie og samfund
- antikkens kulturelle betydning, historisk og aktuelt.

Omfang: Ca. 31 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Skulptur

I dette forløb ser vi på græske og romerske skulpturer.

Vi gennemgår udviklingen af skulpturerne - udgangspunktet er kunstkapitlerne i Paideia (figurnumrene og sidetallene henviser til Paideia).

Vi ser desuden hvordan den antikke skulptur har påvirket eftertiden med nedslag i tre perioder: renæssancen, nyklassicismen og vitalismen

Klassen har desuden været på besøg på:
- Glyptoteket
- Den Kongelige Afstøbningssamling, hvor vi har arbejdet projektorienteret med hvidhed, skulpturer i det offentlige rum, udstillingspraksis, kolonialisme og GCP.

Der eksamineres i ukendte skulpturer.

Basismonumenter
Mentuemhet, ca. 650 f.Kr. (fig. 30, s. 50)
Dipylonhovedet, 600 – 580 f.Kr.
Peploskoren, ca. 530 f.Kr. (fig. 35, s. 51)
Kore fra Akropolis, ca. 510 f.Kr. (fig. 37, s. 51)
Kouros fra Poseidonhelligdommen i Sounion, ca. 590 – 580 f.Kr. (fig. 31, s. 50)
Melos-kouros, ca. 560 fvt.
Volomandra-kouros, 550 f.Kr.
Anavyssos-kouros, ca. 530 – 520 f.Kr. (fig. 32, s. 50)
Kritiosdrengen, ca. 490 – 480 f.Kr. (fig. 72, s. 95)
Tyrandræberne, tidlig klassisk, 477 f.Kr.
Guden fra Artemision, ca. 460 f.Kr. (fig. 77, s. 98)
Metope fra Zeustemplet i Olympia, Herakles’ 12 arbejder – Hesperidernes æbler, ca. 460 f.Kr. (fig. 75, s. 97)
Apollon fra Kassel (Apollon Parnopios – Apollon græshoppedræber) 460 – 450 f.Kr.
Doryforos – spydbæreren, ca. 440 f.Kr. (fig 114, s. 135)
Ares Borghese, 420 f.Kr.
Den sandalbindende Nike fra Athene-Niketemplet på Akropolis, ca. 410 f.Kr. (fig 108, s. 131)
Ynglingen fra Antikythera, 340 f.Kr.
Apoxyomenos – Skraberen, ca. 330 f.Kr. (fig. 144, s. 172)
Afrodite fra Knidos, ca. 350 f.Kr. (fig. 143, s. 172)
Apollon Belvedere, ca. 350 f.Kr. (fig. 147, s. 175)
Sovende satyr eller Barberini faunen, 200 f.Kr.
Laokoon, ca. 100 f.Kr. (fig. 164, s. 201)
Galler der dræber sig selv og sin hustru, ca. 230 – 220 f.Kr. (fig. 166, s. 203)
Augustus fra Prima Porta, tidligt 1. århundrede e.Kr. (fig. 195, s. 248)
Augustus som Jupiter, første halvdel af 1. årh. e.Kr.
Kejser Claudius, ca. 50 e.Kr. (fig. 196, s. 248)

Perspektivmonumenter
Leonardo da Vinci, Den vitruvianske mand, ca. 1490
Michelangelo, Udsnit af Dommedag fra Det Sixtinske Kapel, 1536 - 1541
Michelangelo, Daivd, 1501 – 1508 (fig 115 s. 136)
Antonio Canova, Napoleon som Mars, 1802 – 1806 (fig. 116, s. 136)
Antonio Canovas Triumferende Perseus, 1804 - 1806
Bertel Thorvaldsen, Jason med det gyldne skind, 1803 – 1828
Bernardo Morescalchi, Calciatore (Fodboldspiller), 1932
Astrid Noack: Stående kvinde (Göteborg-pigen) 1939 – 1945 (fig. 39 s. 53)
Leni Riefenstahl: Stillbillede fra filmen Olympia, 1936 (fig. 79 s. 100)

Andet
Brian Andreasen og Jens Refslund Poulsen. Paideia - Grundbog i oldtidskundskab. Systime 2012. S. 47 - 53, s. 93 - 100, s. 129 - 136, s. 171 - 176, s. 201 - 206 og s. 247 - 254.
Renæssancen: http://tilbygningen.dk/skulpturstudier/artikler/perioder/renaessancen
Nyklassicisme: http://tilbygningen.dk/skulpturstudier/artikler/perioder/nyklassicisme
Vitalismen: http://tilbygningen.dk/skulpturstudier/artikler/antikken-laenge-leve-vitalismen-1900-1940

Læreplan

Faglige mål
- beskrive, analysere og fortolke græske og romerske monumenter i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
- overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster og -monumenter
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof
- arkitektur eller kunst fra den græsk-romerske oldtid
- væsentlige sider af antikkens kultur, filosofi, historie og samfund
- antikkens kulturelle betydning, historisk og aktuelt.

Arbejdsformer
- Beskrivelse, analyse, datering og perspektivering af skulpturer i klassen og grupper
- Projektorienteret arbejde med hvidhed, skulpturer i det offentlige rum, udstillingspraksis, kolonialisme og GCP
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Bacchanterne - Girls Gone Wild

Vi læser Euripides' tragedie Bacchanterne og udforsker de komplekse forhold mellem guder og mennesker, det mandlige og det kvindelige og det rationelle og det irrationelle.

- Fordybelse i nærlæsning
- Dionysos og Dionysos-kulten
- Tragedie-genren

TEKSTER

Basistekst
Euripides. Bacchanterne. På dansk ved Henrik Haarløv. Gyldendal 1985.

Perspektivtekst

Efterantik
Donna Tartt. Den hemmelige historie. Lindhardt og Ringhof 1992, s. 7-8 og s. 42-45

Andet
Brian Andreasen og Jens Refslund Poulsen. Paideia - Grundbog i oldtidskundskab. Systime 2012. s. 101-111 og s. 115-116
Euripides. Bacchanterne. På dansk ved Henrik Haarløv. Gyldendal 1985.
s. 7-9, s. 92-96 og s. 108-119
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Kærlighed

I dette forløb arbejder vi med flere forskellige tekster - fælles for dem er at det er digte.
Vi prøver at få et indblik i, hvad kærlighed kan være i antikken - og trækker linjerne til idag.
I vores analyser af teksterne inddrager vi viden fra dansk om lyrikanalyse, og vi vender også tilbage til Odysseen og og ser på eposgenren igen - denne gang i form af en homerisk hymne og Ovids Metamorfoser.

Tekster

Basistekster
Catul. Catul 5. Oversat af Minna Skafte Jensen i Lyre og bog. Syddansk Universitetsforlag 2004. S. 200.
Catul. Catul 58, 72, 83 og 85. Oversat af Ole Thomsen i Pluk dagen. Aarhus Universitetsforlag 2008. S. 102 - 103.
Homer. Hymne til Afrodite. Oversat af Otto Steen Due i Homers hymner til Afrodite og Dionysos. Gyldendal 2008. S. 5 - 19
Ovid. Pyramus og Thisbe (Metamorfoserne v. 4.55‑166). Orpheus og Erydice (inkl. Opheus sang - vi sprang dog nogle dele over) (Metamorfoserne v. 10.1-108, v. 10.143-219, v. 10.243-303, v. 10.503-739 og v. 11.1-66).I Ovids Metamorfoser. Oversat af Otto Steen Due. Klassikerforeningens Kildehæfter 2005, s. 78 - 81.
Sapfo. Fragment 1, Fragment 16 og Fragment 31. Oversat af Mette Moestrup og Mette Christiansen. Gyldendal 2021.

Perspektivtekster

Efterantik tekst
Eurydice | KAOS | Music Video
https://youtu.be/v8quVcVszYE?si=9DamF6fAskr5DsyU
Desuden har vi løbende trukket linjer til moderne kærlighedssange


Andet
Brian Andreasen og Jens Refslund Poulsen. Paideia - Grundbog i oldtidskundskab. Systime 2012. S. 37 - 38, s. 216 - 217 og s. 228 - 233
Afrodite: https://lex.dk/Afrodite

Læreplan

Faglige mål
- analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
- identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
- overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster og -monumenter
- nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof

- oversatte tekster fra den græsk-romerske oldtid. Hovedvægten lægges på Grækenland i klassisk tid, dog således at både Homer og romersk litteratur skal indgå
- væsentlige sider af antikkens kultur, filosofi, historie og samfund
- antikkens kulturelle betydning, historisk og aktuelt.

Omfang: Ca. 30 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer