Holdet 2022 BI/s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Rysensteen Gymnasium
Fag og niveau Biologi A
Lærer(e) Signe May Andersen
Hold 2022 BI/s (1s BI, 2s BI, 3s BI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1.1 Celler og mikrobiologi
Titel 2 1.2 Energi til kroppen (1)
Titel 3 1.3 Gener og nedarvning
Titel 4 2.1 Evolution og genetik
Titel 5 2.2 Evolution og populationsgenetik
Titel 6 2.3 Genetiske analysemetoder
Titel 7 2.4 Økologi - klimaændringer
Titel 8 2.5 Det kampberedte immunsystem
Titel 9 2.6 Energi til kroppen (2)
Titel 10 2.7 GMO, klima og etik - GCP-projekt
Titel 11 3.1 Biodiversitet og bæredygtighed
Titel 12 3.2 Forplantning
Titel 13 3.3 Økotoksikologi
Titel 14 3.4 Nervesystemet og afhængighed
Titel 15 3.5 Populationsøkologi
Titel 16 3.6 DNA version 2.0 og kræft
Titel 17 3.7 ÅNDEDRÆTTET og hjertet ♥️
Titel 18 3.8 MUSKLER - bevæg dig
Titel 19 3.9 Evolution version 2.0 og aldring
Titel 20 3.10 Bioinformatik
Titel 21 3.11 Transformation
Titel 22 Afsluttende forløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 1.2 Energi til kroppen (1)

Eksperimentelt arbejde
- Glykæmisk indeks
- Katalase og hydrogenperoxid
- Spytamylaseaktivitet
- Forløb i Zoologisk have: Dyr, mennesker og ansvarligt forbrug - respirationsberegning for mus, kakerlakker og slanger
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 2.1 Evolution og genetik

Besøg i Zoologisk have (Evolution og genetik)
Forløbet kombinerer evolutionsteori med genetik og arvelighed for at give en dybere forståelse for, hvilke mekanismer der er i spil, når nye arter udvikler sig.
Der tages udgangspunkt i husmusens evolutionære udvikling gennem udregning af fitness for forskellige fænotyper samt registrering af musens tilpasninger til forskellige selektionsfaktorer. Vi kigger på musens arvemateriale og gennemgår meiose og mutation som en forudsætning for variation, der er en forudsætning for evolution.

Til sidst skal eleverne selv sætte evolutionens grundbegreber på en vandrende rosengren og diskutere kønnet formering kontra ukønnet formering i et evolutionært perspektiv.

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 2.2 Evolution og populationsgenetik

Eksperimentelt arbejde
- Smagning af PTC
- Øvelse med bønner og genetisk drift, selektion og flaskehals

Livestream foredrag i Valby bio: Kan fortidens DNA hjælpe os i fremtiden”
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 2.3 Genetiske analysemetoder

Eksperimentelt arbejde: Den molekylære mikrobiologi og dens redskaber (DTU).

Eleverne kommer i laboratoriet og arbejder med de grundlæggende redskaber, der anvendes inden for den molekylære mikrobiologi herunder PCR, restriktionsanalyse og visualisering med gelelektroforese. Eleverne kommer til at lave to øvelser: Undersøgelse af mutation med PCR og restriktions analyse af plasmider. På dagen vil teorien bag PCR, gelelektroforese, auxotrofi, biosyntese, restriktions enzymer, plasmider og genotyping blive gennemgået.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 2.4 Økologi - klimaændringer

Eksperimentelt arbejde
- Naturlig selektion
- Fotosyntese og respiration
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 2.5 Det kampberedte immunsystem

Eksperimentelt arbejde
- Bagegærs afhængighed af temperatur og pH
- ELISA-test (Fight the bite)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 2.7 GMO, klima og etik - GCP-projekt

Udstilling: Produktionsdyr: et galleri for det muliges kunst (Københavns Universitet)
https://vetschool.ku.dk/om/produktionsdyr/
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 3.3 Økotoksikologi

Eksperimentelt arbejde
- Mikroskopering af ovarie (mus) og testikel (kanin)
- E50 og karse (KU)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 3.4 Nervesystemet og afhængighed

Eksperimentelt arbejde
- Er det varmt eller koldt?
- Alkohol og cellemembraner
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 3.5 Populationsøkologi

Eksperimentelt arbejde
- Fangst/genfangst
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 3.7 ÅNDEDRÆTTET og hjertet ♥️

Eksperimentelt arbejde
- Regulering af åndedrættet
- Hæmatokritmåling
- Måling af blodtryk

Hjerteblod (LIFE Campus Lab)
- Maksimal iltoptagelse
- Wingatetest
https://www.life.dk/undervisningsforlob/hjerteblod
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20 3.10 Bioinformatik

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 21 3.11 Transformation

Eksperimentelt arbejde
- Bakterietransformation i det virtuelle laboratorium (DNA Learning Center)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 22 Afsluttende forløb

Eksperimentelt arbejde
- Melbillelarvers nettoeffektivitet
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer