Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Rysensteen Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag A
|
Lærer(e)
|
Christina Hyldal Christensen
|
Hold
|
2022 SA/e (1e SA, 2e SA, 3e SA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Socialisation og identitetsdannelse 1
Dette forløb er afviklet i grundforløbet af forskellige grundforløbslærere.
Vi undersøger, hvad der kendetegner forskellige samfundstyper og arbejder med teorier om det senmoderne samfund (Giddens og Ziehe) - med særlig fokus på køn. I forlængelse af de sociologiske teorier arbejder vi med ligestilling med fokus på ligeløn (økonomisk perspektiv) og ligestilling i politik (politisk perspektiv). I forløbet inddrager vi også overvejelser om metode i form af læsning af statistik (kvantitativt materiale) og interviews (kvalitativt materiale).
Centrale begreber i forløbet:
Det traditionelle-, moderne og senmoderne samfund (forskellen på disse)
Socialkarakterer (særligt den ydrestyrede)
Kendetegn ved det senmoderne ifølge Giddens: aftraditionalisering, individualisering, adskillelse af tid og rum, udlejring af sociale relationer, ansigtsløse relationer, ekspertsystem, refleksivitet, ontologisk sikkerhed, eksistentiel angst
Kendetegn ved det senmoderne ifølge Ziehe: kulturel frisættelse, formbarhed, ontologisering, potensering, subjektivisering
Vi arbejder med kernestof fra læreplanen om:
– identitetsdannelse og socialisation
– ligestilling mellem kønnene
Læst stof:
Peter Brøndum og Thor Banke Hansen, Luk samfundet op, 3. Udg, Columbus, 2017, s 14-15, 18, 20-25, 63-77
Supplerende stof:
- Lai Balsvig om kønsidentitet (https://vimeo.com/221582081)
- Film om Indkomstforskelle mellem mænd og kvinder (https://luksamfundetop.dk/kapitel-1/debatfilm)
- Artikel, dr.dk, 30/7 - 2022: Øremærket barsel giver økonomisk sved på panden: 'Hvis vi havde været under de gamle regler, havde Michelle taget hele barslen. (https://www.dr.dk/nyheder/regionale/sjaelland/oeremaerket-barsel-giver-oekonomisk-sved-paa-panden-hvis-vi-havde-vaeret)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Politik 1: Ideologier og politiske skillelinjer
Eleverne skal lære de klassiske politiske ideologier at kende og i forlængelse heraf de liberalistiske og socialistiske forgreninger. Klassen introduceres ligeledes til populisme og slutteligt arbejdes der med politiske skillelinjer i form af den fordelings- og værdipolitiske akse.
Faglige mål:
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
- politiske ideologier, skillelinjer, (partiadfærd og vælgeradfærd)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Politikbogen, Columbus, 2017; sider: 12-16, 29-56, 58-64, 69-71, 77-91
-
Modul 1 - Hvad er politik.docx
-
Poverty ticker + maps
-
Modul 2 - Eastons model.docx
-
Skriv vigtige begreber på din begrebsliste.
-
Modul 3 - Ideologier – liberalisme.docx
-
Modul 4 Ideologier – konservatisme.docx
-
Kronik - Konservative og liberale er ikke brødre (uddrag).docx
-
Husk at skrive nøglebegreber på din begrebsliste og tydeliggør, at begreberne hører til konservatisme.
-
Modul 5 Ideologier – marxisme.docx
-
Fælles noter til Modul 4 Ideologier – konservatisme.docx
-
Modul 6 Ideologier – socialisme.docx
-
Respons på opgave om LA og liberalisme.docx
-
Disse spørgsmål besvares skriftligt hjemme: Hvad er socialismens menneskesyn?Hvad er socialismens samfundssyn?Hvad er socialismens syn på staten?
-
Statistik - Canada.docx
-
Statement by the Prime Minister on Canadian Multiculturalism Day
-
How is Canada’s immigration system different from the U.S.?
-
Nothabo Ncube tells her journey immigrating to Canada | Watch News Videos Online
-
Modul 7 - figurer til walk and talk.docx
-
Modul 7 Ideologier – opsummering af de klassiske ideologier.docx
-
Modul 8 ideologier - liberalistiske forgreninger.docx
-
Husk at skrive vigtige begreber på din begrebsliste
-
VIGTIGT! Læs om ny skrivegenre: Sammenligning - vejledning.docx
-
Opsamling liberalistiske forgreninger.pptx
-
Lektieopgave: På hvilken måde er socialdemokratisme og marxisme (socialisme) henholdsvis ens og forskellig? Udfyld hullerne i skemaet på det vedhæftede arbejdsark. Du skal kun udfylde skemaet. Gruppearbejdet laver vi i modulet.
-
Modul 10 Ideologier – populisme I.docx
-
Læs kapitel 6, side 70-77 i Kristian Iversen, ”Nationer og Nationalisme”. Husk at skrive vigtige begreber på din begrebsliste.
-
Modul 11 Ideologier – Populisme II.docx
-
Læs kapitel 6, side 76-84 i Kristian Iversen, ”Nationer og Nationalisme”. Husk at skrive vigtige begreber på din begrebsliste. Se filen på forrige modul.
-
Modul 12 Ideologier - politiske skillelinjer.docx
-
Politikbogen, side 77-83 (meget vigtigt at læse boksen side 82-83). Husk din begrebsliste.
-
Modul 13 Ideologier - den fordelingspolitiske skillelinje.docx
-
Modul 14 Ideologier - den værdipolitiske skillelinje.docx
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Klassisk liberalisme og LA
|
20-11-2022
|
Socialisme og EL
|
04-12-2022
|
Sammenligning børnefattigdom
|
24-01-2023
|
Hypoteseopgave 1
|
09-02-2023
|
Hypoteseopgave 2
|
26-02-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
GCP - Ulighed
Forløbet dækker forskellige ulighedstemaer: ulighed og fattigdom, ulighed i sundhed, bysociologi samt køn og ulighed. I forbindelse med opstart af hvert tema introduceres de relevante verdensmål. Eleverne trænes i at anvende Bourdieus teori til at forklare ulighed. Vi besøger CEPOS. Kvantitativ og kvalitativ metode introduceres og eleverne laver feltarbejde i byrummet. Sundhedstemaet undersøges i et tværfagligt samarbejde med idræt.
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, (og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere)
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder - Danmark
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
- statistiske mål, herunder lineær regression (og statistisk usikkerhed).
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Du skal have lavet dine hypoteser
-
1 - fattigdom og ulighed - absolut fattigdom.docx
-
GCP-metroen | Rysensteen Gymnasium
-
Mål 10: Mindre ulighed
-
Mål 1: Afskaf fattigdom
-
Læs side 47-49 i Jakob Glenstrup og Peter Brøndum, Ulighedens mange ansigter, Columbus, 2015
-
2- fattigdom og ulighed - relativ fattigdom.docx
-
Læs side 49-54 i Jakob Glenstrup og Peter Brøndum, Ulighedens mange ansigter, Columbus, 2015
-
Læs om Bourdieus kapitaler i Sociologibogen, 2. udg., 2020, side 200-206
-
3 - fattigdom og ulighed - Bourdieu.docx
-
Rige og fattige børn møder sjældnere hinanden i skolen
-
4 - fattigdom og ulighed - Bourdieu - nye begreber.docx
-
Læs om Bourdieus begreber "felter" og "habitus" i Sociologibogen, 2. udg., 2020, side 207-212
-
Disposition til undersøgelsen om børnefattigdom.docx
-
GRUPPEREFLEKSIONER.docx
-
Arbejde selv i grupper: Lav mind map med Bourdieus begreber og snak om hvordan de kan bruges i undersøgelsesopgaven. Påbegynd individuelt undersøgelsen.Brug meget gerne fællesdispositionen. :-)
-
Læs om Bourdieus begreb "symbolsk vold" i Sociologibogen, 2. udg., 2020, side 214-218
-
5 fattigdom og ulighed - social arv i uddannelse.docx
-
Se videoen hjemme: Verdensmål 3: Sundhed og trivsel
-
Sociolgiens Kernestof, Columbus. 2021; sider: 11-14, 36-45
-
1e Ulighed i sundhed i DK 2023 - MODUL 1.docx
-
image.png
-
1e2022 Ulighed i sundhed i DK - MODUL 2.docx
-
MinKonto: Landing page
-
Se videoen "Et Lettere Samfund - Mumsi". Hvem er videoens afsender og hvordan forklares stigende overvægt blandt danskere?
-
Hvis I ikke blev færdige med gruppearbejdet i forrige modul, så er det hjemmearbejde.
-
Velfærdstrekanten
-
Problemstilling til ulighed i sundhed
-
Verdensmål 5: Ligestilling mellem kønnene - verdensmålene.dk
-
Girl toys vs boy toys: The experiment - BBC Stories
-
Læs om socialisering hjemme og ude på side 24-29 i "Køn og ligestilling", 2. udgave.
-
1 Køn og ligestilling.docx
-
2 Køn og uddannelse.docx
-
Læs side 30-39 om køn og uddannelse i "Køn og Ligestilling".
-
Video: Hvordan reagerer børn på forskelsbehandling?
-
"Unges seksuelle praksis" i Karen Margrethe Dahl m.fl. ” Unges opfattelser af køn, krop og seksualitet”, VIVE, 2018, side 65-69
-
Tobias Matthiesen m.fl. _Fri eller Fortabt_, Columbus, 2019, side 152-157.pdf
-
3 Køn og seksualitet.docx
-
Debat: Indret byen, så den skubber til vores kønnede forventninger – ikke reproducerer dem
-
Husk cykel eller rejsekort. Vi skal på ekskursion.
-
1e Gruppeprojekt om køn og ligestilling.docx
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Undersøgelse af børnefattigdom
|
16-03-2023
|
Ulighed i Sundhed
|
20-04-2023
|
Nyhedsklip om køn og ligestilling (SA-EN)
|
22-05-2023
|
Sammenligning
|
24-05-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Politik 2: Partier, vælgere, medier og FTV2022
Forløbet har til formål at sætte eleverne i stand til at undersøge og forklare udfaldet af folketingsvalget 2022. Vi arbejder med vælgertyper og vælgeradfærd, partityper og partiadfærd, demokratiformer og demokratiidealer, den parlamentariske styringskæde, meningsmålinger og konfidensintervaller samt mediernes rolle i forbindelse med et folketingsvalg.
Faglige mål:
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Se den indledende video i kapitlet om diskussion i i-bogen "Sådan skriver du i samfundsfag"
-
Det senmoderne samfund skaber tvivlere
-
-
Politikbogen, Columbus, 2017; sider: 96-115, 119-135, 142-147, 179-186, 201-208, 221-233
-
Modul 1 - vælgertyper og vælgeradfærd MED KLASSENOTER.docx
-
Modul 2 - Vælgeradfærdsteori.docx
-
Modul 3 - Regressionsopgave om vælgeradfærd.xlsx
-
Modul 3 - Vejledning til lineær regression i samfundsfag .docx
-
Modul 4 - Partiadfærd (Molin).docx
-
Modul 4 - Det socialdemokratiske hamskifte på udlændingepolitikken.pdf
-
Modul 5 - Partiadfærd (Downs, Kaare Strøm).docx
-
Meningsmåler: "Man kan ikke måle sig til en valgsejr"
-
Modul 6+7 - Partityper.docx
-
Vær opmærksom på at læse figur 5.7 (det store skema) grundigt.
-
Sådan revolutionerede Nye Borgerlige politik på sociale medier
-
SF ude med kampagne om børns trivsel - Bureaubiz
-
Du skal have udfyldt skema A og B på arbejdsarket og læst den vedhæftede artikel "Meningsmåler: “Man kan ikke måle sig til en valgsejr"" Modul 6+7 - Partityper.docx
-
Meningsmåler: “Man kan ikke måle sig til en valgsejr"
-
Modul 8 - Demokrati.docx
-
Modul 9 - den parlamentariske styringskæde (intro + vælgerne).docx
-
Figur 10-5.docx
-
Dit Demokrati | Kontrol med regeringen
-
Modul 10+11 - den parlamentariske styringskæde (folketinget).docx
-
Gymnasieelever strejker: Vi vil have seksualundervisning på skoleskemaet
-
Debat: Folketinget og civilsamfundet står stadigt svagere over for regeringen og embedsværket
-
Modul 10 - Lovgivningsprocessen i Danmark (2 modeller).docx
-
Lovgivningsprocessen
-
Sådan dannes en regering
-
Modul 12 - den parlamentariske styringskæde (regeringen og embedsværket).docx
-
SF forlader forhandlingerne om en ny regering - Socialistisk Folkeparti
-
Radikale er ude af regeringsforhandlinger: "Jeg tror, vi kan gøre en større forskel ved at stå udenfor"
-
Præambel - en regering i arbejdstøjet.pdf
-
TV2: Hovedpunkterne i regeringsgrundlaget
-
Folketingsvalget 2022
-
Lektion 8 - statistisk usikkerhed
-
Modul 14 - meningsmålinger.docx
-
Modul 14 Data til beregning af meningsmålinger.xlsx
-
Modul 14 - Beregning af konfidensintervaller.xlsx
-
Husk Politikbogen
-
Modul 15 - medier.docx
-
Husk at udfylde dit begrebsark.
-
Ny rapport om mediedækningen af folketingsvalget 2022: Mette Frederiksen fik sit krisevalg
-
Læs "Luk samfundet op!", side 163-171
-
Modul 16 - medier.docx
-
Besøg af journalist Lasse Sjørslev.
-
Det postfaktuelle samfund er en demokratisk udfordring - ordentlig journalistik er løsningen
-
Det postfatuelle samfund - debatindklæg af Carl Holst.docx
-
Lineær Regression - Sådan redigeres datamærkater i Excel
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Diskussion 1 - gruppearbejde
|
21-08-2023
|
Diskussion 1 - individuel
|
04-09-2023
|
Diskussion 2 - individuel
|
02-10-2023
|
Opgave med konfidensintervaller
|
29-10-2023
|
Regressionsmodel 1
|
12-11-2023
|
Sammenligning - FT2022
|
29-01-2024
|
Undersøgelse af påstand om Gen Z
|
11-03-2024
|
Notat (pararbejde)
|
17-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
GCP - Integration i Danmark og Canada
Tværfagligt forløb (SA-EN) med fokus på integration og integrationspolitik i Danmark og Canada. Der tages udgangspunkt i Danmark og perspektiveres til Canada med spørgsmålet: "I hvor høj grad er Canada lykkes med at skabe et multikulturelt samfund?" Forløbet inddrager viden om sociologi, politik, magt og medier.
Eleverne arbejder indledningsvist med normative spørgsmål som "Hvornår er man dansk?" og "Hvordan skal en etnisk mindretalsgruppe tilpasse sig majoritetskulturen?" Herefter undersøges hvilken betydning dobbeltsocialiseringen har for identitetsdannelsen hos børn og unge af etniske minoritetsforældre? Vi søger teoretiske forklaringer på mislykket/succesfuld integration vha. Axel Honneth og Pierre Bourdieus teorier. Vi inddrager et kønsperspektiv og undersøger spørgsmålet "Er det sværere for etniske minoritetspiger end drenge at blive integreret i det danske samfund?" Eleverne får kendskab til magt og magtbegreber og skal anvende disse i relation til integration? Herunder inddrages mediernes rolle. Herefter sætter vi fokus på Canada, hvor vi arbejder med problemstillingen "Hvorfor fremhæves Canada som et vellykket multikulturelt samfund og lever landet op til det gode rygte?" Eleverne skriver SRO om emnet. Forløbet afsluttes med at undersøge hvilke politiske skillelinjer der er i DK ift. indvandrer-, flygtninge- og integrationspolitik og vi forklarer partiadfærd ift. integrationspolitik og vi arbejder med spørgsmålet om, hvordan vi empirisk måler vellykket integration og hvilke integrationsidealer, der ligger bag operationaliseringen.
Faglige mål:
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
̶ undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
̶ forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
̶ forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
̶ påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
̶ analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
̶ på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
̶ samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
̶ politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
̶ magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Integration - modul 1 (at være dansker).docx
-
Iversen, Nationer og nationalisme, side 144-153
-
-
Iversen, side 144-153 Hvornår er man dansk.pdf
-
Integration - modul 2 (socialisering).docx
-
Modul 2, Case 1 - Æresdrab.docx
-
Modul 2, Case 2 - Geeti Amiri.docx
-
Modul 2, Case 3 (Unge, konservative muslimer).docx
-
Debat: Indvandrerbørn presser hinanden væk fra danskheden
-
Thorndal, Ærkedansker perkerdansker, side 75-84
-
Integration - modul 3 (Honneth).docx
-
Hvem er på listen over udsatte boligområder i 2022?
-
Thorndal, Ærkedansker, perkerdansker, side 98-102
-
Feedback diskussion om A og Mads i midten.docx
-
Integration - modul 4 (Bourdieu).docx
-
Jamen, hvorfor har vi så ikke en Zlatan.docx
-
Svøm sammen - eller forlad landet.pdf
-
Debat: Fodbold er god integration
-
Thorndal, Ærkedansker, perkerdansker, side 106-110
-
Integration - modul 5 (magt).docx
-
Modul 5 - Når ord forurener menneskers ligeværd - Dansk Socialrådgiverforening.pdf
-
Støttepartier er vrede, men Tesfaye holder fast: Integrationsydelsen skifter navn
-
Når ord forurener menneskers ligeværd - Dansk Socialrådgiverforening
-
Afsnit
-
Politikbogen, Columbus, 2017; sider: 168-175
-
Begreber, som du som minimum skal have med på din begrebsliste
-
Uddrag af "KVALITATIV UNDERSØGELSE AF KARAKTEREN AF OG ÅRSAGER TIL NEGATIV SOCIAL KONTROL PÅ UNGDOMSUDDANNELSERNE ", udarbejdet af Rambøll for Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, 2019
-
Forsker: Giv drenge en "second chance", hvis de sakker bagud i folkeskolen
-
Pædagog til indvandrer-far: Kom over i skolen og se din søns opførsel
-
Integration - modul 6 (køn).docx
-
Læs side 39-46 i Anna Storr-Hansen m.fl., Køn og ligestilling, Columbus 2017.pdf
-
CANADASTATISTIK 1 .docx
-
Integration - modul 7-9 (Canada).docx
-
Læs filen “Welcome to Canada - Your rights and freedoms in Canada” og opsummér hvad den canadiske regering ønsker at formidle til immigranter.
-
Welcome to Canada - Your rights and freedoms in Canada.pdf
-
Fællessvar opgave 2.docx
-
Michael Böss - Når det multikulturelle samfund fungerer.docx
-
CANADASTATISTIK 2.docx
-
Racisme - Baggrund og historie - faktalink.pdf
-
Racismetekst 1 Report highlights anti-Indigenous racism in Ottawa-area health care system.docx
-
Racismetekst 2 A Man Ran Over A Muslim Family .docx
-
Racismetekst 3 Black Toronto residents 20 times more likely to be shot dead by police, study says _ World news _ The Guardian.pdf
-
Racismetekst 4 De savnede og de døde.pdf
-
Racismetekst 5 Trudeau chokeret over anholdelse af høvding .pdf
-
Integration - Modul 10 (politik 1).docx
-
Ærkedansker perkerdansker, 2. udg., side 19-21 (afsnit 2.0), side 25-26 (afsnit 2.2), side 26-29 (afsnit 2.3)
-
Integration - Modul 11 (politik 2).docx
-
Læs Ærkedansker perkerdansker, 2. udg., side 39-46
-
Præsentationer af
-
Antal elever i folkeskolen og i fri- og privatskoler. 2008-2018.xlsx
-
Angst og spiseforstyrrelser.xlsx
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Regressionsmodel 2
|
23-11-2023
|
Hypoteseopgave 1 (integration)
|
17-12-2023
|
Hypoteseopgave 2 (integration)
|
22-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Dansk økonomi
Forløbet skal sætte eleverne i stand til at undersøge udviklingen i dansk økonomi og på grundlag heraf diskutere og anbefale makro- og strukturpolitiske løsninger.
Vi indleder med at forstå de grundlæggende økonomiske principper, herunder markedsmekanismerne og forskellige typer økonomier (marked-, plan- og blandingsøkonomi). Dernæst introduceres eleverne til det økonomiske kredsløb og konjunkturbegreber. Herefter arbejdes med de økonomiske mål: Hvorfor er de vigtige og hvordan måles de? I forlængelse heraf arbejder vi med kort- og langsigtede økonomiske politikker og skelner mellem efterspørgselsstimulerende makropolitik og strukturpolitik, der har til formål at påvirke produktionsmulighederne på længere sigt. Vi ser på Danmarks reelle økonomiske handlemuligheder. Herunder hvad vores EU-medlemsskab betyder. Vi kommer også ind på bæredygtig vækst. Slutteligt har vi et normativt fokus, idet vi undersøger, hvordan keynesianere og nyklassikere forholder sig til de politikker, vi netop har arbejdet med.
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
- makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
- (velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked), herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
|
Indhold
|
Kernestof:
-
1 Arbejdspapir, Maslow, økonomiske systemer og homo economicus.docx
-
Økonomibogen, Columbus, 2. udgave; sider: 12-24, 26-39, 82-96, 98-104, 108-120, 134-147, 151-154, 157-164, 174-176
-
-
2 Arbejdspapir, udbud, efterspørgsel og ligevægt.docx
-
Genlæs de 3 bilag fra sammenligningsopgaven (prøven)
-
3 Arbejdspapir Det økonomiske kredsløb.docx
-
Hvad er BNP (bruttonationalproduktet)?
-
4 Arbejdspapir BNP og økonomisk udvikling.docx
-
5 Arbejdspapir økonomiske mål.docx
-
6 Arbejdspapir økonomiske mål - lav ledighed.docx
-
CC 6 Hjemmearbejde - typer af ledighed.docx
-
Brug figuren samt denne video og oversigt til at besvare spørgsmålene:
-
Basissamf - Arbejdet - plage eller tilbud.pdf
-
7 Hvorfor er man arbejdsløs.docx
-
8 Arbejdspapir - økonomiske mål inflation.docx
-
8 Anders And og inflation .pdf
-
Opsamling inflation:
-
9 Arbejdspapir - Betalingsbalancen.docx
-
10 Arbejdspapir - statens budget og gæld.docx
-
11 Arbejdspapir - finanspolitik.docx
-
Bemærk, den finanspolitiske brøk på side 141 giver ikke mening.
-
Explainer: Hvad er fastkurspolitik, og hvorfor har vi den?
-
12 Arbejdspapir - penge- og valutapolitik.docx
-
ERM2
-
Kom tæt på partiernes EU-politik - Europabevægelsen
-
7 initiatives.docx
-
How can we fulfil our needs in a sustainable way.pptx
-
13 Arbejdspapir - strukturpolitik .docx
-
14 Arbejdspapir - økonomiske handlemuligheder og økonomiske skoler.docx
-
Et overblik over dansk økonomi
-
Afsluttende gruppeopgave i økonomi.pdf
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
test (regressionsanalyse)
|
13-08-2024
|
Undersøgelse og notat (økonomi)
|
02-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Socialisation og identitetsdannelse 2:Unge og SoMe
Vores problemstilling lyder ”Hvad betyder sociale medier for unges trivsel og identitetsdannelse?” Vi søger teoretiske og empiriske svar på spørgsmålet. I forløbet undersøges både struktur- og aktørperspektiver. Vi arbejder med Goffman, Meyrowitz, Giddens, Ziehe, Maffesoli og Rosa.
Faglige mål:
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
-på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
|
Indhold
|
Kernestof:
-
1 Victor Bjønstrup m.fl., Netværkssamfundet. Jeg er på altså er jeg, Columbus 2012, s. 32-34 (Meyrowitz).pdf
-
1 Arbejdspapir - Goffman, Meyowitz og identitet på sociale medier.docx
-
Fælles opsamling: Teorierne forholder sig overvejende kritisk til sociale medier, fordi sociale medier betyder, at unge og andre brugere sjældent kommer deep backstage og bliver ladet op. Selv når man er deep backstage, er man i forhandling med sig s
-
1 Peter Brøndum og Thor Banke Hansen, Luk samfundet op, 3. udg, 2017, s. 53-62 (Goffman).pdf
-
Udfyld felterne i dette skema vedr. Goffman:
-
2 Peter Brøndum og Thor Banke Hansen, Luk samfundet op!, Columbus 3. udg. 2017, s. 67-74 (Giddens).pdf
-
Kapitel 3 Anthony Giddens.mp4
-
2 Peter Brøndum og Thor Banke Hansen, Luk samfundet op!, Columbus 3. udg. 2017, s. 74-81 (Ziehe).pdf
-
Kapitel 3 Thomas Ziehe
-
2 Arbejdspapir til kendetegn ved det senmoderne samfund, Giddens og Ziehe.docx
-
Fælles opsamling: 1. Hvordan kan I med Giddens teori og begreber argumentere for at sociale medier påvirker unges trivsel og identitetsdannelse positivt?
-
3+4 Arbejdspapir til Hartmut Rosa og højhastighedssamfundet.docx
-
Læs 3 Thorndal, Sociologiens Kernestof, side 56-62 (Hartmut Rosa).pdf
-
5 Arbejdsspørgsmål til Maffesoli og neostammer.docx
-
5 Victor Bjørnstrup m.fl., Netværkssamfundet. Jeg er pa_, altsa_ er jeg, Columbus 2012, s. 77-81 (Maffesoli).pdf
-
Afsnit
-
Repetér hvordan man laver regressionsanalyse i "Sådan skriver du i samfundsfag". Husk både at repetere selve genren og hvordan man laver beregningerne i excel.
-
Årsprøve 2eSA - del 2.docx
-
Årsprøve 2eSA - Tabel 1.xlsx
-
Mange børn mødes udelukkende med vennerne på nettet - men det er ikke nødvendigvis et problem
-
Læs om Maffesolis teori (se vedhæftede fil, side 77-81) og lav spørgsmålene til teksten.
-
Tidligere elever har været så søde at lave dette opsamlingsark om de teorier, vi har arbejdet med. Læs det som lektie.
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Prøve 1
|
09-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Velfærdsstaten under pres 1 - interne pres
I første del af forløbet "Velfærdsstaten under pres" introduceres eleverne til Esping-Andersens velfærdsmodeller og den danske velfærdsstat. Vi undersøger de interne pres på velfærdsstaten i form af det demografiske pres, forventningspresset og finansieringsudfordringer. Vi undersøger danskernes opbakning til velfærdsstaten. Er vi stadig solidariske? Vi diskuterer muligheder for at imødekomme presset/udfordringerne på henholdsvis udgifts- og indtægtssiden. Forløbet afsluttes med udarbejdelse af synopsis i grupper. Anden del af forløbet vil fokusere på hvad globaliseringen, handel og EU betyder for den danske velfærdsstat.
Kernestof:
• Velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
• Globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
• Komparativ metode og casestudier
Faglige mål
• undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
• forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
• formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
• forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
• påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
• analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
• på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Synopsis (velfærdsstaten under pres)
|
03-11-2024
|
Videoaflevering (synopsispræsentation)
|
21-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
GCP - oprindelige folk
Klassen skal på GCP-tur til Canada med fagene engelsk og samfundsfag. Her skal eleverne undersøge problemstillinger relateret til canadiernes arbejde med “truth and reconciliation”. Som optakt til studieturen arbejder eleverne i engelsk med residential schools og i samfundsfag med, hvordan Danmark forholder sig til undskyldninger i relation til Grønland. Vi undersøger, hvorfor der gives undskyldninger til oprindelige folk (etiske vs strategiske undskyldninger) og diskuterer om det er sandsynligt, at der vil blive givet en undskyldning i spiralsagen. Klassen arbejder ligeledes med unge grønlænderes identitetsdannelse.
Faglige mål
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestof
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Politik 3: Det amerikanske præsidentvalg 2024
Forløbet foregår i ugerne op til det amerikanske præsidentvalg i 2024. Eleverne introduceres til det amerikanske politiske system og valgsystem. Vi undersøger politiske skillelinjer og polarisering i USA og anvender vores vælger og- partiadfærdsteori i relation til præsidentvalget. I foråret 2025 laver eleverne en synopsis efter præsidentens første 100 dage for at undersøge i hvor høj grad præsident Trump udfordrer det amerikanske demokrati.
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
Kernestof
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Eksempel på eksamenssynopsis i samfundsfag.docx
-
Afsnit
-
Electoral College
-
Electoral College map 2024: Road to 270 | CNN Politics
-
Checks and balances.pdf
-
USA's Udfordringer, side 112-114.docx
-
Det amerikanske valg 2024.pptx
-
Intro til Socializer
-
Bemærk! Ingen lektie til i dag, men til gengæld en lang og meget vigtig læselektie til tirsdag, så gå evt. i gang med at læse noget af det til i dag.
-
Korrespondent: Trump satser på de unge mænd i dybt kønsopdelt amerikansk valg
-
USA's Udfordringer, Columbus, 2024, figur 2.24 (vælgertyper).docx
-
USA's Udfordringer, Columbus, 2024, figur 2.23 (Partiernes holdninger).docx
-
Læs side 124-134 i Brøndum og Rasmussen, “USA’s Udfordringer”, Columbus, 2024. I kender allerede de parti- og vælgeradfærdsteorier, der anvendes, men her anvendes de altså på USA. :-)
-
Det amerikanske præsidentvalg - parti- og vælgeradfærd.docx
-
Gruppearbejdet om parti- og vælgeradfærd i USA skal være færdigt.
-
Undersøgelse polarisering.docx
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Løvfaldsprøve
|
08-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Den liberale verdensorden under pres
Vi indleder forløbet med at se på aktører og magtbegreber i IP. Herefter introduceres eleverne til realisme, neorealisme, liberalisme og konstruktivisme (Finnemore og Sikkinks teori + københavnerskolen) og vi inddrager emner som Kina som supermagt, Krigen i Ukraine og Taiwan. Herefter arbejder vi med sikkerhed, trusler og sikkerhedspolitik. Eleverne laver matrixgruppearbejde om FN, WTO, Amerikanisering, NATO og amerikanske militære baser, alliancer og strategiske partnerskaber med det formål at forstå den liberale verdensorden. Herefter undersøger vi IP-teoriernes syn på om den liberale verdensorden kan overleve. Vi diskuterer, hvilken betydning BRIKS eller BRIKS+ kan få for den liberale verdensorden. Vi afslutter med at arbejde med Arktis og Grønland. Indledningsvist arbejder eleverne med at forklare og diskutere konflikten om Arktis og efterfølgende bevæger vi os over i dansk udenrigspolitik. Her introduceres eleverne til mål og midler i udenrigspolitikken samt hvordan man kan forklare staters udenrigspolitik og hvad der kendetegner staters udenrigspolitiske adfærd? Så får eleverne et historisk tilbageblik på dansk udenrigspolitik. Vi ser også på betegnelse ”pragmatisk idealisme” og diskuterer hvordan Danmark aktuelt bør føre udenrigs- og sikkerhedspolitik i en brydningstid. Vi forholder os til Trumps udmeldinger om Grønland og diskuterer, hvad der taler for og imod, at Danmark fortsat fører en bandwagoning-strategi med USA?
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
- mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
|
Indhold
|
Kernestof:
-
1 IP - intro.docx
-
Læs side 11-17 i IP-bogen. Husk noter (herunder kernebegreber)
-
IP-bogen, Columbus, 2023; sider: 11-45, 51-66, 91-108, 171-193, 196-207, 223-240
-
2 IP - aktører og teori.docx
-
Minimumsskat for multinationale koncerner behandles nu i Folketinget | Skatteministeriet
-
Anonymous-hackere truer danske Ecco: Driver »blodig forretning« i Rusland | Version2
-
Virksomheder boykotter slikgigant. Tv2.dk, 10.06.23
-
Eksempler på IGO'er (fælles skema)
-
Bemærk. Modulet indledes med et gruppearbejde, hvor I skal besvare spørgsmål, der skal vise om I har tjek på lektien. I kan evt. skimme spørgsmålene i arbejdsarket og bruge dem som læsefokus. Det vil også være muligt at arbejde med spørgsmålene på gr
-
Foreign Policy interviews Joseph Nye
-
3 IP - magt.docx
-
4 IP - realisme (klassisk).docx
-
China's trillion dollar plan to dominate global trade
-
Danmark vil bruge 150 millioner kroner på at hjælpe Ukraine og Moldova mod hurtigere EU-medlemskab | Udenrigsministeriet
-
Mette Frederiksen ønsker endnu større oprustning i Europa | Nyheder | DR
-
Danske F-16 kampfly doneret til Ukraine
-
Ruslands økonomi: Kanoner og brød; POV International (Læs til og med afsnittet “Ruslands spektakulære højkonjunktur drevet af militær oprustning”)
-
Skim arbejdsarket inden du læser lektien, så du kender dit læsefokus.
-
Structural Realism - International Relations (1/7)
-
Længe leve atombomben - Mediearkiv - Infomedia.pdf
-
Lars Løkke Rasmussen i Israel
-
5 IP - neorealisme.docx
-
Læsevejledning: læsningen skal være så grundig, at man forstår forskellen på realisme og neorealisme, når man er færdig. Medbring høretelefoner.
-
6 IP - liberalisme del 1.docx
-
Læsefokus: Du skal læse afsnit 3.1 og besvare spørgsmålene til dette afsnit (se arbejdsarket). Du skal læse afsnit 3.2 så grundigt, at du kan deltage aktivt i gruppearbejdet (se arbejdsarket). Husk at fylde på dit begrebsark. Husk også at læse alle t
-
Historien er stadig slut (kort uddrag)
-
7 IP - liberalisme del 2.docx
-
Læsefokus: Læs så grundigt, at du kan deltage aktivt i gruppearbejde og husk at fylde på dit begrebsark.
-
DRTV - Explainer: Hvorfor er Taiwan så vigtig for Kina og USA?
-
Læs opsummeringerne af realisme og liberalisme på siderne 49-50 og 69-70. Sørg for, at dit begrebsark er velorganiseret og opdateret. Vi ser eksempler på begrebsark i modulet.
-
9 IP - konstruktivisme og normcykler.docx
-
Læs introen og afsnittene 4.1 + 4.3 i IP-bogens kapitel om konstruktivisme. Læs grundigt med det formål at forstå teorien og hvordan den adskiller sig fra realisme og liberalisme.
-
10 IP - konstruktivisme og Københavnerskolen.docx
-
Læs afsnit 4.4 + 4.5 i IP-bogens kapitel om konstruktivisme. Læs grundigt med det formål at forstå københavnerskolen. Bemærk, dette er en ny teori indenfor konstruktivisme.
-
11 IP - sikkerhed
-
IP-bogen, afsnit 6.1-6.4
-
12 IP - den liberale verdensorden.docx
-
IP-bogen, afsnit 8.1. Husk bogen!!!!
-
13 IP - realisme og den liberale verdensorden.docx
-
IP-bogen afsnit 8.2 og 8.3 (til begge moduler)
-
14 IP - liberalisme og den liberale verdensorden.docx
-
15 IP - konstruktivisme og den liberale verdensorden.docx
-
I lektien præsenteres mange forskellige konstruktivistiske synspunkter på udfordringerne for den liberale verdensorden. Når du læser disse, så skal du huske at tænke over, hvordan synspunkterne er konstruktivistiske. Husk på bogens forklaring på kons
-
16 IP - BRIKS.docx
-
BRIKS - død eller genfødt - Tænketanken Europa.pdf
-
Hvordan fungerer FN? - verdensmålene.dk
-
NOTER 16 IP - BRIKS.docx
-
Ingen lektie. Fokuser på at få lavet sammenligningsopgaven.
-
17+18 - Konflikten om Arktis.docx
-
Udfyld begrebsark
-
Trekantsdrama omkring Grønland – men hvad vil parterne hver især?
-
Her er regeringens planer for forsvaret af Arktis
-
Rusland stopper sine betalinger til Arktisk Råd
-
Forsvarets Efterretningstjeneste: Det samlede trusselsbillede er alvorligere, end det har været i mange år
-
FIGURER TIL IP-TEORI.docx
-
Indkomst og forbrug.xlsx
-
Du må gerne prøve at løse beregningsopgaven selv hjemmefra, hvis du synes, at det nogen gange går lidt for stærkt i modulet. :-)
-
Tidsplan og råd til skriftlig eksamen i samfundsfag.docx
-
DUP 1 Vi vil føre en klarsynet og realistisk Kina-politik.pdf
-
DUP 1 - udenrigspolitiske mål og midler.docx
-
Læs side 91-99 og udfyld begrebslisten:
-
Ny DUP 2 - staters udenrigspolitik.docx
-
Læsevejledning: Teksten i afsnit 5.4 og 5.5 forklarer figurerne i afsnittene. I skal have fokus på at forstå figurerne, så I kan bruge dem i modulet. Husk at medbringe bogen!!!
-
DUP 3 - tilbageblik på dansk udenrigspolitik.docx
-
Husk bogen. Individuel studietid i modulet.
-
ANALYSE: Trump tror, at den vigtigste hovedstad i Europa er Washington. Det er det ikke længere
-
Trump: Zelenskyj kunne være kommet til Saudi-Arabien, hvis han ville
-
Statsministeren til forsvarschefen: Køb, køb, køb | Nyheder | DR
-
DUP 4 - dansk udenrigspolitik i en brydninbgstid (2025).docx
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
løvfald refleksion
|
22-11-2024
|
Fællesdelsopgave 1
|
27-11-2024
|
Fællesdelsopgave 2
|
04-12-2024
|
Fællesdelsopgave 3
|
11-12-2024
|
Fællesdelsopgave 4
|
18-12-2024
|
Sammenligning (IP)
|
16-01-2025
|
Terminsprøve
|
03-02-2025
|
Diskussionstræning
|
11-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Velfærdsstaten under pres 2 - eksterne pres
Forløbet er det andet forløb om den danske velfærdsstat under pres. I denne del af forløbet undersøger klassen eksterne pres og muligheder med fokus på globalisering, frihandel, EU og protektionisme. Forløbet indledes med en forelæsning om handelsteorier. Herefter introduceres eleverne for globaliseringsformer og der zoomes ind på økonomisk globalisering. Efterfølgende undersøger og forklarer vi, hvorfor DK har en høj konkurrenceevne og drager fordel af globaliseringen. Endelig arbejder vi med EU. Eleverne introduceres til EU’s politiske system og de anvender Eastons model til at problematisere EU som demokrati. Endvidere beskriver de EU og EU’s integrationsproces vha. integrationsbegreber og simple integrationsteorier. De diskuterer fordele og ulemper for den danske velfærdsstat ved at være medlem af EU med anvendelse af begreberne formel og reel suverænitet. Eleverne diskuterer hvad det indre marked betyder for vores velfærdsstat og kommer ind på social dumping og velfærdsturisme. Slutteligt lytter vi til en podcast om Trumps toldkrig og undersøger, hvilken betydning protektionisme har for en lille åben økonomi som Danmark, men vi kigger også ud i verden og undersøger, hvordan lavindkomstlande er tabere uanset om vi har en verden med frihandel eller protektionisme.
Faglige mål
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestof
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
- globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin.
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Sammenligning (gruppe)
|
25-09-2024
|
Eksamenslignende opgave
|
24-04-2025
|
Gruppesynopsis 2
|
11-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55740136799",
"T": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55740136799",
"H": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55740136799"
}