Titel
1
|
Rytmelære, groove og rotation
I dette forløb arbejdes der med rytmelære og groove med henblik på at eleverne skal kunne analysere og reflektere over et nummers groove.
Formålet med forløbet er, at eleverne får kendskab til og opnår færdigheder i:
Musikkundskab:
- Eleverne skal med udgangspunkt i rytmelære lære at aflæse og analysere et grooveskema og herunder kunne beherske begreber som: Beatmarkering, modrytmer herunder afterbeat, offbeat og synkoper/lifts, aktivitetsniveau, komplementærrytmik, ostinat. Derudover skal eleverne beherske puls/taktrammen (OBS?????minus claves-rytmik).
Kernestof:
Musikkundskab
-Identificere et nummers groove og dets anvendelse og virkning gennem analyse af såvel klingende musik som grafiske repræsentationer med anvendelse af elementær musikfaglig terminologi og metode.
???? -Demonstrere viden om fagets identitet og metoder, herunder grooveanalyse.
Materialer:
Introduktion til rytmelære via musikipedia.dk
Læreroplæg via powerpoint
Rockmusik i tid og rum, s. 82-91 (6,5 ns)
Grooveanalyser:
Af grooves i Michael Jackson: Black or White, Working Day and Night (aflevering), samt Lukas Graham "Mama Said".
Der arbejdes ud fra "Mama Said" videre med simpel partiturlæsning og med formanalyse inkl. formled. Vi arbejder overordnet med, hvordan en grooveanalyse kan skrives ned i prosa.
Musikudøvelse:
- Der arbejdes yderligere praktisk med begreberne i form af SDS-øvelser, talekor og fællessang.
Musikudøvelse:
- Der synges en- og flerstemmige sange og satser inden for et dansk og internationalt repertoire. Et eks. er "Blaffersang" (Kim Larsen). Eleverne indgår bl.a. sammen med 2. og 3. g musik A holdet i et studieretningskor, hvor følgende korsatser indøves og synges til skolens julekoncert, samt morgensamling:
"Lille Store Verden" (Juleønskets titelsang af Rasmus Seebach)
"Let Love Be Love" (Juice, Soap, Christina + Remee).
Enkeltelever fra klassen indgår i et akkompagnerende band til "Let Love Be Love".
Rotation, musikudøvelse:
-Synge og spille en- og flerstemmige sange og satser inden for et dansk og internationalt repertoire.
Eleverne skal i dette forløb introduceres til rytmisk sammenspil, rotation og sang. Eleverne skal introduceres til spilleteknik og simple roller på fire forskellige instrumenter (bas, trommer, guitar og keyboard) samt stemmens brug med udgangspunkt i støtte, holdning, vejrtrækning, klang og stemmens omfang (registre).
Nummer: "Working Day and Night" (Michael Jackson).
|