Holdet 2022 SA/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Rysensteen Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag A
Lærer(e) Rasmus G. Hansen
Hold 2022 SA/x (1x SA, 2x SA, 3x SA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Folketingsvalg og regeringsdannelse
Titel 2 Ideologier, partier og skillelinjer del 1
Titel 3 Sundhed
Titel 4 Ideologier, partier og skillelinjer del 2
Titel 5 Økonomi
Titel 6 Kultur
Titel 7 Senmoderne samfund
Titel 8 Vælgere i Danmark
Titel 9 International Politik 1
Titel 10 Fokus på skriftlighed
Titel 11 International politik 2
Titel 12 Den danske velfærdsstat
Titel 13 Trumps præsidentskab
Titel 14 Forløb#14

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Folketingsvalg og regeringsdannelse

Klassen har dannet sin egen klasseregering som en del af forløbet.

Faglige mål
-anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå.
-anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser

Kernestof
-politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.

Materialer
Jensby, Jakob Glenstrup med flere: ”Politikbogen”, Columbus 2017 s. 201-221
Danmarks statistik: ”Folketingsvalg tirsdag 1. november 2022 Resultater – Københavns storkreds”, dst.dk
Læreplanen for samfundsfag A 2017
Selvfunden materiale
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Ideologier, partier og skillelinjer del 1

Faglige mål
-anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå.
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser

Kernestof
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data


Materialer
Jensby, Jakob Glenstrup med flere: ”Politikbogen”, Columbus 2017 s. 28-115
Holst, Emma Qvirin: ”Hvilke partier stemmer de rigeste og fattigste vælgere på?”, Altinget 20/3 2019, altinget.dk
Winther, Bent: ”Social baggrund afgør igen partivalg”, Berlingske, 3. sektion 20/6/2011 Politiko
Selvfunden empiri, herunder partiernes hjemmesider og principprogrammer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Sundhed

- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere

Kernestof
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark


Materialer
Thorndal, Morten Hansen: ”Sociologiens kernestof”, Columbus 2021 s. 158-174
DR1: ”En syg forskel” 1. episode 23. maj 2016, dr.dk
Sundhedsstyrelsen og SDU: ”Danskernes sundhed”, danskernessundhed.dk
Danmarks statistik: ”Flere unge får antidepressiv- og ADHD-medicin”, dst.dk
Selvfunden materiale
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Ideologier, partier og skillelinjer del 2

Eleverne lavede et selvstændigt miniprojekt med problemformulering som gruppearbejde.

Faglige mål
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi

Kernestof
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
- statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.

Materialer
Selvfunden materiale
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Økonomi

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer
og modeller med brug af digitale hjælpemidler

Kernestof:
-globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
-makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.

Materialer:
- Andersen, Lene Nibuhr og Skött, Jakob Sinding: "Økonomibogen", 2016 Columbus s. 76-90, s. 91-157
- Film: "The Big Short", Paramount Pictures 2015
- Jespersen, Jesper: "Makroøkonomisk teori og Ømuen", research paper 11/00 Roskilde Universitet s. 16-19
- Film: "Den græske tragedie: en økonomisk roadmovie fra et fallitbo", DR2 2012
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Kultur

Faglige mål:
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser

Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark

Materialer:
- Thorndal, Morten Hansen: ”Sociologiens kernestof”, Columbus 2021 s. 222-237
- Hofstede, Geert: "Country comparison graphs", https://geerthofstede.com årstal ukendt
- Selvvalgte kilder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Senmoderne samfund

Faglige mål:
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer
og modeller med brug af digitale hjælpemidler

Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.

Materialer:
- Thorndal, Morten Hansen: ”Sociologiens kernestof”, Columbus 2021 s. 48-63
- Film "The Social Dilemma", Netflix 2020
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Vælgere i Danmark

Faglige mål:
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret
måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi

Kernestof:
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier

Materialer:
- Jensby, Jakob Glenstrup med flere: ”Politikbogen”, Columbus 2017 s. 119-141, 168-175
- Eller, Emil: "Regeringen, som (næsten) ingen ville have", DR.dk 22. feb 2024
- Eller, Emil: "De har nærstuderet valget, og på flere punkter opfører vælgerne sig som aldrig før", DR.dk 22. feb 2024
- Stubager, Rune med flere: "Det danske valgprojekt", 4. udgave juli 2020 - skimlæsning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 International Politik 1

Faglige mål:
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler

Kernestof:
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt

Materialer:
- Rasmussen, Jesper Hjarsbæk: ”IP bogen”, 2. udgave Columbus 2023 s. 11-58
- Globalis: "Kroatien", Globalis.dk
- Selvfundet materiale
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Fokus på skriftlighed

Faglige mål:
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret
måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi

Kernestof:
- statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.

Materiale:
- Data fra folketingsvalg 2022
- Data fra europaparlamentsvalg 2024
- Opgavesæt fra onsdag 25. maj 2022
- Børne- og undervisningsministeriet: "Opgavetyper i samfundsfag", version 3 forår 2022

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 International politik 2

Faglige mål:
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
- mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
- globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin.

Materialer:
- Rasmussen, Jesper Hjarsbæk: ”IP bogen”, 2. udgave Columbus 2023 s. 59-244
- Waltz, Kenneth N.: "Structural Realism after the Cold War", The MIT Press 2000 - skimmelæsning
- Film: "John Mearsheimer: “Things are going to get worse in Ukraine, Middle-East and South-East Asia.”", youtube.com, kanalen reinvent money
- Toft, Catharina Magdalena Merle: "Sikkerhedsliggørelsens komponenter", klimadebat.dk (uddrag fra hendes speciale fra 2011)
- Winding, Rasmus Lauge med flere: "Her er Danmarks nye udenrigs- og sikkerhedspolitiske strategi", altinget.dk 16. maj 2023
- Hagen, Freddy: "Trumps vælgere er ikke kulturløse. Det er fatalt, når den kulturelle elite indbilder sig noget andet", Netavisen Pio, piopio.dk 4. november 2024
- Udenrigsministeriet: "Udenrigspolitik", um.dk
- Pew Research Center: "Issues and the 2024 election", https://www.pewresearch.org/ 9. september 2024
- Montanaro, Domenico: "10 key demographic groups that could decide the presidential election", npr.org 3. november 2024
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Den danske velfærdsstat

Faglige mål:
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold

Materialer:
- Andersen, Lene Nibuhr og Skött, Jakob Sinding: "Økonomibogen", 2016 Columbus s. 167-192
- selvfundet materiale
- Kongens nytårstale
- Statsministerens nytårstale
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Trumps præsidentskab

Forløbet har fungeret som et repetitionsforløb, hvor eleverne selv skulle inddrage relevante teorier fra både sociologi, politik, økonomi og IP. Nedenstående materialer er ekstra.

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
- makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
- globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin.
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
- komparativ metode og casestudier
- statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.

Materialer:
- Andersen, Lene Nibuhr og Skött, Jakob Sinding: "Økonomibogen", 2016 Columbus s. 194-220, 157-164
- Coogan, Sean: "DR's korrespondenter: Det betyder Trumps comeback for vores del af verden", dr.dk 20. jan 2025
- DR "Få overblikket over de dekreter, Trump har underskrevet på sin første dag", dr.dk 21. jan 2025
- Trumps indsættelsestale
- Thorndal, Morten Hansen: ”Sociologiens kernestof”, Columbus 2021 s. 213-215
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Forløb#14

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer