Holdet 2024 re/2e - 23 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Rysensteen Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Johanne Katrine Larsen, Kristian Søberg Høyer
Hold 2024 re/2e - 23 (2e re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til religionernes historie
Titel 2 Kristendom
Titel 3 Islam
Titel 4 Hinduisme

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til religionernes historie

Forløb om religionernes evolutionshistorie med udgangspunkt Marianne Fibiger og Hans Jørgen Lundagers "Andre Verdener" (Columbus, 2021) samt diverse kildetekster fra en mængde forskellige religiøse traditioner.

Vi sporede brud og kontinuitet i religionernes evolutionshistorie med udgangspunkt i en lettere forsimplet udgave af Lundagers inddeling af religionshistorien i fem faser. Vi arbejdede med tribale, arkaiske og aksiale religioner.

Forløbet tjente desuden til at introducere centrale religionsfaglige begreber såsom myte, ritual, frugtbarheds- og frelsesreligion samt til det traditionelle skel mellem immanent og transcendent, samt Ninian Smarts syvfoldige religionsmodel eller -definition. Eleverne blev også introduceret til van Genneps model for overgangsriter.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kristendom

I forløbet 6-7 moduler gennemgår vi kristendommens centrale forestillinger, dogmer og ritualer.

Moduler: 12

Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
-redegøre for grundlæggende sider ved kristendommen, herunder dens formative, historiske og nutidige skikkelser
-anvende elementær religionsfaglig terminologi
-formulere sig om væsentlige problemstillinger vedr. forholdet mellem religion og moderne samfund i en global kontekst

Arbejdsformer/metoder:
-tekstlæsning
-gruppearbejde
-gruppeoplæg
-mundtlig analyse træning

Problemstillinger:
-Hvad er forbindelsen mellem kristendommen og de øvrige abrahamitiske religioner?
-Hvad er det kristne gudsbillede? - den kristne grundfortælling, frelselære, arvesynden, treenigheden
-Hvad er forskellen på hhv protestantisk og katolsk kristendom?
-Hvad betyder “næstekærlighed”? og hvordan kan det tolkes forskelligt?  
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Islam

I islam forløbet har vi arbejdet med Koranen og Hadith, Islams 5 søjler og pilgrimsfærden som overgangsritual, samt forskellen på sunni og shia islam.
Som grundbog har vi anvendt Esben Andreasen m.f. Religion Kultur, Systime 2005-2019, hvor vi har læst baggrundsafsnittet om Islam s. 173-192. Desuden har vi læst følgende tekster:
Sura 1 åbningssuraen, Sura 96 Bloklumpen om Muhammeds kaldelse, Sura 112 om Allah, Sure 2, 255 Tronverset og Sura 2, 115-117 om Allahs storhed.
Vi har læst tekst 15-17 uddrag af suraer om de fem søjler, samt Den i kappen indsvøbte Sura 74, Morgenlyset Sura 93, De med mål snydende Sura 83, Palmefiberrebet Sura 111, Profetens natterejse og himmelfærd i Jens Steffensen, Islam - Fra beduinkult til verdensreligion, Systime 2009.  

Om tørklædet: Tekst 23, Koran og Hadith om tørklæde, 24 Amina Tønnsen, Tørklædet er malplaceret, 25 Sheik Raed Hlayel, Uden tørklæde er helvede nær, 26 Lone Nørgaard, Tørklædet er islamismensflag, fra Jens Forman, Islam og muslimerne, Systime 2011.

Vi har set VICE dokumentaren: Sneaking a Camera into Mecca to Film Hajj: The World's Largest Pilgrimage with Suroosh Alvi.
Desuden har vi set på forskellige retninger indenfor islam: traditionalisme, modernisme, sekularisme og fundamentalisme. I denne sammenhæng har vi arbejdet med tørklædet i islam og bl.a. set på forskellige typer af tørklæder og forskellige kulturelle og politiske holdninger til tørklædet.

Herefter har vi arbejdet med radikalisering ud fra følgende sociologiske teorier: rational choice, deprivationsteori, og socialisation fra Begrebsnøglen til Religion, Systime.
Teorierne blev anvendt på dokumentaren, Krigerne fra Nord, instrueret af Nasib Farah og Søren S Jespersen 2014.

Klassen har besøgt Dansk Islamisk Trossamfunds moske på Dorothevej 45 KBH NV

Desuden har vi løbende anvendt supplerende materiale i form af videoklip, opslag på internettet, læst små ekstra tekster f.eks. om de muslimske retninger osv.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Hinduisme

1. FORMÅL
Formålet med forløbet er at give eleverne en generel introduktion til hinduisme. Eleverne skal ifølge læreplanens faglige mål kunne redegøre for væsentlige sider af yderligere én større, nulevende religion med en længere historie og global betydning og udbredelse. Eleverne skal kunne karakterisere, analysere og perspektivere såvel klassiske som repræsentative tekster. Videre er det hensigten, at eleverne når blik for mangfoldigheden inden for hinduisme, her med fokus på udøvelsen af centrale ritualer samt forholdet mellem religion og identitet, særligt i Danmark.

2. FAGLIGE FOKUSPUNKTER
- Hinduismens historie: Fra vedareligion til hinduismer
- Upanishade-tænkning: karma, samsara, reinkarnation, moksha, atman, brahman
- Frelsesveje i Bhagavadgitaen
- Kastesystem
- Puja som centralt ritual & pilgrimsfærd (Khumb Mela) som overgangsritual


3. MATERIALER
a) Baggrund
Kapitlet om hinduisme i Allan Poulsens, Religion – kort og godt, Columbus, 2018.
Kapitel 4 fra Allan Poulsens Hinduismen. Systime, 2015.
Kapitel 7 fra Allan Poulsens Hinduismen. Systime, 2015.
Kapitel 9 fra Allan Poulsens Hinduismen. Systime, 2015.

b) Primærmaterialer
Tekster:
Andreas, Esben o.a. (red.): Mennesket og magterne. En tekstsamling til religion. Gyldendal, 1992: Tekst 2 (Purushahymnen), tekst 6 (Atman), tekst 7 (Samsara), tekst 8 (Karma), tekst 11 (Bhagavadgita)
Poulsen, Allan: Hinduismen. Systime, 2015. Tekst 16 (Puja for gudinden).

Videoer:
Youtube: The world's largest gathering of people in India | 60 Minutes Australia
https://www.youtube.com/watch?v=skcWaBVO9eQ

Explainer: What is Kumbh Mela festival in India? | 60 Minutes Australia
https://www.youtube.com/watch?v=BipL-4ZoZik

The Bhagavad Gita - Krishna Speaks With Prince Arjuna - Extra Mythology
https://www.youtube.com/watch?v=G28qHASOtE8


4. EVALUERING
Der afholdes en kort skriftlig prøve ved forløbets slutning.

5. ØVRIGT
- Ekskursion til det hinduistiske (Hare Krishna) tempel i Vanløse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer