Rysensteen Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Rysensteen Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 SP/b - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Rysensteen Gymnasium
Fag og niveau
Spansk A
Lærer(e)
Trine Roelsgaard Larsen
Hold
2022 SP/b (
1b SP
,
2b SP
,
3b SP
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Español y los españoles
Titel 2
hitverber og repetition
Titel 3
Don Juan y el amor
Titel 4
GCP: Día de muertos
Titel 5
Globale tendenser (+SRO)
Titel 6
Festival de cine
Titel 7
Latinoamerica: Adicción y violencia.
Titel 8
Sexo en proceso - kvindekamp i Latinamerika
Titel 9
EKSAMEN: Regionalismo, nacionalismo y fútbol
Titel 10
EKSAMEN: Latinoamérica
Titel 11
EKSAMEN: Canciones de protesta
Titel 12
EKSAMEN Pedro Almodóvar y Todo sobre mi madre
Titel 13
TILLADTE digitale HJÆLPEMIDLER: SKRIFTLIG EKSAMEN
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Español y los españoles
Indhold
Kernestof:
Alfabeto | Interactive | Learn Spanish Letter Sounds | Jack Hartmann
Titel
Medbring din cuaderno (dit nye skrivehæfte) og noget at skrive med!
Brug 10-15 min på at Øv de tre regelmæssige verbalbøjninger her
Aske har en sang med :)
Se her Titel
¿Qué quieres? Hvad vil du gerne?
Aslak har en sang med som han præsenterer kort.
Practicar los verbos SER, HABLAR, COMER y VIVIR. Øv de 4 verbers bøjning så du kan dem udenad, så starter vi timen med en lille verbumtest.
Medbring el cuaderno!
Lyt til de første 2 min af 1 af de 3 nedenstående videoer. Lyt flere gange og gentag efter videoen: 🔤 SPANISH ALPHABET: Pronunciations and Sounds - El alfabeto [Level 1 - A1.1] #LearnSpanish
El Abecedario en Español con Ejemplos | The Spanish Alphabet (ELE)
Eller syng det: Canciones Infantiles - Alfabeto Espanol 1
Følg linket og indsæt verbet hablar. Klik videre på knappen 'næste' og lav også spørgsmål 2, 3 og 4. Frivilligt: Lav evt. også 5 og 6.
Find en alfabetsang og send den til den næste på klasselisten. Dvs. Agnes sender til Anna. Anna sender til Aske. Aske sender til Aslak osv. og Viola sender til Agnes. Send den senest onsdag den 16/11 kl 20.00 og lyt til den inden torsdag
Aslak har en sang med. Husk at sende titel og kunstnernavn til mig. :)
Gå en tur derhjemme og øv dig på tallene på spansk (Fokuser på 1-20 men lyt til det hele): Dar un paseo y Practicar los números https://www.youtube.com/watch?v=p-p2V4SCNAY
Afsnit
Practicar los verbos regulares:Hablar=at tale / Vivir=at leve, bo / Comer=at spise i præsens/nutid
Medbring som altid el cuaderno!
Kan du stadig bøje hablar, comer, vivir og ser? Du skal også kunne bøje estar til i dag. (How you feel and where you are, always use the verb estar)
verbos regulares
verbos irregulares: ser, estar, hay
Se denne video og besvar spørgsmålene i elevfeedback inden modulet i dag. Clase de español para principiantes - presentarse en español nivel A1
Cosas en el aula
3. Ceuta, Melilla y Gibraltar
Husk el cuaderno!!
Husk hovedtelefoner
La hora: 3. Ceuta, Melilla y Gibraltar
Manu Chao - Me Gustas Tu (Official Music Video)
Me gustas tú, de Manu Chao (con letra)
En mi tiempo libre
I elevfeedback skal du skrive 3 forskellige klokkeslæt incl oversættelse. Du skal desuden skrive tre forskellige sætninger om noget du kan lide: Me gusta/me gustan
Vocabulario de navidad
Practica los números: Spanish Numbers. Learn Numbers in Spanish 1-100 | don Quijote
Feliz navidad! Så skal der jules! Vi starter kl 8.45. Medbring en lille gave (10-20 kr) til julebingo og tag hyggeligt juletøj på
Medbring 10 små stykker juleslik pr person (fx karameller) (noget der har papir på for I skal spille om det)
I jeres makkerpar: find en julesang på spansk som I er klar til at spille for os.
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
hitverber og repetition
Repetition
Fokus på at lære hitverbernes betydning samt bøjning udenad i de tre verbaltider: Præsens, Perfektum og nærfremtid
Indhold
Kernestof:
que has hecho en las vacaciones.docx
Medbring 1-2 billeder fra din ferie - du behøver ikke printe dem men du skal have valgt dem hjemmefra og lagt dem på dit skrivebord på computeren.
Læs i det vedhæftede dokument om ser, estar og tener. Repeter bøjningen af ser, estar og tener i præsens. Find også ud af hvordan de tre verber bøjes i perfektum participium/kort tillægsform og dermed i perfektum. Skriv det hele i elevfeedback. I mod
hitverberne kap 1b kopi.pdf
verbos hit
medbring evt. fodbold, volley ball, basket ball, badetøj:-)
vi mødes i skolegården kl 12.10
Los verbos hit
Spanien-ekspert: Balladen om fodboldpræsidentens VM-kys er et billede på spansk kulturkamp
bogstavsuppe+verbalbøjning Tapas cap 8.docx
Bull-running San Fermin festival gets underway in Pamplona
SAN FERMÍN 2023 | Así ha sido el primer encierro de los Sanfermines | EL PAÍS
Pin on Navarra
Vi starter modulet med verbaltest så: Tenéis que leer sobre el verbo hit 'haber' en documento adjuntado. Tenéis que practicar la conjugación del verbo. Tenéis que practicar los verbos regulares también y los verbos irregulares: ser, estar y tener. /I
Tenéis que practicar la traducción de los verbos hit. / I skal også øve oversættelse af hitverberne. Brug din cuaderno eller quizlet.
Deberes: Tienes que estudiar los verbos hit 'deber' y 'ir' en el documento de los verbos hit. Y contestar las preguntas en 'elevfeedback'. Tienes que saber conjugar los verbos deber y ir de memoria. Examen de verbos hoy en clase. (Danés: Læs i dokume
Sigue leyendo el documento de los verbos hit. Hoy lee sobre los verbos hit 'poder' y 'querer'. Y contesta las preguntas en elevfeedback. Tienes que memorizar las conjugaciones del verbo poder y querer. También tienes que saber conjugar los verbos ser
Seguir leyendo el documento de los verbos hit. Hoy lee sobre el verbo hit 'pensar' y 'decir'. Y contesta las preguntas en elevfeedback. Tienes que memorizar la conjugación de los dos verbos. Todavía tienes que saber conjugar los verbos hablar, comer,
Importante: traer tu cuaderno/husk din cuaderno
Hvis du er glad for at tegne, så tag tusser/farveblyanter eller andet tegnegrej med.
Modulet starter 10.00! Så kom i god tid!
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Don Juan y el amor
Vivir la vida af Marc Anthony
Don Juan
Me quedo contigo - Los Chunguitos + Rosalía
nærfremtid
pronominer - objektsformerne
hitverber fortsat
Indhold
Kernestof:
Marc Anthony - voy a vivir.docx
ME QUEDO CONTIGO rellenar.docx
Practicar el verbo saber y dar.
Øv alle hitverberne som vi har haft indtil nu i de tre bøjninger: ser, estar, haber, ir, deber, tener, tener+que, poder, querer, decir, pensar, saber, dar samt det 'nye' dejar. Skriv bøjningen af dejar i elevfeedback i alle tre bøjninger.
OBS: Forestillingen varer ca 2 timer UDEN pause. I kan ikke gå på toilettet under forestillingen, så det må I klare inden. Vis respekt over for skuespillerne som har gjort sig umage og som bliver forstyrrede, hvis I ikke er stille.
ME QUEDO CONTIGO rellenar (3).docx
DON JUAN - descripción de personas.docx
Practicar los verbos hit: ser, estar, haber, ir, deber, tener, poder, querer, decir, pensar, saber, dar og dejar. Examen en clase hoy. También la traducción. Øv alle de hitverber I har haft indtil nu. Test i modulet. Øv også oversættelsen.
Practicar: hitverbernes oversættelse
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
GCP: Día de muertos
Cultura mexicana.
Viden om den mexikanske højtid Día de muertos.
Diverse tekster.
Vi taler om forskelle i danske og mexikanske forestillinger om døden samt måder at forholde sig til døden på.
Eleverne beskriver billeder af mexicanske altre.
Eleverne laver eget alter
Omfang: 2 procent
Indhold
Kernestof:
udvidet præsens. Hvordan bøjes llevar og hacer i udvidet præsens? Hvordan kan man oversætte udvidet præsens. Ex: Estoy escribiendo. Svar i elevfeedback.
Practicar los verbos hit: ser, estar, haber, ir, deber, tener, poder, querer, decir, pensar, saber, dar, dejar, llevar og hacer. Examen en clase hoy. También la traducción. Øv alle de hitverber I har haft indtil nu. Test i modulet. Øv også oversættel
DON JUAN - descripción de personas.docx
øv verbet gustar
Oversæt følgende sætninger i elevfeedback: Jeg kan lide musik. Han kan lide at danse. Vi kan lide spansk. Du kan lide os.
Omfang
Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Globale tendenser (+SRO)
Indhold
Kernestof:
øv verbet gustar
Oversæt følgende sætninger i elevfeedback: Jeg kan lide musik. Han kan lide at danse. Vi kan lide spansk. Du kan lide os.
Vi mødes i Vester Vov Vov biograf (Absalonsgade 5) kl 12.15.I skal tages jeres ting med, vi har fri når filmen er slut.
https://drive.google.com/drive/folders/13WXRZVWynYOuYjdTr3ccoGKD2-xb0DPB
3) Arbejde på plandagen 2023
Vigtigt: Læs s. 1-4 i det vedhæftede dokument. Det er vigtigt i fht baggrundsviden til SRO. Den spanske borgerkrig og Francotiden.docx
Guía de la buena esposa de 1953 enfurece a mujeres actuales: 11 reglas sorprendentes | Guioteca.com
Spanske passioner
Filmens grundelementer
Filmiske virkemidler
FILMANALYSE til SRO.docx
Tænk over om du har spørgsmål, du har brug for at få afklaret. Det kan være til det faglige i engelsk eller spansk, eller til formalia og SRO, eller det metodiske.
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Festival de cine
Indhold
Kernestof:
Gambitter.docx
Ejercicio oral-hablar de las vacaciones de navidad.docx
Invitation til Fremmedsprogenes Filmfestival Den Gyldne GCPard 2024
Remediar un texto - filmfestival.docx
hitverberne kap 1b kopi.pdf
Husk pas!!!!!
medbring noget at skrive - como siempre
RESEÑA DE PELíCULAS.docx
Titel
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Latinoamerica: Adicción y violencia.
Modulet er en optakt til innovationsforløb i samarbejde med engelsk
Indhold
Kernestof:
kig denne igennem 1 gang og se de uddybede oversættelser
Øv hitverberne til du har styr på dem her
Omfang
Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Sexo en proceso - kvindekamp i Latinamerika
Tekster fra Sexo en proceso:
Introducción a los estereotipos y el machismo
¿Sabes qué es el micromachismo?
El Reggaetón
Introducción a la violencia machista en el continente latinoamericano ???
Sange:
Wisin & Yandel: Chica Bombastic
Cali y el Dandee: La muda
Lastesis: El violador eres tu
Bad Bunny: Titi me preguntó
Foredrag om kvindekamp og ligestilling
Indhold
Kernestof:
Øv dig på at kunne oversætte hitverberne samt bøje dem i præsens/nutid, førnutid/perfektum, nærfremtid og udvidet tid (estar+gerundium) hitverberne kap 1b kopi.pdf
Testen i modulet i dag handler om at læse en tekst på spansk om vores nye emne: Sexo en proceso. Og dertil svare på nogle spørgsmål samt skrive noget tekst. Det vil være en god idé at have godt styr på de almindelige verbalbøjninger samt de hitverber
Øv A La letra til el violador eres tu hoja de trabajo - temadag.docx
Husk medbring blyant/kuglepen
Øv D (efter oplæg) El violador eres tú - hoja de trabajo - temadag.docx
OBS: Husk at melde tilbage hvem af jer der kan have de søde spaniere boende. HUSK at I SELV skal være gæster i spaniernes hjem til september!
Hvis du har svært ved at udtale rulle-rHow to Roll Your R's, Step-by-Step [Spanish Pronunciation]
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
EKSAMEN: Regionalismo, nacionalismo y fútbol
Regionalismo, nacionalismo y fútbol
Temaet er dels et samarbejde med engelsk. Dels en forberedelse til GCP-rejsen til Madrid. Når eleverne er i Madrid skal de i grupper arbejde med en problemstilling inden for emnet. Produktet er en kort film.
Vi undersøger betydningen af fodbold i Spanien og ser på hvordan spaniernes forhold til nationalisme og regionalisme spiller ind.
- at fodbold er en udbredt sport
- at mange, mange spaniere har et lokalt hold de holder med og derudover enten holder med Barca eller Real Madrid.
- at det ofte er en familieudflugt at tage til fodboldkamp
- at der er regioner som betragter sig selv som nationer
- at nationalisme oftest handler om region
- at nationalisme i fht central Spanien af mange bliver anset for at være = Franco
- at Franco forbød regionerne og sprogene
- at regionerne i dag (efter Franco) har udpræget selvstyre
- at der har været/er selvstændighedsgrupper/initiativer i særligt Baskerlandet og Catalonien
Eleverne laver en film om emnet hvor de bl.a. interviewer spanierne.
Vi træner:
- Hablar de fotos
- Verbos hit
- Vocabulario de fútbol
- Hablar con los españoles
Kernestof:
1. El psicólogo del deporte: "El fútbol es el deporte rey"
2. El aficionado El fútbol es lo más importante de las cosas menos importantes
3. El bloguero "El Barça es el escaparate para Catalunya"
4. Banderas en los balcones (trabajo oral 6)
5 Un bar para hacer amigos (cultura española) (Trabajo oral 2)
Tekst 1-3 er fra Britt Lundgreen Hansen: El deporte rey. (i-bog fra Systime)
Tekst 4-5 er fra España en la calle
Supplerende:
a) Introduktion til spansk fodbold i El deporte rey
b) Real Madrid (tekst på dansk) i El deporte rey
c) F.C. Barcelona. Tekst på dansk i El deporte rey
d) Laurvig - Sp Når ideologi og identitet flyder
e) Nation og nationalisme i Spanien. Af Kasper Kloch. La Danesa
f) ¿Eres un/una deportista?
Indhold
Kernestof:
Buscar 2-3 fotos de tus vacaciones y llevarlas a clase. De antemano tienes que buscar el vocabulario necesario para hablar de tus fotos. Find 2-3 billeder fra din ferie og medbring dem. Du skal på forhånd have slået nogle ord op som du har brug for f
Se videoen og skriv de 7 råd ned i jeres cuaderno (skriv på spansk) Gæt jer frem - hvad fortæller han?
Leer aquí: 4. El psicólogo del deporte: "El fútbol es el deporte rey"
61680945-9398b-256 - eNøgle til El deporte rey
Memrise
Practicar los Verbos hit
Find 1-2 øvelser på Memrise. Brug 15 min på øvelsen.
Til 3b: Medbring papir og blyant til at tage noter til foredraget. I skal bruge Kaspers pointer i jeres engelskaflevering og i jeres GCP-video fra Madrid. I må ikke tage noter på computer eller telefon!
Husk madpakker til jer selv og jeres spanske gæster!
Husk madpakke til frokost og også en lille snack + vanddunk til at spise/drikke i toget, så I ikke møder sultne op til workshop.
2022b and Spanish students Identity project .docx
Vocabulario de fútbol
ingen lektier
practicar Vocabulario de fútbol
Farvel til våbnene
Den gode film (2024) - Guide til GCP-film
Problemformulering
Filippa, Ella og Elektra møder i FT2-15 til præsentation af sproglig linje. Derefter tilbage til spanskmodulet <3
Pakkeliste
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Min læring: uregelmæssig præteritum
19-08-2024
Trabajo oral 1
30-08-2024
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
EKSAMEN: Latinoamérica
Latinoamérica entre orgullo y pobreza
Latinamerika med særligt fokus på Mexico.
Emnet introducerer eleverne overordnet til Latinamerika og derefter snævres ind til et fokus på Mexico og de udfordringer landet har med fattigdom, vold, korruption, migration og narkokarteller, som fører til at mange drager ud på en rejse mod nord i et håb om et bedre liv i USA. Samtidig er der en tydelig stolthed over at være latinamerikaner (El orgullo og Calle 13 Latinoamérica) og et ønske om at kæmpe for en positiv udvikling. Fx journalisterne i serien Frente Tijuana og englene i Ciudad Juárez. Denne stolthed og kamp ses også i protestsangene i miniforløbet herom.
- pobreza
- violencia
- drogas
- migración
- corrupción
- orgullo
- la lucha
- fuerza
Ordforråd:
https://quizlet.com/dk/968188792/las-drogas-y-la-migracion-flash-cards/
https://quizlet.com/_38u1dw
Kernestof:
a) El orgullo (delprøve 1+2)
b) Sin Nombre (film)
c) 1. og 2. afsnit af serien "Tijuana"
d) Latinoamérica. Sang af gruppen Calle 13.
Supplerende:
Latinoamérica - Introducción (fra Sin prisa pero sin pausa)
Blandt engle og lejemordere. Horisont afsnit om narkokrigen i Ciudad Juárez
Carteles de drogas:
https://www.dreamingspanish.com/watch?series=6451143ed4c9287f7f610bf1&episode=644676297be6ac4ed97047eb
Indhold
Kernestof:
El orgullo (e-mail).pdf
Delprøve 1
Opgaven
https://www.spanishdict.com/translate/escuchar
Få øvet på hitverberne, brugen af ser/estar/hay, præteritumsbøjninger, imperfektumsbøjning og/eller trænet hvordan man laver billedbeskrivelse, så I er klar til løvfald i morgen. Vælg selv hvad du har mest brug for at øve.
præteritum
hitverber betydning
hitverbernes præsens bøjning
basis vocab om billeder
øv ser estar hay
imperfektum
practicar el vocabulario en quizlet
América Latina - introducción.pdf
preguntas para la introduccion Latino América.docx
Invitation, Sprogcamp2025.pdf
Muy importante: Practicar el vocabulario en casa!
Lektie (brug max 20 min på lektien): Ver el vídeo en casa. Mens du ser videoen skal du skrive vigtige nøgleord og nøglefraser ned. Når du har set videoen skal du besvare spørgsmålene i elevfeedback. Her er videoen (lyt og prøv at forstå) Carteles de
Hvis du ikke så dokumentaren "Blandt engle og lejemordere" i sidste modul vil jeg bede dig om at se den hjemme: CFU-login
Brug 10 min på: Sin nombre vocabulario
Sin-Nombre_analisis preguntas.pdf
Brug 10-15 min på at øve: Sin nombre vocabulario
Her er det I skal arbejde med:
ejercicios Tijuana.docx
https://docs.google.com/document/d/1jxjGsJlzMtLC4lIdNhG-R2Z50VkLVxdeXUFu6jZq__E/edit?tab=t.0
se eller gense 1. afsnit af serien Tijuana på netflix. Du skal have godt styr på, hvem de enkelte hovedpersoner er.
Ver episodio 2 de Tijuana
Bliv bedre til spansk: Det er ikke som sådan lektie, men jeg vil da anbefale, at I genser episode 2, så I både har godt styr på handlingen og personerne, men så I også hører sproget.
Hav din cykel med i dag, så du hurtigt kan komme fra Rys til Cinemateket.
Læs her om Chinas
https://data.rysensteen.dk/opgavesamling/Spansk/2024-08-08/
OBS: hvis du ikke var der sidst, vil jeg anbefale dig, at du selv læser om pronominer: subjektsformer, direkte objektsformer, indirekte objektsformer, præpositionsformer, possesive pronominer, refleksive pronominer. Spørg evt en af dine kammerater om
Escribir un artículo.docx
Hablar sobre un video de Dreaming Spanish.docx
find en video på dreaming spanish som du skal se samt forberede at kunne fortælle om på spansk i dag søg her
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 30
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
EKSAMEN: Canciones de protesta
Forløber introducerer kort eleverne til latinamerikanske protestsange eksemplificeret ved Silvio Rodríguez – "Playa Girón" (Cuba, revolution og anti-imperialisme)
Pablo Milanés – "Yo pisaré las calles nuevamente" (Chile, diktaturet)
Mercedes Sosa – "Sólo le pido a Dios" (Argentina, social retfærdighed)
Víctor Jara – "Te recuerdo Amanda" (Chile, arbejderklasse og kærlighed i en svær tid)
Meget kort om historisk kontekst samt tematik og betydning for det politiske og sociale liv. I 2. g arbejdede vi med protestsangen og protestbevægelsen: LASTESIS: Un violador en tu camino (Chile) (2009)
Gruppevis har eleverne arbejdet med:
“Latinoamerica” - Calle 13
“Una velita” - Bad Bunny
“Canción sin miedo” - Vivir Quintana
Compañera presidenta - Vivir Quintana
“Frijolero” - Molotov
"Afilando los Cuchillos" – Residente, Bad Bunny & iLe
"Somos Sur" – Ana Tijoux ft. Shadia Mansour
"El Aguante" – Calle 13
"Plata Ta Tá" – Mon Laferte ft. Guaynaa
“Solo de mí” - Bad Bunny
Indhold
Kernestof:
Mercedes Sosa - Solo le Pido a Dios
Victor Jara - Te Recuerdo Amanda (audio oficial)
PLAYA GIRON de Silvio Rodriguez
Pablo Milanes - Yo pisare las calles nuevamente.
Canciones de protesta trabajo de pareja modul 1.docx
Prøv at bruge denne derhjemme. Brug ca 15 minutter på at afprøve den. Skolebot - Spansk læringsassistent
Husk at medbringe udfyldt dokument om latinamerikansk musiker (canción de protesta)
OJO: Presentación oral de Laurits, Julius y Frederik
OJO: Presentación oral de Lulu, Sigrid y Bjørg
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
EKSAMEN Pedro Almodóvar y Todo sobre mi madre
Almodóvar y todo sobre mi madre - EKSAMEN
Dette forløb bygger videre på 2g forløb om Francotiden og la transición.
Vi arbejder i dette tema med Almodóvars film, med udgangspunkt i "Todo sobre mi madre".
Vi har derudover tidligere set filmene: Mujeres al borde de un ataque de nervios (set i 1. g) Volver (set i 2. g), Laberinto de pasiones (set i 2. g)
Alle film ligger på filmstriben.
Der er særligt fokus på hvordan Francotiden, la transición og udviklingen mod demokrati har påvirket Almódovars film.
Kernestof:
- Todo sobre mi madre
- Breve historia de la España moderna (introtekst) (Sin prisa, pero sin pausa, Gyldendal s. 80-84,
- Volver
Fokus:
Pedro Almodóvar y la sociedad española: Influencia de la movida madrileña, España después de la dictadura. La nueva democracia.
-Hacer descripción de los personajes y la película
Temas:
La familia: (Manuela / Esteban, Rosa-hija / Rosa-madre)
Roles de género: (las mujeres: Manuela, Rosa, Agrado, Huma) ¿qué pasa con los hombres?
Temas de la realidad social: la identidad sexual, nuestra relación con la muerte/la vida, el sida, el trabajo, las drogas, el alzheimer o la prostitución
Temas universales: (El amor (importante: el amor entre madre e hijo), La solidaridad, La tolerancia, La esperanza, La realización personal, La amistad)
Supplerende materiale:
- Trines ppt
-La movida madrileña (Sin prisa, pero sin pausa, s. 85-86)
-- Alaska: A quién le importa (Sin Prisa, pero sin pausa, s.87-88) (canción)
- Mecano: No me puedo levantar (canción)
- Volver (denne i 2. g)
- Laberinto de pasiones (denne i 2. g)
- Mujeres al borde de un ataque de nervios (denne i 1. g)
- Un año de amor de Luz Casal (interpretado por Miguel Bosé) -
https://www.youtube.com/watch?v=I8vTnLPevQY
- Modelo 77 (película de Alberto Rodríguez) (Denne i biografen i 2g)
Indhold
Kernestof:
Afsnit
OJO: Presentación oral de Manola, Filippa y Ella
Breve historia de la España moderna.pdf
Ejercicios de Breve historia de la España moderna (sin prisa).docx
Øv dig på verbalbøjninger af ser, estar, tener. Du bestemmer selv om du øver præsens, perfektum, præteritum, imperfektum eller en futurum. Du skal også øve oversættelsen af verberne. Du kan selvfølgelig også øve alle tiderne hvis du er ambitiøs.
Øv dig på verbalbøjninger af ir og pensar. Du bestemmer selv om du øver præsens, perfektum, præteritum, imperfektum eller en futurum. Du skal også øve oversættelsen af verberne. Du kan selvfølgelig også øve alle tiderne hvis du er ambitiøs.
Breve historia de la España moderna.pdf Test i teksten i dag
Øv dig på verbalbøjninger af querer, poder og decir. Du bestemmer selv om du øver præsens, perfektum, præteritum, imperfektum eller en futurum. Du skal også øve oversættelsen af verberne. Du kan selvfølgelig også øve alle tiderne hvis du er ambitiøs.
Vi får besøg af Emilie i morgen som har læst spansk på universitet. Hun vil holde et oplæg om Bad Bunny på spansk og desuden kommer I til at arbejde med nogle opgaver som hun tager med. Tag godt i mod hende :)
Øv dig på verbalbøjninger af saber, dar, cantar og dejar. Du bestemmer selv om du øver præsens, perfektum, præteritum, imperfektum eller en futurum. Du skal også øve oversættelsen af verberne. Du kan selvfølgelig også øve alle tiderne hvis du er ambi
Vocabulario de Todo sobre mi madre
Øv dig på verbalbøjninger af hacer, llevar, gustar. Du bestemmer selv om du øver præsens, perfektum, præteritum, imperfektum eller en futurum. Du skal også øve oversættelsen af verberne. Du kan selvfølgelig også øve alle tiderne hvis du er ambitiøs.
Hvis du vil øve dit spansk og lære mere om Pedro Almodóvars film: Lyt til Pedro fortælle om centrale kostumer i sine film: Pedro Almodóvar analiza los looks más importantes de sus películas | Mi vida en looks | VOGUE España
Øv dig på verbalbøjninger af pasar, quedar, poner. Du bestemmer selv om du øver præsens, perfektum, præteritum, imperfektum eller en futurum. Du skal også øve oversættelsen af verberne. Du kan selvfølgelig også øve alle tiderne hvis du er ambitiøs.
Se de første 46 min af Todo sobre mi madre derhjemme, hvis du ikke så dem i modulet mandag. Vi ser resten i dag + arbejder med filmen
Øv dig på verbalbøjninger af venir, salir og ver. Du bestemmer selv om du øver præsens, perfektum, præteritum, imperfektum eller en futurum. Du skal også øve oversættelsen af verberne. Du kan selvfølgelig også øve alle tiderne hvis du er ambitiøs.
I har sidste delprøve 1 i dag, så jeg vil anbefale, at du får øvet dig på (alle) hitverberne til i dag. Husk også oversættelsen. Vælg selv hvilke tider du vil øve dig på. Få desuden øvet dig på at lave billedbeskrivelse, så du er klar til det.
hitverberne kap 1b kopi.pdf
hitverber med oversættelse
Hvis du har svært ved at skelne mellem ser, estar og hay kan du øve dig her - det er muy importante i delprøve 1
hitverbernes præsensbøjning
El amor delprøve 1 dec 2024.pdf
Entremasas - Take away mad - Kobenhavn - Bestil online
Vi mødes foran bageriet Entremasas, Landemærket 23, kl 12.15. Dem der har lyst til at købe noget, køber det og bagefter går vi i Kongens Have. Tag en ekstra trøje med og noget at sidde på. Det er koldere i dag end det har været denne uge.
2022b Todo Sobre...preguntas-después de la peli.doc
øv ordene
øv alle hitverberne. Der vil være en lille test i forskellige hitverbers bøjning og oversættelse Du bestemmer selv hvilke tider du øver, men jeg forventer at du som minimum har styr på præsens, perfektum og nærfremtid. Hvis du vil vise at du kan mere
7.21: DRTV - TVA: Pave Frans er død - og hele verden taler om det
DRTV - TVA: Strømnedbrud i Spanien og Portugal
Forberedelse til gruppesamtale: 2022b Escena 15 de Todo sobre mi madre.docx
Øv dig på at kunne tale om filmen Todo sobre mi madre. Hvis du ikke blev færdig mandag, så lav først arbejdsarket færdigt om Todo sobre mi madre.
Øv dig på ordforråd til Todo sobre mi madre (se mandag)
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
TILLADTE digitale HJÆLPEMIDLER: SKRIFTLIG EKSAMEN
Tilladte digitale hjælpemidler til eksamen, delprøve 2:
grammatik:
https://www.minlaering.dk/
ordbogen.com
https://abc.ordbogen.com/
español-español. Spansk-spansk ordbog: https://dle.rae.es/
https://dictionary.cambridge.org/
(English-Spanish, Spanish-English)
Verbumbøjer:
https://www.esfacil.eu/es/verbos/conjugacion.html
(BRUG hellere ordbogen samt handout fra Trine i drev med oversigt over verbaltider:
https://docs.google.com/document/d/1kVamHbOSRdSw0ksiGOwRD-UiB8mNoic5xsn-h-PpakY/edit?tab=t.0
OBS: Fra terminsprøver 2024 implementeres værktøjet ExamCookie, som kan dokumentere evt. brug af ikke tilladte virtuelle hjælpemidler
Indhold
Kernestof:
que os vaya de maravilla 3. b - 2025.docx
Omfang
Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56260000356", "T": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56260000356", "H": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56260000356" }