Holdet 2024 ol/3s - 22 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Rysensteen Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Kristian Danielsen
Hold 2024 ol/3s - 22 (3s ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Demokrati og imperier
Titel 2 Skulptur
Titel 3 Iliaden - krig og kærlighed
Titel 4 Ødipus og det græske drama
Titel 5 Sokrates og Seneca

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Demokrati og imperier

I dette forløb ser vi arbejdet med de to centrale stormagter i oldtidskundskab; Det athenske imperium og Det romerske imperium. Vi skal se på antikkens diskussion af styreformer. Vores hovedfokus bliver Perikles' hyldest af demokratiet og Polybs forfatningscyklus.
Vi begynder med den moderne diskussion om demokrati. Derefter ser vi på de antikke tekster.
Derefter møder vj styret i Athen og Rom. Når vi læser Thukydid ser vi på hans hyldest af demokratiet i Athen, og de mange modsætninger til Sparta. Når vi arbejder med Polyb, ser vi først på forfatningskredsløbet, og hvad der driver det - og hvordan Den romerske republik er et bud på en stabil forfatning.
Dette forløb lægger også op til vores GCP-tur til Polen

TEKSTER

Basistekster

Tukydid. Den peloponnesiske Krig 2. bog. Oversat af Adam Schwartz. Aigis 20,1. S. 19 - 31. (Perikles' gravtale og pesten i Athen). https://aigis.igl.ku.dk/aigis/2020,1/AS-Thuk2.pdf
Polyb: Historie, bog 6, kap. 1-2, 5-19. Oversat af A. Kragelund i Græske historikere. Aschehoug 1981. S. 108 - 125.

Perspektivtekster

Antik tekst
Herodot. Forfatningsdebatten mellem de tre persiske stormænd. I Mogens Herman Hansen. Kilder til Demokratiet i Athen. Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck 2013. S. 73 – 77.

Efterantik
Karen Uhre. Arven fra antikken er lige så vigtig som det kristne. Politiken 25. december 2020

Andet
Brian Andreasen og Jens Refslund Poulsen. Paideia - Grundbog i oldtidskundskab. Systime 2012. S. 61 - 67 og s. 71 - 78.
https://denstoredanske.lex.dk/Polybios
https://denstoredanske.lex.dk/Romerrigets_historie

LÆREPLAN

Faglige mål
- analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
- identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
- overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster og -monumenter
- nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof
- oversatte tekster fra den græsk-romerske oldtid. Hovedvægten lægges på Grækenland i klassisk tid, dog således at både Homer og romersk litteratur skal indgå
- væsentlige sider af antikkens kultur, filosofi, historie og samfund
- antikkens kulturelle betydning, historisk og aktuelt.

Arbejdsformer
- Introduktion til nærlæsning, analyse, diskussion og perspektivering af tekster i klassen og grupper
- Sideløbende arbejder eleverne med selvstændige projekter om antik mytologi, hvor de både ser på den antikke kontekst og perspektiverer til eftertiden.

Omfang: Ca. 25 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Skulptur

I dette forløb ser vi på græske og romerske skulpturer.

Vi gennemgår udviklingen af skulpturerne - udgangspunktet er kunstkapitlerne i Paideia (figurnumrene og sidetallene henviser til Paideia).

Vi ser desuden hvordan den antikke skulptur har påvirket eftertiden med nedslag i tre perioder: renæssancen, nyklassicismen og vitalismen

Klassen har desuden været på besøg på:
- Glyptoteket
- Den Kongelige Afstøbningssamling, hvor vi har arbejdet projektorienteret med hvidhed, skulpturer i det offentlige rum, udstillingspraksis, kolonialisme og GCP.

Der eksamineres i ukendte skulpturer.

Basismonumenter
Mentuemhet, ca. 650 f.Kr. (fig. 30, s. 50)
Dipylonhovedet, 600 – 580 f.Kr.
Peploskoren, ca. 530 f.Kr. (fig. 35, s. 51)
Kore fra Akropolis, ca. 510 f.Kr. (fig. 37, s. 51)
Kouros fra Poseidonhelligdommen i Sounion, ca. 590 – 580 f.Kr. (fig. 31, s. 50)
Melos-kouros, ca. 560 fvt.
Volomandra-kouros, 550 f.Kr.
Anavyssos-kouros, ca. 530 – 520 f.Kr. (fig. 32, s. 50)
Kritiosdrengen, ca. 490 – 480 f.Kr. (fig. 72, s. 95)
Tyrandræberne, tidlig klassisk, 477 f.Kr.
Guden fra Artemision, ca. 460 f.Kr. (fig. 77, s. 98)
Metope fra Zeustemplet i Olympia, Herakles’ 12 arbejder – Hesperidernes æbler, ca. 460 f.Kr. (fig. 75, s. 97)
Apollon fra Kassel (Apollon Parnopios – Apollon græshoppedræber) 460 – 450 f.Kr.
Doryforos – spydbæreren, ca. 440 f.Kr. (fig 114, s. 135)
Ares Borghese, 420 f.Kr.
Den sandalbindende Nike fra Athene-Niketemplet på Akropolis, ca. 410 f.Kr. (fig 108, s. 131)
Ynglingen fra Antikythera, 340 f.Kr.
Apoxyomenos – Skraberen, ca. 330 f.Kr. (fig. 144, s. 172)
Afrodite fra Knidos, ca. 350 f.Kr. (fig. 143, s. 172)
Apollon Belvedere, ca. 350 f.Kr. (fig. 147, s. 175)
Sovende satyr eller Barberini faunen, 200 f.Kr.
Laokoon, ca. 100 f.Kr. (fig. 164, s. 201)
Galler der dræber sig selv og sin hustru, ca. 230 – 220 f.Kr. (fig. 166, s. 203)
Augustus fra Prima Porta, tidligt 1. århundrede e.Kr. (fig. 195, s. 248)
Augustus som Jupiter, første halvdel af 1. årh. e.Kr.
Kejser Claudius, ca. 50 e.Kr. (fig. 196, s. 248)

Perspektivmonumenter
Leonardo da Vinci, Den vitruvianske mand, ca. 1490
Michelangelo, Udsnit af Dommedag fra Det Sixtinske Kapel, 1536 - 1541
Michelangelo, Daivd, 1501 – 1508 (fig 115 s. 136)
Antonio Canova, Napoleon som Mars, 1802 – 1806 (fig. 116, s. 136)
Antonio Canovas Triumferende Perseus, 1804 - 1806
Bertel Thorvaldsen, Jason med det gyldne skind, 1803 – 1828
Bernardo Morescalchi, Calciatore (Fodboldspiller), 1932
Astrid Noack: Stående kvinde (Göteborg-pigen) 1939 – 1945 (fig. 39 s. 53)
Leni Riefenstahl: Stillbillede fra filmen Olympia, 1936 (fig. 79 s. 100)

Andet
Brian Andreasen og Jens Refslund Poulsen. Paideia - Grundbog i oldtidskundskab. Systime 2012. S. 47 - 53, s. 93 - 100, s. 129 - 136, s. 171 - 176, s. 201 - 206 og s. 247 - 254.
Renæssancen: http://tilbygningen.dk/skulpturstudier/artikler/perioder/renaessancen
Nyklassicisme: http://tilbygningen.dk/skulpturstudier/artikler/perioder/nyklassicisme
Vitalismen: http://tilbygningen.dk/skulpturstudier/artikler/antikken-laenge-leve-vitalismen-1900-1940

Læreplan

Faglige mål
- beskrive, analysere og fortolke græske og romerske monumenter i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
- overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster og -monumenter
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof
- arkitektur eller kunst fra den græsk-romerske oldtid
- væsentlige sider af antikkens kultur, filosofi, historie og samfund
- antikkens kulturelle betydning, historisk og aktuelt.

Arbejdsformer
- Beskrivelse, analyse, datering og perspektivering af skulpturer i klassen og grupper
- Projektorienteret arbejde med hvidhed, skulpturer i det offentlige rum, udstillingspraksis, kolonialisme og GCP
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Iliaden - krig og kærlighed

I dette forløb skal vi læse et uddrag af Iliaden. Vi skal fokusere på den homeriske helt, og bl.a. se, hvordan den homeriske helt adskiller sig fra den moderne helt.
Krigen fylder meget i Iliaden - men det gør kærligheden også - og den kommer vi også til at fokusere på.
Som afslutning og kontrast læser vi nogle Sapfo-fragmenter.

I vores analyse af Iliaden bruger vi begreberne fra Paideia suppleret med beskrivelsen af formelvers fra LEX.

I vores analyse af Sapfo, har vi inddraget lyrikanalyse, som eleverne kender fra dansk.

I dette forløb har vi fokuseret på at øve nærlæsning og set på reception af tekster - både i antikken og efter.

TEKSTER

Basistekster

Homers Iliade
1. sang v. 1 - 428
6. sang v. 312 - 502
16. sang v. 1 - 101
18. sang v. 1 - 147
22. sang v. 326 - 415
24. sang v. 477 - 571
Sapfo. Fragment 1, Fragment 16 og Fragment 31. Oversat af Mette Moestrup og Mette Christiansen. Gyldendal 2021.

Perspektivtekster

Efterantik tekst
Mette Moestrup. Eris-variationerne I og XIII. I Til den smukkeste. Gyldendal 2019.
Q & A with Madeline Miller: https://madelinemiller.com/q-a-the-song-of-achilles/

Andet

Brian Andreasen og Jens Refslund Poulsen. Paideia - Grundbog i oldtidskundskab. Systime 2012. S. 11 - 19 og s. 23 – 27
Formelvers: https://lex.dk/formelvers
Lyrikanalyse: https://www.gymdansk.dk/lyrikanalyse.html
Desuden har vi brugt https://ordnet.dk/ til at få forklaret vanskelige ord.

LÆREPLAN

Faglige mål
- analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
- identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
- overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster og -monumenter
- nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof
- oversatte tekster fra den græsk-romerske oldtid. Hovedvægten lægges på Grækenland i klassisk tid, dog således at både Homer og romersk litteratur skal indgå
- væsentlige sider af antikkens kultur, filosofi, historie og samfund
- antikkens kulturelle betydning, historisk og aktuelt.

Arbejdsformer
- Vi har øvet nærlæsning, analyse, diskussion og perspektivering af tekster i klassen og grupper
- Sideløbende arbejder eleverne fungeret som konsulenter, hvor de har brugt deres specialviden om den antikke mytologi.



Omfang af basistekster: ca. 37 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Ødipus og det græske drama

I dette forløb skal vi fokusere på den græske tragedie og genren drama. Vores udgangspunkt er Sofokles' Ødipus.
Vi ser på dramaets opbygning, og vi ser på nogle af de centrale pointer i dramaet - f.eks. Ødipus' forhold til skæbnen.

Vi trækker også linjer til vores forløb om demokrati og imperier.

I dette forløb fokuserer vi ekstra på nærlæsning.


TEKSTER

Basistekst
Sofokles. Ødipus. Oversat af Marcel Lysgaard Lech. Hans Reitzels Forlag 2017

Perspektivtekster

Efterantik tekst
Haruki Murakami. Kafka på stranden. Forlaget Klim 2007. s. 193 - 202
Uddrag af artiklen:  Christina Svendsen. ”Man kan ikke undgå sin skæbne”. APETIZE Magasin 29. august 2021.

Andet:
Brian Andreasen og Jens Refslund Poulsen. Paideia - Grundbog i oldtidskundskab. Systime 2012. S. 101 - 111 og s. 115-116
Sofokles. Ødipus. Oversat af Marcel Lysgaard Lech. Hans Reitzels Forlag 2017. S. 121 - 136
Ødipusmyten: https://denstoredanske.lex.dk/%C3%98dipus

LÆREPLAN

Faglige mål
- analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
- identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
- overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster og -monumenter
- nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof
- oversatte tekster fra den græsk-romerske oldtid. Hovedvægten lægges på Grækenland i klassisk tid, dog således at både Homer og romersk litteratur skal indgå
- væsentlige sider af antikkens kultur, filosofi, historie og samfund
- antikkens kulturelle betydning, historisk og aktuelt.

Arbejdsformer
- Vi har arbejdet med nærlæsning, analyse, diskussion og perspektivering af tekster i klassen og grupper
- Vi har særligt fordybebet os i nærlæsning i gennem mere slevstændigt gruppearbejde

Omfang: ca. 51 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Sokrates og Seneca

Vi skal møde to af de centrale personer i filosofiens historie - Sokrates og Seneca.
Sokrates skrev ikke noget ned, og vi kender ham hovedsagelig gennem hans elev Platon. Seneca kender vi til gengæld gennem hans mange breve og andre tekster.
Vi fokuserer på Sokrates, som han beskriver sig selv i forsvarstalen - hans virke i Athen og tanker om det gode liv. Vi kommer derfor ikke ind på Platons idélære.

Vi bruger Seneca til at få et indblik i stoicismen.

Vi trækker linjer til vores første forløb, hvor vi var i Athen og Rom.

TEKSTER

Basistekster
Platon. Sokrates' forsvarstale. Oversat af Jørgen Mejer. I Platon - Tre dialoger. Gyldendal 2022. S. 51 - 84.
Seneca. "Moralske Breve til Lucilius, nr. 47 - Slavers menneskeret". Oversat af Ole Thomsen i Pluk dagen. Aarhus Universitetsforlag 2008. S. 220 - 226.

Perspektivtekster

Antik tekst
Gorgias. "Helenas pris". Oversat af George Hinge i Rhetorica Scandinavica Nr 41 / 2007.

Efterantikke
Philosophy: A Guide to Happiness - Seneca on Anger
https://youtu.be/cUStWm_AkaY?si=m6eZROo3B1k1xQJ0

Andet
Brian Andreasen og Jens Refslund Poulsen. Paideia - Grundbog i oldtidskundskab. Systime 2012. S. 137 - 154 og s. 160 - 163.
Platon - Tre dialoger. Gyldendal 2022. S. 16 - 22 og s. 47 - 50.

LÆREPLAN

Faglige mål
- analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
- identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
- overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster og -monumenter
- nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof
- oversatte tekster fra den græsk-romerske oldtid. Hovedvægten lægges på Grækenland i klassisk tid, dog således at både Homer og romersk litteratur skal indgå
- væsentlige sider af antikkens kultur, filosofi, historie og samfund
- antikkens kulturelle betydning, historisk og aktuelt.

Arbejdsformer
- Nærlæsning, analyse, diskussion og perspektivering af tekster i klassen og grupper


Omfang: ca. 51 normalsider


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer