Holdet 2024 re/2k - 23 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Rysensteen Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Lotte Stjernegaard Møller Jensen
Hold 2024 re/2k - 23 (2k re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Senmoderne asatro
Titel 2 Kristendom
Titel 3 Islam
Titel 4 Buddhisme

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Senmoderne asatro

Den nordiske asatro oplever, sammen med andre animistiske religioner, en fornyet interesse og opblomstring i disse år. Med udgangspunkt i religionssociologisk teori om senmoderne religion undersøger vi hvordan og hvorfor denne form for religiøsitet er i vækst. Her bruger vi DR TV-serien: "Hedningen, heksen og hyldemor" (afsnit 1) som empiri.  
Vi arbejder indledningsvist med nordisk mytologi og laver en fænomenologisk myteanalyse af "Vølvens spådom". Herefter analyserer vi forskellige ritualer; først jævndøgnsblót hos "Harreskovens blotgilde" og dernæst vinterrenselse og udesidning i DR TV-serien: "Hedningen, heksen og hyldemor" (afsnit 2). Afslutningsvis læser vi om "Præsten der forsagede den kristne Gud og valgte Odin" og anvender teori om konversion og deprivation.  

Kernestof:

Sekundærlitteratur:
"Samfund, individ og religion“, fra Andersen m.fl., "Senmoderne religiøsitet i Danmark”, Systime, kap. 1, s. 7-15
"Asatro, Hareskovens Blotgilde" fra Andersen m.fl., “Senmoderne religiøsitet i Danmark”, Systime, kap. 2, s.  

Teori:
Lykke-Kjeldsen, Carsten m.fl., "Begrebsnøglen til religion- teori og metode", Systime (iBog):
- Deprivationsteori (Glock),  
- Gudsopfattelser
- Indefra og udefra
- Karismatisk ledelse
- Kategorisering af religiøse udøvere
- Kommunikation mellem verdener (Leach)
- Konversion (Rambo)
- Myter
- Myteteori
- Offer
- Religionstyper
- Religiøse fællesskaber
- Ritualtyper
- Ritualteori - fænomenologisk + funktionalistisk

Tekster:
Vølvens spådom (o.. år 1275) i Suzanne Brøggers oversættelse
"Jævndøgnsblot i Harreskoven" fra Andersen m.fl.: Senmoderne religiøsitet i Danmark, Systime, kap. 2, s. 39-41
Pedersen, Jesper Bech, "Præsten der forsagede den kristne Gud og valgte Odin", interview med Johan Christian Nord, Århus Stiftstidende 14/04/19.

Supplerende materiale:
Ti vigtige ting at vide om animisme, religion.dk

Film:
DR, TV-serie: Hedningen, heksen og hyldemor - alle tre afsnit
Vølvens spådom som animationsfilm, Maria Mac Dalland, 1996, 16 min. https://www.youtube.com/watch?v=R95pilK152c

Leksikon til nordisk mytologi:  https://mytologi.lex.dk/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kristendom

Forløbet er en indføring i kristendommen og fokuserer på kristendommens forudsætninger, formative periode, historiske udvikling og nutidige skikkelse samt tro og praksis. Den kristne grundfortælling fungerer som ramme for forløbet.

I arbejdet med GT fokuserer vi på skabelse og syndefald, den gamle pagt med Moses (Moseloven) samt Messiasforventninger.

I NT rettes opmærksomheden mod Jesu opgør med jødedommen, herunder jødisk gerningsretfærdighed og Jesu radikalisering af næstekærlighedsbuddet. Buddet om næstekærlighed belyses og debatteres herefter i en nutidig national og global sammenhæng i forbindelse med flygtningekrisen. I arbejdet med fremstillingen af Jesus i NT inddrager vi teori om bl.a. karismatisk ledelse og syndebuksteori. Endvidere beskæftiger vi os med påsken og nadveren som ritual samt Jesu opstandelse og missionsbefaling.

Vi arbejder efterfølgende med det kristne menneskesyn hos Paulus og Luther samt ser på forskellige moderne/senmoderne kristendomsopfattelser hos P.G. Lindhardt og T. Grosbøll. Afslutningsvis belyses senmoderne kristendom med inddragelse af religionssociologisk teori, hvor vi arbejder med Casper Christensens konversion til kristendommen.

Kernestof:

Sekundærlitteratur:
Andreasen, Esben m.fl: "Religion og kultur" s. 143-172 (grundbog)

Lykke-Kjeldsen, Carsten m.fl., "Begrebsnøglen til religion- teori og metode", Systime (iBog):
- Deprivation (Glock)
- Indefra/udefra
- Karismatisk ledelse
- Kategorisering af religiøse udøvere (Jan Hjärpes model)
- Kommunikation mellem verdener (Leach)
- Konversion (Rambo)
- Offer
- Religiøse fællesskaber
- Ritualtyper
- Ritualteori - fænomenologi (Eliade, Podemann Sørensen)
- Syndebuksteori

Tekster (kompendium til kristendom):
Billede af titelbladet til Chr. 3's bibel, 1550 (den kristne grundmyte)
Forsagelsen og Den apostolske Trosbekendelse
GT:
1. Mosebog, kap. 1-3 (Verdens skabelse, Adam og Eva og syndefaldet)
2. Mosebog, kap. 19-20,17 (Åbenbaringen på Sinaj)
Esajas bog, kap. 52,13-53,12 (Herrrens lidende tjener)
NT:
Matthæusevangeliet kap. 5-7 (Bjergprædikenen)
Markusevangeliet kap. 14, 1-2, 10-25, 53-65 (Beslutningen om Jesu død, Judas forræderi, nadveren, Jesus for Rådet)
Lukasevangeliet kap. 10,25-37 (Lignelsen om den barmhjertige samaritaner)
Lukasevangeliet kap. 15,11-32 (Lignelsen om den fortabte søn)
Lukasevangeliet kap. 18,9-14 (Lignelsen om farisæeren og tolderen)
Lukasevangeliet kap. 24,1-12, 36-53 (Jesu opstandelse, Den opstandne Jesus og disciplene)
Johannesevangeliet kap. 19,25-37 (Jesu død)
Romerbrevet kap. 3,21-31 (Retfærdighed ved tro på Jesus Kristus)
Romerbrevet kap. 5,12-21 (Adam og Kristus)

Martin Luther, "Et opgør med gerningsretfærdigheden", 1520 (prædiken)
Debat om næstekærlighed:
Marie Krarup: "Den syriske flygtning er ikke min næste", kristendom.dk d. 06/10/15
Kim Hartzner "Svar til Marie Krarup: Den syriske flygtning er også min næste", kristendom.dk d. 09/10/15
"Samtale med P.G. Lindhardt", Berlingske Tidende 28/12/1952
"Præsten tror ikke på Gud", interview med Thorkild Grosbøll,  Weekendavisen 23/05/03
"Kong Casper", interview med Casper Christensen, skrevet af Martin Kongstad i "Ud & Se", 08/10/20

Radioprogram:
"Tal til mig" - interview med Casper Christensen: "En dag bad jeg til Gud. Og så skete der det, at det virkede" (uddrag), DR Radio d. 22/10/20

Film:
"5 skarpe om Jesus", DRK, 2014 (CFU)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Islam

Formålet med forløbet er at give en generel indføring i islam med vægt på religionens forudsætninger, grundlæggelse, historiske udvikling og nutidige skikkelse(r) samt tro og praksis. Dette sker gennem arbejde med et udvalg af koran- og hadith-tekster samt nutidige repræsentative tekster.

Indledningsvis arbejder vi med profeten Muhammed og anvender igen teori om karismatisk ledelse. Herefter vender vi blikket med islamisk dogmatik og teologi (de seks trosartikler) med fokus på gudssyn, menneskesyn og eskatologi.   

Vi beskæftiger os dernæst med den praktiske dimension i islam i form af de 5 søjler. Her har vi særligt fokus på pilgrimsrejsen til Mekka, som analyseres på baggrund af fænomenologisk og funktionalistisk ritualteori.

Efterfølgende arbejder vi kort med sharia, forskellige retsskoler, spiseregler og påklædning samt begrebet jihad (læreroplæg).

Afslutningsvis beskæftiger vi os med islam i det senmoderne samfund med fokus på euroislam og islamisk feminisme. I den forbindelse anvender vi Jan Hjärpes model til at kategoriserer de religiøse udøvere samt religionssociologisk teori om senmoderne religiøsitet.

Kernestof:

Sekundærlitteratur:

Kitir, Deniz: "Klassisk og moderne islam", Systime, 2020, s. 31-44, 59-77, 87-99, 121-124, 141-147, 173-178, 219-220

Lykke-Kjeldsen, Carsten m.fl., "Begrebsnøglen til religion- teori og metode", Systime (iBog):
- Karismatisk ledelse
- Ritualteori - fænomenologisk
- Ritualteori - funktionalistisk
- Kategorisering af religiøse udøvere

Horisont C- grundbog i religion, Systime (iBog),
- Tema 1: Religionens rolle i det moderne og senmoderne samfund - Jan Hjärpes model over religionens indhold og funktion i samfundet (i dokument)

Tekster (Kompendium til islam):

Koranen: (Wulff, "Koranen", Forlaget Vandkundsten, 2006)
Sura 2, 256 "Koen"
Sura 4, 172 "Kvinderne"
Sura 6, 1-3,96-103 "Kvæget"
Sura 9,60 "Boden"
Sura 56, 1-56 "Det uafvendelige"
Sura 57,18 "Jernet"

Hadith:
"Muhammeds 1. åbenbaring" (fra Gads religionshistoriske tekster, 1984, s. 414-415)

Andre tekster:
"Bøn i islam" (fra Steffensen, "Islam - fra beduinkult til verdensreligion", Systime, 2001 s. 78-80)
"Fastens betydning" (fra Steffensen, "Islam - fra beduinkult til verdensreligion", Systime, 2001 s. 82)
"Islamprofessor: Muslimer skal reformere sig" (artikel af Christian Birk, Kristeligt Dagblad, d. 30/10/17)
"Interview: “Sharia bliver til i mødet med det danske samfund” (af Nikolaj Krak, Kristeligt Dagblad d. 19.09 2020)
Sherin Khankan: "Women are the Future of Islam" (uddrag), Kindle edition. Rider, 2018. (Oversat af Dorthe Enger i “Mystik”, Systime, 2019, s. 105-106)

"Pilgrimsrejsen ændrede mig for livet" (artikel af Jannie Le Moigne, Religion.dk, d. 24/09/15) Brugt til prøveeksamen
Nina Aisha Rasmussen: "Pilgrim i Mekka", (uddrag) (forlaget Rosinante, 2007),
Brugt til prøveeksamen

Film:
"Hajj - the journey of a lifetime" BBC, 2001" (DR2 09/01/03)
"Rejsen mod oprøret - Sherin Khankan", DR2, 2019 (17/10/2019)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Buddhisme

Formålet med forløbet er, at eleverne opnår en grundig indsigt i endnu en verdensreligion, nemlig buddhisme, herunder særligt tibetansk buddhisme (vajrayana), og at de får en forståelse for nogle af de problemfelter, der dukker op, når man arbejder med en ”fremmed” religion; herunder bl.a. orientalismekritik, indefra/udefra-synsvinkler, lærebogsbuddhisme vs. folkelig buddhisme, tradition vs. religion.

I forløbet arbejder vi indledningsvist med den klassiske buddhisme med henblik på at forstå de mest centrale forestillinger i den buddhistiske dharma samt bodhisattvaen som figur og Nagarjunas tomhedsfilosofi (sunyata) i mahayana.

Herefter fokuserer vi på den tibetanske buddhisme som en underretning til mahayana. Vi undersøger synkretismen med Tibets oprindelige bönreligion , fx shamanismen i form af statsoraklet. Vi arbejder med den tibetanske sangha og forholdet mellem lamaer - den 4. juvel - og den enkelte buddhist.

Afslutningsvis følger vi buddhismens rejse fra øst til vest og undersøger hvordan og hvorfor østens filosofi kan virke tiltrækkende i det senmoderne samfund, herunder også problematikker som orientalisme og etnocentrisme. Vi arbejder med eksempler på buddhisme i en dansk kontekst i form af Lama Ole Nydahl og Christian Stadil. Her inddrager vi Spiros typologi for buddhistiske praksisformer (nirvanisk, karmisk og apotropæisk buddhisme) og kigger på forskellene på immigrant og konvertit-buddhisme. Vi anvender også religionssociologisk teori fra tidligere forløb i vores analyse.

Kernestof:

Sekundærlitteratur:

Andreasen, Esben m.fl: "Religion og kultur – en grundbog", s. 59-68
Højholt, Lene: "Buddhas lære", Gyldendal, 1999 s. 24-36 + 98-101 (om bodhisttvaen Avalokitesvara)  + 48-53 + 68-72, l. 15.

Teori:
Lykke-Kjeldsen, Carsten m.fl., "Begrebsnøglen til religion- teori og metode", Systime (iBog):
- Karismatisk ledelse
- Offer
- Ritualtyper
- Ritualteori - fænomenologi (Eliade, Podemann Sørensen)
- Ritualteori – funktionalistisk (Van Gennep, Turner, Durkheim)
- Strukturalistisk teori om kommunikation mellem verdener (Leach)
- Religionstyper: frelsesreligion og frugtbarhedsreligion/velsignelsesreligion
- Nirvanisk, karmisk og apotropæisk buddhisme (Melford Spiros begreber)  fra Motzfeldt m.fl.: "Grundbogen til religion c", Systime

Tekster (kompendium):
"Buddhalegenden" (fra Albinus m.fl.: "Religioner lever", Lindhardt og Ringhof, s. 160-161)
"Benarestalen" (fra Lene Højholt: "Buddhas lære", Gyldendal 1998 s. 32.33)
”Intet jeg”, Milindapanha 25-28/Kong Milindas samtaler (fra Andreasen: "Buddhismen", 2002
"Statsoraklet", fra Lene Højholt: Buddhas lære, Gyldendal 1998 s. 57-58)
"Trungpa Rinpoche forklarer den tantriske oplevelse for vesterlændinge" (fra Lene Højholt: "Buddhas lære", Gyldendal 1998 s. 70)
"Den tibetanske dødebog" (fra Lene Højholt: "Buddhas lære", Gyldendal 1999, s. 76-78)
"En smutvej til Nirvana", Interview med Ole Nydahl (af Nils Thorsen, Politiken 31/12/1997)

Film:
"Troens ansigter (4)", Tibetansk buddhisme (DR2, 08/04/02)
" Tibetan Oracle Nechung" https://www.youtube.com/watch?v=h83UZZYUqdM
"Buddha og Milliardæren" (DR2, 11/10/06)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer