Titel
3
|
3. Kunst: Skulptur
DEL I
I første del af vores kunstforløb arbejder vi med at danne et overblik over den græske skulpturs udvikling fra arkaisk til hellenistisk tid.
Vi har fokus på:
- Detaljeret beskrivelse og analyse af skulpturer
- Datering og fortolkning af skulpturer vha. periodernes særlige karakteristika
- Analysere og vurdere sammenhængen mellem skulpturernes formsprog og budskab og deres samtid.
Eleverne eksamineres i ukendte monumenter til eksamen.
MONUMENTER, som vi har arbejdet indgående med:
Arkaisk:
Koúros fra Sounion
Anavyssos-koúros
Aristodikos-koúros
Berliner-koren
Kore fra Akropolis
Tidlig klassisk:
Kritios-drengen
Zeus eller Poseidon
Diskoskasteren
Metope fra Zeustemplet i Olympia
Højklassisk:
Spydbæreren
Karyatide fra Erechtheion
Senklassisk:
Hermes med Dionysosbarnet
Skraberen
Apollon Belvedere
Afrodite fra Knidos
Hellenistisk:
Laokoon-gruppen
Galler der sig selv og sin hustru
Bokseren
Fuld, gammel kone
Sekundærlitteratur:
Andreasen og Refslund Poulsen, Paideia, ss.45-53, ss.93-100, ss.129-136, ss.171-176, ss.201-206
DEL II
I anden del af vores kunstforløb arbejder vi med skulptur i romersk tid (fokus på kejserportrætter) og ser nærmere på, hvordan romerne overtager det fuldt udviklede græske formsprog i deres skulpturkunst.
Som afrunding på vores kunstforløb arbejder vi med perspektiverende skulptur og reflekterer over, hvordan antikken har sat sig spor i den efterantikke kunst. Vi arbejder med problemstillinger: Hvordan er den antikke skulptur og dens formsprog blevet brugt og/eller misbrugt i senere perioder? med udgangspunkt i følgende perioder/strømninger:
- Renæssance
- Barok
- Klassicisme
- Vitalisme
- Moderne tid / samtid
I vores kunstforløb har vi været på ekskursion til Den Kongelige Afstøbningssamling samt Glyptoteket.
MONUMENTER, som vi har arbejdet indgående med:
Romersk tid:
- Prima Porta-stauen
- Kejser Claudius
- Augustus som Pontifex Maximus (iført toga)
Renæssance:
- Michelangelo: David, 1501-1504
Barok:
- Gian Lorenzo Bernini: Pluto og Proserpina / “Hades røver Persefone”, 1621-1622
Nyklassiscisme:
- Bertel Thorvaldsen: Jason med det gyldne skind, 1803-28
Vitalisme:
- Thyra Boldsen: En bokser beundrer sin overarm, 1913
- Kai Nielsen: Vandmoderen, 1920
- Arno Breker: Der Kämpfer / da. Kæmperen, 1938
- Arno Breker: Fackelträger “Die Partei” / da. Fakkelbærer - “Partiet”, 1939
- Bernardo Morescalchi: Calciatore / da. foldboldspilleren, 1932
Moderne/Samtid:
- Louise Bourgeios: Naturstudie, 1984
- Aske Jonathan Kreilgaard, Agape, 2021
Sekundærlitteratur:
Kluge, Marie & Holm, Katja, Kunsten at se på skulpturer, Systime, 2023, ss. 117, 124-128
Andreasen og Refslund Poulsen, Paideia, ss. 247-254
Fich m.fl., Græsk kunst, ss. 286-299
Thorvaldsens Museum, Tilbygningen: Renæssancen, Barokken, Nyklassicisme, Antikken længe leve: Vitalisme 1900-1940, 1990 og frem
Leni Riefenstahl: Prologen til dokumentaren Olympia, 1938
Glyptoteket: Marmorblind – farveforskning på Glyptoteket, 2020
SMK: Mysterier fra Museet #4: Gips!, 2019
|