Holdet 2022 SP/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Rysensteen Gymnasium
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Trine Roelsgaard Larsen
Hold 2022 SP/b (1b SP, 2b SP, 3b SP)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Español y los españoles
Titel 2 hitverber og repetition
Titel 3 Don Juan y el amor
Titel 4 GCP: Día de muertos
Titel 5 Globale tendenser (+SRO)
Titel 6 Festival de cine
Titel 7 Latinoamerica: Adicción y violencia.
Titel 8 Sexo en proceso - kvindekamp i Latinamerika
Titel 9 EKSAMEN: Regionalismo, nacionalismo y fútbol
Titel 10 EKSAMEN: Latinoamérica
Titel 11 EKSAMEN: Canciones de protesta
Titel 12 EKSAMEN Pedro Almodóvar y Todo sobre mi madre
Titel 13 TILLADTE digitale HJÆLPEMIDLER: SKRIFTLIG EKSAMEN

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Español y los españoles

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 hitverber og repetition

Repetition

Fokus på at lære hitverbernes betydning samt bøjning udenad i de tre verbaltider: Præsens, Perfektum og nærfremtid
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 GCP: Día de muertos

Cultura mexicana.
Viden om den mexikanske højtid Día de muertos.
Diverse tekster.
Vi taler om forskelle i danske og mexikanske forestillinger om døden samt måder at forholde sig til døden på.
Eleverne beskriver billeder af mexicanske altre.

Eleverne laver eget alter

Omfang: 2 procent
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Latinoamerica: Adicción y violencia.

Modulet er en optakt til innovationsforløb i samarbejde med engelsk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 EKSAMEN: Regionalismo, nacionalismo y fútbol

Regionalismo, nacionalismo y fútbol

Temaet er dels et samarbejde med engelsk. Dels en forberedelse til GCP-rejsen til Madrid. Når eleverne er i Madrid skal de i grupper arbejde med en problemstilling inden for emnet. Produktet er en kort film.
Vi undersøger betydningen af fodbold i Spanien og ser på hvordan spaniernes forhold til nationalisme og regionalisme spiller ind.
- at fodbold er en udbredt sport
-       at mange, mange spaniere har et lokalt hold de holder med og derudover enten holder med Barca eller Real Madrid.
-       at det ofte er en familieudflugt at tage til fodboldkamp
-       at der er regioner som betragter sig selv som nationer
- at nationalisme oftest handler om region
- at nationalisme i fht central Spanien af mange bliver anset for at være = Franco
- at Franco forbød regionerne og sprogene
- at regionerne i dag (efter Franco) har udpræget selvstyre
- at der har været/er selvstændighedsgrupper/initiativer i særligt Baskerlandet og Catalonien
Eleverne laver en film om emnet hvor de bl.a. interviewer spanierne.

Vi træner:
- Hablar de fotos

- Verbos hit

- Vocabulario de fútbol

- Hablar con los españoles

Kernestof:

1. El psicólogo del deporte: "El fútbol es el deporte rey"
2. El aficionado El fútbol es lo más importante de las cosas menos importantes
3. El bloguero "El Barça es el escaparate para Catalunya"
4.     Banderas en los balcones (trabajo oral 6)
5      Un bar para hacer amigos (cultura española) (Trabajo oral 2)

Tekst 1-3 er fra Britt Lundgreen Hansen: El deporte rey. (i-bog fra Systime)
Tekst 4-5 er fra España en la calle

Supplerende:

a) Introduktion til spansk fodbold i El deporte rey
b) Real Madrid (tekst på dansk) i El deporte rey
c) F.C. Barcelona. Tekst på dansk i El deporte rey
d) Laurvig - Sp Når ideologi og identitet flyder
e) Nation og nationalisme i Spanien. Af Kasper Kloch. La Danesa
f) ¿Eres un/una deportista?
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Min læring: uregelmæssig præteritum 19-08-2024
Trabajo oral 1 30-08-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 EKSAMEN: Latinoamérica

Latinoamérica entre orgullo y pobreza

Latinamerika med særligt fokus på Mexico.
Emnet introducerer eleverne overordnet til Latinamerika og derefter snævres ind til et fokus på Mexico og de udfordringer landet har med fattigdom, vold, korruption, migration og narkokarteller, som fører til at mange drager ud på en rejse mod nord i et håb om et bedre liv i USA. Samtidig er der en tydelig stolthed over at være latinamerikaner (El orgullo og Calle 13 Latinoamérica) og et ønske om at kæmpe for en positiv udvikling. Fx journalisterne i serien Frente Tijuana og englene i Ciudad Juárez. Denne stolthed og kamp ses også i protestsangene i miniforløbet herom.

- pobreza
- violencia
- drogas
- migración
- corrupción
- orgullo
- la lucha
- fuerza


Ordforråd:
https://quizlet.com/dk/968188792/las-drogas-y-la-migracion-flash-cards/
https://quizlet.com/_38u1dw

Kernestof:

a) El orgullo (delprøve 1+2)
b) Sin Nombre (film)
c) 1. og 2. afsnit af serien "Tijuana"
d) Latinoamérica. Sang af gruppen Calle 13.


Supplerende:
Latinoamérica - Introducción (fra Sin prisa pero sin pausa)


Blandt engle og lejemordere. Horisont afsnit om narkokrigen i Ciudad Juárez
Carteles de drogas: https://www.dreamingspanish.com/watch?series=6451143ed4c9287f7f610bf1&episode=644676297be6ac4ed97047eb
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 EKSAMEN: Canciones de protesta

Forløber introducerer kort eleverne til latinamerikanske protestsange eksemplificeret ved Silvio Rodríguez – "Playa Girón" (Cuba, revolution og anti-imperialisme)
Pablo Milanés – "Yo pisaré las calles nuevamente" (Chile, diktaturet)
Mercedes Sosa – "Sólo le pido a Dios" (Argentina, social retfærdighed)
Víctor Jara – "Te recuerdo Amanda" (Chile, arbejderklasse og kærlighed i en svær tid)
Meget kort om historisk kontekst samt tematik og betydning for det politiske og sociale liv. I 2. g arbejdede vi med protestsangen og protestbevægelsen: LASTESIS: Un violador en tu camino (Chile) (2009)

Gruppevis har eleverne arbejdet med:
“Latinoamerica” - Calle 13
“Una velita” - Bad Bunny
“Canción sin miedo” - Vivir Quintana
Compañera presidenta - Vivir Quintana
“Frijolero” - Molotov
"Afilando los Cuchillos" – Residente, Bad Bunny & iLe
"Somos Sur" – Ana Tijoux ft. Shadia Mansour
"El Aguante" – Calle 13
"Plata Ta Tá" – Mon Laferte ft. Guaynaa
“Solo de mí” - Bad Bunny
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 EKSAMEN Pedro Almodóvar y Todo sobre mi madre

Almodóvar y todo sobre mi madre - EKSAMEN

Dette forløb bygger videre på 2g forløb om Francotiden og la transición.

Vi arbejder i dette tema med Almodóvars film, med udgangspunkt i "Todo sobre mi madre".
Vi har derudover tidligere set filmene: Mujeres al borde de un ataque de nervios (set i 1. g) Volver (set i 2. g), Laberinto de pasiones (set i 2. g)
Alle film ligger på filmstriben.
Der er særligt fokus på hvordan Francotiden, la transición og udviklingen mod demokrati har  påvirket Almódovars film.

Kernestof:

- Todo sobre mi madre
- Breve historia de la España moderna (introtekst) (Sin prisa, pero sin pausa, Gyldendal s. 80-84,
- Volver


Fokus:
  Pedro Almodóvar y la sociedad española: Influencia de la movida madrileña, España después de la dictadura. La nueva democracia.
-Hacer descripción de los personajes y la película

Temas:
      La familia: (Manuela / Esteban, Rosa-hija / Rosa-madre)

      Roles de género: (las mujeres: Manuela, Rosa, Agrado, Huma) ¿qué pasa con los hombres?

      Temas de la realidad social: la identidad sexual, nuestra relación con la muerte/la vida, el sida, el trabajo, las drogas, el alzheimer o la prostitución

      Temas universales: (El amor (importante: el amor entre madre e hijo), La solidaridad, La tolerancia, La esperanza, La realización personal, La amistad)


Supplerende materiale:

- Trines ppt

-La movida madrileña (Sin prisa, pero sin pausa, s. 85-86)

-- Alaska: A quién le importa (Sin Prisa, pero sin pausa, s.87-88) (canción)

- Mecano: No me puedo levantar (canción)

- Volver (denne i 2. g)

- Laberinto de pasiones (denne i 2. g)

- Mujeres al borde de un ataque de nervios (denne i 1. g)

- Un año de amor de Luz Casal (interpretado por Miguel Bosé) - https://www.youtube.com/watch?v=I8vTnLPevQY

- Modelo 77 (película de Alberto Rodríguez) (Denne i biografen i 2g)




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 TILLADTE digitale HJÆLPEMIDLER: SKRIFTLIG EKSAMEN

Tilladte digitale hjælpemidler til eksamen, delprøve 2:

grammatik: https://www.minlaering.dk/
ordbogen.com
https://abc.ordbogen.com/
español-español. Spansk-spansk ordbog: https://dle.rae.es/
https://dictionary.cambridge.org/ (English-Spanish, Spanish-English)
Verbumbøjer: https://www.esfacil.eu/es/verbos/conjugacion.html (BRUG hellere ordbogen samt handout fra Trine i drev med oversigt over verbaltider: https://docs.google.com/document/d/1kVamHbOSRdSw0ksiGOwRD-UiB8mNoic5xsn-h-PpakY/edit?tab=t.0

OBS: Fra terminsprøver 2024 implementeres værktøjet ExamCookie, som kan dokumentere evt. brug af ikke tilladte virtuelle hjælpemidler
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer