Holdet 2024 ol/3y - 22 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Rysensteen Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Peter Bruun Hansen
Hold 2024 ol/3y - 22 (3y ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Antik kunst
Titel 2 Filosofi: Senecas moralske breve
Titel 3 Græsk tragedie: Filoktet af Sofokles
Titel 4 Epos: Homers Iliade
Titel 5 Platon: Menon

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Antik kunst

Der eksamineres i ukendt skulptur.

Vi arbejder primært med mandsskulptur fra arkaisk græsk til mellemste romerske kejsertid.

Som en del af forløbet har vi besøgt Den Kgl. Afstøbningssamling

Baggrundsmateriale:
Paideia s. 45-53, 93-100,129-136,171-176, 201-206, 247-254
Materiale om romersk portrætkunst af PBH ( https://docs.google.com/document/d/1CwbtGgHHXX1r0HI5WcNWRX_ekcIuZrj1H7mQSBbQbbE/edit?usp=sharing )
Analysemodel ( https://docs.google.com/document/d/1pjWvKdjgarzAuztRfpKKul62wbwny93KFwmXAKtpxB0/edit?usp=sharing )


Basismonumenter:
Dipylonhovedet, 600 – 580 f.Kr.
Peploskoren, ca. 530 f.Kr. (fig. 35, s. 51)
Kore fra Akropolis, ca. 510 f.Kr. (fig. 37, s. 51)
Kouros fra Poseidonhelligdommen i Sounion, ca. 590 – 580 f.Kr. (fig. 31, s. 50)
Melos-kouros Højde 214 cm. Fundet på øen Melos i 1891. Marmor. Ca. 560 fvt.
Anavyssos-kouros, ca. 530 – 520 f.Kr. (fig. 32, s. 50)
Kritiosdrengen, ca. 490 – 480 f.Kr. (fig. 72, s. 95)

Tyrandræberne, tidlig klassisk, 477 f.Kr.
Guden fra Artemision, ca. 460 f.Kr. (fig. 77, s. 98)
Metope fra Zeustemplet i Olympia, Herakles’ 12 arbejder – Hesperidernes æbler, ca. 460 f.Kr. (fig. 75, s. 97)
Apollon fra Kassel (Apollon Parnopios – Apollon græshoppedræber) 460 – 450 f.Kr.
Doryforos – spydbæreren, ca. 440 f.Kr. (fig 114, s. 135)
Ares Borghese, 420 f.Kr.
Den sandalbindende Nike fra Athene-Niketemplet på Akropolis, ca. 410 f.Kr. (fig 108, s. 131)
Ynglingen fra Antikythera, 340 f.Kr.
Apoxyomenos – Skraberen, ca. 330 f.Kr. (fig. 144, s. 172)
Afrodite fra Knidos, ca. 350 f.Kr. (fig. 143, s. 172)

Sovende satyr eller Barberini faunen, 200 f.Kr.
Laokoon, ca. 100 f.Kr. (fig. 164, s. 201)
Galler der dræber sig selv og sin hustru, ca. 230 – 220 f.Kr. (fig. 166, s. 203)

Veristisk portræt af ældre romersk mand (München, Glyptothek Inv. 320)
Veristisk portræt af ældre romersk mand (Palazzo Torlonia, Rom)
Augustus fra Prima Porta, tidligt 1. århundrede e.Kr. (fig. 195, s. 248)
Kejser Claudius som Jupiter, ca. 50 e.Kr. (fig. 196, s. 248)
Portrætbuste af Vespasian (Napoli)
Portrætbuste af Lucius Verus (Metropolitan Museum, New York)

Perspektiverende monumenter:
Astrid Noack: Stående kvinde (Paideia s. 53)
Michelangelo: David
Chr. Lemmerz: Adam-Kadmon (Paideia s. 176)
Salvador Dalí: Venus fra Milo med skuffer
Alexander Liberman: Laokoon (Paideia s. 206)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Filosofi: Senecas moralske breve

Introduktion til faget oldtidskundskab, dets område og metoder.

I forløbet har vi læst Senecas breve og beskæftiget os med:
- Filosofiske skoler (stoicisme og epikuræisme)
- Filosofiens grene (etik, fysik, logik)
- Filosofi som psykagogi (sjæle-førelse) og konsolation (trøst)

Vi har beskæftiget os med væsentlige begreber fra Senecas filosofi:
- Tilfældet/Skæbnen (Fortuna/Fatum, Tykhe/Moira)
- Natura (gr. fysis)
- Ratio (gr. logos), Fornuften
- Anima (sjælen)
- Stoiske etiske kategorier: bonum, malum, indifferentia
- Vismanden (sapiens)
- Syllogisme ovf. sententia som argumentationsform

Kernetekst:
Lucius Annaeus Seneca: Moralske breve til Lucilius bog 1 (brev 1-12), ovs.  Kell Commerau Madsen & Hans Gregersen, Aigis 9,2
(https://aigis.igl.ku.dk/aigis/2009,2/Sen/Seneca_Epist1.pdf)

Supplerende tekst:
Tacitus, Senecas død (oversættelse Ole Thomsen, Veje til Rom)
Cicero, Om det højeste gode og onde (3.62-68)

Baggrundsstof:
Paideia s. 159-166
Ole Thomsen, Veje til Rom s. 305-317
Madsen og Gregersen, Breve fra Seneca s. 11-15
PBH: Filosofi og venskab: https://docs.google.com/presentation/d/1povhLmRolV80ZN6Ey-56xs4KooZb-aBmj0mwFh3RTos/edit?usp=sharing
Metode i oldtidskundskab https://docs.google.com/presentation/d/1Psk19MjImalLUX1uhw-FUrBrtb4ziImkegGhetohOzg/edit?usp=sharing
Oldtidskundskabs teori https://docs.google.com/presentation/d/1GAvYVQhkNE-Pg8f0jNJLulIO4xX0zfbtBMHXQu4cnvo/edit?usp=sharing
Receptionshistorie https://docs.google.com/document/d/1-WhHjFywAb-HPWhSzCxValmCFEzmLvy2_BgTyVdrcFU/edit?usp=sharing

Perspektiverende materiale:
Sv. Brinkmann: Stoicisme er blevet et buzzword i en tid med angst, depression og coronavirus (Politiken 23.3.20)
Forskellige maleriske skildringer af Senecas død (Manuel Dominguez Sanchez, Jacques-Louis David, Jean-Charles Nicaise Perrin, Peter Paul Rubens) - perspektiv på Tacitus
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Græsk tragedie: Filoktet af Sofokles

Kernetekst:
Sofokles: Filoktet (ovs. Lech)

Supplerende tekst:
Euripides: Medea (ovs. Lech)
Aristoteles: Digtekunsten (ovs. Harsberg), kap. 6, 12, 13, 15, 18)

Baggrund:
Paideia s. 101-116
Arbejdsark om receptionshistorie

Perspektiv:
Seamus Heaney: Korsang fra "The Cure at Troy" (1990)
William Wordsworth: When Philoctetes in the Lemnian Isle (1827)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Epos: Homers Iliade

Kernetekst:
Homers Iliade (ovs. Due)
1.1-56
3
6
18.424-19.39
22

Supplerende stof:
Mykonos-vasen
Vasemalerier med motiver fra den trojanske krig

Perspektiverende tekst:
W.H. Auden: The Shield of Achilles
John Keats: Ode on a Grecian Urn (m. ovs. af O. Gelsted: Ode til en græsk vase)
(Disse to læst med fokus på verdensbillede og idealer som perspektiv til 18. sang)
Uddrag fra filmen Troy (2004): Melenaos og Paris' tvekamp
Uddrag fra filmen Die schöne Helena (1928): Melenaos og Paris' tvekamp
(Læst med fokus på helteidealer og publikumsreception ifm. 3. sang)

Baggrundsmateriale:
Paideia s. 11-30
PBH's arbejdsark om homerisk fortælleteknik: https://docs.google.com/document/d/1eGBo_4qkLoXe7WP7WK2xlgwdKLmlpZox8A7U81zKVUk/edit?usp=sharing
PBH's arbejdsark om homerisk lignelse: https://docs.google.com/document/d/1NZ_xlNl46R7NnAESQ-GL-3IvQRHi_te_M76Isg6sadM/edit?usp=sharing
PBH's slideshow om Homer: https://docs.google.com/presentation/d/1ZRuWuzxrjhWXqbB7cGhtNHYCZ1Od-wAQPN53tE39PVE/edit?usp=sharing
PBH: 'Lidt om helteidealer hos Homer': https://docs.google.com/document/d/11QcnNSIKnn3PE1ripB_nc8lLEarpxGymi81zpq73UOo/edit?usp=sharing

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Platon: Menon

Kernetekst:
Platons Menon §1-22

Perspektiv:
Schack von Staffeldt: Platonismus

Baggrundsstof:
Paideia s. 137-154 (primært afsnit om Sokrates og Platon)

Supplerende stof:
Platon, Cicero og Sløk om dialog som filosofisk metode - https://docs.google.com/document/d/1rZ5KU2Oqg3jVO4b_o5d-JKjES6Zzw8rkkEeL8ACaVmM/edit?usp=sharing

Vi har læst første halvdel af Menon med henblik på at stifte bekendtskab med Sokrates' dialektiske metode (herunder Sokrates-billeder, élenchos, doxa, aporía); vi har talt genre (dialog), kulturhistorisk kontekst (sofister, aristokratisk dannelse, kardinaldyder); endelig har vi forsøgt at forstå hvad Platon mener er 'sandheden om de ting der findes', erkendelsesmulighederne af de intelligible ting.

Sideløbende har vi studeret skulptur.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer