Rysensteen Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Rysensteen Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 SA/k - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Rysensteen Gymnasium
Fag og niveau
Samfundsfag A
Lærer(e)
Anne-Merethe Hjæresen, Louise Christensen, Rasmus G. Hansen
Hold
2022 SA/k (
1k SA
,
2k SA
,
3k SA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Folketingsvalg og regeringsdannelse
Titel 2
#1 Ideologier, partier og vælgere
Titel 3
Sundhed
Titel 4
Miniprojekt
Titel 5
#1 Socialisering og identitet i det senmoderne
Titel 6
Demokrati, magt og medier + SRO
Titel 7
Velfærd under pres
Titel 8
#2 Ideologier, partier og vælgere
Titel 9
Køn og ligestilling
Titel 10
Dansk økonomi
Titel 11
IP #1: En verden i opbrud og dansk udenrigspolitik
Titel 12
IP #2: Dansk udenrigspolitik: økonomi og EU
Titel 13
#2 Socialisering og identitet i det senmoderne
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Folketingsvalg og regeringsdannelse
Klassen har dannet sin egen klasseregering som en del af forløbet.
Faglige mål
-anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå.
-anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
Kernestof
-politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
Materialer
Jensby, Jakob Glenstrup med flere: ”Politikbogen”, Columbus 2017 s. 201-216
Danmarks statistik: ”Folketingsvalg tirsdag 1. november 2022 Resultater – Københavns storkreds”,
dst.dk
Ingvorsen, Emil Søndergård: ”OVERBLIK Se den politiske aftale for den ny regering og læs, hvad den indeholder”,
Dr.dk
26/6 2019
Læreplanen for samfundsfag A 2017
Indhold
Kernestof:
Læs s. 201-207 i Politikbogen
Læs s. 201-210 i Politikbogen
Læs s. 210-216 i Politikbogen
Supplerende stof:
valgopgStor10.htm
Samfundsfag-A-stx-august-2017-ua.pdf
OVERBLIK Se den politiske aftale for den ny regering og læs, hvad den indeholder
Alle ministre og departementschefer laver deres del af regeringsgrundlaget, og så arbejder vi videre i timen. Resten af klassen læser op på den socialdemokratiske regerings forståelsespapir (se link og link i link...)
Samfundsfag-A-stx-august-2017-ua (1).pdf
Vi arbejder videre med jeres regerings ideer. Som lektie skal I følge med i Mette Frederiksens forsøg på at danne regering - læs mindst en artikel og indsæt den i jeres litteraturliste under empiri.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
#1 Ideologier, partier og vælgere
Faglige mål
-anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå.
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
Kernestof
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
Materialer
Jensby, Jakob Glenstrup med flere: ”Politikbogen”, Columbus 2017 s. 28-103
Jensen, Laura Bejder: ”Vælgerprofiler: Sådan ser partiernes typiske vælgere ud”
altinget.dk
23.08.21
Selvfunden empiri, herunder partiernes hjemmesider og principprogrammer
Indhold
Kernestof:
Jakob Glenstrup Jensby m.fl., Politikbogen, Columbus 2017; sider: 28-103
Supplerende stof:
Lav arbejdsopgaven s. 37 i en PowerPointUndervejs sættes vigtige begreber/teorier ind i jeres samfundsfaglig-viden-dokument og empiri (principprogrammer) ind i litteraturlistenFremlægges kl. 11.15
Læs s. 28-37 i politikbogen om ideologier
Læs s. 37-44 om konservatismen
Konservatismeopgave
Opråb: Sig noget om socialisme (helst fra dagens lektie)
Opgave om socialisme
Læs s. 44-53 om socialisme
Læs s. 53-57 i Politikbogen
Læs s. 58-65 i Politikbogen
Opråb: Sig noget klogt fra dagens lektie eller en nyhed
Opgave
Opgave 1.docx
Læs s. 1-7 i vedlagte fil om opgavetyper i skriftlig samfundsfag Elevhandout opgavetyper (1).docx
Opgave 2.docx
Retteark opgave 1.docx
Opråb: Sig noget klogt om partierne i folketingets vælgere eller noget partierne mener
Vælgerprofiler: Sådan ser partiernes typiske vælgere ud
Knæk koden.docx
Læs s. 65-69 i Politikbogen.
Opråb: sig noget klogt fra dagens lektie eller en nyhed
Læs s. 69-76 i Politikbogen
Opråb: sig hvad du tænker om karakterer
Karakterer.docx
Læs s. 77-88 i Politikbogen (hvis lektien bliver for lang kan du læse det sidste i timen...)
Opråb: Sig noget klogt om politiske skillelinjer - inddrag gerne en nyhed...
Læs s. 88-95 i Politikbogen
Opråb: Hvad har du lavet i ferien?
Læs s. 96-103 i Politikbogen
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Sundhed
Forløbet er gennemført som et tværfagligt forløb i samarbejde med idræt
Faglige mål
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
Kernestof
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
Materialer
Thorndal, Morten Hansen: ”Sociologiens kernestof”, Columbus 2021 s. 158-174
DR1: ”En syg forskel” 1. episode 23. maj 2016,
dr.dk
Sundhedsstyrelsen og SDU: ”Danskernes sundhed”,
danskernessundhed.dk
Danmarks statistik: ”Flere unge får antidepressiv- og ADHD-medicin”,
dst.dk
Selvfunden materiale
Indhold
Kernestof:
Læs s. 158-169 i Sociologiens kernestof (hvis du ikke når det hele kan du læse resten i timen...)
Læs s. 169-174 i Sociologiens kernestof
Supplerende stof:
Redegør
Opråb: Sig noget klogt om danskernes sundhed og gerne forskelle i sundhed
Opråb: Diskussion: Hvordan kan danskerne blive mere sunde - hvem bør gøre hvad? (Regeringen, kommunerne, lærerne,...)
Opgave
Opråb: Et stort diskuterende spørgsmål om sundhed
Danskernes sundhed
Flere unge får antidepressiv- og ADHD-medicin
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Miniprojekt
Eleverne lavede et selvstændigt miniprojekt med problemformulering som gruppearbejde.
Faglige mål
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
Kernestof
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
- statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.
Materialer
Jensby, Jakob Glenstrup med flere: ”Politikbogen”, Columbus 2017 s. 103-109
Selvfunden materiale
Indhold
Kernestof:
Læs s. 103-109 i Politikbogen
Supplerende stof:
Opgave
Opråb: Erfaringer fra sundhedsforløbet
Miniprojekt:
Opråb: Ideer til problemformulering...
Vi arbejder med en skriftlig samfundsfagsopgave og starter miniprojekt op
Opgave 3.docx
Opgavetyper i samfundsfag. Version 3 forår 2022.pdf
Opgave 4.docx
Vi retter den skriftlige samfundsfagsopgave i rettegrupper og arbejder videre med miniprojektet.
Arbejder videre med miniprojekt!
Vi arbejder videre med miniprojektet
Opråb: eksempel på empiri, hvor teorien kommer i spil...
Sidste modul med miniprojektet
Fremlæggelse af miniprojekt
Opgave 5.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
#1 Socialisering og identitet i det senmoderne
Vi undersøger grundlæggende kendetegn ved det senmoderne samfund med fokus på vilkårene for socialisation og identitetsdannelse, samt hvilken betydning social arv spiller for ens valgmuligheder.
I forløbet har vi særlig fokus på unges mistrivsel og undersøger forskellige forklaringer herpå, herunder præstationspres, højhastighedssamfund og sociale mediers betydning. Vi diskuterer årsager og løsninger ud fra et hhv. aktør/struktur-perspektiv.
Vigtige spørgsmål som vi inddrager:
- hvad kendetegner det senmoderne samfund?
- hvad kendetegner socialisation og identitetsdannelsen i dag - og hvordan påvirker den os?
- hvilken betydning har social arv i det senmoderne samfund?
- hvad kendetegner familien i dag?
- hvilke positive og negative konsekvenser har de senmoderne livsvilkår?
- i hvilket omfang er fællesskaber under pres?
- hvilken betydning har de sociale medier for identitetsdannelsen?
Vi arbejder med kernestof om:
– identitetsdannelse og socialisation
Og arbejder med følgende faglige mål:
– anvende og kombinere viden fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger og løsninger herpå
– forklare samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser ved anvendelse af teorier
– sammenligne og forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
– formidle og tydeliggøre faglige sammenhænge ved hjælp beregninger, tabeller, diagrammer, modeller og begrebsskemaer
– formulere – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde og ved anvendelse af fagets taksonomi og terminologi
Indhold
Kernestof:
Morten Hansen Thorndal, Sociologiens kernestof, Columbus 2021; sider: 21-24, 44-46, 56-62, 99-100, 104-116, 158-174
Peter Brøndum & Thor Banke Hansen, Luk samfundet op!, 3. udgave, Columbus 2017.pdf
Luk samfundet op, 3. udg., s. 77-81.pdf
Victor Bjørnstrup m.fl., Netværkssamfundet. Jeg er på, altså er jeg, Columbus 2012, s. 77-81 (Maffesoli).pdf
Supplerende stof:
Opg. 1. Udled med regression og undersøgelse af social arv
Tabel, sammenhæng indkomst og karakterer i dansk (øvelse).xlsx
Excel i samfundsfag - Lektion 7: Lineær regression
Vejledninger til udled med regression
Tabel, sammenhæng ml. hustandsindkomst og karakterer i mat.xlsx
Opg. 1: Regression og undersøgelse af social arv
Hjælpedokument til opg. 1 B, Undersøgelse af social arv
Opg B, tabel 2 (1).xlsx
ØVELSE- Folketal i Danmark, 1990-2040.xlsx
Excel i samfundsfag
Beregninger i samfundsfag
Undersøgelsen i samfundsfag, genrekarakteristik og eksemplarisk opgave.docx
Louises videovejledning til regression i Excel
Arbejdspapir til oversigt over samfundstyper
Skema med oversigt over samfundstyper, med svar
Arbejdspapir til kendetegn ved senmodernitet: det rene forhold og Ulrik Beck
Vejledning til fokuseret læsning af statistik
Dobbeltsocialisering og multisocialisering, figurer
Socialisering
Tabel 9.1 Familietyper i Danmark. 1990 og 2019. Absolutte tal.xlsx
Arbejdspapir til familien
Tabel. Huslige pligter.xlsx
Beregninger om familien. Fælles opsamling
Om undersøgelsesgenren og eksemplarisk besvarelse
Figurer til Habermas teori om system og livsverden.docx
Arbejdspapir til familien under pres
Habermas. System og livsverden. Statens kolonisering af privatlivet.
Hartmut Rosa: Verden er i tidsnød efter coronakrisen - det gode liv må tænkes forfra, POV, 25.05.2021
Arbejdspapir til Hartmut Rosa og højhastighedssamfundet
Respons på opg. 1: regression og undersøgelse af social arv
Arbejdspapir til unges mistrivsel
Hårtab, angst og søvnmangel: Højt tempo i samfundet skaber øget mistrivsel blandt unge, Dr.dk, 09.10.2022
Hartmut Rosa, Mistrivsel skyldes en idiotisk samfundsmodel, Politiken, 23.10.2022.pdf
Alex' 4 råd til mindre mistrivsel - Liberal Alliance
Politikens podcast, Den levende: »Der skal leveres mere på kortere tid«, 29.06.2023
Mistrivslen stiger hos børn og unge. Sådan bør vi gribe det an, Kristeligt Dagblad, 14.08.2023.pdf
Opstil hypoteser om mentalt helbred.docx
Arbejdspapir til diskussion af unges mistrivsel
Er det skærmenes skyld, at børn og unge mistrives? Her er forskningens svar, Zetland.dk, 14.04.2023
Sabrina fra De dyre piger: Jeg har 100 procent været med til at skabe en forkert perfekthedskultur, dr.dk, 08.08.2023
Stor undersøgelse blandt skolebørn bekymrer regeringen: det skriger til himlen siger ekspert, Tv.2, 16.08.2023
Arbejdspapir til Goffman, Meyowitz og sociale medier
Citatburgeren - dokumentation i samfundsfag
Hårtab, angst og søvnmangel: Højt tempo i samfundet skaber øget mistrivsel blandt unge, dr.dk
Arbejdsspørgsmål til Maffesoli og neostammer
Hvorfor trives drenge bedre end piger? Eksperter har et bud, dr.dk, 16.08.2023
Materiale til opg. 2: undersøg påstande og social mobilitet
Om hypotesegenren og eksemplarisk hypotese
AHs respons på undersøgelse af påstande og social mobilitet.docx
Opsamling på forløbet socialisation og identitet i det senmoderne, 2.k 2023.docx
Opg. 3. Opg.formulering, opstil hypoteser og diskuter sociale mediers betydning for identiteten.docx
Materiale til opg. 3: opstil hypoteser og diskuter sociale medier
Marie Berg Carlsen, Sådan skriver du i samfundsfag, Columbus 2021. Diskuter.pdf
Krav til genren diskussion i samfundsfag
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Demokrati, magt og medier + SRO
Vi arbejder med grundlæggende forståelser af hvad magt og demokrati er og bruger det til at forstå det politiske system i Danmark med udgangspunkt i den parlamentariske styringskæde. Herefter undersøger vi mediernes magt og betydning for demokratiet. Forløbet indeholder også SRO i samarbejde med mat., hvor vi arbejder med demokrati, medialisering, meningsmålinger og konfidensintervaller/statistisk usikkerhed. Der er fokus på især kvantitativ metode.
Centrale spørgsmål i forløbet:
* Hvad er magt?
* Hvad er demokrati?
* Hvilke rettigheder og pligter har man i et demokrati?
* Hvordan er magten fordelt i det politiske system? (den parlamentariske styringskæde)
* Hvilken magt har medierne?
* Hvad er mediernes rolle i demokratiet?
* Hvilken betydning har medialiseringen for demokratiet? (med særlig fokus på mediernes brug af meningsmålinger)
* Metode: hvilke styrker og svagheder har kvantitativ metode?
Der er fokus på følgende kernestof fra læreplanen:
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
Og faglige mål:
̶- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
-̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
-̶ undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
̶- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
-̶ på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Indhold
Kernestof:
Jakob Glenstrup Jensby m.fl., Politikbogen, Columbus 2017; sider: 19-23, 142-157, 168-177, 179-193, 201-208, 221-238
Finn Rasmussen - Meningsdannelse.pdf I skal læse s. 72-76 (afsnittene om framing og priming)
Finn Rasmussen, Massemedier og kommunikation, 1. udg. 2007, s. 133-143.pdf
Bent Fischer-Nielsen og Kenneth Thue Nielsen, Vælgeradfærd og statistik, Columbus 2020, s. 128-137
Jens C. L. Nielsen m.fl., MetodeNU, Kvantitativ metode, Systime (i-bog)
Grøndahl og Pedersen, Gode spørgsmål, rigtige svar - Grundbog i samfundsfaglig metode, 2016.pdf
Supplerende stof:
Arbejdspapir til magt
Podcast på Spotify: MAGT: "Magt er overalt og næsten umulig at få greb om", Politikens podcast "Den levende", 11.08.2023
Podcast. MAGT: »Magt er overalt og næsten umulig at få greb om«, Politikens podcast Den levende", 11.08.2023
Demokratiopfattelser, skema
Uddrag af Hal Koch og Alf Ross, demokrati.pdf
Statsborgerskab og medborgerskab + politiske og civile rettigheder i Danmark og Uganda
Uganda: Freedom in the World 2023 Country Report | Freedom House
Denmark: Freedom in the World 2022 Country Report | Freedom House
Uganda indfører dødsstraf for homoseksuelle. Nu er jagten på politiske aktivister allerede godt i gang - Global Aktion, 07.06.2023
Materiale til Støjberg-case
Materiale til mink-case
Materiale til Løkke-case
Respons på opg. 3. Hypoteser og diskussion af sociale medier.docx
Kan Folketinget overhovedet føre kontrol med flertalsregeringen?, Zetland.dk, 23.02.2023
Respons på hypoteser.docx
Notat til Venstre
DRTV - Deadline: Er Venstres tid som bærende parti forbi?
Kriterier for karaktergivning i samfundsfag.docx
Spørgeskema om uddannelsesvalg
Aktører tabel til udfyldning.docx
Magteliten-efter-navn.xlsx
Vi skal arbejde med data på den skjulte magtelite i Danmark: læs denne kritik af studiet
Læs jeres noter fra mandag: hvilke magtudsivninger er udemokratiske?
Om genren sammenlign
Arbejdspapir til sammenligning af demokrati
Democracy Reports – V-Dem
Podcast med Ole Væver: En strategi for en ny verdensorden | Globalnyt, 19.05.2023
Arbejdspapir til demokrati i Uganda og Danmarks rolle
DRTV - Deadline: Svend Brinkmann om oplevelsessamfundet, Dr.dk, 15.11.2023
Jakob Svendsen, _I må ikke opgive støtten til idealerne og befolkningen i Afrika, der stræber efter frihed og demokrati_, Politiken, 9. juni 2023.pdf
Udviklingsministeren vil fortsætte bistand til Uganda, selvom landet har vedtaget homofobisk lov, Altinget.dk, 31.05.2023
Lars Løkke Rasmussen, Vores politik skal være styret af pragmatisk idealisme, Udenrigsministeriet 2023
Typiske partipolitiske frames.docx
Opg. 4: regression og diskussion af medier og demokrati
Arbejdspapir til modtagerforskning
P1 Orientering med udsyn, fredag d. 10. nov. 2023: medierne bliver kritiseret for ensidighed
Arbejdspapir til medialisering og demokrati
Arbejdspapir til danskernes brug af nyhedsmedier
Kim Schrøder m.fl., “Danskernes brug af nyhedsmedier 2023”, Center for Nyhedsforskning, Roskilde Universitet.
Opg. 4. Regression og diskussion af medier og demokrati
Video: hvordan laver man regression i samfundsfag
Tabel 1. Holdning til levestandard og opbakning til demokrati.xlsx
Arbejdspapir til medier og den politiske dagsorden 2023
Danskernes brug af nyhedsmedier
Misinformationsbølge bevæger sig mod syd, Videnskab.dk, 03.11.2019
Dan Jørgensen (S), Demokratikampen er blevet digital, UVM, 28.03.2023
Det langsomme demokrati i et samfund på speed, Mandag Morgen, 21.10.2023
I det globale syd er telefonen demokratiets største udfordring - Det Udenrigspolitiske Selskab, 2019
SRO+Globale Tendenser information til 2k 2023_24.pptx
Arbejdspapir til Globale Tendenser og Uganda: Diskussion af internet og demokrati
2k - Globale tendenser og SRO, 2023-24
Demokrati og civilsamfund i flere afrikanske lande knægtes i ly af corona-pandemien, DIIS, 2020
Habermas har undersøgt, hvordan de sociale medier påvirker vores samfund. Diagnosen er ikke opmuntrende, Information, 26.11.2022
Rune Valentin Gregersen, MedierNU, Systime 2011, Habermas.docx
Uganda: Først slukkede regeringen for internettet. Så vandt præsidenten valget, Information 18.01.2021
Beregning af konfidensintervaller.xlsx
Struktur til diskussion af medier og demokrati
Øvelse med statistisk usikkerhed
Excel i samfundsfag - Lektion 8: Statistisk usikkerhed
Formuleringer med statistisk usikkerhed i skriftlig samfundsfag
Bent Fischer Nielsen, Vælgeradfærd og statistik, s. 128-139.pdf
Meningsmåling 15.12.2023.xlsx
Arbejdspapir til diskussion. af meningsmålinger
Argumenter for og imod meningsmålinger
Faktalink, Kritik af meningsmålinger.pdf
Arbejdspapir til undersøgelse af effekten af meningsmålinger
Generel respons på opg. 4. Regression og diskussion af medier og demokrati
P1 Orientering | Tirsdag 2. jan. 2024 | DR LYD. Hør indslaget ""Husk... at Dronningen også aktivt har bidraget til at øge symbolske klasseskel"
Jens Olav Dahlgaard m.fl., “Hvordan påvirkes vælgerne af meningsmålinger - Effekten af meningsmålinger på danskernes stemmeadfærd og sympati for partierne”, Politica 47 årg. nr. 1, 2015.
Oplæg hos Voxmeter
Videnskabsteoretiske spørgsmål i samfundsfag.docx
Metode i samfundsfag, samlet i vores samf. drev
Basal videnskabsteori i samfundsfag
Arbejdspapir til kvantitativ metode og spørgeskemaer
Voxmeter
Samfundsfagligt materiale til SRO og diskussion af meningsmålinger
Yosef Bhatti og Tue Pedersen, Medier videreformidler meningsmålinger uden at tage hensyn til usikkerheder, Videnskab.dk 17.04.2017
Marie-Louise Hagemeister, Meningsmålingerne sætter den politiske dagsorden, Kristeligt Dagblad, 13.08.2012
Charlotte Price Persson, ”Forsker: Meningsmålinger kan være nok så fyldt med fejl – men de skal ikke forbydes”, Videnskab.dk, 15.05.2019
Materiale til opg. 5: undersøg med metode
Skema kvantitativ og kvalitativ metode.docx
AHs generelle kommentarer til SRO med fokus på samf.
Talepapir til SRO. Mundtligt forsvar
Videnskabsteoretiske spørgsmål i samfundsfag
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 27
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Velfærd under pres
Kan vi bevare den danske velfærd?
Med udgangspunkt i velfærdsmodellerne og aktuelle problemstillinger undersøger vi forskellige kendetegn ved den danske velfærdsstat.
Vi undersøger finansieringen af velfærden og skattesystemet og hvilke udfordringer, velfærdsstaten står over for økonomisk, herunder øget privatisering, og socialt, fx forventningspres og sammenhængskraften i samfundet.
Endelig diskuterer vi forskellige løsninger på velfærdsstatens udfordringer, hvor vi bl.a. diskuterer konkurrencestaten.
Centrale spørgsmål:
- Hvad kendetegner den danske velfærdsstat og -model?
- Hvilke udfordringer har velfærdsstaten? (økonomisk og socialt (sammenhængskraft)
- Hvordan kan velfærdsstatens udfordringer imødegås?
Kernestof:
• velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked
• globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark
• politiske ideologier
• styring nationalt, regionalt og globalt.
Faglige mål:
• undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
• anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
• anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
• analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
• på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Indhold
Kernestof:
Victor Bjørnstrup m.fl., Velfærdsstaten under pres, 1. udg., Columbus 2015; sider: 18-25, 36-45, 50-62, 217-239, 250-253
Jakob Glenstrup og Peter Brøndum, Ulighedens mange ansigter, Columbus 2015, s. 161-168.pdf
Supplerende stof:
Beregninger i samfundsfag
DOS udgifter.xlsx
image.png
I skal læse fra 18-25 i "Velfærdsstaten under pres". Når I har læst, skal I forklare jeres forældre forskellen mellem det objektive og behovsorienterede velfærdsbegreb. VUP 18-25.pdf
s. 36-43 i "Velfærdsstaten under pres" I har færdiggjort lektien, når I har læst siderne og overstreget tre vigtige ting i teksten for hver af modellerne.VUP 36-43.pdf
Sammenligning af modeller
Google Drive: Sign-inHer skal I lægge jeres noter til modellerne
Udsyn | Til forsvar! | DR LYD
Respons på SRO 2k
Statsministeriet, Regeringens ældrereform handler om selvbestemmelse, tillid og lokal forankring, 30.01.2024
Lisbeth Knudsen, Ældrereformen varsler flere frie valg, men det kommer ikke alle ældre til gode, Altinget.dk, 02.02.2024
Statsministeren varsler opgør med nidkær kontrol i ældrereform, Dr.dk, 30.01.2024
Bjørnstrup m.fl., Velfærdsstaten under pres, Columbus 2015, s. 26-56.pdf
Ældreudspil bliver kaldt "billedsprog" og "langt fra virkeligheden" - Nu svarer den ansvarlige minister igen, Avisen.dk, 01.02.2024
Video: Jürgen Habermas teori om system og livsverden
Intro til velfærdsstaten under pres, delopsamling
Arbejdspapir til Rawls og Habermas
Bjørnstrup m.fl., Velfærdsstaten under pres, Columbus 2015, s. 36-45 og 50-69.pdf
2,7 millioner danskere har privat sundhedsforsikring. Her er to forfatteres bud på fremtidens velfærd, Zetland 2023
Der mangler en større diskussion i samfundet om de private velfærdsforsikringer
Den private velfærd fylder mere og mere i Danmark, Mandag Morgen, 19.10.2020
Industriarbejder og dagpengenes løndækning.xlsx
Ajour #429: Der mangler en større diskussion i samfundet om de private velfærdsforsikringer
Podcast: Altinget Ajour #429: Der mangler en større diskussion i samfundet om de private velfærdsforsikringer
AH læser lektien højt
Victor Bjørnstrup m.fl., Velfærdsstaten under pres, Systime 2015, s. 57-69.pdf
Respons på undersøgelse med metode
Arbejdspapir til demografiens betydning for velfærden
AHs læser lektien højt: Den demografiske udvikling og skattesystemet. Oplæsning af Victor Bjørnstrup m.fl., Velfærdsstaten under pres, Systime 2015, s. 57-69 by AHs samf
Arbejdspapir til skat og velfærd, 2k
AH læser lektien højt: Social ulighed og sammenhængskraft. Oplæsning af Jakob Glenstrup Jensby og Peter Brøndum, Ulighedens mange ansigter, Columbus 2015, s, 161.168 by AHs samf
Arbejdspapir til skolevalg og sammenhængskraft
Danskernes tillid til politikerne rutsjer ned, Institut for Vilde Problemer, 02.10.2023
Arbejdspapir til tilliden i Danmark
Arbejdspapir til løsninger på velfærdsstatens udfordringer, 2k
Victor Bjørnstrup m.fl., Velfærdsstaten under pres, Columbus 2015, s. 217-239.pdf
Arbejdspapir til konkurrencestaten
Opsamling på velfærdsstaten under pres, 2024.docx
Victor Bjørnstrup m.fl., Velfærdsstaten under pres, Columbus 2015, s. 250-253.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
#2 Ideologier, partier og vælgere
Forløb med fokus på partier og vælgere i dansk politik. Hvad partierne angår undersøger vi, hvad der kan forklare partiadfærd (Molin, Down, Kaare Strøm), hvad der kendetegner partiernes historiske udvikling og partityper (fx klassepartier, catch-all og kartel/markedspartier). Hvad vælgerne angår, undersøger vi forskellige vælgertyper (classvoters, kernevælgere, marginalvælgere og issue-voters), udviklingen i vælgeradfærd og hvad der afgør vælgernes valg af standpunkt (fx Down, Michigan-modellen, issue-voting, personfaktor, nærheds- og retningsmodel). Endelig undersøger vi, hvad der kendetegner partiernes vælgere ved hjælp af aktuel statistik og segmentanalyser. I forløbet træner vi notat-genren.
Kernestof fra læreplanen:
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
Faglige mål:
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser
på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Indhold
Kernestof:
Jakob Glenstrup Jensby m.fl., Politikbogen, Columbus 2017; sider: 80-93, 99-107, 109-117, 120-137
Minerva-modellen fra Jonatan Kolding Karnøe, Politisk psykologi, Systime 2023.docx
Supplerende stof:
Opsamling på ideologier og polulisme.docx
Forskellen mellem mandlige og kvindelige vælgere vokser, 04.10.2022
Sådan ville Folketinget se ud, hvis mænd ikke kunne stemme, 08.03.2024
Arbejdspapir til politiske skillelinjer
CO2-afgiften er Venstres chance for en ny begyndelse, POV International, 05.03.2024
Arbejdspapir til analyse af Venstres beslutning om at gå i regering med S og M
Partiernes medlemstal
Arbejdspapir til partier og partityper
Arbejdspapir til hypoteser om vælgeradfærd
Retteskema til opg. 6. Notat til V
Eksemplariske hypoteser fra studentereksamen
De troløse vælgere, Deadline DR2, 28.02.2024
DRTV - Støjbergs stemmer: Det Rigtige Danmarks Radio, 06.03.2023
Nu ved vi, hvad det seneste folketingsvalg afslører om moderne dansk politik. Velkommen til den troløse politiske tidsalder, Zetland.dk, 27.02.2024
Arbejdspapir til vælgeradfærd: rational choice, issue-voting og personfaktoren
Sådan står partier, politikere og vælgere: Dyk ned i 15 grafer om dansk politik, Altinget.dk, 04.04.2024
De har nærstuderet valget, og på flere punkter opfører vælgerne sig som aldrig før, 22.02.2024
Arbejdspapir: Hvem er partiernes vælgere?
Pierre Bourdieu: kapitaler, samfundshieraki og symbolsk vold
KANTARGALLUP, Gallups segmentkompas
Kom tæt på partiernes EU-politik - Europabevægelsen
Europa-Parlamentet
Køn og vælgeradfærd (til elever).xlsx
Fællesdokument - hypoteser
Mænd stemmer blåt, og kvinder stemmer rødt. Forskellen vil formentlig kun blive større
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Køn og ligestilling
Vi indleder forløbet med at kigge kvantitativt på, hvordan det står til med ligestillingen mellem mænd og kvinder i DK ud fra Danmarks Statistiks parametre for ligestilling, fx løn, arbejdsmarkedstilknytning, barsel, politisk repræsentation mm. og vi sammenligner DK med andre lande hvad ligestillingen angår.
Herefter analyserer vi mulige årsager til forskelle mellem kønnene, herunder socialisering til køn og forskelle på arbejdsmarkedet (fx glasloft, rip rap rup effekt) I forlængelse heraf arbejder vi med forskellige teorier om køn (fx biologisk determinisme, patriarkatsteori, køn som social konstruktion samt ideologiernes syn på køn).
Vi diskuterer, hvordan ligestillingen i DK kan fremmes (formel vs. resultatlighed) især med fokus øremærket barsel. I forløbet arbejder vi med kvalitativ metode og interviewteknik, idet vi laver interviews om opdragelse og køn. Til sidst i forløbet perspektiverer vi til køn og seksualitet i Uganda, hvor vi særlig ser på forholdene for homoseksuelle (GCP-perspektiv).
Centrale spørgsmål:
- Hvordan går det med ligestillingen i DK?
- Hvilke årsager kan der være til forskellene mellem mænd og kvinder?
- Hvilke teorier er der om køn?
- Hvordan kan ligestillingen fremmes?
Kernestof:
• identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
• rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
• kvalitativ og kvantitativ metode
Faglige mål:
• Sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre i relation til køn og ligestilling
• Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser vha. tabeller, diagrammer og modeller samt andre typer data
• Anvende og kombinere sociologisk og politologisk viden til at undersøge aktuelle ligestillingsproblemer i Danmark og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
• Anvende teorier, begreber og faglige sammenhænge til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger om køn og ligestilling
• Sammenligne holdninger til køn og ligestilling vha. faglig viden
• På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog
• Foretage fokusgruppeinterview og reflektere over fordele og ulemper ved metoden
Indhold
Kernestof:
Anna Storr-Hansen m.fl., Køn og ligestilling, Columbus 2017, s. 138-151.pdf
Grøndahl og Pedersen (2016) Gode spørgsmål, rigtige svar - Grundbog i samfundsfaglig metode (kvalitativ metode).pdf
Anna Storr-Hansen m.fl., Køn og ligestilling, Columbus 2017, s. 7-73.pdf
Anna Storr-Hansen m.fl., Køn og ligestilling, Columbus 2017, s. 77-91.pdf
Anna Storr-Hansen m.fl., Køn og ligestilling, Columbus 2017, s. 113-129.pdf
Supplerende stof:
Ligestilling i DK i tal
Arbejdspapir til forskelle mellem køn på arbejdsmarkedet
Interviews om kønssocialisering
Dokumentar: DRTV, DR2 Uden køn
Kvalitativ metode
Grundbogstekst - essentialisme vs socialkonstruktivisme (1).pdf
Citatøvelse om syn på køn
Interviewøvelse om kønssocialisering i 2k
I skal medbringe jeres kvalitative interview med et familiemedlem
Interview om kønssocialisering
Judith Butler: Your Behavior Creates Your Gender | Big Think
Arbejdspapir til teorier om køn
Udsyn | Maskulin modgift | DR LYD, 04.03.2024
Feminismebølger
Genstart | Kvinde kvit dit klynk | DR LYD, 01.05.2024
Vil kvindelig værnepligt føre til bedre ligestilling i Forsvaret?, Videnskab.dk, 04.04.2024
DRTV - Debatten: Langt fra ligestilling?, 07.03.2024
Debatten: Øremærket barsel til mænd
I sit møde med kvinderne i Uganda var der et begreb, hun bed fast i: Ubuntu, Femina, marts 2024
Dokumentar: Call me Kuchu, 2012. Om homoseksualitet i Uganda
Country Insights | Human Development Reports
Specific country data | Human Development Reports
Om skriftlig årsprøve i samfundsfag, 2k 2024
Europaparlamentsvalget
Excel i samfundsfag - Lektion 9: Grafisk fremstilling
Her er ti ting, du skal vide om EU-valget, DR.dk, 09.05.2024
Kandidattesten, EU-valg 2024, Altinget.dk
Beregninger og diagrammer med MS Excel (stx, samfundsfag A)
Opgavetyper i samfundsfag. Version 3 forår 2022.pdf
Excel i samfundsfag
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Dansk økonomi
Fokus er mål for og styring af dansk økonomi: Hvordan sikrer vi den danske økonomi?
I forløbet undersøger vi hvad der kendetegner dansk økonomi aktuelt.
Vi indleder forløbet med at se på grundlæggende økonomiske systemer (plan-, markeds- og blandingsøkonomi) og principper (fx markedsmekanismer og det økonomiske kredsløb). Herefter undersøger hvilke mål, der er for økonomien, og hvordan den danske økonomi lever op til målene. Vi undersøger også hvordan vi kan opfylde de økonomiske mål gennem dels økonomisk politik (finans-, penge- og valutapolitik), dels strukturpolitik (fokus på arbejdsmarkedspolitik og skattepolitik). Endelig undersøger vi med udgangspunkt i økonomisk teori (keynesianisme, monetarisme/ nyklassisk teori) i hvilket omfang økonomien overhovedet skal styres.
Centrale spørgsmål i forløbet er:
Hvad er de grundlæggende principper i økonomi?
Hvilke mål er der for en god økonomi? Hvilke målkonflikter er der i økonomien?
Hvordan lever Danmark op til målene?
Hvordan kan man sikre de økonomiske mål?
Hvilke initiativer skal der tages for at sikre Danmarks økonomi?
Hvad kendetegner det danske arbejdsmarked og den danske model?
I hvilket omfang skal man gribe ind i økonomien for at opnå økonomiske mål?
Vi arbejder med følgende faglige mål:
̶- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Og med følgende kernestof:
- makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
Indhold
Kernestof:
Lene Nibuhr Andersen og Jakob Sinding Skött, Økonomibogen, Columbus 2016; sider: 14-20, 22-24, 26-38, 58-62, 65-66, 79-95, 99-119, 127-130, 132-135, 140-151, 154
Kåre Clemmensen og Per Henriksen, Økonomi. Principper, praksis og perspektiver, Columbus 2012, s. 98-108
Supplerende stof:
Arbejdspapir: Maslows behovspyramide og økonomiske systemer
Dansk økonomi slår vores naboer med længder, Tv2.dk, 02.05.2024
Opg. 1: Fællesdelsopgaver og sammenligning med køn
Arbejdspapir til udbud, efterspørgsel og ligevægt
Lineær Regression - Sådan redigeres datamærkater i Excel
Tabel 1. Cigaretpriser og andel rygere.xlsx
Medbring Økonomibogen - vi læser lektien i modulet!
Arbejdspapir til markedsfejl og eksternaliteter
Arbejdspapir til det økonomiske kredsløb
Regression: cigaretter og andel rygere
Medbring tusser el.lign. i minimum to forskellige farver
Arbejdspapir BNP og økonomisk udvikling
Beregn BNP i løbende og faste priser (2).xlsx
Danmarks Statistik, Statistikbanken
Lene Nibuhr Andersen og Jakob Sinding Skött, Økonomibogen, Columbus 2016
Afsnit
Arbejdspapir til corona og væksten i økonomien
Tabel: Corona og BNP
Kriterier for økonomisk vækst i DK
Arbejdspapir til typer af ledighed
Respons på opg. 1: fællesdel og sammenligning med køn
Tegnefilm om prisstabilitet til skoler, ECB
400.000 udenlandske arbejdere gør Danmark og danskerne rigere, Mandag Morgen 10.09.2024
Tema om inflation, Nationalbanken
Medbring Økonomibogen. Vi læser om statens budget i modulet
Arbejdspapir til betalingsbalance, statens budget og aktuel status for dansk økonomi
Opsamling på mål i økonomien: The Big Five
Arbejdspapir til omfordeling og mål i økonomien
Film: Kapitalen i det 21. århundrede
Doghnut-modellen i Københavns kommune
Doughnut-modellen: En ny økonomisk tænkning, DM BIO, 24.04.2023
A healthy economy should be designed to thrive, not grow, TED Talk med Kate Raworth om doghnut-modellen
Doghnut-modellen.pptx
Pararbejde: finanspolitik
Arbejdspapir til multiplikatoreffekten
Multiplikatoreffekt og finanspolitik, Dr.dk, Økonomi for dummies - med Huxi (og Karen) 1:8
Arbejdspapir til pengepolitik i praksis
Oversigt over økonomiske politikker.docx
Denne dansker håber på krone-kollaps - 21 Søndag
Medbring Økonomibogen
Arbejdspapir til valutapolitik
Philipskurven og Friedmans kritik
Arbejdspapir til arbejdsmarkedspolitik
Materiale til opg. 2: sammenlign syn på arbejdsløshed og notat til beskæftigelsesminister
Medbring Politikbogen
Kristof Titeca, Ugandas Silicon Valley, Udenrigs vol. IIII, 2023
Materiale til opgave 2: sammenlign og notat
Arbejdspapir, oversigt over økonomisk teori
Materiale til opg. 3 (opg. formulering og hjælpedokumenter)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
IP #1: En verden i opbrud og dansk udenrigspolitik
En verden i opbrud og dansk udenrigspolitik
I forløbet undersøger vi aktuelle tendenser og problemer i international politik, og diskuterer hvordan de skal håndteres globalt og i dansk udenrigspolitik.
Vi indleder med at se på aktører og magt i international politik, og undersøger hvordan forskellige former for magt (fx hård og blød) er fordelt. Herefter arbejder vi med, hvordan ip-teorierne realisme/neorealisme, liberalisme og konstruktivisme anskuer verden. Vi ser på, hvad der kendetegner den nuværende verdensorden og anvender teorierne til at diskutere, hvilken verdensorden vi er på vej mod, herunder om den nuværende liberale verdensorden kan overleve. Vi har særligt fokus på rivaliseringen mellem USA og Kina (foredrag på DIIS).
I forløbet arbejder vi desuden med staters udenrigspolitik, hvor vi ser på mål og midler for hhv. DK og USA. Vi har særligt fokus på sikkerhedspolitik, hvor vi undersøger hvad der kendetegner trusler i dag (snævre/brede), og hvordan vi kan imødegå dem i en globaliseret verden. Her ser vi på, hvordan forskellige internationale organisationer som NATO og FN kan skabe sikkerhed (magtbalance vs. kollektiv sikkerhed). I lyset at aktuelle begivenheder diskuterer vi hvordan Danmark bedst kan varetage sine udenrigspolitiske interesser i en verden i opbrud.
Centrale spørgsmål i forløbet:
• Hvilke aktører og magtformer er der i international politik?
• Hvordan anskuer ip-teorierne verden?
• Hvad kendetegner den nuværende verdensorden, og vil den nuværende liberale verdensorden overleve?
• Hvilken betydning har forholdet mellem USA og Kina?
• Hvordan kan stater føre udenrigspolitik? (mål og midler)
• Hvad kendetegner sikkerhed og trusler i dag?
• Hvordan kan man håndtere aktuelle trusler i en globaliseret verden (fx gennem sikkerhedsordninger)?
* Hvad kendetegner traditioner i dansk udenrigspolitik og hvordan kan Danmark bedst varetage sine udenrigspolitiske interesser?
Vi arbejder i dette forløb med følgende faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
Kernestof:
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
- globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin
- mål og muligheder i udenrigspolitik
Indhold
Kernestof:
Jesper H. Rasmussen og Jakob Sinding Skött, IPbogen, 2. udg., Columbus, 2023; sider: 15-28, 33-48, 53-61, 63-78, 83-85, 92-108, 114-123, 136, 141-150, 225-240
Supplerende stof:
2024 Pennsylvania: Trump vs. Harris | RealClearPolling
Silver Bulletin 2024 presidential election forecast
Arbejdspapir til polarisering i amr. politik
Explainer: Sådan fungerer USA's valgmandssystem, Dr.dk
Brøndum og Rasmussen, USAs udfrodringer, 2024, 4. udg, s. 109-114.pdf
Svingstater og konfidensintervaller
Splittet hjemme og udfordret ude: Hvilken rolle vil USA spille i verden?, DIIS, 15.05.2023
Om løvfaldsproven i samf. 3k 2024
Generel respons på opg. 3: sammenligning og notat til beskæftigelsesministeren
Vælgere i UsA
Arbejdspapir til magt i international politik
Donald Trump peger mod junglelov i en ny verdensorden, Politiken 10.11.2024.pdf
Theory in Action: Realism
Skema: realisme og idealisme
Kriterier for karaktergivning i samfundsfag.docx
IP intro - En verden i opbrud.pptx
Neorealisme, IPbogen.pptx
Opstil hypoteser om militærudgifter
Udsyn | Putins globale koldkrig | DR LYD, 20.11.2024
Foreign Policy interviews Joseph Nye
Mette Frederiksens tale ved pressemøde om det danske forsvarsforbehold, 2022
Opgave: Hvad kan udledes om sammenhængen mellem demokrati og fred
KOF Globalisation Index
Udviklingen i demokratiske stater, Variable Graph, Julius-Maximilians-Universität Würzburg
Skema over realisme og liberalisme
Opg. 3: Fællesdelsopgaver med IP
Konstruktivisme i IP.pptx
Putin bluffer, men hans udtalelser er farlige, siger NATO-chef, Tv2, 02.03.2024
Arbejdspapir til diskussion. Hvor er verden på vej hen og overlever den liberale verdensorden?
Der er oprør mod Vesten. Her er din guide til den nye verdensorden, Zetland.dk, 28.08.2023
Andreas Bøje Forsby
Udsyn | Verden ifølge Kina | DR LYD
For 26 år siden forudså Huntington, at Vesten ville komme i konflikt mod Rusland, Kristeligt Dagblad, 13.03.2022
Historien er stadig slut, Weekendavisen, 12.04.2022
Opg. 4: IP-opgave. Sammenlign og diskuter
Uddrag af artiklen "Historien er stadig slut" af Francis Fukuyama
Generel respons på opg. 3. Fællesdel med IP
Tekstboks 7.2: Clash of Civilizations (s. 141-142 i IP-bogen)
I dag får kongen og dronningen besøg af Trumps favorit-diktator, Dr.dk, 06.12.2024
TitelArbejdspapir til mål og midler i udenrigspolitikken
Arbejdspapir: analyse og diskussion af dansk udenrigspolitisk strategi
Interview med Lars Løkke Rasmussen om dansk udenrigspolitisk strategi, Deadline, DR2, 17.05.2023
Løkke klar med ny strategi for dansk udenrigspolitik: Vi må ikke være naive, Altinget.dk, 16.05.2023
Trumps udenrigspolitik er blevet kaldt isolationistisk. Nu virker den aggressivt imperialistisk, Information 24.12.2014
Rasmus Sinding Søndergaard, “Splittet hjemme og udfordret ude: Hvilken rolle vil USA spille i verden?”, DIIS, 15.05.2023
Trumps Grønlands-stunt afslører hans kommende præsidentstil og syn på NATO, DIIS, 09.01.2025
Respons på opg. 4: Sammenlign og diskuter, Ukraine
Arbejdspapir til amerikansk udenrigspolitik
Opg. formulering: IP-opgave. sammenlign og diskuter
Arbejdspapir til Københavnerskolens teori om sikkerhedsliggørelse
Københavnerskolen og det udvidede sikkerhedsbegreb
Arbejdspapir til FE’s rapport om sikkerhedspolitiske trusler mod Danmark
UDSYN 2024. En efterretningsbaseret vurdering af de ydre vilkår for Danmarks sikkerhed og varetagelsen af danske interesser
Tidsplan og råd til skriftlig eksamen i samfundsfag.docx
Opgavetyper i skriftlig samfundsfag.pdf
Johannes eksemplariske besvarelse af terminsprøven 2025
Terminsprøve, del 1
Fællesdelsopgave med konfidensintervaller
Tabel 1. Partiernes stemmeandel. Folketingsvalget 2022 og meningsmåling den 9. feb. 2025. Procent.xlsx
Respons på terminsprøve, 3k 2025
Intens weekend i München: USA gav en skideballe, og Zelenskyj kaldte på en europæisk hær, Dr.dk
SIPRI Military expenditures 2023.xlsx
Arbejdspapir til NATO og europæisk sikkerhed
Sikkerhedspolitisk ekspert: Trump vil underminere Nato, Altinget.dk
Nato fortsætter oprustning men befolkninger er skeptiske, Kristeligt Dagblad
FN’s Sikkerhedsråd er fortsat et af de vigtigste fora til at forhindre tredje verdenskrig, Information aug. 2024
Arbejdspapir til FN og Ukraine
Godt eksempel på synopsis om dansk økonomi (1).docx
Mundtlig eksamen samf A-niveau.pptx
Ved det grønne bord, billagssæt.pdf
Arbejdspapir til dansk udenrigspolitik, traditioner og aktuelt
Medbring IPbogen
Basal videnskabsteori i samfundsfag
Danske partiers holdning til udenrigs- og sikkerhedspolitik, hård og blød aktivisme
IPbogen s. 235-240 og partiers udenrigspolitik.pptx
Opg. 5. Fællesdel med konf. og undersøg med metode
Arbejdspapir: Opsamling på og problemstillinger i IP-forløbet
Bilagssæt eksempel DK udenrigspoliktik i en global verden (2).docx
Eksempler på synopsis TIL ELEVER (1).docx
Vejledning til synopsis til mundtlig eksamen, a-niveau (1).doc
Medbring IP-bogen
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 30
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
IP #2: Dansk udenrigspolitik: økonomi og EU
Dansk udenrigspolitik: økonomi og EU
I dette forløb arbejder vi videre med dansk udenrigspolitik fra forrige forløb med særlig fokus på international handel og EU's betydning i udenrigs- og sikkerhedspolitikken.
Vi sætter først fokus på DKs udenrigsøkonomiske interesser og hvordan Danmark klarer sig i den internationale handel. Vi arbejder med handelsteorier (Adam Smith, Ricardo, Linders og Krugman) og undersøger handel i en globaliseret verden (tabere og vindere + diskussion af protektionisme/toldmure). Så arbejder vi med dansk konkurrenceevne, hvor vi undersøger priskonkurrenceevne, strukturel og institutionel konkurrenceevne samt diskuterer konkurrencestaten.
Herefter har vi fokus på EU. Først en intro til EU som union, integration og EUs institutioner. Så undersøger vi EU som en økonomisk aktør (det indre marked) og EU som udenrigspolitisk aktør. Til sidst diskuterer vi i hvor høj grad DK kan varetege sine udenrigs- og sikkerhedspolitiske interesser gennem EU.
Centrale problemstillinger:
- Hvordan klarer Danmark sig i den internationale økonomi?
- Hvorfor handler lande med hinanden?
- Hvordan påvirker priser, strukturer og institutioner et lands konkurrenceevne?
- Hvad betyder den danske velfærdsmodel for konkurrenceevnen?
- Hvad kendetegner EU som union, integrationen i EU og EUs institutioner?
- Hvilken betydning har EU for dansk økonomi, jf. det indre marked?
- Hvilken rolle kan EU spille som udenrigspolitisk aktør?
- Hvilken rolle spiller EU i forhold til at Danmark kan varetege sine udenrigs- og sikkerhedspolitiske interesser?
Kernestof:
• aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
• mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
• globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin.
• makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
• globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
• velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
Faglige mål:
* forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
• undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
• formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
• anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
• anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
• på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog
Indhold
Kernestof:
Lene Nibuhr Andersen og Jakob Sinding Skött, Økonomibogen, Columbus 2016; sider: 155-156, 198-205, 245-249
Henrik Kureer, ØkonomiNU, Systime, i-bog, Institutionel konkurrenceevne (kap. 14.2 og 14.3)
Hans Branner, Det politiske Europa, 3. udg., Columbus 2017; sider: 24-34, 44-48, 170-179
Jesper H. Rasmussen og Jakob Sinding Skött, IPbogen, 2. udg., Columbus, 2023; sider: 152-155
Supplerende stof:
Økonomi for dummies, Ricardos teori og relative fordele
Eksempler på SRP'er
Medbring Økonomibogen
Erhvervsministeriet: Danmark. En vinder i en ny verden, juni 2024.pdf
Globaliseringen er mindre populær end nogensinde. Denne elefantgraf kan forklare os hvorfor, Zetland.dk, 2020
Arbejdspapir til globaliseringens vindere og tabere
Medbring hovedtelefoner
Kriterier for karaktergivning i samfundsfag.docx
Branko Milanovic: Trump-sejr handler stadig om middelklassens utilfredshed - Mandag Morgen, 14.01.2025
Respons på opg. 5- fællesdel med konfindensintervaller og undersøg med metode.pptx
Hypoteser om Danmarks aktuelle placering i den internationale konkurrence
Udsigt til lavere lønstigninger og stabil inflation trods usikre tider, Nationalbanken, 19.03.2025
Arbejdspapir til konkurrenceevne
Opgave: Notat til finansministeren om dansk konkurrenceevne
Eurobarometer
EP_Winter_EB047EP_EU27presentation_en.pdf
Hans Branner, Det politiske Europa, 3. udg., Columbus 2017
EU centrale organer og deres rolle i beslutningsproces.pptx
AI, grøn energi og uafhængighed: Her er EU's 'konkurrencekompas', Dr.dk, 29.01.2025
EU’s nye 'konkurrencekompas' er landet, Tænketanken Europa, 30.01.2025
Arbejdsspørgsmål til EUs politiske områder, det indre marked og konkurrenceevne
Medbring bogen "Det politiske Europa"
Explainer: ReArm Europe, Tænketanken Europa, 10.03.2025
DRTV - Deadline: Tid en fælles europæisk hær?, 31.03.2025
Bilagssæt til synopsis, IP1 og IP2.docx
Jesper Hjarsbæk Rasmussen og Jakob Sinding Skött, IPbogen, 2. udg., Columbus 2023, s. 152-155
Arbejdspapir til EUs udenrigs- og sikkerhedspolitik
De danske forbehold, EU-oplysningen
Arbejdspapir til danskernes holdning til EU, 2025
De danske partierns holdning til EU
Medbring "IPbogen" og "Det politiske Europa"
Mundtlig eksamen i samf.
Forslag til synopsis til IP1 og IP2.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
#2 Socialisering og identitet i det senmoderne
Et kort forløb om integration, der ligger i forlængelse af forløbet ”#1 Socialisation og identitetsdannelse i det senmoderne”. Vi tager udgangspunkt i begreberne integration, assimilation og segregation og en aktuel debat om målet for integration. Herefter undersøger vi hvordan det går med integrationen i, og hvilke udfordringer unge med anden etnisk baggrund står overfor i deres identitetsdannelse (fx traditionel vs. senmoderne + identitetsvalg). Endelig diskuterer vi muligheder og udfordringer for at øge integrationen i DK. Herunder hvad er målet: integration eller assimilation?
Problemstillinger i forløbet:
- Hvad indebærer de forskellige processer: integration, assimilation og segregation?
- Hvordan går det med integrationen i DK?
- Hvilke udfordringer med identiteten kan unge med anden etnisk baggrund have i det senmoderne?
- Hvilke muligheder og udfordringer er der for at forbedre integrationen i DK?
Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Indhold
Kernestof:
Morten Hansen Thorndal, Ærkedansker, perkerdansker, 2. udg. Columbus 2018, s. 15-18.docx
Morten Hansen Thorndal, Ærkedansker, perkerdansker, 2. udg. Columbus 2018, s. 78-84 (identitetsdannelse).docx
Morten Hansen Thorndal, Ærkedansker, perkerdansker, 2. udg. Columbus 2018, s. 98-102 (Honneth og anerkendelse).docx
Supplerende stof:
Frederik Vads tale i Folketinget om udlændingestramninger (Den tredje erkendelse)
Frederik Vad har ret. Der eksisterer uden tvivl en "herskerattitude" blandt visse indvandrere - Altinget, 02.02.2024
Arbejdspapir: integration eller assimilation?
Paula Larrain: Jeg kan på kilometers afstand se, at Frederik Vad ikke aner, hvad danske værdier er - Altinget, 12.04.2024
Opsamling på forløbet socialisation og identitet i det senmoderne, 2.k 2023 (2).docx
Arbejdspapir. Undersøg indvandrere og integrationen i Danmark
Sociolog Ruud Koopmans: Islam må smide sine politiske ambitioner
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55740149218", "T": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55740149218", "H": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55740149218" }