Holdet 2022 EN/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Rysensteen Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Pernille Holm
Hold 2022 EN/c (1c EN, 2c EN, 3c EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introforløb: Growing Up
Titel 2 American Hip Hop in a Historical Perspective
Titel 3 Grammar and Written Work
Titel 4 Australia
Titel 5 Gender Roles and normativity
Titel 6 Graphic Novels
Titel 7 SRO-forløb: Inequality in the US
Titel 8 Addiction (EKSAMEN)
Titel 9 Love - It's Complicated
Titel 10 GCP: India Then and Now
Titel 11 Digitale hjælpemidler
Titel 12 Multicultural Britain (EKSAMEN)
Titel 13 US Politics - rights and values (EKSAMEN)
Titel 14 Ireland from Colony to Brexit (EKSAMEN)
Titel 15 Modernism and WW1 (EKSAMEN)
Titel 16 Shakespeare: Romeo and Juliet (EKSAMEN)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introforløb: Growing Up

I forløbet læser vi tekster fra en række forskellige genrer (novelle, digt, tale, artikel og film/tv-serie) om temaet growing up. Der er fokus på analytiske kompetencer, og at eleverne præsenteres for den faglige terminologi, der knytter sig til de forskellige genrer. Herudover arbejder vi med mundtlig sprogfærdighed, kreativ skrivning, basal grammatik (ordklasser, kongruens) og ordforrådsarbejde. I forløbet indgår desuden den obligatoriske screening samt tre mindre afleveringer.

Kernetekster
Hemingway, Indian Camp
Lucy Cross, ‘The Sin Bin’
Michael Richards, ‘Just like that’
Greta Thunberg, ‘School strike for climate - save the world by changing the rules’, TEDTalk, Dec. 12, 2018
Undorie, Udorie Social media is harming the mental health of teenagers.pdf
Philip Larkin, This be the verse



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 American Hip Hop in a Historical Perspective

Forløbet beskæftiger sig med amerikansk hip hop i et historisk perspektiv. Vi arbejder således med raptekster fra genrens fødsel i 1970erne til i dag. Undervejs holder elever oplæg om selvvalgte rapnumre og vi skriver stil om rapdebatten om rap og misogyni. Tekstanalytisk er der fokus på sproglig analyse af dels klangfigurer og dels sociolekter.

Kernetekster
Alle tekster er fra antologien Open af Eva Pors m.fl., Lindhardt og Ringhof, 2015
-’A Short History of Hip Hop’
-’The Message’
-’Proud to be Black’
-’Colors’
-’Brenda’s Got a Baby’
-'The Crack Commandments’
-’Stan’
-’Black Skinhead’
-’Love is Blind’
-’Looking Ass Nigga’

Supplerende materiale
Diverse musikvideoer
Filmen 8 Mile (2002)
Stil om 'Open Letter to Rap Music (For my Daughters)' - også i antologien Open Wide.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Stor 2: Hip hop 08-02-2023
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Grammar and Written Work

I forløbet har arbejder vi med dels grammatiske og dels skriftlige kompetencer. Klassen arbejder i grupper med de grammatiske emner kongruens, genitiv, adjektiv/adverbium, udvidet tid/simpel tid, bestemt/ubestemt artikel, modalverber og ordstilling. De underviser hinanden hinanden og laver øvelser til resten af klassen i deres emne.
Herudover arbejder vi med analytical essay - hvor klassen gennem forskellige skriveøvelser introduceres til det at skrive essay i engelsk.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Australia

I forløbet arbejdet vi med Australien i en kolonial og postkolonial kontekst. Vi læser kortromanen Poppy and Dingan som klassens første værk og zoomer dernæst ind på Australiens oprindelige befolkning.
Skriftligt arbejde: I forløbet indgår en skrivedag på tre moduler, hvor eleverne arbejder med essaygenren og skriver om den læste roman.
Faglige mål: Fokus på tekstlæsningskompetencer, mundtlighed og viden om  kolonialisme og postkolonialisme.

Kernestof
Ben Rice, Pobby and Dingan 2004 (VÆRK)
Mildred Hudson, The Stolen Generation (article), 1999 The Gale Group
Phillip Noynce, Rabbit Proof Fence, 2002
Apology to Australia's indigenous peoples, 2008 in: https://www.aph.gov.au/Visit_Parliament/Art/Exhibitions/Custom_Media/Apology_to_Australias_Indigenous_Peoples
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Gender Roles and normativity

I forløbet arbejder vi med temaet gender med fokus på fænomener som male misogyny, gender and sexuality in sports, feminism og incels i USA, samt spørgsmålet om 'consent'. Forløbet indfrier faglige mål om at opbygge viden om væsentlige strømninger i moderne amerikansk (og europæisk) kultur og har desuden fokus på analytiske færdigheder i arbejdet med forskellige teksttyper.

Kernestof
CBS News. 1. marts, 2016, '"The Future of Men" explores evolving gender roles': in:https://www.cbsnews.com/news/the-future-of-men-jack-myers-traditional-gender-roles-new-world-jodi-kantor/
Elizabeth King, 'Misogyny is rife in America; this study proves it' in: Newsweek, 18.5.17. In: https://www.newsweek.com/misogyny-rife-america-study-proves-it-611574
Kristen Roupenian, 'Cat Person' in: The New Yorker, Dec. 2017. In: https://www.newyorker.com/magazine/2017/12/11/cat-person
Jia Tolentino, 'The Rage of Incels'. In The New Yorker, 15. maj 2018
Patricia Nell Warren, The Front Runner, ch. 1-2
Lynn Rosellini, 'David Kopay - Out in the Open' (article from The Washington Star,  Dec. 11, 1975
Greta Gerwig, Barbie - trip to the movies

Supplerende materiale
Video: CBS News. 1. marts, 2016. 'Why Men's Traditional Gender Roles Are Changing' in: https://www.cbsnews.com/video/why-mens-traditional-gender-roles-are-changing
Video: CBN News, 13. marts 2015. 'It will take decades to close gender wage gap, study shows'. in: https://www.cbsnews.com/video/it-will-take-decades-to-close-gender-wage-gap-study-shows/
Video by Middleground:  ‘Traditional vs Trans: Are There More Than 2 Genders?' in: https://www.youtube.com/watch?v=IBAD2UuMPjs&ab_channel=Jubilee
Video by Jubilee. I'm An Incel. Ask Me Anything. in: https://www.youtube.com/watch?v=DdHqzr4DyIs&t=7s&ab_channel=Jubilee
Catherine Smith, 'Jellyfish', 2021. Essay text
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Stor 1: Jellyfish 19-09-2023
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Graphic Novels

Et kortere forløb med fokus på præsentation af genren graphic novel; vi læser uddrag af væsentlige værker og arbejdet med genrens terminologi, herunder især læsning af billeder samt begrebet closure.
Omfang: 10 % af samlet omfang i 2g

Kernestof
Art Spiegelmann, af Maus I, My Father Bleeds History, 1986 - to uddrag
Brian K. Vaughan and Pia G.J. Marzan, af Last Man Standing, 2003
Scott McCloud, The Sculptor, 2015
Emil Ferris, My Favourite Thing is Monsters, 2017
Shorties - The Best of the Graphic Story Story Prize 2007-11

Supplerende stof
Keiji Nakazawa, Barefoot Gen (uddrag) til stileemne
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Stor 1: Jellyfish 19-09-2023
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 SRO-forløb: Inequality in the US

Forløbet indgår i skolens progressionsplan for Global Citizenship Programme, og er et tværfagligt forløb med samfundsfag, der tager udgangspunkt i det epokale nøgleproblem ulighed. Forløbet udgør desuden kursusdelen forud for SRO, som skrives med udgangspunkt i det materiale, klassen har arbejdet med i de to fag.

I den engelskfaglige del har vi studeret den amerikanske velfærdsstatsmodel og har i den forbindelse berørt emner som sundhedsvæsen, social security og uddannelse samt betydningen af outsourcing/globalisering. Det primære fokus i tekstlæsningen har været undersøgelser af, hvilke konsekvenser den stighende ulighed i landet har for amerikanske borgere.

Kernetekster
Holm Meter. Being American. Chapter 4: ‘Welfare’. Gyldendal, 2. udgave. 2020
I New American Frontiers. Systime, 2. Udgave. 2015-17:
- ‘The Rise of the Working Poor’.
- ‘If You Are Blue Collar Worker in America...’
- 'Grace'
Kingsolver, Barbara. Demon Copperhead, chapter 1. Faber. 2022
Sanders, Bernie. ‘The US has a ruling class – and Americans must stand up to it’. The Guardian. 2. September, 2022. Set 9.12.2022
Zhao, Chloe. Nomadland. Searchland Productions. 2020

Supplerende materiale
Politizane. 'Wealth Inequality in America' in: https://www.youtube.com/watch?v=QPKKQnijnsM&ab_channel=politizane
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Addiction (EKSAMEN)

I forløbet Addiction arbejder vi med emnet fra mange forskellige vinkler med det mål at få et mere nuanceret billede af, dels hvad afhængighed er, og hvad man kan gøre ved det. Vi læser tekster i alle genrer, inklusive et længere uddrag af dramaet People, Places and Things (2015). Faglige mål: Der er især fokus på følgende kompentencer: læsning af længere værk, mundtlige præsentationsteknikker, ordforråd og kreative arbejdformer. Eleverne har lavet en mundtlig aflevering om People, Places and Things og arbejdet videre med stoffet i et tværfagligt innovationsforløb med tysk, hvor vi har arbejdet med løsningsmuligheder på unges misbrug i tysk- og engelsktalende lande.

Omfang: 20 % af det læste stof i 2g

Kernetekster
Duncan MacMillan, People, Places & Things. 2015 - halvdelen af skuespillet
Johan Hari, TED-Talk Everything You Think You Know about Addiction is Wrong. 2015. In: https://www.ted.com/talks/johann_hari_everything_you_think_you_know_about_addiction_is_wrong?language=ca
Anna Hope, 'A Gap of Sky'. 2010
Mark Pajak, poems on addiction from the collection Slide, 2022
Movie: Beautiful Boy, directed by Felix van Groeningen. 2018

Supplerende tekster
Maia Szalavitz, Hooked on Addiction: From Food to Drugs to Internet Porn
WHO, Criteria for addiction in: http://www.who.int/substance_abuse/terminology/definition1/en/





Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Stor 3: Surface Treatments 15-01-2024
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Love - It's Complicated

I forløbet arbejder vi med temaet kompliceret kærlighed i forskellige historiske og genremæssige kontekster. Værklæsning af Normal People udgør størstedelen af forløbet.
Der er fokus på at træne elevernes tekstforståelse, litterære analyse og mundtlig og skriftlig sprogfærdighed.
Primære arbejdsformer: Rundbordssamtale, gruppearbejde, klassedialog.

Kernetekster
Sally Rooney. Normal People. Faber & Faber, 2018 (VÆRK)
I Engberg-Pedersen et al: Wider Contexts, Gyldendal 2012:
- William Shakespeare, from Romeo & Juliet
- Andrew Marvell, 'To his Coy Mistress'
- Jane Austen, from Pride and Prejudice
Mandy Len Ctaron, 'To Fall in Love, do This'. The New York Times, January 2015.

Supplerende tekster
Various love songs and poems chosen by the class
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 GCP: India Then and Now

Forløbet består af to hovednedslag: Colonial India & Partition (THEN) og  Post-colonial India med hovedvægten på det nutidige Indien, herunder parlamentsvalget i Indien i april-juni 2024 (NOW).

Der læses et udvalg af såvel klassiske litterære tekster, ny litteratur og sagprosa og suppleres med klip fra dokumentarer, kort, og andet audiovisuelt materiale. Eleverne holder løbende mini lectures om forskellige emner relateret til Indien for at skærpe præsentationskompetencer og den mundtlige udtryksfærdighed generelt

Omfang = 20 % af det samlede stof i 2g

GCP-faglige mål: Forløbet har til hensigt at at øge elevernes forståelse for nutidens globale problemkomplekser. I forhold til Indien er der bl.a. fokus på demokratiske problemer relateret til den økonomiske globalisering samt forholdet mellem kultur og nationalstat og teorien om orientalisme introduceres (Said).

Kernetekster
In: Katrine Brøndsted, Narrating India, Alt i ord, 2016
-Introduction: The East India Company and the British Raj pp. 66-69
-Karma
-Indian Independence and Partition, pp. 16-19
-Tryst with Destiny
-Ambition, Economy, Politics and Religion, pp. 144-147
-How to get Filthy Rich in Rising Asia

In: Engberg-Pedersen et. al, Wider Contexts, Gyldendal, 2012
Gandhiji, The 'Quit India' Speech (excerpt). 1942 In: https://www.mkgandhi.org/speeches/qui.htm

Rosa de Acosta and Rhea Mogul. 'India election: A visual guide to voting in the world’s largest democracy.' CNN. 18.4.24. In: https://edition.cnn.com/2024/04/17/india/india-election-2024-hnk-intl-dg
Aditya Valiathan Pillai. 'The Indian election issue that will impact the world (and no one is talking about)'. CNN. 20.4.2024. In: https://shorturl.at/VO7jP

Film The White Tiger (2020)

Supplerende materiale
from Ricardo Pollack, The Day India Burned, BBC, 2007, in: https://www.youtube.com/watch?v=0ZS40U5yFpc
Pears' soap ad 'White Man's Burden'
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Digitale hjælpemidler

Holdet har i deres studietid anvendt følgende digitale hjælpemidler:

-Ordbogen.com, https://www.ordbogen.com/da/
-Meriam Webster Online dictionary, https://www.merriam-webster.com/
-https://www.merriam-webster.com/thesaurus
-Oxford Learner's Dictionary: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/definition/english/soap_1?q=soap
https://www.learnersdictionary.com/
www.minlæring.dk: https://www.minlaering.dk/
-Lix-beregner: https://www.nielsgamborg.dk/indhold/lixberegner.htm
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Multicultural Britain (EKSAMEN)

I forløbet arbejder vi ud fra Sten Pultz Moslunds antologi Everyone is Here (Systime, 2021) med nye aspekter af det multikulturelle felt i Storbritannien. Vi undersøger de tre faser 'Arrival', 'Settlement' og 'The Indigene' med henblik på at forstå Moslunds tese om, at migration ikke længere er en marginal del af den britiske historie, men derimod en voksende faktor, samt hvordan kampen for kulturelt medborgerskab kan følges gennem alle faser.
Forløbet kredser desuden om forståelsen af de teoretiske begreber, der knytter sig til emnet, fx othering, super-diversity, conviviality og whiteness samt om forskellige sproglige aspekter, herunder forskellen på standard engelsk, etnolekt og sociolekt, samt engelsk som et lingua franca sprog.
Skriftlig arbejde om teksterne indgår for at konsolidere den faglige viden.

Omfang: 20 % af det samlede stof i 3g

Kernetekster (fra Moslund, Everyone is Here med mindre andet er nævnt)

Background reading:
-How Britain has been shaped by Migration
-Literature as a special mirror of identity
-Language and diversity
-Racism, Whiteness and White Privilege
-Superdiversity and Conviviality

Key Texts
-Enoch Powel, Rivers of Blood (speech)
-Raman Mundair, Day Trippers (short story)
-Louise Bennet, 'Colonisation in Reverse' in: https://www.poetrybyheart.org.uk/poems/colonization-in-reverse-2/
- excerpt from Girl, Woman, Other (novel)
-Small Axe, episode 5 'Education' (tv-series)
-Filmen Rocks (2020)

Supplerende materiale
The English Language in 24 accents, in: https://www.youtube.com/watch?v=dABo_DCIdpM&ab_channel=Truseneye92

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 US Politics - rights and values (EKSAMEN)

I dette forløb arbejder vi med amerikansk politik med fokus på rettigheder, værdier og præsidentvalget den 5.11.2024. Vi starter med et historisk blik på værdier og rettigheder i USA og hopper derefter frem til den nuværende valgkamp, hvor vi undersøger om disse værdigheder og rettigheder stadig spiller en rolle. I den forbindelse ser vi bl.a. på gun rights og abortion rights.
Lille opfølgning på forløbet i forbindelse med præsidentens indsættelsesdag den 20.1.25

Omfang: 20 % af det samlede stof i 3g

Kernetekster
Fra Being American, Mette Holm, Gyldendal læses følgende kapitler:
Ch. 1: American Identity - Having Rights pp. 18-23 (pdf)
Ch. 2: American Government pp. 38-43 (word-fil)
Reversing Roe, dokumentarfilm, Netflix 2018
Roe v. Wade Explained, youtube:https://www.youtube.com/watch?v=9HZj8Qp4p2A
Lorrie Moore. The New Yorker, 7.11.24. 'The Back Came for US'
Global News. Donald Trump, Victory Speech. In: https://globalnews.ca/news/10855138/donald-trump-transcript-election-night-2024/ (6. Nov. 2024)
Time Magazine, 6.11.24. Kamala Harris, 'Concession Speech'. In: https://time.com/7173617/kamala-harris-concession-speech-full-transcript/
Zes Nelson, Gun Nation – America’s deadly love affair with firearms. In: https://www.youtube.com/watch?v=lUpCqBonOFw&ab_channel=TheGuardian
Shayla Dewan et. al. 'Georgia Tests a Novel Tactic in School Shootings: Putting Parents on Trial' in NY Times, Sept. 6th 2024: https://shorturl.at/q7Ffr
Trump's inaugutation speeches 2017 and 2025  (se moduler 20.-21.1)
Mark Herron, 'The Inaugural Address - Welcome to four Years with...'. In: American Oratory, Altiord, 2024 (se moduler 20.-21.1)

Supplerende materiale
Diverse sider med meningsmålinger forud for valget: 270towin, realclearpolitics
Diverse kampagnevideoer
BBC. The 10 US states with abortion questions on the ballot. 5.11.24. In: https://www.bbc.com/news/articles/c9wjyqqpxwyo
BBC. How Many Mass Shotings have there been in 2024. 5.9.24. In: https://www.bbc.com/news/world-us-canada-41488081
Bill of Rights. In: https://www.ushistory.org/documents/amendments.htm#amend01
KQED. Gun Violence, Gun Control, Gun Rights: Where We Go from Here (with Lesson Plan) in: https://www.kqed.org/lowdown/28389/gun-nation

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Stor 3: Løvfald 24-10-2024
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Ireland from Colony to Brexit (EKSAMEN)

Forløbet har som hovedformål at undersøge, hvilken betydning grænsen mellem Nordirland og Irland har i forhold til de igangværende Brexit-forhandlinger og den såkaldte back stop agreement. For at forstå den komplekse situation studerer vi Irland og Nordirlands historie fra Easter Rising i 1916 over selvstændighedskrigen i 1920erne, The Troubles i 1970erne og 1980erne samt fredsaftalen i 1998. I forbindelse med perioden The Troubles læser klassen romanen Lies of Silence.

De faglige mål har fokus på tekstanalytiske færdigheder indenfor alle genrer, mundtlig udtryksfærdighed, og på at opbygge viden om det kernefaglige område: koloniale og postkoloniale forhold. I forhold til det kolonihistoriske bygger forløbet videre på kompetence, eleverne har arbejdet med i 2g.
Omfang = 25 % af samlet antal moduler i 3g

Kernetekster
Yeats, 'Easter 1916'
Ken Loach, The Wind that Shakes the Barley (2006)
Brian More, Lies of Silence (1990) VÆRK
U2, 'Sunday, Bloody Sunday' (1983)
Michael Lennox, Say Nothing, tv-series, episode 1, 2024
Colum McCann, from Transatlantic (2013)
Rachel Lavine, 'Keeping the Peace', reportage in Irish Financial Times, January 19, 2019, in: https://www.irishtimes.com/news/world/brexit/borderlands/keeping-peace
The New Troubles, SBS DateLine Channel, in: https://www.youtube.com/watch?v=dbChAJou0P0&t=6s&ab_channel=SBSDateline
Tv-serien Say Nothing, episode 1, Disney Channel (2024)


Supplerende materiale
The song 'The Wind that Shakes the Barley'
Gortoral Bridge, video on local Irish people rebuilding the border in: https://www.youtube.com/watch?time_continue=6&v=F1a5JzHYTMM
Uddrag af dramadokumentaren Bloody Sunday, 2002




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Modernism and WW1 (EKSAMEN)

I forløbet dykker vi ned i den litteraturhistoriske perioder modernismen. Perioder introduceres ved læsning af baggrundsmateriale om dels de historiske perioder og dels de litterære karakteristika. I resten af forløbet er fokus på tekstanalytiske kompetencer. Holdet er blevet præsenteret for begreber som stream of consciousness, pastiche, fragmentation, allusion, the iceberg technique.

Omfang: 25 % af det samlede stof i 3g

Kernestof
I Niels Randbo Back og Pia Rørkær 'Through Literary Landscapes', Gyldendal 2020:
-Modernism: Historical Background
- Modernism: Literary Background
-Owen, Dulce et Decorum Est
-Sassoon, The Hero
-Short film The Coward
-Joyce, Evelyn
-Hemingway, A Clean Well-Lighted Place
-Robert Frost, Stopping by Woods on a Snowy Evening

Virginia Woolf, from chapter 1, Mrs. Dalloway (1925)

Supplerende materiale
Følgende malerier:
-‘States of Mind 1: The Farewell’ by Umberto Boccioni.  
-'Gassed' by Singer
-' Breakfast at Villerville' by Édouard Vuillard
-'The story and significance of John Singer’s ‘Gassed’ (1919) (youtube-video)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Shakespeare: Romeo and Juliet (EKSAMEN)

Forløbet dækker læreplanens krav om tekster af Shakespeare. Vi har især arbejdet med tekstforståelse, forståelse af rim og rytme, analysere sproglige virkemidler, forståelse af tragedien som genre og karakteristik af personerne.

Arbejdsformer:
Højtlæsning i grupper, dramatisering af udvalgte passager, gruppearbejde, pararbejde, matrix, elevfremlæggelser, klassedialog.

Omfang: 20 % af det samlede stof i 3g

Kernetekster:
I forløbet har vi læst følgende scener fra Romeo and Juliet:
Prologue
Act 1, scene 1
Act 2, scene 2
Act 3, scene 1
Act 4, scene 1
Act 5, scene 3
Desuden: Sonnet CXVI

Supplerende tekster:
Som grundbog har vi brugt Bo Høpfner Clausen og Jesper Kaalunds bog (Gyldendal 2017) og her har vi læst følgende baggrundstekster:
Language in the Elizabethan Era (s. 34-36)
The Language of Shakespeare's Plays (s. 37-43)
Shakespearean Tragedy (s. 46-53)

Film:
Baz Luhrman: Romeo + Juliet, 1996

Teater:
Kong Lear og Daddy Issues i Huset teater

Video:
David T. Freeman and Gregory Taylor: Why Shakespeare Loved Iambic Pentameter,TedEX 2015,  youtube:https://www.youtube.com/watch?v=I5lsuyUNu_4
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer