Holdet 2024 ol/3w - 22 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Rysensteen Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Pernille Sørensen
Hold 2024 ol/3w - 22 (3w ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1.søjle: Euripides' Medea
Titel 2 3. søjle: Homers Odyssé - Rejsen
Titel 3 5.søjle: Ovids Metamorfoser - Jason og Medea

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1.søjle: Euripides' Medea

FORLØBSBESKRIVELSE:
Vi ser på udviklingen af Medea gennem dramaet og hendes relation til de andre karakterer.
Vi fokuserer bl.a. på temaerne kærlighed/had, hævn/forsoning, kønsroller,  hellenere/barbarer, helt / antihelt samt Medeas mange roller: hustru, mor, kvinde, barbar, erinye (hævngudinde), vis og trolddomskyndig ‘guddommelig’.
Vi har desuden arbejdet med dramaet som genre, herunder stiltræk og opbygning samt Aristoteles' dramateori (tragediens 3 enheder, desis, lysis, anagnorisis og peripeti ).

Det perspektiverende fokus er dramaets almengyldige problemstilling(er) med fokus Sara Stridsbergs nyfortolkning af Medea i stykket Medealand.

BASISTEKSTER:
Euripides: Medea (overs. Marcel Lysgaard Lech)

PERSPEKTIVTEKSTER:
Sara Stridsberg: Medeland (uddrag) (2010)
Artikel: Medealand, verdenshistoriens ondeste skilsmisse https://www.information.dk/kultur/2010/11/medealand-verdenshistoriens-ondeste-skilsmisse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 3. søjle: Homers Odyssé - Rejsen

FORLØBSBESKRIVELSE:
Forløbet indledes med en reflektion over rejsens betydning. Den tematisk perspektivering tager udgangspunkt i Troels Kløvedals syn på rejse og kulturmøde. Her inddrages også viden fra GCP om begreberne etnocentrisme og etnorelativisme.

Herefter nærlæses uddrag af Homers Odyssé med fokus på flg. temaer:
- Rejse (Hjemrejse (nostos), Dannelsesrejse, Opdagelsesrejse)
- Kulturmøde mellem civilisation og barbari (Faiaker/Kykloper, kultur/natur, olie/salt)

samt:
- Genren epos og Homers karakteristiske træk som fortæller, bl.a. teorien om mundtlighed, epiteter, patronymika, homeriske lignelser og formelvers
- Odysseus’ heltekarakter (bl.a. snilde vs. styrke) (métis vs. bia), ære (timé), ry (kléos) og slægt (oikos)
- Forholdet mellem guder og mennesker (do ut des), den guddommelige verdensorden, skæbne (moíra), de antropomorfe guder.

Forløbet afsluttes med en litterær perspektivering af rejsetemaet (Nordbrandt), herunder at rejsen i sig selv og oplevelserne undervejs tillægges en større værdi end ankomsten til et givet mål og ‘heltens’ mulige fremmedgørelse og identitetstab (Ingen) i forsøget på at nå sit mål/slukke sin længsel. Vi har desuden set, hvordan fortællingen om den rejsende Odysseus og den ventende Penelope i en moderne kontekst kan lægge op til en debat om kønsroller (Rifbjerg).   

BASISTEKSTER:
Homers Odyssé, oversat af Otto Steen Due:
1.sang, vv.1-105
6.sang
9.sang

PERSPEKTIVTEKSTER:
Tematisk perspektivering: Filmklip: Nordkaperen i Grækenland
Litterær perspektivering:
Henrik Nordbrandt: På vej mod Ithaka. Glas, 1976
Klaus Rifbjerg, Penelope på Ithaca (Det er i orden sagde jeg). Mytologi, 1970

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 5.søjle: Ovids Metamorfoser - Jason og Medea

I forløbet arbejder vi med Ovids fremstilling af myten om Medea, Jason og det gyldne skind. Vi arbejder med tematikkerne barbar >< hellener, kærlighed >< oíkos, forholdet mellem guder og mennesker samt fremstillingen af Jason som helt og Medeas rolle heri (Medeas troldomskunst).  
Vi arbejder desuden med eposet genrekarakteristika (herunder Ovids stil og hvordan det romerske epos adskiller sig fra det græske (Homers Iliade og Odyssé).

BASISTEKSTER/EKSAMENSTEKST:
Ovids Metamorfoser, 7. sang, vv. 1-158 (overs. Otto Steen Due)

Perspektivtekst:
Uddrag af Eva Hemmer Hansen: "Heltindehistorier'', 1963

Sekundærlitteratur:
Andreasen og Refslund Poulsen, Paideia, ss. 31, 37-38
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer