Holdet 2024 re/2z - 23 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Rysensteen Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Kristian Søberg Høyer, Lotte Stjernegaard Møller Jensen
Hold 2024 re/2z - 23 (2z re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til religionernes historie
Titel 2 Kristendom
Titel 3 Islam
Titel 4 Hinduisme

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til religionernes historie

Forløb om religionernes evolutionshistorie med udgangspunkt Marianne Fibiger og Hans Jørgen Lundagers "Andre Verdener" (Columbus, 2021) samt diverse kildetekster fra en mængde forskellige religiøse traditioner.

Vi sporede brud og kontinuitet i religionernes evolutionshistorie med udgangspunkt i en lettere forsimplet udgave af Lundagers inddeling af religionshistorien i fem faser. Vi arbejdede med tribale, arkaiske og aksiale religioner.

Forløbet tjente desuden til at introducere centrale religionsfaglige begreber såsom myte, ritual, frugtbarheds- og frelsesreligion samt til det traditionelle skel mellem immanent og transcendent, samt Ninian Smarts syvfoldige religionsmodel. Eleverne blev også introduceret til van Genneps model for overgangsriter.

Faglige mål:
Eleverne er blevet trænet i at
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
- redegøre for væsentlige sider af yderligere én valgfri religion eller et veldefineret religionsfagligt emne
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
- væsentlige sider af yderligere én valgfri religion, et veldefineret religionsfagligt emne eller en religionsvidenskabelig teori
- religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kristendom

I forløbets første 7 moduler gennemgik vi kristendommens formative periode med et særligt fokus på forbindelsen mellem gammeltestamentlig religion, antik jødedom og den tidlige jesusbevægelse. Her blev eleverne introduceret til kristendommens centrale myter, trosforestillinger, dogmer og ritualer.

Forløbets 8. modul omhandlede kristendommens historie i perioden fra ca. 300-1600 e.Kr., med særligt fokus på skismer i kirkehistorien og de kirkesamfund, de affødte.

I forløbets 9. og 10. modul beskæftigede vi os med moderne kristendom med fokus på hhv. den danske folkekirke og evangelikalsk-karismatisk kristendom i USA og amerikanske prædikanters brug af sociale medier.

Moduler: 10

Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
-redegøre for grundlæggende sider ved kristendommen, herunder dens formative, historiske og nutidige skikkelser
-anvende elementær religionsfaglig terminologi
-formulere sig om væsentlige problemstillinger vedr. forholdet mellem religion og moderne samfund i en global kontekst

Arbejdsformer/metoder:
-tekstlæsning
-gruppearbejde
-gruppeoplæg
-mundtlig analyse træning

Problemstillinger:
- Hvad kendetegnerer det kristne gudsbillede, og hvilken rolle spiller Kristus i dette? - den kristne grundfortælling, frelselære, arvesynden, treenigheden
- Hvad er de centrale forskelle på de ortodokse, de protestantiske og det katolske kirkesamfund?
- Hvad betyder “næstekærlighed”, og hvordan bliver det tolket forskelligt af forskellige kristne tænkere og grupperinger?
- Hvordan og hvorfor har kristendommen antaget forskellige fremtrædelsesformer i moderne, vestlige samfund?
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Islam

Formålet med forløbet er at give en generel indføring i islam med vægt på religionens forudsætninger, grundlæggelse, historiske udvikling og nutidige skikkelse(r) samt tro og praksis. Dette sker gennem arbejde med et udvalg af koran- og hadith-tekster samt nutidige repræsentative tekster.

Indledningsvis arbejder vi med profeten Muhammed og anvender igen teori om karismatisk ledelse. Herefter vender vi blikket med islamisk dogmatik og teologi (de seks trosartikler) med fokus på gudssyn, menneskesyn og eskatologi.   

Vi beskæftiger os dernæst med den praktiske dimension i islam i form af de 5 søjler. Her har vi særligt fokus på pilgrimsrejsen til Mekka, som analyseres på baggrund af fænomenologisk og funktionalistisk ritualteori.

Efterfølgende arbejder vi kort med sharia, forskellige retsskoler, spiseregler og påklædning samt begrebet jihad (læreroplæg).

Afslutningsvis beskæftiger vi os med islam i det senmoderne samfund med fokus på euroislam og islamisk feminisme. I den forbindelse anvender vi Jan Hjärpes model til at kategoriserer de religiøse udøvere samt religionssociologisk teori om senmoderne religiøsitet.

Kernestof:

Sekundærlitteratur:

Kitir, Deniz: "Klassisk og moderne islam", iBog, Systime:
2. Introduktion til islam
- Islam og muslimer
- Helligskrifter
- Muhammed – Guds sidste sendebud
- Splittelse (indtil Kharijitterne)
3. Tro og praksis
- De seks trosartikler (undtagen Teologiske diskussioner om Guds egenskaber)
- De fem søjler
4. Lov og ret
- Sharia og retsskoler
- Det forbudte og det tilladte
- Jihad
6. Moderne reformbevægelser
- Hvem repræsenterer muslimerne i moderniteten?
7. Senmoderne islam
- Islam og det senmoderne samfund
- Er islam forenelig med demokrati og menneskerettigheder?
Tema: Kvinder og islam
- Må kvinder være imamer?

Lykke-Kjeldsen, Carsten m.fl., "Begrebsnøglen til religion- teori og metode", iBog, Systime:
- Karismatisk ledelse
- Ritualteori - fænomenologisk
- Ritualteori - funktionalistisk
- Kategorisering af religiøse udøvere

Horisont C- grundbog i religion, Systime (iBog),
- Tema 1: Religionens rolle i det moderne og senmoderne samfund - Jan Hjärpes model over religionens indhold og funktion i samfundet (i dokument)

Tekster (Kompendium til islam):

Koranen: (Wulff, "Koranen", Forlaget Vandkundsten, 2006)
Sura 2, 256 "Koen"
Sura 4, 172 "Kvinderne"
Sura 6, 1-3,96-103 "Kvæget"
Sura 9,60 "Boden"
Sura 56, 1-56 "Det uafvendelige"
Sura 57,18 "Jernet"

Hadith:
"Muhammeds 1. åbenbaring" (fra Gads religionshistoriske tekster, 1984, s. 414-415)

Andre tekster:
"Bøn i islam" (fra Steffensen, "Islam - fra beduinkult til verdensreligion", Systime, 2001 s. 78-80)
"Fastens betydning" (fra Steffensen, "Islam - fra beduinkult til verdensreligion", Systime, 2001 s. 82)
"Islamprofessor: Muslimer skal reformere sig" (artikel af Christian Birk, Kristeligt Dagblad, d. 30/10/17)
"Interview: “Sharia bliver til i mødet med det danske samfund” (af Nikolaj Krak, Kristeligt Dagblad d. 19.09 2020)
Sherin Khankan: "Women are the Future of Islam" (uddrag), Kindle edition. Rider, 2018. (Oversat af Dorthe Enger i “Mystik”, Systime, 2019, s. 105-106)

"Pilgrimsrejsen ændrede mig for livet" (artikel af Jannie Le Moigne, Religion.dk, d. 24/09/15) Brugt til prøveeksamen
Nina Aisha Rasmussen: "Pilgrim i Mekka", (uddrag) (forlaget Rosinante, 2007),
Brugt til prøveeksamen

Film:
"Hajj - the journey of a lifetime" BBC, 2001" (DR2 09/01/03)
"Rejsen mod oprøret - Sherin Khankan", DR2, 2019 (17/10/2019)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Hinduisme

Formålet med forløbet er at give eleverne en generel og meget komprimeret introduktion til hinduisme. Forløbet har særligt fokus på hinduismens historie og bevægelsen fra tidlig vedisk religion (som vi betegner som arkaisk) over upanishadernes filosofi (som vi betegner som aksial) og til nutidens mangfoldige hinduisme(r).

2. FAGLIGE FOKUSPUNKTER
- Hinduismens historie: Fra vedareligion til hinduismer
- Upanishade-tænkning: karma, samsara, reinkarnation, moksha, atman, brahman
- Frelsesveje i Bhagavadgitaen
- Kastesystem


3. MATERIALER
a) Baggrund
Kapitlet om hinduisme i Allan Poulsens, Religion – kort og godt, Columbus, 2018.
Kapitel 4 fra Allan Poulsens Hinduismen. Systime, 2015.
Kapitel 7 fra Allan Poulsens Hinduismen. Systime, 2015.
Kapitel 9 fra Allan Poulsens Hinduismen. Systime, 2015.

b) Primærmaterialer
Tekster:
Andreas, Esben o.a. (red.): Mennesket og magterne. En tekstsamling til religion. Gyldendal, 1992: Tekst 2 (Purushahymnen), tekst 6 (Atman), tekst 7 (Samsara), tekst 8 (Karma), tekst 11 (Bhagavadgita)

Videoer:
DR TV, 2006. Himlen over Danmark - "En Sang for Krishna"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer