Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Rysensteen Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Pernille Sørensen
|
Hold
|
2024 ol/3w - 22 (3w ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1.søjle: Euripides' Medea
FORLØBSBESKRIVELSE:
Vi ser på udviklingen af Medea gennem dramaet og hendes relation til de andre karakterer.
Vi fokuserer bl.a. på temaerne kærlighed/had, hævn/forsoning, kønsroller, hellenere/barbarer, helt / antihelt samt Medeas mange roller: hustru, mor, kvinde, barbar, erinye (hævngudinde), vis og trolddomskyndig ‘guddommelig’.
Vi har desuden arbejdet med dramaet som genre, herunder stiltræk og opbygning samt Aristoteles' dramateori (tragediens 3 enheder, desis, lysis, anagnorisis og peripeti ).
Det perspektiverende fokus er dramaets almengyldige problemstilling(er) med fokus Sara Stridsbergs nyfortolkning af Medea i stykket Medealand.
BASISTEKSTER:
Euripides: Medea (overs. Marcel Lysgaard Lech)
PERSPEKTIVTEKSTER:
Sara Stridsberg: Medeland (uddrag) (2010)
Artikel: Medealand, verdenshistoriens ondeste skilsmisse https://www.information.dk/kultur/2010/11/medealand-verdenshistoriens-ondeste-skilsmisse
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Mappe på drevet til vores Medea-forløb
-
Medbring skriveredskab + bogen Euripides' Medea.
-
LÆS ss.101-111(midt) i Paideia og medbring bogen til timen.
-
Genlæs noterne fra sidste modul til Medea vv.1-48 (nogle af jer lavede noter i drev, andre tog et billede af arket - dem tager jeg med igen)
-
Arbejdsark, prolog
-
Parodos
-
Læs vv.49-211 (ss.10 - 18) i Medea.
-
Medea, 1.episode + 1.stasimon, arbejdsark
-
LÆS: Euripides, Medea, vv.213-445 (1.episode + 1.stasimon)
-
2.episode arbejdsark
-
LÆS: Euripides' Medea, vv.446 - 662 (ss.30-39) (2.episode + 2.stasimon)
-
3.episode
-
1) SKIM: dine noter fra sidste modul (2.episode + 2.stasimon), så du er klar til at samle op på det sidste.
-
Medea-bogen skal stadig med i skole 📖 ❤️🔥
-
LÆS: Euripides' medea vv.824-1001 (ss.50-58)
-
GENOPFRISK handling frem til 3.episode samt begreberne fra Medea-forløbet. I finder en oversigt her.
-
Medea, Dagens arbejdsark
-
5.stasimon, arbejdsark
-
Euripides' Medea: læs tragedien færdig: vv.1002-1413 (ss.59-79)
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
3. søjle: Homers Odyssé - Rejsen
FORLØBSBESKRIVELSE:
Forløbet indledes med en reflektion over rejsens betydning. Den tematisk perspektivering tager udgangspunkt i Troels Kløvedals syn på rejse og kulturmøde. Her inddrages også viden fra GCP om begreberne etnocentrisme og etnorelativisme.
Herefter nærlæses uddrag af Homers Odyssé med fokus på flg. temaer:
- Rejse (Hjemrejse (nostos), Dannelsesrejse, Opdagelsesrejse)
- Kulturmøde mellem civilisation og barbari (Faiaker/Kykloper, kultur/natur, olie/salt)
samt:
- Genren epos og Homers karakteristiske træk som fortæller, bl.a. teorien om mundtlighed, epiteter, patronymika, homeriske lignelser og formelvers
- Odysseus’ heltekarakter (bl.a. snilde vs. styrke) (métis vs. bia), ære (timé), ry (kléos) og slægt (oikos)
- Forholdet mellem guder og mennesker (do ut des), den guddommelige verdensorden, skæbne (moíra), de antropomorfe guder.
Forløbet afsluttes med en litterær perspektivering af rejsetemaet (Nordbrandt), herunder at rejsen i sig selv og oplevelserne undervejs tillægges en større værdi end ankomsten til et givet mål og ‘heltens’ mulige fremmedgørelse og identitetstab (Ingen) i forsøget på at nå sit mål/slukke sin længsel. Vi har desuden set, hvordan fortællingen om den rejsende Odysseus og den ventende Penelope i en moderne kontekst kan lægge op til en debat om kønsroller (Rifbjerg).
BASISTEKSTER:
Homers Odyssé, oversat af Otto Steen Due:
1.sang, vv.1-105
6.sang
9.sang
PERSPEKTIVTEKSTER:
Tematisk perspektivering: Filmklip: Nordkaperen i Grækenland
Litterær perspektivering:
Henrik Nordbrandt: På vej mod Ithaka. Glas, 1976
Klaus Rifbjerg, Penelope på Ithaca (Det er i orden sagde jeg). Mytologi, 1970
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Oldtidskundskab, læringsprogression
-
Homers Odyssé - Rejsen: Materiale til forløbet
-
Homers Odyss´s: Materiale til forløbet
-
Medbring bogen: Homers Odyssé, som I fik udleveret i august.
-
Hvis du har brug for at øve dig på de græske guder: Flash cards med de 12 olympiske guder.
-
Homers Odyssé: LÆS 1.sang vv.11-79 (dvs. læs videre fra hvor vi stoppede i timen "Alle de andre af dem ..." til "...trodse vor vilje.". ca 2 sider i alt.
-
Husk at du kan få hjælp i Navnelisten
-
Slå ord op du ikke kender, så du forstår handlingen i grove træk
-
Arbejdsark
-
Lydfiler med oplæsning af Odysseen
-
Arbejdsark 1.sang
-
LÆS: Homers Odysse, 1.sang vv.80-105 og genopfrisk handling og pointer fra vv.1-79
-
LÆS Paideia s.20 : Resumé af 1.-5.sang + tegningen over strukturen i hele værket
-
LÆS: Homers Odyssé, 6.sang vv.137-185
-
GENOPFRISK FRA SIDST: læs dine noter til 6.sang vv.1-136, så du er klar til opsamlingen uden computer. Arbejdsark med spørgsmål.
-
LÆS: Homers Odysse, 6.sang vv.186-331 (dvs. resten af 6.sang)
-
1) Læs Paideia s.21 resumé af 7-8 sang
-
Homer, Odysseen, 9.sang, vv.105-215
-
SKULPTUR-mappen på Drev
-
Vi skal danne os et hurtigt overblik over græsk skulptur inden besøget på Afstøbningssamlingen i næste uge.
-
Odysseen må blive hjemme i dag 🌊🌊🌊🌊🌊
-
Opgaver til Afstøbningssamlingen.
-
Vi mødes ved Den Kongelige Afstøbningssamling kl. 14.15
-
For at forberede dig til vores besøg på den Kongelig Afstøbningssamling skal du lytte til denne podcast (28 min.).
-
Homers Odyssé, 9.sang vv.216-566. Arbejdsark
-
Husk at dele memes og billeder fra turen til Afstøbningssamlingen
-
LÆS: Homers Odyssé, 9.sang, vv.216-566 (dvs. resten af 9.sang)
-
Homers Odyssé - Perspektivering. To digte (læses i timen)
-
Forbered dig på rundbordsamtale (uden computer) om vv.319-400. Du skal være klar ved timens start (se Arbejdsark.)
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
5.søjle: Ovids Metamorfoser - Jason og Medea
I forløbet arbejder vi med Ovids fremstilling af myten om Medea, Jason og det gyldne skind. Vi arbejder med tematikkerne barbar >< hellener, kærlighed >< oíkos, forholdet mellem guder og mennesker samt fremstillingen af Jason som helt og Medeas rolle heri (Medeas troldomskunst).
Vi arbejder desuden med eposet genrekarakteristika (herunder Ovids stil og hvordan det romerske epos adskiller sig fra det græske (Homers Iliade og Odyssé).
BASISTEKSTER/EKSAMENSTEKST:
Ovids Metamorfoser, 7. sang, vv. 1-158 (overs. Otto Steen Due)
Perspektivtekst:
Uddrag af Eva Hemmer Hansen: "Heltindehistorier'', 1963
Sekundærlitteratur:
Andreasen og Refslund Poulsen, Paideia, ss. 31, 37-38
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55733999327",
"T": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55733999327",
"H": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55733999327"
}