Rysensteen Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Rysensteen Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 BI/s - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Rysensteen Gymnasium
Fag og niveau
Biologi A
Lærer(e)
Signe May Andersen
Hold
2022 BI/s (
1s BI
,
2s BI
,
3s BI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
1.1 Celler og mikrobiologi
Titel 2
1.2 Energi til kroppen (1)
Titel 3
1.3 Gener og nedarvning
Titel 4
2.1 Evolution og genetik
Titel 5
2.2 Evolution og populationsgenetik
Titel 6
2.3 Genetiske analysemetoder
Titel 7
2.4 Økologi - klimaændringer
Titel 8
2.5 Det kampberedte immunsystem
Titel 9
2.6 Energi til kroppen (2)
Titel 10
2.7 GMO, klima og etik - GCP-projekt
Titel 11
3.1 Biodiversitet og bæredygtighed
Titel 12
3.2 Forplantning
Titel 13
3.3 Økotoksikologi
Titel 14
3.4 Nervesystemet og afhængighed
Titel 15
3.5 Populationsøkologi
Titel 16
3.6 DNA version 2.0 og kræft
Titel 17
3.7 ÅNDEDRÆTTET og hjertet ♥️
Titel 18
3.8 MUSKLER - bevæg dig
Titel 19
3.9 Evolution version 2.0 og aldring
Titel 20
3.10 Bioinformatik
Titel 21
3.11 Transformation
Titel 22
Afsluttende forløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
1.1 Celler og mikrobiologi
Foredrag på Københavns Universitet:
“Antibiotikaresistente bakterier: Mekanismer og konsekvenser”
Indhold
Kernestof:
Artikel: Louis Pasteur og den spontane genese.pdf
Mikroskopisk liv; sider: 7-17
Egebo (2004). Nucleus
Video: Endosymbiont-teorien (Undervisningslokalet)
Biokemibogen: liv, funktion, molekyle; sider: 33-37
Torp (2010). Nucleus
Foredrag: Antibiotikaresistente bakterier ved lektor Dorte Frees (KU)
Biologibogen (2017)
Hulgard & Madsen (2025). Systime.
Afsnit om Bakterier: 6. Cellebiologi - Prokaryote celler.
Afsnit om Bekæmpelse af infektionssygdomme: 5. Mikroorganismer og immunologi - Infektionssygdomme.
Artikel: Bakterieprofessor - Nu er bakterieproblemet blevet en tak værre
Video: Opbygning af virus (Biotech Academy)
Video: Reproduktion af virus (Biotech Academy)
Supplerende stof:
Bakterier_Biologibogen.pdf
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
1.2 Energi til kroppen (1)
Eksperimentelt arbejde
- Glykæmisk indeks
- Katalase og hydrogenperoxid
- Spytamylaseaktivitet
- Forløb i Zoologisk have: Dyr, mennesker og ansvarligt forbrug - respirationsberegning for mus, kakerlakker og slanger
Indhold
Kernestof:
Video: Prokaryoters vækst (Biotech Academy)
Fysiologibogen, 2. udgave; sider: 207-226
Bidstrup, Mortensen, Nielsen og Rasmussen (2016). Nucleus
Biokemibogen: liv, funktion, molekyle; sider: 16, 78-80
Torp (2010). Nucleus
Liv. Grundbog til biologi C; sider: 129-139
Høegslund og Høegslund (2018). Lindhardt og Ringhof
Dyr, mennesker og ansvarligt forbrug
Supplerende stof:
Arbejdshæfte til vores besøg i Zoo
ZOO skoletjeneste | Dyr, mennesker og ansvarligt forbrug
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
1.3 Gener og nedarvning
Eksperimentelt arbejde
- Blodtypebestemmelse
- Eftervisning af Mendels 2. lov (Majsforsøg)
Indhold
Kernestof:
Biologi i udvikling. C-niveau; sider: 169-203
Frøsig, Hede, Jørgensen og Paludan-Müller (2014). Nucleus
Se videoen “DNA, kromosomer og gener” (Biotech academy)
Video Transskription (3:29)(Biotech Academy)
Se videoen: "Analyse af stamtræer” (Biotech academy)
Se videoen: Meiose (Biotech Academy)
Genetikbogen B+A; sider: 33-37, 57-58, 64-66
Egebo (2017). Nucleus
Tekst: Nedarvning (Biotech Academy)
Supplerende stof:
Læs din egen blodtypebestemmelses-journal igennem. Vi skal arbejde videre med journalerne i modulet
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
2.1 Evolution og genetik
Besøg i Zoologisk have (Evolution og genetik)
Forløbet kombinerer evolutionsteori med genetik og arvelighed for at give en dybere forståelse for, hvilke mekanismer der er i spil, når nye arter udvikler sig.
Der tages udgangspunkt i husmusens evolutionære udvikling gennem udregning af fitness for forskellige fænotyper samt registrering af musens tilpasninger til forskellige selektionsfaktorer. Vi kigger på musens arvemateriale og gennemgår meiose og mutation som en forudsætning for variation, der er en forudsætning for evolution.
Til sidst skal eleverne selv sætte evolutionens grundbegreber på en vandrende rosengren og diskutere kønnet formering kontra ukønnet formering i et evolutionært perspektiv.
Indhold
Kernestof:
Genetikbogen B+A; sider: 11-19, 39-55
Egebo (2017). Nucleus
Supplerende stof:
From DNA to protein - 3D (Yourgenome)
Det centrale dogme
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
2.2 Evolution og populationsgenetik
Eksperimentelt arbejde
- Smagning af PTC
- Øvelse med bønner og genetisk drift, selektion og flaskehals
Livestream foredrag i Valby bio: Kan fortidens DNA hjælpe os i fremtiden”
Indhold
Kernestof:
Genetikbogen B+A; sider: 74-87
Egebo (2017). Nucleus
Supplerende stof:
Se evt videoen: Hardy Weinberg-loven (Biotech Academy) til at understøtte det læste
Klimahandledag: Økologi vs. konventionelt landbrug
Foredrag: Kan fortidens DNA hjælpe os i fremtiden? ved Eske Willerslev
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
2.3 Genetiske analysemetoder
Eksperimentelt arbejde: Den molekylære mikrobiologi og dens redskaber (DTU).
Eleverne kommer i laboratoriet og arbejder med de grundlæggende redskaber, der anvendes inden for den molekylære mikrobiologi herunder PCR, restriktionsanalyse og visualisering med gelelektroforese. Eleverne kommer til at lave to øvelser: Undersøgelse af mutation med PCR og restriktions analyse af plasmider. På dagen vil teorien bag PCR, gelelektroforese, auxotrofi, biosyntese, restriktions enzymer, plasmider og genotyping blive gennemgået.
Indhold
Kernestof:
Genetikbogen B+A; sider: 139-143, 149-155
Egebo (2017). Nucleus
Se video om Sanger sekventering (Biotech Academy)
Video om PCR (Biotech Academy)
Video om Gelelektroforese
Gelelektroforese.pdf
PCR.pdf
Supplerende stof:
Den molekylære mikrobiologi og dens redskaber (DTU) - Elevvejledning.pdf
Laboratoriesikkerhed.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
2.4 Økologi - klimaændringer
Eksperimentelt arbejde
- Naturlig selektion
- Fotosyntese og respiration
Indhold
Kernestof:
Økologibogen; sider: 6-12, 16-20, 23-26, 29-33
Arvedlund, Ravnsted-Larsen og Vire (2009). Nucleus
Økologibogen s 13-26.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
2.5 Det kampberedte immunsystem
Eksperimentelt arbejde
- Bagegærs afhængighed af temperatur og pH
- ELISA-test (Fight the bite)
Indhold
Kernestof:
Fysiologibogen, 2. udgave; sider: 147-161, 172-175
Bidstrup, Mortensen, Nielsen og Rasmussen (2016). Nucleus
Video: Opbygning af virus (Biotech Academy)
Introduktion til virologi
Viral livscyklus
Biokemibogen: liv, funktion, molekyle; sider: 78-90
Torp (2010). Nucleus
Supplerende stof:
LFA designs
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
2.6 Energi til kroppen (2)
Eksperimentelt arbejde
- Kostanalyse
Indhold
Kernestof:
Kig kapitlet “Fordøjelse og optagelse” i fysiologibogen (s. 207 - 227 ) igennem og find alle de enzymer der indgår i fordøjelsessystemet (indskriv dem og de andre informationer du kan finde på 20 min i skemaet nedenfor)
Genlæs oversigtsskema over enzymgrupper (s84 i biokemibogen)
Fysiologibogen, 2. udgave; sider: 226-230, 243-245
Bidstrup, Mortensen, Nielsen og Rasmussen (2016). Nucleus
Socrative-opgave - med spørgsmål der passer til Fysiologibogen s 220-230.
Supplerende stof:
Skema til fordøjelsesenzymer
Udvælg en hel dag, hvor du indtaster hvor mange gram du har spist af hver af de enkelte bestanddele i hvert måltid..
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
2.7 GMO, klima og etik - GCP-projekt
Udstilling: Produktionsdyr: et galleri for det muliges kunst (Københavns Universitet)
https://vetschool.ku.dk/om/produktionsdyr/
Indhold
Kernestof:
Udstilling: Produktionsdyr: et galleri for det muliges kunst – Københavns Universitet
Supplerende stof:
GMO, klima og etik | Det Etiske Råd
Det muliges kunst (Weekendavisen 220424).jpg
Produktionsdyr: et galleri for det muliges kunst – Københavns Universitet
Data fra excel.xlsx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
3.1 Biodiversitet og bæredygtighed
Eksperimentelt arbejde: Plantebiodiversitetsundersøgelse på Tippen.
Indhold
Kernestof:
Økologi Danske naturtyper s95-123_Søer.pdf
Økologi Danske naturtyper s67-92_Skove.pdf
Økologi : danske naturtyper; sider: 14-22, 67-92, 95-123
Raae, Vire og Bidstrup (2023). Nucleus
Økologi Danske naturtyper s40-53.pdf
Video: Respiration og gæring
Video: How Mitochondria Produce Energy
Det globale kulstofkredsløb er i ubalance
Supplerende stof:
Hør podcasten Brev til 2050 | 1:6 - fra professor Eske Willerslev | DR LYD
Økologi Danske naturtyper s14-36_fotosyntese og respiration.pdf
Videnskab.dk - den sjette masseuddøen, jordens liv forsvinder lidt efter lidt.pdf
Bæveren trives atter i dansk natur.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
3.2 Forplantning
Eksperimentelt arbejde:
- Ægløsningstest
Indhold
Kernestof:
Video: How sex became a thing (PBS Eons)(6.21 min)
Mit køn; sider: 42-54
Jacobsen & Jacobsen (2022). Praxis
Fysiologibogen, 2. udgave; sider: 177-200
Bidstrup, Mortensen, Nielsen og Rasmussen (2016). Nucleus
Supplerende stof:
Mindre metan fra køerne er afgørende for at sænke klimaaftrykket fra produktion af mælk og kød
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
3.3 Økotoksikologi
Eksperimentelt arbejde
- Mikroskopering af ovarie (mus) og testikel (kanin)
- E50 og karse (KU)
Indhold
Kernestof:
Bioteknologi A. Bind 3. Kap 5: Økotoksikologi; sider: 111-136
Egebo, Johansen, Jørgense, Mantoni og Wolff (2019). Nucleus
Supplerende stof:
Kemiluppen: Tjek din personlige pleje for uønsket kemi
Disse 42 hormonforstyrrende stoffer findes i personlig pleje
E50 og karse – Københavns Universitet
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
3.4 Nervesystemet og afhængighed
Eksperimentelt arbejde
- Er det varmt eller koldt?
- Alkohol og cellemembraner
Indhold
Kernestof:
Fysiologibogen, 2. udgave; sider: 31-57
Bidstrup, Mortensen, Nielsen og Rasmussen (2016). Nucleus
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
3.5 Populationsøkologi
Eksperimentelt arbejde
- Fangst/genfangst
Indhold
Kernestof:
Økologibogen; sider: 51-57
Arvedlund, Ravnsted-Larsen og Vire (2009). Nucleus
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
3.6 DNA version 2.0 og kræft
Eksperimentelt arbejde
- DNA Microarray
Indhold
Kernestof:
Det centrale dogme
Biologiske mekanismer i kræft (Biotech Academy)
Foredrag: UNF | CRISPR: Revolutionen der omskriver vores DNA og som guides af kunstig intelligens.
Gener involveret i kræft
Genetikbogen B+A; sider: 109-129
Egebo (2017). Nucleus
Rettelser til Genetikbogen BA enhancer silencer.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
3.7 ÅNDEDRÆTTET og hjertet ♥️
Eksperimentelt arbejde
- Regulering af åndedrættet
- Hæmatokritmåling
- Måling af blodtryk
Hjerteblod (LIFE Campus Lab)
- Maksimal iltoptagelse
- Wingatetest
https://www.life.dk/undervisningsforlob/hjerteblod
Indhold
Kernestof:
Fysiologibogen, 2. udgave; sider: 67-82, 93-109
Bidstrup, Mortensen, Nielsen og Rasmussen (2016). Nucleus
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18
3.8 MUSKLER - bevæg dig
Indhold
Kernestof:
Fysiologibogen, 2. udgave; sider: 111-140
Bidstrup, Mortensen, Nielsen og Rasmussen (2016). Nucleus
Biokemibogen: liv, funktion, molekyle; sider: 121-130
Torp (2010). Nucleus
Se Video: 2.59 - 5.09: The Cori cycle. Nedskriv en forklaring på hvad du ser/hører.
Supplerende stof:
Fremlæggelser
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19
3.9 Evolution version 2.0 og aldring
Indhold
Kernestof:
Aldringens biologi Kap2
Aldringens biologi Kap 3
Vi skal arbejde med Hardy-Weinberg igen - så genlæs gerne hele kapitlet om Evolution og populationsgenetik i genetikbogen, med fokus på at forstå beregninger på s. 76-80
Supplerende stof:
Se videoen: How British colonialism increased diabetes in south Asians (The Guardian) (5:15)
The 5 core principles of life | Nobel Prize-winner Paul Nurse
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20
3.10 Bioinformatik
Indhold
Kernestof:
Genetikbogen B+A; sider: 161-177
Egebo (2017). Nucleus
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 21
3.11 Transformation
Eksperimentelt arbejde
- Bakterietransformation i det virtuelle laboratorium (DNA Learning Center)
Indhold
Kernestof:
Genetikbogen B+A; sider: 89-100
Egebo (2017). Nucleus
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 22
Afsluttende forløb
Eksperimentelt arbejde
- Melbillelarvers nettoeffektivitet
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56296697872", "T": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56296697872", "H": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56296697872" }