Titel
3
|
Islam
Formålet med forløbet er at give en generel indføring i islam med vægt på religionens forudsætninger, grundlæggelse, historiske udvikling og nutidige skikkelse(r) samt tro og praksis. Dette sker gennem arbejde med et udvalg af koran- og hadith-tekster samt nutidige repræsentative tekster.
Indledningsvis arbejder vi med profeten Muhammed og anvender igen teori om karismatisk ledelse. Herefter vender vi blikket med islamisk dogmatik og teologi (de seks trosartikler) med fokus på gudssyn, menneskesyn og eskatologi.
Vi beskæftiger os dernæst med den praktiske dimension i islam i form af de 5 søjler. Her har vi særligt fokus på pilgrimsrejsen til Mekka, som analyseres på baggrund af fænomenologisk og funktionalistisk ritualteori.
Efterfølgende arbejder vi kort med sharia, forskellige retsskoler, spiseregler og påklædning samt begrebet jihad (læreroplæg).
Afslutningsvis beskæftiger vi os med islam i det senmoderne samfund med fokus på euroislam og islamisk feminisme. I den forbindelse anvender vi Jan Hjärpes model til at kategoriserer de religiøse udøvere samt religionssociologisk teori om senmoderne religiøsitet.
Kernestof:
Sekundærlitteratur:
Kitir, Deniz: "Klassisk og moderne islam", iBog, Systime:
2. Introduktion til islam
- Islam og muslimer
- Helligskrifter
- Muhammed – Guds sidste sendebud
- Splittelse (indtil Kharijitterne)
3. Tro og praksis
- De seks trosartikler (undtagen Teologiske diskussioner om Guds egenskaber)
- De fem søjler
4. Lov og ret
- Sharia og retsskoler
- Det forbudte og det tilladte
- Jihad
6. Moderne reformbevægelser
- Hvem repræsenterer muslimerne i moderniteten?
7. Senmoderne islam
- Islam og det senmoderne samfund
- Er islam forenelig med demokrati og menneskerettigheder?
Tema: Kvinder og islam
- Må kvinder være imamer?
Lykke-Kjeldsen, Carsten m.fl., "Begrebsnøglen til religion- teori og metode", iBog, Systime:
- Karismatisk ledelse
- Ritualteori - fænomenologisk
- Ritualteori - funktionalistisk
- Kategorisering af religiøse udøvere
Horisont C- grundbog i religion, Systime (iBog),
- Tema 1: Religionens rolle i det moderne og senmoderne samfund - Jan Hjärpes model over religionens indhold og funktion i samfundet (i dokument)
Tekster (Kompendium til islam):
Koranen: (Wulff, "Koranen", Forlaget Vandkundsten, 2006)
Sura 2, 256 "Koen"
Sura 4, 172 "Kvinderne"
Sura 6, 1-3,96-103 "Kvæget"
Sura 9,60 "Boden"
Sura 56, 1-56 "Det uafvendelige"
Sura 57,18 "Jernet"
Hadith:
"Muhammeds 1. åbenbaring" (fra Gads religionshistoriske tekster, 1984, s. 414-415)
Andre tekster:
"Bøn i islam" (fra Steffensen, "Islam - fra beduinkult til verdensreligion", Systime, 2001 s. 78-80)
"Fastens betydning" (fra Steffensen, "Islam - fra beduinkult til verdensreligion", Systime, 2001 s. 82)
"Islamprofessor: Muslimer skal reformere sig" (artikel af Christian Birk, Kristeligt Dagblad, d. 30/10/17)
"Interview: “Sharia bliver til i mødet med det danske samfund” (af Nikolaj Krak, Kristeligt Dagblad d. 19.09 2020)
Sherin Khankan: "Women are the Future of Islam" (uddrag), Kindle edition. Rider, 2018. (Oversat af Dorthe Enger i “Mystik”, Systime, 2019, s. 105-106)
"Pilgrimsrejsen ændrede mig for livet" (artikel af Jannie Le Moigne, Religion.dk, d. 24/09/15) Brugt til prøveeksamen
Nina Aisha Rasmussen: "Pilgrim i Mekka", (uddrag) (forlaget Rosinante, 2007),
Brugt til prøveeksamen
Film:
"Hajj - the journey of a lifetime" BBC, 2001" (DR2 09/01/03)
"Rejsen mod oprøret - Sherin Khankan", DR2, 2019 (17/10/2019)
|