Holdet 2024 re/2c - 23 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Rysensteen Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Johanne Katrine Larsen
Hold 2024 re/2c - 23 (2c re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til religion og kulturforståelse (GCP)
Titel 2 Kristendom
Titel 3 Islam (GCP)
Titel 4 Tibetansk buddhisme
Titel 5 Særligt studeret emne Jehovas Vidner

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til religion og kulturforståelse (GCP)

I dette forløb introduceres religion og det arbejde med kulturforståelse som både er en integreret del af religionsfaget og skolens Global citizenship program (GCP).
Vi har set på forskellige religionsdefinitioner, arbejdet med naturfolks religion og mødt religionsfænomenologiens begreber: kult, myte, mana, tabu, magi, samt overgangsritualets 3 ledede struktur. Her har vi brugt kapitel 2 i Religionshåndbogen samt Begrebsnøglen til Religion.

Tekst: K Rasmussen, Når Mennesker Fødes, tekst om de eskimoiske fødselsriter.

Som introduktion til arbejdet med kulturforståelse har vi læst teori om kulturmøder og om forholdet mellem religion og kultur. Nogle centrale begreber i dette arbejde er etnocentrisme, essentialisme, etik, orientalismekritik, samt det beskrivende og det det komplekse kulturbegreb. Hertil har vi anvendt kapitel 2 om kulturforståelse i Katrine Haaning og Søren Korshøj Laursen, Kristendom Tro og Praksis, Systime 2016.

Dokumentarer om kulturmøde: DR TV: Nul Stjerne Storbyferie i Delhi (10 min uddrag), samt Vilde Eventyr med Vicky og Rane: sæson 1 Magi og modsætninger i Madagaskar (uddrag ca. 30 min)

Som del after GCP-programmet har klassen læst om egyptisk mytologi.

Som supplerende materiale har vi set på religion på internettet f.eks. tropaagud.dk og bibelhistorier for børn.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kristendom

Vi har arbejdet med kristendommen i historisk og nutidigt perspektiv. Vi har læst Skabelsesmyterne, pagten med Abraham, de 10 bud og messias i det gamle testamente og på Jesu tid.
Vi har set på Jesus kristus som historisk person og mytologisk figur, samt centrale aspekter af Jesu forkyndelse (lignelser) og Jesu etik: den gyldne regel, det dobbelte kærlighedsbud, næstekærlighed og antiteserne i Bjerprædikenen. Vi har arbejdet med den kristne grundmyte i forbindelse med Jesu lidelse, død og opstandelse. Her har vi set på den gamle pagt med Abraham overfor den nye pagt med Jesus, samt betydningen af dåb og nadver.
Som grundbog har vi anvendt Esben Andreasen m.f. Religion Kultur en grundbog til religion, Systime, hvori vi har læst kap. 8 ( s. 143-163 + 166-172).
Kilder:
Skabelse og syndefald 1. Mosebog kap. 1-3
Pagten med Abraham 1. Mosebog kap. 15-17 og 22
De 10 bud 2. Mosebog kap. 19,1-20.21
Messias - Esajas bog "herrens lidende tjener"
Den Den Apostolske trosbekendelse
Jesus:
Jesu lignelser og underberetninger: Den barmhjertige samaritaner Lukas 10,25-37, Den fortabte søn Lukas 15.11-32, Farisæeren og Tolderen Lukas 18.9-14, Helbredelsen af Jarius datter og kvinden med blødninger Mattæus 9.18-26, Bespisningen af de 5000, Lukas 9.10-17.
Kristen etik, Bjergprædikenen: Matthæus kap. 5-7
Lidelseshistorien: Markus kap. 14-16.

Kristendom i Danmark i dag
Her har vi arbejdet religionssociologisk med udgangspunkt i begrebet sekularisering, og sekulariseringstesen.
Dernæst har vi set nærmere på danskernes forhold til kristendommen og forskellige forklaringer på det umiddelbart modsætningsfyldte forhold, hvor 76% af danskerne er medlem af Folkekirken og et flertal samtidig tilkendegiver, at religion ikke er vigtigt i deres liv. Vi har bl.a. anvendt begreber som: kulturkristen, fundamentalist, traditionalist og sekularist. Desuden har vi set på religionens rolle i Danmarks grundlov.

Som supplerende materiale har vi anvendt artikler fra religion.dk og forskelligt materiale fra internettet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Islam (GCP)

I islam forløbet har vi arbejdet med Koranen og Hadith, Islams 5 søjler og pilgrimsfærden som overgangsritual, samt forskellen på sunni og shia islam.
Som grundbog har vi anvendt Esben Andreasen m.f. Religion Kultur, Systime 2005-2019, hvor vi har læst baggrundsafsnittet om Islam s. 173-192. Desuden har vi læst følgende tekster:
Sura 1 åbningssuraen, Sura 96 Bloklumpen om Muhammeds kaldelse, Sura 112 om Allah, Sure 2, 255 Tronverset og Sura 2, 115-117 om Allahs storhed.
Vi har læst tekst 15-17 uddrag af suraer om de fem søjler, samt Den i kappen indsvøbte Sura 74, Morgenlyset Sura 93, De med mål snydende Sura 83, Palmefiberrebet Sura 111, Profetens natterejse og himmelfærd i Jens Steffensen, Islam - Fra beduinkult til verdensreligion, Systime 2009.  

Til emnet om tørklædet har vi brugt, Jens Forman, Islam og muslimerne, Systime 2011. Vi har læst: Tekst 23, Koran og Hadith om tørklæde, 24 Amina Tønnsen, Tørklædet er malplaceret, 25 Sheik Raed Hlayel, Uden tørklæde er helvede nær, 26 Lone Nørgaard, Tørklædet er islamismens flag.

Vi har set VICE dokumentaren: Sneaking a Camera into Mecca to Film Hajj: The World's Largest Pilgrimage with Suroosh Alvi.

Desuden har vi set på forskellige retninger indenfor islam: traditionalisme, modernisme, sekularisme og fundamentalisme. I denne sammenhæng har vi arbejdet med tørklædet i islam og bl.a. set på forskellige typer af tørklæder og forskellige kulturelle og politiske holdninger til tørklædet.

Herefter har vi arbejdet med radikalisering ud fra følgende sociologiske teorier: rational choice, deprivationsteori, og socialisation fra Begrebsnøglen til Religion, Systime.
Teorierne blev anvendt på dokumentaren, Krigerne fra Nord, instrueret af Nasib Farah og Søren S Jespersen 2014.

Klassen har besøgt Hamad Bin Khalifa Civilisation Center, sunni moske, Rovsingsgade KBh NV.

Islamforløbet er relevant i forhold til klassens kommende GCP-rejse til venskabsskolen i Cairo, Egypten.

Desuden har vi løbende anvendt supplerende materiale i form af videoklip, opslag på internettet, læst små ekstra tekster f.eks. om de muslimske retninger osv.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Tibetansk buddhisme

Forløbet er en indføring i den klassiske buddhisme med særligt fokus på tibetansk buddhisme. I læsningen af de klassiske buddhistiske tekster er fokus på Buddha-legenden, frelseslæren, karma, samsara, nirvana, livshjulet, de fire sandheder, den ædle 8 ledede vej, årsagskæden og de fem skandhaer. Desuden har vi set på, meditationspraksis, mantra, mandalaer, boddhisattvaer,  tulkuer og lamer herunder Dalai Lama.

Indledningsvis har vi fra Esben Andreasen, Buddhismen, Systime 2006 læst, tekster fra kap 2 Vejen med de 8 led, der fører til Lidelsens ophør, De fire ædle sandheder, Benares talen, ildprædikenen, og Intet jeg. Desuden har vi læst kap. 3 om læren.

Vi har læst om buddhisme i Horisont s. 244-257 (afsnit om Historie, Centrale forestillinger), samt tekst 1 Buddhalegenden s. 265-266 .

Til tibetansk buddhisme har vi brugt Lene Højholt, Buddhas lære og den tibetanske buddhisme, Gyldendal 2000 (udleveret som kopi), og heri har vi læst: Buddhismens livssyn s. 24-36, Buddhismens oprindelse s. 37-47, Klostre Templer og teknikker s. 59-74 , samt de tilhørende tekster.
Film: Lille Buddha, instrueret af Bernardo Berlolucci (1994)

Vi har løbende arbejdet med supplerende materiale og videoklip fra internettet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Særligt studeret emne Jehovas Vidner

Som særligt emne har vi arbejdet med Jehovas Vidner. Vi har set på bevægelsens historie, teologi og på hvilke punkter Jehovas Vidner adskiller sig fra andre kristne. Vi har set på hvad der kendetegner Jehovas Vidner som religiøs bevægelse og i hvor høj grad Jehovas vidner kan beskrives som en sekt eller en kirke.
Til dette har vi læst uddrag fra Annika Hvithamar, fra Danske Verdensreligioner - Kristendom, Gyldendal 2007 (kap 5 Religiøse Minoriteter) og om sekt kult og kirke i Begrebsnøglen til Religion, Systime 2017.
Herefter har vi arbejdet med Jehovas vidner som minoritet, hvor vi har set på minoritet overfor majoritet, og på eksempler på social kontrol og udstødelse.
Vi har i den forbindelse arbejdet med gruppeidentitet, fordomme. selvsegregation og diskrimination. Hertil har vi læst uddrag af Tim Jensen red., Minoritets Religioner i Danmark, Columbus 1991, samt følgende tekster:
- Om udstødelse fra Jehovas Vidners hjemmeside
- Livet efter troen; Annette lever som udstødt efter brud med Jehovas Vidner, Århus Stiftidende 2. september 2018.
I forbindelse med forløbet har vi undersøgt Jehovas Vidners hjemmeside https://www.jw.org/da/.
Film: Splittet - af Jehovas Vidner, DR dokumentar 14.11.2017
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer