Holdet 2022 EN/w - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Rysensteen Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Louise Christensen, Louise Munk
Hold 2022 EN/w (1w EN, 2w EN, 3w EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Growing Up
Titel 2 American Dream
Titel 3 Down and Out
Titel 4 English as a Lingua Franca
Titel 5 Globale tendenser: Inequality in India
Titel 6 From Corsets to Courage - EXAM
Titel 7 Colonialism and imperialism - EXAM
Titel 8 US Political Speeches -  EXAM
Titel 9 Shakespeare: Others and Lovers - EXAM
Titel 10 Love, Love, Love! - EXAM
Titel 11 Hjælpemidler til eksamen
Titel 12 Hjælpemidler til eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Growing Up

I forløbet læser vi tekster fra en række forskellige genrer (novelle, digt, tale, artikel og film/tv-serie) om temaet growing up. Der er fokus på analytiske kompetencer, og at eleverne præsenteres for den faglige terminologi, der knytter sig til de forskellige genrer. Herudover arbejder vi med mundtlig sprogfærdighed, basal grammatik og ordforrådsarbejde. I forløbet indgår desuden den obligatoriske screening samt en kreativ aflevering.

Tekster

Cross, Lucy. 2000. "The Sin Bin Or Lucy's Heart" (short story)

Hemingway, Ernest. 1924. "Indian Camp" (short story)

Garland, Alex. 1996. "Blink and you miss it" (short story)

Udorie, June Eric. 2015. "Social Media Is Harming the Mental Health of Teaangers. The State Has to Act" (opinion piece)

Larkin, Philip. 1971. "This be the verse" (poem)

Duffy, Carol Anne. 1990. "In Mrs Tilscher's class" (poem)

Brooks, James L. 2016. "The Edge of Seventeen" (movie)


Supplerende stof

Østergaard, Trine. 2019. "Point of View/Narration" in The English Handbook.

Østergaard, Trine. 2019. "Charatcerization" in The English Handbook.

Østergaard, Trine. 2019. "The art of speaking" in the English Handbook.

Østergaard, Trine. 2019. "Argumentation theory" in The English Handbook.

Østergaard, Trine. 2019. "Film Analysis" in The English Handbook.

Own powerpoint on "Composition in Fiction". Includes tripartite structure, in medias res, open/closed ending, Hollywood model.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Speech 18-12-2022
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 American Dream

forløbet beskæftiger vi os med den amerikanske drøm. Forløbet berører de historiske begivenheder under uafhængighedskrigen (samt amerikansk engelsk som endnu et standardsprog), samt amerikanske værdiers oprindelse og udvikling.

Med udgangspunkt i teksterne arbejder vi med amerikansk exceptionalisme gennem fremstillingen af USA som et lyst og frodigt land legitimeret af Gud. Vi sporer idealerne om frodighed gennem historien og ser på, hvad der sker med Gud, når frodighed bliver til grådighed.

Forløbet berører afslutningsvis slaveri og strukturel ulighed i relation til den amerikanske drøm.

GCP-perspektivet står centralt, eftersom mødet med den amerikanske kultur og selvforståelse er uundgåeligt i vores verden. Særligt i den nuværende verdenssituation er det derfor vigtigt at kunne forholde sig til, hvordan kulturer skabes og praksisser legitimeres gennem sprog - specielt de kulturer, vi er mindre tilbøjelige til at undersøge, fordi de minder om os selv.

Særlige fokuspunkter
• Væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA.
• Udtale og orddforråd (BrE vs AM)
• Er genremæssigt varieret udvalg af både fiktive og ikke-fiktive tekster


Tekster:

Lazarus, Emma. 1883. "The New Colossus" (poem)

"The Declaration of Independence" (excerpt, nonfiction)

Crèvecœur, J. Hector. 1782. "Letters from an American Farmer" (excerpt of epistolary novel)

Key, Francis Scott. 1814. "The Star-Spangled Banner" (anthem)

Bates, Katharine Lee. 1925. "America, the beautiful" (poem)

Netflix. 2018. "Episode 1: Manhattan" in "Trump: An American Dream" (documentary)

Scorsese, Martin. 2013. "The Wolf of Wall Street" (movie)

Douglass, Frederick. 1852. "What to the Slave is the Fourth of July?" (excerpt from speech)

Obama, Barack. 2008. "A More Perfect Union" (excerpt from speech)



Supplerende:

The Pangean. 2019. "Martin Scorsese and the American dream".
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Down and Out

Forløbet centrerer om spørgsmålet, hvad det vil sige at være "down and out". Hvordan føles det at leve ens liv uden et sted at kalde hjem, og hvordan påvirker fattigdom ens evne til at holde hovedet højt?

I løbet af kurset arbejder vi med tekster, der spænder fra 1933 til nutiden, og teksterne er skrevet af britiske, amerikanske, canadiske forfattere.

Vi har i forløbet haft ekstra fokus på at træne genrebevidsthed, idet vi arbejder med et bredt udvalg af genrer. Herunder har vi set på, hvordan non-fiction genrer låner elementer fra fiktion.

Materiale (* = fra Compass, Nanna Flindt Kreiner et al, Systime 2022)
2: The American Hobo (non-fiction film clip)
3: Barbara O'Conner, How to Steal a Dog (novel excerpt)
4: *George Orwell, Down and Out in Paris and London (memoir excerpt)
5: Chloe Zhao, Nomadland (movie)



Supplerende materiale:
Vox, Why cities are full of uncomfortable benches" (non-fiction film clip)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 English as a Lingua Franca

Forløb om engelsk som lingua franca introducerer eleverne til steder, hvor engelsk tales som officielt nationalsprog og opnå basal viden om den historiske udvikling af engelsk som lingua franca. De skal kende til forskellen på standard English og non-standard English og kunne redegøre for centrale karakteristika ved ELF-kommunikation. De skal desuden opnå viden om ELF-kommunikation i autentiske kommunikationssituationer.

Særlige fokusområder
- det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
̶ sproglærings- og kommunikationsstrategier
standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
̶ det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Globale tendenser: Inequality in India

Forløbet tager udgangspunkt i, at eleverne skal skrive deres SRO, den tværfaglige opgave i engelsk og samfundsfag. Det korte forløb har fokus på konsekvenserne af Indiens økonomiske vækst - engelskfagligt har fokus især været på de menneskelige konsekvenser af økonomisk vækst, og eleverne har arbejdet med blandt andet metaforer og stilistisk analyse som del af opgaven. De har skrevet SRO om "The White Tiger"


Hamid, Mohsin. 2016. "How to Get Filthy Rich in Rising Asia" in Narrating India.

Adiga, Aravind. 2012. "The White Tiger" in Wider Contexts.


Supplerende tekster


CNBC youtube clip: How India's Economy Is Growing At A Faster Pace Than China: https://www.youtube.com/watch?v=vA-rtjlKEYU

Katrine Brøndsted. 2016. Ambition in Narrating India (144-146)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 From Corsets to Courage - EXAM

Forløbet tager udgangspunkt i de viktorianske kvindeidealer og strækker sig frem til nutiden. Forløbet dækker både amerikansk og britisk litteratur, eftersom idealerne gik på tværs af kontinenter.

Første del af forløbet fokuserer på kvinders strukturelle undertrykkelse, og vi ser på, hvordan litteraturen kan bruges som værktøj til at give kvinder en stemme både i 1800-tallet og i dag.

Anden del af forløbet undersøger, hvilke victorianske idealer der fortsat eksisterer i litteraturen i dag. Her arbejder vi specifikt med Disney-prinsesserne (både de gamle og de nye) for at undersøge, om der er sket en karaktermæssig udvikling og fysisk udvikling, herunder baby-face bias. Vi har i forbindelse med forløbet også læst værket "The Handmaid's Tale" og arbejdet med hierarkier og undertrykkelse.

Særlige fokuspunkter:
- Væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
-Et genremæssigt varieret udvalg af både ældre og nyere fiktive og ikke-fiktive tekster.
- Et skrevet værk

Tekster:

Atwood, Margaret. 1985. "The Handmaid's Tale" (novel)

Gilman, Charlotte Perkins. 1892. ”The Yellow Wallpaper” (short story)

Dickinson, Emily. n.d. “She Rose To His Requirement” (poem)

Bradbeer, Harry. 2020. “Enola Holmes” (part of movie)

Snow White opening.

Lopez, Robert and Kristen Anderson-Lopez. 2013. "Let it Go" in Frozen (soundtrack). https://www.youtube.com/watch?v=YVVTZgwYwVo

Lopez, Robert and Kristen Anderson-Lopez. 2013. "For the First Time in Forever"  in Frozen (soundtrack). https://www.youtube.com/watch?v=ZrX1XKtShSI

Lopez, Robert and Kristen Anderson-Lopez. 2019. "Lost in the Woods" in Frozen 2 (soundtrack). https://www.youtube.com/watch?v=_8jNbZIsBQU

Menken, Alan. 1991. "Gaston" in Beauty and the Beast. (soundtrack). https://www.youtube.com/watch?v=NzK5MutYGJg

Menken, Alan and Glenn Slater. 2010. “Mother Knows Best” in Tangled (soundtrack). link: https://www.youtube.com/watch?v=vRWzDWkgbTo

Woolf, Virginia. 1917. "The Mark on the Wall".


Supplerende materiale:

Back, Niels Randbo & Pia Rørkær Sigh. 2020. "The Role of Middle-Class Women" in Through Literary Landscapes, 93.

Brownless, Zara. 2020. “The Power and Problem of Princesses” (TED Talks). https://www.youtube.com/watch?v=lnHXhY_eOJ0
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Colonialism and imperialism - EXAM

Forløbet introducerer eleverne til begrebet ”orientalisme”, og vi starter med at kigge på, hvordan britisk kolonialisme blev legitimeret gennem orientalistiske diskurser. Vi arbejder med både ældre og nyere tekster, som sætter fokus på "Orienten" - især Indien. Derudover introduceres eleverne til den postkoloniale analysemetode ug udfører selv postkoloniale analyser ved at se på, hvordan orientalisme fremstår i en neokolonialistisk kontekst. Her arbejder vi blandt andet med både diskursen for velgørende NGOer såvel som amerikansk populærkultur.

Særlige fokuspunkter:
- Et genremæssigt varieret udvalg af både ældre og nyere fiktive og ikke-fiktive tekster
- Faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag (historie)
- Historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner (Indien specifikt)


Kernestof

Ashman, Howard. 1992. "Arabian Nights" (soundtack)

Conrad, Joseph. 1899. "Heart of Darkness" (uddrag fra roman)

Kipling, Rudyard. 1886. "Lispeth" i Wider Contexts redigeret afJonna Engberg-Pedersen, Mette Grønvold, Hanne Ohland-Andersen (novelle)

Kipling, Rudyard. 1899. "The White Man's Burden" (1 vers, digt).

Orwell, George. 1934. "Burmese Days" i Wider Contexts redigeret af Jonna Engberg-Pedersen, Mette Grønvold og Hanne Ohland-Andersen (uddrag fra roman)

Plan International. 2024. "Sponsor a child". https://plan-international.org/sponsor-a-child/ (website)

Spielberg, Steven. 1984. "Indiana Jones and the Temple of Doom" (film).

Adiga, Aravind. "2008. "The White Tiger" i "Wider Contexts redigeret af Jonna Engberg-Pedersen, Mette Grønvold og Hanne Ohland-Andersen. (uddrag fra roman)


Supplerende tekster

Imperialism: Crash Course World History: https://www.youtube.com/watch?v=alJaltUmrGo

The Victorian Age: Historical background i Through Literary Landscapes.

The Danger of a single story by Chimamanda Adichie: https://www.youtube.com/watch?v=D9Ihs241zeg&t=681s

Engelskfagets metoder: https://drive.google.com/drive/search?q=engelskfagets%20metoder



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 US Political Speeches - EXAM

In the context of the election, this module explores key American myths.

Myths and values such as the American Dream, the frontier thesis, the city upon a hill, democracy and freedom will be investigated and discussed. We will trace the development of these ideas up until today and the current political polarisation.

The main emphasis will be given to rhetorical analysis of political speeches, but other genres will be brought in to place these in a wider historical and cultural context.

Primary materials:

- Abraham Lincoln, “The Gettysburg Address” (Speech, 1863)
- John F. Kennedy, excerpt from “The New Frontier” (Speech, 1960)
- Martin Luther King, “I have a Dream” (Speech, 1963)
- Edward N. Kearney, “The Frontier Heritage” (Historical article, 1984)
- Barack Obama, “The American Promise” (Speech, 2008)
- Donald Thrump, "Speech at the January 6th Ellipse Rally"  (speech, 2021) and "America First" (speech, 2017)

Film
Alex Garland, Civil War (2024)

Secondary materials:
- Donald Trump, "Election Night Speech" (speech, 2024)
- Barbara F. Walter, "Is the US headed towards another civil war?" (TEDTalk, 2023)
- Lecture by Mark Heron on Inaugural Speeches
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Genaflevering løvfald 31-10-2024
Trump Inauguration Speech 2025 20-01-2025
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Shakespeare: Others and Lovers - EXAM

In this module, the students will be introduced to the world of Shakespeare. Our main focus will be the themes of others and lovers in The Merchant of Venice, but also a selection of sonnets, centering on questions of race, religion, gender and sexuality.

Key questions are the differences between the Elizabethan world picture and moral code as opposed to our modern moral and ethical standards. We will explore questions of religious prejudice, racism and misogyny aiming for a nuaced approach and considering the historical context in which the texts were written.

The students will write a essay about the article "It’s Not Time to Give Up on Shakespeare—Yet."

Key texts by William Shakespeare:
- Sonnets 18, 130, 144
- from The Mercant of Venice:
     - Act 1, sc. 1
     - Act 3, sc. 1
     - Act 3, sc. 4
     - Act 4, sc. 1

Secondary materials:
- Clausen, Bo Høpfner & Kaalund, Jesper, "Historical Context" in Romeo and Juliet by William Shakespeare (Gyldendal, 2017)
- Michael Radford (dir.), The Merchant of Venice (film, 2004)
- Farah Karim-Cooper, "It’s Not Time to Give Up on Shakespeare—Yet" (article, 2023)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Løvfald revisited 08-12-2024
Sprogligt eksamenssæt 11-12-2024
Kongruensøvelse: Christmas Lights 07-01-2025
Non-fiction analysis: Cancel Shakespeare? 26-01-2025
Ret og forklar Non-Fiction Essay 23-02-2025
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Love, Love, Love! - EXAM

Romantic love puppy love, sexual love, obsessive love, abusive love, gay love, being in love, falling out of love – this most basic of human emotion is a stable element and source of conflict in many great works of literature and art. This module explores the subject of love across a variety of poetry, fiction and non-fiction works.

Primary materials:  
- Shakespeare, William, from Romeo and Juliet (play)
- Austen, Jane, from Pride and Prejudice (novel)
- Brontë, Emily, from Wuthering Heights (novel)
- Wilde, Oscar, from The Importance of Being Earnest (play)
- Auden, W. H., "Stop All the Clocks” (poem)
- Carver, Raymond, "What We Talk about when We Talk about Love” (short story)
- Evaristo, Bernadine, from Girl, Woman, Other (novel)
- Bilbrey, Jason, "I Was Content With Monogamy. I Shouldn’t Have
  Been" (article, The New York Times)


Secondary materials:
- Trees, Andrew, " 'Romeo and Juliet' has let us astray" (article, Los Angeles Times)
- Clips from Baz Luhrmann's Romeo+Juliet, BBC's Pride and Prejudice, and Oliver Parker's The Importance of Being Earnest (films)
- Kgl. Teater: Bunbury (theatre production)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Discussion 25-02-2025
Genaflevering terminsprøve 06-03-2025
English essay: Term paper 16-03-2025
Oral assignment: Popular Mechanics 06-04-2025
Language assignment 09-04-2025
Carver assignment 1 22-04-2025
Carver assignment 2 22-04-2025
Last English Essay:) 23-04-2025
Exam set - minlæring 09-05-2025
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Hjælpemidler til eksamen

HJÆLPEMIDLER TIL EKSAMEN:

Du må GERNE bruge følgende hjælpemidler:

- Engram Basis (Min læring)
- Engram (Min læring)
- Do It, Right

- De ordbøger, som du har adgang til via skolens licens herunder:

Ordbogen.com

Oxford Learner's Dictionary:
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/

Cambridge Dictionary:
https://dictionary.cambridge.org/

Merriam Webster Dictionary:
https://www.merriam-webster.com/

Merriam Webster Thesaurus
https://www.merriam-webster.com/thesaurus

- Stave-og grammatikkontrollen i Word

- Det du har downloadet hjemmefra (fx. fra 3w EN google drev-mappen)


Du MÅ IKKE bruge:

Internetsøgning

Interaktive programmer som fx Grammarly og Google Translate

Oversæt-funktionen i Word

Google Drev (du må ikke downloade materialer fra drev til eksamen - de skal være downloadet på computeren på forhånd)

Kommunikation med omverdenen

Bemærk også, at ikke er "tilladt for eksaminanden at tilgå Studienet.dk, herunder offline-udgaven ”Exam Mode”, under de skriftlige prøver eller under de mundtlige prøvers forberedelsestid. Forbuddet gælder også andre lignende portaler med eksempler på besvarelser af eksamenssæt, med mindre disse er indgået i en undervisningssammenhæng og fremgår af prøvefagets undervisningsbeskrivelse" (Undervisningsministeriet)

Kildehenvisninger:

Hvis I skal henvise til MinLæring, skal det gøres på følgende måde i fodnote.

“Titel på afsnit”. Thomas Boesen og Sarah Barding. Engram. Minlaering 2022 (www.minlaering.dk)

Hvis I skal henvise til grammatikbogen, skal det gøres på følgende måde i fodnote:

“Titel på afsnit”. Poul Tornøe. Get It Right: Engelsk Grammatik. Gyldendal 2012.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Hjælpemidler til eksamen

Hjælpemidler til eksamen



HJÆLPEMIDLER TIL EKSAMEN:

Du må GERNE bruge følgende hjælpemidler:

- Engram Basis (Min læring): https://app.minlaering.dk/bog/1
- Grammatikbogen (Get It Right - pdf'er på drev)

- De ordbøger, som du har adgang til via skolens licens (Gyldendals ordbøger/Ordbogen.com), herunder:

Oxford Learner's Dictionary:
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/

Cambridge Dictionary:
https://dictionary.cambridge.org/

Merriam Webster Dictionary:
https://www.merriam-webster.com/

Merriam Webster Thesaurus
https://www.merriam-webster.com/thesaurus

- Stave-og grammatikkontrollen i Word

- Det du har downloadet hjemmefra (fx. fra 2xEn google drev-mappen)


Du MÅ IKKE bruge:

Internetsøgning

Interaktive programmer som fx Grammarly og Google Translate

Oversæt-funktionen i Word

Google Drev (du må ikke downloade materialer fra drev til eksamen - de skal være downloadet på computeren på forhånd)

Kommunikation med omverdenen





Kildehenvisninger:

Hvis I skal henvise til MinLæring, skal det gøres på følgende måde i fodnote.

“Titel på afsnit”. Thomas Boesen og Sarah Barding. Engram. Minlaering 2022 (www.minlaering.dk)

Hvis I skal henvise til grammatikbogen (pdf’erne), skal det gøres på følgende måde i fodnote:

“Titel på afsnit”. Poul Tornøe. Get It Right: Engelsk Grammatik. Gyldendal 2012.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer