Holdet 2022 MU/u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Rysensteen Gymnasium
Fag og niveau Musik A
Lærer(e) Anne Kathrine Rosenberg Simonsen, Esben Brandt Eriksen
Hold 2022 MU/u (1u MU, 2u MU, 3u MU)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Rytmelære, groove og rotation
Titel 2 Områdestudier: Hitmusik
Titel 3 Nodelære, 3-klange, musikudøvelse hjemme og ude
Titel 4 M1 og M2
Titel 5 Repetition af teori, ny teori, kor og sammenspil
Titel 6 M1, M2, Parametre og blues
Titel 7 Julekoncert: Praktisk musik + ??? teori/arb selv
Titel 8 GCP: Globale tendenser
Titel 9 M1 + M2
Titel 10 Forårskoncert: praktisk musik
Titel 11 M1 og M2
Titel 12 Skriftlig Musik og arrangement M1 og M2

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Rytmelære, groove og rotation

I dette forløb arbejdes der med rytmelære og groove med henblik på at eleverne skal kunne analysere og reflektere over et nummers groove.
Formålet med forløbet er, at eleverne får kendskab til og opnår færdigheder i:

Musikkundskab:
- Eleverne skal med udgangspunkt i rytmelære lære at aflæse og analysere et grooveskema og herunder kunne beherske begreber som: Beatmarkering, modrytmer herunder afterbeat, offbeat og synkoper/lifts, aktivitetsniveau, komplementærrytmik, ostinat. Derudover skal eleverne beherske puls/taktrammen (OBS?????minus claves-rytmik).

Kernestof:
Musikkundskab
-Identificere et nummers groove og dets anvendelse og virkning gennem analyse af såvel klingende musik som grafiske repræsentationer med anvendelse af elementær musikfaglig terminologi og metode.
???? -Demonstrere viden om fagets identitet og metoder, herunder grooveanalyse.

Materialer:
Introduktion til rytmelære via musikipedia.dk
Læreroplæg via powerpoint
Rockmusik i tid og rum, s. 82-91 (6,5 ns)

Grooveanalyser:
Af grooves i Michael Jackson: Black or White, Working Day and Night (aflevering), samt Lukas Graham "Mama Said".

Der arbejdes ud fra "Mama Said" videre med simpel partiturlæsning og med formanalyse inkl. formled. Vi arbejder overordnet med, hvordan en grooveanalyse kan skrives ned i prosa.

Musikudøvelse:
- Der arbejdes yderligere praktisk med begreberne i form af SDS-øvelser, talekor og fællessang.

Musikudøvelse:
- Der synges en- og flerstemmige sange og satser inden for et dansk og internationalt repertoire. Et eks. er "Blaffersang" (Kim Larsen). Eleverne indgår bl.a. sammen med 2. og 3. g musik A holdet i et studieretningskor, hvor følgende korsatser indøves og synges til skolens julekoncert, samt morgensamling:
"Lille Store Verden" (Juleønskets titelsang af Rasmus Seebach)
"Let Love Be Love" (Juice, Soap, Christina + Remee).
Enkeltelever fra klassen indgår i et akkompagnerende band til "Let Love Be Love".


Rotation, musikudøvelse:
-Synge og spille en- og flerstemmige sange og satser inden for et dansk og internationalt repertoire.

Eleverne skal i dette forløb introduceres til rytmisk sammenspil, rotation og sang. Eleverne skal introduceres til spilleteknik og simple roller på fire forskellige instrumenter (bas, trommer, guitar og keyboard) samt stemmens brug med udgangspunkt i støtte, holdning, vejrtrækning, klang og stemmens omfang (registre).
Nummer: "Working Day and Night" (Michael Jackson).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Områdestudier: Hitmusik

Områdestudier og hitmusik - gælder hitskabelonen i jeres destination?

Eleverne introduceres til hitskabelonen; herunder et hits form, hook, pay-off og hvad et hits tekst handler om. Disse begreber bruges til at analysere Lukas Grahams 'Mama Said' som et dansk hit, der er blevet kendt via TikTok.

REDIGÉR dette afsnit:
Eleverne skal derefter undersøge og analysere hitmusik fra deres destination (USA) ud fra ovenstående parametre og undersøge om TIkTok også er en magtfaktor inden for hitmusik i deres destination.


Internt fokus:
Formanalyse med udgangspunkt i hitskabelonen
Hook, pay-off og et hits tekst.
??Begyndende partiturlæsning

Eksternt fokus:
TikTok som magtfaktor inden for hitmusik

Materiale:
- Om Hitskabelonen: https://www.musikipedia.dk/sangens-stil-og-struktur
- Podcast om hook, pay-off og tekst
- Artikel, Berlingske: "TikTok er musikbranchens nye magtfaktor" https://www.berlingske.dk/aok/tiktok-er-musikbranchens-nye-magtfaktor-men-boomeren-i-mig-er-simpelthen-noedt
- Artikel, DR: "Syv år gammel Lukas Graham sang hitter stort på TikTok" https://www.dr.dk/musik/syv-aar-gammel-lukas-graham-sang-hitter-stort-paa-tiktok
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Nodelære, 3-klange, musikudøvelse hjemme og ude

Faglige mål/forløbsbeskrivelse

Formålet med forløbet er at introducere og træne basal nodeteori.
I dette forløb skal eleverne opnå følgende mål:

Nodekendskab
Kunne læse/genkende toner i G-nøglen og i nogen grad F-nøglen
Kunne læse/genkende fortegn # og b.
Kunne kunne læse intervaller fra prim-oktav (og ikke alle størrelser)

Melodik:
Bestemme tonerart vha. kvintcirkel + taktart og ambitus
Form: opdele i fraser inkl. bogstaver (% perioder)
Beskrive melodiens forløb (f.eks. trinvise eller springende bevægelser, buebevægelse, op/ned, og med intervalnavn - kun størrelse ved tertser)
Dur/mol skalaer jf. kvintcirklen

Internt perspektiv:
Melodisk analyse af:
Mozarts klaversats:  “Ah vous dirai-je, maman” (ABC-melodien) - primært af klavertemaet og sekundært af enkelte variationer over temaet.
- Pjerrot sa' til månen
- Wonderful Tonight (afl.)
- Melodisk hook i "I Want It That Way" (Backstreet Boys)
- Meloodisk hook i "Hjem fra fabrikken" (Andreas Odbjerg")

Eksternt perspektiv:
Sådan kan du høre at det er Mozart (podcast) med fokus på typiske kendetegn ved Mozarts musik baseret på DR podcast "Sådan kan du høre det er Mozart".
Kort baggrundstekst om Mozarts liv og hans musik

Praktisk:
???- Nodelæreopgaver v. virtuelt/MIDI-klaver
Øve akkorder ved klaver

3-klange:
dur, mol, aug, dim, sus4, og ganske kort sus2 + akkordomvendinger af dur- og mol-akkorder.

Musikudøvelse:
- Fællessange undervejs der illustrerer nogle af de teoretiske pointer ift. melodisk analyse.

Indstudering og fremførsel af 4x sammenspilsnumre i 4 grupper til skolens forårskoncert:
"I See Fire" (Ed Sheeran)
"Waiting on the World to Change" (John Meyer)
"København" (Ulige numre)
"Wicked Game" (Chris Isaak)

Musik ud af huset:
- "Hair " musical (østre Gasværk)
- Koncert og oplæg om Cuba for de tre musik A hold
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 M1 og M2

Introduktion til nodeskrivningsprogrammet MuseScore

Opsamling på div. teori

Øve M1 pdiscipliner:
Akkordlæsning
Melodisk analyse (% perioder, % sekvensering)
Rymisk analyse? (% 3+3 struktur)

M2: Ikke liftende flydekor ("Søsterlil" i uddrag)
       Liftet flydekor ("Aicha" i uddrag)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Repetition af teori, ny teori, kor og sammenspil

Repetition af musikteori fra 1.g + ny teori:
Læse/skrive toner i G- og F-nøglen
Dur-/molskalaer
Intervaller (nu inkl. størrelser)
Akkorder: bl.a.
4-klange: X7, Xmaj7, X.7, Xmmaj, Xm7b5
Omvendinger + bastoner
Rytmelære: Betoningshierarki og rytmelæsning/-notation

Har bl.a. brugt Musikipedia


Harmonisk analyse:
Trinanalyse (% modalharm/blues)
Hovedfunktioner og paraleller i dur og mol
Begreber: bl.a. spænding - afspænding, kvintfald

Jakob M Jensens Harmonikkompendium: https://jakobmjensen.dk/musikkurser/teori/harmonik/Harmonik.pdf



Praktisk musikudøvelse:
Korsats: "F*** You" (Cee Lo Green) - opført for hele skolen

Kort sammenspilsforløb inkl. indstudering, medarrangeren og fremførelse for resten af klassen:
"Sign of the Times" (Harry Styles)
"Flow" (Sade)
"Save Tonight" (Eagle-Eye Cherry)
"Crazy" (Gnarls Barkley)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 M1, M2, Parametre og blues

M2
Træne arbejdet i MuseScore 4
Korteknikker:
Flydekor fortsat
MRF-korteknik
Begynder på grundtonebas


Parametre:
Vi arbejder videre med groove- og melodisk analyse
- bl.a. "Respect" (Aretha Franklin), Bad Guy (Billie Eilish)

Form:
Strofisk for, popform, udvidet popform
Bl.a. Rockmusik i tid og rum s. 32-39
Tale om hvordan intensiteten kan øges i musik (fx øget antal stemmer, øget aktivitetsniveau, hævet toneleje)

Sound:
Soundanalyse helt kort (numre: "Solhverv" (Lord Siva) og i nogen grad "I Want It That Way (Backstreet Boys)
--> Begreber som soundboks, de tre dimensioner og liveskalaen.

Sound: Rockmusik i tid og rum, s. 107 + 118-123)

Bluesmusik helt kort (peger frem mod forløbet "Globale tendenser":
Bluesmusikkens udvikling + især bluesens musikalske kendetegn:
Form, bluesharmonik og tonematerialer (blå toner) + kobling til molpentaton skala (dur-pentatonskale dækkes også kort)
Jakob M Jensen: Blues and Rhythm of Blues, s. 1-4
https://jakobmjensen.dk/musikkurser/historie/rytmisk/res/Blues,%20Rhythm%20&%20Blues.pdf
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Julekoncert: Praktisk musik + ??? teori/arb selv

Forløbet der pegede frem mod skolens julekoncert + en mindre optræden i en kirke på Vesterbro havde primært fokus på den praktiske del af musikfaget:

Sammenspilsforløb med 4 grupper (indøvning, arrangere i nogen grad og øve performance):

Sammenspilsnumre:
Rolling in the Deep (Adele)
Drømte mig en lille drøm (Dicte)
Heart Shaped Box (Nirvana)
Cheerleader (Omi)



Studieretningskor:
Korsatser: Let Love Be Love (Remee, Juice, ??) og Nattely (Pil)



Tilføj flere det<ljer.. --> se forårskoncerten
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 GCP: Globale tendenser

GLOBALE TENDENSER - Black Lives Matter i kunst-/kulturprodukter

Formålet med forløbet er at arbejde med afroamerikansk musik som identitetsmarkør og element i afroamerikansk identitetsdannelse. Der introduceres til Sydstatssoul, Motown og Neosoul/kontemporær Soul med særligt fokus på afroamerikanske markører i særligt musik (men også tekst) - bl.a. i et tværfagligt samarbejde med engelsk. Forløbet leder op til SRO som led i et overordnet emne om Globale Tendenser og problemstillingen:

"Hvordan manifesterer ideerne bag Black Lives Matter (BLM) bevægelsen sig i engelsktalende landes kulturprodukter og populærkultur?"

Læst tekst:
Jensen/Hammer, Soul - Sort musik i 1960'erne, Systime 1998, 7-63, 82-97 --> tjek selv

Analysenumre:
Jill Scott: Run, run, run
Michael Kiwanuka: Black Man In A White World (SRO)
H.E.R: I Can't Breathe (SRO)

Nummer analyseret i nogen grad:
Jackson 5: I Want You Back (sound - kun helt kort) --> Harm, sound blev ikke valgt i SRO analyserne.

Numre, der er lyttet til meget overfladisk:

James Brown: Say It Loud, I'm Black And I'm Proud
Wilson Pickett: Mustang Sally
Curtis Mayfield: Miss Black America
Stevie Wonder: Living For The City
Amy Winehouse: Rehab
CeeLo Green: F*ck You
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 M1 + M2

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Forårskoncert: praktisk musik

Forløbet der pegede frem mod skolens julekoncert havde primært fokus på den praktiske del af musikfaget:

Sammenspilsforløb med 4 grupper (indøvning, arrangere i nogen grad og øve performance):

Kongens have (TopGunn)
Hardest Thing (Coco O)
All In (Blæst)
Hit Me Baby (Britney Spears)

Gruppe på tværs af musik A holdene:
Cleaned Out (The Tibbs)

Studieretningkor:
Unwritten (Natasha Beddingfield)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 M1 og M2

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Skriftlig Musik og arrangement M1 og M2

SKRIFTLIG MUSIK 1 (ML): M1 + M2

Formålet med det samlede forløb er at træne eleverne i den skriftlige disciplins to dele M1 og M2:

M1
- Arbejde med basal nodelære og -teori herunder:
Nodenavne, -værdier, nøgler, intervaller, skalaer, rytmik inkl. underdelinger,
punkteringer og synkoper.
- Arbejde med akkordlæsningsteknikker
- Arbejde med funktionsharmonisk analyse og harmonisk analyse af modalharmonik (trinanalyse)
- Arbejde med melodisk analyse, herunder:
Forminddeling, beskrivelse af kontur, motiver, rytmik og arbejde med tilhørende begreber.
- Arbejde med rytmisk analyse, herunder:
Begrebstilegnelse

Baggrundsmateriale/læst tekst:

Musikipedia:
https://www.musikipedia.dk/melodisk-analyse
https://www.musikipedia.dk/harmonisk-analyse

Diverse eget materiale

M2
- Arbejde med pop/rock arrangement med udgangs i Bastarden, herunder:
Flydestemmer, Flydestemmer med melodirytmefordobling, treklangsmedstemmer og korsvar, standardbas med gennemgangstoner, springende bas på akkordtoner, trommer med fills, opbygning samt variation i arrangement og vertikal sammenhænge (herunder behandling af lifts).

Baggrundmateriale/læst tekst:

Hammer Thomas, Bastarden, Lindhardt & Ringhof 2017/19
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer