Holdet 2024 re/2d - 23 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Rysensteen Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Johanne Katrine Larsen
Hold 2024 re/2d - 23 (2d re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til religion og kulturforståelse (GCP)
Titel 2 Kristendom
Titel 3 Islam
Titel 4 Kinesiske religioner
Titel 5 Buddhismen i Kina

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til religion og kulturforståelse (GCP)

I dette forløb introduceres religion og det arbejde med kulturforståelse som både er en integreret del af religionsfaget og skolens Global citizenship program (GCP).
Vi har set på forskellige religionsdefinitioner, arbejdet med naturfolks religion og mødt religionsfænomenologiens begreber: kult, myte, mana, tabu, magi, samt overgangsritualets 3 ledede struktur. Her har vi brugt kapitel 2 i Religionshåndbogen samt Begrebsnøglen til Religion.

Tekst: K Rasmussen, Når Mennesker Fødes, tekst om de eskimoiske fødselsriter.

Som introduktion til arbejdet med kulturforståelse har vi læst teori om kulturmøder og om forholdet mellem religion og kultur. Nogle centrale begreber i dette arbejde er etnocentrisme, essentialisme, etik, orientalismekritik, samt det beskrivende og det det komplekse kulturbegreb. Hertil har vi anvendt kapitel 2 om kulturforståelse i Katrine Haaning og Søren Korshøj Laursen, Kristendom Tro og Praksis, Systime 2016.

Dokumentarer om kulturmøde: DR TV: Nul Stjerne Storbyferie i Delhi (10 min uddrag), samt Vilde Eventyr med Vicky og Rane: sæson 1 Magi og modsætninger i Madagaskar (uddrag ca. 30 min)

Som supplerende materiale har vi set på religion på internettet f.eks. tropaagud.dk og bibelhistorier for børn.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kristendom

Vi har arbejdet med kristendommen i historisk og nutidigt perspektiv. Vi har læst Skabelsesmyterne, pagten med Abraham, de 10 bud og messias i det gamle testamente og på Jesu tid.
Vi har set på Jesus kristus som historisk person og mytologisk figur, samt centrale aspekter af Jesu forkyndelse (lignelser) og Jesu etik: den gyldne regel, det dobbelte kærlighedsbud, næstekærlighed og antiteserne i Bjerprædikenen. Vi har arbejdet med den kristne grundmyte i forbindelse med Jesu lidelse, død og opstandelse. Her har vi set på på den gamle pagt med Abraham overfor den nye pagt med Jesus, samt betydningen af dåb og nadver.
Som grundbog har vi anvendt Esben Andreasen m.f. Religion Kultur en grundbog til religion, Systime, hvori vi har læst kap. 8 ( s. 143-163 + 166-172).
Kilder:
Skabelse og syndefald 1. Mosebog kap. 1-3
Pagten med Abraham 1. Mosebog kap. 15-17 og 22
De 10 bud 2. Mosebog kap. 19,1-20.21
Messias - Esajas bog "herrens lidende tjener"
Den Den Apostolske trosbekendelse
Jesus:
Jesu lignelser og underberetninger: Den barmhjertige samaritaner Lukas 10,25-37, Den fortabte søn Lukas 15.11-32, Farisæeren og Tolderen Lukas 18.9-14, Helbredelsen af Jarius datter og kvinden med blødninger Mattæus 9.18-26, Bespisningen af de 5000, Lukas 9.10-17.
Kristen etik, Bjergprædikenen: Matthæus kap. 5-7
Lidelseshistorien: Markus kap. 14-16.

Kristendom i Danmark i dag
Her har vi arbejdet religionssociologisk med udgangspunkt i begrebet sekularisering, og sekulariseringstesen.
Dernæst har vi set nærmere på danskernes forhold til kristendommen og forskellige forklaringer på det umiddelbart modsætningsfyldte forhold, hvor 76% af danskerne er medlem af Folkekirken og et flertal samtidig tilkendegiver, at religion ikke er vigtigt i deres liv. Vi har bl.a. anvendt begreber som: kulturkristen, fundamentalist, traditionalist og sekularist. Desuden har vi set på religionens rolle i Danmarks grundlov.

Som supplerende materiale har vi anvendt artikler fra religion.dk og forskelligt materiale fra internettet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Islam

I islam forløbet har vi arbejdet med Koranen og Hadith, Islams 5 søjler og pilgrimsfærden som overgangsritual, samt forskellen på sunni og shia islam.
Som grundbog har vi anvendt Esben Andreasen m.f. Religion Kultur, Systime 2005-2019, hvor vi har læst baggrundsafsnittet om Islam s. 173-192. Desuden har vi læst følgende tekster:
Sura 1 åbningssuraen, Sura 96 Bloklumpen om Muhammeds kaldelse, Sura 112 om Allah, Sure 2, 255 Tronverset og Sura 2, 115-117 om Allahs storhed.
Vi har læst tekst 15-17 uddrag af suraer om de fem søjler, samt Den i kappen indsvøbte Sura 74, Morgenlyset Sura 93, De med mål snydende Sura 83, Palmefiberrebet Sura 111, Profetens natterejse og himmelfærd i Jens Steffensen, Islam - Fra beduinkult til verdensreligion, Systime 2009.  

Om tørklædet: Tekst 23, Koran og Hadith om tørklæde, 24 Amina Tønnsen, Tørklædet er malplaceret, 25 Sheik Raed Hlayel, Uden tørklæde er helvede nær, 26 Lone Nørgaard, Tørklædet er islamismensflag, fra Jens Forman, Islam og muslimerne, Systime 2011.

Vi har set VICE dokumentaren: Sneaking a Camera into Mecca to Film Hajj: The World's Largest Pilgrimage with Suroosh Alvi.
Desuden har vi set på forskellige retninger indenfor islam: traditionalisme, modernisme, sekularisme og fundamentalisme. I denne sammenhæng har vi arbejdet med tørklædet i islam og bl.a. set på forskellige typer af tørklæder og forskellige kulturelle og politiske holdninger til tørklædet.

Herefter har vi arbejdet med radikalisering ud fra følgende sociologiske teorier: rational choice, deprivationsteori, og socialisation fra Begrebsnøglen til Religion, Systime.
Teorierne blev anvendt på dokumentaren, Krigerne fra Nord, instrueret af Nasib Farah og Søren S Jespersen 2014.

Klassen har besøgt Dansk Islamisk Trossamfunds moske på Dorothevej 45 KBH NV

Desuden har vi løbende anvendt supplerende materiale i form af videoklip, opslag på internettet, læst små ekstra tekster f.eks. om de muslimske retninger osv.







Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Kinesiske religioner

Dette lille forløb er tæt knyttet til buddhisme forløbet og har til formål at give et indblik i Kinas mangfoldige religioner og landets spændende forhold mellem religion og kultur forud for klassens GCP-rejse i 3.g. Fokus er på daoisme, kongfuzianisme, kinesisk buddhisme (mahayana-buddhisme generelt og særligt hjertesutraen), samt maoisme belyst som civilreligion..
Vi arbejder med klassiske og senere repræsentative tekster, dokumentarisk materiale samt analyserer ritualer.
Kernestof:

Sekundærlitteratur:
Andreasen, Esben, "Buddhismen i Kina", Systime, 2006, s. 23-42

Lykke-Kjeldsen, Carsten m.fl., "Begrebsnøglen til religion- teori og metode", Systime (iBog), afsnit om civilreligion

Tekster:
Kongfuzianisme:
Kong Fuzi: "Analekterne i uddrag" fra Religions portalen, Systime i opdateret til 2017 gymnasie reformen.
Daoisme:
"Laoizi kap 1, 2, 14 og 28" fra Religions portalen, Systime i opdateret til 2017 gymnasie reformen.
Kinesisk buddhisme:
"Hjerte-sutraen" (fra "Buddhismen i Kina" s. 50-51)
Kaku-an: "Kohyrde billederne" (fra "Buddhismen i Kina" s. 76-80) (også del af buddhisme forløbet)

Maoisme:
Ninian Smart: "Religion og ideologi" (fra "Buddhismen i Kina" s. 102-105)
"Østen er rød" (sang, fra "Buddhismen i Kina" s. 100)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Buddhismen i Kina

Forløbet er en indføring i den klassiske buddhisme med særligt fokus på kinesisk buddhisme. I læsningen af de klassiske buddhistiske tekster er fokus på Buddha-legenden, frelseslæren, karma, samsara, nirvana, livshjulet, de fire sandheder, den ædle 8 ledede vej, årsagskæden og de fem skandhaer. Desuden har vi set på, meditati onspraksis, mantra .
Til den klassiske buddhisme har vi anvendt Esben Andreasen, Buddhismen - introduktion, udbredelse og tekster til de første århundreder, 2. udgave Gyldendal 2013.
Vi har læst kap. 1, 2 og 3 s. 7-25 om buddhismens tidlige historie, buddha legendarisk og mytisk samt om den buddhistiske lære.
Desuden har vi læst følgende tekster:
Tekst 7, 8, 9, 10, 11, 12 , om Buddha og tekst 13, 14, 15, 17, 18, 19, 20, 22, 23, 24, 25 om Buddhas lære, samt to nutidige tekster: Buddhismen er en måde at bekæmpe følelsers negative indflydelse på vores liv, Information 5.4. 2019 og Buddhist jeg'et er det vestlige menneskes sygdom Kristeligt Dagblad 23.5 2019.

Til kinesisk buddhisme har vi brugt Esben Andreasen, Buddhismen i Kina. Vi har læst om Kinas historie og buddhismens historie i Kina s. 23-41
Desuden har vi læst tekst 13, 14 og 15 om kinesisk buddhisme.

Film:
Forår, Sommer, Efterår, Vinter og forår, instrueret af Kim Ki-duk, 2005.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer