Holdet 2024 ol/3u - 22 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Rysensteen Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Peter Bruun Hansen
Hold 2024 ol/3u - 22 (3u ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Græsk tragedie: Elektra af Euripides
Titel 2 Epos: Odysseen
Titel 3 Græsk/romersk skulptur
Titel 4 Platon: Menon
Titel 5 Historie- og statstænkning: Sallust og Polyb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Græsk tragedie: Elektra af Euripides

Som introduktion til faget oldtidskundskab læser vi Euripides' tragedie Elektra (oversættelse Garff og Hjortsø, Gyldendal 1970)

Supplerende tekst: Uddrag af Aristoteles' Digtekunsten.

Perspektiverende tekst: Operaen Elektra af Hugo von Hofmannsthal og Richard Strauss.

Baggrundstekst: Paideia s. 101-111 + 115-116 samt PBH's arbejdsark om receptionshistorie.

I forløbet har vi talt om forskellige centrale tematikker i stykket og anvendt de genrebegreber der behandles i Paideia.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Epos: Odysseen

Vi stifter bekendtskab med Homer og den græske episke tradition gennem tematiske nedslag i Odysseen, hvor vi har fokus på de kvindeskikkelser, Odysseus møder på sin færd.

Fokuspunkter:
- formale episke genretræk (mundtlig kompositionsteknik: heksameter, epitet, patronym, formelvers; homerisk lignelse; fortælleteknik),
- skildringen af Odysseus som helt (i sin egen fortællerstemme og digterens fortællerstemme) og af kvindernetyperne (Athene, Kalypso, Ino, Nausikaa, Kirke)
- Eventyrtræk (analyse vha aktantmodel)

Kernetekst:
Homers Odyssé oversat af Otto Steen Due
1.1-95
5
6
10 (1-132 kursorisk)

Supplerende tekst:
Homer, Iliaden 18.478-613 (Achilleus' skjold)

Baggrundsmateriale:
Paideia s. 11-30
PBH's arbejdsark om homerisk fortælleteknik
"What is xeniá?" af Greek myth comix, youtube (https://www.youtube.com/watch?v=oYQRIQtnvII)

Perspektiverende stof:
Symphony X: The Odyssey
Suzanne Vega: Calypso
John Keats: Ode on a Grecian Urn
W.H. Auden: The Shield of Achilles
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Græsk/romersk skulptur

Der eksamineres i ukendt skulptur.

Vi arbejder primært med mandsskulptur fra arkaisk græsk til mellemste romerske kejsertid.

Som en del af forløbet har vi besøgt Den Kgl. Afstøbningssamling

Baggrundsmateriale:
Paideia s. 45-53, 93-100,129-136,171-176, 201-206, 247-254
Materiale om romersk portrætkunst af PBH ( https://docs.google.com/document/d/1CwbtGgHHXX1r0HI5WcNWRX_ekcIuZrj1H7mQSBbQbbE/edit?usp=sharing )
Analysemodel ( https://docs.google.com/document/d/1pjWvKdjgarzAuztRfpKKul62wbwny93KFwmXAKtpxB0/edit?usp=sharing )


Basismonumenter:
Dipylonhovedet, 600 – 580 f.Kr.
Peploskoren, ca. 530 f.Kr. (fig. 35, s. 51)
Kore fra Akropolis, ca. 510 f.Kr. (fig. 37, s. 51)
Kouros fra Poseidonhelligdommen i Sounion, ca. 590 – 580 f.Kr. (fig. 31, s. 50)
Melos-kouros Højde 214 cm. Fundet på øen Melos i 1891. Marmor. Ca. 560 fvt.
Anavyssos-kouros, ca. 530 – 520 f.Kr. (fig. 32, s. 50)
Kritiosdrengen, ca. 490 – 480 f.Kr. (fig. 72, s. 95)

Tyrandræberne, tidlig klassisk, 477 f.Kr.
Guden fra Artemision, ca. 460 f.Kr. (fig. 77, s. 98)
Metope fra Zeustemplet i Olympia, Herakles’ 12 arbejder – Hesperidernes æbler, ca. 460 f.Kr. (fig. 75, s. 97)
Apollon fra Kassel (Apollon Parnopios – Apollon græshoppedræber) 460 – 450 f.Kr.
Doryforos – spydbæreren, ca. 440 f.Kr. (fig 114, s. 135)
Ares Borghese, 420 f.Kr.
Den sandalbindende Nike fra Athene-Niketemplet på Akropolis, ca. 410 f.Kr. (fig 108, s. 131)
Ynglingen fra Antikythera, 340 f.Kr.
Apoxyomenos – Skraberen, ca. 330 f.Kr. (fig. 144, s. 172)
Afrodite fra Knidos, ca. 350 f.Kr. (fig. 143, s. 172)

Sovende satyr eller Barberini faunen, 200 f.Kr.
Laokoon, ca. 100 f.Kr. (fig. 164, s. 201)
Galler der dræber sig selv og sin hustru, ca. 230 – 220 f.Kr. (fig. 166, s. 203)

Veristisk portræt af ældre romersk mand (München, Glyptothek Inv. 320)
Veristisk portræt af ældre romersk mand (Palazzo Torlonia, Rom)
Augustus fra Prima Porta, tidligt 1. århundrede e.Kr. (fig. 195, s. 248)
Kejser Claudius som Jupiter, ca. 50 e.Kr. (fig. 196, s. 248)
Portrætbuste af Vespasian (Napoli)
Portrætbuste af Lucius Verus (Metropolitan Museum, New York)

Perspektiverende monumenter:
Astrid Noack: Stående kvinde (Paideia s. 53)
Michelangelo: David
Chr. Lemmerz: Adam-Kadmon (Paideia s. 176)
Salvador Dalí: Venus fra Milo med skuffer
Alexander Liberman: Laokoon (Paideia s. 206)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Platon: Menon

Kernetekst:
Platons Menon §1-22 (oversættelse Gorm Tortzen 2005, Aigis 5.1)

Perspektiverende tekst:
Schack von Staffeldt: Platonismus

Supplerende tekst:
Platon, Cicero og Sløk om dialog som filosofisk metode
Platon: Myten om Teuth

Baggrundstekst:
Paideia s. 137-154

I forløbet har vi læst første halvdel af dialogen Menon med fokus på Sokrates' maieutiske metode og sokratisk pædagogik. Vi har drøftet Menons paradoks, elenchos+aporia m.m.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer