Holdet 2022 EN/u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Rysensteen Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) June Horup
Hold 2022 EN/u (1u EN, 2u EN, 3u EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Growing up
Titel 2 Forløb#3 Grammatik - MInLæring
Titel 3 Forløb#2 AI - an introduction
Titel 4 Forløb#4 HAIR and the Counterculture of the 1960s
Titel 5 Forløb#5 Language Lab
Titel 6 Forløb#6 True Crime EKSAMEN
Titel 7 Forløb#7 Concept Albums
Titel 8 Forløb#9 Love I EKSAMEN
Titel 9 Forløb#10 Globale Tendenser: BLM
Titel 10 Forløb#18 American TV-series
Titel 11 Forløb#9 Love II EKSAMEN
Titel 12 Forløb#11 US Election 2024 EKSAMEN
Titel 13 Forløb#12 Summer Reading - Classic novels
Titel 14 Forløb 13 American Literature in Transition EKSAME
Titel 15 Forløb#14 Gender EKSAMEN
Titel 16 Forløb#15 Multicultural Britain EKSAMEN
Titel 17 Forløb#17 Repetition
Titel 18 Forløb#16 DIGITALE HJÆLPEMIDLER

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Growing up

I forløbet læser vi tekster fra en række forskellige genrer (novelle, digt, tale, artikel og film/tv-serie) om temaet growing up. Der er fokus på analytiske kompetencer, og at eleverne præsenteres for den faglige terminologi, der knytter sig til de forskellige genrer. Herudover arbejder vi med mundtlig sprogfærdighed, kreativ skrivning, basal grammatik (ordklasser, kongruens) og ordforrådsarbejde. I forløbet indgår desuden den obligatoriske screening samt introduktion the essay writing, PEEL.

Short stories:
Michael Richards, Just Like That, (1987)
Charkes Bukowsi, Son of Satan (1982)
Working with poetry and song lyrics:
Philip Larkin, ‘This Be The Verse’, (1971)
Tracy Chapman, “Fast Car”, (1988)
The Beatles, “She’s Leaving Home”, (1967)
Working with images and film:
Call Me by Your Name, various media/genres:
Novel excerpt, by André Aciman; Chapter 1
Screenplay by James Ivory, Shooting script
Film by Luca Guadagnino, 2017

Forløbsplan:
https://docs.google.com/document/d/1uSuVoE2rRypPWYGeFByvpv7ywKNvFCtO5CQFCCGv39Y/edit#
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Startscreening 10-11-2022
Pair work exercise: Growing Up 23-11-2022
New York songs video upload 06-12-2022
Letter to June 18-12-2022
Hand-in your notebook 10-01-2023
CMBYN presentations 26-01-2023
CMBYN essay 06-02-2023
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#3 Grammatik - MInLæring

Flydende forløb med fokus på at dække basisemnerne inden for engelsk grammatik. En del afvikles som elektroniske lektier.

MinLæring/Engram:
Punktum
Komma
Ordklasser
kongruens
Genitiv

Sprog og stilistik:
Ordforråd
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Engram: Punktum 24-01-2023
Engram: Komma 29-01-2023
Engram: Ordklasser 05-03-2023
MinLæring k1, k2 og k3 16-04-2023
Kongruens test 1 19-04-2023
MinLæring k4 Tricky subjekter 25-04-2023
Lektien til genitiv i MinLæring 20-08-2023
Lektie: Min Læring, Sprog og stilistik I 21-08-2023
Lektier til Ordstilling, Min Læring 27-08-2023
Lektier, Min Læring, S&S II: Ordforråd 29-08-2023
Engram Modalverber 29-08-2024
Engram Omskrivning med 'do' 29-08-2024
Grammatikopgave Minlæring (11) 08-12-2024
Ret dine fejl 26-02-2025
MinLæring eks opg 13 06-04-2025
Grammatikprøve - laves i modulet 8/4 08-04-2025
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#2 AI - an introduction

Dette forløb tager udgangspunkt i ChatGPT3. Vi skal tale om hvad plagiat er, hvad AI kan, hvad der kendetegner et menneske vs. en maskine, hvad kreativitet er.
Der er fokus på diskussion og på kreativitet.
Faglige begreber:
Linkers
Appelformer

Materialeliste:

https://chat.openai.com

Podcast:
Hard Fork,  New York Times, Jan. 13, 2023:
ChatGPT Transforms a Classroom

Song writing:
Nick Cave, songs and a letter - see worksheet

TV-series:
Black Mirror, S2E1, Be Right Back (Netflix)



Forløbsplan:
https://docs.google.com/document/d/1_6cScLU--jJ0E7pDh0xOlNMz7vqohmcdSCg5oa0rX28/edit#
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Black Mirror video 10-02-2023
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#5 Language Lab

Forløbet er en slags sproglab, et sprogligt træningsforløb, hvor der er fokus på at tale godt engelsk. Eleverne får forskellige øvelser, som skal indtales og have feedback, og de skal reflektere over deres eget sprog. Vi bruger øvelser fra udtalenu.dk, laver niveautest på lextutor.ca, træner ordforråd på freerice.com, og ellers hjemmelavede øvelser der har til formål at generere sprog.

Link til forløbsplan:
https://docs.google.com/document/d/1Mjwac3hOdJmAszId1gnJeaYTDUlWxZG26QSrtPU6w1o/edit#heading=h.tthew0m95zmj


Fokus:
Metakognition ift eget sprog/læring
Ordforråd
Udtale
Intonation
Fluency og sproglig sammenhæng
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#6 True Crime EKSAMEN

This course has a focus on true crime, or real-life horror, and the fascination it holds. We are working with old genres, such as the murder ballad, the opinion piece and the nonfiction novel, as well as new genres such as investigative podcasts and documentary TV-series.
In groups, students will analyse murder ballads and write their own muder ballads.
Students will write 5-paragraph essays based on individual work with true crime articles.

Link til forløbsplan: https://docs.google.com/document/d/1JFIqplRNpE4lustGMI-Vo1ybDjLGBSg4Cjm8nKKDt1Y/edit?usp=sharing

Analytical methods:
Nonfiction analysis
Framing, and The Kuleshov Effect
Language features
Style of writing

Course material:
Katrine Brøndsted og Mathias Larsen, Narrating Truth. Anthology, (Alt i ord, 2021), ch. 4 ”True Crime”
Introduction: True Crime, On real-Life Atrocities, p. 128 – 133
“The Knoxville Girl”, author unkown, murder ballad
“Mr. Charles Dickens and the Execution of the Mannings”, Charles Dickens (1849)
Via narratingtruth.org:
YouTube channel Wisecrack addresses the culture around true crime (14 min.)

Group work with murder ballads:
Tom Dooley
Stagger Lee
Delia’s Gone

Group work with true crime articles:
Grann, David. “A Postmodern Murder Mystery.” The New Yorker, 11 Feb. 2008, www.newyorker.com/magazine/2008/02/11/true-crime.
“The City That Fell in Love with the Mob.” The New Republic, https://newrepublic.com/article/68973/crimetown-usa.
Seal, Mark. “How a Ragtag Gang of Retirees Pulled Off the Biggest Jewel Heist.” Vanity Fair, Mar. 2016, www.vanityfair.com/culture/2016/03/biggest-jewel-heist-in-british-history.
Jellick, Jason. “How I Became a Con Artist.” Salon, 30 Nov. 2010, www.salon.com/2010/11/30/life_as_an_amateur_con/.
Solomon, Christopher. “The Real-Life Superhero Who Beats the Cops to Bike Thieves.” Outside, www.outsideonline.com/outdoor-adventure/biking/real-life-superhero-who-beats-cops-bike-thieves/.
“The Truck Stop Killer.” GQ, Nov. 2012, https://www.gq.com/story/truck-stop-killer-gq-november-2012?printable=true.
Cappello, Nile. “The Girl in the Picture.” The Atavist Magazine, magazine.atavist.com/the-girl-in-the-picture-aundria-bowman-dennis-murder-michigan-cold-case/.

Podcast episodes:
Serial, S1E1, The Alibi, Sarah Koenig and Julie Snyder (2014)
In the Dark, S1E1, The Crime, Madeleine Baran (2016)

Documentary TV-series:
The Staircase, S1E1, Crime or Accident?, Dir. Jean-Xavier de Lestrade (2004-2018) (Netflix)


Omfang: 15 % af det samlede stof i 2g

Link til gruppernes repetition:
True Crime
https://docs.google.com/presentation/d/13nQjwTCtmXeOyvnBAVV7OoUsrYa7Eknpuck9VYzkzV8/edit?usp=sharing_eip_se_dm&ts=681c7278
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Recording: True Crime ses6 29-08-2023
Analytical paragraph: The Alibi, style of speaking 03-09-2023
Lektier, Min Læring, Sprog og stilistik III 05-09-2023
Write a short essay about your true crime article 13-09-2023
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb#7 Concept Albums


Vi undersøger begrebet Concept Album og laver projektarbejde med selvvlagte albums.
Fælles arbejder vi med Pink Floyd, The Wall, 1979
I grupper arbejdes med et selvvlagt album, som præssenteres.
Sammen skriver gruppen et essay om albummet. Hver elev har ansvar for et afsnit bygget op over PEEL.

Forløbsplan: https://docs.google.com/document/d/1NTvX8mQgjWipzhyRhH11xBtfjcP5pnJtgxVtwY33EeY/edit

Kernestof:
Pink Floyd, The Wall, 1979
Selvvalgte albums

Supplerende stof:
Links:
The Wall analysis:
https://thewallanalysis.com/

Undervisningsmateriale fra  Østerbro Teater:
https://www.osterbroteater.dk/wp-content/uploads/2023/02/STUDIEMATERIALE-ANOTHER-BRICK-IN-THE-WALL-PART-5-Final_.pdf

Movie:
https://www.youtube.com/watch?v=yvG3WPYAXHM

Why is Pink Floyd's The Wall so Great - Analysis & Album Review
https://www.youtube.com/watch?v=BBiZNKYtms8

Østre Gasværk forestilling d. 25. oktober
Another Brick in the Wall

Omfang: 15 % af det samlede stof i 2g
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Præsentation Concept albums 05-10-2023
Concept albums - group work 09-10-2023
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forløb#9 Love I EKSAMEN

Forløbet er delt i 2 dele. Del 1 inden SRO-forløb. Her læser vi Sally Rooney, Normal People. Del 2 i foråret. Forløbet er et samlet eksamensforløb.

Beskrivelse:
Vi undersøger, hvordan det universelle tema om kærlighed kommer til udtryk gennem tiden i forskellige litterære genrer. Vi arbejder med tekstanalyse af poesi, drama og fiktion og får på den måde repeteret værktøjerne inden eksamen. Vi arbejder med tekster fra renæssancen, oplysningstiden, romantikken og det 20. og 21. århundrede.

Der er bl.a. fokus på begreber som pastoral poetry, Carpe Diem, irony.
Gennem arbejdet med Shakespeare har vi fokus på det jambiske pentameter, på dramabegreber og på sonettens formelementer.


Link til forløbsplan:
https://docs.google.com/document/d/1UPHw8a4nFppoqx0NWQmLqk0rx9Ztc1sDfXDE-Q1K2LI/edit?usp=sharing

Kernestof:
Værklæsning: Sally Rooney, Normal People (2018)

In Wider Contexts:  (ibog, suppl. materialer,):

Christopher Marlowe: The Passionate Shepherd to His Love, 1599
Andrew Marvell: To His Coy Mistress, 1681
William Shakespeare: Romeo and Juliet, 1597:
The prologue, Act 1, sc. 5, The Balcony scene, Act 2, scene 2
William Shakespeare: Sonnet 130, 1609
Jane Austen: Pride and Prejudice, 1813 (kap. 1)
Kate Chopin: The Story of an Hour, 1894

Theory and babckground:
A Short History of Love (The School of Life)
https://www.theschooloflife.com/article/a-short-history-of-love/

Supplerende materiale:
Film clips from Joe Wright, Pride and Prejudice, 2005
Opening (00:00 - 00:12)
At Longbourn - Mr. Collin’s proposal to Elizabeth (00:44 - 00:49)
At Rosings Park - Darcy’s proposal to Elizabeth (01:00 - 01:10)

Noah Baumbach, Marriage Story, (2019) (2 t, 16 m.)


Omfang: Samlet 40 % af det samlede stof i 2g

Link til gruppernes repetition:
Love 1: Normal People
https://www.canva.com/design/DAGmqiNFnPU/DPuSUw_ybfw0Nu1MUbH0OA/edit?utm_content=DAGmqiNFnPU&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=sharebutton

https://docs.google.com/document/d/1nO_CkioUJMzPF-BX5IAA3_O7Q4BB82tZ1ShBEKRrJZo/edit?usp=sharing_eip_se_dm&ts=681c7836

Love 2: resten
https://docs.google.com/document/d/1eTE9RUg5G8gCK5l87zNeBUo7mLZBvjsbar4O5FGbyU8/edit?usp=sharing
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Forløb#10 Globale Tendenser: BLM

Forløbet er et GCP-forløb i samarbejde med musik om Globale Tendenser.

Forløbet tager udgangspunkt i den globale problemstilling: “Mindre raceulighed”. Dette gøres ved at begge fag tilsammen belyser problemstillingen med særlig fokus på USA og hvordan ideerne bag Black Lives Matter bevægelsen  manifesterer sig i popkulturen

Vi ser på BLM som bevægelse med tråde tilbage til Civil Rights movement, og hvordan det kommer til udtryk i populærkulturen.

Forløbsplan:
https://docs.google.com/document/d/1mSIiqG6cUOjVJo5xHGe72yZYoX1C62HG3a0VQxuKZco/edit

Kernestof:
Martin Luther King, ‘I Have A Dream’, 1963, tale

Channel 4 News, Black Lives Matter explained: The history of a movement
https://www.youtube.com/watch?v=YG8GjlLbbvs

This is pop culture’s moment of reckoning on matters of race, By Brandon Griggs, CNN, June 25, 2020:
https://edition.cnn.com/2020/06/25/entertainment/pop-culture-reckoning-race-trnd/index.html

Beyoncé, Black Parade, 2020, song
Kendrick Lamar, Alright, 2021, song and music video

SRO skrevet om en af følgende:
Michael Kiwanuka, I'm a black man in a white world, 2016, song and music video
H.E.R., I can't breathe, 2021, song and music video

Supplerende stof:

The BLM movement’s website:
https://blacklivesmatter.com/

Obama on Trayvon Martin,videoklip, 0:00 - 9:00:
https://en.wikipedia.org/wiki/Trayvon_Martin

The March on Washington:
https://www.history.com/topics/black-history/march-on-washington

The Guardian, Martin Luther King, The Speech - interactive:
https://www.theguardian.com/world/interactive/2013/aug/martin-luther-king?fbclid=IwAR2p4hCsh6zsHPLNkIu_CLLtEj8CrpZ6yF9MD5AuG5EMSTF4v8lf3a8-b0g

From MLK to BLM: A Conversation About Dr. King’s Legacy and Where We are Today! January 27, 2021:
https://re-center.org/en/from-mlk-to-blm-a-conversation-about-dr-king-s-legacy-and-where-we-are-today

MLK’s Dream. Our Fight. January 18, 2021:
https://blacklivesmatter.com/mlks-dream-our-fight/

AAVE Explained:
https://www.youtube.com/watch?v=dnOLKqhx_Co

NPR, Kiana Fitzgerald, Beyoncé Releases New Song 'Black Parade' In The Final Hours Of Juneteenth
JUNE 20, 2020:
https://www.npr.org/2020/06/20/881215617/beyonce-releases-new-song-black-parade-in-the-final-hours-of-juneteenth


Omfang: 15 % af det samlede stof i 2g




Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Essay Normal People 07-12-2023
Letter to Dr. King 14-01-2024
SRO 25-01-2024
BlacKkKlansman essay 27-02-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Forløb#18 American TV-series

Forløbsbeskrivelse til studieplanen:
Forløbet har fokus på nyere TV-serier og deres genremæssige kendetegn som fortællinger. Der arbejdes med udviklingen i genren over de tre ‘golden ages’ og særligt med 'the third golden age / cable network' og begreber som HBO playbook, niche programming, samt de typiske opbrud med klassiske temaer og normer, som de nye serier repræsenterer.
Forløbet lægger ud med en række lærerstyrede moduler, hvorefter det glider over i et projektarbejde med fremlæggelser analyser af TV-serier. Produktet var en videofremlæggelse.
Som afslutning arbejde vi med 1. afsnit af House of Cards og drog paralleller til Macbeth.


Metode: Filmanalyse
Nye begreber: pilot, title sequence, serial arc, set-up, pay-off, false exit, Mise-en-scene
Nøglebegreber:
Prime time, niche TV/audience,  LOP (least objectionable programming)


Kernestof:
Mad Men S1 E1+2
Fra Film skal ses i engelsk, Mad Men og Narration in a TV Series
House of Cards, S1 E1
To korte uddrag fra Macbeth, Act 1, sc. 3 +7

Powerpoints om Amerikanske TV-serier og om filmanalyse:
PowerPoint presentation of the genre in a historical context with clips      
On analytical tools (film notes I)
powerpoint Film Notes II - Composition

Supplerende stof:
Projektarbejde med selvvalgt serie
House of Cards Explained: Shakespeare, History & Guilty Pleasure on Youtube - (15 min)

Link til forløbsplan:
https://docs.google.com/document/d/1UCc_Oa7bIyty7-YFQOhgErTbjiUP7qzB4c3ix9fUyIw/edit?usp=sharing

Omfang: 15 % af det samlede stof i 2g
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
TV-series presentations 21-03-2024
Fejlsætninger II - laves i timen 21-03-2024
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Forløb#9 Love II EKSAMEN

Forløbet er delt i 2 dele. Del 1 inden SRO-forløb. Her læser vi Sally Rooney, Normal People. Del 2 i foråret. Forløbet er et samlet eksamensforløb.

Se beskrivelse under Love I
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Forløb#11 US Election 2024 EKSAMEN

Forløbsbeskrivelse til studieplanen:
Forløbet har fokus på udvalgte temaer inden for emnet The US Election 2024 og er tilrettelagt som tre miniforløb.
Det første har fokus på den kvindelige kandidat Kamala Harris og begreber som misogynoir og The American Dream.
Det andet har fokus på The Heartland: hvorfor stemmer folk fra Appalachia overvejende republikansk, hvordan hænger det sammen med Arlie Hochschilds begreb  'stolen pride' og VP kandidat J. D. Vance.
Det tredje har fokus på indsættelsestalen som genre.

Forløbsplan:
https://docs.google.com/document/d/1zO3Ya39CVQQbO8MUKCXmlLuR5of_YIhxPEoI8XxOzi0/edit?tab=t.0


Omfang: 20 % af det samlede stof i 3g

Links til gruppernes repetition:
https://miro.com/app/board/uXjVI54pq_o=/?userEmail=ho%40rysensteen.dk&track=true&utm_source=notification&utm_medium=email&utm_campaign=add-to-team-and-board&utm_content=go-to-board&lid=lzrwt6d4i8pc
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Forløb#12 Summer Reading - Classic novels

Forløbsplan:
https://docs.google.com/document/d/15Ov22sUOIfOeQzviuI5mY9M1IZuuy5LQx5pT4OLXp7s/edit#heading=h.g38kwhggiyu5

Summer reading: A choice between one of theses novels

Ernest Hemingway, A Farewell to Arms
F. Scott Fitzgerald, The Great Gatsby
Henry Golding, Lord of the Flies
Sylvia Plath, The Bell Jar
J. D. Salinger, The Catcher in the Rye
Ray Bradbury, Fahrenheit 451

Groups make exhibitions of the novels.

Omfang: 10 % af det samlede stof i 3g

Focus on character development, theme, setting and time period, what makes this a classic novel? how is it relevant to you?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Forløb 13 American Literature in Transition EKSAME


Forløbsplan: https://docs.google.com/document/d/10CpRejRvUS1DL4UZ6PyZzgqKiy52WI3de9_a6GtnOco/edit?usp=sharing

Forløbsbeskrivelse til studieplanen:
Forløbet har fokus på 1920erne som skelsættende litterær periode mellem de to verdenskrige og inden børskrakket i 1929.. Der er fokus på Modernism, Harlem Renaissance, Female Voices og The Jazz Age. Fokus er på litterær analyse og perspektivering.

Nøglebegreber:
consumerism, gender roles, gender bending, flapper culture, machine age, alcohol and prohibiiton, minimalism, fragmentation,

Metode: Litterær analyse, filmanalyse, formidling

Kernestof:
Alain Locke, The New Negro, 1925 (excerpt)
Countee Cullen, Incident (1925)
Zora Neale Hurston, How it feels to be colored me, 1928
Langston Hughes, The Weary Blues, 1925
Mulatto, 1927
Edna St. Vincent Millay, Sonnet XLII, What lips my lips have kissed, and where, and why (1922)
Dorothy Parker, From the Diary of a New York Lady, (1925?)
Ernest Hemingway, Hills like white elephants (1927)
John Dos Passos, Manhattan Transfer, 1925 (excerpt)
F. Scott Fitzgerald, The Great Gatsby, 1925 (excerpt)



Supplerende stof:
Crash course:
https://www.youtube.com/watch?v=VfOR1XCMf7A

Gruppearbejde med periode på hjemmesiden her:
http://americainclass.org/sources/becomingmodern/index.htm

Baz Lurhman, The Great Gatsby, 2013

Omfang: 20 % af det samlede stof i 3g

Links til gruppernes repetition:
https://docs.google.com/document/d/1jXtE9k47jNP1fH8DzP2Wq8vPnBGVlOQT_r_0VsHK8qM/edit?usp=sharing_eip_se_dm&ts=681c7824

https://docs.google.com/presentation/d/1ohcvADMn0XLWYJQqYNRRQ2Gfx1wS_mq9JIMgB-tzw8w/edit?usp=sharing_eip_se_dm&ts=6823043f
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Forløb#14 Gender EKSAMEN

Forløbsbeskrivelse til studieplanen:
Forløbet har fokus på kønsopfattelser og hvilke spor disse sætter i samfundet. Vi tager afsæt i popsange der præsenterer forskellige kønsstereotyper. Vi læser Margaret Atwood, The Handmaid’s Tale, som værk og arbejder med elevpræsentationer som forbinder værkets tematikker med faktiske historiske begivenheder og samfundsmæssige tendenser.
Vi ser En Polterabend på Betty Nansen. Stykket tager inspiration fra Shakespeare, The Taming of the Shrew, og vi bruger det til at diskutere maskulinitet vs. feminitet og ser klip fra Zefireelis filmatisering fra 1967.
Derefter går vi videre til aktuelle nyhedshistorier med fokus på kønsproblematikker og den aktuelle ‘war on woke’, herunder transkønnethed, maskulinitet på arbejdspladsen og ‘incels’.
Fokus er i overvejende grad på tekstanalyse og diskussion.

Forløbsplan:
https://docs.google.com/document/d/1hLPVMFsMj4sPHx9EqhB_8X2MFtD7E3006GNeqX3f0gk/edit?tab=t.0

Kernestof:
Margaret Atwood, The Handmaid’s Tale (1985)

Shakespeare, The Taming of the Shrew in Franco Zefirelli’s 1967 film version: (22 minutes of video)
Chapter 3 (10:41 - 13:30) The deal
Chapter 11 + 12 (40:47 - 50:18) Pertrucio’s wooing of Katherina
Chapter 27 (1:51:24 - 1:59) The banquet - Kate’s monologue + Kiss me Kate


New York Times. (2024, July 26). Elon Musk’s daughter speaks out in NBC interview. The New York Times. https://www.nytimes.com/2024/07/26/business/media/elon-musk-daughter-interview-nbc.html
NBC News. (2024, July 26). Elon Musk’s transgender daughter, Vivian Wilson, speaks out in interview. NBC News. https://www.nbcnews.com/tech/tech-news/elon-musk-transgender-daughter-vivian-wilson-interview-rcna163665
The Washington Post. (2024, July 26). Musk’s transgender daughter, Vivian, breaks silence in interview with Grimes. The Washington Post. https://www.washingtonpost.com/business/2024/07/26/musk-transgender-vivian-grimes/

Steinmetz, K. (2021, March 16). Elliot Page is ready for this moment. TIME.
https://time.com/5947032/elliot-page-2/

Men’s Health. (n.d.). Mark Zuckerberg and the rise of "masculine energy". Men’s Health. https://www.menshealth.com/sex-women/a63433433/mark-zuckerberg-masculine-energy/
HuffPost. (n.d.). Mark Zuckerberg and the “masculine energy” debate. HuffPost. https://www.huffpost.com/entry/mark-zuckerberg-masculine-energy_l_6785d4d0e4b036b0243c0917



Supplerende stof:
Songs about gender
Teaterforestilling, En Polterabend, Everyone is Here, inspireret af Shakespeare, The Taming of the Shrew
Margaret Atwwod in Deadline with Sandra Brovall: fra 06:00 - 21:00
https://www.dr.dk/drtv/se/deadline_-er-margaret-atwoods-abort_dystopi-blevet-til-virkelighed_485165

Omfang: 25 % af det samlede stof i 3g

Links til gruppernes repetition:
Gender 1: Handmaid's Tale
https://miro.com/app/board/uXjVI54q_zI=/

Gender 2: resten
https://docs.google.com/document/d/1vt1BLLGDIdXcrnN7-Gl4Lo19IvRSCBVvWaQnK-GW3Wc/edit?usp=sharing_eip_se_dm&ts=6822ec31
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Gender 01-12-2024
Gender: Recording 12-12-2024
Indbetaling til teatertur!! 16-12-2024
Podacst En Polterabend - Gender 16-01-2025
The Handmaid's Tale presentations 21-01-2025
Oversættelse - lille test i timen 31-01-2025
Terminsprøve Engelsk A 06-02-2025
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Forløb#15 Multicultural Britain EKSAMEN

I forløbet arbejder vi ud fra Sten Pultz Moslunds antologi Everyone is Here (Systime, 2021) med nye aspekter af det multikulturelle felt i Storbritannien. Vi undersøger de tre faser 'Arrival', 'Settlement' og 'The Indigene' med henblik på at forstå Moslunds tese om, at migration ikke længere er en marginal del af den britiske historie, men derimod en voksende faktor, samt hvordan kampen for kulturelt medborgerskab kan følges gennem alle faser.
Forløbet kredser desuden om forståelsen af de teoretiske begreber, der knytter sig til emnet, fx othering, super-diversity, conviviality og whiteness samt om forskellige sproglige aspekter, herunder forskellen på standard engelsk, etnolekt og sociolekt, samt engelsk som et lingua franca sprog.

Omfang: 20 % af det samlede stof i 3g

Kernetekster (fra Moslund, Everyone is Here med mindre andet er nævnt)

Background reading:
-How Britain has been shaped by Migration
-Literature as a special mirror of identity
-Language and diversity
-Racism, Whiteness and White Privilege
-Social Emotions
-Superdiversity and Conviviality

Key texts:
Louise Bennett-Coverley, ‘Colonization in Reverse’ (1966) in: https://www.poetrybyheart.org.uk/poems/colonization-in-reverse-2/
Zadie Smith: Speaking in Tongues (essay)
Gautam Malkani: Paki (short story)
Enoch Powel, Rivers of Blood (speech)
Maggie Gee: The Artist (short story)
Raman Mundair, Day Trippers (short story)
Karen Onojaife: Here Be Monsters (short story)
Bernadine Evaristo, Yazz, from Girl, Woman, Other (novel, - excerpt)

Filmen Rocks (2020) (Filmstriben)

Supplerende materiale
The English Language in 24 accents, in: https://www.youtube.com/watch?v=dABo_DCIdpM&ab_channel=Truseneye92

Link til forløbsplan:
https://docs.google.com/document/d/18NHetgGM8sxFZlcQQPPx2XHZSUpiGkgu3yGr7-FWAfk/edit?usp=sharing
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Essay: Multicultural Britain 21-04-2025
Skr. prøve - laves i modulet 1/5 01-05-2025
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Forløb#17 Repetition

Gruppearbejde med at blive klar til mundtlig eksamen.

Links til gruppernes arbejde:
True Crime
https://docs.google.com/presentation/d/13nQjwTCtmXeOyvnBAVV7OoUsrYa7Eknpuck9VYzkzV8/edit?usp=sharing_eip_se_dm&ts=681c7278

Love 1: Normal People
https://www.canva.com/design/DAGmqiNFnPU/DPuSUw_ybfw0Nu1MUbH0OA/edit?utm_content=DAGmqiNFnPU&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=sharebutton

https://docs.google.com/document/d/1nO_CkioUJMzPF-BX5IAA3_O7Q4BB82tZ1ShBEKRrJZo/edit?usp=sharing_eip_se_dm&ts=681c7836

Love 2: resten
https://docs.google.com/document/d/1eTE9RUg5G8gCK5l87zNeBUo7mLZBvjsbar4O5FGbyU8/edit?usp=sharing

Am. Lit. in Transition (1920s)
https://docs.google.com/document/d/1jXtE9k47jNP1fH8DzP2Wq8vPnBGVlOQT_r_0VsHK8qM/edit?usp=sharing_eip_se_dm&ts=681c7824

https://docs.google.com/presentation/d/1ohcvADMn0XLWYJQqYNRRQ2Gfx1wS_mq9JIMgB-tzw8w/edit?usp=sharing_eip_se_dm&ts=6823043f

US Election
https://miro.com/app/board/uXjVI54pq_o=/?userEmail=ho%40rysensteen.dk&track=true&utm_source=notification&utm_medium=email&utm_campaign=add-to-team-and-board&utm_content=go-to-board&lid=lzrwt6d4i8pc

Gender 1: Handmaid's Tale
https://miro.com/app/board/uXjVI54q_zI=/

Gender 2: resten
https://docs.google.com/document/d/1vt1BLLGDIdXcrnN7-Gl4Lo19IvRSCBVvWaQnK-GW3Wc/edit?usp=sharing_eip_se_dm&ts=6822ec31
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Forløb#16 DIGITALE HJÆLPEMIDLER


Holdet har i deres studietid anvendt følgende digitale hjælpemidler:

-Gyldendals online ordbøger, https://ordbog.gyldendal.dk/

Cambridge Online Dictionary, https://dictionary.cambridge.org/

-Merriam Webster Online dictionary, https://www.merriam-webster.com/

-Merriam Webster's Learner's Dictionary, in: https://www.learnersdictionary.com/

www.minlæring.dk: https://www.minlaering.dk/

-Lix-beregner: https://www.nielsgamborg.dk/indhold/lixberegner.htm

www.thesaurus.com
Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer