Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Rysensteen Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Peter Rydberg Larsen
|
Hold
|
2023 En/k (1k En, 2k En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktionsforløb
I forløbet læser vi tekster fra en række forskellige genrer, men med særligt fokus på short stories. Der er fokus på analytiske kompetencer, og at eleverne præsenteres for den faglige terminologi, der knytter sig til de forskellige genrer. Herudover arbejder vi med mundtlig sprogfærdighed, kreativ skrivning, basal grammatik (ordklasser, kongruens) og ordforrådsarbejde. I forløbet indgår desuden den obligatoriske screening samt tre mindre afleveringer.
Kernetekster:
"The Writer in the Family" by E.L. Doctorow (1979)
"Sunday in the Park" by Bel Kaufman (1985)
"Hills Like White Elephants" by Ernest Hemingway (1927)
"Borders" by Thomas King (1993)
"Popular Mechanics" by Raymond Carver (1981)
Ca 20 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Man and nature
Kernestof
Jon Krakauer: "Into the Wild" (bog, 1996)
Uddrag af non-fiction værk om Christopher McCandless' rejse ind i den alaskanske vildmark
Fokus på identitetssøgen, civilisationskritik og menneskets forhold til naturen
Tekstanalytiske nedslag i kapitel 1, 4, 8 og 16 med særligt fokus på fortællerforhold og dokumentariske virkemidler
Sean Penn: "Into the Wild" (film, 2007)
Filmanalyse med fokus på adaptationens visuelle virkemidler og narrative struktur
Sammenligning mellem bog og film: fortælleperspektiv og karakterfremstilling
Cormac McCarthy: "The Road" (uddrag af roman, 2006)
Analyse af post-apokalyptisk rejsemotiv og far-søn-relation
Sproglige virkemidler og minimalisme
John Hillcoat: "The Road" (film, 2009)
Filmanalyse med fokus på mise-en-scène, farvesymbolik og lydside
Sammenlignende analyse af boguddrag og filmatisering
Supplerende stof
William Blake: "The Echoing Green" (digt, 1789)
Analyse af naturskildring og uskyldstema
Perspektivering til naturens rolle i "Into the Wild"
Charles Dickens: "Coketown" (uddrag fra "Hard Times", 1854)
Analyse af industrialiseringens negative konsekvenser
Diskussion af civilisationskritik i relation til "Into the Wild"
"The Urgent Call" (artikel)
Diskussion af miljø- og naturbevarelse
Perspektivering til de behandlede værkers natursyn
Arbejdsformer
Gruppearbejde med tekstanalyse og præsentationer
Individuelle skriftlige analyser
Klassebaserede diskussioner om værkernes temaer
Kreativ skrivning med udgangspunkt i rejsemotivet
Digital præsentation af filmanalytiske pointer
Faglige mål
Analysere og fortolke fiktive og non-fiktive tekster
Perspektivere tekster ud fra viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige kontekster
Demonstrere kendskab til centrale litterære perioder og deres relation til nutiden
Anvende relevante litterære begreber i tekstanalyse
Sammenligne og vurdere tekster i forskellige medier
ca 28 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Children's Literature (eksamensforløb)
Undervisningsbeskrivelse: Children's Literature
Genrestudie/litteraturhistorie
Faglige mål
Analysere og fortolke forskellige typer børnelitteratur med fokus på genrens særlige kendetegn
Identificere og diskutere børnelitteraturen
Reflektere over børnelitteraturens æstetiske og pædagogiske funktioner
Vurdere og diskutere børnelitteratur som politisk og værdiformidlende medie
Anvende relevant litteraturteoretisk begrebsapparat i tekstanalyse
Forløbsbeskrivelse
Forløbet undersøger børnelitteratur som selvstændig genre gennem analyse og fortolkning af både klassiske og moderne tekster, film og sagprosa. Der arbejdes med børnelitteraturens særlige formsprog, målgruppeorientering og historiske udvikling. Et særligt fokus lægges på samtidens politiske børnelitteratur, eksemplificeret ved "And Tango Makes Three", der tematiserer køn, familiestrukturer og inklusion.
Kernestof
Primærtekster
J.M. Barrie: "The Adventures of Peter Pan" (uddrag, 1904)
Rudyard Kipling: "Rikki Tikki Tavi" (1893)
A.A. Milne: "Winnie the Pooh" (uddrag, 1924)
Barbara Wersba: "Walter - The Story of a Rat" (2005)
Peter Parnell & Justin Richardson: "And Tango Makes Three" (2005)
Film
Andrew Stanton: "Wall-E", Pixar (2008)
Sekundærlitteratur
Perry Nodelman: "The Pleasures of Children's Literature" (uddrag om børnelitteraturens karakteristika, 1996)
Jonathan Miller: "New Love Breaks Up a 6-Year Relationship at the Zoo", The New York Times (24. september 2005)
Arbejdsformer
Næranalyse af udvalgte tekster med fokus på børnelitteraturens særlige fortælleteknikker
Sammenlignende analyse af ældre og nyere børnelitteratur
Filmanalyse med fokus på adaptationer og visuelle fortællestrategier
Diskussioner om børnelitteraturens pædagogiske, æstetiske og politiske funktioner
Skriftlige øvelser i analyse og fortolkning af børnelitteratur
Faglige fokuspunkter
Børnelitteraturens stilistiske og narrative særtræk
Den historiske udvikling fra moralske fabler til nutidens mere komplekse børnelitteratur
Politiske og værdimæssige aspekter i moderne børnelitteratur
Børnelitteraturens dobbelte publikum (børn og voksne)
Progression
Forløbet bidrager til elevernes litteraturanalytiske kompetencer med særligt fokus på genrebevidsthed og den litteraturhistoriske udvikling fra 1800-tallets børnelitteratur til nutidens værker, hvor grænsen mellem børne- og voksenlitteratur ofte udviskes.
34 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
The Many faces of love (eksamensforløb)
Faglige mål
Analysere og fortolke forskellige genrers skildring af kærlighed
Undersøge hvordan sociale, kulturelle og historiske normer påvirker kærlighedsrelationer i litteraturen
Anvende relevante litterære og mediemæssige begreber i tekstanalyse
Diskutere og reflektere over sammenhængen mellem identitet, seksualitet og sociale strukturer
Formulere selvstændige, nuancerede fortolkninger med udgangspunkt i litterære tekster
Forløbsbeskrivelse
Forløbet undersøger kærlighedens forskelligartede udtryk og perspektiver gennem litterære værker fra forskellige perioder og genrer. Eleverne analyserer, hvordan kærlighed skildres på tværs af sangtekster, romaner og film, samt hvordan sociale og kulturelle normer former relationerne. Der arbejdes med genretræk, analysemetoder og centrale temaer som identitet, seksualitet, sociale normer og følelsesmæssige dilemmaer. Forløbet lægger op til diskussioner om karakterernes valg og samfundets indvirkning på individets mulighed for at udleve kærlighed.
Kernestof
Sangtekster
The Police: "Every Breath You Take" (1983) - analyse af besættende og kontrollerende aspekter af kærlighed
Rickie Lee Jones: "Chuck E.'s In Love" (1979) - undersøgelse af legende og uformelle kærlighedsskildringer
Taylor Swift: "Love Story" (2008) - analyse af idealiserede og romantiserede forestillinger om kærlighed
Romaner og noveller
Jeanette Winterson: "Oranges Are Not the Only Fruit" (uddrag, 1985) - tematisering af seksualitet og konflikt mellem kærlighed og religiøse normer
Sally Rooney: "Normal People" (værklæsning, 2018) - analyse af komplekse relationer og moderne kærlighedsdynamikker
Film
James Ivory: "Maurice" (1987, baseret på E.M. Forsters roman) - undersøgelse af homoseksuel kærlighed og sociale begrænsninger i det edwardianske England
Halina Reijn: ''Babygirl'' (2024). Undersøgelse af kærlighed, sex, magt og køn.
Arbejdsformer
Næranalyse af litterære tekster med fokus på kærlighedsmotiver og -skildringer
Komparative analyser af forskellige genrers fremstilling af kærlighed
Filmanalyse med fokus på visuelle virkemidler i kærlighedsskildringen
Klassediskussioner om kærlighedens vilkår i forskellige historiske og sociale kontekster
Kreativ skrivning og analytiske opgaver om udvalgte tekster
Skriftlige produkter
Sammenlignende analyse af "Love Story" og "Chuck E.'s In Love" med fokus på forskellige kærlighedsperspektiver
Progression
Forløbet bidrager til elevernes litteratur- og medieanalytiske kompetencer med fokus på tematisk læsning og genrebevidsthed. Der arbejdes med progression fra tekstnær analyse til bredere kulturel og samfundsmæssig kontekstualisering af værkerne.
88 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Addiction (eksamensforløb)
Indhold:
I dette forløb arbejder eleverne med afhængighed (addiction) som tematisk omdrejningspunkt. Forløbet inddrager både litterære, filmiske og digitale værker, der belyser afhængighedens konsekvenser og kompleksitet fra forskellige perspektiver.
Materialer:
Novelle: "A Gap of Sky" af Anna Hope (2008) – en kort fortælling om en ung piges oplevelser i London, hvor frihed og afhængighed kolliderer. Stil om novellen.
Film: Beautiful Boy (2018), instrueret af Felix Van Groeningen – en biografisk film baseret på David Sheffs bog om hans søns kamp mod stofmisbrug.
Serieuddrag: Euphoria (2019–), skabt af Sam Levinson – udvalgte scener fra serien, der skildrer teenagere og misbrug.
Serieafsnit: Dopesick (2021), første afsnit, skabt af Danny Strong – en serie, der undersøger opioidkrisen i USA.
Analyse af hjemmeside: www.clearforkacademy.com – en behandlingsinstitution for unge med afhængighed, som eleverne analyserer for sproglige og retoriske strategier.
People, Places, Things, Drama, Læst som værk.
Didaktisk fokus:
Forløbet har fokus på:
Kritisk tekstanalyse af både fiktive og non-fiktive tekster, hvor eleverne undersøger fremstillinger af afhængighed.
Medieanalyse, hvor film, serier og digitale medier bruges til at forstå narrative og visuelle virkemidler.
Sproglig og retorisk analyse af hjemmesider og behandlingsdiskurser.
Perspektivering, hvor eleverne sammenligner forskellige fremstillinger af afhængighed i litteratur, medier og virkeligheden.
Skriftlig formidling, hvor eleverne arbejder med essay, analyse eller stil.
61 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Grammatikdel til Løvfald...
-
Rettenøgle Løvfald 2023 (1).docx
-
Pararbejde: Find kongrunsfejlen. Ret og forklar. Brug Enggram.
-
Forberedelse til områdestudier fredag.
-
India, områdestudier....docx
-
Områdestudier.
-
Title: The unexpected Journey
-
I skal skrive teksten I fik intro til i fredags.
-
Mød i bio
-
Character Analysis:How is Dr. Samuel Finnix introduced in the first episode? What does his initial attitude toward his patients and medical practice tell us about his character?Themes and Social Issues:The episode highlights the introduction of OxyCo
-
Gennemgang af jeres historier fra i går...
-
People, Places, Things... Intro og læsemodul...
-
Læsegrupper:
-
Group Reading Workflow for People, Places, Things (with a Small Performance).
-
Modulet starter 10.15.
-
Mød i FT3-1
-
Words...
-
Læs People, Places, Things... Se lektie til næste uge...
-
Vi ser ca. 45 min mere af Beautiful boy. Mød i Lokale FT26
-
Læs i People, Places, Things...
-
Læs til side 100 i People, Places, Things...
-
I kan også se den og læse med her:
-
Vers 1:On the first day of Christmas, my true love gave to meA partridge in a pear tree.
-
How does the group therapy dynamic challenge Emma’s beliefs and coping mechanisms?In what ways do the other patients’ stories impact Emma’s approach to her own recovery?Why is honesty such a central theme in Emma’s journey during this part of the pla
-
Vi får besøg af Azahar. Tag godt imod hende...
-
Vi ser Beautiful Boy færdig...
-
Godt nytår 2k.
-
Vi skal arbejde med denne hjemmeside: https://clearforkacademy.com/blog/drug-addiction-in-teens-a-complete-guide/
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Evil, Crime Fiction
Forløb: "Evil" - Ondskabens Ansigter i Litteraturen
Forløbsbeskrivelse:
Dette forløb udforsker ondskab som litterært og filosofisk begreb gennem analyse af både fiktion og sagprosa. Eleverne konfronteres med forskellige fremstillinger af ondskab fra den gotiske tradition til moderne psykologiske skildringer og undersøger, hvordan ondskab manifesterer sig i individer, samfund og i den menneskelige psyke. Gennem tekstanalyse og diskussion behandles ondskabens æstetik, psykologi og etiske dimensioner.
Centrale problemstillinger:
Hvordan defineres og fremstilles ondskab på tværs af litterære perioder og genrer?
Hvordan fungerer ondskab som spejl for det gode i litteraturen?
Er mennesket af natur godt eller ondt - eller begge dele?
Hvilke sociale, psykologiske og eksistentielle faktorer udløser eller forhindrer ondskab?
Hvorfor fascineres mennesket af ondskab i kunst og litteratur?
Kernestof:
William Faulkner: "A Rose for Emily" (novelle, 1930)
Analyse af den sydstatslige gotik og skjult ondskab i det tilsyneladende civiliserede
Fokus på fortælleperspektiv og afsløringen af det fortrængte
Tematisk arbejde med isolation og psykologisk forfald som grobund for ondskab
Edgar Allan Poe: "The Raven" (digt, 1845)
Nærlæsning med fokus på den gotiske stemning og æstetisering af sorg og vanvid
Analyse af metriske virkemidler og deres effekt på læseoplevelsen
Diskussion af forholdet mellem ondskab, tab og psykologisk nedbrydning
Bret Easton Ellis: "Killing Child at Zoo" (uddrag fra romanen "American Psycho", 1991)
Tekstnær analyse med fokus på fremstillingen af vold og følelsesløshed
Diskussion af ondskab som symptom på postmoderne fremmedgørelse og konsumerisme
Undersøgelse af fortælleteknikker der skaber dissonans mellem stil og indhold
Edgar Allan Poe: "The Tell-Tale Heart" (novelle, 1843)
Analyse af jeg-fortællerens upålidelighed og psykologiske sammenbrud
Fokus på rationalisering af ondskab og skyldens fysiske manifestation
Komparativ analyse med "The Raven" med henblik på Poes fremstilling af det abnorme sind
Neil Gaiman: "The Wedding Present" (novelle, 1998)
Analyse af ondskab i hverdagens relationer og det overnaturliges indtrængen
Fokus på narrative twist og moralske dilemmaer
Diskussion af den subtile ondskab i mellemmenneskelige forhold
Didaktiske tilgange:
Nykritisk tekstanalyse med fokus på indre modsætninger og spændinger i teksterne
Psykoanalytisk læsning med vægt på det fortrængte og det ubevidste
Kulturhistorisk kontekstualisering af ondskabsbegrebet
Komparativ analyse på tværs af perioder, genrer og medier
Kreativ skrivning inspireret af de læste tekster
Arbejdsformer:
Gruppebaserede close-reading øvelser med efterfølgende præsentationer
Klassediskussioner om ondskabens natur og fremtrædelsesformer
Individuelt analytisk skrivearbejde med fokus på teksternes fremstilling af ondskab
Elevpræsentationer om ondskab i selvvalgte samtidige kulturudtryk
Digital formidling af tekstanalytiske pointer gennem multimodale produktioner
Faglige mål:
At kunne analysere og fortolke komplekse litterære fremstillinger af ondskab
At kunne anvende relevante litteraturteoretiske begreber i tekstanalyse
At kunne diskutere etiske og filosofiske problemstillinger med udgangspunkt i litterære tekster
At kunne perspektivere teksterne til deres historiske, kulturelle og litterære kontekst
At kunne reflektere over ondskabens psykologiske og sociale dimensioner
19 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Misogyny in America
Misogyny in America (eksamensforløb)
Eksamensforløb med fokus på non-fiction analyse
Faglige mål
Analysere og fortolke forskellige typer non-fiction tekster med fokus på argumentations- og formidlingsstrategier
Opbygge viden om væsentlige strømninger i moderne amerikansk kultur
Identificere og diskutere kulturelle og sociale problemstillinger relateret til køn
Udvikle kritisk bevidsthed om kønsrelaterede diskurser i medierne
Anvende relevant faglig terminologi i analysen af sagprosatekster
Formulere selvstændige, nuanceredeholdninger om komplekse emner
Forløbsbeskrivelse
Forløbet undersøger centrale problemstillinger i moderne amerikansk kønskultur gennem analyse af journalistisk materiale. Fokusområder omfatter fænomener som misogyne strømninger, strukturelle barrierer for kvinder ("the glass ceiling"), incel-kulturen samt problemstillinger omkring samtykke ("consent"). Gennem kritisk læsning af sagprosatekster udvikler eleverne analytiske kompetencer og kulturel forståelse af kønsrelaterede problematikker i USA. Forløbet danner grundlag for skriftlige produkter i form af essays, hvor eleverne reflekterer over de behandlede problemstillinger.
Kernestof
Journalistiske artikler
Elizabeth King: "Misogyny is rife in America, this study proves it" (Newsweek, 2018)
Robyn Swirling: "I was labelled the high school slut. It affected my whole life" (Huffington Post, 2018)
Jia Tolentino: "The Rage of the incels" (The New Yorker, 2018)
Arthur Chu: "Your princess is in another castle" (The Daily Beast, 2015)
Emma Grey: "On Mollie Tibbets and the unease of moving through the world as a woman" (Huffington Post, 2020)
Jared Keller: "The tortured rise of the all American bro" (Pacific Standard Magazine, 2019)
"Stanford sexual assault case survivor Emily Doe speaks out" (Glamour, 2016)
Kemi Lijadu: "Somehow all the 'good, good' men in the US look the same" (Quartz, 2017)
TED Talk: Misogynistic Microaggressions | Sahana Mathiarasan | TEDxYouth@UrsulineAcademy (2020)
Arbejdsformer
Næranalyse af journalistiske tekster med fokus på argumentationsstrategier og retoriske virkemidler
Gruppearbejde om tematiske aspekter af kønsrelaterede problematikker
Klassediskussioner om kulturel kontekst og mediernes fremstilling af kønsroller
Skriftlige øvelser med fokus på kritisk analyse og formidling
Peer feedback på skriftlige produkter
Skriftlige produkter
Essays med kritisk analyse og refleksion over udvalgte aspekter af forløbets tematik
Mindre skriveøvelser med fokus på argumentationsanalyse
Faglige fokuspunkter
Non-fiction analyse: argumentationsanalyse, retoriske virkemidler, appelformer
Mediernes fremstilling af kønsrelaterede problemstillinger
Kulturanalyse af moderne amerikanske fænomener relateret til køn
Kritisk tilgang til tekster og deres kontekst
Skriftlig formidling af komplekse problemstillinger
ca 14 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Repetition og eksamenstræning
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61736761317",
"T": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61736761317",
"H": "/lectio/23/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61736761317"
}