Holdet 2024 re/3y - 22 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Rysensteen Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Gitte Nordgaard
Hold 2024 re/3y - 22 (3y re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til religion og SENMODERNE ASATRO
Titel 2 KRISTENDOM
Titel 3 ISLAM
Titel 4 BUDDHISME

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til religion og SENMODERNE ASATRO

Dette første forløb introducerer til religion som (videnskabeligt) fag og vi skal se på, både hvad religion ER og hvad religion GØR for folk. Der er fokus på tilegnelse af fagets terminologi samt de to metodiske tilgange: religionsfænomenologi (religionens indhold) og religionssociologi (religionens funktion). Efter lidt indledende generel undersøgelse tager vi fat på den nordiske asatro, som netop i disse år - i det senmoderne - sammen med andre animistiske religioner oplever en fornyet interesse og opblomstring. Forløbet fungerer derfor også som klassens "fjerde religionsfaglige emne".

Dette forløb er både en introduktion til faget religion og til kulturforståelse 2 (som er en del af skolens Global Citizenship Programme (GCP)). I faget religion studerer vi kultur, og derfor kommer der her nogle indledende begreber og modeller, som ligger til grund for vores arbejde i faget. Og hen over året kommer der så også til at være en masse emner, der relaterer til GCP.

I skal i dette forløb arbejde vi med følgende:
- religion som kulturelt produkt
- kulturmøde: kulturelle filtre og fordomme, etnocentrisme, evolutionisme, orientalisme(kritik)
- essentialisme
- religionsmodeller (det immanente og det transcendente /religioners inderside og yderside / Ninian Smarts syv dimensioner)
- det beskrivende og det komplekse kulturbegreb

(OBS: Modul 2 og 3 i dette forløb er RYSmoduler)

(GCP-fokus i de andre forløb:
I kristendomforløbet har vi arbejdet med etik og næstebregrebet: hvem er næsten – lokal eller global? Og vi har kigget sociologisk på folkekirken/kristendommen i dag, og hvordan danskernes forhold er til den.
I islamforløbet har vi været inde på kulturmøde og nogle af de diskurser om islam, vi oplever i offentlighed og medier. Vi har også  kigget nærmere på det komplekse kulturbegreb ifm. Jan Hjärpes kategorisering af religiøse udøvere og forskellige holdninger til modernitet.
Herudover er orientalisme og kritik heraf relevant i forståelse af tendens til generaliseringer i opfattelse af "den anden".)

-----------------------------------------------------------------------------------


INDHOLD: (K)= kernestof; (S)=supplerende stof:

• (K) Inge Haandsæk Vestergaard ”Hvad er religion?” religion.dk 14.8.2018
• (S) ”Hvad kan religionsfaget bruges til?” i Dorthe Thelander Motzfeldt Religion: Teori-fænomenologi- metode, Systime
• (K) Michael Rothstein (VIDEO) “SPESIAL: Religionshistorie(n) på fem minutter” https://religionshistoriskforening.dk/religionshistorie-paa-fem-minutter/
• (K) Modeller for religion
fra Esben Andreasen m.fl., Religion og kultur – en grundbog Systime, 2011, s. 266 +
Begrebsnøglen til religion – teori og metode, Systime: ”Ninian Smarts syv dimensioner”

KULTURFORSTÅELSE
• (K) Katrine Haaning og Søren Korshøj Laursen, Kristendom – tro og praksis (Uddrag fra kapitlet ”2. Kulturforståelse”), Systime 2016
• (S) Billeder til kulturmøder samt uddrag fra Fra geografibøgerne Den vide verden Espersen og Pinholt, 1921 og Geografi for Folkeskolen, Christensen og Krogsgaard, 1933

FAGETS TILGANGE og TEORI:
• (K) "Religionsfænomenologi" + "Religionssociologi" + "Myter" + "Ritualer" + "Identitetsdannelse og religion" (senmoderne)
Begrebsnøglen til religion – teori og metode, Systime

• (S) billedcollage
• (S) Forn Sidr hjemmeside --> Ninians Smarts syv dimensioner?
• (S) Ordforklaringer: https://mytologi.lex.dk/

SENMODERNE ASATRO:
• (K) Kapitel 2 "Harreskovens Blotgilde" Vinni Bøgelund i Senmoderne religiøsitet i Danmark, B. Andersen m.fl., Systime 2008, s. 16-29
• (K) "Heksen, Hedningen og Hyldemor" DR, episode 1 + 2
https://www.dr.dk/drtv/se/hedningen-heksen-og-hyldemor_-fucking-underligt_324106
https://www.dr.dk/drtv/se/hedningen-heksen-og-hyldemor_-ritualer_324107

• (K) Gylfaginnning" uddrag fra Vikingers tro og tanke, Uffe Hartvig Larsen, 2, udgave, Akademisk 2001
• (S) FRIVILLIG: Völuspá – Vølvens spådom (Ældre Edda) (16:42) https://www.youtube.com/watch?v=R95pilK152c

• (S) Knæsætning på Tissø Marked: https://www.provector.dk/embed/?p=49571&cid=186&pl=0
• (K) "Jævndøgnsblót i Harreskoven" Vinni Bøgelund i Senmoderne religiøsitet i Danmark, B. Andersen m.fl., Systime 2008, s. 39-41

• (S) "Fra præst til asatroende: Derfor siger jeg farvel til kristendommen" https://www.youtube.com/watch?v=O3jvxThYaE4
• (K) "Præsten, der forsagede Gud og valgte Odin" af Jesper Bech Pedersen, Århus Stifttidende, 15. aug. 2021
https://stiften.dk/aarhus/praesten-der-forsaqede-den-kristne-qud-

• (S) Foredrag for religionsholdene af Rune Hjarnø:
Hjarnøs beskrivelse: ""Hvorfor oplever vi i miljøkrisernes tid en opblomstring i forskellige ny-hedenske og paganistiske religioner. Dette er en tendens man ser i i mange lande og på tværs af kulturelle grupper. F.eks. ser man et voksende fokus på begrebet ”Animisme. Jeg vil fortælle om animismens vækst i vores tid og herunder det verdensbillede jeg selv læner mig imod, Nordisk Animisme. Jeg vil også berøre hvordan man får dette til at hænge sammen som religionsforsker."
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 KRISTENDOM

I skal snart til USA (GCP-rejse), så vi starter med et modul om forskellige emner, der alle har med kristendom i USA at gøre.

I kristendomsforløbet kigger vi først på den religionshistoriske sammenhæng ml de Abrahamitiske religioner og går herefter i gang med den kristne grundmyte: Skabelse – Syndefald – Gammel pagt (Abraham, Moses, David/ Messias) – Ny pagt (Jesus født af en jomfru, lidelseshistorie og opstandelse – Helligåndens komme). Dette er den mytiske dimension, men også dogmatisk: hvordan tolker man dette? Hvilken tro og lære (dogmatik) om den ny pagt har de kristne fået ud af myterne?

Vi arbejder også med kristen etik som vi læser om den i Bibelen og med hvilken rolle, den måtte spille i dag:
• Det dobbelte kærlighedsbud, det kristne menneskesyn: det gode liv, frelse, adfærd. Hvilken rolle spiller Moseloven, og hvordan tolkes den i kristendommen (herunder Bjergprædikenen)?
• Næstekærlighed som global eller lokal størrelse? Hvem og hvor langt skal den række?

I skal læse lidt generelt om forskellige ritualer, og vi stiller særligt skarpt på nadveren som det ene af to sakramenter i den protestantiske kirke.
Vi skal også kigge på lidt kirkehistorie, og hvorfor kristendommen er spredt i forskellige retninger. Hvad var Reformationen, og hvordan adskiller kristendommen sig forskellige steder ift. tro og indhold?

Endeligt skal vi kigge på kristendom i Danmark i nyere tid og i dag: Den danske folkekirke, medlemstal

-----------------------------------------------------------------------------------

INDHOLD: (K)= kernestof; (S)=supplerende stof

• (S) USA minitema et enkelt modul. Research og matrixgrupper om
- Guds eget land: "The City Upon a Hill"
- Det religiøse landskab i USA - tal, retninger, demografi
- Forholdet mellem religion og politik: "Wall of Separation"
- Abort i USA: Pro-life og pro-choice
- Evolution og kreationisme


• (S) Lærers introduktion til Bibelen og kristendommen:
tekst, billeder, kort og bibelske tidslinjer

BAGGRUNDSSTOF (BOG OG I KOMPENDIUM)
• (K) Esben Andreasen m.fl. Religion og kultur – en grundbog, 3. udgave, Systime 2010, s. 143-170
• (K) ”D. Messias” i Jens Forman De kristnes religion, Systime 2008, s. 54-57

TEORI
• (K)  ”Myter”; ”Ritualtyper”, ”Ritualteori – fænomenologisk”; ”Identitetsdannelse og religion”
Begrebsnøglen til religion – teori og metode, Systime
• (K) ”Myte” i Lene Madsen m.fl., Grundbogen til religion C, Systime 2012-15, s.251- 252


KILDETEKSTER:

• (K) Bibeltekster:
-- 1. Mos.1-3 Verdens skabelse; Adam og Eva; Syndefaldet og uddrivelsen af Edens Have
-- 1. Mos.3,1-24 Syndefaldet og uddrivelsen af Edens have
-- 1. Mos.17,1-17 Omskærelsen
-- 2. Mos.19,1-6 og 20,1-17  Åbenbaringen på Sinaj; De ti bud
-- Matt.1,18-25 Jesu fødsel
-- Mark. 14,12-25 og 15 og 16  (Uddrag fra) Lidelseshistorien
-- Rom.5,1-21 Fred med Gud; Adam og Kristus
-- 5. Mos.21, 18-21 Sociale og religiøse bud og forbud
-- Luk. 15, 11-32 Den fortabte søn
-- Matt. 22,34-40 Det største bud i Loven
-- Luk.18,9-14   Lignelsen om farisæeren og tolderen
-- Matt. 5-7 Bjergprædikenen

(S) Via dolorosa ft Passion of Christ https://www.youtube.com/watch?v=4Q03XBfRMvE

- OM ETIK/ NÆSTEKÆRLIGHED
• (K) ”Adam og Eva: Næstekærlighed til flygtninge?” https://www.dr.dk/drtv/se/adam-and-eva_-naestekaerlighed-til-flygtninge_47809
• (K) Peter Haisler ”Er min globale næste min næste? Eller kun næsten?” religion.dk 10.11.2016
• (S) Anna Rask Pedersen ”Marie Krarup: Den syriske flygtning er ikke min næste” kristendom.dk 6.10.2015

- OM RITUALER
• (K) Fra Den danske Ritualbog, 1992: ”Højmesse i den danske folkekirke”; ”Præstens ord som optakt til nadverritualet”; Indstiftelsesordene til nadveren”
• (K) Carsten Riis Jensen ”En nadverprædiken” 2005 www.riisjensen.dk

- OM KATOLSK OG PROTESTANTISK KRISTENDOM/ REFORMATIONEN
• (S) DR K “Fem skarpe om Luther”
https://www.youtube.com/watch?v=2OALSdC15hY
• (K) Kultur og Samfund – en grundbog til Kultur- og samfundsfaggruppen på HF, Reimick, Madsen, Hansen og Frank (Systime, 2009) s. 128 og 130
-- ”Luthers kritik af den katolske kirke”
-- ”Gregormessen Århus” og ”Alterbordforside Torslunde”
• (K) Martin Luther ”Pligten til at tage sig af sine medmennesker”
Kultur og Samfund – en materialesamling til Kultur- og samfundsfaggruppen på HF, Reimick, Madsen, Hansen og Frank (Systime, 2011) s. 107-109

- OM DEN DANSKE FOLKEKIRKE
• (K) Sociologisk undersøgelse på antal medlemmer, døbte, konfirmerede, frafaldne… og tendenser ift. alder og geografi
https://www.fkuv.dk/folkekirken-i-tal
• (K) ”Præsten tror ikke på Gud” Pernille Stensgaard, Weekendavisen 23 maj 2003
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 ISLAM

Forløbet deler sig i to dele. Første del beskæftiger sig med den klassiske islam, den formative periode, centrale dogmer søjlerne og sharia-begrebet. Anden del rummer en række nutidige perspektiver på islam i en dansk/europæisk/global kontekst, herunder euroislam. Dvs. vi vender her også tilbage til kulturforståelse fra starten af året.

Vi skal læse tekster både fra Koranen og hadithsamlinger og nutidige tekster.

Vi kobler også forløbet på hvad vi lærte om abrahamitiske religioner i første forløb, så udover at vedblivende at træne anvendelse af elementær religionsfaglig terminologi på teksterne, kommer der er også et mere sammenlignende element: Perspektivering af kristendom og islam

Vi arbejder fortløbende videre på at karakterisere, analysere og perspektivere teksterne samt på at I skal kunne formulere jer om væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og moderne samfund i en global kontekst.
-----------------------------------------------------------------------------------

INDHOLD: (K)= kernestof; (S)=supplerende stof

(S) Lærerens introduktion til islam samt noteark, kort, billeder, tidslinjer


BAGGRUNDSSTOF (= BOG OG I KOMPENDIUM)
• (K) Esben Andreasen m.fl. Religion og kultur – en grundbog, 3. udgave, Systime 2010, s. 175-185 (minus ”Sufisme”)
• (S) Kate Østergaard ”Baggrundsstof om Koranen og Hadith” (hendes egen ombearbejdning af tekst fra Horisont Gyldendal 2013)
• (K) Hanne Følner m.fl. Kuplen, muren, graven. Jerusalem som helligsted for tre religioner, Gyldendal Uddannelse, 2002, s. 210-212 + 215-218
• (K) ”Hajj – pilgrimsfærden til Mekka” fra Deniz Kitir Klassisk og moderne islam - Grundbog til islam (Systime 2010-11) s. 41
• (K) "Europæisk islam og integration" i Kate Østergaard Danske verdensreligioner – islam s. 240-241 og 246-249


TEORI
• (K) ”Karismatisk ledelse”; ”Ritualteori – funktionalistisk”; ”Kategorisering af religiøse udøvere”
Begrebsnøglen til religion – teori og metode, Systime


KILDETEKSTER:

• (K) Korantekster (Ellen Wulffs oversættelse):
-- Sura 1, 1-7 ”Åbningen” (Koranen om Gud og Koranen)
-- Sura 2, 1-5 + 255   – l l –
-- Sura 7, 19-26 (Koranen om Adam)
-- Sura 6, 74-79 (Koranen om Abraham)
-- Sura 3, 45-49 og 4, 157-159 (Koranen om Jesus)
-- Sura 53, 1-11 (Koranen om Muhammed)
-- Sura 7, 26-27 (Koranen om beklædning)
-- Sura 24, 31   – l l –
-- Sura 33, 33 og 39   – l l –

• (K) Hadithtekster
-- ”Profeten Muhammad – Guds ven” i Hanne Følner m.fl. Kuplen, muren, graven. Jerusalem som helligsted for tre religioner, Gyldendal ikke Islamisk mystik) samt tekst 100 s. 226
-- ”Om tro” Fra Al-Bukharis hadith-samling - fra Esben Andreasens Al-Bukhari: hadith-samling kap. 1, Systime, 2007

- OM DE FEM SØJLER
• (K) “Bønnens udførelse” fra Ismail Büyükcelebi Islam Håndbogen 2005 (i Jens Forman Muslimernes religion – Tro, praksis og sharia
(Systime 2006))
• (S) The Isha Prayer (VIDEO) https://www.youtube.com/watch?v=g9l4u_EIqOI
• (S) SKAM IV episode 4 (22:30-27:30) Sana og Yousef taler om Islam
https://www.dr.dk/tv/se/skam/skam-iv/skam-iv-4-10#!/
• (K) Dokumentar: “Hajj Documentary | Sacred Journeys | World's Largest Pilgrimage - Hajj (Makkah)” (“Pilgrimsrejsen til Mekka”) https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=liPFurz5Rn0&fbclid=IwAR19yeVU461LaYeG3YFihvFswtcz88i6dy4Y4dVvgQPvLGliII5x5XJDp8o

- TIL SHARIA
• PERPEKTIVER I TØRKLÆDEDEBAT
-- (S) Billeder af diverse(kvindelige) muslimske hovedbeklædninger
-- (S) ”Føler mig fri med tørklædet” DR2 2015 https://www.youtube.com/watch?v=SojGTdL_Y4o
-- (S) Krasnik til kvinde i niqab: Det er jo ekstremt distraherende - DR Nyheder 6. maj 2016 https://www.youtube.com/watch?v=c60pPtgCodM
-- (S) DTU phd-reklame med AlZahra'a Alatraktch, 2019
-- (S) BBC ”Mahsa Amini: How one woman's death sparked Iran protests - BBC News” 2022, https://www.youtube.com/watch?v=EZMvrkU_eEY
• (K) Uffe Taudal Andersen “Et tørklæde gør ikke nogen til en bedre muslim” Berlingske 12.4.2017
• (K) “Er det islamisk set tilladt at ryge?” 25.9.2011 http://www.islamqa.dk/index.php?option=com_zoo&task=item&item_id=787&Itemid=1


- OM ISLAM I DANMARK – DEMOKRATI (– ORIENTALISME)
• (S) Billeder fra
-- artiklen ”Studerende forenkler kristendom og islam” Folkeskolen.dk 29.9.2009
-- DF valgplakat ”Nej til stormoskeer i danske byer!” 2009 https://politiken.dk/indland/art4817008/DF-Sv%C3%A6rdene-er-bare-blikfang
• (K) ”Demokratiet på papiret – muslimerne, islam og folketingsvalget” Hizb-ut-Tahrir, juni 2015 (VIDEO) https://www.youtube.com/watch?v=8qZ5YXcejsA
• (K) "Tariq Ramadan på teologisk institut" i Kate Østergaard Danske verdensreligioner – islam s. 251
• (K) "Orientalisme og islam" VIDEO


- OM ISLAM OG DET SENMODERNE
• (K) ”Hjernevask og radikalisering i Grimhøjmoskeen” af Christian Suhr Nielsen Politiken, 16.1.2015
• (K) ”At være homo og muslim kan godt give en smule indre jihad” af Henriette Lind Politiken, 26.5. 2015
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 BUDDHISME

Vi skal i dette forløb arbejde med buddhismen som en af de østlige verdensreligioner.

Forløbet er bygget på over den buddhistiske trosbekendelse, de tre juveler, så vi starter med Buddha: tilblivelsehistorien/Buddhalegenden. Derefter arbejder vi med dharmaen, Buddhas lære, og vi går herfra over til sanghaen, det buddhistiske samfund, hvor vi både kigger på forskellige retninger og forskellig buddhistisk praksis, opfattelse af nirvana og etik.

Vi kommer til på forskellige måder at arbejde mere intenst med analysemodellen til tekster i religion: I skal altså øve jer på at karakteristik, analyse og perspektivering, og især det at bruge relevante faglige begreber og læse tekstnært.

-----------------------------------------------------------------------

INDHOLD: (K)= kernestof; (S)=supplerende stof


• (S) Introduktion med kort (bl.a. over verdensreligionerne GRC s. 221) og og billeder

BAGGRUNDSSTOF
• (K) Madsen, Lene (m.fl.): Grundbogen til Religion C. 1. udgave. Systime, 2012.  s. 143-149, 154-162 og 167-169
• (K) Red. Allan Ahle m.fl. Horisont C - Grundbog i religion Systime 2022
Fra kapitel 5: ”Centrale ritualer i buddhismen” af Jørn Borup https://horisontc.systime.dk/?id=162



KILDETEKSTER

(K) KLASSISKE TEKSTER. BUDDHA OG DHARMA
• ”Uddrag fra Buddhalegenden” fra Svend Aage Bay, Fremmede religioner i nutiden, Gyldendal s. 1980, s. 168-176
• Fra J. Bruun m.fl., Buddhismen. Tanker og livsformer, Gyldendal 1982:
-- ”Benares-talen” (Vinaya Pitaka , I.10)
-- ”Karma” (Milindapanha, 65)
-- ”Samsaras endeløshed” (Samyutta Nikaya , II.179)
-- ”Genfødsel uden sjælevandring” (Milindapanha, 46)
• ”Det buddhistiske munkeideal” (Majjhima Nikaya 1,170f) fra Gads religionshistoriske tekster Gad 1984, 146f
• ”Ildprædikenen” (Vinaya Pitaka, I.24-35) fra Andreasen m.fl. Mennesket og magterne – en tekstsamling til religion, Gyldendal 1992
(BRUGES TIL PRØVEEKSAMEN)

• (S) Uddrag fra Bertolucci Little Buddha 1993 – Buddhas kamp mod Mara (filmklip) (1:34:53 – 1:45:32)
https://www.youtube.com/watch?v=-UR1C_Z8swU



SANGHA: BUDDHISMENS RETNINGER OG PRAKSIS
• (S) Theravada and Mahayana Buddhism | World History | Khan Academy https://www.youtube.com/watch?v=aCA6ioTLw-Q   
• (K) ”Bodhisattva’ens eksempel og kollektiv frelse” fra Lene Højholt Buddhas lære – og den tibetanske buddhisme Gyldendal Uddannelse 1999, s. 79-80
• (S) ”En bodhisattvas gode gerninger” og ”Bodhisattvaløftet” i Esben Andreasen Buddhismen – introduktion, udbredelse pg tekster til de første århundreder Gyldendal, 2013 (2. udgave), s. 99f.

• (K) Kildetekster til buddhistisk praksis fra Grundbogen til Religion C
--- ”Buddhistisk meditation”
--- ”De hellige skrifters gode fortjenester”
--- ”Japanere på pilgrimsfærd”
• (S) Små videoer om buddhistisk praksis:
--”Buddhist Monks Goes on Daily Alms Offering | The Monk Life” 2012
https://www.youtube.com/watch?v=aJTA8yAif-0
-- Sand Mandala - A Time To Build, A Time To Destroy
https://www.youtube.com/watch?v=8ov4-Fwhy5o
-- Velsignelse + Templet
https://vimeo.com/godkarma?fbclid=IwAR1-F5pENyzEoSSj0WTCxq6R_Q2m5SLNVvL1au6jEIBwyKfSGCZsDqWP7Ws
• (K) ”Meditation på diamantvejen” (buddha.dk) fra Anders Nielsen Buddhisme – introduktion og tekster, Systime https://buddhisme.systime.dk/?id=p212
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer