Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Rysensteen Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik A
|
Lærer(e)
|
Kenneth Dal Arensborg
|
Hold
|
2022 MA/x (1x MA, 2x MA, 3x MA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Deskriptiv statistik
I forløbet arbejdes der med ugrupperet og grupperet observationer med relevante diskreptorer. Yderligere arbejdes der også med stikprøver.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Ligninger
Fra Systime A1 bog arbejdes der med ligninger med en ubekendt varibel, herunder 1 grad, 2 grad og n'te grad.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Eksponentielle funktioner
Fra STX plus A1 bogen arbejder med:
3. Eksponentielle funktioner
3.1 Regneforskrift og graf for en eksponentiel funktion
3.2 Ligninger med eksponentielle funktioner
3.3 Fordoblingskonstant, halveringskonstant og vækstegenskab
3.4 To-punkts-formel
3.5 Lån og renter
3.5.1 Annuitetsopsparing og -lån
3.5.2 Projekt - Lån og renter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Potensfunktioner
Fra systime plus bogen gennemgås:
4. Potensfunktioner
4.1 Regneforskrift og graf for en potensfunktion
4.2 Potensfunktion - forskrift ud fra to punkter
4.3 Omvendt proportionalitet
4.4 Eksponentiel og potensregression
4.5 Hvad har vi lært om de tre funktionstyper?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Polynomier
Fra STX plus B1 bogen arbejdes med:
5. Polynomier
5.1 Polynomier generelt
5.2 Andengradspolynomiet
5.3 Mere om parablen
5.4 Faktorisering
5.5 Parallelforskydning af graf
5.6 Polynomiel regression
5.7 Projekt: Optimering med andengradspolynomium
5.8 Hvad har vi lært om polynomier?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Vektor forløb 1
Fra Stx plus B1 læses følgende:
6. Vektorer og geometri
6.1 Grundlæggende om trekanter
6.2 Ensvinklede trekanter
6.3 Pythagoras' sætning
6.4 Grundlæggende vektorbegreber
6.4.1 Regning med vektorer
6.4.2 En vektors koordinater
6.4.3 En vektors længde og afstandsformlen
6.5 Retvinklede trekanter
6.5.1 Beregning i en retvinklet trekant
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Vektor forløb 2
Fra Stx plus A1 læses følgende:
6. Vektorer og geometri
6.6 Skalarprodukt
6.6.1 Vektorprojektion og vinkel
6.7 Determinant
6.8 Vilkårlige trekanter
6.8.1 Sinusrelationerne
6.8.2 Cosinusrelationerne
6.9 Rette linjer
6.9.1 Parameterfremstilling
6.9.2 Linjens ligning
6.9.3 Vinklen mellem linjer
6.9.4 Afstand mellem punkt og linje
6.9.5 Skæring mellem linjer
6.10 Cirklen
6.10.1 Tangent til cirkel
6.10.2 Skæring mellem cirkel og linje
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Logaritmefunktioner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Trigonometriske funktioner
Til forløbet benyttes systime STX plus A2 ibogen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
SRO om sandsynlighedsregning og statistik
SRO forløb mellem matematik og samfundsfag. Emnet er meningsmålinger og fake news og tager udgangspunkt i forberedelsessættet om sandsynlighedsregning statistik.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Differentialregning
Til forløbet benyttes systime STX plus A2 inddelt i følgende emner:
- Grænseværdier og kontinuerte funktioner
- Differentialkvotient
- Bestemmelse af differentialkvotienter
- Regneregler for differentiation
- Afledet funktion
- Differentiation af kendte funktioner
- Ligning for tangent
- Monotoniforhold
- Væksthastighed
- Optimering
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Sandsynlighedsregning statistik
Fra systime arbejdes med STX plus A2 ibogen:
4. Sandsynlighedsregning og statistik
4.1 Sandsynlighedsregning
4.2 Multiplikations- og additionsprincippet
4.3 Kombinationer og permutationer
4.4 Stokastisk variabel
4.5 Binomialfordelingen
4.5.1 Hypotesetest i binomialfordelingen
4.5.2 Konfidensinterval for andel
4.6 Normalfordelingen
4.6.1 Beregninger med normalfordelingen
4.6.2 Standardnormalfordelingen
4.6.3 Er fordelingen normal?
4.7 Mere om lineær regression
4.7.1 Konfidensinterval for hældningen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Integralregning
Fra STX plus A3 bogen arbejdes der med:
1. Integralregning
1.1 Stamfunktion og ubestemt integral
1.1.1 Stamfunktion for kendte funktioner
1.1.2 Regneregler for ubestemte integraler
1.2 Areal og bestemt integral
1.2.1 Anvendelse af integralregningens hovedsætning
1.2.2 Bevis for integralregningens hovedsætning
1.2.3 Regneregler for bestemte integraler
1.2.4 Punktmængder mellem grafer
1.3 Omdrejningslegemer og kurvelængde
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Sæt 1
|
29-08-2024
|
Video bevis integralregning
|
12-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Differentialligninger
Fra A3 bogen læses:
- Hvad er en differentialligning?
- Tangentlinje og linjeelementer.
- Lineær differentialligning af 1 orden.
- Logistisk differentialligning.
- Separable differentialligninger.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Vektorfunktioner og banekurver
Forløbet bygger på forberedelsessæt fra 2019 om vektorfunktioner, ligeledes er Systime STX plus A3 benyttet med følgende emner:
3 vektorfunktioner og banekurver
3.1 Introduktions til vektorfunktioner
3.2 Skæringspunkter og dobbeltpunkter
3.3 Differentiation af vektorfunktioner
3.4 Cirkelbevægelser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Funktioner af to varibale
Som start på forløbet er der blevet arbejdet med forberedelsesmaterialet *Funktioner af to variable' og ligeldes er der arbejdet med lærebogen Plus A3 STX fra systime med følgende overskrifter:
Funktioner af to variable
- Introduktion til funktioner af to variable
- Niveaukurver og snit
- Partielle afledede, tangentplan og gradient
- Stationære punkter og ekstrema
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Forberedelsessæt sandsyndlighedsregning
Indholdet af dette materiale falder i to hoveddele. Først kommer der en kort opsamling på vigtige
grundbegreber i sandsynlighedsregning. Stoffet i denne del er i det store og hele kendt fra den forudgående
undervisning i matematik. Dette afsnit tjener også til, at elever på A-hold har et fælles grundlag, selv om de
er kommet til den afsluttende matematik A-undervisning ad meget forskellige veje.
Efter den indledende opsamling følger så materialets hovedfokus, som er begrebet betinget sandsynlighed,
herunder Bayes’ sætning. Afslutningsvis gennemgås et par større eksempler inden for medicin (Test for en
sygdom) og jura (Anklagerens fejltagelse).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Bevistyper
I dette forløb arbejdes med logik og beviser i matematik. Der udforske, hvordan logiske argumenter i matematik opbygges, og der arbejdes med en række forskellige metoder til matematisk bevisførelse. Det drejer sig konkret om bevistyperne:
• Direkte bevis
• Indirekte bevis
• Bevis ved kontraposition
• Induktionsbevis
• Konstruktionsbevis.
Eget materiale fra kollega er benyttet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56322419217",
"T": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56322419217",
"H": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56322419217"
}