Titel
6
|
Det amerikanske præsidentvalg og dets konsekvenser
Udfaldet af præsidentvalget søges forstået og forklaret. Herunder behandles det amerikanske demokratis styrker og svagheder, ideologier i USA, forskellige slags valgsystemer og politiske systemer. Men også konsekvenserne ved valget behandles herunder for forholdet til Danmark, Grønland, handelspolitik og sikkerhedspolitik. Begreber som præsidentialisme, check-and-balances, føderalisme, Højesteret, "legislating from the bench", "free media", "paid media", primærvalg og lignende indgår. Der er tale om et induktivt forløb. Eleverne har i grupper under forløbet arbejdet med et projekt om svingstater.
Faglige mål:
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks
handlemuligheder i forbindelse hermed
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold.
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets
discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om
samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog
Kernestof
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd”
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
- makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
- globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
- komparativ metode og casestudier
- statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed”
I alt cirka 20% af det faglige stof.
|