Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Rysensteen Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Gitte Nordgaard, Kristian Søberg Høyer
|
Hold
|
2024 re/2b - 23 (2b re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til religionernes historie
Forløb om religionernes evolutionshistorie med udgangspunkt Marianne Fibiger og Hans Jørgen Lundagers "Andre Verdener" (Columbus, 2021) samt diverse kildetekster fra en mængde forskellige religiøse traditioner.
Vi sporede brud og kontinuitet i religionernes evolutionshistorie med udgangspunkt i en lettere forsimplet udgave af Lundagers inddeling af religionshistorien i fem faser. Vi arbejdede med tribale, arkaiske og aksiale religioner.
Forløbet tjente desuden til at introducere centrale religionsfaglige begreber såsom myte, ritual, frugtbarheds- og frelsesreligion samt til det traditionelle skel mellem immanent og transcendent, samt Ninian Smarts syvfoldige religionsmodel. Eleverne blev også introduceret til van Genneps model for overgangsriter.
Faglige mål:
Eleverne er blevet trænet i at
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
- redegøre for væsentlige sider af yderligere én valgfri religion eller et veldefineret religionsfagligt emne
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
- væsentlige sider af yderligere én valgfri religion, et veldefineret religionsfagligt emne eller en religionsvidenskabelig teori
- religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kristendom
I forløbets første 7 moduler gennemgik vi kristendommens formative periode med et særligt fokus på forbindelsen mellem gammeltestamentlig religion, antik jødedom og den tidlige jesusbevægelse. Her blev eleverne introduceret til kristendommens centrale myter, trosforestillinger, dogmer og ritualer.
Forløbets 8. modul omhandlede kristendommens historie i perioden fra ca. 300-1600 e.Kr., med særligt fokus på skismer i kirkehistorien og de kirkesamfund, de affødte.
I forløbets 9. og 10. modul beskæftigede vi os med moderne kristendom med fokus på hhv. den danske folkekirke og evangelikalsk-karismatisk kristendom i USA og amerikanske prædikanters brug af sociale medier.
Moduler: 10
Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
-redegøre for grundlæggende sider ved kristendommen, herunder dens formative, historiske og nutidige skikkelser
-anvende elementær religionsfaglig terminologi
-formulere sig om væsentlige problemstillinger vedr. forholdet mellem religion og moderne samfund i en global kontekst
Arbejdsformer/metoder:
-tekstlæsning
-gruppearbejde
-gruppeoplæg
-mundtlig analyse træning
Problemstillinger:
- Hvad kendetegnerer det kristne gudsbillede, og hvilken rolle spiller Kristus i dette? - den kristne grundfortælling, frelselære, arvesynden, treenigheden
- Hvad er de centrale forskelle på de ortodokse, de protestantiske og det katolske kirkesamfund?
- Hvad betyder “næstekærlighed”, og hvordan bliver det tolket forskelligt af forskellige kristne tænkere og grupperinger?
- Hvordan og hvorfor har kristendommen antaget forskellige fremtrædelsesformer i moderne, vestlige samfund?
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
ISLAM
Forløbet deler sig i to dele. Første del beskæftiger sig med den klassiske islam, den formative periode, centrale dogmer søjlerne og sharia-begrebet. Anden del rummer en række nutidige perspektiver på islam i en dansk/europæisk/global kontekst, herunder euroislam. Dvs. vi vender her også tilbage til kulturforståelse fra starten af året.
Vi skal læse tekster både fra Koranen og hadithsamlinger og nutidige tekster.
Vi kobler også forløbet på hvad vi lærte om abrahamitiske religioner i første forløb, så udover at vedblivende at træne anvendelse af elementær religionsfaglig terminologi på teksterne, kommer der er også et mere sammenlignende element: Perspektivering af kristendom og islam
Vi arbejder fortløbende videre på at karakterisere, analysere og perspektivere teksterne samt på at I skal kunne formulere jer om væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og moderne samfund i en global kontekst.
-----------------------------------------------------------------------------------
INDHOLD: (K)= kernestof; (S)=supplerende stof
(S) Lærerens introduktion til islam samt noteark, kort, billeder, tidslinjer
BAGGRUNDSSTOF (= BOG OG I KOMPENDIUM)
• (K) Esben Andreasen m.fl. Religion og kultur – en grundbog, 3. udgave, Systime 2010, s. 175-185 (minus ”Sufisme”)
• (S) Kate Østergaard ”Baggrundsstof om Koranen og Hadith” (hendes egen ombearbejdning af tekst fra Horisont Gyldendal 2013)
• (K) Hanne Følner m.fl. Kuplen, muren, graven. Jerusalem som helligsted for tre religioner, Gyldendal Uddannelse, 2002, s. 210-212 + 215-218
• (K) ”Hajj – pilgrimsfærden til Mekka” fra Deniz Kitir Klassisk og moderne islam - Grundbog til islam (Systime 2010-11) s. 41
• (K) "Europæisk islam og integration" i Kate Østergaard Danske verdensreligioner – islam s. 240-241 og 246-249
TEORI
• (K) ”Karismatisk ledelse”; ”Ritualteori – funktionalistisk”; ”Kategorisering af religiøse udøvere”
Begrebsnøglen til religion – teori og metode, Systime
KILDETEKSTER:
• (K) Korantekster (Ellen Wulffs oversættelse):
-- Sura 1, 1-7 ”Åbningen” (Koranen om Gud og Koranen)
-- Sura 2, 1-5 + 255 – l l –
-- Sura 7, 19-26 (Koranen om Adam)
-- Sura 6, 74-79 (Koranen om Abraham)
-- Sura 3, 45-49 og 4, 157-159 (Koranen om Jesus)
-- Sura 53, 1-11 (Koranen om Muhammed)
-- Sura 7, 26-27 (Koranen om beklædning)
-- Sura 24, 31 – l l –
-- Sura 33, 33 og 39 – l l –
• (K) Hadithtekster
-- ”Profeten Muhammad – Guds ven” i Hanne Følner m.fl. Kuplen, muren, graven. Jerusalem som helligsted for tre religioner, Gyldendal ikke Islamisk mystik) samt tekst 100 s. 226
-- ”Om tro” Fra Al-Bukharis hadith-samling - fra Esben Andreasens Al-Bukhari: hadith-samling kap. 1, Systime, 2007
- OM DE FEM SØJLER
• (K) “Bønnens udførelse” fra Ismail Büyükcelebi Islam Håndbogen 2005 (i Jens Forman Muslimernes religion – Tro, praksis og sharia
(Systime 2006))
• (S) The Isha Prayer (VIDEO) https://www.youtube.com/watch?v=g9l4u_EIqOI
• (S) SKAM IV episode 4 (22:30-27:30) Sana og Yousef taler om Islam
https://www.dr.dk/tv/se/skam/skam-iv/skam-iv-4-10#!/
• (K) Dokumentar: “Hajj Documentary | Sacred Journeys | World's Largest Pilgrimage - Hajj (Makkah)” (“Pilgrimsrejsen til Mekka”) https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=liPFurz5Rn0&fbclid=IwAR19yeVU461LaYeG3YFihvFswtcz88i6dy4Y4dVvgQPvLGliII5x5XJDp8o
- TIL SHARIA
• PERPEKTIVER I TØRKLÆDEDEBAT
-- (S) Billeder af diverse(kvindelige) muslimske hovedbeklædninger
-- (S) ”Føler mig fri med tørklædet” DR2 2015 https://www.youtube.com/watch?v=SojGTdL_Y4o
-- (S) Krasnik til kvinde i niqab: Det er jo ekstremt distraherende - DR Nyheder 6. maj 2016 https://www.youtube.com/watch?v=c60pPtgCodM
-- (S) DTU phd-reklame med AlZahra'a Alatraktch, 2019
-- (S) BBC ”Mahsa Amini: How one woman's death sparked Iran protests - BBC News” 2022, https://www.youtube.com/watch?v=EZMvrkU_eEY
• (K) Uffe Taudal Andersen “Et tørklæde gør ikke nogen til en bedre muslim” Berlingske 12.4.2017
• (K) “Er det islamisk set tilladt at ryge?” 25.9.2011 http://www.islamqa.dk/index.php?option=com_zoo&task=item&item_id=787&Itemid=1
- OM ISLAM I DANMARK – DEMOKRATI (– ORIENTALISME)
• (S) Billeder fra
-- artiklen ”Studerende forenkler kristendom og islam” Folkeskolen.dk 29.9.2009
-- DF valgplakat ”Nej til stormoskeer i danske byer!” 2009 https://politiken.dk/indland/art4817008/DF-Sv%C3%A6rdene-er-bare-blikfang
• (K) ”Demokratiet på papiret – muslimerne, islam og folketingsvalget” Hizb-ut-Tahrir, juni 2015 (VIDEO) https://www.youtube.com/watch?v=8qZ5YXcejsA
• (K) "Tariq Ramadan på teologisk institut" i Kate Østergaard Danske verdensreligioner – islam s. 251
• (K) "Orientalisme og islam" VIDEO
- OM ISLAM OG DET SENMODERNE
• (K) ”Hjernevask og radikalisering i Grimhøjmoskeen” af Christian Suhr Nielsen Politiken, 16.1.2015
• (K) ”At være homo og muslim kan godt give en smule indre jihad” af Henriette Lind Politiken, 26.5. 2015
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Hinduisme
Formålet med forløbet er at give eleverne en generel og meget komprimeret introduktion til hinduisme. Forløbet har særligt fokus på hinduismens historie og bevægelsen fra tidlig vedisk religion (som vi betegner som arkaisk) over upanishadernes filosofi (som vi betegner som aksial) og til nutidens mangfoldige hinduisme(r).
2. FAGLIGE FOKUSPUNKTER
- Hinduismens historie: Fra vedareligion til hinduismer
- Upanishade-tænkning: karma, samsara, reinkarnation, moksha, atman, brahman
- Frelsesveje i Bhagavadgitaen
- Kastesystem
3. MATERIALER
a) Baggrund
Kapitlet om hinduisme i Allan Poulsens, Religion – kort og godt, Columbus, 2018.
Kapitel 4 fra Allan Poulsens Hinduismen. Systime, 2015.
Kapitel 7 fra Allan Poulsens Hinduismen. Systime, 2015.
Kapitel 9 fra Allan Poulsens Hinduismen. Systime, 2015.
b) Primærmaterialer
Tekster:
Andreas, Esben o.a. (red.): Mennesket og magterne. En tekstsamling til religion. Gyldendal, 1992: Tekst 2 (Purushahymnen), tekst 6 (Atman), tekst 7 (Samsara), tekst 8 (Karma), tekst 11 (Bhagavadgita)
Videoer:
DR TV, 2006. Himlen over Danmark - "En Sang for Krishna"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61694089644",
"T": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61694089644",
"H": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61694089644"
}