Holdet 2022 SA/w - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Rysensteen Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag A
Lærer(e) Jesper Skov, Line Hasle
Hold 2022 SA/w (1w SA, 2w SA, 3w SA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ideologier og partier
Titel 2 GCP. Køn og ligestilling
Titel 3 Ulighed, fattigdom og social arv
Titel 4 Velfærdstatens udfordringer
Titel 5 Økonomi og grøn omstilling
Titel 6 GCP. Økonomisk ulighed i Indien
Titel 7 Demokrati i Danmark og EU
Titel 8 Integration eller eksklusion?
Titel 9 GCP: Modis Indien
Titel 10 USA - valg og udfordringer (politologi)
Titel 11 Int. politik og dansk udenrigspolitik (IP)
Titel 12 Angst og arbejdsmarkedet (sociologi)
Titel 13 Int. økonomi, globalisering og EU (økon./politik)
Titel 14 Repetition og eksamenstræning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ideologier og partier

Centrale spørgsmål i forløbet
• Hvad er en politisk ideologi?
• Hvad kendetegner liberalismen og dens forgreninger?
• Hvad kendetegner konservatismen og dens forgreninger?
• Hvad kendetegner socialismen og dens forgreninger?
• Hvad menes med den fordelingspolitiske højre-venstre-akse?
• Hvad menes med den værdipolitiske højre-venstre-akse?
• Hvor ligger de danske partier på den fordelings- og værdipolitiske højre-venstre-akse?
• Hvad er populisme og hvorfor opstår populisme?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 GCP. Køn og ligestilling

Centrale spørgsmål i forløbet:
• Hvad går verdensmålet om ligestilling ud på?
• Hvilke teorier kan forklares kønsforskellene i samfundet?
• Hvilken rolle spiller køn i socialiseringen?
• Hvordan kommer kønsforskelle til udtryk på uddannelses- og arbejdsmarkedet?
• Hvilke maskulinitetsnormer optræder i det senmoderne samfund?
• Hvordan forholder ideologierne sig til ligestilling?
• Hvad skyldes den kønsrelaterede vold?
• Hvad kendetegner de forskellige feministiske strømninger?
• Hvilke særlige problematikker gør sig gældende i forhold til køn og kultur?
• Hvordan går det med ligestillingen i Danmark og Indien?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Ulighed, fattigdom og social arv

Centrale spørgsmål:
• Hvad definerer samfundets klasser?
• Hvad er social arv?
• Hvilke årsager er der til social arv?
• Hvilke årsager er der til marginalisering?
• Hvad skaber mønsterbrud og hvad fastholder social arv? (push-pull-faktorer)
• Hvad kendetegner sundheden i de sociale klasser?
• Hvad kendetegner danskernes motionsvaner?
• Hvad har betydning for om man er sund/ usund?
• Hvem har ansvaret for borgernes sundhed?
• Hvad kan staten og politikerne gøre for borgernes sundhed?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Velfærdstatens udfordringer

Centrale spørgsmål i forløbet:
• Hvad er en velfærdsstat?
• Hvad er forskellen mellem de tre velfærdsmodeller?
• Hvad er forskellen mellem universelle og selektive ydelser?
• Hvordan hænger lighed, tillid og brobyggende social kapital sammen med velfærdsstaten?
• Hvilke udfordringer står den danske velfærdsstat overfor?
• Hvilke løsningsmodeller kan imødekomme velfærdsstatens udfordringer?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Økonomi og grøn omstilling

Centrale spørgsmål i forløbet er:
• Hvad er de grundlæggende principper i økonomi?
• Hvilke mål er der for en god økonomi?
• Hvordan udfordrer Doughnut-økonomien klassisk økonomisk tankegang?
• Hvordan lever Danmark op til målene?
• Hvilke initiativer skal der tages for at sikre Danmarks økonomi?
- Herunder finanspolitik, pengepolitik, strukturpolitik og klimapolitik
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 GCP. Økonomisk ulighed i Indien

Centrale spørgsmål:

• Hvad går den marxistiske udviklingsteori/ISI-strategien ud på?
• Hvad går den liberalistiske udviklingsteori/EOI-strategien ud på?
• Hvordan var Indiens økonomi da landet blev selvstændigt i 1947?
• Hvad indebar Indiens ISI-strategi efter selvstændigheden?
• Hvordan påvirkede strategien de økonomiske mål?
• Hvad skete der i den indiske økonomi i 1990-erne?
• Hvordan er Indiens økonomiske vilkår sammenlignet med andre stormagters i 2012 (tabel 3.1)?
• Hvordan udvikler landbruget sig i Indien?
• Hvordan udvikler industrien sig i Indien?
• Hvordan er udviklingen i servicesektoren?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Demokrati i Danmark og EU

Centrale spørgsmål i forløbet:

Demokrati i Danmark:
• Hvilke forskellige former for magt findes og hvilken rolle spiller de i demokratiet?
• Hvad er demokrati?
• Hvilke forskellige former for demokrati er der?
• Hvordan sikrer man, at de demokratiske principper varetages i det politiske system?
• Hvilken funktion har lovene i et demokrati?
• Hvad er interesseorganisationers rolle i demokratiet?
• Hvad kræver det at være en aktiv medborger i det danske demokrati?
• Hvad er de demokratiske fordele og ulemper ved de traditionelle medier og de sociale medier?

Demokrati i EU:
Centrale problemstillinger
• Hvilke aktuelle problemstillinger står EU overfor, og hvad betyder det for integrationen?
• Hvad kendetegner integrationen i EU og hvad er målet for integrationen?
• Hvad kendetegner institutionerne i EU og hvilken rolle spiller de i lovgivningsprocessen?
• Hvilke demokratiske fordele og ulemper er der forbundet med EU?
• Hvad kendetegner danskernes holdning til EU – historisk og aktuelt?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Integration eller eksklusion?

Centrale spørgsmål i forløbet:
• Hvad er sammenhængen mellem medborgerskab og statsborgerskab?
• Hvad er forskellen mellem statsborgerskab som middel og som belønning for medborgerskab?
• Hvordan går det med integrationen i Danmark (uddannelse, arbejde, kriminalitet etc.)?
• Hvilken rolle spiller anerkendelse (i den private, retslige og solidariske sfære) for integration?
• Hvilke diskurser er der om indvandrere?
• Hvordan adskiller et ideal om monokulturalisme/assimilation sig fra et ideal om multikulturalisme?
• Hvad er social kontrol og hvordan kan det bedst bekæmpes?
• Hvorvidt er racisme en forhindring for integrationen?
• Hvilke fordele og ulemper er der ved forskellige virkemidler til fremme af integrationen?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 GCP: Modis Indien

Centale spørgsmål:

BNP pr. indbygger (i kr.)?
Forventet levetid?
Placering på HDI ?
Gini-koefficient?
Arbejdsløshed (i procent)?
Årlig vækst i BNP (i procent)?
Årlig inflationsrate (i procent)?
Placering på Democracy Index?
Placering på The Big Mac Index?
Hvad fortæller podcasten ”The Modi Raj”, om Indiens politiske leders baggrund - og i hvilken retning ønsker han i dag at skubbe Indien?
Hvad er Indiens vigtigste eksportvarer?
Hvilke styrker og svagheder kan der være forbundet med at tegne et kvantitativt portræt af et land som Indien?







Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 USA - valg og udfordringer (politologi)

Nøgleord/centrale spørgsmål/fokuspunkter:
Teori om vælgeradfærd. Downs' model, Michigan-modellen, seeking-strategier.
Partier og mediestrategi: partisan screaming, demokratiopfattelser, konkurrence, elitedemokratii, pluralistisk demokrati, forfatning, fake news, kommunikation, vælgertyper, statistik, statistisk usikkerhed, Eastons model, partityper. politisk system, kamre, polarisering, checks and balance, magtens tredeling.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Int. politik og dansk udenrigspolitik (IP)

I forløbet undersøger vi aktuelle tendenser og problemer i international politik og diskuterer hvordan de skal håndteres. Vi har særligt fokus på Kinas rolle i IP herunder rivaliseringen mellem Kina og USA.
Vi starter med at beskæftige os med IP-teorierne (idealisme, realisme, neorealisme og konstruktivisme). Vi analyserer verdensorden og globale magtforhold, magtformer (hård, blød, intelligent) samt beskæftiger os med forskellige internationale organisationer (NATO og FN). Vi diskuterer i forlængelse heraf, om den liberale verdensorden er forbi.
Med udgangspunkt i en karakteristik af tendenser i den nuværende verdensorden undersøger vi, hvad der kendetegner trusler og sikkerhed i dag (hårde/snævre - bløde/brede). Herefter undersøger vi, hvordan vi kan imødegå trusler og skabe sikkerhed gennem forskellige typer af sikkerhedsordninger (magtbalance vs. kollektiv sikkerhed).

Centrale spørgsmål:
- Vil den liberale verdensorden bestå?
- Hvordan ser IP-teorierne på international politik?
- Hvilke former for magt er der i IP, og hvilken betydning har de i dag?
- Hvad kendetegner det internationale system i dag og hvilken rolle har hhv. USA og Kina?
- Hvilke andre aktører har betydning?
- Hvad kendetegner sikkerhed og trusler i dag?
- Hvordan kan man håndtere aktuelle trusler (gennem sikkerhedsordninger)?
- Hvad betyder polariteter og gældende strukturer for aktørers adfærd (neorealismen)?

Kernestof:
- Aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
I forløbet har vi fokus på Danmarks sikkerhedspolitik og økonomi i et internationalt perspektiv og beskæftiger os med Danmarks muligheder og begrænsninger i en globaliseret verden med en ny verdensorden på vej. Vi arbejder således videre med IP-teorierne samt viden fra IP-forløbet i dette forløb - nu med fokus på Danmark.
Vi indleder forløbet med at undersøge globaliseringen (globaliseringens dimensioner og forskellige syn på globalisering, herunder vindere og tabere ved globaliseringen), som forudsætning for den aktuelle danske situation.
Herefter arbejder vi med Danmarks udenrigspolitiske mål (ide-, udenrigsøkonomiske- og sikkerhedspolitiske) og muligheder som småstat. Vi ser på traditionerne i den danske udenrigspolitik (aktivisme og determinisme), hvad der kendetegner den aktuelle kurs og hvilke aktuelle trusler, der er mod DK. Her har vi særligt fokus på den sikkerhedspolitiske spænding omkring Grønland.
Herefter sætter vi fokus på DKs udenrigsøkonomiske interesser, og hvordan Danmark klarer sig i den internationale handel. Vi indleder med at undersøge hvorfor lande handler med hinanden ved at se på forskellige teorier om handel (Adam Smith, Ricardo, Linders og Krugman). Vi beskæftiger os desuden med Trumps varslede handelskrig, og diskuterer fordelene og ulemperne.
Herefter arbejder vi med konkurrenceevne, hvor vi undersøger hvad der kendetegner hhv. priskonkurrenceevne og strukturel konkurrenceevne. Vi ser på hvilke styrker og svagheder Danmark har i den globale konkurrence.
I slutningen af forløbet fokuserer vi på EUs betydning for Danmarks udenrigspolitiske muligheder - både økonomisk (indre marked) og sikkerhedspolitisk. Vi diskuterer fordele og ulemper ved, at Danmark i højere grad orienterer sig mod EU end mod USA. Vi beskæftiger os desuden med danskernes syn på EU - både generelt og specifikt som en potentiel ny sikkerhedsaktør.
Forløbet afsluttes med at træne synopsis/mundtlig eksamen.

Centrale problemstillinger:
- Hvad kendetegner dansk udenrigspolitik efter den kolde krig?
- Hvordan er Danmarks sikkerhed præget af øget globalisering?
- Hvilke trusler står DK overfor og hvordan kan vi imødegå disse?
- Hvordan kan FN- og ulandspolitikken anvendes som middel til at imødekomme truslerne?
- Hvordan klarer Danmark sig i den internationale økonomi?
- Hvorfor handler lande med hinanden?
- Hvad påvirker et lands konkurrenceevne?
- Hvilke fordele og ulemper er der ved Trumps toldkrig?
- Hvilken rolle spiller EU for Danmarks sikkerhed og økonomi?
• Aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
• mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik

• globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin.
• makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
• globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
• velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Angst og arbejdsmarkedet (sociologi)

Fokus på stigmatisering, fattigdom, ulighed, angst, anerkendelse, globaliseringsskepsis arbejdsmarked mm. Centrale teoretikere har her været Goffman, Honneth, Sennett og Bauman. Analysearbejdet samt de teoretiske diskussioner har taget afsæt i Max Kestners dokumentarfilm "Nedepå jorden", der skildrer livet på arbejdsmarkedet for en gruppe ufaglærte og lavt uddannede mennesker på en fabrik i Esbjerg.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Int. økonomi, globalisering og EU (økon./politik)

Et forløb der i vid udstrækning bygger ovenpå tidl. forløb om især int. politik, EU og økonomi. I dette forløb har fokus især været på globalisering, handelsteori, nutid og fremtid (fædrelandsøkonomi) samt Eu og det indre marked og konsekvenserne af primcippet om bl.a. arbejdskraftens frie bevægelighed. Hvorfor påvirker krigen i Ukraine i så stort et omfang dansk økonomi og sikkerhed? Hvorfor er Brexit forløbig blevet en slags vaccine mod yderligere udmeldelser af EU? Hvordan oplever Danmarks økonomi fordele og ulemper ved globaliseringen og kapitalismen? Hvorfor er Danmark ikke i stand til at fremstille arbejdsintensive varer? Hvad beviste Ricardo var fordelen ved komparative fordele? Hvordan byggede Ricardos teori videre på Adam Smiths teorier? Og hvordan kom de begge til at præge senere teoretiske retninger indenfor int. økonomi?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer