Holdet 2022 EN/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Rysensteen Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Anne Kathrine Rosenberg Simonsen, Carolina Diarte Colomo
Hold 2022 EN/a (1a EN, 2a EN, 3a EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Growing Up
Titel 2 The American Dream
Titel 3 EXAM GCP: Famous Speeches and Rhetoric
Titel 4 British Imperialism
Titel 5 EXAM: Multicultural Britain
Titel 6 EXAM Horror, part 2
Titel 7 Tilladte hjælpemidler til skriftlig eksamen
Titel 8 Forberedelse og afvikling af skrivedag (årsprøve)
Titel 9 English as Lingua Franca
Titel 10 American Elections
Titel 11 Shakespeare and the Elizabethan Era
Titel 12 Tilladte digitale hjælpemidler
Titel 13 The Romantic Age
Titel 14 Tilladte digitale hjælpemidler

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Growing Up

Growing Up grundforløb

Undervisningsbeskrivelse

Indhold
I forløbet læser vi tekster fra en række forskellige genrer (novelle, digt, tale, artikel og film/tv-serie) om temaet growing up. Der er fokus på analytiske kompetencer, og at eleverne præsenteres for den faglige terminologi, der knytter sig til de forskellige genrer. Herudover arbejder vi med mundtlig sprogfærdighed, kreativ skrivning, basal grammatik (ordklasser, kongruens) og ordforrådsarbejde. I forløbet indgår desuden den obligatoriske screening samt tre mindre afleveringer.

Short Fiction
*Lucy Cross, ‘The Sin Bin’
*Hemingway, ‘Indian Camp’
*Alex Garland, ‘Blink and You Miss It’

Verse/Poetry
*Philip Larkin, This be the verse

Songs
The Beatles, ‘She’s Leaving Home’
Tracy Chapman: 'Fast Car'

Speech
*Greta Thunberg, School strike for climate - save the world by changing the rules, TEDx Talk, Dec. 12, 2018
https://www.youtube.com/watch?v=EAmmUIEsN9A

Argumenterende tekst/artikel
Fra grundforløb 2017:
*June Eric Udorie, Social Media is Harming the Mental Health of Teenagers. The State Has to Act. The Guardian 2015


Film
*Juno (Jason Reitman, 2008)

TV-series
The Affair S1, E1 (HBO, 2014) - excerpt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 The American Dream

I dette forløb beskæftiger vi os med den amerikanske drøm; en tanke og et koncept, der har haft stor betydning for skabelsen af USA og amerikanere nu og tilbage i tiden. Den amerikanske drøm har også været medvirkende til, at så mange immigranter har søgt lykken i USA igennem tiderne. Vi læser bl.a. tekster, der giver indblik i sorte amerikaneres forhold, og herunder brugen af "Black American vernacular" (black dialect), samt den drivkræft den amerikanske drøm har på en kinesisk immigrantmoders drømme for sit barn. Den udtalte økonomiske og sociale ulighed i USA belyses også med fokus på de livsomstændigheder, den mindre priviligerede del af befolkningen lever under. Forløbet berører vigtige begivenheder i den amerikanske historie, ligesom det prøver at indkredse særlige amerikanske værdier og deres oprindelse.


Materialer:
James Truslow Adams, definition af "The American Dream", citat I: The Epic of America (1931) (uddrag, non-fiction)

E. N. Kearney: “The Frontier Heritage”, fra “Worlds of English”, Systime, 2010, s. 103-106 (non-fiction, background)

Emma Lazarus, "The New Colossus", 1883, (digt)

Bob Hamilton, A Father Tells His Son about the Statue of Liberty, 1971 (digt)

Walt Whitman, "I Hear America Singing", 1855, fra Two Centuries of English Poetry, Gyldendal 1967 (suppl.) (Digt)

Langston Hughes, "I Too", 1926, fra The Sky’s the Limit, Systime 1984 (Digt)

Amy Tan: "Two Kinds", I: "The Joy Luck Club", 1989 (kort uddrag fra roman, fiction)

Bruce Springsteen, "Born in the U.S.A" (1984) (sangtekst)

Film, halvdelen af dokumentar: "A Place at thet Table" (2012) --> hunger and poverty in the U.S.A:
https://www.youtube.com/watch?v=49hgO6wJiw8
+ retorisk analyse af "Barbie's speech" (non-fiction)

New York Times Video (Defining the American Dream, 2009, 3:13)
https://www.nytimes.com/video/us/1194840031120/defining-the-american-dream.html

American photos of poverty

USA quiz (Hvad ved du om USA): Kahoot


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Assignment: A text that blazed a trail for you 13-12-2022
Laves i modulet: Make up immigrant story 25-01-2023
2 in 1 assignment (adj + adv) 27-01-2023
Two Kinds essay (analysedel + indledning) 20-02-2023
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 EXAM GCP: Famous Speeches and Rhetoric

AKS HAR EKSAMENSTEKSTER KLAR

Famous Speeches and Rhetoric - with a GCP perspective

Fokus på retoriske og stilistiske virkemidler, appelformer, Ciceros pentagram, Toulmins argumentationsmodel, struktur og argumentation, sagprosa som tekstgenre og sekundært den historiske kontekst, som talerne er blevet til i.

Fokuspunkter:
* Opnå forståelse for og bevidsthed om retoriske virkemidler samt de tre appelformer og deres effekt i taler
* Sans for struktur og tone i taler
* Analysere og beskrive engelsk sprog stilistisk med anvendelse af relevant analytiske termer
* Gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
* Forstå den historiske konteksts betydning for udformningen af og indholdet i talerne
* Analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA


Faglige mål jf. gymnasiets GCP-profil:
* At fortolke andre kulturer gennem disse kulturers sproglige kunstneriske og æstetiske udtryk.
* At udvikle fremmedsprogkundskaber og i forbindelse hermed udvikle evnen til at fortolke kulturer gennem sproglige strukturer

MATERIALER:
Speeches:
*The Gettysburg Address (Abraham Lincoln): http://www.americanrhetoric.com/speeches/gettysburgaddress.htm (
*I Have a Dream (Martin Luther King): http://www.usconstitution.net/dream.html
*The American Promise, Democratic National Convention (Barack Obama August 28th 2008 - abridged): htttp://www.huffingtonpost.com/2008/08/28/barack-obama-democratic- c_n_122224.html
*Immigration Speech in Arizona (Donald Trump September 1st 2016)


Other materials:

* The Obamas March In Selma (1:58)
March 8, 2015: commemorating the non-violent Selma to Montgomery protest marches that took place between March 7-25 1965. --> https://www.youtube.com/watch?v=N3E7atni5dg

* "He Would Never Say It, But This Is Donald Trump's Favorite Rhetorical Device" (Huffington Post article February 16th 2016): http://www.huffingtonpost.com/entry/donald-trump-rhetorical-device_us_56c358cbe4b0c3c55052b32b

* Trump’s language analysed (video 7 mins)
http://digg.com/video/donald-trump-linguistics-answer-question

*Youtube-video af "I Have a Dream" (17:28):
http://www.youtube.com/watch?v=1UV1fs8lAbg&feature=related

*Videouddrag af "The American Promise" fra 8:15 (ialt: 42:54) http://www.americanrhetoric.com/speeches/convention2008/barackobama2008dnc.htm  

*Film:  “Selma” (Ava DuVernay, 2014)

*Spil med fokus på argumentation og spontan sprogproduktion: "Apples to Apples" (Mattel)

Supplerende materiale:
*Arbejde med fejlsætninger i Trump's Immigration Speech (Sept. 1st 2006)

2yEn Background literature:
Separate But Equal, in: Bianca Erlich-Møller og Mathilde Thomsen: "Black Voices", pp. 60-63 (The Civil War and after)
I Am a Man, in: Bianca Erlich-Møller og Mathilde Thomsen: "Black Voices", pp. 96-98 + 125 (The Civil Rights Movement)
------------
Elevresearch og -oplæg om:
* The Gettysburg Address + Abraham Lincoln
* The American Civil Rights Movement, Race relations in the 60s' America, The circumstances surrounding "I Have a Dream", Martin Luther King vs. Malcolm X (goals and means)
* Barack Obama - the politician (vs. Trump)

Omfang: 40 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 British Imperialism

AKS HAR EKSAMENSTEKSTER KLAR

INDHOLD:
I dette emne undersøger vi Storbritanniens fortid som kolonimagt - bl.a. med fokus på det britiske imperium under Queen Victoria, herunder forholdet mellem kolonimagtens repræsentanter og de koloniserede og de forestillinger og menneskesynet, der prægede denne tid.

Focus:
Historical and social context, British imperialism, colonialism, the colonizers - the colonized people, social Darwinism, the superiority of the white man.
Faglige mål:
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
-̶ analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
-̶ perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk


MATERIALER:

Rudyard Kipling, "We and They", 1926 (http://www.kipling.org.uk/poems_wethey.htm) - digt

Rudyard Kipling, "The White Man's Burden", 1899 (http://www.kipling.org.uk/poems_burden.htm) - digt

Henry Labouchère, "The Brown Man's Burden", 1899 (http://faculty.txwes.edu/csmeller/Human-Prospect/ProData09/01ModCulMatrix/ModWRTs/Kipling1865/Lab1899Brown.htm) - digt

H.T. Johnson, "The Black Man's Burden", 1899 - digt

George Orwell, "Shooting an Elephant" in Burmese Days, 1936 - essay


Present day India (se d. 5/3 + 9/3):
Aravind Adiga: "The White Tiger" (excerpt from novel, 2009), in: Jonna Engberg-Pedersen et al.: "Wider Contexts", Gyldendal 2012, s. 291-295

Present day perspective on British Imperialism:
What if the British Empire Reunited Today? video
https://www.youtube.com/watch?v=nMvsUE2BP7M


Supplerende materiale (baggrundslitteratur):

Dalziel, Nigel: "Heyday of Empire" in: "The Penguin Historical Atlas of the British Empire", Penguin, 2006, s. 64-66

The Victorian Age in: Gitte Vest Barkholt og Jørgen Døssing Jepsen: "A Short History of Literature in English", Systime, 2010, s. 41-45

C.R.L. Fletcher and Rudyard Kipling: Growth of the Empire, in: "A School History of England...", in: Dahlman, Kjeldsen, Støvring: "Facts and Fiction", Gad, 1979, s. 7-13

Advertisments promoting the colony (Pears' Soap)

"The British Empire's Legacy" (BBC podcast, 1998) som overgang fra forløbet British Imperialism

Elevoplæg + handouts om: British Imperialism during the Victorian period, Rudyard Kipling, George Orwell

(Omfang: 30 normalsider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 EXAM: Multicultural Britain

AKS HAR EKSAMENSTEKSTER KLAR

Forløbet fungerer som en fortsættelse af British Imperialism + relaterer sig også til forløbet English as a global language

Indhold:
Forløbet fokuserede på Storbritannien set gennem en postkolonial og multikulturel optik. D.v.s. at fokus især var på læreplanens pinde om 'væsentlige historiske kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien' samt "historiske og aktuelle forhold i andre dele af den engelsktalende verden".

Focus:
Split identity, immigrant identity, multiculturalism, integration, immigration
in Britain today, cultural heritage, discrimination, racism, cultural gap, culture clash, lack of belonging, formation of identity, genre characteristics in poems and short stories.

Postcolonial characteristics:
The colonized struggling for identity, racial issues, alienation, questions of dominance, power relations, discourse, the role of preconceptions, effects of globalization, culture clashes, contrast

Faglige mål:
̶- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶- analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶- analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien
- ̶ væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien

Materialer:
Ruperake Petaia, ”Kidnapped”, I: Worlds of English (Systime 2010) - digt
John Agard, "Listen Mr Oxford Don" (1985), I: London – Migrant City (Systime 2006) - digt
John Agard performing "Listen Mr Oxford Don": https://www.youtube.com/watch?v=Ywy-Tthdg7w
Hanif Kureshi: "The Buddha of Suburbia", I: Crossing Rivers (Systime 1996) - romanuddrag

David Cameron: Speech on Radicalisation and Islamic Extremism (february 5, 2011) - tale i forkortet udgave (meget overordnet analyse)

Laura Blake: "Home Is Not Here" (2021) - novelle - særligt fokus på identiity, Black British English + style of writing

Damien O'Donnell ,"East is East" (1999) - based on a the play "East is East" by Ayub Khan-Din (1996) - film


Supplerende materialer:
Bente Sibbernsen, Ruth Flensted m.fl., "Immigration Today" (baggrundsartikel), I: What’s Up Britain (Gyldendal)
Toby Glanville, ”This_is_my_England”, I: What’s Up Britain (Gyldendal) - artikel
Rasmus Hastrup, Lotte Jacobsen, "Postcolonial Criticism", I: Readings (Systime, 2010) - artikel om litterær læsning
"The Singhsons" (intro theme to the Indian version of The Simpsons, playing on stereotypes of Indians: https://www.youtube.com/watch?v=ODBBbeR-RnE


(Omfang: 45 normalsider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 EXAM Horror, part 2

Forløbsbeskrivelse HORROR

Kernestof:
Edgar Allan Poe, The Tell-Tale Heart (1842) – short story (Gothic archetype: The psychopath)
“Fields of Vision”, vol. 1, s. E 96-101

Robert Louis Stevenson, The Strange Case of Dr Jekyll and Mr Hyde (1886) – extract from novel (Gothic archetype: The scientist), i: “The Gothic Universe”, Marianne Mortensen og Rolf D. Erbst, Gyldendal, 2003, s. 26-32

Bram Stoker, Dracula, (1897) – extract from novel (chapters 2+3) (Gothic archetype: The supernatural creature --> The vampire and the demon), i: “The Gothic Universe”, Marianne Mortensen og Rolf D. Erbst, Gyldendal, 2003, s. 73-80

“Dracula” (Francis Ford Coppola, 1992) – film (focus on lust/sex, man versus woman, the beast in man, Gothic elements and different depictions of womanhood).

Angela Carter: “The Bloody Chamber” – extract from short story (Gothic archetype: The psychopath + finding characteristics of fairy tales – this story being loosely based on the French folk tale “Blue Beard”), i: “Unsex Me”, Mette B. Hansen og Anne Louise H. Christiansen, L&R, 2016, s. 129-144 (inkl. analyse af illustration i teksten)

Talking Heads: "Psycho Killer" (lyrics, 1977) – lyrics (read in connection with "The Tell-Tale Heart"). “Fields of Vision”, vol. 1, s. 103 --> kun brugt som perspektiv på "The Tell-Tale Heart"


Sekundærlitteratur:

- Background material on Victorian Age.
- Background on stories about vampires.

Introduction to Horror, i: "A Taste of Horror", Nete Schmidt, Systime, 1993, s. 9-14

Psychoanalytical criticism, i: "Along Literary Lines", Gyldendal, 2009, s. 112-114

The Victorian Age, i: "Along Literary Lines", Gyldendal, 2009, s. 153-155

7 types of obscurity, i: “The Gothic: A Very Short Introduction”, Nick Groom, Oxford University Press, 2012, s.  77-79

Video: Gothic motifs, British Library: Professor John Bowen, 2014 (8:51)
https://www.youtube.com/watch?v=gNohDegnaOQ

Article: Dracula: vampires, perversity and Victorian anxieties (Greg Buzwell, 2014):
https://www.bl.uk/romantics-and-victorians/articles/dracula


Article: Horror, sex and repression - the fear of what may lie beneath the surface – article --> student presentation, i: "Horror", Rasmus Drisdal og Johanne R. Hansen, Systime, 2017, s. 40


*Ordforrådsøvelser med Quizlet flashcards (horror and gothic literature) + evt. E.A. Poe (The Tell-Tale Heart)

*Associationsøvelser og snak om musikalske virkemidler ud fra horror filmmusik:
“Jaws” (1975), “Psycho” (1960) og “Halloween” (1978):
https://www.youtube.com/watch?v=UjBIcT_VTCk


Forløbsbeskrivelse:
Forløb om Horror som genre med særligt fokus på Gothic elements. Vi har fokuseret på genrens klassikere fra det 19. århundrede, og forløbet har også tjent som generel indføring i the Victorian Age. Vi har brugt denne generelle baggrundsindføring som meningsfuld perspektivering af teksterne.
Vi har desuden benyttet os af de genremæssige ligheder og forskelle som ”The Gothic Universe” opregner (videnskabsmanden, vampyren og psykopaten), ligesom vi også har inddraget psychoanalytical criticism i læsningen af teksterne, hvor det var relevant.  I læsningen af ”Dr. Jekyll and Mr. Hyde” har eleverne relateret teksten til Darwinism (The Descent of Man) samt den kristne skabelsesberetning og ”The Fall of Man”.


Litterære og/eller tematiske begrebsdannelser under dette tema:
Gothic, Enlightenment/knowledge, the quest for knowledge, subjectivity, individuality, transformation, rite of passage, split personality, double, duality, the uncanny, The Victorian Age and ”Victorian virtues” (e.g. thrift and chastity), intertextuality, male/female stereotypes and power dynamics, sexuality, characteristic elements in fairy tales.
Freudian concepts (used mostly as a tool for analysis of Dracula and Poe´s works): the superego, the id, the subconscious, repression, libido)


Omfang: 40 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Tilladte hjælpemidler til skriftlig eksamen

Ang. kildehenvisninger:

Grammatik (bog):
"Substantivers flertal", Jens Bøgh and Jørgen Hovgaard, Fejlstøvsugeren (i kursiv), 1987, s. 55/ss. 55-56

Grammatik (elektronisk opslagsværk):
"Utællelige substantiver", Thomas Boesen and Sarah Barding, Engram, Minlaering, 2022 (www.minlaering.dk)

Husk høretelefoner

HJÆLPEMIDLER TIL SKRIFTLIG EKSAMEN:

--> Du MÅ GERNE bruge disse materialer, som vi har brugt i timerne
(Holdet har i undervisningen arbejdet med følgende digitale hjælpemidler):

Fejlstøvsugeren

Engram (Min læring): https://app.minlaering.dk/bog/1

Do it, Write (EN): https://app.minlaering.dk/bog/44

De ordbøger, som du har adgang til via skolens licens (Gyldendals ordbøger/Ordbogen.com)

Oxford Learner's Dictionary:
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/

Cambridge Dictionary:
https://dictionary.cambridge.org/

OBS: Merriam Webster:
https://www.merriam-webster.com/thesaurus

Stave-og grammatikkontrollen i Word

Det du har downloadet hjemmefra (fx. fra 2a EN google drev mappen)



Du MÅ IKKE bruge:

Internetsøgning, interaktive programmer som fx Grammarly og Google translate

? Synonymordbøger? Thesaurus

Oversæt-funktionen i Word

Google Drev (du må ikke downloade materialer fra drev til eksamen)

Kommunikation med omverdenen


???? Tjek det her ud:
Obs: Tjek denne hjemmeside ud i forh. til mundtlig eksamen:
http://jorgenboge.wikidot.com/eksamensvejledning

RYS eksamenshåndbog (link):
https://sites.google.com/rysensteen.dk/eksamenshndbogen?usp=sharing


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 English as Lingua Franca

Læringsmål Lingua Franca

-Elever lærer hvad er ELF/EIL og hvad kendetegner det.
-Elever lærer hvorfor er engelsk blevet et Lingua Franca sprog
-Elever lærer hvilken rolle har ELF i EU
-Elever lærer hvilke fordel og ulemper er der ved at have ELF og forholder jer kritiske til det.
-Elever lærer hvad er ELFs variationer og dialekter
-Elever kan skelne mellem forskellige accenter når I bruger/lytter til ELF

Materiale:

Part 1: English as a Global Language
https://www.thoughtco.com/english-as-a-lingua-franca-elf-1690578
Why did English become the International Language. https://www.youtube.com/watch?v=iqDFPU9YeQM

Part 2: English in the European Union
Video: English in the European Union - Worlds of English (2/4). 2011. In: Openlearn from the Open University https://www.youtube.com/watch?v=CKAeFi1IT54&fbclid=IwAR14U33p5Xq_3gv5YepewkXliflW2F3ySHBb5pTK4C3VEjxWaBW2iJxKKcQ

Part 3: Variations on Standard English

http://www.dialectsarchive.com/comma-gets-a-cure
Same text in these accents: Gabon, Japan, China, Trinidad, México, Papua Guinea, Iran




Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Sarah Perry 23-08-2024
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 American Elections

Læringsmål og materiale US Elections

Kan nævne og definere amerikanske værdier
Kan definere og klassificere forskellige typer amerikanske udfordringer
Kan beskrive centrale dele af amerikansk politik og det politiske system
Kan beskrive topartisystemet
Kan nævne politiske mærkesager
Kan beskrive valgsystemet
Kan beskrive geografiske forhold i USA
Kan analysere aktuelle sagprosatekster om amerikanske samfundsforhold
Danne sig et nuanceret billedet om Trump/Biden og deres værdier
Kan analysere taler med fokus på hvordan forskellige politiske værdier bliver udtrykt


Kernestof

Intro til emnet

Fra  ”Being American” af Mette Holm: The parties and politics (sider 63-72)

Youtube videos om den amerikanske regering:

Guide to the US government: http://news.bbc.co.uk/2/shared/spl/hi/americas/04/us_election/govt_system/html/legislative.stm
U.S. presidential election easily explained:
https://www.youtube.com/watch?v=Jdadb7qMBcE

Who can run for president:
https://www.youtube.com/watch?v=TpSDfzF-Rg4


States/Swing states

Electoral Geography: Red or blue America?  www.270towin.com
Fra “The 2008 presidential campaign workbook” af Tony Robinson: Electoral Geography: The two Americas
The U.S: Map Quiz game: http://online.seterra.com/en/vgp/3003

The candidates

-Kamala Harris + Tim Walz
Documentary: "Chase the Dream" (https://www.youtube.com/watch?v=NoalFzFGWQs&ab_channel=AlwaysOnEntertainment)

-Donald Trump + J.D. Vance
Documentary: "Investigating Trump, Project 2025 and the Future of the United States ("https://www.youtube.com/results?search_query=investigating+trump+project+2025+and+the+future+of+united+states)

Speeches:

-Kamala Harris: Democratic National Convention speech (https://www.nytimes.com/2024/08/23/us/politics/kamala-harris-speech-transcript.html)
-Donald Trump: Speech on Election Night (4th November, 2020)
-Rhetorical devices: https://www.youtube.com/watch?v=KvzJlqxznTM&ab_channel=GuardianNews (Is Donlad Trump a rhetorical master?)


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Branches of the government 02-09-2024
Campaign for Kamala 09-09-2024
Investigating Trump 12-09-2024
Kamala Harris- DNC speech 20-09-2024
Løvfald 24-10-2024
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Shakespeare and the Elizabethan Era

Forløbet lægger vægt på karakteristika ved Shakespeares drama, og sætter det i forhold til den Elizabethanske periode. Der læses uddrag af Romeo and Juliet ( Prologue, Act 2 scene II, Act IV scene I) Der fokuseres på Shakespeares sprog, dramatic irony, the tragic hero, Shakespeares skrivestil og drama som genre.
Desuden arbejdes der med hvordan drama "oversættes" til film, helt konkret hvordan Baz Luhrman har valgt at lave filmen Romeo+Juliet.


Learning targets:
You learn the basics of the historical context in which Shakespeare’s work was written
You can analyse Shakespeare in relation to his time
You can identify the basics of Shakespeare’s language and you learn the role of the language in his plays
You can analyse the form of Shakespeare’s dramas using relevant terminology
You can identify and analyse Shakespeare’s imagery
You can analyse the way its plays were composed using poetry devices
You know what identifies different genres
You can put the plot of Romeo and Juliet into perspective with other works such as poems, songs and movies.
Materiale:
-Romeo & Juliet (Bo Høpfner Clausen og Jesper Kaalund, Gyldendal, 2017) (book)
-http://www.shakespearesglobe.com/
-http://nfs.sparknotes.com/romeojuliet/ (R&J translated into an easy version)
-Lou Reed, "Romeo Had Juliette": https://www.youtube.com/watch?v=0_8-Fm1vfw0 (song)
-Dire Straits "Romeo and Juliet": https://www.youtube.com/watch?v=rC95MEenIxA (song)
-The Open University: https://www.youtube.com/watch?v=gPlpphT7n9s
-Baz Luhrmann: Romeo + Juliet, 1996 (movie)
-Tony Kushner: West Side Story, 2021 (movie)


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Løvfaldreflektioner 05-11-2024
A day in and around the Globe 22-11-2024
Your inauguration speech 20-01-2025
R+J essay 29-01-2025
3a EN skr. prøve 06-02-2025
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Tilladte digitale hjælpemidler

Disse online hjælpemidler og ressourcer må I tilgå til eksamen (skriftlig og mundtlig):

ENG-DK --- DK-ENG         https://www.ordbogen.com/da/  
ENG-ENG + thesaurus   https://www.merriam-webster.com/
ENG-ENG                         https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/


Engram af Thomas Boesen og Sarah Barding. Minlaering 2019.
GRAMMATIK                  https://app.minlaering.dk/bog/1 --- Engram
GRAMMATIK                  https://app.minlaering.dk/bog/6 --- Engram Basis

SKRIVNING
+ ANALYSE                     https://app.minlaering.dk/bog/44 --- Do It, Write!
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 The Romantic Age

The Romantic Age
I dette forløb vil vi arbejde med digter og disse vil sættes i relation til tidsånden og særligt digterens forhold til naturen, sig selv som digter, fortiden, fantasien og barndommen. Vi vil læse romanen "Frankenstein", af Mary Shelley hvor vi vil arbejde med hvad kendetegner The Gothic Novel og vil vi bagefter fokusere på Frankenstein som "döppelganger". Herunder vil vi se nogle videoer fra The National Theatre og en kapitel af "Penny Dreadful" for at se forskellige karakterisenger af the wretch.
Vi vil også undersøge The Novel of Manners, vi vil læse uddrag af "Pride and Prejudice" og vi vil se den filmatiserede version af uddragene i filmen fra 2005.


Læringsmål:

Du kan forklare hvad der kendetegner romantikkens samfund
Du ved hvad der særligt kendetegner romantiske digte.
Du ved hvem de vigtigste romantiske forfatter er og hvad hedder deres mest berømte værker
Du ved hvad der kendetegner the novel of manners og the gothic novel
Du kan analysere og fortolke digte og romaner vha relevant fagterminologi.
Du kan sammenligne romanen ”Frankenstein” med andre portrætteringer af karakteren i teateret og fjernysn.

Kernestof:
Fra Fields of Vision, vol.1 (D.Delaney, C.Ward, C.R.Fiorina, Longman, 2007):

-William Blake: The Lamb + The Tiger
-William Wordsworth: The tables turned
-Lord Byron: She walks in beauty
-John Keats: When I have fears
-Jane Austen: uddrag af  "Pride and Prejudice"

Roman:
-Mary Shelley: "Frankenstein"

Videoer:
-Romanticism: https://www.youtube.com/watch?v=OiRWBI0JTYQ
-Enya, Caribbean Blue: https://www.youtube.com/watch?v=Jl8iYAo90pE&ab_channel=enyatv
-Taylor Swift: The long pond studio sessions- The Lakes (sidste 8 min)

-Lord Byron: Mad, Bad, and dangerous to know
https://www.youtube.com/watch?v=A7ryPFQExsI&ab_channel=Biographics


-Jane Austen: https://www.youtube.com/watch?v=LIYiThAyY8s&ab_channel=TheSchoolofLife

-Mary Shelley, a biography: https://www.youtube.com/watch?v=E4p96vqI3zA
-Penny Dreadful: Season 1, chapters 3 and 8 (HBO)
-Frankenstein: Victor Frankenstein-  a character study: https://www.youtube.com/watch?v=lRxOtaPAx1c&ab_channel=NationalTheatre
Doubling Frankenstein and the creature: https://www.youtube.com/watch?v=wanlO8fb1co&ab_channel=NationalTheatre
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Genaflevering 03-03-2025
Frankenstein 11-04-2025
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Tilladte digitale hjælpemidler

Disse online hjælpemidler og ressourcer må I tilgå til eksamen (skriftlig og mundtlig):

ENG-DK --- DK-ENG         https://www.ordbogen.com/da/  
ENG-ENG + thesaurus   https://www.merriam-webster.com/
ENG-ENG                         https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/


Engram af Thomas Boesen og Sarah Barding. Minlaering 2019.
GRAMMATIK                  https://app.minlaering.dk/bog/1 --- Engram
GRAMMATIK                  https://app.minlaering.dk/bog/6 --- Engram Basis

SKRIVNING
+ ANALYSE                     https://app.minlaering.dk/bog/44 --- Do It, Write!
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer