Holdet 2022 EN/e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Rysensteen Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Louise Christensen, Nanna Flindt Kreiner
Hold 2022 EN/e (1e EN, 2e EN, 3e EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Growing Up: Who Am I?
Titel 2 GCP: Tourist or traveller?
Titel 3 Sport and Women
Titel 4 Down and Out
Titel 5 English as a Lingua Franca
Titel 6 EKSAMEN: Canada 1: The Canadian Mosaic
Titel 7 EKSAMEN: Mental Disorder
Titel 8 EKSAMEN: Love Is All You Need
Titel 9 EKSAMEN: Election time!
Titel 10 EKSAMEN: GCP: Canada 2: Indigenous Peoples
Titel 11 EKSAMEN: Macbeth
Titel 12 GCp: Dystopian Fiction
Titel 13 EKSAMEN: Nature writing
Titel 14 Tilladte digitale hjælpemidler + anvendte papirbøg

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Growing Up: Who Am I?

Forløbet fungerer som introduktion til engelskfaget og de forskellige genrer, vi læser. Vi har fokus på samtale, modet til at tage ordet og det at bruge fagterminologi i analyse og fortolkning.

Forløbet fokuserer på at være ung i det senmoderne samfund og inkluderer karrierelæring med fokus på de valg, vi træffer i livet.

Materiale: (* = fra Flindt Kreiner et. al, Compass. Systime 2021)
- Abby Young-Powell, How I found my Vocation* (two interviews)
- Molly Innes, Now I'm at Oxford, am I still working class? * (comment)
- Ashley Westerman, I Found My Birth Mother... (personal story) *
- Kevin Schafer, Why Canadian Dads are more involved... (article) *
- Nikita, "Growing up in India and America". Teen Vogue, 2015. https://www.teenvogue.com/story/growing-up-indian-american
- Alex Garland, Blink and You Miss It. (short story)
- This American Life, "Glacial Change". (Podcast)
- Philip Larkin, This Be the Verse (poem)

Vægt: 30% af 1g
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 GCP: Tourist or traveller?

I forløbet har vi fokus på rejsen som tema. Vi arbejder med at træne analyse af forskellige genrer og med at opbygge ordforråd. En central del af forløbet af læsning og analyse af romanen Are You Experienced?

Forløbets titel henviser til, hvordan vi opfatter os selv som rejsende, og den tematik diskuterer vi løbende i forløbet.

Faglige mål:
- træne litterær analyse med fokus på setting og characterisation
- træne analyse af poesi
- træne filmanalyse med fokus på audiovisuelle virkemidler
- træne ordforråd knyttet til "travelling"
- træne fagets terminologi

kernestof:
- William Sutcliffe "are you experienced?" (novel, 1997)
- Rachel Field "If Once You Have Slept on an Island" (poem, 1926)
- The Beach (film, 2000)
- Katrina Gulliver: How To Be a Tourist (TED talk, 2019)

Vægt: 50% af 1g
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Sport and Women

Forløbet “Sport and women” beskæftiger sig med amerikanske og engelske kvinders rolle i sporten gennem tiden. Efter en gennemgang af kvinders historie gennem 18., 19., og 20., århundrede tager forløbet fat i hvordan disse samfundsstrukturer har fundet vej ind i sporten samt hvordan historiske begivenheder har påvirket kvinders position i samfundet og dermed også i sporten. Eleverne skal derfor løbende beskæftige sig med forskellige kvindelige sportspersonligheder som har mærket sig i denne sag.

Materiale: (Alt er fra bogen Ditte Louise Ingvardsen, More Than Just a Game. Columbus, 2025)
- 19th century verse on women: https://www.bl.uk/collection-items/a-19th-century-verse-on-womans-rights
- Nelson Mandela, Sport has the power to change the world. speech. https://www.youtube.com/watch?v=y1-7w-bJCtY
- Imitators of men. Interview in The Sheffield Daily Independent, December 19, 1921
- Serena Williams, acceptance speech for sportsperson of the year award.
- Women's right to run. https://www.youtube.com/watch?v=PkFGTFP2py8
- Kathrine Switzer
- When the FA decided to ban women.

Vægt: 20% af 1g
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Down and Out

(Forløb delvist gennemført af pædagogikumkandidat Louise)
This study course deals with being down and out. What does it feel like to live a life without a place you can call home? How does poverty affect the choices you make, the life you live and the dignity that helps you hold your head high?

In the study course, we work with texts that span from 1933 to 2019, and they are both British, American and Canadian. During the study course, we examine whether social problems are time- and country-specific or if there is a common denominator across time and culture.

Vi har i forløbet haft ekstra fokus på at træne genrebevidsthed, idet vi arbejder med et bredt udvalg af genrer. Herunder har vi set på, hvordan non-fiction genrer låner elementer fra fiktion.

Materiale (* = fra Compass, Nanna Flindt Kreiner et al, Systime 2022)
1: *Lori Fox, The Hour You Are Most Alone (personal essay)
2: The American Hobo (non-fiction film clip)
3: Barbara O'Conner, How to Steal a Dog (novel excerpt)
4: *George Orwell, Down and Out in Paris and London (memoir excerpt)
5: *Tom Waits, Christmas Card from a Hooker in Minneapolis (song lyrics/poem)
6: *Tibor Fischer, Crushed Mexican Spider (short story)

Vægt: 20% af 2g
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 English as a Lingua Franca

Forløbet introducerer ELF gennem forskelligt materiale. Forløbet blev primært gennemført af Louise - pædagogikumkandidat.

Faglige mål:
- viden om engelsk som globalt sprog
- viden om engelsk som lingua franca (ELF)
- viden om forskellen mellem Standard og Non-standard English.
- viden om hovedtrækkene ved ELF
- at kunne genkende non-standard English + ELF
- at kunne forstå ELF, også når det afviger markant fra standardsproget
- en forståelse for egne styrker og svagheder ift. at blive forstået .

Materiale:
1: BBC Magazine: How English Evolved into a Global Language, December 10, 2010: https://www.bbc.com/news/magazine-12017753 2 s.

2: Fra  Jorunn Berntzen et al: Targets, Gyldendal, 1998: "English around the World" 4 s.

3: University of Southampton. “Features of English as a Lingua Franca”. eLanguages.ac.uk website.
(https://www.elanguages.ac.uk/los/mooc/features_of_english_as_a_lingua_franca.html) 1 s.
4: Prof. David Crystal on standard vs. non-standard English: https://www.youtube.com/watch?v=hGg-2MQVReQ

5: David Crystal on Regional Language in English Literature: https://woe.systime.dk/index.php?id=184#c1415

6: Jennifer Jenkins: An introduction to English as a Lingua Franca: ELFpron speaks to Professor Jennifer Jenkins: https://www.youtube.com/watch?v=ZvWCqvxK9Hg

9: Borat Plays Bowls : https://www.youtube.com/watch?v=kNIl5jvpjKw

10: https://www.dialectsarchive.com

i alt: 20 sider /10% af 2g
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 EKSAMEN: Canada 1: The Canadian Mosaic

Dette er et tværfagligt GCP-forløb i samfundsfag og engelsk, som er grundlaget for jeres SRO.

Vi arbejder med følgende problemstilling: I hvor høj grad er Canada lykkedes med at skabe et multikulturelt samfund?


Forløbet tager udgangspunkt i arbejdet med den globale problemstilling: immigration og integration. Dette gøres ved at samfundsfag og engelsk tilsammen belyser problemstillingen med særlig fokus på Canada. Det betyder, at I først skal arbejde med problemstillingen ud fra empiri og teori, som vi har valgt. Sidst i forløbet har I gruppevejledning, hvor I øver jer på at beskrive projektet med fagligt sprog og med inddragelse af basal videnskabsteori.

SRO
Efter dette indledende forløb går den individuelle SRO-proces i gang. Her får I alle udleveret den samme opgaveformulering, som bygger på det forudgående forløb, og som I besvarer individuelt. I har 3,5 skrivedage: 18-21. december. Opgaven skal afleveres kl 10 på Lectio.

Forløbet afsluttes med et individuelt mundtligt forsvar af SRO’en 10+11. januar. På baggrund af SRO og mundtlige forsvar gives en helhedsvurdering i form af en karakter og feedback rettet frem mod SRP.

Materiale:

- The Rant (video)
- Nicholas Kristof, Thank God for Canada. The New York Times, Feb 4, 2017.
- Introduction to Canadian Multiculturalism (Cross Country Canada, p. 63-65)
- The Canadian Multiculturalism Act (CCC, p. 69-70)
- 'Where are you from?' Many Canadians struggle with identity question CBC video. https://www.youtube.com/watch?v=OSKM6tQxRms&t=5s
- TED talk: How Immigrants’ resilience has made Canada better: https://www.youtube.com/watch?v=XsJgdGMYxMg
- The People's Party on national identity. https://assets.nationbuilder.com/maximebernier/pages/4386/attachments/original/1681308071/Canadian_Identity_Policy_Printout_EN.pdf?1681308071
- Justin Trudeau, Diversity is Canada’s Strength. Nov 26, 2015.

Supplerende stof:
- What It Takes: An immigrant’s journey from Zimbabwe to Canada. https://globalnews.ca/news/5510459/what-it-takes-canadian-immigration-stories/
- Prep for citizenship test: https://www.citizenshipcounts.ca/study
- video about Canadian identity: https://www.youtube.com/watch?v=_PzlASOEwDA

Omfang/ Vægt: 23% af 2g

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Grammatikopgave 3 på MinLæring 02-11-2023
Thank God for Canada 16-11-2023
Analysis of Justin Trudeau's speech 12-12-2023
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 EKSAMEN: Mental Disorder

(gennemført af pædagogikumkandidat Louise)

In this study course we analyse different texts+films about mental disorders. First of all, we discuss the difference between the terms "mental illness", "mental health" and "mental disorder". Together, the students decide to call the study course "mental disorder" since this is the most neutral term.

Materials:
1: Sylvia Plath: The Bell Jar (novel)

2: https://www.youtube.com/watch?v=WrbTbB9tTtA
Imagine There Was No Stigma to Mental Illness | Dr. Jeffrey Lieberman | TEDxCharlottesville

3: https://www.youtube.com/watch?v=OsRF8xGgbPA
Breaking the Stigma and Shame of Mental Illness | Kitty Westin | TEDxFargo

4: https://www.youtube.com/watch?v=l4V31iXtrWo
Overcoming the stigma around mental illness. | Michaela Mulenga | TEDxCasey

5: Jenny Lawson: Furiouslyt Happy (excerpt from author's note+chapter 1)

Omfang: 250 sider / 27 % af 2g
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 EKSAMEN: Love Is All You Need

Forløbet introducerer forskellige litterære perioder og genrer. Alle de læste tekster handler om samme tema: Love.

Eleverne havde i forløbet i grupper ansvaret for at introducere hver sin litterære periode for resten af klassen.

Kernestof: (* = fra Wider Contexts)
Margaret Atwood: Happy Endings *
Shakespeare: Palmer's Kiss (sonnet from Romeo and Juliet) *
John Keats: Letter to Fanny Brawne *
W H Auden: Stop All the Clocks *
Sally Rooney: Normal People (chapter 1)

Supplerende stof:
- Scene from Four Weddings and a funeral with Stop All the Clocks
- interview with Sally Rooney

Omfang/vægt: 20% af 2g
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
grammatiktræning på Engram 08-05-2024
Mock exam (årsprøve) 21-05-2024
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 EKSAMEN: Election time!

This study course has two parts:
PART 1: I this  section of the study course, we look back at the British general election and we look forward to the American presidential election. We focus on how the political candidates present themselves: Their ethos virtues and what topoi they use to argue that they are a worthy candidate.

We read a few texts that the whole class reads; otherwise, the study course consists of a longer group work, where each group analyses the ethos of one political candidate based on one of their speeches.

1: Keir Starmer
2: Donald Trump
3: J.D. Vance
4: Kamala Harris
5: Tim Walz

PART 2: In this section of the study course, we look at traditional American values and beliefs and how they are still visible in contemporary campaign material.

Materiale:
0: The Declaration of Independence
1: Mark Herron, The Inaugural Address (theory). From: American Oratory. Alt i ord, 2024.
2: Trump's victory speech 2016
3: Trump's inauguration speech 2017
4: Trump's victory speech 2024
5: Kamala Harris' concession speech 2024.
6: Film: The Apprentice

Omfang: 25% af 3g
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Grammatik med Tim Walz 29-08-2024
Pair work: Analytical essay election 09-09-2024
Grammatiktræning på Engram 23-10-2024
Løvfald 24-10-2024
Refleksion over Løvfald 03-11-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 EKSAMEN: GCP: Canada 2: Indigenous Peoples

This is the second part of our work with Canada. Part 1 was Globale Tendenser+SRO in 2g, when we worked with immigration and multiculturalism in Canada.


Last year you worked with immigration and immigrants, and as promised we are this time going to explore Indigenous peoples in Canada: the experience of First Nations, Inuit and Métis, and the course will be directly linked to our work at UTS in Toronto and to your GCP video productions.


Our focus this time will be:
How is the history of Canada’s Indigenous peoples told, represented, and processed in contemporary Canada?
•their own stories
•in school/ education
•in urban/ public spaces
•on The Day of Truth and Recociliation (Sept. 30)
•in the mind of the ‘ordinary Canadian’ (on the street/ in your host families ...)
•in museum exhibitions/ art
•political representation/ democracy


ENGLISH CLASSES AT HOME:
•(background) Robert Chr. Thomsen, ”Introduction to Indigenous Peoples of Canada”
•(legal text) The Canadian Multiculturalism Act – excerpt
•(video) “How some children at the Kamloops residential school died” CBC News June 7, 2021 (9:28)
(Podcast) Historica Canada, Residential Schools. 3 episodes. (2020)
•(play) 1939


IN TORONTO:
•Class/ Session (at UTS) with Andrew McConnell
•Urban walk with Richard Cook - indigenous art on murals
•Drama class with Gabrielle Kemeny (teacher)
•Indigenous art at AGO (Art Gallery of Ontario)

Omfang: 20% af 3g
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Discuss OR Canada expectations 22-09-2024
Video diary from Toronto 07-10-2024
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 EKSAMEN: Macbeth

In this study course, we read selected scene from Shakespeare's Macbeth.
We will focus on the following aspects:
- the genre
- understanding Shakespearean language
- pronunciation
- the themes of ambition and the concept "a real man"

We will work with the following scenes:
• Act 1: scene 1, 2, scene 3 (lines 36-86+127-141), scene 5,6,7
• Act 2: scene 1 (lines 19-65)+ scene 2
• Act 3: scene 1 (lines 49-73)+ scene 2

Furthermore, we've watched the 2015 film adaptation (starring Michael Fassbender and Marion Cotillard)

Supplerende materiale:
1: What is hamartia? Video. https://www.youtube.com/watch?v=4ZxMRoHgaN0
2: 90 minute presentation about the world of Shakespeare by Jesper Trier
3: Ian McKellen explains how he would perform Macbeth's last lines

Omfang: 25% af 3g
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 GCp: Dystopian Fiction

Forløbet fokuserer på Dystopian Fiction og dets genretræk. Gennem forløbet træner eleverne deres analytiske evner af skønlitterære tekster med fokus på fortolkning og perspektivering til samfundsforhold. Forløbet har en GCP-vinkling, i og med, at vi arbejder med forholdet mellem borger og stat og hele utopi/dystopi-tanken. Jeg har prioriteret de to dystopiske klassikere, der oftest bruges som referencer i nutidens politiske diskussioner om abort og AI.

Faglige mål:
- analyse og fortolkning af skønlitterære, dystopiske tekster med fokus på setting, character, narrator og style of writing
- perspektivere teksterne kulturelt og samfundsmæssigt og historisk.
- gøre sig tanker om litteraturens funktion: Hvordan kan litteratur være samfundskritisk?
- forstå den fortsatte relevans af de to klassikere: 1984 + The Handmaid's Tale.
- analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
- ̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler

GCP-faglige mål
- at øge elevernes viden om politiske, kulturelle og historiemæssige forhold i den engelsktalende verden: Hvad står som dystopisk i canadiske tekster - og hvor tæt på egne tanker om dystopiske samfund er det?
- at udvikle elevernes fremmedsprogkundskaber
- at øge elevernes forståelse nutidens globale problemkomplekser: Hvad er det, dystopisk litteratur generelt stiller frem som dystopier? Vi ser, hvordan litteraturen behandler demokratiske problemer relateret til den økonomiske globalisering, forholdet mellem kultur og nationalstat samt forholdet mellem økonomisk vækst og miljømæssig bæredygtighed.

Kernestof:
Margaret Atwood, The Handmaid's Tale, chapters 1+2+3+5 (novel)
HBO: "The Handmaid’s tale", episode 1 (tv series)

George Orwell, 1984, excerpt (novel)





Omfang: ca 60 sider / 10% af 3g
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 EKSAMEN: Nature writing

I forløbet analyserer vi britisk litteratur, der bidrager til en forståelse af relationen mellem menneske og natur i forskellige tidsperioder. Herigennem opnås en forståelse for, hvordan samfundsudviklingen påvirker denne relation. Vi starter med at se på videnskabelige undersøgelser af relationen mellem menneske og natur. I det litterære forløb tager vi udgangspunkt i romantikkens poesi og særligt Wordsworth's digt "I Wandered Lonely as a Cloud", som vi  relaterer de øvrige tekster til. Vi kommer kort ind på satire og ironi og ellers vil fokus være på senmoderne nature writing. GCP-perspektivet vil være på litteraturens rolle i klimakrisen. Eleverne arbejder via creative writing med deres egen relation til naturen og bevidsthed om egen skrivestil.

Kernestof
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker
- væsentlige strømninger i britisk litteraturhistorie
- væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner.


Materiale:
William Wordsworth: I Wandered Lonely as a Cloud (poem, 1804)
Fiona Pitt-Kethley, Country Walk (poem, 1986)
Olivia Laing, To the River (excerpt, 2011)
About Nature writing: https://www.tckpublishing.com/nature-writing/
Helen Macdonald, H is for Hawk (excerpt, memoir 2014)
H is for Hawk interview w. Helen MacDonald https://youtu.be/CV5ZK68OkEY

Omfang: 20% af 3g
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
What will you remember in 10 years' time? 07-04-2025
Grammatiktræning på Engram 5: Ing-former 27-04-2025
Nature writing 04-05-2025
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Tilladte digitale hjælpemidler + anvendte papirbøg

This is a list of online ressources you may use at the written exam:

1: Engram på MinLæring: minlaering.dk.
2: EN-DA/DA-EN: https://www.ordbogen.com/da/
3: AmEn Dictionary: https://www.merriam-webster.com/
4: BrEn Dictionary: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
5: THESAURUS: https://www.merriam-webster.com/thesaurus


And the books that might come in handy both for the written and the oral exam:
- Wider Contexts
- Compass
- Get It Right
Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer